چطوری کاسه نمد و بلبرینگ و فیلتر روغن و تسمه تابم مشابه بخریم ؟
سلام .
همونطور که قبلاً خدمتتون عرض کردم , شما مجبور نیستین قطعات ماشینتون رو از نمایندگی بخرین ( اگر بی کیفیت باشه )
بسیاری از قطعات ماشین استانداردِ جهانی داره و میشه ازش برای هر ماشینی استفاده کرد .
کاسه نمدها از اینجور قطعات هست .
اگر رفتین کاسه نمد بخرین برای ماشینتون و گفتند ایرانی یا چینی یا هندی و اینها هست , میتونین همون رو ژاپنی یا آلمانی بخرین که سالها بیشتر عمر میکنه .
کاسه نمد سه شماره روش داره
قطر داخلی
قطر خارجی
ضخامت
مثال
اگر روی یک کاسه نمد نوشته
60 80 8
یعنی قطر داخلیش 60 میلیمتر هست
قطعات خارجیش 80 میلیمتر
و ضخامتش هم 8 میلیمتر هست
یک سری حرفِ انگلیسی هم نوشته میشه که نمایانگر نوع کاسه نمد هست .
مثال
htc
یعنی مخصوص گرما و لرزش زیاد مثل کاسه نمد میل لنگ
شما کاسه نمد خراب رو که در بیارین روش شماره اش هست
برید مغازه های بلبرینگ و کاسه نمد و بگین لا دوام ترین کاسه نمدِ ژاپنی یا"آلمانی یا امریکائی رو میخواین با همون مشخصات
========+=========================+=+
بلبرینگ هم همینجوره .
===================================+===
تسمه تایم هم فقط باید تعداد دندانه هاش یکی باشه .
================================================== ======
فیلتر روغن هم همینطوره
فقط کافیه که روی ماشین شما پیچ بشه و واشر لاستیکی دورش هم روی قسمتِ صاف و مسطح که دور پیچ فیلتر هست قرار بگیره .
با یک خط کش کوچیک خیلی راحت میتونین پهنای اون قسمتِ صاف که لاستیک دور فیلتر روش قرار میگیره رو روی بدنه ی موتور اندازه بگیرین یا یه فیلتر کهنه با خودتون ببرین موقع خرید .
زیر بار خریدِ قطعات آشغالِ بی کیفیت نرید هرگز
چرا توی ایران خیلی از ماشینها پمپ بنزینشون میسوزه ؟
سلام بر همگی .
بنده دوستی دارم که نمایندگی ایساکو داره .
چند وقت پیش دیدمش . راجع به سوختن پمپهای ماشینهای ایرانی باهاش حرف زدم .
چیزی گفت که نمیدونم تا چه حد درسته اما دانستنش برای کسانی که ماشین ایرانی دارند به نظرم مفید باشه .
میگفت علت سوختن پمپها فقط خالی بودن باک ماشینها هست .
یعنی پمپ با بنزین خنک میشه و اگه به مدت طولانی باک ماشین بنزین کم توش باشه پمپ میسوزه .
قسم خورد گفت خودش مگان داره و پمپش سوخت اما از وقتی نذاشت باک از نصف کمتر بشه دیگه پمپش نسوخت .
یک روش برای اطمینان از دقت دماسنج و رطوبت سنج
نقل قول:
سلام مجدد
امروز با سرچ هایی که کردم متوجه شدم که احتمالا سنسور دما در آینه سمت شاگرد قرار داره
از صحت اون مطمئن نیستم و روش چک کردنشو نمیدونم آیا دوستان اطلاعی دارند در این زمینه
سلام .
یکی از روشهای مطمئن شدن از دقیق بودنِ یک دماسنج یا رطوبت سنج اینه که در شرایط یکسان با یک یا چند دماسنج یا رطوبت سنج دیگه مقایسه اش کنیم .
بنده وقتی میخواستم ساعت دماسنج و رطوبت سنج دار بخرم رفتم جائی که چندین ساعت رو کنار هم گذاشته بودند اما دیدم اختلاشون با هم 3-4 درجه هست ,فهمیدم دقت ندارند .
تنها ساعتی که دیدم دقتشون با هم فرق نداره CASIO بود که الحق بسیار دقیق در حد یک دهم درجه بود و خریدمش
شما هم میتونین دماسنج ماشینتون رو با ماشینهای مشابه در شرایط مشابه مقایسه کنین تا مطمئن بشین دقیق هست یا نه .
حتی لزومی هم نداره مثل ماشین شما باشه چون دماسنج دماسنجه و همگی در شرایط یکسان باید دمای یکسان رو نشون بده .
بررسی مشکل تنظیم نبودن سوپاپ بنزین
نقل قول:
سلام.سوالی داشتم اگر دوستان نظر بدن ممنون میشم. با توجه به استاندارد مطرح شده در کاتالوگ ماتیز فیلر گیری سوپاپ ماتیز در شرایط موتور سرد برای سوپاپ بنزین 0.15 و برای سوپاپ دود 0.35 میباشد. اگر فیلر سوپاپ بنزین 0.20 و فیلر سوپاپ دود 0.25 تنظیم بشه برای موتور مشگلی پیش نمی یاد؟(نظر مکانیکم 0.20 و 0.25 بهترین تنظیمه). ممنون
سلام .
هر چی فاصله ی اَسبک و تهِ سوپاپ بیشتر بشه ,سوپاپ زودتر بسته میشه و دیرتر باز میشه .
مثال :
اگر فیلر بنزین بیش از حدِ لازم باشه موقعی که پیستون شروع میکنه به پائین اومد برایِ مرحله ی مکشِ هوا و سوخت ,سوپاپ بنزین دیر باز میشه و در نتیجه مقدار کمتری سوخت و هوا کشیده میشه تو سیلندر .
وقتی هم که پیستون هنوز به انتهای مرحله ی مکش نرسیده سوپاپ بنزین بسته میشه .
یعنی سوپاپ بنزین نه به موقع باز میشه ( دیر باز میشه ) و نه به موقع بسته میشه ( زود بسته میشه ) در نتیجه مقدار هوا و سوختی که توی سیلندر کشیده شده برایِ مرحله ی تراکم کم هست که نتیجه اش انفجار ضعیف و کم جون شدنِ موتور هست .
اجازه بدین برایِ همین سوپاپ برعکسش رو هم بررسی کنیم ( کم بودنِ فیلر )
در این حالت سوپاپ زود باز میشه و دیر بسته میشه .
تاثیرش در کار موتور :
هنوز پیستون داره دودهای حاصل از انفجار رو از سوپاپ دود میده بیرون که سوپاپ بنزین زودتر از موعد باز میشه و مقداری از دودها وارد منیفولد بنزین میشه .
در نتیجه در مرحله ی بعد که مرحله ی مکش هست مقداری دود هم با مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر میشه .
از طرف دیگه وقتی هم که پیستون به آخر مرحله ی مکش میرسه و میره برایِ مرحله ی تراکم , سوپاپ بنزین هنوز بازه که در نتیجه مقداری از مخلوط هوا و بنزین برمیگرده تو منیفولد هوا بنابراین مقدار مخلوط هوا و بنزین برای تراکم کمتر میشه تازه مقداریش هم دودِ بنزین های سوخته هست که در نتیجه انفجار ضعیف میشه و موتور کم جون .
تنظیم نبودن سوپاپ دود رو هم بررسی میکنیم .
ادامه دارد ...
اگر سوپاپ دود تنظیم نباشه چه مشکلی پیش میاد ؟
[ بررسی تنظیم نبودن سوپاپ بنزین در صفحه ی قبل درج شده ].
اگر فیلر سوپاپ دود بیش از حدِ لازم باشه چه مشکلی پیش میاد ؟
سوپاپ دیر باز میشه و زود بسته میشه در نتیجه وقتی که پیستون به آخِر مرحله ی انفجار میرسه ( پائین پائین ) و شروع میکنه به بالا رفتن برای تخلیه ی دود , سوپاپ دود هنوز باز نشده و دودها یه مقدار فشرده میشه و بعد با باز شدن سوپاپ دود یهو با فشار میره بیرون که علامتش پت پت کردنِ صدای اگزوز هست .
در ضمن باعث میشه موتور هم کمی ضعیف و کم جون بشه چون فشرده کرده دود هم انرژی میخواد که از سیلندری که در مرحله ی انفجار هست گرفته میشه .
از طرف دیگه قبل از رسیدن کامل پیستون به بالای بالا که آخر مرحله ی تخلیه هست سوپاپ دود بسته میشه در نتیجه دودها کامل تخلیه نمیشه و مقداریش در سیلندر میمونه که در مرحله ی بعد با هوا و بزنین قاطی میشه و نتیجه اش کم جون شدن موتور هست .
حالت دوم :
فیلر دود کمتر از حد لازم هست .
در نتیجه سوپاپ دود زود باش میشه و دیر بسته میشه .
چه مشکلی پیش میاد ؟
وقتی که پیستون توی مرحله ی انفجار هست و داره میاد پائین ,قبل از اینکه به پائین پائین برسه سوپاپ دود باز میشه و مقداری از اون گازها از سوپاپ دود خارج میشه که باعث کم شدنِ قدرت اون سیلندر میشه و فشار گازهای اگروز هم افزایش پیدا میکنه .
وقتی هم که پیستون به بالای بالا میرسه ( آخر مرحله ی تخلیه ی دود ) هنوز سوپاپ دود باز هست و با باز شدن سوپاپ بنزین و شروع مرحله ی مکش , مقداری از دودهای داخلِ منیفولدِ دود هم دوباره کشیده میشه توی سیلندر .
در نتیجه در مرحله انفجار , مقدار کمپرس کم میشه و نیروی تولید شده در اون سیلندر کم میشه و موتور ضعیف میشه .
=====================================
این پایان ماجرا نیست بلکه تازه اول بدبختی هست .
:20:
چرا ؟
جواب :
هر سوپاپ دو نوع بدتنظیمی داره ( فیلر کم - فیلر زیاد )
پس 9 حالت پیش میاد برای اون سیلندر !!!
بنزین تنظیم - دود تنظیم
بنزین زیاد - دود تنظیم
بنزین کم - دود تنظیم
دود کم - بنزین تنظیم
دود زیاد -بنزین تنظیم
دود زیاد - بنزین کم
دود کم -بنزین زیاد
دود زیاد - بنزین زیاد
دود کم - بنزین کم
هر کدوم از این حالتها یه تاثیر مختلف داره روی کار و بازدهِ موتور
تازه باز هم این پایان ماجرا نیست !!!!
این فقط برایِ یکی از سیلندرها بود .
حالا شما حساب کنین اگه مشکل هر سیلندر با بقیه ی سیلندرها فرق داشته باشه چه شیر تو شیری بشه .
قبل از فیلرگیری باید حتماً از تنظیم بودنِ تسمه تایم مطمئن بشید
سلام دوستان
یه مسئله ی خیلی خیلی مهم که باید بهش توجه داشته باشیم اینه که آیا تسمه تایم درست نصب شده یا نه
کافیه در نصبِ تسمه تایم یک درجه اشتباه شده باشه تا همه ی موتور رو بریزه به هم و مصرف رو بالا ببره و قدرت موتور رو کم کنه .
بنابراین حتماً حتماً قبل از فیلرگیری مطمئن بشین که تسمه تابم درست نصب شده .
این کار خیلی آسونه .
باید بر حسب نوع ماشینتون و تعداد سیلندرها , علامتِ رویِ پولیِ سر میل لنگ رو تنظیم کنین روی همون علامتی که در کاتالوگ تعمیر ماشینتون نوشته شده و در همون حالت , علامتِ چرخ دنده ی سر میل بادامک در جائی باشه که در کاتالوگ درج شده وگرنه تسمه تایم اشتباه نصب شده .
عکس :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
منظورم از چرخ دنده ی سر میل بادامک ,همونی هست که تسمه تایم روش نصب میشه
CAMSHAFT PULLEY
عكسش :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کدومش اقتصادی تره ؟ تعمیر تدریجیِ ماشین کهنه یا فروختنش و خرید ماشین نو با پرداخت میلیونها تومن ؟
سلام دوستان
تاپیکی هست به نام
راهکارهائی برایِ صرفه جوئی
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بنده ميخواستم مطلبی بنویسم در مورد مقایسه ی مخارج خرید و نگهداریِ ماشین نو با خرید و نوسازیِ ماشین دسته دوم .
به نظرتون ماشینی که اتاقش سالمه و داشبورد و صندلیها و شیشه ها و اینها هم مشکلی نداره اما موتورش فرسوده شده و گیربکسش احتیاج به تعمیر داره , آیا تمیر و نوسازیِ این ماشین اقتصادی تر هست یا متقبل شدنِ میلیونها تومن برایِ خرید ماشین نو ؟
فراموش نکنید که کسی که ماشین نو میخره میلیونها تومن داره یکجا پرداخت میکنه و اونی هم که ماشین دسته دوم داره هر از چند مدتی باید سه چیزی رو عوض یا تعمیر کنه .
درضمن هر دو ماشین در یک سری مخارج مشابه هستند
مثل روغنها و فیلترها و لنتها و لاستیک و شمعها و چیزهای دیگه .
خب حالت کدوم اقتصادی تره ؟
فروش ماشین کهنه و پرداخت میلیونها تومن و خریدمش ماشین بهتر یا نو ؟ یا اینکه همون ماشین کهنه رو خورد خورد بسازه تا همیشه سرپا و سالم باشه ؟
ضعیف شدنِ فنر سوپاپ یکی از عواملِ ضعیف شدن موتور و بالا رفتن مصرف بنزین هست
سلام .
یکی از عواملی که باعث ضعیف شدنِ موتور و زیاد شدن مصرف سوخت میشه ,ضعیف شدنِ فنر سوپاپ هست که ضعیف شدنش باعث میشه در سرعت زیاد سوپاپ دیر بسته بشه چون حتی اگر فیلر هم تنظیم باشه چیزی که سوپاپ رو میبنده فنر سوپاپ هست که اگر قوی نباشه نمیتونه سوپاپ رو به موقع ببنده .
در کاتالوگها نوشته شده که فنر سوپاپ هر ماشینی طولِ معینی داره که با اندازه گیریش میشه فهمید فنر ضعیف شده یا نه چون فنری که ضعیف شده جمع شده و طولش کم میشه .
شاید بشه با کشیدنش دوباره قویش کرد.
بنده برایِ فنر تفنگ بادی این کار رو انجام میدادم و بسیار قوی میشد اما بعد از چند ماه دوباره باید کشیده میشد چون کم کم جمع میشد .
اگر فنر سوپاپ رو باز کردین و دیدین که جمع شده و ضعیف شده , اول سعی کنین مشابهش رو از نمایندگی ماشینهای آلمانی یا ژاپنی بخرید .
کافیه قطرش و طولش و ضخامت میلگردی که فنر ازش درست شده یکی باشه .
روش جايگزین کردنِ خاکگیر با کیفیتِ آلمانی و ژاپنی به جای خاکگیر بی کیفیتِ ایرانی و چینی و هندی و غیره
سلام بر همگی
قبلاً تو همین تاپیک خدمتتون عرض کردم كه خاکگیر پلوسها باید همیشه سالم باشه و تا وقتی که سالم باشه پلوسها خراب شدنی نیست .
برایِ دوستانی که نمیدونند پلوس چیه توضیح بدم که حتماً دیدین بعضی از ماشینها موقع دور زدن چرخهاش تق تق تق صدا میده .
این صدایِ همون پلوس هست که خاکگیرش پاره شده و خاکگیرش عوض نشده در نتیجه گریس تویِ پلوس پخش شده بیرون بر اثر نیرویِ گریز از مرکز و به مرور زمان پلوس خراب شده .
عکسهاش :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بنابراین کیفیتِ لاستیک خاکگیر خیلی مهم هست تا بتونه سالها عمر کنه .
بنده خاکگیرهای ساخت ایران و چین و هند و تایوان رو دیدم .
جنسش خیلی بده و بویِ لاستیک میده ( بوئی شبیه بخ بویِ کفشهایِ بی کیفیتِ چینی ) و زود پاره میشه و بیشتر مردم هم فکر میکنند چیز مهمی نیست و بی خیالش میشن اما نمیدونند که اشتباه بزرگی میکنند و کلی ضرر میکنند .
خاکگیرهای ژاپنی و آلمانیِ اصلی اصلاً بو نداره و 7-8 سال عمر میکنه و شاید هم بیشتر .
شما اصلاً مجبور نیستین خاکگیرهای بی کیفیت بخرین خصوصاً که هزینه ی تعویضش هم زیاده .
از خاکگیرهای آلمانی و ژاپنی استفاده کنین .
اما یک مشکل سر راهتون هست که البته به راحتی قابل حل هست .
مشکل اینه که باید سر و تهِ خاکگیری که میخرید دقیقاً به اندازه ی خاکگیر ماشین شما باشه .
اما اگر کمی بزرگتر بود خیلی راحت میتونین با نصب یک تکه شیلنگ ضخیم صنعتی روی لبه ی پلوس کاری کنین که خاکگیر جدید قشنگ روش نصب بشه و با بستن بستِ خاکگیر , اون قطعه ی شیلنگ هم محکم میشه و تکون نمیخوره چون خاکگیر فشاری روش نیست .
اين شيلنگ رو میتونین از مغازه هائی که شیلنگهای صنعتی با سایز بزرگ میفروشند بخرید یا مغازه هائی که پمپهای آب میفروشند دارند یا بهتون میگن از کجا بخرین .
از نایلونی که برایِ نایلون پیچی بدنه ی دوچرخه هم استفاده میشه میتونین استفاده کنین به شرطی که محکم محکم دور لبه ی پلوس پیچیده بشه و دور میله ای که از گیربکس میاد و شرس رو بسوزونین تا آب بشه و بچسبونینش به خودش تا باز نشه بعدش خاکگیر رو نصب کنین روش .
از نوار چسبی که ضخیم هست و برای دور لوله ی گاز و اینها استفاده میکنند هم میتونین استفاده کنین که خیلی محکم و مقاوم هست .
اگر بتونین خاکگیری پیدا کنین که یکی دو سه سانت هم بلند تر باشه از خاکگیر ماشینتون دیگه نور علی نوره چون وقتی تا آخر فرمون رو میپیچونین خیلی کمتر کش میاد .
حصیریِ اگزوز چیه و کجا قرار داره ؟
نقل قول:
سلام
اگزوز 405 حصیری داره؟
اگر منظورتون این قطعه هست ,حتماً باید داشته باشه چون کارش اینه که نمیذاره لرزش موتور از منیفولدِ دود به اگزوز منتقل بشه یعنی لرزشها رو جذب و خنثی میکنه درست مثل یک لوله ی لاستیکی اما چون حرارت اگزوز زیاده به جای لاستیک از سیم ستانلس استیل ( فولاد ضد زنگ ) استفاده شده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جای این قطعه درست بعد از قطعه ای هست که به منیفولدِ دود وصل میشه و بعد از حصیری ,اگزوز هست .
با یک نگاه از زیر موتور پیداش میکنین .
اگر ماشینی اگزوزش حصیری نداره خیلی راحت میشه یکی براش نصب کرد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]