خرابکاری مکانیک در نصب اکسپنشن والو یا همون فیل تر فشار شکن
سلام بر همگی
دیروز یکی از دوستان رفته بوده کولر تعمیر کرده و expansion valve یا همون قطعه ی فشار شکن رو عوض کرده بوده .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اومد گفت کمپروسور کولر اصلا off نمیکنه و دائم میچرخه .
با خودش رفتیم پیش مکانیک .
دوباره اواپراتور زیر داشبورد رو باز کرد
دیدیم سیم مسیِ اکسپنشن والو رو با یک دور چسب برق چسبونده بوده به لوله ای که گاز رو برمیگردونه به کمپروسور اما چسبش باز شده و لوله ی مسی ( سنسور برودتِ اکسپنشن ) کنده شده و با لوله ی گاز تماس نداره اصلاَ ( خراب کاری ) و فیل تر فشار شکن اصلاً نمیفهمه کی گاز رو باید قطع کنه .
لوله ی باریکِ بالای بالا در این تصویر :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لوله باریک مسی در این تصویر :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با دو تا بستِ تسمته ای درجه یک بستش مشکل رفع شد .
اگر کمپروسور کولر ماشینتون کار نمیکنه این مطلب رو بخونین
سلام .
اگر کمپروسورِ کولرِ ماشینتون روشن نمیشه :
به احتمال زیاد مشکل از سیستم برق کولر هست .
چون کلاچ کمپروسور یک آهنربای الکتریکی هست .
اول از همه فیوز کولر رو چک کنین که سالم باشه ac fuse .
اگر سالم بود , رله ی کولر رو چک کنین ac relay
معمولا مکعبی شکل هست و توی جعبه فیوز هست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
میتونین جاش رو با یه رله ی دیگه عوض کنین اگر راه افتاد پس رله خراب هست
رله ی خراب رو دور نندازین چون با اقتصاد مقاومتی اصلا جور در نمیاد
رله قابل تعمیر هست خصوصا اگر که فقط دهنه ی پلاتینش چسبیده باشه
اگر رله هم سالم بود باید برید سراغ فشنگی کلاچ کمپروسور safty switch
, Safty switch یا روی درایر نصب شده یا روی لوله ی ای که گاز رو میبره توی اتاق ( لوله ای که سرد نیست ) .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با اهمتر چک کنید اون رو ( موتور خاموش ) , باید دو تا پایه اش به هم اتصال داشته باشه یعنی عقربه ی اهم متر بره بچسبه آخر .
چون فقط با فشار زیاد گاز این دو پایه قطع میشن و برق رو قطع میکنه اما در حالت عادی ( کولر خاموش یا فشار کمِ گاز ) دو پایه اش به هم وصله
اگر سالم بود باید برید سراغ تست کلاچ کمپروسور .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بهترین کار اینه که با ولت متر چک بشه . ( باید دکمه اش روی DC باشه یعنی برق مستقیم ) .
اگر بلد نیستین با مولتی متر ( اهم متر کار کنین تو گوگل بنویسین آموزش اهمتر متر .
فیش برق کلاچ کمپروسور رو بکشید .
دو سیم ولت متر رو بزنین به فیشی که وصل میشه به فیش کمپروسور . باید سیم قرمز ولت متر به برق مثبت وصل بشه و منفی به منفی .
حالا ماشین رو روشن کنین , به محض زدن دکمه ی کولر باید ولت متر 12 ولت برق نشون بده .
اگر نشون نداد پس برق نمیرسه به اون سیم که یا از safty switch هست یا از رله یا از فیوز یا کلید روشن خاموشِ کولر خرابه .
میتونید با یک سیم از مثبت باتری به سیم مثبت کلاچ برق وصل کنین ( موتور خاموش باشه ) و سیم منفیش رو به بدنه وصل کنید .
اگر کلاچ سالم باشه صدای تلق تلق میده که نشان از سالم بودن کلاچ هست .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا اگه با موتور روشن اینکار رو انجام بدین کمپروسور باید بچرخه .
توجه مهم :
اگر وقتی دکمه ی کولر رو میزنید فنِ رادیاتور هم روشن نمیشه , پس کمپروسور رو نباید با سیم مستقیم زیاد روشن کنید ( فقط چند ثانیه روشن کنین تا ببینین سالمه یا نه و آیا خنک میکنه یا نه )
اگر دیدین میچرخه و کمی باد خنک هم در ماشین میزنه پس فقط سیستم برق خرابه و کمپروسور ایرادی نداره
اگر همه چیز سالم بود اما باز هم کولر کار نمیکنه , یا سوئیچ کولر توی اتاق خرابه یا یه جا سیم برق قطع شده .
سوالی داشتین بپرسین .
چند روش برای تهیه ی قطعات یدکی
نقل قول:
قیمت سپر سمند
سمند LX دارم دیروز تصادف کردم و سپرم بالاش به اندازه 1 بند انگشت شکست صافکار 80 میگیره برایتعمیر سپر و چون قبلا چند جا رنگش پریده 160 پول رنگ کل سپر میشه دیروز سپر نو قیمت کردم 100 اما اصل نبود حالا می خوام ببینم اصلش گیر میاد قیمت چنده ؟کجا داره ؟ می صرفه برم یک سپر نو بخرم یا نه ؟
سلام
شما چند راه دارین
•خرید سپر تمیز از اوراقی
خرید از اوراقی میتونه باصرفه ترین راه باشه اگر مجبور به خرید قطعه بشیم .
بعضیها تا بهشون میگیم قطعه اوراقی فکر میکنه منظور یه قطعه ی کهنه و پوسیده و کار کرده هست .
توی اوراقیها قطعاتی پیدا میشه که با نو فرقی نداره چون ماشینش نو بوده اما به علت تصادف اوراق شده .
•خرید سپر نو ارزان
•خرید سپر نو به اصطلاح اصلی
•تعمیر سپر
برای خرید سپر اصلی میتونین از روش خرید از راه دور هم استفاده کنید ( اگر تهران نیستید )
زنگ میزنید به چند نمایندگی و فروشگاه , بعد از قیمت گرفتن و مطمئن شدت از کیفیت و انواع موجود , پول رو میریزید به حسابشون وزنگ میزنید به تیپاکس تهران تا قطعه رو براتون بیارند .
اگر شماره تلفن ندارید میتونید تو گوگل پیدا کنید .
میتونید از 118 بگیرید
البته 118 از راه دور میشه 33333333
اطلاعاتی در موردِ کلاچ و تعمیر صفحه کلاچ برایِ استفاده ی مجدد
سلام .
عمر قطعات ماشین هم به کیفیتشون بستگی داره و هم به نحوه ی صحیح استفاده و سرویس و نگهداریش .
متاسفانه در ایران مردم از چند جهت ضرر میکنند
1- ساخت قطعات با مواد اولیه ی کم کیفیت
2 -تکنولوژی قدیمی و ابتدائی در ساخت قطعات
3- ماشین آلات قدیمی و فرسوده برای ساخت قطعات .
4- استفاده از نیروهای غیر متخصص و ارزان که کارشون دقیق و درست نیست .
5- فقدانِ وجدانِ کاری که باعث میشه خیلی از قطعات عمداً کم کیفیت و با عمر کم ساخته بشه تا زود به زود خراب بشه و فروشش بره بالا مثل بوق , استپر موتور , پمپ بنزین , لاستیک برف پاک کن , قالپاق چرخ , کاسه نمدها , شمعها , وایرشمعها , شیشه بالابر , قطعات پلاستیکی , قطعات الکترونیکی ....
6- روغنها و بنزینها و فیلترهای با کیفیت پائین که باعث خراب شدن سریع قطعات میشه .
7- اطلاعات کمِ مردم در مورد نحوه ی صحیح استفاده از ماشین و سرویس و تعمیر به موقع .
8- وجود خیابانها و جاده ی پر از چاله چوله و دست انداز که به شدت به ماشینها صدمه میزنه و عمر قطعاتش رو کم میکنه .
9 - عدم اطلاع مردم از نحوه ی صحیح تهیه و چک کردن و خریدِ قطعات با کیفیت و مشابه به جای قطعات بنجل که به اسم اصلی در نمایندگیها فروخته میشه .
================================================== ========
با استفاده ی صحیح از گاز و کلاچ میشه عمر دیسک و صفحه و بلبرینگ کلاچ رو چند برابر کرد .
حرکت با شتاب زیاد ( دور موتور بالا ) باعث سائیده شدنِ سریع صفحه کلاچ میشه .
همینطور حمل بار و مسافر زیاد در سربالائیها به شدت صفحه کلاچ رو میسابه و میخوره .
در موردِ کوبیدنِ صفحه کلاچ و لنتها چند مسئله خیلی مهمه :
صفحه کلاچ از ده دوازده قطعه درست شده :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
1- پرچهای صفحه کلاچ باید با دقت وصل و پرس بشه تا با لبه ی صفحه کلاچ حسابی فاصله داشته باشه .
بعضیها پرچها رو کج پرس میکنند ( کار خراب با بی حوصلگی و بی دقتی ) که باعث میشه سر میخ پرچ تا لبه بالائی فقط دو سه میلیمتر فاصله داشته باشه که نتیجه اش اینه که بعد از دو سه ماه سر پرچ شروع میکنه به سائیدن و خط انداختن روی دیسک کلاچ .
بنده یادمه وفتی میخواستیم واسه پیکان صفحه کلاچ بخریم میگفتین 4 یا 5 تا بیاره , همه رو چک میکردیم و یک دونه خوبش رو انتخاب میکردیم .
2- بعضی وقتها هم کارگر در پرس کردن اشتباه میکنه و باعث تاب برداشتن دیسک میشه که باعث میشه بعد از نصبش کلاچ لرزش شدید داشته باشه زیر پای راننده . گاهی اونقدر تاب داره که همه ی ماشین به لرزه میافته موقع حرکت .
برای مطمئن شدن از تاب نداشتنش میشه اون رو روی یک سطح کاملا صاف گذاشت و با یک خطکش دقیق و میلیمتری فاصله ی دور تا دورش رو با سطح میز اندازه کرفت . حتی یکی دو میلیمتر اختلاف هم میتونه باعث لرزش موقع کار بشه .
3- سالم بودنِ فنرهای صفحه کلاچ خیلی مهم هست چون همین فنرهای کوچیک هست که ضربه های برخورد دیسک با صفحه رو خنثی میکنه و درگیر شدن کلاچ رو نرم و بی صدا و بی ضربه میکنه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درست مثل اینکه موقع بوکسل کردن یک ماشین به از زنجیر استفاده بشه و دفعه ی بعد از طنابی که تا حدی کش میاد استفاده کنید . مسلماً طنابِ کشی شوک و ضربه رو جذب میکنه و ماشینها صدمه نمیبینند .
پس حتماً باید فنرهای صفحه کلاچ چک بشه که سالم باشه و محکم و لق نزنه تو جاش وگرنه موقع پا برداشتن از روی کلاچ صدای تقه میده و اگر راننده وارد نباشه که باهاش مدارا کنه زود داغون میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای مدارا کردن با چنین دیسکی راننده باید قبل از گاز دادن , اول کمی پا رو از روی کلاچ برداره تا کلاچ بی صدا و با فشار کم درگیر بشه یک کم , بعدش گاز بده و پارو کامل از روی کلاچ برداره .
اینطوری ممکنه سالها کار کنه و دوام بیاره .
اما اگر راننده به این مشکل اهمیت نده ( خرابی فنرهای دیسک کلاچ ) و اول گاز بده بعد پا رو از روی کلاچ برداره , فنرهای صفحه کلاچ زود داغون میشه به خاطر ضربه .
برای درک کار فنرها کافیه اونها رو بردارین اونوقت میبینین که اون قطعه ی سوراخ دارِ وسطِ صفحه کلاچ تو جاش آزاد چپ و راست میشه حدود 4 سانت .
فنرها این حرکت رو میگیرند با خاصیتِ ارتجاعیشون .
حتی صفحه کلاچ نو هم که میخرید باید فنرها محکم باشه تو جاش و لق نزنه .
از تاب نداشتنش هم باید مطمئن بشید .
4- مواد صفحه کوبی هم اگر بنجل باشه زود سائیده میشه یا میسوزه .
5- سوراخ وسط صفحه هم باید سالم باشه و دندونه هاش سالم باشه و سائیدگی و شکستگی نداشته باشه .
این عکسها هم برای علاقمندان :
این عکس جای کلاچ رو نشون میده که بین موتور و گیربکس قرار میگیره .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چرخ دنده ی انتهای میل لنگ اسمش فِلای ویل هست fly wheel
ديسکِ کلاچ با چند پیچ بسته میشه روی فلای ویل .
لبه ی فلای ویل دنده دنده هست و موقع استارت زدن , استارتر باهاش در گیر میشه و اون رو میچرخونه در نتیجه میل لنگ میچرخه و در نتیجه پیستونها بالا پائین میشه و موتور روشن میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
صفحه کلاچ clutch plate هم بین فلای ویل و دیسک قرار میگیره و شَفتِ گیربکس میره توی سوراخ وسط صفحه کلاچ .
به گیربکس هم میگن transmission .
اگر کلیپهای یوتیوب رو ببینین دیگه همه چیز واضح و روشن میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چک کردن روغن گیربکس در منزل و اضافه کردن روغن به اون ( اگر کم داشته باشه )
با سلام به همه ی شما و تشکر از دوستانی که این تاپیک رو دنبال میکنند و یا نظر میدن .
چک کردن روغن گیربکس در منزل و اضافه کردنِ روغن اگر کم باشه .
در بسیاری موارد شنیدم که تعویض روغن گیربکس باعث شده گیربکس صدا بده و صاحب ماشین از تعویض روغن پشیمون شده .
این موضوع رو حتی در کویت که درجه یک ترین روغنها وجود داره هم وجود داره .
حتی یه بار یه ماشین رو بردیم نمایندگی خودش ( تویوتا ) گفتیم ماشین الان 200 هزار تا راه رفته میخوایم روغن گیربکس رو عوض کنیم .
گفتند نیازی نداره فقط اگر کم شده باید بهش اضافه کنیم .
اصرار کردیم که حالا ما میخوایم عوض کنیم . گفتند مانعی نداره اما تو فاکتور مینویسند که اگر گیربکس به صدا افتاد مسئولیتش با خود مشتری هست .
با توجه به این مسئله شما میتونید خودتون روغن گیربکس رو چک کنین و اگه کم داره بهش روغن اضافه کنین .
قبل از هر چیز این رو بگم که برای صرفه جوئی و کمترین هزینه , بیخودی نرید روغن گیربکس بخرین .
اول چک کنین اگر کم داشت بعد برید بخرید .
اگر هم چند ماشین دارین یا دوستان و اقوام هم روغن رو چک میکنند , میتونین از همون روغن بهشون بدید و اگه خواستین پولش رو هم ازشون بگیرید یعنی شریکی روغن بخرید .
در ضمن معمولاً یک قوطی یک لیتری کافی هست .
=============================================
نحوه ی چک کردن روغن گیربکس دستی manual gear box
اگر روی گود انجام بشه بهتره
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اما اگر گود نیست مهم نیست .
ماشین رو کاملاً افقی پارک کنین .
بغل گیربکس یک پیچ هست این شکلی
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عکسهای بیشتر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دقت بفرمائید گفتم بغل گیربکس یعنی نه زیر و نه بالا .
پیچ مورد نظر بغل گیربکس و در فاصله ی بین بالا و پائین گیربکس هست پس مراقب باشین اشتباهی پبچ تخلیه ی روغن رو که ممکنه بغل اما پائین هست باز نکنین
مثل عکس زیر :
drain plug یعنی پیچ تخلیه و fill plug یعنی پیچ پر کردن .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این پیچ اگر باز بشه آروم آروم و ازش روغن بریزه بیرون یعنی روغن گیربکس کافی هست .
حالا اگه گود نبود چه کار کنیم ؟ چطوری بازش کنیم ؟
جواب :
اول جک میزنین با انجام همه ی اقدامات ایمنی .
طوری جک برنین که اون پیچ سربالا بشه .
حالا پیچ رو شل میکنین و آروم باز میکنید .
اگر روغن میریزه ازش که معلوم میشه روغن کافی که هست هیچ , زیاد هم هست چون الان ماشین رو جک و مایل هست و پیچ رفته بالا .
اگر پیچ رو باز کردین اما روغن نریخت , همونطور بدونِ پیچ آروم آروم جک رو بیارین پائین .
اگر روغن ریخت از گیربکس پس روغنش کافی هست .
اما اگر ماشین رو کامل آوردین پائین و افقی شد اما باز هم روغن نمیریزه از توی اون سوراخ پس روغن کم هست و باید بهش اضافه بشه .
پیچ رو ببندین و برید یک قوطی روغن گیربکس دنده عادی جنس خوب و مناسب برای ماشینتون بخرید .
اگر نمیدونین چه نوع واسکازینی میخواد , برید از نمایندگی سوال کنین یا از دو سه تا مکانیک تا مطمئن بشید .
بعدش که شماره ی روغن رو فهمیدین , یک قوطی یک لیتری بهترین نوع رو با توجه به بودجتون بخرید .
خب حالا چطوری بریزیمش توی گیربکس ؟
جواب :
بهترین و آسون ترین راه , همون سوراخ بغل هست .
باید یک متر شیلنگ باریک شفاف بخرین که بره تو اون سوراخ .
شیلنگ باید شفاف باشه حتماً .
اگر یک قیف ارزونِ کوچیک هم براش بخرین دیگه بهتر اما اگه خواستین میتونین کمی کاغذ جلد مجله که زود خیس نمیشه رو به جای قیف بزنین به سر شیلنگ برای روغن ریختن توی شیلنگ .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این شیلنگ رو بعداً با کمی بنزین بشورید و بذارید تو یه کیسه نایلون و بذارید صندوق عقب یه جا لازمتون میشه برای بنزین کشیدن از باک .
خب حالا یر شیلنگ رو تمیز کنین و تا ده سانت یا بیشتر بکنین توی گیربکس ( ماشین باید افقی باشه ) .
بغل ماشین بشینین و سر دیگر شیلنگ رو بگیرین بالا و توش روغن بریزین تا بره تو گیربکس .
شما نمیدونین گیربکس چقدر روغن کم داره پس باید کم کم روغن بریزین توی شیلنگ و صبر کنین تا اون روغنها بره توی گیربکس . برای همین بود که گفتم باید شیلنگ شفاف باشه .
اگر دو نفر باشید بهتره چون یکی شیلنگ رو بالا میگیره و توش روغن میریزه و یکی گیربکس رو نگاه میکنه که بفهمه کی پر میشه .
از یک آینه ی کوچیک پایه دار هم میتونین استفاده کنین تا تنهائی این کار رو انجام بدین .
آینه رو میذارین کنار ماشین و طوری تنظیمش میکنین که سر شیلنگ ببینین .
اگر دوست داشتین کمی با جک ماشین رو ببرین بالا تا اون سوراخ از زمین 10 سانت فاصله بگیره . فقط ده سانت . اینطوری روغن بیشتری میشه ریخت تو گیربکس .
همینکه روغن از سوراخ سر ریز شد دیگه کافیه .
شیلنگ رو بردارین .
پیچ رو تمیز کنین و ببندین سر جاش .
اگر زور بازوتون زیاده و آچار هم دسته بلنده مراقب باشین زیادی سفتش نکنین که کار میده دستتون .
دور پیچ رو خوبِ خوب تمیز کنین تا بعداً اگه نشتی داشته باشه فوراً متوجه بشین .
حالا ماشین رو از روی جک ببارین پائین .
بنده سعی میکنم همیشه عکسهای زیاد بذارم تا اگر یکی دو تاش باز نشد لااقل بقیه باز بشه .
اما اگه هیچ کدوم از عکسها باز نمیشه دعا کنین به جون باعث و بانیش .
چک کردنش و تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک
سلام
گیربکس اتوماتیک بر خلاف تصور بیشتر مردم آسونتر هست .
به گِیج میگن dipstick
engine dipstick گیج روغن موتور
transmission dipstick گیج روغن گیربکس
گیج روغن گیربکس هم کنار موتور هست ( درست روی سر گیربکس که یا رنگی هست یا روش نوشته
trans fluid مایع گیربکس
یا نوشته
trans oil روغن گیربکس
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با دقت کرد که اشتباه نشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در ضمن خوندن گیج هم دو مدل داره
با گیربکس گرم
با گیربکس سرد
روی یک طرف گیج نوشته سرد cold
و طرف دیگه نوشته hot
زمان تعويض روغن هم بستگی به کیفیت روغن , شرایط کار ماشین , آب و هوا و دستورات کاتالوگ و نمایندگی داره
اگر نمیدونیم کِی باید عوض بشه ,بهتره هر 50000 km عوض بشه .
بعضی از روغنها تا 100000 کیلومتر هم کار میکنه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای تعویضش هم اول مثل روغن موتور اون رو خالی میکنیم با بازکردن پیچ روغن گیربکس در زیرش
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
معمولا فیلترش هم باید عوض بشه که برای این کار باید کارتل یا طشت زیرینِ گیربکس باید کامل باز بشه در بیشتر ماشینها
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عکسهای بیشتر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعدش از جای مخصوص روغن میریزیم توش
معمولا كنار موتور هست ( از بالا ) یا از زیر باید روغن اضافه بشه به مقداری که در کاتالوگ نوشته شده
عادت کنین هر یک دقیقه یک نگاه یک ثانیه ای به آمپر آب بندازین وگرنه بد جوری ضرر میکنید
سلام .
اگر مسئله ی صرفه جوئی و عوض نکردن قطعات قبل از زمانِ مناسب برای تعویض رو ندیده بگیریم , بهتره ترموستات هر سه چهار سال یک بار عوض بشه چون کار مهم و حساسی انجام میده و میتونه خسارت سنگینی به صاحب ماشین بزنه .
اما این رو هم خدمت شما عرض کنم که ترموستات یک روزه خراب نمیشه بلکه به تدریج خراب و خراب تر میشه . یعنی روزهای اول حرارت یه کم میره بالا . بعدش حرارت میره بالا به علت گیر کردن ترموستات و باز نشدن دریچه اش و قبل از رسیدن به خط قرمز , یهو باز میشه و آمپر به سرعت میاد پائین .
حتی اگر این حالت یک بار هم اتفاق بیافته باید ترموستات عوض بشه به شرطی که رادیاتور کم آب نباشه . چون اگر موتور کم آب باشه علتش 99% فقط کم آبی هست .
در ضمن , سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی افته بلکه اول آب داغ میشه و حرارت میره بالا و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع میشه .
اگر راننده از همون ابتدا که گواهینامه میگیره عادت کنه هر یک دقیقه نگاهی یک ثانیه ای به آمپرها بندازه محاله واشر سرسیلندر بسوزونه مگر اینکه آمپر آب هم از کار افتاده باشه و نفهمه حرارت رفته بالا .
به محض بالا رفتن حرارتِ ماشین , راننده ماشین رو متوقف میکنه و موتور رو خاموش میکنه و تا مشکل رو حل نکنه راه نمیافته گرچه حل موقت باشه چون میدونه کار کردن موتور در حرارت بالا یعنی شمارش معکوس برای سوختن واشر سرسیلندر و صدها و شاید هم میلیونها تومن خسارت .
ساخت پرده ی آلمینیومی برایِ شیشه ی جلو
طرز درست کردنِ پرده ی آلمینیومی برای شیشه ی جلو
با سلام .
برای حفظ داشبورد و صندلیها و تودریها و دیگر وسائل موجود در ماشین چند راه وجود داره .
یه راهش استفاده از فویل آلومینیومی پلاستیکی هست .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چیزی که باعث پوسیدگیِ داشبورد و اینا میشه اشعه ی ماوراء بنفش خورشید و گرمای خورشید ( اشعه ی مادون قرمز ) هست .
المینیوم به خوبی این دو تا رو میگیره .
روشی که الان خدمتتون عرض میکنم برای اینه که محافظ المینیومی رو دقیقاً به اندازه ی شیشه ی جلو در بیاریم تا وقتی مبچسبونیمش به شیشه ی جلو کاملا اون رو بپوشونه و هیچ نوری نیاد توی ماشین مثل این عکس
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای این کار اول از همه باید یک تکه فویل المینومی بزرگتر از شیشه ی جلو بخرید .
یعنی با متر طول و عرضش رو از بیرون اندازه بگیرین ( مثال 140 x 60 سانت )
میتونین یه آماده سایز بزرگ بخرین ( سایزش روش نوشته شده )
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یا اینکه متری بخرین
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعدش باید با کاغذ روزنامه از بیرون شیشه رو کاملا بپوشونین و با چسب نواری بچسبونین به بده بعدش با احتیاط بوسیله تیغ موکت بری دور تا دورش رو ببرین تا بشه اندازه ی شیشه .
حالا پهنش کنین روی فویل آلومینیوم و اون رو ببرین .
حالا اگه از تو نصبش کنین کاملا تمام شیشه رو میپوشونه .
اگر دیدن یه کم زیادی پهن هست یا بلنده , با قیچی یه سانت ازش کوتاه کنین یا به مقدار لازم .
برای ثابت نگه داشتنش هم میتونین از چند تکه مقوای ضخیم و محکم که ده در ده سانت باشه استفاده کنین یا پلاستیک سه میلیمتری ده در ده
این قطعات میره بینِ ستون ماشین و پرده یعنی پرده رو میگره و دیگه نمیافته .
برای بالاش هم همینطور .
اگه خواستین میتونین از آفتابگیرها هم برای نگه داشتنش استفاده کنین .
پائینش چیزی لازم نداره . فقط خوب بچسبونینش به شیشه .
برای وسطش هم میتونین یه تکه مقوا ضخیم یا پلاستیک به بلندیِ شیشه ( از بالا تا پائین ) بزنین پشتش چون وقتی داغ میشه شُل میشه و کمرش قوس پیدا میکنه .
اگر شیشه ی جلو کوچیک باشه و هوا هم زیاد گرم نمیشه , وسطش چیزی لازم نداره .