سلام
کامارو جان 2 تا شلنگ بخاری رو تست کردم یکیش گرمتر از اون یکیشه.
کلآ میخوام یه بار رادیات بخاری رو باز کنم و سرویسش کنم منتها نمیدونم کار خودم هست یا نه؟؟!!
خومم احتمال میدم از رادیاتور بخاری باشه.چون احساس میکنم آب خوب گردش نداره.
Printable View
سلام
کامارو جان 2 تا شلنگ بخاری رو تست کردم یکیش گرمتر از اون یکیشه.
کلآ میخوام یه بار رادیات بخاری رو باز کنم و سرویسش کنم منتها نمیدونم کار خودم هست یا نه؟؟!!
خومم احتمال میدم از رادیاتور بخاری باشه.چون احساس میکنم آب خوب گردش نداره.
لوله هاي اون رو از سمت موتور باز بكن و توي يكي شلنگ آب بگذار و باز كن و ببين از دومي آب بيرون مياد؟ و اگر بله با چه مقدار شدت و فشار؟ يعني ببيني شدت آب وارد شده با خارج شده يكي هست و تناسبي داره؟
اون راديات بخاري هم مثل راديات ماشين رسوب ميگيره و ممكنه كانالهاش كيپ و بسته بشه و اين طبيعيه.
دريچه تنظيم هواي فن كه به سمت كولر يا بخاري منحرف ميشه را هم چك بكن ( كه توي شورلت با سيم متصل شده)
باز و بستن اون كار چندان ساده اي نيست و توي كامارو و نوا كه انجام دادم دنگ و فنگ زيادي داره و البته بايد با دقت و مراقبت زيادي انجام بشه كه به چيزي صدمه نخوره.
اگر نياز به باز كردن شد و خواستي بدي جايي، حتما بالاي سرشون باش كه خراب كاري نكنن و چيزي رو نشكنن.
فكر كنم فرم باز و بسته كردنش با نوا يكي باشه منتها از اونجا كه ماشين شما كولر نداره احتمالا يه مقداري راحتتره.
خیلی ممنون جناب کامارو.
حتمآ چک میکنم و بعد تعطیلات هم میرم سراغ باطری ساز تا ببینم اجرت این کار رو چقدر میگیره چون فعلآ وضع مالی خرابه.!
مشكل بخاري حل شد؟ به نتيجه اي رسيدين؟
من هم دو روز هست كه بخاري رو راه انداختم و همين مشكل رو پيدا كردم،و البته با كمي جستجو توي سابقه ماشينهايي كه داشتم و تجربه هاي قبلي فكر كنم دليل اين مشكل رو متوجه شدم!!
البته نميدونم مشكل شما هم ميتونه از همين باشه يا نه؟ چون به يه چيز خاص و تقريبا نامشخص بستگي داره.
سلام.
کامارو جان امروز رفتم پیش باطری ساز و مشکل رو نشونش دادم....اون هم نظر شما رو داد و گفت رادیاتور بخاری باید باز بشه و سیخ زده بشه....اجرت این کا رو گفت 15 هزار تومان.
حالا قراره در چند روز آینده ماشین رو ببرم پیشش تا داشبورد رو باز کنه.
فردا هم پیش زیر و بند ساز قرار دارم برای تعویض لاستیکهای بین اتاق ماشین.
فكر نميكنم كه با اين كار( سيخ زدن راديات بخاري) مشكل حل بشه،
اگر مشكل شما هم مثل مال من باشه.بهتره كل قضيه رو از اول بگم:
من كل يونيت بخاري رو قبلا باز كرده بودم و تمام دريچه ها و اتصالات و وكيومها كاملا سالم بود و كار ميكرد، الان هم همه اونها سالمه و كار ميكنه.
راديات بخاري سوراخ بود و ناچارا يكي ديگه خريدم ( ايراني ساخت شركت رادياتور ايران) لوله هاي آب اون رو هم وصل كردم و يه ترموستات 74 درجه هم روي ماشين سوار شده كه به راحتي حرارت رو تا حدود 78 تا 80 هم ميرسونه. با اين اوصاف گرماي مناسبي براي آب در رادياتور بخاري بوجود مياد و البته اينو ميشه از دست زدن به لوله هاي متصل به بخاري و همينطور محل قرار گرفتن راديات بخاري در يونيت متوجه شد كه كاملا داغ و با حرارت بالايي است.
اما دماي هواي بخاري خيلي كم و حدود نهايتا 32 درجه است! چرا؟
من با توجه به سابقه اي كه از ماشينهاي قبلي داشتم، بخصوص كامارو كه بخاري بسيار خوب و قوي داشت، متوجه شدم نبايد اينجوري باشه و حتما ايرادي در كار هست. وقتي بيشتر دقت كردم فهميدم ايراد اصلي در خود رادياتور بخاري وجود داره كه ساخت ايران بود!!
در واقع با مقايسه تصاوير اين دوتا راديات با هم و اينكه قبلا هر دو رو از نظر ساختار با هم مقايسه كرده بودم متوجه شدم كه ساختمان نمونه آمريكايي بسيار فشرده و داراي لوله هاي بيشتر هست بطوري كه نميگذاره هوا به راحتي از لابلاي اون عبور بكنه و به هوا فرصت ميده تا تبادل حرارتي مناسبي با راديات داشته باشه و حرارت هوا بالا بره و در نتيجه هواي بخاري هم گرم ميشه.
اما راديات نمونه ايراني داراي ساختاري مشابه ساختار رادياتور ماشين بود( راديات موتور) و تعداد لوله ها كم، شبكه باز و قطر كم باعث عبور راحت و سريع هوا ميشه و هوا فرصتي براي تبادل حرارت نداره و اينجوري فقط يه هواي ولرم داريم!
قصد من اين بود كه اون راديات آمريكايي رو تعمير كنم اما كسي نميتونست و حق هم داشتن چون شبكه اي بسيار فشرده از لوله ها و پره هاي متصل به اونها كار رو عملا غير ممكن كرده بود و اصلا اجازه چنين كاري نميداد بخصوص كه چندتا از لوله ها در داخل شبكه سوراخ شده بود و تنها راه دسترسي به اونها بريدن لوله هاي سالم بود كه اينهم بي فايده است. و ناچارا راديات ايراني گرفتم و اين كارايي كم بخاري بخاطر اون هست.
الان من حتي زانويي هوا زير پاي شاگرد را هم باز كردم و هوا رو مستقيم از سمت راديات بخاري مياد چك ميكنم و ميبينم با وجود داغ بودن آب و خود راديات، اما هواي عبوري از اون به اندازه كافي گرم نيست و اين نشون ميده كه مشكل از همونه.
اگر ساختار پيچيده و فشرده نمونه امريكايي واقعا كار خاصي نميكرد، خب آمريكايها همدليلي نداشت كه اينهمه طراحي خاص بكنن و جوري بسازن كه قابل تعمير نباشه و يا هوا به راحتي از توش عبور نكنه! حالا مشكل بخاري ايمپالا رو نميدونم دقيقا چيه اما اگر راديات اون از نوع ايراني باشه ديگه سيخ زدن تاثيري نداره و اگر آمريكايي باشه احتمال اينكه بشه همچين كاري كرد و سالم بمونه خيلي كمه( در واقع مخزنها پرس شده و به خود راديات متصل شدن و جوشكاري در كار نيست) اگر راديات شما آمريكايي بود و سالم، مراقب باشيد صدمه نبينه كه ديگه به اين راحتي پيدا نميكنين..
تصوير اول راديات آمريكايي و دومي ايراين است و از همينجا هم ميشه فهميد چقدر فرق دارن [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] .
.
سلام.
جناب کامارو ال تی اتفاقآ دیروز باطری ساز گفت رادیاتور بخاری ماشینت فابریکه و بازش که میکنیم احتمالش هست که موقع سیخ زدن رادیاتور سوراخ بشه و تضمینی در کار نیست!!!گفتش که اگر خراب شد رادیاتور دست دوم هست حدود 70-80 تومن.
حالا با توجه به اینکه رادیاتور ماشینم فابریکه باید چه کاری بکنم که رادیاتور خراب نشه؟؟
مثلآ میشه رادیاتور رو باز کنم و فقط یه شستشو کنم و ببندم سر جاش؟
البته میخوام کل داشبورد رو باز کنم و تمام لوله های بخاری رو چک بکنم تا سوراخی نداشته باشه.
خب مسئله اينجاست كه اول دليل گرم نشدن بخاري رو پيدا كنيد.مثلا در مورد نوا من، مشكل از طراحي بد رادياتور ايراني است و كاري هم نميشه كرد.در مورد ماشين شما ممكنه دلايل ديگه اي باشه( به فرض اينكه رادياتور بخاري اون اصلي باشه) . البته شايد هم قبلا توسط نفرات قبلي تعويض شده باشه ( و ايراني رو سوار كرده باشن)كه اين رو موقع باز كردن ميشه متوجه شد.اگر ايراني بود و البته تمام دريچه ها و وكيومها و سيم دريچه كولر و بخاري هم درست بود، اونوقت احتمال زياد با يه راديات آمريكايي درست بشه( البته قبلش از اون تعميركار تضمين بگيريد كه حتما جواب بده و نه اينكه صرفا عوض بكنه)اگر راديات آمريكايي بود ( در صورتي كه تمام دريچه و ..هم سالم كار بكنن) احتمال كم بودن گردش آب توي اون هست( همون رسوب گرفتن) كه فكر نكنم سيخ زدن روش مناسبي باشه بخصوص كه ريسك سوراخ شدن و از بين رفتن اونهم هست و خيلي كمياب و ارزشمنده.توصيه ميكنم اول با محلولهاي تميز كننده و رسوب زدا رادياتور ( اونهم از نوع ملايم) استفاده بكنين تا بدون نياز به دستكاري فيزيكي مقداري از رسوب اون پاك بشه، البته اگر واقعا رسوب داشته باشه.مثلا از مايع ضد زنگ غليظ( بدون تركيب كردن با آب رادياتور) استفاده كنين. داخل اون رو از اين مايع پر كنين و بگذاريد چند روزي بگذره و بعد خالي كنين( داخل يه ظرف تا ببينين آيا رسوبي بوده يا نه؟)و بعد از تركيب وايتكس با آب تا حدي كه چندان خوردندگي نداشته باشه استتفاده كنين و بازهم چند ساعت( يا روز) بگذاريد بمونه ( نسبت به مقدار داشتن رسوب)هر بار بعد از تخليه، باز هم با اتصال لوله آب به يكي از لوله ها و نگاه كردن به مقدار و شدت آب خروجي از لوله ديگه، مقدار باز شدن و رسوبزدايي راديات رو تخمين بزنين كه آيا اين كارها نتيجه اي داشته؟در هر صورت هركاري روي اون راديات اصلي ميكنين بايد خيلي مراقب باشيد كه خراب نشه.اميدوارم نتيجه خوبي داشته باشه.
حالا روی همین رادیات بخاری ایرانی نمیشه حرکتی زد که اون فضاهای بازش پوشش داده بشه؟؟؟
مثلن با ویسیه ای چیزی اونجاها پوشیده بشه.
نمیشه؟؟
متاسفانه نميشه كاري كرد چون ساختار محل قرار گرفتن اون راديات جوريه كه راهي براي انجام كاري نداره و هرچي هم فكر كردم راهي به نظرم نرسيد.امشب يه آزمايش كردم و با بستن موقتي خروجي هوا از محل زانويي باز شده، و تجمع هوا در اطراف اون راديات بخاري ، هواي خروجي كمي گرمتر شد و اين نشون ميداد كه مشكل همون چيزيه كه متوجه شدم.براي رفع سوراخ نمونه آمريكايي راههايي هست اما اينكه چقدر جواب بده و دوباره سوراخ نشه و نشتي پيدا نكنه ديگه معلوم نيست چون هيچ چيزي مثل لحيم نميتونه محكم و با دوام باشه.جاي راديات هم خيلي بده و باز و بسته كردنش واقعا دردسر داره حوصله زيايد ميخواد بخصوص كه الان ديگه همه صندليها و موكت و كنسول وسط و پخش صوت و درجه آب و...سوار شدن