.................................
Printable View
.................................
همانوري كه قبلا گفتم، در مورد كاربراتور و تنظيم آن به نتايج خوبي رسيدم.
در مورد تعمير پمپ شتاب قبلا توضيح دادم و بعد از آن شتاب و كشش ماشين بسيار عالي شد، اما مصرف همچنان بالا بود.
از اين قضيه متوجه شدم كه كم شدن مصرف بعد از از كار افتادن پمپ شتاب صورت گرفته و مصرف 15 ليتر در 100 ك م به دليل از كار افتادن پمپ شتاب بوده.
بنابراين مصرف معمولي با همين سوزن و ژيگلور روي 15 قرار داره اما پمپ شتاب هم بايد به كار بيافته تا وضعيت شتاب گيري ماشين خوب بشه.
قبل از تعمير پمپ شتاب، براي بهتر شدن وضعيت مقداري در حدود 6 م م پايه سوزن بالاتر آورده شد( 6 م م نسبت به لبه كارب و در حالت فشرده شدن پايه به سمت پايين)
در اين حالت هنوز شتاب و كشش خوب نبود و همچنان مشكلات قبلي وجود داشت، و مصرف هم بيشتر از 15 ليتر شد.
بعد از تعمير پمپ ، شتاب بالا رفت و درست شد اما مصرف سر همان 18.5 باقي بود كه بر اساس گفته تعميركار اهواز، بايد خودم بر اساس آزمون و خطا آن را تنظيم كنم.
با استفاده از تجربه هاي قبلي و البته راهنمايي هاي بسيار مفيد جناب [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] متوجه شدم كه بيشترين تاثير در اين بين، بواسطه ژيگلور بوجود مياد و بعد از آن سوزن.
بنابراين تنصميم گرفتم در ابتدا روي همين سوزن و ژيگلور كه جواب داد( مصرف 15 ليتر شده بود) آزمايش بكنم.
مقدار اندازه فاصله پايه تا لبه كارب حدود 6 م م بود و من با تنظيم مجدد بوسيله خط كش داخل كيت، توانستم به حد 17 ليتر برسم كه هنوز بالا بود( حدود 1 م م كم كرده بودم)
و در همين حال شتاب و كشش و روشن شدن هيچ مشكلي پيدا نكرد.
براي بار دوم تصميم گرفتم مقدار را كمتر كنم ولي اين بار از روشي دقيقتر براي تنظيم استفاده كردم.
تنظيم با استفاده از خط كش مقوايي داخل كيت و بوسيله چشم از نظر من چندان دقيق نيست و به همين دليل با استفاده از فيلر ، مقدار قطر مورد نياز را از قبل آماده كرده و با آن فاصله بين پايه تا لبه كارب تنظيم شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در سري قبل ، فاصله از 6 م م به 5 م م كاهش پيدا كرد، اما اين بار تصميم به 4.5 ميليمتر داشتم كه بر اساس تنظيمات توصيه شده در كيت انجام خواهد شد.
وقتي تنظيم را انجام دادم( با استفاده از فيلر 4.5 م م آماده شده) حس كردم اين مقدار با توجه به روزنه بزرگ ژيگلور چندان كم نشده و احتمال بالا بودن مصرف( بيشتر از 16 ليتر) وجود داشته باشه.
بنابراين مقدار از 4.5 م م به 3 م م كاهش پيدا كرد،و با اين فاصله ، پايه را تنظيم كرده و بسته شد.
در تستي كه از نظر شتاب و روشن شدن و كشش گرفتم، مشكلي وجود نداشت و ماشين همچنان به خوبي به فشار پدال گاز جواب داده و دور ميگرفت.
اما در مورد مصرف با كمال تعجب به مقداري حدود 14.5 تا 15 ليتر كاهش مصرف رسيدم!
با توجه به اينكه مصرف استاندارد نوا در شرايط عادي رانندگي شهري همين مقدار بايد باشه، بنابراين عملا ميشه گفت كه كارب كاملا تنظيم شده و ديگه مشكلي نداره.
از اين تنظيم مجدد ( 3 م م ) كه 1.5 م م كمتر از توصيه بروشور كيت است، ميشه اينجور نتيجه گرفت كه ژيگلور استاندارد نوا بايد داراي روزنه كوچكتري نسبت به نمونه فعلي روي ماشين من داشته باشه و شايد اندازه اون همان نمونه خريداري شده باشه كه قبلا با سوزن گرفتم ( 3000 تومان) و تصميم داشتم در صورت نرسيدن به نتيجه دلخواه اون را نصب كنم.
در چند دوره بعدي ، بازهم مصرف را دقيقا چك كرده و با وضعيتهاي گوناگون رانندگي، آزمايش ميكنم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خوشحالم که به نتیجه ی دلخواه رسیدید و مصرف ماشین استاندارد شد.
نوای دنده ای اگه سالم و مرتب باشه به سادگی از پس ماشینهای معمول برمیاد و تو راه رفتن (مخصوصا در جاده) خیلی خوب عمل میکنه.ماشین شما هم که ماشالله همه چیزش عالی کار میکنه.
بالاخره کدوم ژیگلور رو نصب کردید؟همون که با سوزن نو گرفتید؟
سلام خدمت همه دوستان.
ببخشید الان شما چون روی کارب دو دهنه دارین کار میکنین. آیا مواردی که فرمودید برای 4دهنه روچستر مدلی که روی بیوک هستش که ساسات حرارتی داره هم صادقه؟!
مشکل همه بد استارت بودنه. یعنی مثلا من با کارب کارتر که نو خریدم با یک نیش استارت روشن میشه اما با فابریک ندیدم این جوری روشن بشه. و حتما باید پدال گاز زده بشه یا مثلا ماشین گرم باشه که با نیش استارت روشن بشه
و خودم هم احتمال میدم مشکل عدم تنظیم بودن کاربراتور باشه
مشکل دیگه ای هم که با کارتر من تجربه کردم مصرف بسیار بالای اون و هرز روی پدال گازه. بعضی اوقات هم حالت خفگی! چون بیشتر از حد نیاز بنزین رو وارد میکنه. همین طور هم موتور جوابگو اون میزان نیست. وقتی هم مخلوط بنزین و هوا رو دستکاری کنم با مشکل دود یا کمبود کشش روبرو میشم
از یک طرف دیگه هم نبود قطعات برای این کاربراتور! منو وادار کرد یک کارب فابریک بگیرم. حالا میخوام یک سرویس اساسی انجام بدم که مشکلات بد استارت بودن و هرز روی پدال رو رفع کنم. گرچه اون زمانی که کارب خودم با چسب دوقلو توسط افراد ناشی بسته شده بود بقدری شتاب داشتم که الان با موتور تازه تعمیر اینقدری شتاب ندارم
تازه اونجا 7 کار میکرده !!!!!
اگر امکانش هست بفرمائید از کجا شروع کنم و سرویس رو انجام بدم. درضمن یک کیت کامل واشرجات هم دارم ولی فکر نکنم نیازی به تعویض باشه. سوزن با ژیگلور کارب قبلی خودم هم دارم
سپاس
................................
تشكر جناب محمد
اين تنظيم با همان سوزن و ژيگلور موجود بر روي كارب انجام شد و هيچكدام از اين دو قطعه عوض نشده و تصور ميكنم اصولا اين سوزن و ژيگلور از اول هم روي كارب نصب بوده( و در اصفهان هم عوض نشده) چون هر دو مستعمل و دست دوم بودن بخصوص ژيگلور كه جاي آچار بخوبي روي اون باقي مانده و مقداري هم بخاطر كاركرد در بنزين تيره شده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در مورد كاربراتور 4 دهنه تصور كنم مشكل بازهم مثل بقيه كاربها بخاطر خراب بودن پمپ شتاب و تنظيم نبودن مقدار فاصله لازم سوزن و ژيگلور از همديگه باشه.
كارب نوا تك دهنه است و با دودهانه فرق داره، نمونه دو دهانه بيشتر روي موتورهاي 8 وارداتي ديدم، مثل انواع كامارو 8 سيلندر اتومات و دستي.
متاسفانه بعلت سالها كاركرد و از تنظيم خارج شدن و عوض شدن قطعات بخصوص سوزنها و ژيگلور و دستكاري ناشيانه زياد ،دقيقا نميشه اعداد و تنظيمات خاصي را توضيح بديم
شايد بهتر باشه از روش تنظيمي كه من استفاده كردم ، جلو بريد و اول مشكل روشن شدن و شتاب را حل كنين كه به پمپ شتاب برميگرد و خرابي لاستيك پمپ و خراب با نداشتن فنر سوپاپ برگشت و...
و در ادامه بعد از رفع اين ايراد، بصورت آزمون و خطا تنظيمات سوزن و ژيگلور را انجام بديد، اول با اعداد توضيح داده شده بر روي بروشور كاتالوك و در صورت زياد شدن مصرف، كم كردن اون و در صورت خيلي كم شدن و از بين رفتن قدرت، زياد كردن مقادير فاصله و تنظيمات.
شايد وقت بگيره و به نظر پر دردسر باشه و از نظر فني چندان جالب نباشه كه كارب را مدام باز و بسته بكنيم، اما اين روشي بود كه من در پيش گرفتم و چاره اي جز اين هم نداشتم وگرنه بايد براي يك تنظيم ساده كه خودم بيشتر از اون سر در مياوردم، مرتب كارب و ماشين را پيش اين و اون ميبردم و هزارتا صدمه و مشكل ديگه را هم به مشكلات قبلي اضافه ميكرد.
اون دوتا ژيگلور نصب شده روي كفي براي دور آرام هست و ارتباط چنداني با مصرف نداره.
جناب [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] تجربه هاي خوبي در اين مورد داره ، بخصوص كه روي كارب 4 دهنه پيچيده لينكلن كار كردن.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حقیقت امر درگیر کارای ماشین بودم. خیلی اذیت شدم. از صافکار تا نقاش واقعا پوست آدم کنده میشه وقتی یک کاری بیرون باشه و دست خودت نباشه
با وجود صرف هزینه های بسیار بازم نتیجه مطلوبی در پی نداشت البته همه اطرافیان که راضی هستن ولی به نظر خودم هنوز جای بهتر شدن بود
حالا بگذریم سر فرصت مفصل همه چی رو توضیح میدم به همراه عکس ها
====
جناب محمد اویل پمپ تا وقتی که چراغ روغن روشن نشه و فشار رو تامین کنه چه نیازی به تعویضش هست؟! یک ضرب المثلی هست میگن سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندن
منم با صرفه جویی موافق هستم اما بجا ! شما دارین میگی صفحات در حد نو هستن چه اجباریه دوباره هزینه بشه؟!
مثال میزنم روکش صندلی های خودم سال 78 عوض شدن!! الان هرکی نگاه میکنه فکر میکنه تازه تعویض شده و در حد نو هستش. به نظر شما بازم لازم برم هزینه کنم و روکش کنم؟!
من با خرید توربین نو موافق هستم. چون قطعه ای هستش که کار انتقال قدرت بین موتور و گیربکس رو داره انجام میده و از طرفی هم فکر نکنم قابل تعمیر باشه و فقط در حد تمیز کاری میشه سرویس کرد
کارب که نو هستش یعنی میشه فهمید که بازسازی شده نیست
یک وکیوم برقی هم انتهای کاربرات هست که نمیدونم دقیق کارش چیه!! روزی که ماشین رو خواستم از کارگاه بیارم بیرون دیدم اصلا راه نمیره. اومدم سیم برقشو به سیم برق دلکو بستم ( که با باز شدن سوئیچ برق وکیوم هم وصل بشه) اون موقع دیدم مشکل حل شد
زمستان پارسال هم که بدون فشار دادن گاز روشن میشد اما چون ساسات وصل نبود ( باید پایه و بست مناسب برای ساسات کردن درست کنم که تنبلی میکنه) سریع خاموش!!! در موتور رو باز میکردم دو بار گاز میدادم و دستی ساسات میکردم خیلی راحت روشن میشد
الان هم بدون گاز دادن روشن میشه
ولی اگر زمان خیلی طولانی بشه مثلا یک هفته اون موقع باید گاز داد و گرنه تا 2-3 روز بدون گاز روشن میشه
از این بابت خیلی راضی هستم چون بدون نشستن و از بیرون روشن میشه
حالا این استارت قشنگ مدیون اون وکیوم برقی هست که ورود هوا رو به پیاله ها میگیره؟!
آیا کارب فابریک با وجود سرویس کامل و تنظیم دقیق به اندازه این قشنگ استارت میخوره؟!
ممنون
کارب رو اوراق کردم. ژیگلور های خودش 63 هست SM اما ژیگلور های کارب خودم ( همونی که نابود شد) 63 m=6 هستش!! دلیل؟؟؟؟
ژیگلوری که تهیه کردم کمی تنگ تر از این دوتا هستش
همین طور سوزنی که گرفتم کمی گوشت دار تر نسبت به سوزن های کارب ها هستش!
کدوم ها رو استفاده کنم؟! سوزن گوشت دار یا لاغر خودش
ژیگلور 63 ؟! کدومشون؟؟؟
یا اون یکی تنگه ؟؟؟
ممنون
فقط يكبار گيربكس كامارو تعمير كردم ( اوتوماتيك 350 ) و تقريبا تمامي قطعات منهاي توربين و پمپ روغن و اورينگ و واشرها همه دست دوم بود( البته سالم و آمريكايي) كه يا مال خود گيربكس بود و يا از گيربكسهاي ديگه باز شده بودند.
با همان گيربكس هم تا آخرين روز كه ماشين را داشتم استفاده كردم و مشكلي هم نداشتم، فقط يكبار وكيوم بغل گيربكس خراب شد كه با 12.000 تومان هزينه يكي خريدم و تعويض كردم. يكبار هم روغن عوض كردم.
بنابراين اگر صفحات سالم هستند( بجز سوخته ها) نيازي به تعويض نيست و دوباره ازش استفاده كنين.
در مورد توربين اگر ضعيف كرده، تعويض بشه، و پمپ روغن را هم حتما چك كنين اگر لبه زده بود تعويض كنين( پمپ روغن گيربكس)
مابقي قطعات مكانيكي است و با بازديد ميشه متوجه شد بدرد ميخوره يا نه؟ شما هم كه وارد هستيد پس مشكلي نيست.
آقا امير، اون قطعه اي كه برقي و كنار اكثر كاربراتورها نصب شده در واقع بخشي از ساسات ماشين به حساب مياد و با دو حالت توام مگنت و فلز بي متال كار ميكنه و تو اكثر بروشورهاي كاربراتور توصيه اكيد داده شده كه به تنظيمات اون دست زده نشه، مگر تحت شرايط خاص و بر اساس راهنمايي هاي نوشته شده( كه براي هر كارب فرق ميكنه)
تعيين مقدار بالا يا پايين بودن سوزن نسبت به ژيگلور و همينطور قطر اونها بستگي به ميزان مصرف سوخت ماشين داره كه بايد ببنين از حد استاندارد بيشتر يا كمتر بوده و بايد سوزن بالاتر قرار بگيره يا پايينتر؟ و اگر تا حدي كه امكان داشت و منطقي بود جواب نداد، ديگه بايد سراغ سوزن و بخصوص ژيگلورهاي بزرگتر يا تنگ تر( بر اساس وضعيت كارب و مصرف سوخت) رفت.
همانطوري كه گفتم اين يكجور آزمون و خطا به حساب مياد و نميشه نظر قطعي داد، چون من هم خيلي دنبال شماره مناسب ژيگلور و سايز سوزن استاندارد گشتم اما تقريبا بجز نمونه اي كه آقا محمد توصيه كردن، چيز ديگه يا پيدا نكردم و در آخر سر هم با تنظيمات چند باره درست شد.
معمولا همانطوري كه جناب محمد گفتن ماشينهاي كاربراتوري نياز به چند پدال و استارت زدن دارن( درزمان سرد بودن) و گاهي لازمه يه نيش گاز نگه داريد و بعد استارت بزنين. اين را حتي توي دفترچه راهنماي پرايدهاي كاربراتوري هم نوشته.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تو نت یک دوری زدم عکس مشابه یکی خودم پیدا کردم. ماشالله چقدر تنوع داره این مدل!!! و البته فکر کنم اینایی که در ایران هستش فیک هستش و اصلی نباشه. آخه خیلی تو عکس ها از لحاظ ظاهری فرق دارن
این نمونه ها رو گذاشتم که متوجه اون وکیوم برقی بشین که کجا نصبه
حالا نمیدونم دقیق کارش چی هستش. شاید به قول شما ساساته ولی چرا وقتی برق نداره ماشین اصلا راه نمیره. انگار مثل زمانی میمونه که کسی جلو دهان آدم رو گرفته باشن و بگن نفس بکش
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]