بله دیور ساویج مرکباتی وگرم هست و آخرش هم مثل این آرمانی تلخ میشه. خیلی به هم شباهت دارن.نقل قول:
یک نمونه ساویج دیور هم دیدم که شیشه اش مثل این جدیدا نبود. نمیدونم مال چند سال پیش بود ولی برام عجیب بود این نمونه اش تو ایران چکار میکنه!
Printable View
بله دیور ساویج مرکباتی وگرم هست و آخرش هم مثل این آرمانی تلخ میشه. خیلی به هم شباهت دارن.نقل قول:
یک نمونه ساویج دیور هم دیدم که شیشه اش مثل این جدیدا نبود. نمیدونم مال چند سال پیش بود ولی برام عجیب بود این نمونه اش تو ایران چکار میکنه!
آقا بخدا ما بدبو نمی گردیم. از عطر استفاده می کنیم ولی نه عطرهای فشن و روز. شاید مدلی مثله سی کی وان یا کول واترو بارها خرید و استفاده کردم. بعضی وقت ها هم برام هدیه میارن. منظورم اینکه که من اسمی که عطّار برا عطرش انتخاب می کنه رو نمی شنام. ولی اگه بو کنم شاید بتونم خانوادشو و خصوصیّاتشو بگم. بعضی وقت ها عطر روغنی باز و یا عطر تک بو (linear) مثل مشک سفید خرید و استفاده می کنم. بعضی هاشو هم خودم می سازم و استفاده می کنم.نقل قول:
باید بگم عطرهای مدرن که رایحه ی یکسانی از ابتدا تا انتها دارن، 80 درصد مادّه ی اوّلیشون (در شکل خالص و رقیق نشدش) از تعداد 20 مادّه ی اوّلیّه ی شیمیایی و طبیعی تشکیل شده.
می خام بگم عطرها هرچند بیشتر از 10 خانواده ی عطر داریم ولی خانواده های عطرهای مدرن که مد بازار است بیشتر از 5 خانواده نیست.
فرض کنید عطر اترنتی 80 درصد مادّه خالص اوّلیه اش، 4 مادّه ی اوّلیه ی صنعتی با نسبت یکسانه. این 20 درصد باقی مونده و نسبت متفاوت این چند مادّه با یکدیگر (که 80 درصد وزن مادّه ی اوّلیه ی عطر رو تولید می کنن) و مواد بکار گرفته شده برای تولید این 80 درصد (از بین اون 20 مادّه ی اوّلیه ی اساسی) باعث تغییر رایحه ی عطرها میشه.
البته گفته ی فوق به این معنا نیست که کل مواد اوّلیه ی تشکیل دهنده ی عطر فقط 20 تا هستند. باید بگم هزاران مواد اوّلیه وجود دارد که از بین اینها تقریباً 200 تاش مهم و از بین این 200 تا حدوداً 20 تاش اساسی هستن که میشه به عنوان جز اصلی عطر وارد فرمول ساختاری عطر (80 درصدر وزن مواد اوّلیه) نمود.
حرف فوق در خصوص عطرهای کلاسیک که سه نوت اوّلیه، میانی و پایه دارند صادق نیست و تعداد مواد تشکیل دهنده ی ساختار این عطرها بیشتر از 4 هست.
شریف عطّار
شیشه اش مثل این بودنقل قول:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چجوری عطر میسازید؟یکم توضیح میدید؟جالب شد داستان:31:نقل قول:
برای جلوگیری از گیج شدن حسّ بویایی و پر شدن اون، پیشنهاد می کنم بر روی نوار بویایی کاغذی عطرها رو بگیرید و از مغازه خارج بشید و سعی کنید هنگام راه رفتن و با فواصل 10 ثانیه عطرها را بوییده و تا انتهای تبخیر عطر از روی نوار کاغذی اونو امتحان کنید. چه بسا یه عطر نوت اوّلیه ی خوبی داشته باشه ولی نوت پایه ی اون به مذاقتون سازگار نیاد.نقل قول:
یا برعکس نوت اوّلیش خوب نباشه ولی بعد از تبخیر نوت اوّلیه رایحه ی خوبی جایگزینش بشه.
ایجاد فاصله بین هر بویایی می تونی به بازسازی اندام بویایی کمک کنه و تنفّس هنگام راه رفتن مخصوصاً در هوای آزاد (نه هوای آلوده ی تهران) می تونه به خالی شدن مشام از رایحه کمک کنه.
با این کار موندگاری عطرها رو در مقایسه با یکدیگر رو هم بهتر می تونید محک بزنید.
همچنین به فروشنده اجازه ندید نوار بویایی رو تو عطر غسل بده. بلکه بخاید نوار بویایی رو فقط با کمی عطر آغشته کنه. چون هرچی عطر بیشتر باشه موندگاری، انتشار، حجم و ... بیشتر می شه و این مورد پسند فروشنده ی عطره.
پس اگه نوار بویایی کمتر عطر رو به خودش بگیره همه ی فازهای عطر در زمان کمتری خودشونو نشون می دن.
نوار بویایی ضخیم، عطر رو بیشتر نگه می داره و به عطر اجازه نمی ده فازهای بعدیشو به بوینده نشون بده. لذا نوار بویایی نازک تر برای امتحان عطر بهتره. چون فازهای مختلف عطر زودتر خودشونو نمایش می دن.
اونجوری که فروشنده های ایرانی غلو می کنن استشمام قهوه تأثیر اثبات شده ای برای بازسازی حس بویایی نداره.
بعضی از فروشنده ها هم ابتدا با یه عطر خوشبو شامه ی مشتریشونو پر می کنن. بعد یه عطر بدبو با قیمت خیلی پایین تر قالب می کنن. مشتری بدبخت هم که شامش از عطر اوّل پر شده و نمی تونه عطر دوّم رو بو کنه، می ره تو پاچش. یه فروشنده ی افغانی تو یه کشور عربی این کارو با من کرد.
شریف عطّار
---------- Post added at 04:16 PM ---------- Previous post was at 04:12 PM ----------
برای ساخت هر عطر مادّه ی اوّلیه ی خاصی با نسبت مشخّص شده از قبل با هم ترکیب می کنم.نقل قول:
البته این مبحث ساخت عطره و از موضوع تاپیک خارجه.
شریف عطّار
بنده هم قصد جسارت نداشتم...نقل قول:
ولی به نظرم اینکه پست های صفحات قدیمی کوت بشه تاپیک رو کمی بی نظم میکنه...
من به شخصه تو این چند صفحه مطالب جالبی از شما خوندم و دوست دارم ادامه پیدا بکنه...حالا که دوستان دارند سوال میکنند و شما جواب میدید به نظرم خیلی بهتر و جالب تر هستش...و به نظر میرسه برخلاف چیزی که من فکر میکردم دوستان مشتاق چنین بحث هایی هستند :31:
میدونم که کسب اطلاعات در زمینه عطر خیلی راحت نیست (مخصوصا مواد تشکیل دهنده آکوردها و انواعش و کیفیتش و...) و مسلما شما به سختی تونستید این اطلاعات رو کسب کنید ..از اینکه این اطلاعات رو بدون منت با ما شریک میشید ممنونم....
خواهش می کنم.نقل قول:
شریف عطّار
ممنونم که از یک کلمه ی تخصّصی عطّاری استفاده کردی: آکوردنقل قول:
آکورد: ترکیب دو یا چند مادّه در نسبت خاص (اغلب در نسبتی که هیچ یک از مواد اوّلیه از لحاظ بویایی غالب نباشد) را آکورد گویند.
بوی آکورد بویی متفاوت از مواد تشکیل دهنده اش خواهد بود. یعنی در عطّاری A+B مساوی AوB نیست. بلکه مساوی C خواهد شد. C یعنی بوی جدید
ساخت آکوردها در عطّاری یکی از روش های ساخت عطر تمام شده است. مثلاً عطر اترنتی از آکوردی مابین 4 یا 5 مادّه که 80 درصد حجم فرمول رو تشکیل می ده ساخته شده.
شریف عطّار
ببخشید می تونم بپرسم شما مواد اولیه رو از کجا تهیه می کنید؟
مثلاً همین مشک سفید و ...
بعد، اینکه چه طوری تشخیص می دید که یه مشک طبیعیه یا سینتتیک؟
منم خیلی دوست دارم که عطرهای دست ساز خودم رو استفاده کنم!
راستی رشته شما شیمی هست؟
بعید می دونم که این اطلاعات دقیق شما فقط از سرچ بدست اومده باشه؟!
در ضمن من تهران هستم، اگه جایی رو در تهران می شناسید که میشه مشک طبیعی و اصل رو تهیه کرد (یا حتی مواد اولیه دیگه!) لطفاً معرفی بفرمایید
پیشاپیش از لطفتون سپاسگزارم:11:
دوست من میشه کمی در مورد موندگاری و پخش بو وندر وود برام بگی؟نقل قول:
متاسفانه اینجا برای تست نیست