-
مسلما آب بندي نبودن اتصالات، دقت سنجش را پايين مياره، اما همين سنجش هم به نحوي نشان ميده كه توي كمپرس سيلندرها اختلاف وجود داره.
درآوردن نيم موتور(سر سيلندر) توسط دونفر كار مشكلي نيست، اگر از يك جراثقال دستي ساده استفاده كنين، منظورم استفاده از يك ميله فلزي محكم به عنوان دسته و اتصال كابل يا زنجيرهايي كه به دو پايه جلو و عقب سرسيلندر متصل شده، و بلند كردن اون از دوسمت به بالا.
حتي با اين روش ميشه سيلندر خالي را هم بلند كرد و درآورد، منتها بايد تعداد نفرات بيشتر و ميله محكمتر باشه، سالها پيش از همين روش براي درآوردن موتور پيكان در خانه استفاده كردم، البته موتور پيكان خيلي سبكتر از نوا است!
اگر بتونين يه سه پايه براي نصب جراثقال رنجيري كارگاهي درست كنين يا بخريد، خيلي راحتتره و مشكل بلند كردن و درآوردن حل ميشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فكر كنم جراثقال دستي هم براي كرايه وجود داشته باشه كه بتونين يك روز براي در آوردن و يك روز هم براي سوار كردن موتور كرايه كنين و نيازي به هزينه خريد و دردسر نگهداري و..نداره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مشكلي كه هميشه براي تعميرات سنگين ماشين در خانه وجود داره، نبودن فضاي كافي و انحصاري براي اين كار هست، و اينكه ممكنه افراد ديگه از روي كنجكاوي و يا اشتباه كاري بكنن كه براي خودشون و بقيه خطرناك باشه و يا باعث صدمه ديدن قطعات و حتي كل وسيله تعميراتي بشه.
فكرش را بكنين كه بعد از تعمير كامل موتور و قبل از سوار كردن اون، مثلا يه بچه بدون اينكه شما متوجه بشي يه ساچمه فولادي بندازه توي دهانه كارب و يا داخل محل بستن شمع، و يا با موتوري كه روي چند تكيه گاه ساده روي زمين قرار گرفته بازي بكنه و يكدفعه موتور برگرده روي اون...
اگر قبلش محل كار مشخص و از ورود و دسترسي افراد متفرقه جلوگيري بشه خيلي بهتره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
سلام
علی آقا اون تعمیرکار رو که بهتون گفتم و از قسمت خوب ماجرا همونی دراومد که شما ماشین رو پیشش بردید خیلی قدیمیه و صد البته کارش عالی.اون موقع که من اهواز زندگی میکردم یه جیپ آهو دشتیم که همیشه با کاربراتور و دلکو اون مشکل داشتیم.یه روز داشتیم تو شهر دور میزدیم که این اوس عبدالزهرا رو دیدیم و ماشین رو بهش نشون دادیم
.و اون برای ماشین ما یه نسخه پیچید که کاربراتور رو با ماله نوا عوض کنیم و یه مگنت نوا هم برای اون بگیریم که همه کارها رو هم خودش انجام داد از خرید قطعه تا نصب و بقیه کارهاش البته اون چرخ دنده ماله مگنت جیپ با نوا فرق داره و چرخ دنده ها رو عوض کرد.و بعد از اون بود که تازه فهمیدیم که جیپ یعنی چی!!هم مصرفش عالی شده بود و هم راه رفتنش تا اونجایی که این جیپ ما 3 دنده دستی بود ولی تو کفی راحت پا به پای یه 405 راه میرفت.حرکت معمولی ما تو جاده باهاش 150 کمتر نبود.واقعا خیلی عالی شده بود و اینطور بود که دیگه ما مشتری همیشگی اون شدیم.واقعا استاده.
همین دوماه پیش هم پسر عموی من که اهوازه و یه بیوک داره یه تعمیر موتور کامل پیشش انجام داد.اول برده بود پیش اونی که گفتید فامیل ایشونه ولی اون بیوک رو قبول نکرده بود و بعدش اورده بود پیشه این.یه تعمیر موتور کامل با هزینه تراشکاری و قطعه البته بدون پیستون 1میلیون و 500 هزار شده بود.
راستی چقدر این قطعه فروشای آمریکایی تو اهواز نبریده هستن.این پسر عموی ما دنبال یه میلنگ برای ماشینش بود که بهش میلنگ 30 رو قیمت داده بود 150 هزار که من خودم تو تهران براش یه میلنگ صفر گیر آوردم 100 هزار تومان که این رو برده بود نشون داده بود به همون قطعه فروش بهش گفته بود که اینو کمتر از 250 هزار نمیدم.میلنگ انقدر سالم بود که یه پولیش شد و همون صفر بسته شد.واقعا عالیه خودم تعجب کردم که هنوز میشه میلنگ صفر این ماشینا رو پیدا کرد.
ممنون
-
بله تعريف آقاي عبدالزهرا يراحيان را من هم زياد شنيده بودم اما برنامه جوري نبود كه نياز باشه به اون مراجعه كنم تا اين قضيه كارب پيش آمد.
متاسفانه اهواز يدك فروش آمريكايي ديگه نداره و چندتايي هم كه هستند( دست اول و اوراقي) تقريبا هرجور دلشون بخواد حساب ميكنن، اما توي يه جايي مثل ميدان شوش تهران ديگه وضعيت فرق ميكنه.
در مورد ميل لنگ، گاهي ميل لنگهاي بازسازي شده هم هست كه مثل نو آماده شده اما قيمت كمتر داره.
ميل لنگهاي كهنه و تراش آخر ( 50 و حتي 60) دوباره بازسازي ميشن، با جوشكاري استيل و فولاد كه روي محل نصب كفه هاي ثابت و متحرك انجام ميشه و به اندازه كافي ضخامت اون بخشهاي فرسوده شده از نو بازسازي و پر ميشه و در نهايت با تراشكاري دوباره به شماره صفر در مياد.
دقيقا نميدونم كارايي اين نمونه هاي بازسازي شده چقدره، و آيا واقعا در فشار و حرارت بالاي موتور جواب ميده يا نه، اما اگر ديگه چاره اي نباشه ناچارا از همين نمونه استفاده ميشه.
شايد ميل لنگ خريداري شده هم از نوع بازسازي باشه چون با اين قيمت خيلي بعيده كه نو باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
سلام.
یکی از یدک فروشهای اصفهان یه باری رو از شرکت نفت خریده توش یه لوازمهایی هست که باور نمیکنید مثلآ میلنگ 6 سیلندری نو آورده(داخل کارتن)قیمت حدود 350 هزار.
من خودم یه سری خورده ریز خریدم سر فرصت عکسهاشو میزارم.
-
جناب کامارو در مورد سایزهای مختلف تو ضیح میفرمایید؟
1-مثلا پیستون استاندارد چه سایزیه همون سایز 10 میشه یا 0 هست؟مثلا بین پیستون 10 و 20 از نظر قطر چقدر اختلاف وجود داره؟
2- میل لنگ هم وقتی اندرسایز میشه در هر مرحله چه مقدار تراش میخوره؟مثلا وقتی میل لنگ صفر برای بار اول تراش میخوره و میگن سایزش شد 10 چقدر تراش خورده؟1میلیمتر یا 0.1 میلیمتر؟
در مورد بازسازی میل لنگ با جوش به نظرم هرمدل جوشکاری روی میل لنگ میتونه احتمال شکستن میل لنگ رو زیاد کنه و همانطور که میدانید میل لنگ زمانی که موتور داره دور میگیره و یا در دور بالا تنشهای مختلف و قابل توجهی رو تحمل میکنه و قطعا استفاده از میل لنگ جوشکاری شده نمیتونه ارامش خیالی در استفاده از ماشین داشته باشه.
همین میل لنگی که سایز 10 میشه هم نسبت به میل لنگ 0 استانه ی تحمل تنش پایین تری داره.
راستی اینکه فرمودید اگر سرسیلندر باز بشه میشه به مشکلات احتمالی موتور پی برد چه فاکتورهایی وجود داره؟مثلا چطور میشه سلامت رینگها و پیستون و .. رو فهمید؟
-
تراش موتور كه شامل ميل لنگ، سيلندر، سيت سوپاپ و چيزهايي از اين قبيل هست، اول بر اساس مقدار صدمه و فرسايشي كه به موتور وارد شده، تعيين ميشه ( توسط تراشكار)و بعد در ادامه( بعد از تراش خوردن) دوباره با قطعه اي كه قراره در اون محل نصب بشه، آب بندي ميشه.
مثلا بفرض سيلندر ماشين سايز 20 بوده( در تعميرات قبلي تراش رفته و از 0 به 20 رسيده) و حالا با توجه به مقدار فرسودگي ، نياز به تراش مجدد داره.
اين مقدار تراش جديد را تراشكار تشخيص ميده چون اون قراره با مهارت خودش حداقل تراش را انجام بده كه در عين حال بهترين نتيجه را هم داشته باشه.
بنابراين بعد از اينكه سيلندر به تراشكار داده شد، و اون بازديد و اندازه گيري لازم را انجام داد، ميگه تراش 30 ميخوره و بايد رينگ و پيستون سايز 30 بگيريد.
در ادامه بعد از اينكه تراش انجام شد، با توجه به پيستونهاي نو، تراشكار دوباره سيلندر تراش خورده را با پيستونهاي جديد آب بندي ميكنه تا بهترين حالت فيت بودن بدست بياد،
همين كار براي ميل لنگ هم انجام ميشه و همينطور سوپاپها و قطعاتي نظير اين كه نياز به اندازه گيري دقيق و آب بندي كامل داره.
به همين خاطر هست كه موقع آب بندي كه شد، قطعاتي مثل پيستونها، ياتاقان و سوپاپ را به تراشكار ميدن تا دوباره با وضعيت جديد محل تراش خورده، آب بندي و ست بشه.
البته به همين دليل ممكنه بفرض اون سايز 30 كه گفته شده، مقداري بيشتر بشه( در حد چند اپسيلون) تا بهترين آب بندي بدست بياد، اما بطور معمول همون سايز 30 ناميده ميشه.
تمام پيستونها و سوپاپها و ياتاقانها هم براي همان محل خودشون آب بندي ميشن، مثلا پيستون 4 براي سيلندر 4 و سوپاپ دود 3 براي محل سوپاپ دود در سرسيلندر كه روي سيلندر 3 قرار ميگيره. با اين كار ديگه آب بندي بهم نميخوره و موتور در بهترين وضعيت كاركرد قرار خواهد گرفت.
به همين دليل انتخاب تراشكار وارد و دقيق و متعهد به كار يكي از بخشهاي بسيار بسيار مهم تعميرات موتور به حساب مياد.
از مقدار اندازه ها و اينكه مقياس اونها چيه، اطلاعي ندارم، ولي احتمالا بر اساس سيستم متريك بايد باشه. توي شورلت و پيكان و مدلهاي مختلف من همين سيتم شماره گذاري را ديدم كه از 0 شروع شده و به 50 و يا 60 هم ميرسه، اما ماشينهايي هم هستند كه روش ديگه اي دارن، مثلا پرايد كه شماره هاي پيستون اون در تعميرات به ترتيب 0 و 25 و 50 است.
ميل لنگ بازسازي شده از نظر من هم چندان قابل اطمينان نيست، البته هنوز تجربه اي در موردش ندارم، اما تجربه پلوس عقب بازسازي شده كه براي كامارو سوار كرده بودم، خوب نبود و شكسته شد( شانس آوردم توي سرعت بالا نبود!!)
شايد روشهاي بازسازي بهتري وجود داشته باشه كه بر اثر حرارت صدمه اي با ساختارهاي مولكولي و آلياژ ميل لنگ نزنه،ولي اينهايي كه من ديدم همه بطور دستي و عادي بازسازي شده بودن.
اگر سرسيلندر باز بشه، مسلما با ديدن وضعيت سوپاپها، و نشيمنگاه اونها( سيت) و گايد سوپاپ ميشه متوجه شد كيفيت اونها در چه حدي است، و از اونجا كه با باز شدن سرسيلندر امكان نگاه دقيق به داخل سيلندر را فراهم ميشه، ميتونيم متوجه بشيم كه سيلندر لبه زده يا نه؟
چه مقدار لبه زده و فرم لبه زدن به چه شكلي است؟
اگر رينگ شكسته شده يا خير؟
و اگر اين شكستگي به مدت طولاني و بدون تعمير باقي مانده باشه و همزمان از موتور هم كار كشيده باشن، ميتونه اثرات شيار و خط روي ديواره سيلندر گذاشته باشه كه هرچقدر اين شيار عميقتر باشه، نياز به تراش بيشتري داره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
.............................
-
شما يكبار كه موتور گرم هست و در حالت سلو، روغن داخل دهانه كارب بريزيد و وضعيت كاركرد اون را نسبت به قبل از ريختن روغن ببينين.
اگر قبل از اون لرزش داشت و بد كار ميكرد اما بعد از روغن ريختن بهتر شد، يعني ايرادي در يكي از سيلندرها وجود داره( شايد هم چندتا از اونها)
براي سوپاپها هم از همان روش كمپرس كردن هوا به داخل سيلندر در حالت بسته بودن سوپاپها و گوش دادن به صداي خروج هوا( از اگزوز يا كارب) استفاده بكنيد.
توي موتور 8 سيلندر اين كار به نحوي با دقت بيشتر قابل انجام هست چون معمولا موتورهاي 8 داراي كارب 4 دهانه هستن و با ريختن روغن در يكي از دهانه ها، و رسيدن اون به يكي از 4 سيلندر ( سمت چپ و يا راست) مشخص ميشه كه در كدام سمت مشكل وجود داره، اما توي 6 خطي اين كار امكان پذير نيست.
بطور كلي مطالبي كه در مورد موتور ماشين فرموديد، به نوعي نشان ميده كه مشكلاتي در اون وجود داره، كه اين مشكلات شايد نچندان زياد باشه، اما وضعيت جوريه كه ميتونه در ادامه باعث بد كار كردن بيشتر و خرابي اون بشه.
متاسفانه چون ماشين شما آنچنان راه نرفته و بيشتر براي تعميرات خوابيده بوده، مشكل هنوز آنچنان مشخص نيست.
همين قضيه روغن سوزي ابتداي كار موتور و رفع اون در ادامه كار كردن و گرم شدن، يعني رينگها ايرادي داره و احتمالا از رينگ و پيستون دست دوم براي موتور استفاده كرده، و در مورد سوپاپها هم اين قضيه ميتونه صحت داشته باشه و شايد حتي سرسيلندر رو با يه سرسيلندر ديگه كه كيفيت چنداني نداشته تعويض كرده.
در هر صورت كاري هست كه شده و برگشت پذير نيست و با وضعيتي كه وجود داره بهترين كار باز كردن موتور و بازديد كامل قطعات و رفع تمام ايرادات موجود هست تا از موتور كاملا مطمئن باشيد، مگر اينكه بخواهيد اين كار را براي بعدا انجام بديد و فعلا با همين وضعيت از اون استفاده بكنين.
استفاده از چنين موتوري، اگر آنچنان ايراد نداشته باشه و با اون مدارا بشه ، موردي نداره و من فكر ميكنم شما بخوبي اين كار را انجام ميديد چون فني هستيد و نميگذاريد وضعيت اون از خط قرمز رد بشه، منظور فشار بيش از حد آوردن ، سرعتهاي بالا، معكوس كشيدن شديد و بار سنگين .
متاسفانه همانطوري كه قبلا گفتم، خودروهاي آمريكايي به دليل خاص و منحصر بودن ، همه كس تجربه و توان تعمير اونها را نداره و بايد هرچه بيشتر تجربه و توان فني خودمان را بالا ببريم تا نياز كمتري به مراجعه داشته باشيم.
يكي از دلايلي كه من براي تعميرات هميشه به تعميرگاه دوستم مراجعه ميكنم، استفاده از تجربه هاي او و امكانات مهيا در اونجاست تا علاوه بر اينكه كار سريع و راحت پيش بره، از اينجور مشكلات بوجود نياد ، و زماني كه تمام قطعات دقيقا به همان شكل و وضعيتي كه بايد باشه تعمير و نصب ميشه، ديگه شك و شبهه اي وجود نداره و از تمام بخشهاي موتور و يا قطعات ديگه كه تعمير كردم كاملا مطمئن و با اطلاع هستم.
بارها و بارها ديدم و شنيدم كه تعميركارهاي ديگه با استفاده از بي اطلاعي و سادگي مشتري، قطعات نو را برداشته و بجاي اون دست دوم سوار كردن و يا با ارائه فاكتورهاي تقلبي و غير واقعي اينجور وانمود كردن كه قطعات نو و دست اول خريداري و نصب شده.
اگر فروشنده لوازم را ميشناسيد از اون بخواهيد فاكتورهايي كه نوشته بوده را تاييد كنه، و بگيد كه قصد داريد پيگير جريان بشيد، اينجوري اگر ريگي به كفش داشته باشه از دادن فاكتور مجدد خودداري ميكنه و يا خودش را به نفهمي ميزنه،
چند سال قبل شبيه همين جريان براي صاحب يه الدزمبيل 98 رخ داد و اون با پيگيري و پافشاري تونست تعميرگاه شخص خاطي را پلمپ بكنه كه هنوز هم پلمپ باقي مانده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
من یه چیزی رو هنوز متوجه نشدم :
اگر رینگ و پیستون مشکل داشته باشه باید کمپرس موتور از جایی مثل گیج روغن بیرون بزنه و یا از درپوش بالای موتور (جای روغن) و یا لوله ی بخار روغن موتور !
و به شکل دود خارج بشه(منظورم از دود همون بخار روغنه) ولی این مقدار بخار در بالای موتور من بسیار ناچیزه و من موتورهای خراب رو دیدم که از این بخشها کمپرس قابل توجهی خارج میشه اما در موتور من این حالت دیده نمیشه و کوچکترین بخاری از گیج روغن دیده نمیشه فقط مقداری بسیار جزیی بخار روغن زمانی که موتور گرمه از لوله ی بخار روغن (وقتی جداش میکنم) دیده میشه .
البته نیازه که با باد هم سوپاپها رو تست کنم ولی چون ماشین من پروانه نداره نمیتونم به راحتی میل لنگ رو بچرخونم ولی سعی خودم رو میکنم.
حالا مجددا تست میکنم و اینبار روغن رو درون ورودی کارب میریزم و کارکرد موتور رو میبینم.
اما ایا احتمال اینکه همه ی فرار کمپرس از سرسیلندر باشه وجود داره؟(با توجه به اینکه ممکنه زمانی که روغن را درون سیلندر ریختم و با کمپرس سنج تست زدم پیستون روغن رو به سوپاپها رسونده باشه و اونها رو اب بندی کرده باشه) و به همین علت من فکر کردم که پیستون و سیلندر اب بندی شده در حالی که ممکنه فرار کمپرس از سوپاپها بوده و با خیسی روغن اب بندی شده؟
-
در يك موتور فرسوده،خروج كمپرس موتور از دهانه گِيج روغن، درب رادياتور، درب روغن موتور ، نشان ميده كه وضعيت موتور بشدت خرابه.
تصور ميكنم چيزي كه رخ داده اينه:
مكانيك موتور را باز كرده و ديده لبه زده، اما بجاي تراشكاري و استفاده از رينگ و پيستون مناسب و نو، از همان پيستونهاي خودش استفاده كرده و رينگهاي دست دوم، با سايز بزرگتر و يا شايد رينگ نو استفاده شده.
به دليل نو بودن يا بزرگتر بودن رينگها، مقدار آب بندي خيلي بهتر شده، اما نه در حدي كه به اندازه سيلندر تراش خورده باشه، و البته با توجه به وضعيت فرسودگي و لبه زدن سيلندر( كه ميتونه يكنواخت و يا به حالت بيضي باشه) هميشه مقداري نفوذ كمپرس به مقدار خيلي كم وجود داره و همينطور روغن سوزي كه با چند دقيقه كار كردن موتور و گرم شدن رينگها، مقدار آب بندي بيشتر شده و مشكل تقريبا رفع ميشه.
در حال حاضر ماشين شما هم بطور عادي استفاده نشده و هميشه خواب بوده( براي تعميرات و بازسازي) و به همين خاطر اين وضعيت كاملا مشخص نيست، و اگر از اون استفاده بيشتر، و معمولي بشه، احتمال داره مشكل بطور بيشتري ظاهر شده و خودنمايي بكنه( با توجه به وضعيت سيلندر و نوع تعمير و لوازمي كه به كار رفته)
توجه داشته باشيد كه در اين حالت، اگر از موتور استفاده بشه ( و بطور خوبي رعايت حال اون را بكنن) چندين سال ميتونه كار بده.
سري اول كه موتور كامارو تعمير كردم، وضعيت همين بود.
سيلندرها تقريبا بطور بيضي سابيده شده بود و اصطلاحا تخم مرغي شده بودن. سوپاپها آب بندي خوبي نداشت، پمپ روغن بد نبود و سر سيلندرها يكي 305 و يكي 350 بود.ميل لنگ هم مقداري شيار و سابيدگي داشت.
چون سيلندر هم ترك داشت و دوخته شده بود، بنابراين خرج چنداني براي اون نكردم ( تصميم به تعويض كامل موتور داشتم) و تنها با تعويض ياتاقانها و استفاده از رينگ نو بر روي همان پيستونها و يكدست واشر و كاسه نمد، موتور تا حدي وضعيت بهبود يافته اي پيدا كرد و حدود 4 سال با همان وضع ازش استفاده كردم و سرعت و شتاب نسبتا خوبي هم ازش گرفتم، منتها به وضع روغن و آب و حرارت ماشين و مسائل جانبي به خوبي رسيدم تا بتونه دوام بياره.
بخار شدن روغن به دليل ضعف رينگها و آب بندي نبودن سوپاپها كاملا عادي بود و مقدار كمي هم كمپرس در راديات ديده ميشد( حدود يكسال آخر عمر اين موتور).
بنابراين ميتونم حدس بزنم وضعيت موتور نوا هم اينجور باشه و الان فقط نشانه هاي خفيفي از مشكلات بروز ميكنه چون هنوز ازش كار كشيده نشده.
وقتي روغن توي موتور در حال كار بريزيد، اول به سوپاپ هوا ميرسه و اون رو آب بندي ميكنه، و در ادامه رينگها آب بندي ميشه، اما سوپاپ دود آب بندي نميشه چون بعد از احتراق ،اون روغن سوخته توان آب بندي سوپاپ دود كه خيلي داغ شده را نداره.
از روش كمپرس هوا و بسته شدن سوپاپها براي تست اونها بيشتر استفاده ميشه. براي چرخاندن موتور ميتونين از پيچ سر ميل لنگ استفاده بكنين( اگر نصب شده باشه) و اگر نداشت با استارت كوتاه و در آوردن اتصال كوئل( براي جلوگيري از روشن شدن) موتور را در وضعيت مناسب آزمايش قرار بديد.
به هر حال وقتي سرسيلندر باز شد، پاسخ تمام اين سوالات داده خواهد شد،
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]