باسه ایران مدل 1976 هست ه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Printable View
سلام پمپ بنزین شورلت نوا من خراب شده و بنزین در روغن نشت میکنه شما چه پمپ بنزین برقی به جای پمپ بنزین مکانیکی خودش پیشنهاد میدید آیا میشه پمپ بنزین خودش رو تعمیر کرد
عرض سلام و کسب اجازه خدمت بزرگان و پیشکسوتان انجمن به خصوص علی آقا (camaro LT)
بنده اوایل سال به شکل اتفاقی این سایت و انجمن رو پیدا کردم و بعد از اینکه مدتی به شکل میهمان وارد میشدم، عضو شدم. بیش از 1100 صفحه مطلب مفید در مورد خودروهای دوست داشتنی امریکایی رو خوندم که البته تا حدود صفحه 400 بیشتر محتوای خرید و فروش داره اما بعد از اون، به تدریج بار علمی و فنی زیادی از لحاظ سرویس و تعمیرات پیدا می کنه که میتونه برای هر علاقه مند با هر سطحی از دانش و تجربه در مورد این ماشینها با ارزش باشه.
این حقیر، از جوانی شیفته غولهای امریکایی بودم ولی برخلاف معمول، نمونه های جوانپسند مثل کامارو، ترنس ام، فایربرد، بلیزر، ماستنگ، چلنجر و ..... مد نظرم نبود. اسب سفید رویاهام، سدانهای فول سایز به خصوص فلیت وود، الکترا، لسابر، سویل و در درجه بعد ایمپالا، کاپریس، مالیبو، سنچوری و از این دست بود. ضمن اینکه بین امریکاییها هم تعصب خاص روی GM داشته و دارم و هیچوقت با محصولات آمریکن موتورز و فورد و دوج و .... رابطه خوبی برقرار نکردم.
متاسفانه به دلایلی مثل سن کم و عدم استقلال مالی و درامد مکفی، ایده آل هام دست نیافتنی بودن لذا به آخرین خودرو لیست محبوبم یعنی شورلت نوا اکتفا کردم و در سال 1369 در سن 21 سالگی یک C6 مدل 57 که تقریبا صفر بود (حدود 6 تا کارکرد) خریدم. ماشین در نوع خودش تقریبا استثنایی بود از نظر کارکرد پایین پس از 12 سال و رنگ سرمه ای متالیک با شیشه های فابریک رنگی و تودوزی مشکی.
اون ماشین رو سه سال داشتم و حدود 60000 کیلومتر باهاش در شهر و جاده راه رفتم و جالب اینکه فقط برای تعویض روغن کاپوت اون بالا میرفت. ماشین به این بی آزاری و سگ جونی رو باید طلا گرفت. بعد به دلایلی مثل ازدواج و نقل مکان به منزلی با پارکینگ نامناسب و امثالهم، نوای عزیز فروخته شده و کلا آرزوی هیولاهای جی ام هم به ثمر ننشسته خشکید ولی مثل یک آتش زیر خاکستر باقی موند تا اینکه پس از 31 سال، در بهمن سال پیش، در یک حرکت انتحاری، خواستم این آتش از زیر خاکستر بیرون بیارم ولی جالب اینکه این بار به دلیل عدم داشتن وقت و توان کافی جسمی و روحی !!!! رویارویی با مشکلات خاص داشتن آن ایده آل ها، بازهم به همان آخرین گزینه لیست محبوب یعنی شورلت نوا اکتفا کردم.
یک C3 کرم رنگ مدل 65 که البته توسط مالک قبلی به گیربکس اتوماتیک و کولر (از نوع روکار یا سامسونتی) مجهز شده بود. برای اینکه کمی به ایده آل هام نزدیک بشم خودم با صرف وقت و انرژی نسبتا زیاد، تجهیزاتی به شرح زیر بهش اضافه کردم که تیپ C3 به حالت استاندارد بعضی از اونها رو نداره:
>زه ناودانی سقف
>زه دور گلگیرها
>زه لبه صندوق عقب
>فن بخارگیر شیشه عقب
>صندلی های تکی برای جلو
>دو عدد فن کندانسور پرایدی یکی بزرگ (مدل بالایی) سمت راننده و یک کوچک (مدل پایینی) سمت شاگرد
>پمپ برقی برای قفل درهای جلو و سیستم دزدگیر
>درجه آب برقی (بعد از سه تا درجه از نوع اتری که بسیار بی دقت هستن)
>سرویس سیم کشی زیر و پشت داشبرد و راه اندازی چراغهای ترمز دستی، پشت آمپر، داخل جعبه داشبرد، فندک
>تهیه (به سختی) و نصب کلید هلالی چراغ دنده عقب
>پخش صوت و باندهای عقب (شاید هم به اشتباه چون رادیوی فابریک ماشین رو باز کردم و با برش قاب کیلومتر، پخش رو نصب کردم)
>سرویس و راه اندازی کلیدهای لادری و چراغ سقف
>و خیلی خرده کاری های دیگه
سه تا کار اساسی رو هم به تعمیرکار های متخصص آمریکایی سپردم:
>تعمیر جلوبندی و تعویض بوش طبق ها
>سرویس و تنظیم کاربراتور
>سرویس دینام و تعویض آفتامات اون
البته سرویس کارب و دینام رو قبلا (روی ماشینهای دیگه) انجام داده بودم ولی دیگه مثل سابق شهامت و حوصله ریسک ندارم ضمن اینکه اغلب این کارها قبل از مطالعه توصیه های سودمند اعضای این انجمن به خصوص علی آقا صورت گرفت و به خاطر همین وقت و انرژی بیشتری صرف کردم.
گفتنی زیاد دارم و همینطور چندتا سوال و مشورت ولی چون پستم خیلی طولانی شده و ساعت هم از یک نیمه شب گذشته، انشاالله در فرصت دیگه ای خدمت میرسم.
درود دوست گرامی، به کلوپ خودروهای آمریکایی خوش آمدیدنقل قول:
متاسفانه امکان تعمیر پمپ بنزین وجود نداره، و حداقل تا جایی که من تجربه داشتم، بعد از باز کردن پرس دور بدنه پمپ، ( حتی اگر ایراد هم برطرف شده باشه) آب بندی مناسبی انجام نشده و نشتی بنزین وجود خواهد داشت.
بعضیها از پمپ برقی استفاده میکنن و در مواردی نمونه هایی جدید طراحی شده برای داخل یا بیرون باک جهت خودروهای کلاسیک ساخته شده( در آمریکا) اما ممکنه احتمال مناسب بودن نمونه های داخلی هم برای نصب روی اتومبیلهای ما وجود داشته باشه که باید آزمایش بشه.
درود دوست گرامی، به کلوپ خودروهای آمریکایی خوش آمدیدنقل قول:
باعث خوشحالیه که مطالب این کلوپ از نظر شما مفید بوده و از آنها استفاده کردید، و البته وجود افرادی مانند شما، مسلما باعث بالاتر رفتن سطح علمی و فنی کلوپ خواهد شد، بنابراین تمنا میکنم حتما، از تجارب خودتان برای ما هم بنویسید و هرچه که متوجه شدید با بقیه به اشتراک بگذارید، چرا که حتی یک مورد به ظاهر سطحی و کم اهمیت میتواند راهنمای خوبی برای همه ما باشه.
من و بقیه اعضاء کلوپ همیشه آماده صحبت و تبادل نظر در مورد مسائل و مشکلات مختلف اتومبیل هستیم و همچنین تا حد امکان سعی میکنیم بر اساس تجاربی که داشتیم و جستجوها و مطالعه و یادگیری که از اینجا و آنجا بدست آوردیم، کمک و راهنمایی خوبی به بقیه همقطاران کلوپ ارائه بدیم.
مجددا از اینکه به جمع ما پیوستید، تشکر کرده و امیدوارم در کنار هم ،توان و کارایی علمی کلوپ را افزایش بدهیم
سپاسگزارم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نقشه سیم کشی نوا ، من با کمک این نقشه ایرادهایش را برطرف و حتی بیزر را هم فعال کردمنقل قول:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بنده هم به نوبه خودم خوش آمد می گویم باعث افتخاره که فردی علاقمند و با تجربه مثل شما عضو این کلوپ شده تا همگی از تجربیات ارزشمند تون استفاده کنیم .نقل قول:
درود مجدد خدمت اعضاء و کاربران گرامیدر ابتدا میخوام از نظر لطف اساتید Camaro LT و kcnc تشکر کنم (چون کاربر جدید هستم، هنوز دسترسی به بعضی امکانات انجمن ها مثل تشکر از پستهای سایرین، برای من امکانپذیر نشده).پیرو عرایض قبلی، میخواستم در باره نکات زیر از اهل فن سوالاتی بکنم:1- موقعی که دنده رو در وضعیت Dیا R قرار میدم، صدای تقه خشک و بدی میاد که البته با قدری کم کردن دور آروم موتور، قابل تحمل تر شده ولی در مجموع روی مخه !!!. ظاهرا این وضع در گیربکسهای اتومات GM یک اپیدمی هست و حتی برخی از اهل فن میگن طبیعیه. بررسی اولیه زیر ماشین نشون میده عامل قضیه نه گیربکس و نه چهارشاخ گاردان هست بلکه قدری خلاصی تو دف وجود داره که به نظرم بین دنده های پینیون و کرانویل باشه. آیا راهی وجود داره که بدون پیاده و خرد کردن کله گاوی بشه این خلاصی رو رگلاژ کرد؟2- موقعی که ترمز میگیرم، یه صدای پیس از زیر پا میاد. قبلا همین سوال تو همین کلوپ مطرح شده و پاسخ دادن که بوستر باید تعمیر بشه چون دیافراگمش پاره یا سوراخه. تستهای رایج بوستر مثل پرکردن و نگه داشتن ترمز در حالت خاموش و سپس روشن کردن ماشین رو انجام دادم که درست بود و ترمز پایین رفت. همینطور شلنگ وکیوم بوستر رو که جدا میکنم دور موتور بالا میره و با اتصال مجدد، پایین میاد که نشون میده بوستر هوا نمیکشه و درست عمل میکنه. حتی وقتی خواستم از یدکی فروش معتبر و قدیمی آمریکایی، لوازم بوستر بخرم و قضیه رو توضیح دادم اونهم گفت این صدا طبیعیه و بوسترت مشکلی نداره. ترمزم قدری ضعیفه و نسبتا فشار بیشتر از حد نرمال لازمه تا به خوبی بگیره. به نظر شما بالاخره با این بوستر چکار کنم؟3- گیربکس بسیار نرم و خوب دنده عوض میکنه ولی اینکارو خیلی زود انجام میده. پس از شروع حرکت با طی مسافت کوتاهی، دنده رو به 2 و تقریبا بلافاصله به 3 تغییر میده. اگه کمی سربالایی باشه ماشین کم میاره و مجبور میشم با تخته کردن گاز یا استفاده از شیفتر دستی، دنده رو به 2 برگردونم. راهی برای رگلاژ زمان تعویض دنده، بدون باز کردن گیربکس وجود داره؟4- بعد از چند دقیقه درجا کار کردن، وقتی یه گاز نسبتا محکم میدم یه قلپ دود آبی از اگزوز بیرون میزنه که این امر معمولا ناشی از خرابی لاستیکهای گاید سوپاپ هست ولی تو همین کلوپ خوندم که موتورهای GM اصلا گاید سوپاپ ندارن و بوسیله تراشکاری، سوپاپ در جای خودش فیت میشه. حالا سوالم اینه که این موتورها، لاستیک گاید رو دارن یا اونم ندارن؟ و با همون تراشکاری، آب بندی نفوذ روغن از دور ساق سوپاپ هم صورت میگیره. اگه لاستیک سوپاپ دارن پس باید بشه بدون باز کردن سرسیلندر اون لاستیکها رو تعویض کرد و جلوی این روغن سوزی رو گرفت.5- از وقتی جلوبندی تعمیر کردم، توی دست اندازها یا سر پیچها، صدای تقه بلندی مثل قولنج شکوندن از زیر ماشین (ظاهرا بیشتر از سمت راننده) میاد. دو بار هم به تعمیرکار مربوطه (که آمریکایی کار بسیار باسابقه و معتبره) مراجعه کردم و قدری بررسی و آچارکشی کرده ولی ایراد پابرجا هست. کسی از دوستان نظری در این مورد داره؟قدردان لطف عزیزان هستم
نقل قول:
درود مجدد خدمت شما دوست گرامی
سوالات شما را تا حدی که تجربه و دانسته های من اجازه میده، جواب میدم، اما مسلما دوستان دیگر هم که تجربه های ارزشمندی دارند، بخصوص در مورد گیربکس اتوماتیک و تعمیراتی که شخصا انجام دادند، نظرهای بهتر و توضیحات دقیقتری خواهند داشت.
1. تقه زدن دلایل زیادی داره، که از جمله کثیف بودن روغن گیربکس، تنظیم نبود سوپاپها و شیرهای روغن که در بخشی به اصطلاح فنی" سنگ ساعت" قرار داره، و دلایل دیگه که مسلما باید بعد از باز کردن و بررسی دقیق قطعات انجام بشه.
اما با توجه به توضیحی که دادید، و ظاهرا ایراد از خلاصی در کله دیفرانسیل( گراندویل و پنیون) است، بنابراین این احتمال وجود داره که نیاز به رفع خلاصی باشه که اینهم کار چندان ساده ای بریا مکانیکهایی که در ایران وجود داره نیست، چرا که باید کل کله گاوی هوزینگ دیفرانسیل باز شده و بر روی میز کار و گیره، مرتبا چرخانده و بررسی ، و نحوه درگیری دنده های گراندویل با پنیون با دقت اندازه گیری شود. گاهی برای اینکه ببینن این درگیری و قرار گرفتن دنده ها نسبت به هم در چه حالتی هست، مقداری رنگ بر روی دندانه های پنیون زده و اثر رنگ را بعد از یک دور چرخش، بر روی دندانه های گراند ویل بررسی میکنن که باید محل تمام دندانه ها کاملا در وسط هر دنده قرار گرفته باشه، تا هم خلاصی و لقی نداشته و همچنین باعث زوزه کشیدن دیفرانسیل هم نگردد.
این تنظیم با انجام لاینر گذاری و یا به اصطلاح " شیم گیری" و کم و زیاد کردن فاصله بین پنیون با گراندویل انجام میشه و من تا حالا ندیدم مکانیکی باشه که حوصله و تجربه چنین کاری با این دقت داشته باشه و وقتی کار به این بخش میرسه همه به تعویض کامل کله گاوی رجوع میکنند.
در تصویر زیر ، اولین ردیف بهترین تماس بین دنده های گراند ویل و پنیون نشان داده شده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شاید بهتر باشه اگر واقعا به وضعیت دیفرانسیل شک دارید، با باز کردن درب روغن دیفرانسیل و تخلیه روغن، نگاهی دقیقتر به چگونگی رد و اثر دندانه های گراندویل و پنیون بندازید و با حرکت دادن آرام گاردان، مقدار خلاصی احتمالی را اندازه بگیرید که آیا مثلا اگر گیربکس در حالت D قرار میگیره، این صدای تقه و برخورد مستقیما از دیفرانسیل بوجود میاد یا خود گیربکس؟ البته به کمک یک نفر دیگه نیاز دارید تا با دستور شما ماشین در این حالت قرار داده و خود شما از نزدیک شاهد رخداد داخل دیفرانسیل باشید.
2. اگر منظور شما صدای کمپرس شدن هوا باشه که تقریبا طبیعیه اما از یک حدی بیشتر باشه و ضعف ترمز گیری هم وجود داشته باشه، مسلما ایرادی در کار است.
فرض بر این میگیرم که واشر لاستیکی بین پمپ و بوستر سالم و هیچگونه نشتی هوا نداره:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بنابراین یا داخل مدار ترمز هوا وجود داره که باید هواگیری کنید، یا یکی از بخشهای ترمز نشتی واره که باعث کم شدن فشار روغن و پایین آمدن کارایی ترمز میشه که باید نشتی پیدا و رفع کنید( معمولا نشتی از اورینگ و لاستیکهای پمپ ترمز اصلی و سیلندرهای ترمز عقب رخ میده)
اما یک احتمال دیگه هم هست که خودم تجربه داشتم ، اینکه لاستیک بوستر ترمز، با اینکه کاملا سالم و بدون پارگی است، اما به دلیل عمر زیاد و فرسودگی، به حالت خشک شده درآمده و حالت الاستیکی و ارتجاعی کمتری پیدا کرده، و یا برعکس، کش آمده و فرم شل و بیش از حد بزرگتری را به خودش گرفته که در هر دوی این حالتها، ضعف ترمز گیری کاملا مشهود خواهد بود و تنها چاره کار سرویس و تعویض لاستیکهای دیافراگم بوستر هست.
من در این مورد تجربه مستقیم ندارم و کار را به بوستر ساز سپردم که بسار عالی انجام داد،
3. اینهم باز میتونه به بهم خوردن تنظیمات سنگ ساعت یا ایراد در گاورنر باشه که اکثرا به کثیف بودن روغن برمیگرده. اکثرا روغن گیربکس اتوماتیک خیلی دیر تعویض یا اصلا تعویض نمیکنن و همین باعث ایجاد مشکلات بعدی شده و در ادامه وجود روغنهای غیر استاندارد و قطعات تقلبی بکار رفته در تعمیرات قبلی گیربکس ، باعث این مشکلات خواهد شد.
4. لاستیک گاید سوپاپ در این نمونه ها به شکل یک اورینگ است و گاهی برای محکم کاری از لاستیکهای گاید اتومبیلهای دیگه که تا حدی با سایز سوپاپ شورلت همخوانی داشته باشه استفاده میشه اما مهمترین بخش، وجود آب بندی کامل بین ساق سوپاپ با گاید سوپاپ در سرسیلندر است.
تعویض این لاستیکها بدون بازکردن سرسیلندر امکانپذیر هست، منتها دردسرهایی هم داره.
اول باید ببینید کدام روغن به کدام سیلندر نفوذ میکنه؟ برای این کار ، تک تک شمعها را باز و وضعیت اونها از نظر چرب بودن و داشتن دوده چرب سیاه بررسی کنید. معمولا این اولین نشانه نفوذ روغن به اتاق انفجار است.
5. صدای زیاد در دست انداز ، ضعیف بودن کمک فنر در همان سمت، جمع شدن و فرسودگی فنر مارپیچ جلو در همان سمت و فرسودگی ضربه گیرها است.
اگر سیبکها دارای گریسخور هستن حتما گریسکاری کنید. برای بررسی دقیقتر، از نزدیک همان بخش را نگاه کنید و از یکی دو نفر بخواهید تا جلوی ماشین و ترجیحا همان سمت را با قدرت به سمت پایین فشار بدهند تا ماشین حالت الاکلنگی و فرم افتادن در دست انداز پیدا بکنه.
در این حالت ممکنه مشاء صدای تولید شده را پیدا کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام و عرض ارادت خدمت همقطاران گرامی
سپاس فراوان از علی آقا که با صرف وقت و حوصله، سوالهای منو یک به یک پاسخ دادن.
راستش این چند روز به علت گرفتاری زیاد، نه تونستم به کارای ماشین برسم و نه حتی اینجا سری بزنم. الان هم که قدری مجال انجام تعمیرات پیش اومده، مکان انجامش رو ندارم (پارکینگی که یکی از همسایگان در آپارتمان به من اجاره داده بود، تا دو ماه آینده ازم پس گرفته شد و در اختیار یکی ازبستگان ایشون قرار گرفت). من هم اصلا تمایلی به انجام تعمیرات ماشین درکوچه و خیابان ندارم به خصوص در محله ما که اصلا جای پارک هم به سختی پیدامیشه چه برسه به جای مناسب تعمیرات..... ضمن اینکه برای بعضی کارها مثل بازدید دیفرانسیل یا وضعیت سیلندر ترمزها باید زیر ماشین جک بخوره و واقعاهر جایی نمیشه انجامش داد.
به هر طریق انشاالله در اولین فرصت ممکن سعی میکنم موارد پیشنهادی روانجام بدم و نتایج رو اینجا بازگو کنم. البته قطعا قلم روان و بیان شیوای علی آقا رو ندارم ضمن اینکه تا به حال تجربه عکسبرداری درحین انجام تعمیرات رو نداشتم و اصولا با توجه به محدودیت های موجود مثل کمبود وقت، کثیف بودن دست و نداشتن یک همکار، شاید اصلا نتونم به خوبی این کارو انجام بدم.
در ادامه مواردی که پرسیده بودم، نکات دیگه ای هم برام ابهام داره. در رابطه با مشکل تقه دف و پیشنهاد تعویض کله گاوی، به نظرم نمونه های دست دوم چندان قابل اطمینان نیست و احتمال زیادی داره که بعد از نصب ببینیم مشکلزوزه داره. درسته که اوراق فروش به شرط سلامت میده ولی اگه ایراد داشت فقطبا یه نمونه دیگه عوض میکنه و این وسط زحمت و هزینه تعویض چندباره به عهدهخریدار هست (تجربه اش رو سر جعبه فرمان پاترول دارم). کله گاوی کامل نو هم که در بازار نیست (ظاهرا کرانویل و پینیون نو پیدامیشه ولی به قول علی آقا مکانیکهای ما توان تعویض و تنظیم درستش رو ندارنوگرنه مال خودش هم ایراد خاصی نداره و فقط تنظیم میخواد).
در مورد مشکل تعویض زودهنگام دنده، از کسی شنیدم که پشت وکیوم گیربکس یکپیچ (یا مهره) هست که کارش همین تنظیم زمان تعویض دنده هست و نیازی نیست گیربکس بازبشه. اگه دوستان اطلاعات بیشتری دارن مارو بی نصیب نذارن.
یک نکته ای هم میخواستم پیشنهاد کنم برای کسانی که فنر صندوق عقب ماشینشونشکسته و شاید نتونن مثل علی آقا با کیفیت خوب جوشکاری و بازسازیش کنن. ماشین من وقتی گرفتم دیدم فنر فابریک رو فقط سمت راننده داره و سمت شاگردبا استفاده از یه فنر مارپیچ مشابه پژو و سمند که یه سرش رو به گوشوارهلولای درب صندوق انداخته و سمت دیگرش رو به پایه نصب جک در گلگیر، به خوبیعمل میکنه و درب رو بالا نگه میداره ضمن اینکه تغییر خاصی هم در سیستمفابریک ماشین ایجاد نمیشه و هر زمان فنر فابریک پیدا شد به سادگی قابلجایگزینی خواهد بود (فنر اصلی دست دوم پارسال هفتصد تومن بود. ایرانی هم اصلا کار نمیکنه). من این ایده رو اخیرا برای تویوتا کرونا مدل 1991 دوستم(که فنرهاش سالم بود ولی پایه های نصب فنر شکسته و حتی بعد از جوشکاری ووصله و پینه صافکار هم جواب نداده بود) به کار بردم و هردو طرف رو با فنرپژویی جایگزین کردم و نتیجه خوبی گرفتم.
شاد و پیروز باشید
1- بهتره قبل از پیاده کردن دیفرانسیل گاردان رو پیاده کنید و با دست یوق دف رو بچرخونید اگر موافق یا مخالف ساعت مقداری چرخید مشکل از دف هست و اگر نچرخید مشکل از گیربکس هستشنقل قول:
دقیقا این مشکل رو وقتی که ماشین خریدم داشت ایرادش از خرابی چهار شاخه گاردان سمت گیربکس بود که با تعویض اون مشکل کاملا برطرف شد
اگر دف نیاز به تعویض بلبرینگ یا شیم گذاری داشت این کار، کار بیشتر مکانیک ها نیست نه ابزاراش رو دارند نه تجربه اش رو معمولا چنین کارهایی رو تراشکاری ها انجام می دهند
البته ترشکاری هم چندین شاخه داره یک سری کار سیلندر و سرسیلندر انجام می دهند یک سری دستگاه سازی و قطعه سازی می کنند باید پرس و جو کنید ببینید کدام یک کار خدماتی ماشین انجام می ده که دف رو برای تعمیر ببرید اونجا، یا خودتون ابزارش رو دارید این کار رو انجام بدید
3-جنابMJ1970 در پست های قبلی در مورد تنظیم وکیوم و سیم سبقت توضیح دادن که جایشان در کلوپ خالیه هر کجا هستن آرزوی موفقیت دارم برایشان
وکیوم سمت شاگرده شلنگ اش رو در بیارید با یک پیچ گوشتی کوچک می تونید تنظیم کنید به این صورت که اگر موافق عقربه ساعت پیچیده بشه دنده ها رو بیشتر پر می کنه
4-اگر مطمئن هستید ایراد از خشکی لاستیک سوپاپ هست میشه بدون باز کردن سرسیلندر لاستیک سوپاپ رو تعویض کنید البته باید کمپرسور باد داشته باشید
به این صورت عمل می کنیم
بعد از باز کردن درب سوپاپ فولی سر میل لنگ را می چرخانیم تا پیستون به مرگ بالا برسه و هر دو سوپاپ بسته بشه (مرگ بالا و انفجار)
باید ابزاری ساخته بشه که بتونید خارهای سوپاپ رو در بیارید تا دسترسی به لاستیک مربوطه داشته باشید
شمع سیلندری که می خواهیم لاستیک سوپاپ رو تعویض بشه باز می کنیم
در مرحله بعد انتهای شمع کهنه رو درآورده و داخلش که الکترود هست رو در می آوریم و روی سیلندری که نیاز به تعویض لاستیک داره می بندیم و به انتهای شمع شلنگ باد رو وصل می کنیم
کمپرس باد موجب میشه که بعد از آزاد کردن خار، سوپاپ داخل سیلندر سقوط نکنه در این حالت امکان تعویض لاستیک سوپاپ یا اورینگ بدون باز کردن سرسیلندر هست.
5-این صدا امکان داره از نامیزان بودن زاویه چرخ ها باشه برای تست می تونید ماشین رو به محوطه پمپ بنزین ببرید چون سطح اونجا کاملا صاف و تراز هست مقداری از ماشین فاصله بگیرید و به موقعیت چرخ هانگاه کنید ببینید چرخ ها به سمت بیرون یا داخل هستن که با اضافه یا کم کردن لاینر زاویه ها رو تنظیم کنید
بهتره بوش طبق ها و منجیدها رو هم چک کنید.
درود جناب kcnc
ممنون از پاسخ های مفید و کاربردی که به سوالات بنده دادید.
اول بابت غلط های تایپی پست قبلیم عذرخواهی کنم اگرچه تقصیر من نیست. متاسفانه وقتی متنی رو در سایت تایپ میکنم و دکمه ارسال رو میزنم، حالتی مثل هنگ کردن پیش میاد و ارسال نمیشه و متن تایپ شده هم از دست میره. برای جلوگیری از تایپ چندباره، مجبورم اول متن رو در نرم افزار word تایپ کنم و بعد کپی کنم و به اینجا منتقل کنم. طی این فرایند قدری متن به هم میریزه و بعضی کلمات به هم میچسبه که اول مشخص نیست و وقتی ارسال شد معلوم میشه.
در مورد مشکل تقه، البته گاردان رو باز نکردم ولی داخل چال تعویض روغنی ایستادم و با بررسی چشمی دیدم موقع جا زدن دنده، لقی و صدای تقه از داخل دف هست. متاسفانه خودم دانش و تجربه و همینطور ابزار انجام شیم گیری پینیون رو ندارم و همونطور که گفتین باید یه تراشکار متخصص پیدا کنم. حتی برای باز و بست کردن کله گاوی هم احتمالا باید به مکانیک مراجعه کنم چون به نظرم انجامش برای من (با توجه به محدودیتهایی که دارم)، خیلی پر دردسر و زمان بر خواهد بود
در مورد تنظیم زمان تعویض دنده، خیلی خوب موضوع رو برام روشن کردین. تصور میکردم باید وکیوم رو باز کنم و پشت اون پیچ تنظیم رو پیدا کنم ولی ظاهرا از داخل لوله ای که شلنگ وکیوم روش نصب میشه اینکار به راحتی انجام میشه. البته باید با دقت، مقدار چرخش پیچ کنترل بشه و با چندبار سعی و خطا، تنظیم دقیق به دست بیاد. ضمنا یک نگرانی هنوز وجود داره و اینکه مشکل اصلی، تعویض خیلی سریع دنده 2 به 3 هست و تعویض 1 به 2 تا حدودی قابل قبوله. احتمالا با این روش، زمان هردو تعویض به یک میزان کمتر یا بیشتر میشه و نمیشه یکی رو بیشتر از دیگری تغییر داد.
برای تعویض لاستیک سوپاپ فکر کنم باید ابزاری مشابه فنرجمع کن جلوبندی سازها (البته در مقیاس خیلی کوچکتر) ساخته بشه. شمع کهنه هم اگه با انبر قفلی الکترود داخلیش دربیاد که خوبه ولی فکر کنم نشه و باید با مته داخل شمع رو سوراخ کنیم. با توجه به مشکلات این روش، به نظرم همونطور که علی آقا پیشنهاد کردن باید شمعها باز بشن و اون سیلندری که مشکل نفوذ روغن داره پیدا بشه و لاستیک سوپاپش عوض بشه اگرچه خیلی دلنشین نیست و در چنین مواردی بهتره به طور اساسی کار بشه.
در مورد صدایی که از زیر ماشین میاد، اصلا علت اینکه جلوبندی رو تعمیر کردم و بوش طبق ها رو عوض کردم همین نکته ای بود که شما هم اشاره کردین. وقتی از روبرو به ماشین نگاه میکردم یکی از چرخهای جلو تقریبا عمودی ولی یکی دیگه کج بود (بالای چرخ به سمت داخل انحراف داشت). جالبه اون موقع صدایی نداشت ولی بعد از تعمیر به صدا افتاده و حتی خود تعمیرکار هم علتش رو پیدا نمیکنه.
تندرست باشید
سلام خدمت همه دوستان قدیمی و جدید علاقه مند به خودروهای کلاسیک
مدتی حضور نداشتم ولی کم و بیش پیگیر این صفحه ی قدیمی بودم.
همچنان میدیدم که به لطف خدا و همچنان زحمات علی آقا چراغ اینجا روشنه و ایشان قویتر از قبل دست به تعمیرات بسیار پیچیده از جمله سیم پیچی آرمیچر استارت میزنه
بنده خودرو قدیمی خودم رو مدتی میشه که فروختم و مثل اغلب مردم سوار یک خودرو وطنی هستم.
امیدوارم که فرصتی باشه و بتونیم در این صفحه مثل قدیم تجارب خودمون رو به اشتراک بگذاریم.
متاسفانه این مشکل برای من هم رخ میده، اما چاره ای که پیدا کردم، قبل از ارسال پست، یک کپی از روی تمام مطالب نوشته شده میگیرم، و بعد از زدن دکمه ارسال، مجددا یک صفحه جدید از کلوپ باز میکنم تا ببینم پست منتشر شده یا خیر، که اکثرا منتشر شده، منتها در صفحه قبلی هنوز در حال وضعیت بارگذاری دیده میشه که اینهم میتونه بخاطر مشکلات سرعت نت و برنامه ها و..باشه.نقل قول:
در مورد صدای جلوبندی، شاید بد نباشه بیشتر بر روی طبق بالا که کار شده تمرکز کنید، احتمال داره مشکل از همان قسمت باشه بخصوص که ظاهرا یکی از چرخهای جلو دارای انحراف عمودی بوده و با لاینرگذاری در طبق بالا، مشکل حل شده. ممکنه ایراد از همین بخش و مثلا شل بودن پیچها و یا وجود خلاصی اختمالی در بین پایه متصل به شاسی و طبق بالا و غیره.
درود خدمت شما و سپاس بابت لطفی که دارید :» و البته باعث خوشحالیه که برگشتید.نقل قول:
هرچند الان آمریکایی ندارید ، اما تجربه های زیاد و بسیار مفید شما ، همچنان وجود داره و همین نکته اصلی ارزشمند بودن حضور شما و کسانی مانند شما، در این کلوپ هست.
امیدوارم اتومبیل آمریکایی مورد علاقه خودتون هرچه زودتر پیدا کنید
////////////////////////////////
امروز بطور اتفاقی کلیپی دیدم که یکی از همقطاران آمریکایی، یک شورلت مالیبو دهه 70 را بعد از سالها که خوابیده بود، مجددا راه اندازی کرد، و با انجام یک تغییر مختصر بر روی دیفرانسیل، چیزی شبیه به دیفرانسیل قفل دار درست کرد، که باعث چرخش هر دو چرخ عقب با سرعت و گردش و قدرت یکسان شد.
این تغییر ، جوش دادن دنده های سر پلوسهای عقب یا دوتا هرزگردها است که باعث میشه نیرو به هر دو چرخ با قدرت و سرعت یکسان وارد بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
انجام این کار در ظاهر باعث شتاب بیشتر اتومبیل، و سرعت گیری بهتر شده و کارایی خودرو بالا میبره، اما مشکل از جایی شروع میشه که دیگه امکان ایجاد توازن گردش و سرعت در سر پیچها برای هر دو چرخ عقب ، توسط دیفرانسیل، از بین رفته و این باعث بوجود آمدن مشکل در زمان گردش سر پیچ، بخصوص در سرعتهای بالا شده و حتی ممکنه اتومبیل از کنترل خارج شده و حتی باعث چپ شدن ماشین بشه.
به نظر میرسه از این روش ساده و کم هزینه برای مسابقات کواتر مایل استفاده بشه که کلا فقط در یک مسیر مستقیم و 400 متری صورت میگیره و از پیچیدن خبری نیست !
اینم یک نمونه از روشهای ابداعی همقطاران آمریکایی ، استفاده از پیچ خودکار بجای اشپیل!
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فاصله پروانه(یکی از پره ها) تا رادیاتور چند سانتیمتر هستش؟
دیروز برای تنظیم بادگیر که زیادی به بالای پروانه نزدیک بود( به دلیل ایراد در خارهای نگهدارنده بادگیر در سینی پایین رادیاتور) سینی بالای رادیاتور باز کردم و تنظیمات انجام دادم. با اندازه گیری بوسیله یک تکه باریک چوب ( چون امکان استفاده از کولیس نبود) و بعد اندازه گیری چوب با کولیس، به رقم 4 سانتیمتر رسیدمنقل قول:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اندازه گیری را چند بار انجام دادم و همان 4 سانت بدست می آمد، البته توجه بفرمایید که رادیاتور باید کاملا به سینی جلو چسبیده ، و در بخش پایین هم دقیقا بر روی نشیمنگاه خودش قرار گرفته باشه.
معمولا ایراداتی که باعث بهم خوردن این اندازه میشه، خراب شدن لاستیکهای ضربه گیر بالا و پایین رادیاتور است که در تماس با بخش لبه مخازن چپ و راست قرار میگیرند ( هر دو سمت بالا و پایین رادیاتور)
اگر ایرادی در این چهار ضربه گیر لاستیکی وجود داشت، میشه از لاستیکهای متفرقه به همان شکل برش داده و استفاده کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درودنقل قول:
این اندازه در ماشین من کمی بیش از 3 سانتی متر هست (حدود 32 تا 33 میلیمتر). شاید ضخامت رادیاتور (تعداد لوله های اون) تاثیر داشته باشه. رادیات من 4 لول هست.
سلام بر دوستان
اخیرا متوجه نکته ای شدم که بد نیست جهت آسودگی خاطر اون دسته از آمریکایی سوارها که همواره نگران گرم کردن موتورشون تو تابستون هستن یادآوری کنم. البته قبلا هم تو این کلوپ صاحب نظرانی مثل علی آقا به این نکته اشاره کردن که موتور اینها کلا گرم کار هست. در حقیقت باید گفت درجه حرارتهایی که برای موتورهای دیگه عملا جوش آوردن حساب میشه، برای موتورهای جی ام دمای عادی کارکرد هست.
اخیرا در یک شورلت کاپریس فکر کنم 87 که دارای درجه آب فابریک (مدرج برحسب درجه سانتیگراد) بود دیدم قسمت وسط کورس عقربه که اصولا منطقه نرمال دمای موتور هست عدد 105 درجه نوشته شده. چندتا نکته میشه از این استنباط کرد. اولا آب در نقاطی با ارتفاع صفر از سطح دریای آزاد (مثل سواحل جنوب کشور) در 100 درجه جوش میاد و هرچه ارتفاع بیشتر بشه به علت پایین آمدن فشار هوا، در دمای کمتر جوش میاد. یعنی مثلا در قسمت مرکز شهر تهران که ارتفاع حدود 1200 متر داره شنیدم در 92 یا 93 درجه جوش میاد. پس اهمیت کارکرد صحیح درب رادیاتور اینجا معلوم میشه که سوپاپ اون اگه درست عمل نکنه یا واشرش خوب آببندی نکنه و فشار در سیستم بالا نباشه موتورهای آمریکایی خیلی زود جوش میارن.
نکته دیگه اینکه باید در این موتورها همیشه از مقدار زیادتری ضدجوش (همان ضدیخ) استفاده بشه که نقطه جوش مایع رادیاتور رو به حدود 110 درجه برسونه چون مشکل اصلی جوش آمدن آب در سیستم هست نه صرفا بالا رفتن دما. اگه دمای آب موتور به حدود 110 هم برسه اما جوش نیاد صدمه چندانی وارد نمیشه ولی اگه در 90 درجه جوش بیاد واشر سرسیلندر میسوزه.
البته باید در نظر داشت که موتورهای ما فرسوده و پا به سن گذاشته هستن و نمیشه توقع داشت مثل یک موتور نو ، دمای 105 درجه رو به راحتی تحمل کنن و باید همواره سیستم خنک کننده رو در بهترین وضعیت نگه داریم.
سعی میکنم عکس اون درجه آب رو ضمیمه کنم .
درود
بله واقعا موتور هاشون به اصطلاح گرما دوست هست و دمای حالت عادیشون از بقیه ماشینا بیشتر هست.
من خودم اولین امریکایی هایی که داشتم یا بهتره بگم اولین ماشینایی که خریدم ، شورلت نوا و یه بیوک ایران بود. زمانی که خریدم ماشینا آمپر آب جدا روشون وصل نبود و منم چون تجربم کم بود و اطلاعی نداشتم به همون شکل بدون آمپر آب ماشین رو چندسال استفاده می کردم. فقط در همین حد می دونستم که اینا برعکس ماشینای دیگه که آمپر درجه ای دارن ، چراغ TEMP دارن و زمانی که دما خیلی بالا بره روشن میشه.
همونطور که گفتم چند سال بدون آمپر آب سوار بودم و به مشکلی بر نخوردم.حالا که کمی تجربم بالا تر رفته اصلا فکرش رو نمیتونم بکنم که بدون آمپر آب ماشینو استفاده کنم:biggrin:
جای شکر داره که این کلوپ با وجود شبکه های مجازی جدید ، هنوز پا برجاست.از این بابت خوشحالم که با دوستان خوبی مثل شما هم کلامم
سلام وقت بخیر
درمورد جک سپر شورلت نوا یه توضیح میفرمائید برای بنده یدونش کلا ول شده عقب جلو میره یدونش خیلی سفته بنظرم این شاید قفل کرده چجوری بفهمم سالمه و اگر تجربه ای در زمینه تعمير دارین ممنون میشم
خسته نباشید ❤️
باید ببرید تعمیر کار چون طبیعتا خیلی خطرناکه
بابای منم نوا داشت از زمان ستم شاهی
تعویض لاستیکش فقط با جک سپره
درود
منظور اون عزیز از جک سپر، اون جکی نیست که برای تعویض لاستیک استفاده میکنن (و در ماشینهای آمریکایی قلابش به سپر وصل میشه). منظور اون اتصال دیاق سپر به شاسی هست که در ماشینهای آمریکایی (و بعضی بنز و بی ام و های قدیمی سفارش امریکا) به منظور جذب ضربه در تصادفات، عملکرد کشویی داره و پس از داخل رفتن، توسط یک فنر قوی دوباره بیرون میاد.
دقیقا نوای من هم همینطور شده و سپر جلو سمت راننده به راحتی با فشار دست کشویی میره داخل و دوباره با دست باید بکشم بیرون و ظاهرا هیچ فنری پشت اون نیست. ولی سمت شاگرد اصلا با فشار دست تکون نمیخوره.
البته تا جایی که شنیدم این آپشن در نوا و بیوک های مونتاژ ایران فعال نیست. بعضی ها هم میگن در بیوک ها هست ولی در نوا نیست. ولی من فکر میکنم در نوای سی 5 و سی6 هست ولی در تیپ های پایینتر (سی1 تا سی4) نیست.
علت اینکه تو این ماشینها پشت سپر از فیلرهای پلاستیکی برای پرکردن فاصله بین سپر و بدنه استفاده میشه هم همینه که حالت ارتجاعی داشته باشه و موقع تو رفتن سپر تغییر شکل بده. البته در نوای من فیلر سپر جلو پلاستیکی نیست و از ورق آهن ساخته شده و چون ماشین تیپ سی3 هست احتمالا اون نظریه که قبلا گفتم درسته و تیپهای پایین نوا به این سیستم مجهز نیستن (قبلا سی6 داشتم فیلر سپرش پلاستیکی بود).
در باره تعمیرش شدن یا نشدنش مطمئن نیستم چون ظاهرش رو که از زیر ماشین نگاه میکنی شبیه یک کمک فنر کوتاه و کلفت هست که به نظر جایی برای باز و تعمیر شدن نداره. من برای اینکه جلوی این حرکت یک طرفه رو بگیرم میخوام فعلا یه خال جوش بهش بدم تا بعدا ببینم چکار میشه براش کرد.
سلام به همه دوستان من یه نوا دارم که موقع شتاب کپ میکنه و انگار یه وزنه سنگین به ماشین وصل که نمیزاره شتاب بکیره لاستیک پمپ شتاب نو و پا شش خوبه به نظر شما چرا این شکلیه
چجوری میشه تایم دلکو رو گرفت؟
وضعیت دریچه بالا کاربراتور در زمان گرم بودن ماشین چه شکله باید باز باز باشه ؟
وقتی دریچه بالای کاربراتور کمی میبندم کپ کردن کم تر میشود
ماشین در صبح دود سیاه میده ودر زمان گرم بودن خام سوزی دارد ؟
در صبح وقتی دریچه تا ته باز میکنم دود قطع میشه
ماشین در صبح که سرد روشن میکنم از اگزوز اب بیرون میاد موتور تعمیر کردم تا قبل از تعمیر این شکلی نبود ؟
ممنون راهنماي کنید
نقل قول:
دوست گرامی، mohammad45656447 به کلوپ خودروهای آمریکایی خوش آمدید
مواردی که گفتید، دلایل متعددی میتونه داشته باشه، اما با توجه به توضیحات فعلی، باید ببینیم وضعیت بخشهای مختلف ساسات به چه شکل و کار کرد این بخشها به چه صورتی است؟ منظور اینکه آیا همه بخشها وجود داره و به درستی کار میکنه؟
توصیه میکنم این قسمتها را مطالعه کرده و در مورد اتومبیل خودتان به دقت بررسی کنید و نتایج را با تصویر در همین بخش به اشتراک بگذارید تا به همراه بقیه دوستان راهنمایی کنیم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حتما تصویر از قسمتهای مختلف کاربراتور و بخصوص بخشهای ساسات تهیه کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام دوستان
من نمیدونم این اسپندل ها دقیقا کجاس
دیشب در قالپاق باز کردم انگشت ها خیلی شل بودن یکم سفت کردن در قالپاق بستم ولی هنوز ماشین روشن میکنم صدا میده مکانیکم میگه صدای اسپندل ولو ولی من زیر قالپاق چیزی ندیدم جز فنر سوپاپ انگشتی و یک میله که از زیر انگشتی رفته بود پایین موتور
الان این صدای اسپندل چطور برطرف کنم
سلام متقابلنقل قول:
با اجازه اساتید و پیشکسوتان کلوپ عرض کنم اسپندل همان انگشتی سوپاپ هست که شما دیدین و کمی سفت کردین ولی برای اینکه صدا برطرف بشه باید این سفت کردن قدری با اصول و حساب و کتاب باشه که به اینکار فیلرگیری سوپاپ میگن.
برای انجام اون اولا باید موتور گرم (در شرایط دمای عادی کار موتور) باشه ، ثانیا یا به وسیله فیلر با شماره مناسب انجام بشه (که شماره فیلر سوپاپ دود با بنزین متفاوت هست)، یا اگه فرد تجربه کافی داشته باشه با گوش دادن دقیق به صدا و کیفیت کار موتور، به تدریج پیچ تنظیم رو سفت یا شل کنه تا بهترین کارکرد حاصل بشه. در این مورد جناب camaro lt در صفحات قبلی همین کلوپ توضیحات مفیدی دادن که میتونین بر مبنای اون عمل کنین.
البته پیشنهاد من اینه که اگه تا حالا اینکار رو انجام ندادین بهتره برای اولین بار یک فرد خبره و باتجربه انجام بده و شما کنارش باشین و با دقت به مراحل کار نگاه کنین چون کار حساسی هست و در صورت عدم تجربه کافی، شاید بارها مجبور به باز کردن مجدد قالپاق سوپاپ و تکرار این تنظیمات بشین.
دوست گرامی، [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] به کلوپ خودروهای آمریکایی خوش آمدیدنقل قول:
همانطور که جناب حمید توضیح دادند، تنظیم سوپاپ روش و برنامه خاص خودش را داره و صرف اینکه با دیدن شل بودن اسبکها ( یا همان انگشتی های سوپاپ یا به انگلیسی Rocker Arm ) شروع به سفت کردن بکنیم، صحیح نیست، بخصوص که در این موتورها ، همیشه یک مقداری شل بودن اسبکها، نسبت به اتوموبیلهای دیگه وجود داره و ممکنه باعث اشتباه بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
من اطلاع ندارم که تشخیص اون مکانیک دقیقا چی بوده که اسبکها را سفت کرده، اما یکی از دلایل تنظیم نبودن سوپاپها، و یا بهتر بگم، تنظیم نشدن دقیق سوپاپها، فرسودگی استکانی تایپیت( یا Valve Lifter یا Tappet ) است که بخش انتهایی این قطعات ، به دلیل تماس و اصطکاک مداوم با بادامکهای میل سوپاپ، فرسوده و مقداری گود میشه و دیگه امکان تنظیم دقیق سوپاپ وجود نداره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این استکانی ها در بغل سیلندر موتور و سمت راست آن قرار گرفته ، که با دو سینی فلزی ، محل قرارگیری آنها در بدنه سیلندر بسته شده.
اگر با تنظیم کردن سوپاپها، مشکل برطرف نشده، بد نیست نگاهی به این استکانی ها بندازید و وضعیت و کیفیت آنها را بررسی کرده و در صورت نیاز، تعویض کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام من مشکل ماشین پیدا کردم بعد از کلی گشتن مشکل کپ کردن به خاطر سوزن کاربراتور بود صاحب قیلی ماشین به قدری مصرف کم کرده بود که ماشین گاز نمیخوره و موقع یه دفه گاز دادن ماشین خواموش میشد
یه سوال داشتم شلنگ های وکیوم دریچه ها به چه ترتیبی به کلید کولر بخاری وصل میشه ماشین من اون شلنگ هارا باز کردن میخواه بدونم که هر کدوم از وکیوم ها به کدوم لوله کلید وصل میشوند؟
سلام
ممنونم از وقتی که گذاشتن و راهنمایی کردن
واقعا ابهاماتم برطرف شد
نظر شما کاملا درسته ماشین به مکانیک خبره نشون بدم خیلی بهتره هم اینکه ابزار مناسب داره و اینکه اطلاعات بیشتری داره
با تشکر از شما استاد گرامی واقعا کمک بزرگی بهمکردین دوباره میرم بررسی میکنمنتیجه کارتون بهتون اطلاع میدم
سلام ماشین بعد از این که سوزن عوض کردم بهتر شده بود اما الان دوباره همون جوری شده گاز نمیخوره
گاز نخوردن به این شکله که زمانی که پدال گاز 5 یا 6 سانت فشار میدی ماشین یه دفه خفه میکنه و شروع میکنه به ریپ زدن و بعد دور متور بالا میره حتی خیلی وقتا خواموش میشه هم درجا این شکلیه هم درحال حرکت
ماشین در درجا کاکردن هم مقداری موتور میلرزه پیچ کف کاربراتور تنضیم کردم اما فایده ای نداشت
کار براتور یه بار گذاشتم تو تینر و همه مجرا هارا تمیز کردم
اینم عکساش
او سوراخ هایی که با ماژیک مشکی علامت زدم به جایی وصل نیست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کاربرد این قطعه چیه ؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
- - - Updated - - -
این سوراخ هم همین جوری باز و هوا میکشه ؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اون سوراخ به این جا وصل میشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نقل قول:
درود آقا محمد گرامی
قبل از هر چیز، این چند سوال را با دقت پاسخ دهید:
فرمودید سوزن کاربراتور تعویض کردید، این سوزن دقیقا چه شکلی و در کجا نصب بوده و با چه مقیاسی تنظیم کردید؟
منظور از پیچ کف کاربراتور چیست؟
وضعیت پمپ شتاب و نحوه پاشش سوخت موقع فشردن پدال گاز به چه شکلی است؟ آیا مقدار کافی بنزین به دهانه کاربراتور پاشیده میشه؟ وضعیت خود پمپ چطور است؟ لاستیکی یا چرمی و آیا فرسودگی، پارگی و یا ترک داره؟
اگر همه چیز سالم و صحیح در جای خود نصب شده باشه، این آزمایش ساده نشان میده که پمپ شتاب به درستی کار میکنه. انگشت بر روی مدخل خروجی بنزین در مسیر پمپ شتاب قرار بدید( بر روی قطعه صلیبی شکل) و با حرکت دادن خروسک گاز کاربراتور، بنزین از روزنه دهانه کاربراتور به داخل دهانه پاشیده خواهد شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
آیا ساچمه پمپ شتاب در محل خودش قرار داره؟ فنر مربوطه چطور؟ آیا ساچمه و فنر به آزادی کامل حرکت میکنند؟
این بخش بالای قطعه صلیبی شکل است که با درآوردن آن یک فنر ظریف و در انتهای محل، یک ساچمه ریز فلزی قرار داره که باید کاملا تمیز بوده و به خوبی حرکت کنند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
و حالا پاسخ چند سوال شما:
این قطعه پایه نگهدارنده سوزن کاربراتور است که الان هیچ سوزنی روی آن نصب نشده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این بخش که با فلش قرمز نشان دادم، باید دارای یک لوله کوتاه باشه که با لوله لاستیکی به محل وکیوم ادوانس دلکو متصل است و موقع گاز دادن سریع، مکش از سمت کاربراتور بر روی وکیوم عمل کرده و در نهایت باعث تنظیم ادوانس دلکو و متناسب شدن تنظیمات چرقه زدن شمعها و احتراق، با دور موتور میشه و متاسفانه در کاربراتور اتومبیل شما، این لوله اصلا وجود نداره و همین باعث ایرادات زیادی خواهد شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جواب سوالات قبلی حتما با دقت بفرمایید تا ببینیم کلا این کاربراتور چه چیزهایی داره یا نداره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام درود برشما
پمپ شتاب تست کردم عالی پاشش میکنه لاستیکش عوض کردم نو انداختم
سوزن در ان تصویر خودم باز کردم
سوزن کاربراتور مقداری کوچک تر کردم و ان نگه دارنده را کج کرده بودند به سمت پایین برای کم کردن بنزین ان را صاف کردم . اما ماشین بدتر شد
این سوزن منظورم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
منظورم از سوزن کف کاربراتور پیچ تنظیم هوا برای دور ارام بود .
این پیچ کف کاربراتور که در تصویر زیر میبینید هم زیاد کردم اما ماشین بدتر از بدتر شد وزمانی که کاز میدی و ماشین میفته به ریپ زدن از اون ونتوری یا سوزن پاشش سوخت مثل شلنگ اب بنزین میریزه ولی ماشین گاز نمیخوره و کلن خاموش میشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یه سوال پس کاربرد این لوله کف کاربراتور برای چیه ؟
زمانی که ماشین در حال درجا کار کردن جلوی مکش هوا از این لوله را میگیرم موتور شروع به لرزش میکنه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نقل قول:
با توجه به توضیحاتی که دادید، پس مشکلی با پمپ شتاب و فلوت کردن ندارید، بنابراین از این دو مورد میگذریم و به تنظیم سوزن می رسیم.
برای تنظیم سوزن کاربراتور، بعد از نصب پایه سوزن و اتصال لینکها به پایه، باید بخش نگهدارنده سوزن، نسبت به لبه پیاله کاربراتور تنظیم بشه. متاسفانه تصاویری که برای این مورد در کلوپ منتشر کردم، در پست مربوط به سالهای قبل، آپلود نمیشه و سعی میکنم با استفاده از تصاویر متفرقه و دیگرام کیت کاربراتور، توضیح بدم.
بخش محل نصب سوزن بر روی پایه، ملاک اصلی تنظیمات سوزن بحساب آمده و شاخص مورد نظر خطکش مورد استفاده در کیت کاربراتور است، منتها برسهولت کار، اندازه ها به م م تبدیل کرده تا کار راحتتر انجام بشه.
هنگامی که همه بخشها را نصب کردید( دهانه کاربراتور همچنان باز باشه تا دسترسی به سوزن و پایه سوزن وجود داشته باشه) با فشار دادن پایه سوزن به سمت پایین( که در اثر حرکت دادن خروسک گاز کاربراتور انجام میشه، و یا با دست هم میشه به پایین فشار داد) ، مقدار فاصله بین لبه پیاله کاربراتور با زیر بخش نصب سوزن اندازه گیری می کنید که باید برای شروع حدود 2 م م باشه.
حد فاصل بین لبه پیاله کاربراتور و پایه محل نصب سوزن که با خطوط قرمز و آبی نشان دادم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای اینکه این تنظیم به دقت انجام بشه، بهتره از فیلر استفاده کنید و با قرار دادن تعداد مشخصی از فیلرها بر روی هم، به مقدار 2 م م برسید و این فیلر باید در بین این دو بخش به راحتی و با کمترین میزان تماس و اصطکاک قابل حرکت دادن باشه.
وقتی به این مقدار تنظیم رسیدید، سوزن نصب و در محل ژیگلور قرار بدید. این تنظیم ابتدایی و پایه بحساب آمده و بر اساس وضعیت کار کرد و مصرف و شتاب و کشش و..اتومبیل، تنظیمات احتمالی بعدی انجام خواهد شد.
بهتره که از سوزن و ژیگلور استاندارد خود نوا استفاده کنید ، چون مشخص نیست قبلا چه نوعی استفاده شده، و ممکنه نوع دیگه ای از سوزن که همخوانی با مدل نوا داشته نصب کردند، همچنین ژیگلور، که همین باعث بهم خوردن تنظیمات خواهد شد.
در ادامه به این پیچ تنظیم میرسیم که شما باز کردید، حقیقتا من هیچوقت به این بخش دست نزدم و تصور من این هست که تنظیمات ابتدایی کارخانه مناسب بوده و نیازی به تنظیم مجدد نداره، بنابراین فعلا بهترین کار این است که این پیچ را ببندید و تنظیم هم به صورتی باشه که اتنهای پیچ، دقیقا هسطح با بدنه کاربراتور قرار بگیرد.
حتما از آب بندی بودن و عدم نشت بنزین در این محل مطمئن شوید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این لوله مکش در کفی کاربراتور ، برای ایجاد مکش در وکیوم تنظیم هوای گرم / سرد ورودی کاربراتور استفاده میشه که با یک لوله لاستیکی به زیر ترموستات حرارتی دهانه ورودی محفظه فیلتر هوا متصل شده ( فلش قرمز محل لوله اتصال است، فلش زرد پیچ تنظیم دور آرام)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در اینجا فلش قرمز بخش زیر ترموستات حرارتی دهانه فیلتر هوا است که به لوله مورد نظر در کفی متصل می شود، و فلش زرد، اتصال بخش دیگه این ترموستات ، به وکیوم دریچه تنظیم هوای سرد و / گرم است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لوله ای که از سمت ترموستات حرارتی در داخل محفظه فیلتر هوا به این وکیوم متصل شده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بخش زیر این دهانه یک لوله جداگانه دارد که به مانیفولد اگزوز وصل شده و هوای گرم به سمت دهانه کاربراتور هدایت میکند( با توجه به شرایط دمای محیط و موتور)
پیچ دور آرام که در کفی نشان دادم ( با فلش قرمز) در ابتدا به صورتی تنظیم کنید که نوک تیز پیچ، در مجرای کفی کاربراتور دیده شود، اما نه به آن اندازه که این نوک تیز وارد مجرا شده و با نوک انگشت قابل لمس باشه. در این حالت تنظیمات ابتدایی انجام دادید، و زمانی که موتور روشن شد، تنظیم مجدد انجام خواهد شد که باید موتور گرم شده و بر اساس کارکرد در حالت سلو، تنظیم انجام شود، به این صورت که بعد از روشن شدن و گرم شدن موتور، بسیار آرم شروع به بستن و سفت کردن این پیچ می کنید، و همزمان با دقت به وضعیت کار کرد و صدای موتور توجه کرده، دقیقا در زمانی که موتور شروع به لرزش کرد، بستن را متوقف کرده و این دفعه به آرامی شروع به باز کردن پیچ کنید تا لرزش برطرف شود.
این تنظیم دور آرام با پیچ دور آرام است و بعد از چند بار استفاده از خودرو در شرایط مختلف در صورت نیاز، تنظیم مجدد به همین شکل انجام دهید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
- - - Updated - - -
سلام من امروز سوزن و ژیگلور که روی خود ماشین از اول بود انداختم و پایه نگهدارنده که به سمت پایین کج بود صاف کره بودم دوباره مثل قبلا کج کردم وبعدش اون پیچ تنظیم شروع کردم به تنظیم کردن و ماشین الان خیلی بهتر شده واون افت دور موتور خیلی کمتر شده
البته من الان پست شمارو دیدم فردا میرم و پایه رو فیلر میکنم شاید به طور کامل درست شد
یه سوال داشتم ایا اون جایی که پایه سوزن قرار میگیره از زیرش و کنارش سوراخ چون برای من سوراخ
من به طور کامل هواکش کاربراتور باز کردم و این جوری تست میگیرم ایا در کاکرد موتور هواکش تاثیری دارد
یه سوال دیگه داشتم این که وکیوم دریچه های بخاری کولر از کجا تامین میشه
یه سوال دیگه که برا به وجود امده اینه که چرا در کاربراتور 2 تا سوزن تنظیم هست یکی همون سوزن وژیگلور واون یکی همون پیچ تنظیم . اصلا چرا باید این پیچ تنظیم وجود داشته باشه ؟
ایا این افت دور موتور به خاطر دلکو نیست یا به خاطر این نیست که منیفولد هوا از یه جایی داره هوا میکشه؟
من تازه واشر منیفولد عوض کردم واز جنس واشر سرسیلندر دادم براش ساختن که نسوزه
میگم شاید منیفولد ترکی داره که به چشم معلوم نیست چون من همه منیفولد زمان واشر عوض کردن دیدم و ترکی ندیدم
ایا اون جایی که پایه سوزن قرار میگیره از زیرش و کنارش سوراخ چون برای من سوراخ
من به طور کامل هواکش کاربراتور باز کردم و این جوری تست میگیرم ایا در کاکرد موتور هواکش تاثیری دارد
زمانی که درب محفظه فیلتر هوا باز باشه مقدار بیشتری هوا به کاربراتور وارد شده و دور موتور کمی بالاتر خواهد رفت بنابراین تنظیم دقیق موقعی انجام میشه که این درب بسته باشه. محل عبور لینک و پایه سوزن، بسیار باریک و جزئی است و ورود هوا بسیار کم و تاثیر خاصی در کار کرد موتور نداره، اما بطور کلی از هم منشاء دیگه که هوا وارد موتور شده باشه( بجز مدخل استاندارد ورود هوا به کاربراتور) تنظیمات سوخت و هوا بهم خورده و کار کرد موتور از حالت معمول خارج خواهد شد، و همین دلیل بعضی از ایرادات کار کرد اتومبیل شماست که یکسری لوله ها در جای خودشان نصب نشده و یا محل مکش هوا در آن بخش کلا برداشته شده( مثل لوله مکش هوا برای وکیوم دلکو) بنابراین بهتره که این لوله ها مجددا نصب شده و به حال اول برگرده.
یه سوال دیگه داشتم این که وکیوم دریچه های بخاری کولر از کجا تامین میشه
اگر به محل اتصال لوله بوستر ترمز به مانیفولد هوا نگاه کنید( تقریبا زیر کاربراتور و کنار مانیفولد هوا) یک لوله دیگه است که برای اتصال شلنگ وکیوم کلی موتور، جهت تنظیمات دریچه های کولر و بخاری، استفاده شده و این شلنگ در نهایت به رگلاتور وکیوم (به شکل یک گوی پلاستیکی مشکی ) که در کنار یونیت کولر و متصل به آن قرار داره، وصل شده. اگر این لوله هم برداشته شده و هوا میکشه، باید حتما متصل شده و یا اگر بلا استفاده است، مسدود بشه تا هوای اضافی وارد موتور نشود.
یه سوال دیگه که برا به وجود امده اینه که چرا در کاربراتور 2 تا سوزن تنظیم هست یکی همون سوزن وژیگلور واون یکی همون پیچ تنظیم . اصلا چرا باید این پیچ تنظیم وجود داشته باشه ؟
سوزن اصلی که متحرکت است، برای زمان حرکت و شتاب گرفتن اتومبیل بکار رفته و با پدال گاز، موقعیت آن نسبت به ژیگلور تغییر کرده و در نهایت تنظیمات مقدار سوخت و هوا بوجود می آید، اما برای زمان توقف، نیاز به یک تنظیم ثابت است که این کار توسط سوزن دور آرام انجام می شود که روش تنظیم آن هم قبلا توضیح دادم.
ایا این افت دور موتور به خاطر دلکو نیست یا به خاطر این نیست که منیفولد هوا از یه جایی داره هوا میکشه؟
با توجه به ایراداتی که در کاربراتور اتومبیل شما وجود داره، فعلا نمیشه بطور مطمئن گفت که مشکل از دلکو است، هرچند که نبود وکیوم برای ادوانس دلکو، در شتابگیری سریع و دورهای بالا، از توان و کارکرد مناسب موتور کم میکنه، اما در وهله اول مشکلات کاربراتور باید رفع شده و در ادامه و در صورت وجود ایراد، دنبال منشاء آن بگردید.
در حال حاضر ، بهتره که شلنگ وکیوم دلکو از سمت کاربراتور به دلکو، را نصب کنید و اگر این وکیوم کار نمیکرد، تعویض کنید.
برای آزمایش این وکیوم کافیه درب دلکو باز کنید، یک شلنگ باریک به لوله وکیوم وصل کرده و با دهان، از سر دیگه شلنگ بمکید و در همان زمان به وضعیت لینک وکیوم دلکو که به صفحه دلکو وصل شده نگاه کنید. اگر حرکت میکرد، وکیوم سالم و در غیر این صورت خراب شده و باید تعویض شود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام من امروز رفتم به سراق ماشین و اول تمام مجراهایی که هوا میکشید وصل کردم بعد همون جوری که گفتید پایه نگهدارنده سوزن تنظیم کردم
ولی موقع روشن کردن ماشین در جا دود میکرد و گاز خوردن بد شده بود رفتم سراغ پیچ تنظیم هوا اون رو به طور کامل باز کردم و در اوردم دود ماشین قطع شد وگاز نخوردن هم درست درست شد ولی درجا کارکردن ماشین خیلی بد شده وخیلی موتور میلرزه و دور های پایین نزدیک به درجا ماشین ریپ میزنه خاموش میشه
چی کارش کنم ؟
خود ماشین
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نقل قول:
با توضیحاتی که دادید، به نظر می رسه که تنظیمات سوخت و هوا بشدت بهم خورده و این بد کار کردن و دود ( احتمالا منظور شما دود سیاه است) نشانه بارز همین قضیه است.
فرض را بر این میگیریم که کاربراتور در شرایط ابتدایی و استاندارد قرار داره، یعنی تمام لوله ها به محلهای مورد نظر متصل بوده و هوای اضافی از جای دیگه کاربراتور مکیده نمیشه، همچنین این احتمال که بدنه کاربراتور تاب برداشته باشه و امکان آب بندی مناسب وجود نداشته باشه هم، فعلا در نظر نمیگیریم ( که اینهم یکی از دلایل درست تنظیم نشدن کاربراتور است)، بنابراین به سراغ موارد دیگه میگردیم، یعنی احتمال وجود نشت هوا از محلی بجز کاربراتور که وارد سیستم سوخت و هوا شده و تنظیمات بهم میخوره.
قبلا فرمودید که ایرادی در واشر مانیفولد هوا وجود داشته که میتونه باعث مکش هوا از لای واشر و مانیفولد به سمت داخل مخلوط هوا و سوخت شده و این تنظیم بهم بخوره.
معمولا در این حالت یک صدای سوت مانند از محل نشت شینده میشه، اما ممکنه نشتی خیلی کم باشه و صدایی نداشته باشه بنابراین برای پیدا کردن نشتی احتمالی، زمانی که موتور روشن هست، بر روی حد فاصل بین مانیفولد و سرسیلندر، با استفاده از روغندان،کمی روغن بریزید و ببینید آیا روغن به سمت داخل مانیفولد مکیده میشه؟ احتمالا در این وضعیت اگر نشت وجود داشته باشه، این مکش مشخص، و ممکنه در زمان مکش روغن، صدای سوت مانند هم شنیده بشه و متعاقبا ، دود سفید یا آبی کمرنگ حاصل از سوختن روغن در موتور هم از اگزوز بیرون بیاد و دیده بشه.
این قضیه تا جایی که من تجربه داشتم ، معمولا در بخش انتهایی مانیفولد هوا و سمت نزدیک به فایروال رخ میده ( البته احتمال این رخداد در سمت وسط یا جلوی مانیفولد هم هست)
در ادامه یک مورد شایع ، مکش هوا از پشت سیلندر ترمز است که بواسطه خراب شدن واشر لاستیکی آب بندی بین پمپ و بوستر ترمز بودجود آمده و علاوه بر مکش هوا از این سمت، باعث بد کار کردن موتور و در ادامه ضعیف شدن ترمز میشود، که تعویض این واشر کار سختی نیست و به راحتی انجام پذیر است.
ایراد در واشر کفی کاربراتور و واشر بدنه هم که آب بندی کامل بوجود نیاورد، از دیگر دلایل این مشکل بد کار کردن و تنظیم نشدن کاربراتور بحساب میاد.
در کاربراتورهایی که بدنه تاب برداشته است، گاها با استفاده از واشر ضخیمتر برای بدنه یا دو عدد واشر بجای یکی، احتمال رفع اشکال و آب بندی کاربراتور وجود دارد، بنابراین اگر به این مرحله رسیدید، با اضافه کردن واشر، امتحان کنید.
بطور کلی هر بخشی که مستقیم و غیر مستقیم با مکش هوای موتور ارتباط داره، باید به دقت بررسی شده و از نداشتن نشت و مکش هوای احتمالی به سمت جریان سوخت و هوای کاربراتور مطمئن شوید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام یه سوال پیچ تنظیم هوای ماشین شما این شکلیه ؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ماشین وقتی خریدم این پیچ هوا نداشت و خودم خریدمش
مقدار خیلی کمی زمانیکه ماشین خاموش از این پیچ هوا بنزین میریزه البته پیچ هوا باز کردم کامل
یه سیم مفتولی امروز گذاشتم داخل این سوراخ پیچ هوا لرزش موتور در حالت درجا افتاد و گاز خودن دور های پایین بهتر شد
روی محل هایی که گفتید روغن ریختم اما نشت هوایی ندیدم
من تازه اون لاستیک هایی که واسه بوستر ترمز عوض کردم و از اون قسمت ها فکر نکنم هوا بکشه
اینم فیلم عملکرد موتور
https://uupload.ir/view/1036590851_-1262241288_lqny.mp4/
وایر هارو خودم دراودم وبه جاش سیم بستم برای این که ببینم تاثیری داره یانه یا ایا وایری خرابه
او صدای بلبرینگ هم واسه دینام ولی توفیلم زیاده تره انقدر زیاد نیست بلبرینگ باید سریع عوض کنم
فکر کنم باز موتور در گاز خوردن کمی تاخیر داره
پیچ تنظیم دور آرام به این شکل است، و حتما باید فنر هم داشته باشه تا در زمان تنظیم شدن، در جای خودش ثابت باشه و بر اثر لرزش و تکان خوردن، از تنظیم خارج نشودنقل قول:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر این پیچ وجود نداشته، پس به احتمال زیاد این کاربراتور ایرادات زیادی داره که برای تنظیم شدن، دچار مشکل شده و برای تنظیم نگه داشتن کاربراتور ( نه در حد استاندارد، بلکه صرفا موتور روشن بشه و ماشین حرکت بکنه) برداشته شده، و لوله های مختلف وکیوم متصل هم برای همین نداشته یا حذف کردن.
بارها کلیپ کارکرد موتور دیدم و البته از این مقدار کم و راه دور، متاسفانه امکان بررسی دقیق و واقعی وجود نداره، اما با توجه به کارهایی که انجام دادید و چیزهایی که تا الان متوجه شدیم، مشکل را باید به دو بخش تقسیم کنیم:
قسمت اول کاربراتور، قسمت دوم هم بخشهای جانبی که بر روی کاربراتور تاثیر میگذاره ( مانند وکیوم دلکو، المنت حرارتی محفظه فیلتر هوا و متعلقات آن، رگلاتور وکیومهای دریچه های AC بوستر ترمز و متعلقات آن ) و کلا هر بخشی که مستقیم و غیر مستقیم به کاربراتور و جریان سوخت و هوا ارتباط داره.
اگر بخشهای جانبی را با دقت و دقیق بررسی کردید و 100% مطمئن هستید که هیچ مشکلی نداره و همه چیز به درستی کار میکنه، پس ایراد در کاربراتور باید باشه که ممکنه دچار نقص فنی بزرگی باشه( مثل تاب برداشتن) و یا بعضی از ضمائم و قطعات آن کم، ناقص و یا دارای اشکال هست.
برای متوجه شدن این جریان، با کمترین میزان تلاش و دردسر، بهترین کار نصب یک کاربراتور دیگه بر روی ماشین و آزمایش است که ببینید آیا با این کاربراتور دوم، بازهم مشکلات قبلی وجود داره؟
این کاربراتور باید دقیقا از روی یک نوا دیگه کا بخوبی کار میکنه و هیچ مشکلی در کارکرد و روشن شد و شتاب و کشش و..ندارد، باز شده و بر روی ماشین ببندید و بدون هیچگونه تغییر در تنظیمات، ( نهایتا یک تنظیم در پیچ دور آرام ) آزمایش کنید تا ببینیم وضعیت کارکرد در این حالت چگونه است؟
اگر مشکلات برطرف شد، یا به مقدار زیادی کم شد، پس کاربراتور فعلی ایراداتی داره که باید پیدا و رفع بشه، و اگر مشکلات حل نشد، دنبال اشکال در موارد جانبی بگردید.
قبل از این کار، یک آزمایش دیگه هم انجام بدید، و آن استفاده از دو واشر بدنه کاربراتور است تا اگر بدنه تاب برداشته،؛ با این کار مقداری جلوی نشت هوا و نافرم شدن بدنه گرفته شده و احتمالا مقداری کارکرد بهتر بشه.
پیچهای کاربراتور( منظور پیچهای اتصال بخشها به یکدیگر) باید کاملا سالم و محکم باشه تا این آب بندی به خوبی انجام شود
لوله های متصل به کاربراتور ( فکر کنم شما از اصطلاح وایر استفاده کردید) وصل کنید و از سلامت بخشهای متصل شده هم 100% مطمئن شوید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]