-
بله منظور همان برقو زدن گايد سوپاپها بود كه من بطور عادت گفتم تعويض گايد. چون توي شورلت گايد قابل تعويض نيست و در نهايت دوباره بايد بوش بخوره( مثل بوش زدن سيلندر)
سرسيلندر نوا سيت تراشي هم شد،سوپاپها كه نو شد، با خود سرسيلندر بايد حتما آب بندي بشه و اين كار بوسيله تراشكاري و دستگاه سنگ زني سوپاپ انجام ميشه و در بخش ديگه با برداشتن حداقل مقدار براده از سيت سوپاپ، چون كار بر روي سيت خيلي حساسه و اگر زيادي برداشته بشه ديگه قابل ترميم نيست.
معمولا با استفاده از گِرين( گريس حاوي ذرات فلز و شن سنباده اي نرم و زبر) سيت و لبه سوپاپها رو آب بندي ميكنن و اگر مشكل خاصي در سرسيلندر نباشه، با دست هم ميشه گِرين كرد.
فكر كنم سايز آخر 30 باشه ( دو سايز قبلي 0 و 15 )
كف تراشي سيلندر و سرسيلندر انجام شد، اما درواقع بيشتر يكجور پاليش زدن بود تا سطح هردو قطعه كاملا تميز و صاف بشه چون مشكل خاصي نداشتن.
كف تراشي زياد، معمولا براي سرسيلندرهايي كه تاب برداشته باشه و يا ترك ريز سطحي داشته باشه، انجام ميشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
سلام
سیلندر پولیش شد و میل لنگ هم سنگ خورد و مثل اینه شد.
شکر خدا کار تراشکار عالی بود و بسیار منصف و با معرفت بودن.
یکیشون که یه جوون خوب و حرفه ای در کار خودش یود گفت مدت زیادیه که به دنبال کوپه ی امریکایی مخصوصا کامارو میگرده و به من هم سپرد تا اگر مورد مناسبی دیدم بهش خبر بدم.
میل لنگ و میل سوپاپ رو برام سوار کردن و خودشون کپه ها رو اب بندی کردن و حرکت میل لنگ نسبت به قبل که تست کرده بودم خیلی روانتر شده بود.
شاتونها رو هم به گفته ی خودش تراش و اب بندی کرده بود و روی میل لنگ نصب کرده بود و اب بندی کرده بود و بعد باز کرده بود و به من تحویل داد.
میل سوپاپ هم سوار کرده بود .
سیلندر هم با وجود اینکه خودم هم شسته بودم باز هم شسته بودند .
خلاصه کل هزینه شد 230 هزار تومان
پیستونها هم باز تایید کرد و گفت با خیال راحت با رینگ نو ببند.
ایشون هم شدیدا به اویل پمپ اشاره کردند و گفتند که حتما یا اویل پمپ نو سوار کن و یا اویل پمپی که داری رو ببر تست کنن و از فشار اون مطمین شو.یک جا رو هم معرفی کردند تا اویل پمپ رو برای تست ببرم اونجا.
امروز هم که در حال تمیز کاری پیستونها هستم و به کمک بنزین جرمهای انها رو پاک میکنم.
فردا برای خرید رینگ موتور و یک سری لوازم گیربکس باید برم بازار
شما چه مارک رینگی رو معرفی میکنید و به کیفیتش اطمینان دارید؟
-
تمام اين كارها با 230 تومان خيلي عاليه، اونهم براي وضعيت قيمتهاي الان.
توصيه ميكنم وقت داشتيد بريد سراغ تراشكار قبلي( كه پرت قيمت داد) و ليست كارهايي كه انجام داديد رو بهش بديد و قيمت مجدد بگيريد! هرچند كه خودم هم وقت و زمان صرف اينجور آدمها نميكنم، اما كنف كردن اينجور افراد يه حال بخصوصي داره!!! :n02:
براي تست پمپ روغن موتور، حتما بايد شرايط كار موتور شبيه سازي بشه، اگر دستگاهي باشه كه بشه اين كار را انجام داد خوبه، منتها من تابحال نديدم، اگر دنبال اين برنامه بوديد، حتما از اون دستگاه و روش كار عكس بگيريد، چون چيز جالبي بايد باشه!
براي رينگ موتور، من هميشه بهترين را perfect circle از شركت DOCTOR MOTOR پيشنهاد ميكنم. فقط دنبال اين مارك باشيد و با اطمينان استفاده كنيد :n06:
البته بازهم از مكانيكي كه باهاش مشورت كرديد سوال كنين بد نيست اما ميتونم با اطمينان بگم همين مارك را پيشنهاد ميده، توي يدك فروشي هم بريد بازهم همين مارك رو توصيه ميكنن، و معمولا جز اين مارك هم نميارن چون سالهاست جواب داده، نه فقط براي آمريكايي، بلكه اكثر ماشينها، حتي پيكان.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
...................................
-
...............................
-
رینگ هایی که علی اقا هم عکسشون رو در بالا قرار دادن به دستم رسید.
اختلافی که با رینگهای قبلی دارن اینه که قبلیها روی رینگ کمپرس اول یک نقطه دارند و جدیدها روی رینگ کمپرس دوم نقطه دارند!
این رینگها دقیقا همونهایی هستند که جناب کامارو هم استفاده کردند.
من برای جا انداختن رینگها مراجعه به صفحه 490 کردم ولی متاسفانه تصاویر پاک شدند.اگر ممکنه مجددا تصاویر رو قرار بدید و در مورد جا انداختن رینگها هم توضیح بفرمایید.
میترسم موقع جا انداختن رینگهای کمپرس اونها رو بشکنم.
رینگهایی که روی پاکت انها نوشته شده 1st groove لبه های براقتری دارند و کلا رنگ روشنتری دارند.اون طرف برش خورده ی داخلی بالا قرار میگیره؟
اونهایی هم که روی پاکت انها نوشته 2nd groove کلا تیره تر هستند و در یک طرف انها هم یک نقطه وجود داره.این رینگها از بالا در جای دوم قرار میگیرند؟اون نقطه جهت بالا رو نشون میده؟
-
متاسفانه سايتي كه آپلود عكسها را انجام ميدادم، به خوبي كار نميكرد و خيلي از عكسها پاك شد و فقط توضيحات اونها مانده، اما همه عكسها را در آرشيو خودم دارم و قابل استفاده مجدد هست.
همانطوري كه خودتون هم متوجه شديد بر اساس مارك شركت سازنده رينگ موتور، ترتيب علامت گذاري اونها فرق داره ولي ميشه به راحتي اين را از روي بسته بندي قطعه متوجه شد.
سوار كردن رينگها روي پيستونها و جازدن آنها
سه نوع رينگ روي پيستون سوار ميشه كه به ترتيب رينگ كمپرسي اول كه روي بسته اون 1st GROOVE نوشته شده. و بعد كمپرسي دوم كه 2nd GROOVE , و رينگ روغن كه با 3rd GROOVE نمايش داده شده.
رينگهاي روغني كاملا از شكلشون معلومه كه داراي دوتا حلقه فولادي و يك حلقه زنجيري هستند كه در شيار آخر پيستون سوار شده و كار اونها تميز كردن و به عقب راندن روغن وارد شده به محفظه سيلندر و مسير پيستون هست.
اما دوتا رينگ كمپرسي اول و دوم خيلي به هم شبيه هستند منتها براي اونها هم علائمي هست كه ميشه تشخيص داد.
رينگ كمپرسي اول از جنس فولاد ساخته شده و لبه خارجي اون كه با ديواره سيلندر در تماس هست براق و درخشان ساخته شده.
رينگ كمپرسي دوم از جنس چدن ساخته شده و لبه خارجي اون تيره است و معمولا علامتي بر روي اون زده شده كه نشون ميده اين رينگ كمپرس دوم هست.
رينگ كمپرس اول
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
رينگ كمپرس دوم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
رينگ روغني
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لبه رينگ كمپرس اول كه از جنس فولاد و براق است
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لبه رينگ كمپرس دوم كه مات و از جنس چدن است
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
علامت حك شده از طرف كارخانه روي رينگ كمپرس دوم تا مشخص باشه، البته ممكنه بعضي شركتها علامت نزنن يا اين علامت رو روي رينگ اول حك كنند كه بدون توجه به اين علامت و تنها از روي جنس اونها هم ميشه تشخيص داد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سمت جلوي پيستون با حرف F نشان داده شده كه بايد اين قسمت به سمت جلوي موتور باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پيستونها و شاتون و ياتاقانهاي سوار شده روي اونها رو با بنزين ميشوريم تا غبار و براده احتمالي پاك بشه.
دهانه هاي متحرك ميل لنگ را هم با بنزين ميشوريم
با دقت زياد و چند نوبت با پارچه نظافت نرم داخل سيلندر را هم بخوبي تميز ميكنيم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
رينگهاي كمپرسي 1 و 2 را با دست داخل سيلندر جاميزنيم تا مقدار فاصله دهانه اونها و اندازه كلي اونها رو نسبت به سايز سيلندر متوجه بشيم. اگر خيلي بيشتر يا كمتر باشه اينجا معلوم ميشه و بايد براي تنظيم مجدد اون اقدام كنيم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اين مقدار فاصله دهانه رينگ نبايد خيلي زياد باشه كه كمپرس رد بشه و نه خيلي كم باشه كه جايي براي انبساط نداشته باشه. در يك حد معمول كافيه و بطور كلي بصورت تجربي اين اندازه بدست مياد.
ابزار مخصوص جا زدن رينگها به داخل سيلندر به نام رينگ جمع كن، اون را هم تميز ميكنيم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پيستون را از قسمت شاتون به گيره ميبنديم و رينگ روغني رو سوار ميكنيم. براي اين كار اول رينگ زنجيري را جا زده و بعد رينگهاي روغني رو در قسمت بالا و پايين اون جا ميندازيم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد رينگ كمپرسي دوم را جا ميزنيم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
و بعد رينگ كمپرسي اول
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در اين وضعيت حتما بايد توجه داشته باشيم كه شكافهاي رينگها در روبروي هم و در يك راستا قرار نگيرند چون اگر اينجور بشه به احتمال زياد روغن به داخل اتاق انفجار نفوذ ميكنه و از طرفي كمپرس موتور هم داخل محوطه كارتل ميره به همين خاطر دهانه هاي رينگها رو در سه جهت مخلف قرار ميديم تا هيچ ارتباطي با هم پيدا نكنند و در يك راستا قرار نگيرند.
شماره پيستون با سيلندري كه آب بندي شده از طرف تراشكاري روي تاج پيستون حك ميشه و با توجه به اون بايد پيستون در سيلندر مربوطه و بر اساس علامت جلوي اون( F ) نصب بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تمام پيستونها رو به همين صورت آماده ميكنيم و به ترتيب شماره ميچينيم تا روي موتور سوار كنيم.
دور پيستون و رينگها رو روغن ميزنيم و بعد اون رو داخل رينگ جمع كن قرار داده و ميبنديم تا رينگها كاملا جمع شده و آماده فرستادن به داخل سيلندر باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قبل از نصب پيستونها و رينگ، بايد وضعيت ياتاقانها و آب بندي اونها با ميل لنگ و سفت و شل بودن كفي هاي ثابت و متحرك مشخص شده باشه.
از اونجايي كه شما اين كارها رو به تراشكار سپرديد، بايد مطمئن باشيد كه كار به درستي انجام شده باشه و بعد از نصب كردن پيستونها در داخل سيلندر و بستن كفي هاي متحرك، ديگه نيازي به چك كردن مجدد و تست وجود نداشته باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
انگشتي پيستون به سر شاتون روغنكاري ميشه، پيستونها را يكي يكي به ترتيب داخل رينگ جمع كن قرار داده و دهانه رينگ جمع كن را داخل دهانه سيلندر قرار ميديم و با ضربات آهسته بدسته چوبي يك چكش به تاج پيستون اون رو از سمت شاتون به داخل ميفرستيم.بايد دقت بشه كه پيستون و شاتون درست به صورتي وارد بشن كه كف شاتون به خوبي در محل لنگ متحرك ميل لنگ بشينه و انحرافي بوجود نياد.
مراقب برخورد پيچ شاتون با محل ياتاقانها بر روي ميل لنگ باشيد ، تا احيانا خراشي وارد نشده و ضربه نخوره، چون بعدا روي ياتاقانها هم اثر ميگذاره. براي نصب پيستونها حتما از نفر دوم كه در سمت ديگه سيلندر قرار گرفته باشه و شاتون را درست در راستاي ميل لنگ و محل بسته شدن ياتاقانها هدايت بكنه، كمك بگيريد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
..............................
-
رينگهاي خوبي گرفتيد، اتفاقا امروز هم پيش يكي از همكاران بودم و مشتري براي خريد رينگ موتور پيكان آمده بود كه همين نمونه PERFECT CIRCLE را پيشنهاد كرد.
پولكهاي برنجي دوام بسيار بالايي داره و اگر از آب رادياتور و ضد زنگ/جوش مناسب استفاده كنيد، به راحتي ساليان درازي بدون مشكل كار ميده.
واشر كامل هم من دقيقا همين مارك را گرفتم كيفيت خوبي داره. البته قبلا فقط با اسم ROL فروخته ميشد اما گويا سري هاي جديد واشر كامل تحت نام iseal توليد ميشه كه فرقي هم از نظر كيفيت با نمونه قبلي نداره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جاي دسته موتورها، براي سيلندرهاي 6 و 8 هميشه روي اكسل جلو وجود داره، حتي توي انواع كامارو، پونتياك، كاپريس و وانت و بليزر و بيوك و... چون طيف وسيعي از نمونه هيا مختلفت موتور روي قاب يكسان بدنه و شاسي استفاده ميشه و بخاطر همين براي كم شدن هزينه هاي توليد از قطعات مشترك زيادي استفاده كردن.
براي پيچ كارتل، اگر فاصله مناسبي با زمين داره، فكر نكنم مشكلي بوجود بياد، بخصوص كه پيچ كارتل برآمدگي خاصي نداره و اونقدر كوتاه هست كه به حساب نمياد. اما براي اطمينان موقتي كارتل رو روي اكسل جلو قرار بديد، جوري كه انگار موتور سوار شده، و فاصله را محاسبه كنين و ببينين آيا ممكنه ايجاد اشكال بكنه؟
كفي هاي ثابت را كه تراشكار بسته، از نظر سفت بودن حتما چك كنين و حتما از تراشكاري سوال كنين كه با چه مقدار فشار تورك بسته شده؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]