دوست عزیز همینه دیگه 1880
تنها تفاوتش اینه که هیچ ضربه ای وارد نمیشه و با مالش اسبک سوپاپ پایین میره
Printable View
دوست عزیز همینه دیگه 1880
تنها تفاوتش اینه که هیچ ضربه ای وارد نمیشه و با مالش اسبک سوپاپ پایین میره
دوست عزیز دقیقا ترموستاته که احتمالا بصوزت دستی بروی کولر شما نصب شده تا هوا رو تنظیم کنه
شما کولر رو روشن کنید و با کم کردن این ترموستات ببینید کمپرسور خاموش میشه
سلام اساتید...من پراید دارم جلوبندیش سر و صدا داره...بردم تعمیرکار گفت جلوبندیت باید تعمیر بشه و جلو رو زد رو جک چرخ و تکون داد لق میزد گفت جعبه فرمون هم باید باز بشه...من قبلا یکی از دوستام جعبه فرمون رو باز کرد بعدش فرمونش به شدت سفت شد...میخواستم بدونم الزاما جعبه فرمون باید باز بشه یا بهش دست نزنم فقط بگم جلوبندی رو تعمیر کنه؟
نقل قول:
من پراید دارم جلوبندیش سر و صدا داره...
توي پرايد، عمدتا مشكل جلوبندي از بوشهاي طبق و لاستيكهاي موجگير بوجود مياد. و در مرحله بعدي خرابي سيبك طبق.
جعبه فرمان پرايد استهلاك كمي داره و اگر هم مشكلي داشته باشه بيشتر در سمت قُر قُري ها ( دوتا بازوي خارج شده از دو سمت جعبه فرمان) و سر روتها ( يا همان سيبك فرمان كه به انتهاي قُر قُري ها وصل ميشن و در نهايت به سگدست متصل هستند) بوجود مياد. گاهي هم لقي بخاطر خرابي بوش جعبه فرمان هست.
تجربه نشون داده كه بايد پيش چند تعميركار ببريد و گفته ها رو با هم چك كنين.
ميتونين با چند تست ساده هم خودتون متوجه بشيد كه خرابي از كجاست؟
از يك نفر بخواهيد كه فرمان رو مرتبا و با سرعت به اندازه اي كه فقط تايرها مختصري تكان بخورن، به چپ و راست حركت بده و شما با نگاه كردن به اتصالات متوجه بشيد كه حركت در كجا هرز ميره يا اصطلاحا خلاصي داره؟
با جك زدن زير ماشين و بلند كردن اونهم ميتونين اين آزمايش رو انجام بديد و نتايج رو مقايسه بكنين.
اينجوري بخش زيادي از مشكل رو متوجه ميشيد و احيانا از هزينه كردن اضافي ( و يا كلاه به سر رفتن توسط تعميركاران بي وجدان!) جلوگيري ميكنين.
دوستان یه نفر درباره باز و بسته شدن سوپاپ در موتور xu7 توضیح بده
با پوزش و اجازه استادان میل سوپاپ یا میلبادامک در این موتور تشکیل شده از یک میله دارای 8 حلقه بادامی شکل که پشت سر هم و بصورت یکپارچه قرار گرفته اند که طرف بلندای بادامی هر حلقه با دیگری متفاوت بوده و هر کدام در جای مخصوصی می باشد . این میله بر روی سرسیلندر و روی سوپاپ ها نصب می گردد و بوسیله تسمه دندانه دار بنام تسمه تایمینگ به میل لنگ متصل است و به گردش در میاید . تعداد 8 عدد سوپاپ (4 دود و 4 سوخت) در سر سیلندر این موتور موجود است که همانند بقیه موتور ها هر کدام بوسیله یک فنر و خار محافظ به سر سیلندر چسبیده و در حالت بسته قرار دارند . کاسه ای روی هر کدام از این سوپاپ ها را می پوشاند انتهای این کاسه ها در تماس مستقیم با بادامک ها بوده که بنابراین با چرخش میل سوپاپ و رسیدن نوک هر بادامک به ای کاسه آن را به پایین هل داده و بنابر این باعث باز شدن سوپاپ مربوطه در زمان در نظر گرفته شده می گردد . با ادامه چرخش میل سوپاپ و گذشتن بادامک از نقطه اوج خود بار دیگر فنر قوی سوپاپ باعث چسبیدن آن به سر سیلند گشته و آن را مجددا بسته نگاه میداردبنابراین بادامک در حال مالیده شدن به کاسه بوده و با هل دادن آن به پایین باعث فشرده شدن و باز شدن سوپاپ می گردد . حال برای تنظیم مقدار و زمان دقیق باز شدن هر سوپاپ ( در حد میکرون و میلی ثانیه - همانند فیلر گیری - در اثر سایش و ... ) در زیر کاسه ها و فاصله بین آن با ته سوپاپ از پولک های بسیار نازکی بسته به تنظیم مورد نظر استفاده گردیده که موتور را از عمل فیلر گیری بی نیاز می نماید ...باز هم پوزش می خوام
با سلام. ما یه پژو پارس داریم که چند وقتیه صبحا(وقتی موتور سرده) وقتی میخوام روشنش کنم خیلی بد روشن میشه. اول که استارت خیلی بد میخوره. زور میزنه که استارت بزنه. وقتی هم که میخواد روشن شه زودی خواموش میشه. دو سه بار اینجوری میشه. وقتی که روشن شد اولش یه مقدار دود از اگزوز بیرون میاد بعدش دیگه خوبه. میخواستم بدونم باتریش مورد داره یا چیز دیگش. باتریشم از ایناست که روش نشانگر داره. وقتی خوبه سبزه وقتی شارژ نداره سفید و وقتی فاسد شده قرمزه. در حال حاضر سبزه. ممنون.
به نشانگر باتری توجه نکنید چون معمولا سفید نمی شه - شما 90 درصد باتری تون دیگه خرابه مخصوصا اگه دو سال از عمرش گذشته - مدل ماشینتون رو نگفتید . تنظیم موتور یادتون نره - در ضمن اگه سخت استارت می خوره اضلا گاز ندید و سوییچ رو باز بذارید و بعد از 10 ثانیه استارت بزنید- اگه خاموش شد یکم صبر کنرد دوباره روشن کنید -
ممنون. مدل هشتادو چهار هست. باتری هم دو سال بیشتره روش گذاشتیم. فقط هم وقتی تو روز برای اولین بار میخوام روشن کنم اینجوریه. بعدش دیگه راحت استارت میخوره و روشن میشه. بعضی مواقع هم پیش میاد در طول روز که اصلا روشن نمیشه. استارت میخوره ولی روشن نمیشه. باید سوییچ رو کامل در بیارم دوباره استارت بزنم. همین امروز اینجوری شد. دو سه بار سوییچ رو در اوردم جا زدم روشن شد. البته صبح روشنش کرده بودم.نقل قول:
شیشه بالابر رو امتحان کنید کند شدخ حتما . پس باتری رو هم عوض کنید وشمع ها و ف ل ط ر بنزین رو چک کنید برای دود سیاهنقل قول:
سلام .نقل قول:
دودِ سیاه علامتِ این هست که بنزینِ زیادی واردِ سیلندرها میشه . این مشکل ارتباطی با فیل تر بنزین نداره . فیل تر بنزین اگر کثیف باشه و خوب بنزین رد نکنه , در سرعتِ زیاد ماشین ریپ میزنه چون بنزین خوب بهش نمیرسه .
حالا با توجه به اینکه موتور کاربراتوری هست یا انژکتوری, باید دید چرا بنزینِ بیش از حد میره تو سیلندرها .
اگر کاربراتوری باشه به احتمال زیاد از کیتِ کاربراتور هست .
در ماشین انژکتوری یا از استپر موتور هست یا از برنامه ی کامپیوتر و دیاگ لازم داره یا سنسور مپ ایراد داره.
یا همونطور که گفتین شمعها هست که یا جنسش بده یا پلاتینهاش تنظیم نیست.
کثیف بودنِ فل تر هوا هم باعث بالا رفتن مصرف و دودِ سیاه میشه اما به مقدار کم .
سلام .نقل قول:
باتریِ ماشینتون از نوع "اتمی" هست که شارژ اولیه لازم نداره و کارائیش خیلی بهتر از باتریهای معمولی هست .
بهترین نوعش در دنیا AC DELCO ساختِ امریکا هست که نوع درجه یکش 6 سال گارانتی داره!!!
همونطور که گفتین وقتی علامتِ باتری سبز هست یعنی شارژ هست و مشکلی نداره.
شما این چیزها رو چک کنید:
1- مطمئن بشید که قدرتِ باتری (آمپرش) برای ماشینتون مناسب باشه.
2- بستهایِ باتری رو باز کنین و سمباده بزنین تا مطمئن بشید که خوب وصل شده به باتری و خوب برق رد میکنه .
3- سیم برق استارتر رو هم چک کنید که چرب و کثیف نباشه و درست برق رو رد کنه .
4- اگر اینها درست بود و ماشینتون قبلا خوب استارت میخورده , پس استارتر ممکنه نیم سوز شده باشه البته اگر فقط در سرما زور میزنه پس سیم پیچش ایرادی نداره و
============================
در موردِ دود سیاه, متهم اول همون اِستِپِر موتور(موتور پله ای) هست چون در دور آرام (SLOW) کار تنظیم مقدار سوخت و هوا با اِستِپِر موتور هست.
از برنامه ی کامپیوتر هم ممکنه باشه که با دیاگ معلوم میشه .
دوستان عزیز
متاسفانه بنزین ایران کیفیتش پائین هست و اکتانش استاندارد نیست و در زمستان باعث میشه ماشین درست کار نکنه .
اگر در مناطق خیلی سرد مثل شهرکرد هستین بهتره در زمستان از octan booster تقویت کننده ی اکتان استفاده کنید .
اگر نمیدونید چیه تو google image بنویسیدش تا عکسهاش رو ببینید.
اما در مصرفش افراط نکنید .
دوست عزیز ممنون از توضیحاتتون . فقط اینکه کیفیت باتری های چینی و کره ای در ایان متاسفانه جوری است که قبل از فاسد شدن مواد درون آن ( اکسپایر شدن) ممکنه از لحاظ داخلی قطع بشه و اول ضعیف شدن و بعد از کار افتادن رو داره . من خودم دو عدد از این باتری ها رو دارم delkor هستند که هردو پس از دو تا سه سال ابتدا مقداری ضعیف و سپس از کار افتادند . هردو علامت سبز شارژ رو دارند . و حتی یکی از آنها پس از شارژ بادستگاه چند ماهی را نیز دوباره کار کرد ولی پس از آن دستگاه تستر هم خالی شدن سریع باتری را نشان می داد . این باتری ها وقتی خراب می شوند ممکن است پس از شارژ یک یا دوبار هم استارت بزنند . و بارز ترین نشانه آن در خودرو های خانواده پژو سخت شدن بالا و گایین رفتن شیشه بخصوص شیشه سمت راست (شاگرد) می باشد. که حتی با چراغ جلو هم قابل تشخیص نیست. متاسفانه بدلیل ... گارانتی باتری ها از 1 سال یه سه ماه کاهش یافته و خیلی از برند ها نیز اصلا گارانتی ندارند . برای پرشیا باتر 74 آمپر مناسب ترین است (پرشیا 84 با موتور xu7 عرضه شده) - در مورئ ف ی ل ط ر بنزین هم منظورم این بود که با کثیف شدن امکان کاهش ورود بنزین و در نتیجه عدم روشن شدن بموقع و ورود بنزین زیاد به سیلندر می باشد. با تشکر از شما که استپر موتور را نیز یاداوری نمودید. پوزش از شما استاد گرامی
دوستان در مورد ماشین خودم (پرشیا 87 با توجه به مشکلی که پست های قبلی گذاشتم ) به نظر تون بنزین سوپر یکبار بزنم یا مکمل خاصی (برند خاص) یا نوع مخصوصی رو برای من پیشنهاد می دین . ممنون
سلام دوستان .
وایر شمع از چیزهائی هست که معیوب بودنش باعث بد کار کردنِ موتور و بالا رفتن مصرف بنزین میشه . اگر وایر شمع ماشینتون کیفیتِ خوبی نداره میتونین از وایر شمع ماشینهایِ ژاپنی یا آلمانی یا امریکائی یا حتی کره ای استفاده کنید .
فقط کافیه سر و تَهش و طولش مناسب باشه برای ماشین شما . درسته گرانتره اما خیلی بیشتر عمر میکنه و کارائیش هم خیلی بهتر از ایرانی و چینی هست .
بلبرینگها و کاسه نمدها هم استاندارد هستند در همه ی دنیا و اگر بلبرینگهای موتور یا چرخهای ماشینتون چینی یا ایرانی هست اصلاً نیازی نیست که اون رو بخرید .
فقط کافیه برید مغازه هائی که تخصصشون فروش انواع بلبرینگ و کاسه نمد هست و بلبرینگ ژاپنی یا اروپائی یا امریکائی یا کره ای بخرید .
گفتنش تاسف آوره اما متاسفانه هنوز در ایران بسیاری از قطعات بی کیفیت تولید میشه و این موضوع رو فقط کسی که قطعات با کیفیتِ خارجی رو دیده و استفاده کرده باشه متوجه میشه .
مثال:
در ایران پمپ بنزینهای پژو خیلی زود میسوزه و میگن از بنزین هست !!!!!! در حالیکه ماشینهایِ خارجی در ایران دارند با همون بنزین سالهای سال کار میکنند و مشکلی براشون پیش نمیاد .
بسیاری از قطعات در ایران عمداً کم کیفیت ساخته میشه تا مردم بدبخت رو بچاپند چون کسی نمیاد ماشین چند ملیونی رو برایِ صد هزار تومن بندازه دور . یعنی مجبورند این قطعات بی کیفیت رو بخرند .
سلام.نقل قول:
گرچه بنزین باصطلاح سوپر در ایران از بنزین معمولیِ استاندارد هم کمتره یا خیلی زور بزنه باهاش برابری میکنه , اما فکر خوبی هست.
بذارید باک تقریباً خالی بشه و بعد ده پونزده لیتر سوپر بزنین ونتیجه رو ببینید که آیا تاثیر قابل توجه داره یا نه .
راستی قیمت سوپر با عادی چقدر فرق داره الآن؟
آزادش 200 تومن لیتری سهمیه ایش 100 تومن لیترینقل قول:
بله دیروز سهمیه ای 50لیتر زدم لیتری 500 .... ممنون از شما یه تعمیر کار یکم ترسوندم ولی تنظیم موتور که البته هنوز پیشش نبردم و آشناست گفت که ممکنه از سنسور o2 باشه که با قطع کردن فیشش می خواد تست کنه که خرابه یا نه .
سلام . بله ,درسته . سنسور اکسیژن خیلی مهم هست که سالم و تمیز باشه وگرنه اطلاعاتِ غلط میده به کامپیوتر.باید چند وقت یک بار باز بشه تمیز بشه خصوصا تو ایراننقل قول:
شمع و وایر شمع خوب چی بگیرم برا سمند
فکر کنم سنسور اکسیژن 206 دم دست باشه...نقل قول:
چطوری باید تمیز بشه؟؟
اینی هست که دورش خط قرمز کشیده شده؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
:31:بعد یه چیزی ماشین ما توی شهر 100/10 میسوزونه.البته این برای زمانی هست که خیلی نرمال رانندگی میکنم :دی
شمع ها عوض شده!سوزن ها شستشو شده پارسال هم دوتاش رو عوض کردم.جلوبندی تازه درست شده.فیلتر هوا فیلتر روغن خود روغن فیلتر بنزین هم تعویض شده ولی باز هم ماشین مصرفش
بالاست!ولی توی جاده 6 تا 7میسوزونه!مشکل از کجاست؟
زیاد می سوزونهنقل قول:
وایر کی عوض کردی ؟
چند تا کار کرده ماشین ؟
سلام . توی عکس درست پیدا نیست اما اگر به گلوی اگزوز وصل هست و سیم داره پس خودشه .باید سیمش رو جدا کنید بعد بازش کنید . اگر پوسیده و خورده شده دیگه عمرش تمومه باید عوض بشه اما اگر سالمه و فقط دود زده و سیاه هست دو سه ساعت بذارینش تو یه استکان بنزین تا خوب خیس بخوره بعدش با تکانهای شدید خوب بشورینش توی بنزین و بعد بذارید خوب خشک بشه و ببندینش .نقل قول:
دوستان عزیز حتماً اطلاع دارید که ماشین روی دور آروم (در حالتِ ایستاده) و سرعت کم بیشتر بنزین مصرف میکنه .
برای همینه که مصرفش توی شهر بیشتر از جاده هست .
حالا اگر سنسور اکسیژن خراب یا کثیف باشه یا وایر شمعها و شمعا درست نباشه یا فیلتر هوا خیلی کثیف باشه یا سنسور مپ ایراد داشته باشه یا برنامه ی کامپیوتر درست نباشه یا بنزین غیر استاندارد باشه یا فیلرها تنظیم نباشه یا دلکو میزان نباشه یا کیتِ کاربراتور کهنه باشه یا کویل ضعیف باشه یا اُرینگِ انژکتورها کهنه باشه و بنزین ازش نشت کنه و تبخیر به یا دربِ باک خراب باشه و تبخیر بنزین شدید باشه یا ارینگِ پمپ داخل باک(شناور) خراب باشه و تبخیر شدید باشه یا لوله های باک تا موتور نشتی و تبخیر داشته باشه , مصرف بنزین بالا میره .
تازه چیزهای دیگه هم اثر داره :
لاستیک کم باد
- رانندگی روی شن و برف و یخ
- خرابی جلوبندی
-بار و مسافر زیاد
- خرابی سیستم کولر و فشار زیاد به موتور (خرابی کمپروسور , کثیفی کندنسر کولر که جلوی ماشین هست و له شدن منافذش و گرفتن منافذش با شن و سنگریزه و حشرات)
- استفاده از کولر
- استفاده از همه ی چراغهای پر مصرف و پروژکتور
- بادِ مخالف
- سربالائی
- بلبرینگهای خراب چرخها
- ترمز دستی که میزان نباشه
- رطوبتِ زیادِ هوا(شرجی)
- موتور خسته و فرسوده (دارایِ پیستونِ گشاد و رینگ خراب) که ضریب کمپرسش پائین اومده
- خرابیِ دیسک و صفحه
-....
وایر فرانتک بگیرنقل قول:
شمع هم ایکیوم بگیر
با سلام
بچه ها یه سوال وقتی اب میریزی داخل رادیات ماشین حتما باید هردوتا پیچ را باید هواگیری کرد؟؟
درضمن ماشین ما رادیات بخاریش سوراخ شده بود که عوضش کردیم اب رادیات کم میشد و میومد تو اطاق که تالان دبگه درست شد.
ولی من دیروز رادیات ماشین را پر از اب کردم یه دوری زدم وقتی دوباره رادیات راباز کردم دیدم اصلا اب پیدا نیست با چشم.
میخاستم ببینم این عادیه؟درضمن من فقط یه پیچ ها را هواگیری کردم.
یا اینکه جایی دیگه ماشین اب کم میکنه؟
ماشینم پرشیاست
سلام .گمان نکنم ماشینهای امروزی که منبع انبساط داره احتیاجی به هواگیری داشته باشه چون سیستم طوری طراحی شده که حبابهای هوا بالاخره به منبع انبساط میرسه . در مورد اینکه بعد از دور زدن دیدین آب کم شده , اگر باز هم آب ریختین و باز هم پس از مدتی کم بشه دیگه از هوا نیست بلکه موتور نشتی داره . اما اگر فقط بار اول کم کرد و دیگه کم نکرد , از هوای توی لوله ها بوده و سیستم خنک کننده مشکلی ندارهنقل قول:
ترموستات 405 شبیه پراید هست؟ یعنی 405 هم مکانیکی هست؟
باسلامنقل قول:
میشه قیمت رو هم لطف کنی حدودشم باشه کافیه
همه ترموستات ها بوسيله حرارت باز و بسته شده و داراي خاصيت بيمتال ( دوفلز با ضريب انبساط و انقباض متفاوت) هستند.منتها شكل و فرم اونها تا حدي فرق داره. مثلا مال پرايد با پژو فرق داره و نميشه به جاي هم استفاده كرد اما مدلهاي پيكاني با شورلت تناسب خوبي دارن و ميشه براي هردو نمونه خودرو استفاده كرد.
سلام
ترمز ماشینم تو ترمزهای ناگهانی پایین میگیره
تو ترمزهای معمولی خوب عمل میکنه ولی وقتی یه دفعه ترمز میگیرم میره پایین تر از حالت عادی میگیره
مشکلش چیه؟
یه مشکل دیگه اینکه وقتی بنزین ماشینم به یک چهارم میرسه شتاب ماشین به طرز کاملا محسوسی افت میکنه و طول میکشه ماشین سرعت بگیره ولی هر روقت باک رو تا آخر پر میکنم ماشین شتابش خوب میشه .
ماشین 405 هست و یک چهارم باک یعنی هنوز 17 18 لیتر بنزین تو باکه ولی نمیدونم چرا شتاب ماشین کم میشه
در مورد ترمز دلايل زيادي ميتونه وجود داشته باشه كه بيشترين اونها خرابي بوستر ترمز، خرابي سوپاپ بوستر ترمز، خرابي لوازم داخل پمپ ترمز اصلي است.تمام اينها بايد از نزديك چك بشه تا ببينين كدوم مورد بوده.در مورد شتاب كم در زمان كم شدن بنزين ميتونه به علت ضعيف شدن پمپ بنزين باشه كه ديگه نميتونه اون مقدار كم بنزين رو از ته باك بكشه و با فشار مناسب به انژكتورها برسونه و به همين دليل شتاب و قدرت ماشين كم ميشه.پمپ رو باز كنين و فيل تر اون رو تميز كنين. مقدار پرتاب بنزين رو از لوله متصل به ريل سوخت چك كنين( در هر دو زمان پر و خالي بودن باك) و اين تفاوت رو مقايسه كنيد و در صورت لزوم پمپ نو بجاش بگذاريد.
با سلام. یه مدتیه این دیدگاه همه جا فراگیر شده که نمایندگیها تعویضکارن نه تعمیرکار!نقل قول:
میخوام یکم در این مورد توضیح بدم:
ببینید سیستم دریافت و پرداخت کلیم نمایندگی و همچنین تعهدات نمایندگی به خودروساز یا قطعه ساز به این شکله که حق ایجاد هیچگونه تغییر یا تعمیری مگر با دستور مستقیم اون دو و فقط تا حد همون دستور رو نداره!
ضمنا قطعات جدید اکثرا یکبار مصرف طراحی و تولید میشن و بعد از خرابی یا فاقد شرایط تعمیرن یا اگرم تعمیر بشن دیگه نه عمر و نه کارایی گذشترو دارن.
امروز حتی قطعاتی مثل گیربکس یا موتور رو هم مستقیما تعویض می کنن برای بعضی خودروها و یک بخش این قضیه برمیگرده به همون یکبار مصرف شدن پروسه طراحی محصول.
تو این حالت نمایندگی و مکانیک حق یا توان دستکاری در قطعه رو ندارن کما اینکه بیرون هم روی اکثر قطعات دیگه تعمیر خاصی صورت نمیگیره و الان دیگه اکثر خرابیها با تعویض قابل حله.
ممنون و متشکر.
مشکل ترمز مربوط به پمپ ترمز شماست و مشکل شتاب مال پمپ بنزین.نقل قول:
دوستمون balrog سوالشو از کی پرسیده؟
مرسی از جوابتوننقل قول:
اگه بخام بفهمم نشتی از کجاست باید چیکار کنم؟
ببین من فرانتک برای شهریور گرفتم 14 تومننقل قول:
شمع هم ایکیوم یه زمانی 15 تومن بود الانو نمیدونم