با سلام
من یه نوا c3 دارم ولی قفل مرکزی نیست.می شه با نصب دزد گیر همون نقش قفل مرکزس برام ایجاد بشه؟
Printable View
با سلام
من یه نوا c3 دارم ولی قفل مرکزی نیست.می شه با نصب دزد گیر همون نقش قفل مرکزس برام ایجاد بشه؟
نقل قول:
اگه ماشینتون پمپ قفل مرکزی هم نداشته باشه باید اول 4 تا پمپ قفل مرکزی امریکایی (بیوک) براش بگیرید.
بعد میتونید با نصب دزدگیر قفلها رو هم باز و بسته کنید.
.................................................. ......................
بله اين احتمال وجود داره كه كوئل ضعيف و يا نيم سوز شده باشه و در شدت احتراق و جرقه زدن تاثير داره.بهترين راه اينه كه بطور آزمايشي كوئل ها رو روي يه دلكو كه از موتور باز شده تست كنين. براي اين كار برق مثبت به ترمينال دلكو و برق منفي به بدنه بديد و با دست شافت اون رو بچرخانيد. در اين حالت دلكو جرقه ميزنه و هر چقدر شدت جرقه و صداي اون بيشتر باشه، بهتره.فكر كنم مثل هميشه اگر كوئل دست دوم سالم آمريكايي پيدا كنين بهتر از نمونه هاي نو ايراني و يا چيني باشه. در مورد مگنت هم همين كار رو انجام بديد تا با تركيب بهترين نمونه ها، بهترين شدت جرقه زدن را بدست بياريد. من هم همين كار رو كردم.توربينهاي بازسازي شده دكسول خيلي عالي جواب ميده. سالها قبل( احتمالا سال 81) خريدم 55 تومان، بعدها به 120 هم رسيد. اون زمان هم پيچهاي استاندارد داخلش بود و يك كپ پلاستيكي قرمز روي شافت اون گذاشته بودن. اين قطعه هم مثل ديسك و صفحه كلاچ روي شتاب و قدرت و كشش ماشين تاثير خيلي زيادي داره.
از مراحل بسته شدن گيربكس چندتا عكس گذاشتيد اما تا انتهاي برنامه ديگه ادامه ندادين، اگر زحمتي نبود و بعدا فرصت شد ،ادامه مونتاژ گيربكس را هم توضيح بديد چون خيلي جالب و مفيده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
من شک کردم نکنه این توربین به ماشین نخوره!اخه شفت اون بلندتر هست.حالا گیربکس رو که اوردم پایین 2 تا توربین رو با هم مقایسه میکنم و امیدوارم به مشکلی برنخورم.
در مورد دلکو هم مگنت اون مارک یونیپوینت هست و الان همونها حدود 35 تا 40 تومان شده .البته میشه نمونه فابریک هم پیدا کرد.
اما در مورد مگنت من دقیقا نمنیدونم کارش چیه؟ایا بر شدت و قدرت جرقه هم تاثیر داره؟
الان رنگ جرقه دلکوی من تقریبا زرد هست و قدرت اون هم به نظرم کافی نیست.
من شنیدم که رنگ جرقه دلکو باید سفید باشه.
در مورد کویل هم نمونه تایوانی اون در بازار موجوده که 40 تومان قیمت داره و نمونه اصلی و امریکایی ولی دست دوم هم موجوده که 30 تومان قیمت داره.
من کمی در مورد خرید اجناس کهنه شک کردم و تا جایی که بشه دوست دارم از جنس نو استفاده کنم.
تا جایی که من میدونم قدرت جرقه بیشتر به کویل مربوط میشه .نظر شما چیه؟
فروشنده توربين رو به عنوان توربين 350 فروخته؟ اگر بله پس مشكلي نيست، ممكنه مقداري بلندتر بودن براي جاي تكان خوردن و جلو عقب شدن احتمالي در نظر گرفته شده باشه، مثل كشابي ميل گاردان.مارك unipoint ( به نظرم ساخت تايوان باشه) كيفيت خوبي داره و قبلا ديود و آفتمات دينام شورلت با اين مارك داشتم كه استفاده كردم و خوب جواب داده.
مگنت در واقع يك مدار الكترونيكي است كه وظيفه قطع و وصل جريان برق رو در زمان احتراق به عهده داره و ميشه گفت جايگزين پلاتين شده تا كيفيت جرقه زدن بهتر بشه.اگر خراب بشه موتور روشن نميشه، و در صورت خرابي كلا بايد عوض بشه، تابحال نديدم و نشنيدم كه مگنت نيم سوز شده باشه چون عناصر تشكيل دهنده اون بشدت حساس هست و در صورت اتصال كوتاه سريع ميسوزه و ديگه قابل تعمير نيست.در موقع تست دلكو بيرون از موتور و با دست، مراقب باشيد كه سيمهاي مثبت و منفي رو اشتباه نزنيد چون باعث سوختن مگنت ميشه.در مورد رنگ جرقه چيزي نشنيدم اما چيزي كه من تجربه داشتم و دوستم تاكيد ميكرد، قوي بودن شدت جرقه و بخصوص صداي خاص اون كه مثل شلاق بلند و رساء باشه ، بهترين وضعيت جرقه زدنه. ممكنه رنگ سفيد جرقه در اون وضعيت بوجود بياد، مثل يه صاعقه قوي!كيفيت كوئل اگر خوب باشه مسلما روي قدرت جرقه زدن تاثير داره. يكبار ناچارا كوئل خريدم( 8 سيلندر) ولي اصلا كيفيت خوبي نداشت و بجاش از آمريكايي دست دوم استفاده كردم كه خيلي خوب بود. شايد مارك خوبي نبوده، اما اگر خواستيد بخريد( چه نو و يا دست دوم) سعي كنين ضمانت كاركرد خوب رو بگيريد.قدرت جرقه زدن هم به كوئل مربوط ميشه و هم به مگنت و بقيه متعلقات دلكو و اين رو روي خودروهاي ديگه مثل پيكان و پرايد كاربراتوري ديدم، تنها راه اونهم تست خارج از موتور و با دست و رسيدن به همان وضعيت شدت صدا و جرقه است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بله به اسم توربین 350 خریداری کردم و توربین 400 قیمت بالاتری داره و همه فروشنده ها برای 8 سیلندرها توصیه میکنن و بعضا میگن روی 6 سیلندر هم نتیجه بهتری میده.من هم اگه میشد توربین 400 پیدا کرد احتمالا میگرفتم ولی نمونه بازسازی شده و یا حتی دست دوم اون هم کم پیدا میشه.
مثلا یکی از لوازم فروشها میگفت در سزی قبلی که تونسته توربین 400 وارد کنه 450 هزار تومان فروخته!
البته توربین های امریکایی هم دنیایی دارن و برای مصارف گوناگون شهری و ریس و ... انواع استالها و سایزهای مختلف دارن.
در مورد کویل هم من صدای زیادی از جرقه ی اون نشنیدم و تصمیم دارم جرقه ی اون رو با یه ماشین دیگه مثل پراید مقایسه کنم.
کسی که لوازم شورلت رو ازش میگیرم از بچه های گل اهواز هست و دیروز هم تعارف کرد که بیا دوتا کویل بدم ببری و رو ماشین تست کنی هر کدوم خوب بود نگه دار.
اما من فعلا باید توربین رو تعویض کنم و خیلی با کویل کاری ندارم.
.................................................. .
نصب تايمر برف پاكن براي شورلت نوا ( بخش اول)
حتما ميدونيد كه نوا بطور استاندارد ، تايمر برف پاكن نداره و اين در مواقعي كه شدت بارش باران كم باشه، يك معضل به حساب مياد. وجود تايمر باعث ميشه تا استهلاك موتور برف پاكن و تيغه ها و از همه مهمتر دكمه اون ،خيلي كمتر شده و نيازي به روشن و خاموش كردن ممتد و پي در پي برف پاكن رفع بشه و البته بازهم مهمتر از همه حواس ما از رانندگي پرت نشود.
قضيه از سالها پيش ( حدود سال 83)شروع شد كه كامارو داشتم .من و يكي از دوستان كه اون نوا داشت تصميم گرفتيم تايمر برف پاكن روي ماشينهامون نصب كنيم.
من يه نمونه ايراني خريدم كه توي عكس ميبينيد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اين نمونه داراي دو سيم برق + و - است كه براي روشن شدن و تامين برق تايمر ، و دوسيم ديگه كه براي اتصال به مدار برف پاكن تعبيه شده ، و يك ولوم كه مدت زمان تاخير بين پالسها و قطع و وصل مجدد را تنظيم ميكنه كه از 3 ثانيه شروع و تا حدود 15 ثانيه ادامه پيدا ميكنه.
اما متاسفانه به چند دليل خوب جواب نداد و مهمترين اون عدم تناسب مدارات اون با برق شورلت بود، و مشكلات زيادي داشت كه بعدا در توضيحات ميگم.
دوستم بعد از جستجوي زياد يه نمونه بسيار خوب و با كيفيت ساخت ژاپن پيدا كرد كه ظاهرا با كارايي خوبي جواب داد و بعد از نصب ، كاركرد بسيار عالي داشت، اما متاسفانه همون يك عدد پيدا شد وگرنه من هم ميخريدم.
اول تصميم داشتم از تايمر بيوك ايران استفاده بكنم، كه داراي يك كليد چرخان مشابه همين تايمر است كه با فشار دادن اون آبفشان هم كار ميكنه، اما به دليل نبود اين قطعه و بخش تايمر اون كه زير داشبرد وصل ميشه، از جستجو منصرف شدم، بخصوص اينكه اگر هم پيدا بشه به احتمال زياد فرسوده و نا كارآمد خواهد بود. توي نت هم جستجو كردم تا شايد نمونه بهتري پيدا بشه اما نبود و تمام مدلهاي موجود در بازار همين فرم رو داشتند و گويا از يك نقشه مشابه استفاده كرده بودن.
سايتهاي آمريكايي را هم چك كردم تا شايد نقشه مناسبي براي ساخت پيدا بشه، اما چيزي كه به درد بخوره وجود نداشت و بيشتر فروشنده بودن .
بنابراين دوباره تلاش خودم رو روي همين تايمر ايراني معطوف كردم.
در ابتدا اون رو به برق ورودي موتور وصل كردم( از داخل كاپوت) تا مطمئن بشم مناسبترين محل نصب كجاست؟
با استفاده از تست لامپ و يك آزمايش ساده متوجه شدم كه اتصال از سمت موتور مناسب نيست چون هم سيمكشي زياد ميخواد و هم اينكه همان تداخل الكتريكي سابق وجود داره. براي توضيح اين مشكل اول در مورد مدار برق موتور برف پاكن بايد توضيح بدم:
در موتور برف پاكن( بطور مثال شورلت) يك وضعيت خاموش، سرعت كند، و سرعت تند داريم.
در دو حالت روشن( كند و تند) برق بطور مستقيم و يا از يك مقاوت رد ميشه تا به موتور برسه( با توجه به انتخاب سرعت چرخش موتور)، اما در هر دو حالت اگر برف پاكن را خاموش كنيم، موتور بدون نياز از برق تامين شده توسط كليد، به حركت خودش ادامه ميده تا به ابتداي مسير حركت، يعني بطور خوابيده در پايين شيشه برسه و در وسط مسير و جلوي ديد راننده خاموش نشه. اين حالت رو يك قطعه در داخل موتور بوجود مياره كه به اون آف كن ميگن. اين قطعه برق مورد نياز رو بدون اتصال به كليد براي يك دور چرخش موتور تا رسيدن به انتهاي مسير رفت و برگشت تامين ميكنه.
اين طرز كار تقريبا در تمام خودروها يكسان بوده و تفاوت چنداني نداره،
تايمر نصب شده كه سر راه برق موتور بود بواسطه قطع كامل تمام برق مورد نياز چرخش موتور( حتي برق آف كن) باعث ميشد كه موتور بلافاصله خاموش شده و بازوها در هر موقعيتي كه از مسير رفت و برگشت قرار داشتن، متوقف بشن كه اين اصلا مناسب نبود.
از اين آزمايش دو نتيجه گرفتم كه: تايمر بايد به كليد متصل بشه و نه به موتور، و اينكه تايمر در واقع يك برق موقت و آني رو( براي مدت 1.5 يا 2 ثانيه) وصل ميكنه تا آف كن خودش به تنهايي يك دور رفت و برگشت رو انجام بده. در واقع تايمر فقط براي راه افتادن سيستم آف كن عمل ميكنه تا بقيه كار رو خود به خود انجام بشه.
بنابراين كليد برف پاكن رو باز كردم تا بتونم بهتر روي برق اون و وضعيت برق تايمر كار بكنم.
اين پشت كليد برف پاكن نوا و سوكت اتصال برق به فيشها است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چهار پايه وجود داره كه مربوط به سرعتهاي تند و كند و آبفشان ميشه.
بعد از چندين آزمايش و تستهاي مختلف گوناگون ( كه وقت گيره) متوجه شدم كه نه تنها وضعيت اتصال سيمها به پايه هاي كليد برف پاكن اهميت داره، بلكه نياز به ايجاد تغييراتي در ساختار مدار و نقشه تايمر هم هست تا نتيجه مناسب به دست بياد.
توي اين آزمايشها اين نتيجه به دست آمد كه بعضي از اتصالات داخل تايمر بواسطه طراحي اشتباه و يا شايد عدم آگاهي سازنده و طراح مدار به برق شورلت، مناسب نبوده و نتيجه خوبي از كار كرد اون بدست نمياد، بنابراين تايمر رو باز كردم تا بيشتر روي مدار اون مطالعه بكنم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ادامه توضيحات در قسمت بعدي !
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این یک اپشن بسیار کارامد و واجبه و من هم وقتی ماشین سرپا شد حتما روش نصب میکنم.
اگر با قطع برق کلید باز هم موتور تا پایین امدن تیغه ها کار میکنه پس حتما یه برق + از جای دیگه به طور دایمی بهش وصله!
البته من تا به حال بهش دقت نکردم ولی اگر شما این تایمر رو دقیقا جوری نصب کنید که به جای کلید برق رو به موتور وصل کنه به نظرم تایمر به خوبی کار خواهد کرد.فقط باید ببینید برق مثبت دایم از کجا به موتور وصل شده.