خرابکاری مکانیک در نصب اکسپنشن والو یا همون فیل تر فشار شکن
سلام بر همگی
دیروز یکی از دوستان رفته بوده کولر تعمیر کرده و expansion valve یا همون قطعه ی فشار شکن رو عوض کرده بوده .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اومد گفت کمپروسور کولر اصلا off نمیکنه و دائم میچرخه .
با خودش رفتیم پیش مکانیک .
دوباره اواپراتور زیر داشبورد رو باز کرد
دیدیم سیم مسیِ اکسپنشن والو رو با یک دور چسب برق چسبونده بوده به لوله ای که گاز رو برمیگردونه به کمپروسور اما چسبش باز شده و لوله ی مسی ( سنسور برودتِ اکسپنشن ) کنده شده و با لوله ی گاز تماس نداره اصلاَ ( خراب کاری ) و فیل تر فشار شکن اصلاً نمیفهمه کی گاز رو باید قطع کنه .
لوله ی باریکِ بالای بالا در این تصویر :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لوله باریک مسی در این تصویر :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با دو تا بستِ تسمته ای درجه یک بستش مشکل رفع شد .
اگر کمپروسور کولر ماشینتون کار نمیکنه این مطلب رو بخونین
سلام .
اگر کمپروسورِ کولرِ ماشینتون روشن نمیشه :
به احتمال زیاد مشکل از سیستم برق کولر هست .
چون کلاچ کمپروسور یک آهنربای الکتریکی هست .
اول از همه فیوز کولر رو چک کنین که سالم باشه ac fuse .
اگر سالم بود , رله ی کولر رو چک کنین ac relay
معمولا مکعبی شکل هست و توی جعبه فیوز هست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
میتونین جاش رو با یه رله ی دیگه عوض کنین اگر راه افتاد پس رله خراب هست
رله ی خراب رو دور نندازین چون با اقتصاد مقاومتی اصلا جور در نمیاد
رله قابل تعمیر هست خصوصا اگر که فقط دهنه ی پلاتینش چسبیده باشه
اگر رله هم سالم بود باید برید سراغ فشنگی کلاچ کمپروسور safty switch
, Safty switch یا روی درایر نصب شده یا روی لوله ی ای که گاز رو میبره توی اتاق ( لوله ای که سرد نیست ) .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با اهمتر چک کنید اون رو ( موتور خاموش ) , باید دو تا پایه اش به هم اتصال داشته باشه یعنی عقربه ی اهم متر بره بچسبه آخر .
چون فقط با فشار زیاد گاز این دو پایه قطع میشن و برق رو قطع میکنه اما در حالت عادی ( کولر خاموش یا فشار کمِ گاز ) دو پایه اش به هم وصله
اگر سالم بود باید برید سراغ تست کلاچ کمپروسور .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بهترین کار اینه که با ولت متر چک بشه . ( باید دکمه اش روی DC باشه یعنی برق مستقیم ) .
اگر بلد نیستین با مولتی متر ( اهم متر کار کنین تو گوگل بنویسین آموزش اهمتر متر .
فیش برق کلاچ کمپروسور رو بکشید .
دو سیم ولت متر رو بزنین به فیشی که وصل میشه به فیش کمپروسور . باید سیم قرمز ولت متر به برق مثبت وصل بشه و منفی به منفی .
حالا ماشین رو روشن کنین , به محض زدن دکمه ی کولر باید ولت متر 12 ولت برق نشون بده .
اگر نشون نداد پس برق نمیرسه به اون سیم که یا از safty switch هست یا از رله یا از فیوز یا کلید روشن خاموشِ کولر خرابه .
میتونید با یک سیم از مثبت باتری به سیم مثبت کلاچ برق وصل کنین ( موتور خاموش باشه ) و سیم منفیش رو به بدنه وصل کنید .
اگر کلاچ سالم باشه صدای تلق تلق میده که نشان از سالم بودن کلاچ هست .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا اگه با موتور روشن اینکار رو انجام بدین کمپروسور باید بچرخه .
توجه مهم :
اگر وقتی دکمه ی کولر رو میزنید فنِ رادیاتور هم روشن نمیشه , پس کمپروسور رو نباید با سیم مستقیم زیاد روشن کنید ( فقط چند ثانیه روشن کنین تا ببینین سالمه یا نه و آیا خنک میکنه یا نه )
اگر دیدین میچرخه و کمی باد خنک هم در ماشین میزنه پس فقط سیستم برق خرابه و کمپروسور ایرادی نداره
اگر همه چیز سالم بود اما باز هم کولر کار نمیکنه , یا سوئیچ کولر توی اتاق خرابه یا یه جا سیم برق قطع شده .
سوالی داشتین بپرسین .
چند روش برای تهیه ی قطعات یدکی
نقل قول:
قیمت سپر سمند
سمند LX دارم دیروز تصادف کردم و سپرم بالاش به اندازه 1 بند انگشت شکست صافکار 80 میگیره برایتعمیر سپر و چون قبلا چند جا رنگش پریده 160 پول رنگ کل سپر میشه دیروز سپر نو قیمت کردم 100 اما اصل نبود حالا می خوام ببینم اصلش گیر میاد قیمت چنده ؟کجا داره ؟ می صرفه برم یک سپر نو بخرم یا نه ؟
سلام
شما چند راه دارین
•خرید سپر تمیز از اوراقی
خرید از اوراقی میتونه باصرفه ترین راه باشه اگر مجبور به خرید قطعه بشیم .
بعضیها تا بهشون میگیم قطعه اوراقی فکر میکنه منظور یه قطعه ی کهنه و پوسیده و کار کرده هست .
توی اوراقیها قطعاتی پیدا میشه که با نو فرقی نداره چون ماشینش نو بوده اما به علت تصادف اوراق شده .
•خرید سپر نو ارزان
•خرید سپر نو به اصطلاح اصلی
•تعمیر سپر
برای خرید سپر اصلی میتونین از روش خرید از راه دور هم استفاده کنید ( اگر تهران نیستید )
زنگ میزنید به چند نمایندگی و فروشگاه , بعد از قیمت گرفتن و مطمئن شدت از کیفیت و انواع موجود , پول رو میریزید به حسابشون وزنگ میزنید به تیپاکس تهران تا قطعه رو براتون بیارند .
اگر شماره تلفن ندارید میتونید تو گوگل پیدا کنید .
میتونید از 118 بگیرید
البته 118 از راه دور میشه 33333333
اطلاعاتی در موردِ کلاچ و تعمیر صفحه کلاچ برایِ استفاده ی مجدد
سلام .
عمر قطعات ماشین هم به کیفیتشون بستگی داره و هم به نحوه ی صحیح استفاده و سرویس و نگهداریش .
متاسفانه در ایران مردم از چند جهت ضرر میکنند
1- ساخت قطعات با مواد اولیه ی کم کیفیت
2 -تکنولوژی قدیمی و ابتدائی در ساخت قطعات
3- ماشین آلات قدیمی و فرسوده برای ساخت قطعات .
4- استفاده از نیروهای غیر متخصص و ارزان که کارشون دقیق و درست نیست .
5- فقدانِ وجدانِ کاری که باعث میشه خیلی از قطعات عمداً کم کیفیت و با عمر کم ساخته بشه تا زود به زود خراب بشه و فروشش بره بالا مثل بوق , استپر موتور , پمپ بنزین , لاستیک برف پاک کن , قالپاق چرخ , کاسه نمدها , شمعها , وایرشمعها , شیشه بالابر , قطعات پلاستیکی , قطعات الکترونیکی ....
6- روغنها و بنزینها و فیلترهای با کیفیت پائین که باعث خراب شدن سریع قطعات میشه .
7- اطلاعات کمِ مردم در مورد نحوه ی صحیح استفاده از ماشین و سرویس و تعمیر به موقع .
8- وجود خیابانها و جاده ی پر از چاله چوله و دست انداز که به شدت به ماشینها صدمه میزنه و عمر قطعاتش رو کم میکنه .
9 - عدم اطلاع مردم از نحوه ی صحیح تهیه و چک کردن و خریدِ قطعات با کیفیت و مشابه به جای قطعات بنجل که به اسم اصلی در نمایندگیها فروخته میشه .
================================================== ========
با استفاده ی صحیح از گاز و کلاچ میشه عمر دیسک و صفحه و بلبرینگ کلاچ رو چند برابر کرد .
حرکت با شتاب زیاد ( دور موتور بالا ) باعث سائیده شدنِ سریع صفحه کلاچ میشه .
همینطور حمل بار و مسافر زیاد در سربالائیها به شدت صفحه کلاچ رو میسابه و میخوره .
در موردِ کوبیدنِ صفحه کلاچ و لنتها چند مسئله خیلی مهمه :
صفحه کلاچ از ده دوازده قطعه درست شده :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
1- پرچهای صفحه کلاچ باید با دقت وصل و پرس بشه تا با لبه ی صفحه کلاچ حسابی فاصله داشته باشه .
بعضیها پرچها رو کج پرس میکنند ( کار خراب با بی حوصلگی و بی دقتی ) که باعث میشه سر میخ پرچ تا لبه بالائی فقط دو سه میلیمتر فاصله داشته باشه که نتیجه اش اینه که بعد از دو سه ماه سر پرچ شروع میکنه به سائیدن و خط انداختن روی دیسک کلاچ .
بنده یادمه وفتی میخواستیم واسه پیکان صفحه کلاچ بخریم میگفتین 4 یا 5 تا بیاره , همه رو چک میکردیم و یک دونه خوبش رو انتخاب میکردیم .
2- بعضی وقتها هم کارگر در پرس کردن اشتباه میکنه و باعث تاب برداشتن دیسک میشه که باعث میشه بعد از نصبش کلاچ لرزش شدید داشته باشه زیر پای راننده . گاهی اونقدر تاب داره که همه ی ماشین به لرزه میافته موقع حرکت .
برای مطمئن شدن از تاب نداشتنش میشه اون رو روی یک سطح کاملا صاف گذاشت و با یک خطکش دقیق و میلیمتری فاصله ی دور تا دورش رو با سطح میز اندازه کرفت . حتی یکی دو میلیمتر اختلاف هم میتونه باعث لرزش موقع کار بشه .
3- سالم بودنِ فنرهای صفحه کلاچ خیلی مهم هست چون همین فنرهای کوچیک هست که ضربه های برخورد دیسک با صفحه رو خنثی میکنه و درگیر شدن کلاچ رو نرم و بی صدا و بی ضربه میکنه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درست مثل اینکه موقع بوکسل کردن یک ماشین به از زنجیر استفاده بشه و دفعه ی بعد از طنابی که تا حدی کش میاد استفاده کنید . مسلماً طنابِ کشی شوک و ضربه رو جذب میکنه و ماشینها صدمه نمیبینند .
پس حتماً باید فنرهای صفحه کلاچ چک بشه که سالم باشه و محکم و لق نزنه تو جاش وگرنه موقع پا برداشتن از روی کلاچ صدای تقه میده و اگر راننده وارد نباشه که باهاش مدارا کنه زود داغون میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای مدارا کردن با چنین دیسکی راننده باید قبل از گاز دادن , اول کمی پا رو از روی کلاچ برداره تا کلاچ بی صدا و با فشار کم درگیر بشه یک کم , بعدش گاز بده و پارو کامل از روی کلاچ برداره .
اینطوری ممکنه سالها کار کنه و دوام بیاره .
اما اگر راننده به این مشکل اهمیت نده ( خرابی فنرهای دیسک کلاچ ) و اول گاز بده بعد پا رو از روی کلاچ برداره , فنرهای صفحه کلاچ زود داغون میشه به خاطر ضربه .
برای درک کار فنرها کافیه اونها رو بردارین اونوقت میبینین که اون قطعه ی سوراخ دارِ وسطِ صفحه کلاچ تو جاش آزاد چپ و راست میشه حدود 4 سانت .
فنرها این حرکت رو میگیرند با خاصیتِ ارتجاعیشون .
حتی صفحه کلاچ نو هم که میخرید باید فنرها محکم باشه تو جاش و لق نزنه .
از تاب نداشتنش هم باید مطمئن بشید .
4- مواد صفحه کوبی هم اگر بنجل باشه زود سائیده میشه یا میسوزه .
5- سوراخ وسط صفحه هم باید سالم باشه و دندونه هاش سالم باشه و سائیدگی و شکستگی نداشته باشه .
این عکسها هم برای علاقمندان :
این عکس جای کلاچ رو نشون میده که بین موتور و گیربکس قرار میگیره .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چرخ دنده ی انتهای میل لنگ اسمش فِلای ویل هست fly wheel
ديسکِ کلاچ با چند پیچ بسته میشه روی فلای ویل .
لبه ی فلای ویل دنده دنده هست و موقع استارت زدن , استارتر باهاش در گیر میشه و اون رو میچرخونه در نتیجه میل لنگ میچرخه و در نتیجه پیستونها بالا پائین میشه و موتور روشن میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
صفحه کلاچ clutch plate هم بین فلای ویل و دیسک قرار میگیره و شَفتِ گیربکس میره توی سوراخ وسط صفحه کلاچ .
به گیربکس هم میگن transmission .
اگر کلیپهای یوتیوب رو ببینین دیگه همه چیز واضح و روشن میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]