................................
Printable View
................................
ممكنه روغن از بخش بالاي موتور هم به محل شمعها نشت بكنه، و باعث روغني شدن شمعها در قسمت رزوه و پايه بشه ،همينطور از سيني هاي بغل و اين مورد در موتور نوا خيلي عاديه و كار خاصي هم نميشه كرد.
هميشه مقداري روغن توي موتور كم ميشه و اين بستگي به سلامت موتور داره و البته كيفيت خود روغن.
سالها قبل كه روغن آترود به بازار آمد كيفيت عالي داشت، توي كامارو و چندتا ماشين ديگه، از جمله نوا و پرايد انژكتوري و كاربراتوري هم ريخته بوديم و همه خوب بودن.
اون روغنهاي آترود اوليه كه بسيار خوش رنگ و خوش بو بود، ساخت خود امارات بود.
بعدا اين روغن در قشم ساخته شد كه كيفيت اوليه را داشت اما كم كم از كيفيت كاسته شد و تا چند سال قبل كه ديگه عملا فقط روغن تصفيه شده از روغنهاي سوخته را براي ساخت استفاده كردن و ديگه هيچ كيفيت خوبي نداشت و توي هر موتوري ميريختم كم ميشد جوري كه تصور ميكردم موتور خرابه، در حاليكه چندين ماشين مختلف با سيستمهاي گوناگون همين مشكل را داشتند و معلوم شد علت كيفيت بد روغن بوده.
موتوري كه تعمير ميشه حتما بايد قطعات داغي و مستهلك اونهم نگهداري بشه( هم براي ارائه به صاحب ماشين و هم به عنوان راهنما جهت تعميرات بعدي كه بدونن چه كارهايي انجام شده)
متاسفانه زمان گذشته وگرنه همون موقع با پيگيري ميشد خرابكاريهاي اون را بهتر متوجه شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درود و دو صد بدرود خدمت دوستان.
علی اقا شما قبلن زحمت کشیدید و راهنمای نسب رله برای فن برقی رو گذاشتید.
الانم استپ بالا پایین ماشینم که زیر پا قرار میگیره خراب شده و برقکار گفته چون رله یا افتامات نداشتی سوخته.
با توجه به اون راهنمای نصب که شما زحمت کشیدی و نوع رله ای که من خریدم و البته تفاوت شماره پایه ها نتونستم کاری انجام بدم.از نظر برقی خودرو هم منفی یخبندان هستم.اما نمیخوام بدم کسی برام انجام بده.
میخواستم یه زحمتی بکشید و راهنمایی بفرمایید.
اینم عکس های استپ و رله.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نکته:کلن چرا رله ای که من خریدم با رله ای که شما داشتید فرق میکنه؟؟
نصب رله های دیگه مثل بوق و ... مثل همین رله چراغ هست؟؟
سلام آقا محسن، ممنون از لطف شما
قبل از توضيحات، يك نكته مهم هست و اينكه هميشه سعي كنين وسائل برقي پرمصرف ماشين را به رله مجهز كنيد،
اينجوري در كارايي و كيفيت كار اون وسيله بهبود زيادي بوجود مياد و باعث ميشه كه به سيمكشي برق ماشين صدمه اي وارد نشه.
در مورد گفته برقكار، كاملا درسته، چون بدون آفتمات و رله، تمام بار برق مصرفي از داخل كليد قطع و وصل اون دستگاه ميگذره و اين باعث خراب شدن زود هنگام كنتاكتهاي موجود در كليد ميشه. فرقي هم نميكنه كه وسيله چي باشه.
مثلا فن برقي براي جلوي كندانسور، فن كولر و بخاري، موتور برف پاكن، چراغهاي جلو، بوق ، استارت، دستگاه شيشه بالابر ، و مواردي مثل اين اگر داراي رله در مسير خودشون باشن، سرعت كاركرد اونها بيشتر ميشه، فشار از روي مدار برق و كليد اونها كاسته شده ، و باعث كم شدن افت جريان در مسير خواهد شد.
در واقع آفتمات يا همان رله ، به نوعي يك ميانبر براي رسيدن برق به مصرف كننده است تا نيازي به طي كردن يك مدار سيمكشي طولاني براي اون نباشه.
توي اكثر ماشينهاي جديد اين رله ها وجود داره و در خودروهاي آمريكايي هم هست، منتها به دليل قوي بودن سيمكشي برق خودروي آمريكايي، معمولا آفتمات را براي چراغ و يا برف پاكن سوار نمي كنند و بايد بطور جداگانه نصب بشه.
حالا در مورد تفاوت رله شما با نمونه اي كه من نشون دادم:
هر دو يك كار ميكنن اما نمونه شما به آفتمات دوقلو معروفه. يعني دوتا رله را كنار همديگه بطور يكجا درست كردن تا نيازي به استفاده از رله جداگانه نباشه.
اين نمونه ها تا حدود 6 ، 7 سال قبل خيلي رايج بود و يادم هست تمام پيكانهايي كه صفر كيلومتر ساخته ميشد، ( و رله چراغ هم نداشتند) از اين نمونه سوار ميكردن .
اما من توصيه اكيد ميكنم از اين نمونه استفاده نكنيد!
چرا؟ چون چندتا عيب بزرگ داره:
1. به دليل دوقلو بودن، هروقت يكي از رله ها خراب بشه، به ناچار بايد كل اون را عوض كنين و امكان تعويض يكي از رله ها بطور جداگانه نيست چون هردو بر روي يك شاسي و فيبر مدار با قوطي مشترك ساخته شده.
2. آب بندي و ايزولاسيون قوطي و بدنه اونها خيلي بد طراحي شده و خيلي راحت آب و رطوبت به داخل اون نفوذ كرده و در كوتاه مدت زنگ زده و خراب ميشه و بايد عوض بشه.
3. كيفيت ساخت اونها معمولا كم و پايين هست و بخصوص در قسمت كنتاكنهايي كه برق با شدت جريان بالا را از خودشون عبور ميدن، مرتب خال زده ميشه و گاهي هم لحيم كاري ضيعف اونها ذوب يا كنده ميشه.
4. حجم و ابعاد بزرگي داره كه همه جا نميشه نصب كرد.
5. براي نصب اين نمونه روي مدار برق ماشين و چراغها، بايد سيم كشي ماشين دستكاري و بريده و تكه و وصله زده بشه كه من فكر ميكنم كار جالبي نيست.
به خاطر همين موارد و البته دوقلو بودن اين رله ها، فرم پايه هاي اونها و شماره گذاري هم با نمونه هاي تكي فرق داره،
توصيه ميكنم از نوع تكي و جداگانه استفاده كنين و اگر اين نمونه اي كه من استفاده كردم را بكار ببريد واقعا عالي جواب ميده.
مدلي كه من استفاده كردم، درواقع يك سيم كشي آماده با تمام سر فيش و كانكتها و رابطها و فيوز و اتصالات است كه به هيچ وجه نيازي به بريدن و قطع كردن سيمكشي اصلي و فابريك ماشين نداره و بطور كامل و راحت و بدون دردسر روي برق ماشين سوار شده و بخوبي كار ميده، هيچ نيازي به مراجعه به برقكار نداره و با توجه به فني بودن شما، راحت در 10 دقيقه سوار ميشه!
اين تصوير كلي اين سيمكشي كامل چراغهاي جلو با رله هاي آماده روي اونهاست.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
رله هاي نصب شده در اين نمونه، بصورت تكي و جداگانه است و اگر زماني يكي از اونها خراب بشه، به راحتي ميتونيد اون را تعويض كنين و كاري به رله ديگه كه سالم مانده نداشته باشيد.
از طرفي رله اي كه من توي اين مدل استفاده كردم آمپر بالايي را ميتونه جواب بده( 40 آمپر) و براي چراغهاي جلو خيلي خوبه، بدنه اونها شيشه اي ساخته شده و داخلش قابل ديدنه و نيازي به باز كردن بدنه براي مطمئن شدن از صحت كار كرد اون نداره، و براي اطمينان بيشتر يك L E D سبز هم داخل اونهاست كه وقتي كنتاكت متصل بشه روشن ميشه.
از همه اينها مهمتر بدنه كاملا آب بندي شده و امكان نفوذ آب و رطوبت به داخل اونها خيلي خيلي كم شده.
خود رله ها را روي سيني جلو نصب كردم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
كانكتهايي كه براي اتصال پشت چراغها لازم هست، كاملا آماده شده و نيازي به بريدن و اتصال مجدد نداره، درست مثل يك دوشاخه و پريز برق معمولي عمل ميكنه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سر سيم هايي كه براي اتصال بدنه و مثبت بايد بكار برده بشه هم آماده است و كافيه فقط به سر باطري و بدنه وصل بشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دوتا فيوز 30 آمپر هم براي هركدام از رله ها توي يك جا فيوزي خوب نصب شده تا جلوي اتصالي هاي احتمالي گرفته بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر به يدك فروشها سر بزنين و در مورد سيم كشي آماده براي چراغ سوال كنين احتمال خيلي زياد پيدا كنين چون بيشتر از يك سال هست كه به بازار آمده و تقريبا همه از اين نمونه استفاده كردن و خيلي خوب جواب داده.
البته من رله هاي فابريك خود اين سيم كشي را با نمونه ضد آب آمپر بالا عوض كردم تا كارايي بازهم بيشتر بشه.
وقتي نصب شد و چراغهاي خوب هم داشته باشيد اونوقت از نتيجه و كارايي اون واقعا لذت ميبريد!
اسم مارك سازنده اون الپا (ELEPA) است كه يك شركت تايواني است و قطعات فني زيادي ميسازه كه تا بحال كيفيت خوبي داشتن و هرچيزي كه از اين مارك فروختم، عالي جواب داده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
علی آقا بابت راهنمای بسیار ممنونم.تقریبن الان روشن شدم داستان چی هست.نقل قول:
فردا میرم اینی که خریدمو پس میدم و بجاش از همین سیم کشی اماده پیشنهاد ی شما تهیه میکنم.
الان دو تا سوال ذهنمو مشغول کرده.
اول اینکه این سیم کسی که عکسشو نقل قول کردم و شما تاییدش کردید فقط برای چراغ های جلو هست؟؟از این سیم کشی آماده برای لوازم دیگه برقی خودرو مثل بوق و شیشه بالابر ها و ... میشه استفاده کرد یا نه؟؟؟
سوال بعدی اون فیوزی که در مسیر قرار میگیره یونیورسال هست؟؟یعنی عدد آمپر فیوز مربوطه برای لوازم مختلف برقی خودرو فرقی نمیکنه؟؟؟
و سوال غیر فنی؟قیمت این سیم کشی آماده چقدر هست که بدونم یه وقت سرم کلاه نره.:n09:
ببخشید سوال زیاد میپرسم.:n02::n16:
اين سيمكشي آماده فقط براي چراغهاي جلو تهيه شده، و تمام بخشهاي اون بخصوص سه شاخه هاي پشت چراغ براي همين بخش از ماشين طراحي شده.
من سيمكشي آماده براي بخشهاي ديگه نديدم، شايد باشه اما من تابحال نديدم و بخاطر ساده بودن بخشهاي ديگه اينجور سيمكشيها معمولا چندان كارايي نداره اما براي چراغ جلو كه نياز به سيمكشي طولاني از بخشهاي مختلف داره، آماده بودن اون خيلي به صرفه است.
فيوز استفاده شده در اين سيمكشي 30 آمپر هست و به نظرم مناسبه چون معمولا بخشهايي مثل لامپ و يا موتور فن رادياتور تا همين حدود آمپر را استفاده ميكنن، اگر هم بيشتر باشه ميشه از فيوزهايي با آمپر بالاتر استفاده كرد.
قيمت اين سيمكشي تا حدود 2 سال قبل چيزي حدود 18.000تومان بود( شايد هم كمي بيشتر) و با توجه به كاري كه انجام ميداد و كيفيت اون، خيلي مناسب بود، چون ديگه نياز به خريد سيم و چسب و سر سيم و دستمزد برقكار يا صرف وقت براي نصب اون توسط خود ما و اينجور چيزها نداشت.
اما الان احتمالا قيمت بيشتر شده. چندتايي براي فروش داشتم كه يكي روي نوا سوار كردم ،اما بازهم هست و پيدا ميشه.
فروشندگان يدكي خودرو و لوازم برقي اتومبيل معمولا از اين چيزها دارن شايد هم لوكس فروشها هم بيارن.
اگر پيدا نكرديد بگيد تا من پيگير بشم و براتون بفرستم.
در ضمن اگر چراغهاي جلو نور كمي داره، از نمونه هاي جديد هالوژني كه من هم نصب كردم و خيلي خوبه استفاده كنين. نمونه گرد اونها هم هست و من كاملا از نوردهي اونها راضي هستم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
........................
تست موتور با روغن بيشتر براي پيدا كردن عيب و اشكال آب بندي سيلندر به كار ميره، و نميشه از اون به عنوان يك مبناي بسيار دقيق استفاده كرد.
همينقدر كه متوجه بشيم با ريختن روغن ، كاركرد موتور بهتر و لرزش از بين ميره، يعني موتور در آب بندي سوپاپها و رينگ ايراد داره و بايد براي تعمير اساسي باز بشه.
قصد داريد كه پيستونها را هم باز كنين؟
اگر لبه زده بود، و مقدار اون خيلي كم بود ميشه با تعويض رينگ نو وضعيت اونها رو بهتر كرد وگرنه بايد سيلندر تراش بخوره و رينگ و پيستون سايز بالاتر سوار بشه.
براي سوپاپها معمولا كار را به تعميركار سرسيلندر و سوپاپ تراشي ميسپارند تا با استفاده از دستگاه فرز و سوپاپ تراشي، و با برداشتن حداقل براده از اين دو بخش، سوپاپها آب بندي بشه. اگر نياز به سوپاپ نو داشت مشكل فقط سيت سوپاپها خواهد بود.
فنر اونها هم معمولا تعويض ميشه چون مقدار ارتفاع فنرهاي فرسوده از فنر نو كمتره و ارتجاع كمتري داره.
توي تراشكاريها براي تست آب بندي سوپاپ از نفت استفاده ميشه و با نصب سوپاپها و ريختن نفت سفيد روي بخش داخل اتاق انفجار، نفوذ نفت از دور سيت سوپاپها را به سمت مجراهاي دود و هوا چك ميكنن و در وضعيت استاندارد به هيچ وجهي نبايد نفت از لاي سوپاپ و سيت اون به مجرا نفوذ بكنه.
براي باز كردن سرسيلندر ، چون قصد داريد روي خود ماشين انجام بشه، بهتره تا جاي ممكن سبك بشه و مانيفولد هوا و دود قبلا باز شده و كنار بگذاريد تا راحتتر بشه اون را درآورد.
تمام بخشهاي متصل به سرسيلندر كه ميتونه مانع بازشدن اون بشه بايد قبلا باز شده و كنار گذاشته بشه، مثل جنت رادياتور، پايه هاي كمپرسور كولر ، مانيفولدها و از اين قبيل. درب قالپاق سوپاپها هم كه اول باز ميشه.
يك توصيه خيلي مهم:
حتما قبل از شروع كار، محل را براي كاركردن آماده كنين و تا حد امكان از دسترسي افراد متفرقه جلوگيري بشه، و براي پيچ و مهره و وسائل هر بخشي كه باز ميكنيد، ظرف مناسبي در نظر بگيريد تا هر پيچ و مهره و وسيله اي كه باز كرديد در همان ظرف خودش گذاشته شده و براي بستن دوباره به همان ترتيب عمل كنين، مثلا پيچهاي پايه كولر ، پيچهاي مانيفولد ها و دود، پيچهاي سر سيلندر و متعلقات اونها...
بازكردن پيچهاي مانيفولدها
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
باز كردن اسپندل و ميل اسپندل ها
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
باز كردن پيچهاي سر سيلندر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
وقتي تمام پيچها باز شد، با يك ميله كه داخل مجراي دود و هوا كرديم، كمي سرسيلندر را بلند ميكنيم تا چسبندگي بين واشر و سرسيلندر از بين بره و راحت از جاي خودش برداشته بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
راستش برنامه اینه که پس از باز کردن سرسیلندر و بررسی نشتی سوپاپها با نفت یا بنزین یا تینر(این تست رو میشه با اب هم انجام داد یا هر مایعی که نفوذ بهتری داشته باشه) البته نفت و تینر و بنزین بهتر هستن.
سپس سیلندر ماشین رو با بالا پایین کردن پیستونها به خوبی بررسی میکنم و در صورت داشتن هر گونه زدگی و خط و خش و لبه اقدام به باز کردن سینی جلو ماشین میکنم و به کمک برادرم و با 2 عدد میله مناسب موتور به طور کامل پیاده میشه و باقی موتور هم در حد نو جمع خواهد شد.البته اگر کار به اونجا برسه گیربکس هم پیاده میشه و یک سری لوازم نو روش نصب میشه و توربین هم تعویض میشه.
راستی شما با تورک متر سرسیلندر رو باز کردید؟ایا باز کردن پیچها ترتیب خاصب داره یا اینکه مهم نیست از کجا شروع کنم؟
تورک متر تایوانی که رنج 15 تا 110 نیوتن رو دربرمیگیره هم قیمت کردم 170 هزار تومان
اعدادی که باید تورک متر برای موتور نوا در بر بگیره چند هستن و ایا این رنج جوابگوی این موتور خواهد بود؟
براي بيرون آوردن سيلندر به اين روش فكر كنم بيشتر از دونفر نياز باشه چون موتور واقعا سنگينه، مگر اينكه تا حد امكان اون را سبك كنين، مثلا باز كردن كارتل روغن و در آوردن ميل لنگ و تمام پيستونها( كه روي ماشين كار ساده اي نيست)
براي باز كردن از دسته بكس كمكي( من اسمش را دسته ثابت گذاشتم) استفاده كردم و ترتيب خاصي نداره، چون موتور كاملا سرد بود و مدتها خاموش بوده و هيچ مشكلي از نظر تاب برداشتن پيدا نميكنه.
آچار تورك متر مورد استفاده( كه متعلق به دوستم بود) بر اساس پوند بر فوت مربع درجه بندي شده، و براي بستن پيچهاي سرسيلندر و ميل لنگ از اون استفاده شد.
عددي كه استفاده شد، 40 پوند بر فوت مربع بود، و اينجور كه دوستم گفت، براي سرسيلندرهاي شورلت از اين مقدار فشار براي پيچهاي سرسيلندر( و احتمالا كفه هاي ميل لنگ) استفاده ميشه،
دوباره براي اطمينان ازش سوال ميكنم ، اما شما هم اگر خواستيد آچار بگيريد، سعي كنين بر اساس مقياس پوند بر فوت باشه، چون بيشتر از اين واحدها استفاده ميشه.
نمونه اي كه توي عكس ميبينين خيلي خوب كار ميده، نمونه هايي هم ديدم كه داراي يك عقربه بر روي صفحه هلالي شكل مدرج هست كه با رسيدن به فشار مورد نظر ، عقربه به روي عدد تنظيم شده ميرسه و صداي خاص ( تق) كه نشان از رسيدن به نقطه فشار تنظيم شده است به گوش ميرسه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]