به دلیل مهم شدن تاپیک و دستور مدیر محترم بخش، مطالب نامرتبط حذف شد.
Printable View
به دلیل مهم شدن تاپیک و دستور مدیر محترم بخش، مطالب نامرتبط حذف شد.
به دلیل مهم شدن تاپیک و دستور مدیر محترم بخش، مطالب نامرتبط حذف شد.
من تازگی مطالب زیادی در باره درایور های فاستکس شنیدم، شما حتما تجربتون از من بیشتره می خواستم ببینم نظرتون چیه در بارش؟ تو ایران میشه پیدا کرد؟ کدو مدلش رو پیشنهاد می کنید؟
نقل قول:
بلندگوهای سری Heritage از کمپانی کلیپش بلندگوهای کلاسیکی هستند که همین الان هم طرفداران بسیار زیادی دارند. خیلی از دارندگان این سیستم ها اقدام به اپگرید بلندگوهای خودشون میکنند... یونیت های آسیب دیده رو تعویض میکنند یا کراس اور رو مودیفای میکنند... در مورد بلندگویی که من ساختم باید بگم که بله Cornscala یه محصول Unofficial از کلیپشه که از تلفیق مدلهای مختلفش حاصل شده... نتیجه ساختش بارها و بارها در امریکا و دیگر کشورها تست شده ... خیلی از DIYerهای امریکایی در محیط های اکوستیک که دارند با ابزارهایی که در اختیار دارند این بلندگو رو تست کردند... من از خودم چیزی نساختم، چیزی که قبلا ساخته شده بود رو ساختم چون نمیخواستم 10-20 میلیون بابت یه بلندگوی برند پول پرداخت کنم
با ذکر این مطلب که من معتقد نیستم که لامپ در های-فای یه مقوله فراموش شده و مسکوت و راکد و ته نشین شده ی بلااستفادست... آمپلی فایر لامپی اگه از روی اصول طراحی بشه، خیلی هم عالیه... مهمترین بخش هر آمپلی فایر لامپی چوک ها هستند... لامپ ها و کمپانی سازنده هم بسیار مهم هستند... من همین الان هم در منزل از آمپ لامپی استفاده میکنم و غالب مواقع از سورس آنالوگ گرام با آمپ لامپی استفاده میکنم... ولی اصلا ترانزیستور رو نفی نمیکنم... هرکدوم یه مزایا و معایبی داره... همه آمپ های لامپی هم کامل و خوب و خوش صدا نیستند
شما نوشتید :
دوستان همونطور که شاید بصورت اتفاقی به این مطلب برخورده باشید، دوست بسیار عزیزم آقای مرادپور اقدام به ساخت آمپلی فایرهای لامپی منو بلاک با لامپ 211 کردند که در نوع خودش در ایران نمونه بوده... میتونید اصل مطلب رو اینجا مطالعه کنید... من افتخار داشتم یکی از مدعوین تست این آمپلی فایر باشم:
کد:
در تالارگفتگوی diyaudio هم اقدام به درج توضیحات در خصوص ساخته خودشون کردند که من لازم دونستم که یه Review در مورد چیزی که دیدم و شنیدم بنویسم که در لینک زیر میتونید مطالعه کنید گفتم شاید برای دوستان جالب باشه که تکنیک ایرانی تا به این حد مطرح شده:کد:http://setson.persianblog.ir/post/183/ایشون
--------------------------------------------------
و سپس نوشتید:
ادعایی در طراحی آمپلی فایر لامپی به هیچ عنوان ندارم... وادی ناشناخته ای که هیچ تجربه ای در اون ندارم، پس ترجیح میدم در کناری بایستم و از تجربیات دیگران بهرمند بشم
و دوباره نوشتید :
من معتقد نیستم که لامپ در های-فای یه مقوله فراموش شده و مسکوت و راکد و ته نشین شده ی بلااستفادست... آمپلی فایر لامپی اگه از روی اصول طراحی بشه، خیلی هم عالیه... مهمترین بخش هر آمپلی فایر لامپی چوک ها هستند... لامپ ها و کمپانی سازنده هم بسیار مهم هستند... من همین الان هم در منزل از آمپ لامپی استفاده میکنم و غالب مواقع از سورس آنالوگ گرام با آمپ لامپی استفاده میکنم.
---------------------------------------------
فکر کنم شکسته نفسی می کنید .جملات بالا نشان می دهد که می توناید افراد را در مورد تقویت کننده لامپی راهنمایی کنید .شاید می خواهید ما را از بار علمی تان محروم کنید .اینها با هم جور درنمی اید .من خواهش می کنم خود را محدود نکنید و اجازه بدهید از تجربیات ارزنده شما دوستان استفاده کنند .
---------- Post added at 09:34 PM ---------- Previous post was at 09:31 PM ----------
باز بیشتر به این فکر می کنم که شما نظر خوبی دارید :
من معتقد نیستم که لامپ در های-فای یه مقوله فراموش شده و مسکوت و راکد و ته نشین شده ی بلااستفادست.
----------------------------------------------------------------------------------
ولی کنجکاوم چرا ان افراد کلاهبردار این لامپ ها را انبار کردند ؟اگر لامپ در منزل شما وجود دارد و شما از ان استفاده می کنید کلاهبرداری این افراد کجای مسله هست ؟ من قبلا نزدیک بود خریدی بکنم .شما راهنمایی کنید من را .
نخیر اگه گفتم نمیتونم ادعایی داشته باشم حقیقته چون من تجربه ای در ساخت آمپلی فایر لامپی یا ترانزیستوری ندارم... اگر هم ساخته مذکور (منو بلاک های 211) رو نقد و بررسی کردم صرفا با اتکا به دانش شینداری خودم هست و چیزیه که طبق صدایی که شنیدم هست... من صدارو نقد و بررسی کردم و توضیح دادم، در واقع انتقادی وارد نکردم صرفا گزارشی بود از شرح ماوقع و صدایی که شنیده شد ... من در ساخت آمپلی فایر تجربه ندارم ولی بعنوان شخصی که چند ساله دنبال های-فای و های-اند هستم گوش های تربیت شده ای دارم تا حدی و صدارو تجزیه میکنم برای خودم همونطور که اشخاص با تجربه تر از من هم همینکارو به نحو بهتری میکنند به نسبت تجربه بیشتری که دارند...نقل قول:
به شما هم توصیه میکنم قبل از اقدام به ساخت خیلی تحقیق کنید... باید اصول کار رو یاد بگیرید... چوک ها مساله مهمی هستند، نمیخوام پیشنهاد بدم خودتون بسازید یا از کسی بخرید یا از خارج از کشور بخرید، تصمیم با شماست... ولی خیلی روشون دقت کنید... به شو روم های معتبر مراجعه کنید و دمو بگیرید، بزارید گوشتون با صدای لامپ آشنا بشه... شماتیک های متعدد رو بررسی کنید... هیجان زده شدن با خواندن مطالب وبلاگی مثل Iranaudiotube و تحت تاثیر سخنان زیبا و زبان چرب و در باغ سبز افراد شیادی مثل این شخص قرار گرفتن، قدرت تصمیم گیری درست رو از شخص میگیره و این بیگدار به آب زدنه و نتیجه میشه آمپلی فایری که پر از نویز و هــــــوم و جرقه و دیستورشن هست و دلسرد میشید از لامپ
برای طراحی کراس اور چیز خاصی نیست که خیلی ترسناک باشه. اول باید مشخص کنید که بلندگو شما چند راهه هست و چندتا یونیت داره... سپس رنج فرکانسی هر کدوم رو مشخص میکنید... بعد از مشخص شدن رنج فرکانس ها باید ببینید "محدوده کراسینگ" کجاست و از چند هرتز تا چند کیلوهرتز ادامه داره... سپس با توجه به محدوده کراسینگ مدار و طراحی میکنید (خازن ها) و اگه لازم بود برای یونیت پخش کننده فرکانس های بالا (تویتر) به دلیل حساس بودن میتونید از سلف استفاده کنید بهمراه دیود زنر (تثبیت ولتاژ)... نهایتا ترانس ها رو طبق امپدانس بلندگوهاتون تهیه میکنید و در مدار قرار میدین...
----------------------------------------------------
خواهش می کنم یک مثال عملی در محاسبه بیاورید جناب مهندس .لطفا ریاضی را هم داخل کار نمایید زیرا من علاقه دارم ببینم چگونه یک مهندس مقادیر را محاسبه می کنه ؟
:headphone با این صحبت هایی که شما می کنی دیگه واجب شد این پروژه رو هر چه زودتر به نتیجه برسونی...! علی الخصوص وقتی که صحبت از MDF بدون روکش می کنی مطمئنا فکرهای خوبی در سر داری! فکر نمی کردم تا این حد بخوای روی بدنه کار کنی و از همه مهم تر دنبال Veneer هستی که انصافا کار ساده ای نیست ولی نتیجه اش در صورت اجرای درست، 100 پله بالاتر از MDF روکش شده و آماده کارخانه ای هست چون مثل اون مصنوعی به چشم نمیاد... به هر حال جمع کردن یه همچین چیزی انصافا حوصله، وقت و تخصص فوق العاده زیادی می خواد و از همه مهم تر یه کارگاه مجهز لازم داره....( دوستی از امریکا می گفت که اونجا کارگاه های مجهزی وجود داره که در صورت نیاز می شه اونا رو برای مدت زمانی مثلا چند روز اجاره و از تجهیزاتش استفاده کرد... کاش یه همچین چیزی تو ایران هم بود!)نقل قول:
به هر حال کار جالبی شروع کردی منتظر خوندن مراحل کار و از اون مهم تر نتیجه اش هستیم
موفق باشی
در طراحی کراس اور عوامل بسیاری دخیل هستند... نقشه اولیه رسم شماتیک ساده روی کاغذه... من اصولا منفی (-) رو گراند میکنم برای سهولت خواندن نقشه... البته کراس اور خیلی سادست و راحت قابل خواندنه... بعد از اون باید در نظر بگیرید که چوک ها و سلف ها و اینداکتورها به دلیل داشتن خواص مگنتیگ و مدار الکترومغناطیسی، روی هم تاثیر متقابل نگذارند و فواصل رو رعایت کنید... مرحله بعدی محاسبات مقادیر خازن هاست و امپدانس ترانسفورماتورها که مبحث طولانیه، بعنوان یه مبحث آموزشی فکر میکنم کراس اور آخرین بلندگویی که دارم میسازم رو انتخاب کنیم... سر فرصت مطلب مفصل با بخش بندی مناسب و بیان به زبانی ساده درج میکنم براتون که کاملا متوجه نحوه و اصول کار بشید... بعد از همه کارها انتخاب اینکه کراس اور روی برد مدار چاپی پیاده میشه یا روی تخته چوبی بصورت نقطه به نقطه Point-to-point... مرحله آخر هم که اسمبل کردن قطعاته... اجازه بدین کراس اور این بلندگو رو بعنوان نمونه ای از یه مبحث آموزشی در نظر بگیریم با عکس ها و توضیحات تقدیم میکنم که فکر میکنم الان وقت مناسبش نیست (نصف شب :20:)نقل قول:
سلامنقل قول:
بزودی تمومش میکنم... من نمیخوام ماست مالی کنم و کار رو خراب کنم... من برای هر کاری هدف گذاری میکنم و زمان مشخص میکنم و مرحله به مرحله پیش میرم که کار به نحو احسنت انجام بشه
بله مشکل تجهیزات همیشه مطرحه... جا هم مهمه... خوشبختانه دوستی دارم که کارگاهی بسیار مجهز داره شامل انواع دستگاه برش یک تیغ و دو تیغ و سی ان سی 5 محوره و ...
خیلی ممنون از اظهار لطف شما
نتیجه ساخته رو گزارش میدم :11:
نقل قول:
دوست عزیز فول رنج ها چند سالی هست که بسیار مطرح شده در های-فای و های-اند و طرفداران زیادی پیدا کرده... فول رنج ها در مقابل اسپیکرهای چند راه یه سری معایب دارند و یه سری مزایا
فول رنج ها:
مزایا: (البته اینها موارد کلی هستند و درباره همه برندها و مدلها صدق نمیکنن)
- تفکیک بالا (غالبا ولی نه همیشه)
- عدم نیاز به کراس اور و در نتیجه حذف واسطه (توی های-فای هرچه واسطه ها کمتر باشند بهتره) و عدم امکان ایجاد پدیده اشباع در کراس اور و همچنین جلوگیزی از نویز ناشی از متریال و قطعات نامرغوب مصرفی در کراس اور ها
- سویت پوینت یا سویت اسپات و در نتیجه ساند استیج و imaging بهتر به دلیل اینکه کلّ صدا از یه نقطه ایجاد میشه (برخلاف بلندگوهای چند راهه که صدا از ووفر، میدرنج و تویتر بیرون میاد و از تداخل و همبستگی اونا یه صدای واحد ایجاد میشه)
- عدم وجود اختلاف فاز به دلیل نبود کراس اور و در نتیجه عدم تاثیر فیدبک منفی روی تقویت کننده
- مناسب برای استفاده با آمپلی فایرهای لامپی (به دلیل مورد اول: تفکیک بالا)
- قیمت کمتر و منطقی تر
معایب: (البته اینها موارد کلی هستند و درباره همه برندها و مدلها صدق نمیکنن)
- فول رنج ها غالبا توانایی ساپورت محدوده فرکانسی مورد نیاز به صورت کامل رو ندارند
- به دلیل اینکه تمام صدا توسط یه دیافراگ (یا نهایت یه دیافراگم بهمراه فاز پلاگ یا رفلکتور فرکانس بالا) تولید میشه، در واقع بلندگو باید اونقدر خوب طراحی شده باشه که در حین ایجاد مثلا صدای بم (فرکانس پایین) بتونه فرکانس بالا هم ایجاد کنه که خب کار مشکلیه... عدم توانایی یه فول رنج بدین گونه میتونه باعث ایجاد دیستورشن یا اعواج آوایی و صوتی میشه که این نوع دیستورشن که از عدم توانایی ایجاد تون ها و فرکانس های ناهمگون با هم بوجود میاد رو بهش میگن دیستورشن اینترمدیشن
- کویل های بلندگوهای فول رنج غالبا از نوع stamped frame هستند و به همین دلیل تبادل حرارتی کمتری دارند و از این جهت بیشتر در معرض آسیب دیدگی و سوختن سیم پیچ قرار دارند
- بیس کمتری دارند
- فرکانس های بالای تیز
- قدرت هندلینگ پایین
- خیلی از مدلهای فول رنج نیاز به باکس های بسیار بزرگ نسبت به جثه خود بلندگو دارند که غالبا هم بصورت هورن هستند تا فرکانس پایین تشدید بشه
اسپیکرهای چند راهه:
مزایا: (البته اینها موارد کلی هستند و درباره همه برندها و مدلها صدق نمیکنن)
- قدرت هندلینگ بیشتر و حجم صدای فراگیرتر
- دیستورشن کمتر به دلیل اینکه هر یونیت وظیفه تولید یه رنج فرکانسی خاص رو برعهده داره و فشار اضافه بر روی تنها یک بلندگو (فول رنج) نمیاد
- بیس و فرکانس های پایین قوی تر
- پوشش دامنه فرکانسی بهتر
- عمر طولانی تر به دلیل اینکه میشه از یونیت های Cast frame استفاده کرد (البته فول رنج هم از این نوع هست)
- تفکیک بالاتر از فول رنج در صورتی که بلندگو Horn-loaded باشه (اصولا هورن ها بالاترین تفکیک رو دارند و هیچ فول رنج با بلندگوی چند راهه دیگه نمیتونه به تفکیک اونها دست پیدا کنه)
- عدم وجود دیستورشن اینترمدیشن
- فرکانس های بالای نرم تر (بستگی به مدل داره ولی در شرایط مساوی)
- جعبه متناسب با سایز بلندگوها
معایب: (البته اینها موارد کلی هستند و درباره همه برندها و مدلها صدق نمیکنن)
- امکان ایجاد اختلاف فازی در کراس اور که به منظور جلوگیری از اون کراس اور باید خیلی دقیق و با محاسبات منطقی طراحی بشه
- امکان خراب شدن سویت پوینت در صورتیکه اثر متقابل یونیت های مختلف و فواصل به درستی در نظر گرفته نشه
- قیمت بیشتر
ولی فول رنج ها میتونن انتخاب های خوبی باشند... من از فاستکس فقط صدای سری زیگما 168 رو شنیدم... ولی با توجه به ریوهایی که از مدلهای مختلفش خوندم به نظر میرسه بهترین و اقتصادی ترین انتخاب در فاستکس FE206EN باشه که قیمت مناسبی داره... البته برندهای دیگه هم هستند بعنوان مثال Audio Nirvana فول رنج بسیار عالیه که تازگی یکی از دوستان 12 اینچش رو از امریکا خریداری کرد و جعبه براش ساخت که واقعا یه بلندگوی های-اند بود نتیجه اش
lowther هم یکی از بهترین هاست در فول رنج ها همچنین PAudio... برندهای دیگه هم هستند مثل Tangband... Markaudio... Vifa... fountek... aurasound... peerless
از دوستان اگه کسی دنبال یه اسپیکر های-اند هست که هم خوش صدا باشه هم تفکیک بالایی داشته باشه هم قیمتش مناسب باشه و هم چیزی باشه که تک باشه و توی هر خونه ای نباشه... من Fostex FE206EN رو پیشنهاد میدم... توی این سایت بهترین قیمتی هست که میشه خرید کرد:
برای ساخت جعبه هم کسی نگران نباشه، من مو به مو شماتیک رو بررسی کردم... پیچیدگی داره ولی نشدنی نیست... یعنی برای شخصی مثل من که راحته، از دوستان دیگه هم کسی بخواد بسازه من از الف اول یا ی آخر باهاش همراهی میکنم... :11:کد:http://www.madisoundspeakerstore.com/approx-8-fullrange/fostex-fe206en-8-full-range/
یه پروژه جدید رو امروز شروع کردم... ساخت "پلتفورم استابلایزر ضد ویبره" که برای زیر گرام و تجهیزات لامپی به منظور جلوگیری از مایکروفونیک در لامپ ها که به دلیل ویبره و لرزش ایجاد میشه، استفاده میشه...
اساس کار خیلی سادست و هزینه هم خیلی کم... حدود دونه ای 10 هزار تومن هزینه داره...
یک چهارچوب به ارتفاع 7 سانتی متر ساخته میشه با MDF که زوایا فارسی بر باید بشه... کف جعبه بصورت Butt joint نصب میشه... یه صفحه به اندازه چهار چوب ساخته شده بریده میشه با فضایی برای حرکت... یعنی صفحه بصورت آزادانه داخل چهارچوب اصلی قرار میگیره... نهایتا بعد از اتمام کار جعبه رو با پودر سیلیس یا ماسه پر میکنیم... صفحه بالایی روی ماسه معلق میشه و به دلیل وجود ماسه در زیر صفحه، لرزش های دستگاهی که روی اون صفحه قرار گرفته میشه، همچنین نویزهایی که از زمین منتقل میشه هم تا حد زیادی کنسل میشه
عکس ها:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ایده اینکار از این سایت گرفته شده:
کد:http://www.tnt-audio.com/clinica/sandblaster_e.html
سلام
دوستان یک سری بحث درباره کلاه برداری شخصی در انجمن شده بود که به دور از "جهت گیری کلی" انجمن بود. اینجا هدف کمک صادقانه به کاربران توسط دوستانی است بدون هیچ چشمداشتی به سایرین کمک می کنن و کارشون بسیار قابل تقدیره ولی پست های آخر تاپیک گرچه شاید صحیح ولی خارج از محدوده فعالیت انجمن بود که حذف شدند و تاپیک به انجمن برگردونده شد.
با عرض پوزش بابت تاخیر.
ممنون.
خیلی ممنون از آرمان جان که این تاپیک رو احیا کردن خیلی وقتشون رو گرفت واقعا لطف کردن.
من از بزرگوارن یه خواهش دارم اگر بحثی داشت به حاشیه کشیده میشد با سکوت خودتون و تمرکز بر روی موضوع تاپیک حسن نیت خودتون رو نشون بدین.
همونطور که حتما خاطرتون هست ساخت یه بلندگو رو با ووفرهای Peerless شروع کرده بودیم که البته هنوز به اتمام نرسیده ولی صدای سیستم تست شده و کاملا گویای همه چیزه... بلندگویی که با 500 هزار تومن هزینه ساخته میشه صدایی در حد بلندگوهای 5-6 میلیونی بلکه هم بیشتر داره... این بلندگو رو خودتون میتونید بسازید و قطعاتش قابل تهیه هستن. نتیجه شمارو شگفت زده میکنه... ما از دوتا ووفر 6.5 اینچ پیرلس ساخت دانمارک استفاده کردیم و یک میدرنج سونی 4 اینچ ساخت اندونزی و تویتر گنبدی ابریشمی ساخت کره... کراس اور بصورت اختصاصی طراحی شد... نتیجه واقعا فوق العاده شد... در ساخت کراس اور از بهترین متریال استفاده شده... تمام اتصالات بصورت point-to-point بوسیله سیم نمره 13AWG با از نوع 4n k یعنی با خلوص 99.9998ساخته شده و قلع نقره . برای ورودی و خروجی هیچ ترمینالی استفاده نشده و از ایجاد کانکشن جلوگیری شده (ترمینال ورودی) که لطمه ای به صدا وارد نشه... سیم ها بصورت مستقیم از کراس اور خارج شده و سیم بلندگوها و ورودی مستقیما لحیم کاری میشن.
تصویر کراس اور:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نمونه ای از این بلندگو که تقریبا ساختار مشابهی داره، ولی بجای میدرنج سونی از دوتا میدبیس Peerless استفاده کرده که همینه که ما استفاده کردیم... و یه تویتر دام... چند ساله که این طرح ارائه شده و طرفداران زیادی پیدا کرده تا جاییکه خیلی ها معتقدند که بلندگویی با ارزش بیشتر از 20 هزار دلار ساخته اند! میتونید توی سایت طراح ببینید:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
همچنین اگه توی گوگل سرچ کنید DIY Elsinore speaker نتایج و مطالب بسیاری پیدا میکنید
:11:
وفر پیرلس ساخت دانمارک بسیار زیبا و خوش صدا:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لینک فروم فعال شده؟ [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام كليپش عزيز
من 4 تا ووفر پيرلس گرفتم با دو تا ميدرنج اينكل و دو تا توييتر فيليپس كه البته برام يه خورده گرون دراومد.كراس اوور هم دوتا فوكال فرانسه گرفتم كه مال اين مدل هستش كه عكسش رو ميزارم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
كابينتش رو هم دادم يه شركت معتبر از ام دي اف 16 با ليزر برش بدن كه 2 -3 روز ديگه حاضر ميشه
حالا دو تا سئوال:
1-چه آمپلي فايري باهاش مچ كنم؟
2-براي عايق داخل باند چي استفاده كنم؟
راستي يه بوك شلف هم ميخوام بسازم با همين مشخص بالا كه 4 تا اسپيكر به آمپ بزنم.
مرسي.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلامنقل قول:
میدرنج اینکل رو تست نکردم... چرا سونی 4" نگرفتی؟ کراس اور فوکال رو از کجا تهیه کردی؟ من ووفرهای فوکال و تویترهاشو دارم ولی کراس اورش معمولا در دسترس نیست. البته ووفرهای پیرلس از ووفرهای سری کورِس فوکال خیلی بهتره... در واقع ووفرهای پیرلس جزو بهترین ها و در رده های-اند دسته بندی میشن... ریو و نقد و بررسی زیاده ازشون ... در مورد میدرنج حقیقتا هیچ ایده ای ندارم چون صداشو نشنیدم و تست نکردمش ولی 4" سونی 96.5 دسی بل efficiency داشت طی تستی که خودمون انجام دادیم در شرایط استاندارد که خیلی بالاست... سایز Enclosure رو چطوری اندازه گیری کردید؟ از ام دی اف روکشدار استفاده کردید یا بدون روکش؟ رنگ میشه یا روکش خودش finish نهایی میشه؟ :20: به نظر من چون شما از 3 یونیت متفاوت استفاده میکنید (ووفرپیرلس، میدرنج اینکل، تویتر فیلیپس) و هر کدوم از این یونیت ها حساسیت و پاسخ فرکانسی متفاوتی دارند، باید کراس اور براش طراحی میکردید نه اینکه از کراس اور آماده استفاده کنید... مثلا فرض کنید محدوده کراسینک 3000 هرتز باشه... یعنی تا 3000hz رو ووفر پخش میکنه، از 3000 تا مثلا 7000hz مال میدرنج و از 7000 به بالا مثلا تا 18 یا 20 کیلو هرتز هم تیوتیر... خب اینجا شما باید شیب مناسب بدی به کراسینگ... بعد مثلا فرض کنید حساسیت ووفر پیرلس 87.5 دسی بل هست و میدرنج شما مثلا 90 دسی بل... اینجا اید از اکتاو مناسب استفاده کنید تا صدا بالانس بشه وگرنه نتیجه نهایی این میشه که صدای نهایی بلندگو صدای میدرنج بیشتر از فرکانس پایین داره... یا برعکس... یا فرکانس بالا بیشتر داره. من خودم تا بحال خیلی کراس اور طراحی نکردم شاید 4-5 تا و این آخری رو یکی از دوستان عزیزم ساخته ولی خودم قبلا انجام دادم و صدها صفحه مطلب دربارش خونده بودم (حدود 3-4 سال پیش) و اصولش رو مو به مو میدونستم یه زمانی... حالا شما تست کنید اگه صداش خوبی نگرفتید احتمالا کراس اور رو باید طراحی کنید... البته کراس اور فوکال هم میشه تغییر داد... خیلی سخت نیست یه سری فرمول داره که مثلا فیلتر پایین گذر مثلا اگه میخواید تا 3 کیلوهرتز باشه باید اینداکتور مناسبش رو بسازید که اون هم باز فرمول داره و طول و قطر سیم و تعداد دور رو بهتون میده و خودتون می پیچید و خازن مناسب رو در بخش های مختلف میزارید... همه اینا فرمولهای ثابتی داره
به هرحال خوشحال شدم که دوستانی مثل شما اقدام به ساخت میکنن... جای بسی امیدواریست
در مورد سوالاتی که پرسیدید:
برای آمپلی فایر به دلیل اینکه حساسیت خیلی بالایی نداره این سیستم (حدود 90 یا نهایتا 92) شاید هم کمتر، ولی به هرحال خیلی خوش صدا و موزیکال خواهد بد... فکر میکنم برای بهترین نتیجه حدود 30 تا 50 وات کافی باشه... همچنین یه پوش پول لامپی 30 وات میتونه گزینه خیلی مناسبی باشه... البته نه اینکه با single ended درایو نشه، با توجه به اصل لوگاریتمی بودن حجم صدا، در شرایط ثابت و برابر، حجم صدای یه بلندگو در 100 وات تنها 2برابر حجم صدای همون بلندگو در 10 واته! یعنی اگه شما به یه بلندگو 1 وات پاور بدید یه حجم صدایی بهتون میده، اگه بخواید حجم صدارو دوبرابر کنید نمیتونید اینکارو با 2 وات بکنید بلکه باید قدرت رو 10 برابر افزایش بدین تا تنها دوبرابر حجم صدا بگیرید (البته این مثال برای درک لگاریتمی بودن صدا هست ... وگرنه بلندگویی نیست که توی 1 وات 80 دسی بل صدا بده و توی 10 وات 160 دسی بل!) شما با یه سنگل 10 وات هم ممکنه بتونید این بلندگو رو درایو کنید ولی من سینگل هارو برای بلندگوهای با حساسیت زیر 94 دسی بل پیشنهاد نمیکنم...
در مورد صداگیری یا Damping چندتا انتخاب دارید... بسته به اینکه چقدر میخواید هزینه کنید... میتونید از فوم شانه تخم مرغی استفاده کنید... البته نوع مرغوبش رو باید تهیه کنید... خیابان شریعتی حد فاصل پیچ شمیران تا میدان طالقانی چندتا مغازه هستن که لوازم آکوستیک میفروشن اونجا میتونید این فوم رو تهیه کنید حدود متری 20 تومن باید باشه... برای استودیوها استفاده داره بیشتر و اکوستیک محیطی... ولی اگه جنس بهتر خواستی من نوع آمریکاییش رو چندتا خریدم سنگین تره نسبت به نوعی که در ایران استفاده میشه که جذب بیشتری داره
از الیاف مصنوعی هم میتونی استفاده کنی... از لحاف دوزی ها تهیه کنید یا خیابان مصطفی خمینی، حد فاصل سیروس - مولوی...
یا از پشم سنگ (پشم شیشه) یا ترکیبی از پشم سنگ با الیاف مصنوعی... یه انتخاب خیلی خوب و های-اند میتونه پشم طبیعی باشه که من در یکی از پروژه هام استفاده کردم... ولی باید پیستوله داشته باشی و زیر کار رو بعد از Undercoat (آستر) و Primer (آستر سلولوزی) و سیلر، یه لایه لاک بزنی و وقتی که لاک رو زدی هنوز خشک نشده پشم گوسفند که خرد شده رو بریزی داخل باکس بلندگو طوریکه تمام بخش هاش پوشیده بشه... بعد از خشک شدن با سر و ته کردن باکس بلندگو پشم های اضافه خارج میشه و مابقی با لاک به بدنه می چسبه :31: روش های ابداعی خودمه که خوب جواب میده
سلام
كراس اوور رو از يكي از دوستان گرفتم كه كلا كارش صوتي حرفه اي هستش كه اگه خواستي بهم پيام خصوصي بده موبايلش رو بهت ميدم.
راستش ميدرنج سوني رو وقتي گوش كردم قايل قياس با اينكل نبود .اينكل خيلي صداش شفاف و صاف تر بود.توييتر هم كه صداش معركه بود .خيلي ماركها رو تست كردم ولي اين دو تا يه چيزه ديگه بودند.
كراس اور هم از 250 هرتز تا 3000 هرتز رو ساپورت ميكنه قبلش ميخواستم كراس اور elac رو سفارش بدم برام بيارن كه فوكال رو پيدا كردم.قرار شد بلندگوها رو ببرم پيش همين نمايندگي فوكال براي تست صدا.البته گفت براي اتاق دمو بايستي قبلش وقت بگيرم:18:
در مورد آمپلي فاير هم اگه ميتوني بهم مارك و مدل بده .ترجيحا ترانزستوري ميخوام چون لامپي به درد موزيكاي كلاسيك خوبه.
اگه كاري بود در خدمتم
مرسي
راستي از ام دي اف 16 ميل با روكش براق مشكي استفاده كردم.آقاي حجازي كراس اور رو هم ديد و تاييد كرد كه عاليه.ولي چهار شاخ مونده بود كه من اين كراس اور رو
با اين قيمت خريدم.امروز هم قرار برش جلوي كابينت رو برم ببينم چون طرحش رو يه مقدار از psb و يه مقدار از elac و يه كمي هم از monitor audio برداشتم .
تا ببينم چي ميشه
مشخصات كراس اور:
Technical specificationsType 3-way bass-reflex floor standing speaker
Finish Light Walnut, Wengé, Black Ash, Havana
Drivers 2 x 6-1/2" (16.5cm) Polyglass woofers 6-1/2" (16.5cm) Polyglass mid-range 1" (25mm) TNV Al/Mg inverted dome tweeter
Frequency response (+or-3dB) 49Hz - 28kHz
Low frequency point 39Hz
Sensitivity (2,83 V/1 m) 91.5dB
Nominal impedance 8 Ohms
Minimum impedance 2.9 Ohms
Crossover frequency 300Hz / 3 000Hz
Recommended amplifier power 40 - 250W
Dimensions (HxWxD) 39 x 8-3/4 x 14-3/4"
Crossover frequency 300Hz / 3 000Hz در واقع محدوده کراسینگه... یعنی تا 300 هرتز میره به ووفر... از 300 تا 3کیلوهرتز میدرنجه و از 3 کیلوهرتز با بالا تویتر... در مورد میدرنج اینکل که گفتی چیزی توی نت پیدا نکردم... چطوری اسپل میشه؟ inkel/inkle/inkil/... اگه لینک ازش داری بده بینم چیه... تعجب میکنم صدای سونی رو خوشت نیومده... فول رنجی ا 96.5 دسی بل تفکیک یعنی فوق العاده... البته نمیدونم در چه شرایطی گوش کردی و مقایسه کردی... اگه با آمپلی فایر آقای حجازی تست کردی خب بیشتر از این نمیشه ازش توقع داشت... یه آمپلی فایر که فقط یه صدایی میده برای تست اینکه بلندگو سالمه یا نه... اگه قیمت قطعاتی که خریدی هم بگی خوبه دیگران هم رنج قیمت دستشون میاد... هدف هم همینه که دوستان اطلاعاتشون رو با هم به اشتراک بزارن... درمورد هزینه باکس هم توضیح بده... متاسفانه باید بگم اگه از ام دی اف روکشدار استفاده کردی، سازنده انتخاب زیادی در طراحی نداره... انحنا، کج بری و قوس و آرک نمیتونه بده چون ام دی اف روکشداره... اگه بدون روکش بود میشد همه کار کرد و شکل دلخواه رو ساخت و نتیجه نهایی رو یا رنگ (اندرکوت، پرایمر، سیلر، رنگ، لاک یا نیم پلی استر) زد یا اینکه Veneer کرد که چوب طبیعی بشه ... ولی ام دی اف روکشدار انتخاب زیادی نمیده... از جهتی ام دی اف روکشدار یه بدی خیلی بزرگ دیگه هم داره... ام دی اف با پیچ به هم متصل میشه و نهایتا در محل های اتصال چسب استفاده میشه ولی حقیقت اینه که این روش برای ساخت کمد و کابینت و لوازم منزل خوبه، ولی برای بلندگو که ویبره و لرزش داره و دمپینگ و صداگیری توش خیلی مهمه اصلا کارا و بدردبخور نیست ... لرزه میافته توی صدا... همونطور که میدونید، الوارهای دست آمده از درختان انقدر قطور نیستند که بشه ازش صفحه چوبی ساخت مثل شیت های ام دی اف... با در نظر گرفتن این موضوع بهترین انتخاب ها برای ساخت باکس بلندگو به ترتیب اینها هستن:نقل قول:
1- استفاده از تخته لایی که دارای روکشهای مختلفی هستند... در صورت نیاز به روکش چوب خاص میشه نتیجه نهایی رو Veneer کرد...
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نتیجه نهایی رو میشه تیره یا روشن، سیلر و کلیر و نیم پلی استر کرد که خیلی جالب میشه... اگر هم طرح چوب دوست نداشته باشید میتونید همین چوب رو با زیرسازی مناسب (توضیحش خیلی طولانیه) بصورت رنگ متالیک مثلا بلک پیانو رنگ کنید
2- استفاده از MDF خام بدون روکش ... نتیجه کار سنگینتر از چوب میشه و نتیجه نهایی رو میشه دوباره Veneer کرد که طرح چوب میشه یا رنگ کرد مثلا بلک پیانو... ولی خب ام دی اف مواد مصنوعیه و گازهای سمی در محیط پراکنده میکنه اگه روکش مناسب نداشته باشه... راحت ترین روش هم همین روشه... چسب چوب خیلی خوب در ام دی اف بدون روکش نفوذ میکنه و به سرعت خشک میشه... زیرسازی برای رنگ از چوب راحت تره
3- ام دی اف با روکش که پیشنهاد نمیشه
در مورد آمپلی فایر بگو چقدر میخوای هزینه کنی من چیزایی که به ذهنم میرسه پیشنهاد بدم
اينكل inkel
ووفر 450000 ريال
ميدرنج اينكل 650000 ريال
تويتر450000 ريال
البته ميدرنج رو دونه اي 75 تومن ميگفت هر كدوم 10 تومن تخفيف داد
تويتر رو هم 50ميگفت كه 5 تومن تخفيف داد
ووفر رو تخفيف نداد
كراس اور رو اكبند160 تومن گرفتم دو تاش رو
تست ميدرنج
با همون امپ حجازي كاملا مشهود بود كه اينكل خيلي سرتره .چون هر دو تاش رو با همون امپ مقايسه كرديم البته ميدرنج
هايمر كانادا هم بود كه خوشم نيومد از صدا و قيافه ش
در مورد توييتر هم كه ماله بلژيك هستش.
در مورد كابينت هم كه با چند نفر از جمله سايتاي خارجي كه مشاوره گرفتم اكثرشون mdf رو پيشنهاد دادن همين elac آلمان رو
كه از نزديك ديدم ام دي اف روكش دار بود.
توكل به خدا ببينم چي از آب درمياد.
براي امپ هم از 700 تومن تا 1200 تومن
وفرهارو یه کوچولو گرون بهت داده... ولی میارزه نمونه هاش توی پارتز اکسپرس بالای 50 دلاره... تویتر رو خوب گرفتی اگه بلژیک اصلی باشه خیلی عالیه ولی توی صدا با نوع کره ای که جفتی 20 تومنه تفاوتی احساس نمیشه... هایمر هم برند خوبیه ولی من نمی پسندم... در مورد جعبه، بله حق با شماست خیلی ها MDF رو نسبت به plywood (تخته لایی) بیشتر توصیه میکنن چون کار کردن باهاش راحت تره و سطح صاف تری داره و برای Veneerکردن یا رنگ کردن راحت تره و زیرسازی راحت تری داره... ولی منظور همه ام دی اف خامه... یعنی bar MDF یا Raw MDF چون چسب خورش خیلی خوبه... وقتی دوتا تکه رو بهم میچسبونی و تحت فشار میزاری، چسب جذب میشه و یه ساختار یکپارچه بسیار محکم رو ایجاد میکنه به حدی که اگه بخواید دو تکه رو از هم جدا کنید، ساختار ام دی اف از هم می پاشه و از محل چسب زدگی جدا نمیشه... ولی وقتی ام دی اف روکش دار باشه چسب جذب نمیشه... چسب سطحی هم مناسب نیست... البته اگه بعدا به مشکل بر خوردید میشه با یه سری کارها این ایراد رو رفع کرد... اون الک یا اسپیکرهای دیگه که شما دیدی ام دی اف روکشدار هستن باید بگم که اونا بصورت بدون روکش ساخته شدن و بعد از اتمام کار توسط Vacuum Press روکش شدن... نمونه اینکارو میتونید توی درب های ساختمانی که اشکال مختلف دارند ببینید... یا MDFهایی که طرح برجسته دارند... ابتدا توسط CNC طرح روشون حک میشه... بعد ام دی اف خام که حکاکی شده میره داخل دستگاه وکیوم و روکش مورد نظر روش قرار میگیره و بعد از وکیوم شدن هوای داخل دستگاه و گرم شدن، روکش به ام دی اف خام می چسبه... نتیجه دقیقا میشه مثل ام دی اف روکشدار که آماده خریداری میکنید... در واقع کارخانه های ام دی اف سازی هم از همین روش وکیوم برای ساخت استفاده میکنن... ام دی اف روکشدار یه بدی دیگه هم داره اینکه لبه های کار درز پیدا میکنه... و یه جاهایی باید لبه های کار PVC بشه... :20: برای وینیر کردن هم میشه از این دستگاه استفاده کرد... برای خیلی کارها استفاده میشه... برای آمپلی فایر اگه تا 1200 میخوای هزینه کنی من marantz رو پیشنهاد میدم... یا مدلهایی از اونکیو... البته باید به فکر سورس یا پلیر هم باشی...نقل قول:
توصیه میکنم اگه میخوای بوکشلف هم درست کنی، این دفعه خودت اقدام به ساخت بکن... تجربه خوبیه... سخت نیست... میتونی از یه ووفر یه میدرنج و یه تویتر استفاده کنی و کراس اورش رو بسازی... راستی برای binding postهای پشت بلندگو که سیم گیر ورودی هستن از چی استفاده میکنی؟ در مورد ابعاد باکس هم اگه توضیح بدی خیلی خوبه، همچنین ابعاد و محل پورت ها ... شما با دیدن این تاپیک به فکر ساخت افتادی؟ :11:
چندتا توصیه هم دارم:
سعی کن از مراحل کار عکس بگیری هم یادگاری میمونه از چیزی ساختی هم دوستان دیگه میتونن ببین و بهشون کمک میشه در ساخت
برای بستن بلندگوها روی باکس بهترین گزینه پیچ آلن هست. هم زیبا میشه هم برخلاف پیچ ام دی اف کج وارد چوب نمیشه... اگه خواستی بگو بهت یه جا معرفی کنم تمام سایزهای پیچ آلن رو بتونی تهیه کنی
سعی کن برای اتصالات داخل بلندگو (از کراس اور به بلندگوها) حتما از سیم بدون اکسیژن استفاده کنی که کارت های-اند باشه. اگه نتونستی پیدا کنی بهم بگو من 100 متر خریده بودم یه 30-40 مترش مونده یه مقدار بهت میدم کارت راه بیافته :46: همچنین اگه جایی نیاز به لحیم کاری داری بهتره از قلع نقره استفاده کنی
بهتره بخش میدرنج از بقیه باکس جدا باشه که رفلکس فشار ووفرها روی میدرنج تاثیر منفی نذاره. تویتر هم که فریم بسته هست و اصلا تاثیری نداره
برای اتصال تویتر از سیم نازکتر استفاده کن مثلا 18AWG سیم قطور میتونه تاثیر منفی روی صدا بزاره که در فرکانس های بالا مشهودتره... برای میدرنج حدود 15AWG و برای ووفرها از 13AWG استفاده کنید
برای نتیجه بهتر پس از اتمام کار و خرید آمپلی فایر، بهتره سیم اسپیکر مناسب بخری... سیم های اکوی موجود در بازار مناسب اینکار نیست... سیم اماده قیمت هاش خیلی بالاتره مثلا 500 الی هزار تومان تا چند میلیون ولی میشه با حدود 100 الی 150 تومن سیم بسیار عالی با ظاهری خیلی شبیه به برندها ساخت
ممنون از راهنماييت
ميدرنج اينكل خودش از پشت بسته هستش كه تو يك قاب آلمينيومي وكيوم شده كه خيلي هم سنگينه.راجع سيم براي اتصال به كراس اور بايد بگم كه خودش تمام سيمهارو داره كه به تفكيك رنگ مشخص كرده كه مال كجاست.و فابريك مال خودشه.
تو وبلاگ ستسون اينارو ديدم به فكرش افتادم قبلا ميخواستم elac 58/2 رو بگيرم كه 400/1 پولش بود گفتم ميسازمش.پيشنهاد بهتر از ميدرنج سوني هم كه اينكل بود همين وبلاگ پيشنهاد داد.
در مورد پيچ آلن و اين قسمت لوله پلاستيكي سوراخ پشت كابينت اگه جايي رو سراغ داري ممنون ميشم بهم بگي.
فقط در مورد عايق توش پيشنهاد آخرت چيه و از كجا بگيرم؟
راستي درمورد طبقات داخل كابينت چه جوري باشه بهتره براي تفكيك درايورها؟
براي درست كردن بوك شلف حتما ازت كمك ميگيرم.
راستي اگه ميتوني يه تلفن بهم بده .مرسي
عكساي كراس اوور
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خیلی خوبه که بجای خرید برند اقدام به ساخت کردی... اگه صداباز باشی واقعا نتیجه ساخته خودت خیلی بهتره و بیشتر ارضا میکنت... برندهای قابل خرید مثل الک، فوکال، داینااودیو، موردانت، مونیتور اودیو، سروین وگا، میشن و چندتا برند دیگه که تو ایران هست و اقتصادی و قابل خرید هستن رو گوش کردم... حداقل چیزی که میتونید از برندها آماده خریداری کنید و یه چیز مقبول و حداقلی باشه زیر 2.5 میلیون نیست... مثلا فوکال 826 وی میتونه یه انتخاب مناسب باشه... ولی چیزی که خودم ساختم با ووفرهای پیرلس رو با اونا مقایسه کردم واقعا بالای 5 میلیون میارزه صداش... البته شما که بجای برند بالای 1 میلیون اقدام به ساخت کردی، بهتر بود بجای ام دی اف یه چیز ارزنده تر استفاده میکردی... البته نه اینکه ام دی اف بد باشه ولی ام دی اف روکشدار یه جورایی به دل آدم نمی شینه مگر اینکه حسابی با چسب PVA سفید داخلش رو محکم کاری کنی... یه سری پنل هست که از کنار هم قرار گرفتن قطعات کوچک چوب طبیعی کنار هم و joint شده توی هم ساخته میشه که کیفیت فوق العاده ای داره و بعد از جلا خوردن واقعا زیبا میشه... فعلا بهترین متریالی که توی ایران قابل تهیه هست اینه که البته قیمت بالایی داره... [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]نقل قول:
برای پیچ الن برو به این آدرس: میدان حسن آباد، کنار بازارچه حسین آباد (یه کمی وارد وحدت اسلامی میشی)، یه راه پله باریک هست میری طبقه بالا... بری بالا دوتا مغازه بیشتر نیست... کاملا مشخصه که فقط پیچ آلن داره :46: کروکی این میشه:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای صداگیر داخلی اگه میخوای از شانه تخم مرغی استفاده کنی میتونی از این آدرس تهیه کنی حدود متری 20 الی 25 هزار تومنه: خیابان شریعتی، حد فاصل پیچ شمیران تا خیابان سمیه... کلا 4-5 تا مغازه بیشتر نیست راحت پیدا میکنی... اگه خواستی من جنس بهترش رو دارم از امریکا سفارش دادم تقریبا متری 30 تومن میشه، پنل های 1 X 2 متر هست... یعنی مجموعا 2 متر مربع در یک پنل که حدود 65 هزار تومن تموم شده برام... یه 4-5 تایی دارم اگه خواستی یدونه میتونم بهت بدم که برای یه جفت بلندگو در این اندازه کافیه
ممنون از راهنماييت
امروز رفتم عايق صدا خريدم و باس رفلكس هم خريدم ولي پيچاي آلن به كارم نيومد و اون پيچي كه ميخواستم پيدا نكردم.
تا بعدا ببينم چي ميشه .اون چسب pva رو هم كسي نميشناخت!!!!!!!!!:18:
باس رفلکس چرا؟ این ووفرها به پورت نیاز دارن نه باس رفلکسنقل قول:
چطوری پیچ الن به کارت نیومد؟ مگه از الن بهتر هم هست؟ چیز دیگه نمیشه زد که یا باید پیچ 2سو و 4سو بزنی یا آچارخور... یا آلن... بهترین انتخاب پیچ النه نمیدونم رفتی اونجا که گفتم یا نه
حالا اگه خواستی یه جا دیگه معرفی میکنم شاید چیزی که میخوای داشته باشه. یه جا دیگه هم میتونم بهت بگم بری که فقط استیل کار میکنن.. تمام لوازمی که داره استیله و کیفیت بالایی داره ولی خیلی گرونتره. مثلا مهره 16 معمولی 120 تومنه، استیلش 600 تومنه :31: ولی خیلی خوش ساخت و با کیفیته
بد بختی ما اینه که تو ایران نمیشه وسایلی که دنبالش هستی رو پیدا کنی... میگی فلان چیز یارو نمی فهمه... میگی وینیر میخوام یارو میگه هـــــــا؟! میگی تریمر میخوام یارو میگه چـــــی؟! ... PVA یا پلی وینیل استات همون چسب چوبه. من انواع چسب های PVA سفید و زرد امریکایی، آلمانی، اتریشی رو تست کردم، واقعا "چسب شمال" چیزی کم از برندهای خارجی نداره... از ابزارفروشی ها میتونی تهیه کنی فقط بگو "چسب چوب شمال بده" ... چسب چوب شمال بسیار با کیفیت و مرغوبه و بعد از خشک شدن بی رنگ میشه مثل چسب آکواریوم... البته توصیه میکنم قبل از استفاده از چسب PVA لبه های باکسی که ساختی رو از داخل یه لایه نازک چسب mitreapel بزن (ابزارفروشا بهش میگن چسب 123) بعد به کسی که باکس رو برات میسازه بگو ام دی اف رو بصورت باریکه های 16 میلیمتری برش بده... قطر ام دی اف هم 16 میله وقتی 16 میل برش بزنی مربع میشه. بعد اونو بده برات فارسی بر کنه میشه یه تیکه 3گوش که توی کنج قرار میگیره. بعد دورتادور بلندگو رو از داخل با این قطعه و چسب PVA بچسبون که محکم بشه... ترجیحا از Clamp (ابزارفروشا بهش میگن پیش دستی یا گیره نجاری) برای محکم کردن قیدهایی که گفتم در کنج ها استفاده کن... چون از ام دی اف روکشدار استفاده کردی و برای جلوگیری از لرزش سیستم، اگه بتونی داخل بلندگو رو کاملا قیراندود کنی خیلی خوب میشه. البته با پیستوله :20:
باس رفلکس از پشت میزنم .پورت دیگه چیه؟؟؟؟:31:
بابت چسب هم اوکی میرم میگیرم.:11:
---------- Post added at 05:01 PM ---------- Previous post was at 04:56 PM ----------
راستی یه جفت هم میخوام اینطوری بسازم چه کراس اوری میخواد؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نقل قول:
فکر کنم منظورت از باکس رفلکس همون پورت یا ونت هوا باشه. اخه معمولا یونیت های پسیوی وجود داره که بهش میگن باس رفلکس
در مورد عکسی که گذاشتید باید بگم که پیرلسی که آقای حجازی دارن رنج فرکانسی حدود 22 تا 3000 هرتز داره. من خودم فکر میکردم میشه بعنوان میدبیس هم استفاده کرد ولی بلندگویی که شما گذاشتی مثل اون پروژه ای بنام السینور که من صفحه قبل گذاشتم از میدبیس استفاده میکنه که رنج فرکانسیش تا 6000 هرتز گسترده شده. شما اگه بخواید مثل عکسی که گذاشتید بدون میدرنج درست کنید (two and half way speaker) باید برای پوشش تمام دامنه فرکانسی از تویتر بسیار مرغوبی استفاده کنید که بتونه نبود میدرنج رو جبران کنه. و با توجه به اینکه تویتر برند خوب تو ایران سخت پیدا میشه و چیزی نیاز دارید که صداش با دوتا ووفر بالاست باشه، به نظر من بهترین انتخاب میتونه استفاده از یه تویتر هورن باشه. نیازی به کراس اور نداره و با یه خازن سر راه تویتر میتونید استفاده کنید.
راستی امروز زنگ زدم برای امپ پیشنهاد دنون و مرنتز رو داد به نظرت کدوم مدلش بهتره در ضمن به جای پلیر میخوام dac بگیرم:11:
خیلی خوبه میخوای دک بگیری... با کامپیوتر میتونی بهش استریم کنی و یه WDTV ارزون قیمت هم از طریق اپتیکال میتونه برات فایلهای فلک رو با بهترین کیفیت استریم کنه اگه میخوای از کامپیوتر استفاده نکنی... برای سی دی پلیر پیشنهاد میکنم دنبال یه پلی استیشن 1 باش. در حد سی دی پلیرهای 5-6 هزار دلاری میارزه البته سری 1001 من خودم یدونه دارم ولی شماله این دفعه برم میارمش. من خودم marantz pm15s2 دارم سری رفرنسه حرف نداره ولی فکر کنم الان آکبندش رو ایه 2700 اینطورا باشهنقل قول:
راستی اگه دک مناسب پیدا نکردی بگو معرفی کنم یه جا ... بگو چقدر میخوای برای دک هزینه کنی راهنمایی کنم :46:
با سلام به همه دوستان به خصوص کلیپش عزیز
و اینکه خیلی خوشحالم این تاپیک برگشت :31:
یه خواهش داشتم از دوستان و اون هم اینه که یه مقدار راجع به اسمهایی که توی دستگاه های صوتی و تصویری استفاده میشه توضیح بدند تا من و امثال من که بسیار آماتور هستیم بیشتر با هر کدوم آشنا بشیم. چیزی شبیه لغت نامه :18::46:
مثلا این اصطلاحات Preamp , power Amp , DAC , a/v reciver , a/v separator ,mono block ,Processor , اصطلاحات آکوستیک ویا هرچیزی که فکر میکنید.
منظورم اینه که بگید هر کدوم چه کاری رو انجام میده و در کجای مسیر ست آپ قرار میگیره.
ببخشید سوال ناشیانه است اما به امثال من کمک خواهد کرد.
نقل قول:
سلام
خیلی ممنون از لطف شما
قصد و نیّت از این تاپیک هم توضیح اصطلاحات بوده
Preamp: پری آمپلی فایر دستگاهیست که سینگنال خروجی سورس (سی دی پلیر یا هرچیزی دیگه ای) رو بصورت line level و با گین پایین آماده ورود به سیکل amplification یا تقویت میکنه. از اسمش هم پیداست یعنی "قبل از آمپلی فایر". معمولا پری آمپ ها دارای کنترل ولوم و گاهی تون کنترل (کم و زیاد کردن باس و تریبل) هستند.
محل قرار گیری: بین منبع صدا و تقویت کننده (پاور آمپ) قرار میگیره
DAC:دک یا Digital-to-Analog Converter دستگاهیست که دیتای صوتی دیجیتال را به انالوگ تبدیل میکند با در نظر گرفتن قواعد های فای و با بالاترین بازده. تمام دستگاه های صوتی و تصویری دیجیتال این مدار رو داخل خودشون دارند. مثلا پلی استیشن، دی وی دی پلیر، پلیر وسترن، یا حتی سی دی من و هر آنچه که سی دی یا دی وی دی یا دیتای دیجتال را از حافظه پخش و خروجی صوتی آنالوگ میدهد این بخش رو داره ولی کیفیت خیلی هاشون در حدی نیست که برای های فای مناسب باشه وگرنه میشد از یه پلی استیشن هم بعنوان سی دی پلیر مناسب های فای استفاده کرد ولی می بینیم که اینطوری نیست.
محل قرارگیری: بین سورس دیجیتال مثلا کامپیوتر یا سی دی پلیر با خروجی دیجیتال یا منبع صوتی با خروجی اپتیکال یا هر نوع خروجی که دیتای دیجیتال رو بصورت 0-1 استریم میکنند و چرخه ی تقویت کننده (یا آمپلی فایر اینتگریتد یا پری + پاور) قرار میگیره
power Amp: دستگاه تقویت کننده اصلی سینگنال صدا رو بهش میگن پاور. وظیفه تقویت سیگنال صوتی بر عهده این واحده.
محل قرار گیری: بین پری پاور و بلندگوها قرار میگیره.
mono block: به آمپلی فایری که دارای ساختار داخلی بصورت دوتا بخش تقویت کننده ی موازی منو هست میگن منو بلاک... بعضی آمپلیفایرها سینگنال چپ و راست رو در یک مدار تقویت میکنند ولی بعضی های دیگه مدار تقویت کننده کانال راست با چپ از هم جداست.
محل قرار گیری: مثل پاور
a/v reciver: دستگاهی است که بصورت یکپارچه دارای مدار پری + پاور و گاهی تیونر رادیو می باشد و دارای چندیدن ورودی و خروجی می باشد و غالبا برای سینمای خانگی استفاده میشود
محل قرارگیری: بین سورس و منبع صدا و تصویر و بلندگوها قرار میگیره.
Processor: انواع مختلفی داره ولی غالبا برای سینمای خانگی استفاده میشه و وظیفه سویچینگ و هدایت سینگنالهای مختلف صدا و تصویر رو برعهده داره
بین منابع صوتی و تصویری و آمپلی فایر/A-V ----- قرار میگیره
:11:
سلام خیلی خوشحالم که این تاپیک دوباره راه افتاد
چند تا سوال داشتم در مورد درایورایی که دوستمون harmankardon تهییه کردن که ممنون میشم جواب بدن
یکی اینکه اون میدرنجای اینکل چند اینچن؟و دیگه اینکه توئیتر ها دام هستن؟چند واتن؟میشه یه عکس واضح تر از تویترا بزارین؟اگه مقدوره از مگنتش هم عکسی بزارین...
سلام
ميدرنج اينكل 4 اينچ هستش و چون از پشت وكيوم شده نميدونم چند واته.توييتر هم ا اينچه و بلژيكي و نميدونم چندواته:31:
چشم برم خونه عكس ازش ميگيرم برات ميزارم.
سلام ما منتظریم که اگه براتون مقدور هست عکسها رو بزارین،ممنونم :11:
سلام ما منتظریم که اگه براتون مقدور هست عکسها رو بزارین،ممنونم :11:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بفرمایید ببخشید دیر شد:11:
---------- Post added at 09:15 PM ---------- Previous post was at 09:12 PM ----------
کلبپش جان سلام
دارم سفارش امپ لامپی میدم از همون دوستون ستسون نظرت چیه؟
ترانزیستوری هم نطرم nad و یا kreek 5350 هستش .مظرت چیه؟
نقل قول:
سلام
نظرم درباره اقای مرداپور بسیار مثبته... ایشون شخصی بسیار مبادی آداب و اصول اخلاقی هستند و اطلاعاتشون رو از دیگران دریغ نمی کنن. در جیزی مبالغه نمی کنن. کاری که انجام میدن رو اصولی و با تحقیق و علم به اون کار انجام میدن. از همه مهمتر من صدای آمپلی فایری که ایشون ساختند رو شنیدم و میدونم که پتانسیل بالایی دارند و اونقدر صدای این آمپ برام جالب بود که یه نقد هم در موردش در diyaudio نوشتم... میدونی، نظر اشخاصی که صدا کم نشنیده اند مهمه درباره آمپ یا بلندگو یا هرچیزی که شخصی DIY میکنه... من خودم کم صدا نشنیدم ولی افرادی مثل جناب امیدوار و همکارانشون هم که سالهاست دست اندرکار های-فای هستند دهم مهر تاییدی بر کیفیت کار ایشون بود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
محتوای مخفی: برای مشاهده کلیک کنید
سلام
راجع به آمپلي nad يا creek 5350 چيزي نگفتي عزيز؟
در ضمن قصدم اينه كه امپ ترنزيستوري دست دوم تميز ميخوام بخرم.نظرت چيه؟
در مورد creek 5350 من صداشو نشنیدم ولی یه سری مطلب ازش خوندم... @ 8 اهم 120 وات میده... نیازی به این همه پاور نداری چون بلندگویی که داری میسازی بالای 90 دسی بل هست... به نظر من با 50 وات هم کارت راه میافته... قیمت این چنده؟ به نظر جالب میاد به هرحال... مشخصات جالبی داره... ببین نمیخوام موضع گیری خاصی بین آمپ لامپی و ترانزیستوری بکنم ولی راستشو بخوای به نظر من برای آمپ لامپی یا یه چیز خیلی خوب بساز یا یه برند خوب بخر ولی جنس نامرغوب نگیر... با همون پولی که باید بابت یه آمپ لامپی بدردنخور بدی میتونی یه آمپ ترانزیستوری خوب بگیری که صدایی دلنشین تر بهت بده... در مورد آمپ قدیمی باید بگم با توجه به اینکه کیفیت ساخت دستگاه های وینتیج خیلی بهتر از تولیدات جدید بوده و اون زمان پولی که مشتری پرداخت میکرده غالبا صرف مصرف قطعات و متریال مرغوب میشده ولی الان کمتر برندی اینجوری... پس دستگاه های ونتیج میتونن انتخاب های خوبی باشن ولی نه همشون... خیلی هاشون به درد های فای نمیخورن ولی هستن برندهای خوبی که میشه استفاده کرد... اگه خواستی دستگاه قدیمی تهیه کنی احتمالا میتونم کمکت کنم... برای خرید به این موارد توجه کن:نقل قول:
1- ظاهر دستگاه تمیز باشه
2- تعمیر نشده باشه
3- مشخصاتش حداقل استانداردهای های فای رو داشته باشه
4- به هیچ عنوان دامستیک و 100 ولت نباشه
5- صداش به دلت بشینه
کلا برای خرید هر کامپوننت صوتی فقط به گوش خودت اطمینان کن نه به برند و تبلیغ و REVIEW... گوش بهترین ملاک سنجشه :46:
اوكي پس زحمتش گردنه خودت
برام يه امپ خوب و كاركرده پيدا كن .خودت اوكي كني ميگيرم.:11: