سلام به یک مشکل برخوردم وقتی میخوام ماشین رو روشن کنم خیلی باید استارت بزنم بعد یکدفعه کاربراتور پس میزنه و از بالاش بنزین و دود میزنه بالا و پیسسسسس صدا میده بنظرتون مشکل چیه
Printable View
سلام به یک مشکل برخوردم وقتی میخوام ماشین رو روشن کنم خیلی باید استارت بزنم بعد یکدفعه کاربراتور پس میزنه و از بالاش بنزین و دود میزنه بالا و پیسسسسس صدا میده بنظرتون مشکل چیه
کاربراتور رو به تازگی سرویس کرده بودم و پمپ شتابش رو با نمونه اصلی (به قول فروشنده) عوض کردم بد نبود فقط ساسات مشکل داشت که بعد از گرم شدن گاز کم نمیشد که بازش کردم تا بعد سرویسش کنم ولی حالا بعد از جابجایی موتور و وصل کردن سیمها بد روشن میشه حالا نمیدونم اشکال از برق ماشینه یا کاربراتور
اگر همه چیز تنظیم و درست کار بکنه ( دلکو، سوپاپها، تایمینگ ، کاربراتور،...) به احتمال زیاد ساسات درست تنظیم نشده.نقل قول:
بهتره تنظیم فنر ساسات را روی شاخص وسط بگذارید و ببینین تغییری در روشن شدن میکنه یا نه؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر شاخص روی بخش مشکی به سمت چپ علامت روی بخش فلزی بدنه حرکت داده بشه ( خلاف گردش عقربه ساعت) مقدار گاز خوردن زیاد میشه و اگر در جهت گردش عقربه ساعت و سمت راست حرکت بکنه، مقدار گاز خوردن ساسات کم میشه، بنابراین حد وسط را بگذارید و بر اساس وضعیت روشن شدن و بقیه موارد ، مجددا تنظیم کنید( یعنی در صورت نیاز کمتر یا بیشتر به سمت چپ یا راست حرکت داده بشه.
کم و زیاد شدن مقدار گاز موتور علاوه بر این، بر اساس مقدار تنظیم سلو هم هست که با تنظیم چوک گاز کولر (و یا همان مگنت کولر) انجام میشه و البته با فشار دادن پدال گاز، و حرکت کردن خروسک ساسات، وضعیت جدیدی برای کم و یا زیاد شدن گاز خوردن موتور بوجود میاد.
زیاد استارت خوردن موتور بخصوص در سرما و برای بار اول روشن شدن ، بواسطه کم بودن غلظت سوخت هست که برای این قضیه باید دریچه بالای کاربراتور بسته باشه و به محض روشن شدن موتور دریچه بوسیله وکیوم ساسات باز بشه تا ترکیب سوخت و هوا به وضعیت عادی برگرذه.
اگر این وکیوم کار نمیکنه، باید تعویض و یا تعمیر بشه.
از مکانیک سوال کنید آیا تغییری در تنظیمات موتور انجام داده؟ مثل تنظیم مجدد دلکو و یا سوپاپها، چون معمولا تعمیرکارها این کار انجام میدن که متاسفانه چون بطور مداوم با ماشین سر و کار ندارن، قلق ماشین هم دستشون نیست و بیشتر باعث بهم خوردن تنظیم میشه تا مرتب بودن تنظیمات، چون وضعیت گرم و سرد بودن موتور، شتاب و دور برداشتن ، مصرف سوخت و موارد دیگه هم در این تنظیمات دخیل هست ، ولی مکانیک فقط یک موتور درجا و از نظر خودش تنظیم میکنه و بقیه موارد را زیاد مد نظر قرار نمیده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تعمیرکار به چیزی دست نزده ،با گازش زیاد مشکل ندارم،مشکل اصلیم اینه که بعد از استارت زیاد و فشردن تند تند پدال گاز یکدفعه از کاربرات بنزین به بالا پاشیده میشود انگار پس میزنه بنزینو
متاسفانه تا از نزدیک نبینم، دقیقا مشخص نمیشه که مشکل از کجاست؟ اما بر اساس توضیحاتی که دادید و تجربه های من، حدس میزنم مشکل همچنان از ساسات باشه.نقل قول:
برای روشن شدن ماشین در صبح سرد ، مخلوط بنزین نسبت به هوا باید غلظت بیشتری داشته باشه و برای این منظور دریچه بالای کاربراتور بسته میشه تا مقدار هوا کم و مقدار سوخت بیشتر باشه و اینطوری موتور راحتتر روشن میشه.
اگر این دریچه بالا بسته نشده باشه و یا به حالت نیمه باز باشه، این وضعیت بوجود نمیاد و مسلما ماشین استارت زیادی میخوره تا روشن بشه و البته با هر بار استارت زدن و در عین حال فشاردادن مداوم پدال گاز، مقدار بیشتری سوخت از سمت ژیگلور دور آرام و تند و همچنین پمپ شتاب به داخل کاربراتور وارد میشه ، ولی چون دریچه بالا همچنان باز هست، این مقدار سوخت اضافی نمیتونه باعث روشن شدن ماشین بشه چون همچنان نسبت هوا هم زیاده.
این قضیه باعث خفه کردن موتور و پس زدن بنزین و ایجاد بخار سوخت و مواردی که اشاره کردید میشه، بنابراین بهتره که باز ساسات را چک کنید و ببینین آیا درست عمل میکنه؟
این دفعه که خواستید ماشین را روشن کنید (صبح زود و در هوای سرد) قبل از هر کاری درب فیلتر هوا را بردارید و با حرکت دادن خروسک کاربراتور، ببینین وضعیت دریچه بالا در چه حالتی قرار میگیره؟
کاملا بسته، کاملا باز و یا نیمه باز؟
اگر کاملا بسته شد پس درست عمل میکنه و مشکل از جای دیگه است، اما اگر باز یا نیمه باز بود باید علت را پیدا کنید که احتمالا از فنر ساسات و تنظیم آن و لینکها و خروسک ساسات هست.
اگر دریچه کاملا باز یا نیمه باز بود، با دست دریچه را ببندید و بعد از چند بار پدال زدن و نگه داشتن نیش گاز، از یکنفر بخواهید استارت بزنه ( دریچه باید بسته باشه) و ببینین موتور راحتتر روشن میشه یا خیر؟
اگر روشن شد، دریچه باید بلافاصله بطور اتوماتیک باز بشه و اگر نشه ایرادی در وکیوم ساسات و یا لینک مربوط به دریچه وجود داره که باید پیدا کنید.
از وضعیتهای قبل و بعد از استارت زدن، باز یا بسته بودن دریچه بالا و بقیه موارد ساسات تصویر برداری کنید تا توضیحات شما به همراه تصاویر کاملتر باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مرسی از توضیحات و وقتی که گذاشتید فردا صبح بررسی میکنم و نتیجه رو شب اعلام میکنم واقعا ازتون متشکرم که با صبر و حوصله راهنمایی میفرمایید
ساخت پمپ شتاب کاربراتور راچستر مونو جت تک دهانه شورلت نوا ( بخش 2)
دفعه قبل که پیستون پمپ شتاب را از چرم ساختم، یک اشتباه داشتم و اینکه قالب ساخت پیستون از حد مورد نیاز و اندازه صحیح لاستیک پمپ شتاب بزرگتر بود و این باعث شد تا اندازه کلی پیستون بزرگ باشه و به راحتی در داخل سیلندر پمپ حرکت نکنه، بنابراین اول قالب مناسب را تهیه کردم تا مشکل قبلی تکرا نشه.
برای این منظور توی قطعات مختلف اوراقی از وسائل گوناگون که داشتم، این قطعه را پیدا کردم که اگر اشتباه نکنم مربوط به یک گرامافون کهنه بوده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این قطعه دقیقا به اندازه قطر داخلی لاستیک پمپ شتاب هست که به عنوان شاخص اندازه گیری استفاده کردم.
برای بخش بیرونی قالب، از این مغزی لوله فشار قوی استفاده کردم که دقیقا اندازه قطر خارجی لاستیک پمپ شتاب هست.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چرم مورد استفاده هم از یک تکه چرم استفاده نشده زیر کار کفش بود که سطح ناصافی داشت اما چون قطر این چرم با قطر لاستیک پمپ یکسان بود، ترجیح دادم از همین نمونه استفاده کنم.
تکه ای از چرم را برای چند دقیقه در داخل آب داغ گذاشتم تا نرمتر شده و حالت انعطاف پذیری بیشتر پیدا بکنه، و بعد با قرار دادن در بین دو بخش قالب، و فشار آرام دست ، به شکل مورد نظر دربیاد، و البته برای اینکه فرم جدید را حفظ بکنه، زیر یک پرس دکمه دستی گذاشتم و به مدت تقریبا 1 روز تحت فشار بود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از گذشت 1 روز، لبه های اضافی را بریدم و پیستون چرمی را از قالب خارج کردم و بازهم لبه های پیستون را متناسب با اندازه پیستون لاستیکی بریده و کوتاه کردم تا نزدیکترین شکل را به نمونه اصلی داشته باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با سنبه دقیقا اندازه سوراخ وسط پیستون را ایجاد کردم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پیستون چرمی به خوبی روی پمپ سوار شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای سهولت در سوار کردن پمپ، مقداری روغن موتور به پیستون زدم و قطعه در کاربراتور نصب شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کارکرد قطعه در ابتدا بسیار عالی بود و با کمترین مقدار حرکت پمپ ، بنزین از مجرای پمپ با شدت در دهانه کاربراتور پاشیده میشد، اما حدود یک هفته بعد از نصب، کم کم حس کردم کارایی پیستون کم شده و مثل اول عمل نمیکنه.
پمپ را بررسی کردم و متوجه شدم لبه های پیستون چرمی نسبت به وضعیت اولیه که داشتن جمع شده و همین عامل ، باعث ایجاد محل فرار بنزین از کناره پیستون و دیواره سیلندر پمپ شده و فشار پاشیدن بنزین هم کم شده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با بررسی نمونه های ساخته شده در آمریکا و همچنین مقایسه با نمونه پمپ چرمی مورد استفاده در اتومبیل آقای kcnc متوجه شدم ایراد از نازک بودن بیش از حد چرم مورد استفاده است.
در حقیقت بخاطر این نازک بودن، شکل مورد نظر پیستون از بین رفته و کارایی کم شده در حالیکه نمونه های دیگه ، از چرم با قطر و ضخامت بیشتری نسبت به نمونه ای که استفاده کردم، ساخته شده بود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بنابراین تصمیم گرفتم تا از یک نمونه چرم با ضخامت بیشتر استفاده کنم تا بواسطه قطر زیاد، حالت ارتجاعی و استحکامی مشابه نمونه لاستیکی داشته باشه.
ادامه دارد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دریچه دهنه کاربراتور درست بود
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
بعد از کلی کلنجار ایرادشو فهمیدم برای برقی بود که باید به کوئل میومد برای همین یک سیم از مثبت استارت به سیم کوئل وصل کردم و استارت زدم به راحتی روشن شد
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
فقط چون سیم مثبت کوئل یکسره شده ماشین با سوییچ خاموش نشد حالا باید دلیل نرسیدن برق با سیم اصلی ماشین رو پیدا کنم سیم اصلی رو با تست لامپ امتحان کردم برق داشت ولی نمیدون چرا روشن نمیشه
یک مشکل دیگه بوق رو خواستم وصل کنم آفتاماتش رو نفهمیدم سیمهاش چجوریه [IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
این عکسو از گوگل الان برداشتم فقط ۲ تا مورد هست یکی اینکه سیم شستی بوق ماشین من مثبت هست که نمیدونم باید مثبت باشه یا منفی و دوم اینکه وسط آفتامات من یک جای سیم دیگه هم هست 87a که تو این عکس نداره اون برا چیه ممنون میشم راهنماییم کنید
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
نقل قول:
خوشحالم که ایراد را پیدا کردید.
در مورد مشکل برق کوئل، بهتره که از این نقشه برق استفاده کنید که نمونه های 6 و 8 سیلندر در آن دقیقا نشان داده شده. اگر احیانا باز مشکلی وجود داشت، بررسی بیشتری انجام میدیم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در مورد روش نصب آفتمات، این بخش را مطالعه کنید و اگر بازهم سوالی بود در خدمتم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ساخت پمپ شتاب کاربراتور راچستر مونو جت تک دهانه شورلت نوا ( بخش 3)
تکه ای از یک کیف چرمی قدیمی انتخاب کردم که دارای قطر بیشتر و بافت مستحکمتر نسبت به نمونه چرم قبلی بود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مجددا بعد از قرار دادن در آب گرم، و تحت فشار قرار گرفتن در قالب به مدت یک روز، به این شکل در آمد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لبه های اضافه چیده ، و توسط سنبه سوراخ شده و بر روی پمپ سوار شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لبه های این نمونه جدید را خیلی بلندتر گرفتم تا جبران نرم بودن چرم نسبت به لاستیک و شکل پذیری بیشتر این ماده ، شده باشه.
مقدار بلندی در حدی هست که مزاحمتی برای نصب و حرکت آزاد در داخل سیلندر پمپ شتاب ایجاد نمیکنه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مقداری روغن موتور به پیستون زدم و آزمایش کردم که بسیار خوب عمل کرد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای اطمینان از صحت کارکرد بقیه اجزاء کاربراتور، کل مجموعه باز و سرویس شد و با پمپ جدید بسته شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در حال حاضر کاربراتور از نظر شتاب و کارایی بسیار خوب عمل میکنه و مشکلی از نظر پمپ و پاشش سوخت در دهانه نداره.
توصیه میکنم اگر مشکلی با این نمونه پمپهای شتاب داشتید، حتما از این روش برای ساخت پیستون پمپ شتاب چرمی استفاده کنید که هم بسیار ساده است و هم کیفیت بسیار بالایی داره.
عمده وسیله مورد نیاز برای ساخت این قطعه، تکه ای چرم با قطر مناسب، و یک قالب برای فشردن و شکل دادن به چرم هست که به راحتی میشه با استفاده از قطعات مختلف متفرقه ( مثل چیزهایی که من پیدا کردم و یا هر وسیله دیگه) استفاده کرد.
جهت تحت فشار مداوم قرار دادن هم میشه از انبر قفلی، تنگ دستی، و یا حتی بستن دو بخش قالب به هم توسط مفتول آهنی استفاده کرد و حتما نیازی به داشتن یک پرس دستی نیست.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام باتشکر آفتامات بوق با موفقیت نصب شد دینام رو باز کردم برا سرویس فقط نمیدونم ذغالهاشو دوباره چجوری جا بزم توی عکسی که شما گذاشته بودید ذغالها داخل جاش بند بود ولی برا من اومده بیرون و داخل سوراخ هم نمیمونه اینم عکسش[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
[IMG][URL=http://img.upload724.com/] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/URL[/IMG]
[IMG][URL=http://img.upload724.com/] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/URL[/IMG]
ذغالها تمام شده و حتما باید تعویض بشه.نقل قول:
روی جا ذغالی یک سوراخ وجود داره که برای عبور دادن یک مفتول باریک یا سوزن تعبیه شده. وقتی ذغالهای جدید را سوار کردید، از این سوراخ یک سیم باریک محکم و یا سنجاق قفلی باز شده و یا هر چیزی که طول و قطر مناسب داشته باشه عبور بدید تا جلوی خروج ذغالها را بگیره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در اینجا از یک پیم فلزی استفاده شده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در قسمت ته دینام هم یک سوراخ برای عبور دادن همین پیم یا سوزن وجود داره تا بعد از بستن دینام، با بیرون کشیدن سوزن، ذغالها آزاد شده و با کلکتور دینام تماس پیدا کنند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قبل از جا زدن ته دینام، از آزاد حرکت کردن ذغالها و قرار گیری سیم ذغالها در شکاف جا ذغالی مطمئن باشید
و در بلبرینگ ته دینام هم مقدار کمی گریس نسوز بزنید. گریس زیاد نباشه چون موقع بستن دینام، مانع جا رفتن شافت آرمیچر خواهد شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
واقعا ممنون از راهنماییتون انقدر روغنی بود فقط ۲ ساعت داشتم با بنزین میشستمش برای تست باقی لوازمش چجوری میتونم عمل کنم
بهترین آزمایش روی خود ماشین انجام میشه. اگر چراغ دینام روشن شد، یعنی ایرادی در دینام و کلا بخش شارژ وجود داره.نقل قول:
متاسفانه بیشتر ماشینها فاقد آمپرمتر هستن که مقدار شارژ دقیق دینام را نشان بده، بخاطر همین برای سنجش دقیق مقدار شارژ از آمپرمترهای دستی و جداگانه استفاده میشه که اگر به برقکار اتومبیل یا فروشندگان باطری خودرو مراجعه کنید، این کار را انجام میدن و مقدار دقیق شارژ دینام را اعلام میکنن.
برق اتومبیل 12 ولت هست بنابراین دینام باید مقدار بیشتری شارژ داشته باشه که معمولا بین 13.5 ولت تا 14.5 ولت متغییر هست و اگر از این مقدار 13.5 ولت کمتر باشه یعنی ایرادی در دینام وجود داره.
یکی از ایرادات متداول خرابی آفتمات هست که در همین موارد مشخص میشه، ایراد در دیودها هم میتونه باشه که اکثرا در ظاهر دیده میشه مثل سوخته شدن دیودها که کاملا مشخصه.
کوتاه شدن مقدار ذغالها هم باعث کم شدن مقدار شارژ خواهد شد.
روغنی شدن دینام باعث ایجاد اتصال کوتاه و نبود کنتاکت مناسب در بخشهای مختلف میشه پس باید جلوی روغنی شدن دینام را بگیرید.
مشکل نوا ، نصب دینام در زیر پمپ هیدرولیک هست که اگر پمپ ایراد نشت روغن داشته باشه، دینام را به روغن آلوده میکنه. بهتره بعد از نصب دینام، برنامه ای برای رفع ایراد پمپ هیدرولیک فرمان بگذارید تا هم دینام سالم بمونه و هم خود پمپ بواسطه کم شدن روغن آسیب نبینه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با تشکر از توضیحاتتون همین آفتامات و دیودها رو تک به تک نمیشه تست کرد قبل از بستن روی دینام ؟باطریسازها باچی تست میکنن وصل میکنن بهشون که یک لامپ هم داره؟نقل قول:
روغنی شدنش بخاطر این بود که یمدت شیلنگ هیدرولیک ماشین از قسمت فلزیش چند بار شکست، یعنی عوض میکردم 2 بار سوار میشدم دوباره میشکست 5بار پیاپی این اتفاق افتاد ، که بعد از کلی جستجو برای پیدا کردن شیلنگ جنس خوب متوجه شدم پیچ پایه پمپ هیدرولیک شل شده و هنگام گاز دادن، پمپ لرزش پیدا میکنه و باعث شکستگی میشه،که بعد از سفت کردن پیچ ایراد برطرف شد،اما کل قسمت موتور روغنی شده بود، دیگه موتور با شستشو ردیف شد ولی داخل دینام و بعضی قسمتها که دردسترس نبود روغنی موند البته دینام خیلی وقت بود که سرویس نشده بود، خلاصه شل بودن پیچ مثبت دینام از داخل باعث شد که 1سرویس بشه و ذغال هاشم عوض کنم فعلا که بازش کردم تا امروز برم از چراغ برق ذغال و تسمه بگیرم تا درستش کنم تازه بعد از تمیز شدنشم فهمیدم که متاسفانه دینام 37 آمپره و باید به فکر 1دینام آمپر بالا باشم فکر کنم بخاطر این بود که وقتی بخاری روشن میکردم بوق کار نمیکرد.البته قبلا سیم مثبت بوق از سر باطری بود حالا من آوردم از سر مثبت دینام شاید بهتر بشه
حالا بعد از بستن دینام باید برم سراغ ترمز دستی و نصب تجهیزات بخاری که دوباره هنگام رسیدن به اون بخشها مزاحمتون میشم اول ترمز دستی بعد بخاری ترمز دستی قسمت عقبش کلا سیمهاش بازه که باید نصب کنم و بخاری هم که هم داخل اتاق باز شده و هم قسمت بیرون اتاق.راستی برای بهبود سرعت فن بخاری کاری که انجام دادید رضایت بخش بود؟چقدر هزینه شد براش؟
ببخشید زیاد حرف زدم
با تشکر
۱سوال ماشینای کولر دار با بدون کولر پولی سر میل لنگ و پولی پروانشون باهم فرق داره برا نصب تسمه سوم برای کمپرسور کولر
برقکار اتومبیل با استفاده از مدار برقی که مشابه ماشین هست دینام را آزمایش میکنه و وقتی دینام با چرخش سریع شارژ بده، تست لامپ خاموش میشه، مشابه خاموش شدن چراغ دینام در ماشین.نقل قول:
اما برای آزمایش قطعات داخلی دینام دلکو رمی مدل 10SI که روی بیشتر مدلهای دهه 60 و 70 نصب شده چند روش وجود داره که در ادامه توضیح میدم:
قبل از هرکار نیاز به یک اهمتر دارید که نمونه های زیادی در بازار هست.
برای آزمایش مقدار ولتاژ دینام، اهمتر را روی حدود 15 تا 20 ولت مستقیم تنظیم کنید( با استفاده از سوئیچ چرخان اصلی وضعیت اهمتر) و موقعی که ماشین روشن هست ، پایه مثبت اهمتر را به ترمینال BAT+ و پایه منفی را به بدنه یا قطب منفی باطری بزنید. بطور معمول شارژ باید حدود 13.5 تا 14.5 یا 14.8 باشه و مقدار کمتر یا بیشتر از این، حتی با وجود روشن یا خاموش بودن وسائل برقی خودرو نشانه ایراد در دینام هست.
برای آزمایش دیود شانه ای، اهمتر را روی جریان ضعیف مستقیم حدود 20 میلی اهم تنظیم کنید و سر مثبت را به پایه یکی از دیودها و سر منفی را به بدنه بزنید در این حال جریان عبوری حدود 8 تا 10 میلی اهم هست. اگر منفی را به پایه دیود و مثبت را به بدنه بزنید نباید هیچ جریانی عبور بکنه.
همه دیودها را یکی یکی آزمایش کنید و در صورت ایراد در یکی از آنها کل دیود باید تعویض بشه.
معمولا دیودها بواسطه فرسودگی دچار سوختگی و شل شدن پایه ها میشن که از نظر ظاهری مشخصه و کلا باید تعویض بشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای آزمایش دیود 4 پایه ( یا اصطلاحا دیود خرچنگی) طبق تصویر زیر سر مثبت و منفی اهمتر را باید به پایه هایی که در شکل نشان داده شده وصل کنید و جریان عبوری حدود وضعیت قبلی باید باشه که در تصویر دیده میشه.
این قطعه هم گاهی بواسطه فرسودگی و فشار جریان شدید ممکنه سوختگی ظاهری پیدا بکنه اما کلا کمتر از بقیه موارد صدمه میبینه و ایراد کمتری پیدا میکنه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خازن دینام که بیشتر وظیفه پارازیت گیری به عهده داره و گاهی این وسیله بطور جداگانه در مدار برق ماشین نصب میشه( بریا رفع پارازیت دینام در پخش صوت و رادیو) که اینهم ایراد کمی پیدا میکنه و چندان در معرض خراب شدن نیست.
برای تست این قطعه معمولا از یک وسیله دیگه که مخصوص آزمایش خازنها طراحی شده استفاده میکنن که در تصویر میبینن و البته با اهمتر هم میشه تا حدی متوجه شد که سالم هست یا نه که اگر اشتباه نکنم باید یک مقدار جریان ضعیف در خودش ذخیره کنه و دوباره در مدار بفرسته و یا اینکه اتصالی بین بدنه و سیم در حد بسیار کمی باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اما در مورد آفتمات به مورد جالبی رسیدم که ظاهرا یک روش استاندارد برای آزمایش این قطعه در این مدل دینام هست.
در پشت دینام این روزنه وجود داره که موقع روشن بودن ماشین باید یک وسیله فلزی( مثل آچار) وارد این روزنه بشه و همزمان مقدار ولتاژ را اندازه گیری کنیم .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این روزنه در پشت دینام من هم وجود داره اما چون روی ماشین نصب نیست امکان این آزمایش وجود نداره
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در بخش داخلی دینام این روزنه به پشت آفتمات راه داره که بخشی فلزی هست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
هنگامی که آچار را در این روزنه وارد کنیم احتمالا باعث ایجاد یک اتصال کوتاه بین بدنه دینام و آفتمات خواهد شد و وضعیت آزمایش اینطور هست که اگر در حین این آزمایش مقدار ولتاژ بالاتر رفت، آفتمات باید تعویض بشه و اگر مقدار ولتاژ کمتر شد، دینام باید باز شده و قطعات بطوری که توضیح داده شد آزمایش بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر قصد ارتقاء دینام دارید بهتره از نمونه های جدید با توان بالاتر از 100 آمپر استفاده کنید که در بخشهای گذشته این کلوپ نوشته شده.
در مورد فن کولر و بخاری در اتاق، قیمت خرید نمونه جدید 90.000 تومان بود و تا حدی مقدار جریان باد بیشتر شد اما هنوز در حدی که من انتظار دارم نیست و مسلما به فن قویتر نیاز هست، البته این فن و حتی فن قبلی برزای زمان استفاده از بخاری بخوبی کار میکنه اما در وضعیت کولر به لحاظ نیاز به وجود جریان بیشتر هوا، توانایی قابل قبول نسبت به خودروهای دیگه نداره.
در مورد پولی سر میل لنگ و پروانه ، در نمونه های کولر دار، این تفاوت وجود داره ، البته اگر بصورت فابریک باشه، یعنی مثلا در نوا C1 که کولر نداره، پولی سر میل لنگ و پروانه فقط دارای جای تسمه دینام هست و حتی بخاطر عدم وجود پمپ هیدرولیک فرمان، تسمه پمپ هیدرولیک هم نداره،
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با تشکر از توضیحات جامع و کاملتون به دلیل نداشتن اهم متر (انشاالله خرید در آینده نزدیک) نتونستم قطعات رو چک کنم به همین دلیل بعد از خرید ذغال به مبلغ 5000 تومان از جناب آقای یزدانی و خرید دو تسمه (دینام و هیدرولیک) هرکدام به مبلغ 12000 تومان دیشب ساعت 11:30 دقیقه بعد از رسیدن به منزل، دینام جمع شد تا انشاالله اگر امرو بعد از ظهر به موقع به منزل رسیدم دینام رو روی ماشین ببندم و تست اصلی انجام بشه متشکرم از راهنمایی هاتون:n40::n40::n40:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دینام من این قطعه که این 2 تا پیچ رو بهم وصل کرده نداره ،این برا چی هستش؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
باز و بسته کردن سیم ترمز دستی از کاسه چرخها و رگلاژ ترمز دستی به چه صورت هستش لطف راهنماییم کنید،ببخشید اینقدر ایجاد زحمت میکنم:V25:
متشکرمنقل قول:
سوال کردن در رابطه با موارد فنی هیچ اشکالی نداره و من و بقیه اعضاء تلاش میکنیم تا در حد توان ، تجربه هایی که داریم را با دیگران به اشتراک بگذاریم که مهمترین هدف این کلوپ هم همین هست.
این بخشها را مطالعه کنید. توضیحاتی در رابطه با ترمزهای عقب و کابل ترمز دستی و رگلاژ نوشته شده، اگر بازهم سوالی بود در خدمتم:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در مورد قطعه ای که روی آفتمات نصب شده، من هم چند بار این قطعه را در برخی نمونه های دینام آمریکایی دیدم و بعضی ها هم نداشتن و تفاوتی در نحوه کار کرد این دو مدل ندیدم، اما با توجه به نوع قطعه، که یک مقاومت حرارتی ( شنت ) هست، حدس میزنم به عنوان یک مصرف کننده برق در موارد ضروری نصب شده باشه به این صورت که اگر آفتمات خراب شد، برای جلوگیری از زیاد شدن شدت جریان الکتریکی در مدار و آسیب رسیدن به بخشهای مختلف الکتریکی خودرو، بخصوص باطری، این مقاومت وارد مدار شده و بخش بزرگی از جریان الکتریکی را به حرارت تبدیل میکنه و با این کار تا حدی مشکل ازدیاد و نوسان شدید برق از بین خواهد رفت.
البته این حدس من هست و باید نقشه فنی برق دینام را که در آنها مدار الکتریکی و مسیرهای اتصال قطعات توضیح داده شده را ببینم تا دلیل نصب این نمونه مقاومت را متوجه بشوم.
در رابطه با دینام ماشین شما، من فکر میکنم ایراد خاصی نداشته باشه و درست کار بکنه ، ولی کم بودن مقدار آمپر را باید با آمپر سنج اندازه گیری کرد تا مقدار دقیق توان دینام بدست بیاد.
گاهی اوقات برق دزدی در اتومبیل باعث ضعف باطری و کم شدن توان کاری بقیه بخشهای الکتریکی میشه که باید این برق دزدی را پیدا و رفع کرد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مرسی از لطفتون و توضیحاتتون دیشب دینام رو نصب کردم متاسفانه چراغ دینام به صورت کم نور روشن شد ولی دینام کار میکرد و شارژ میکرد البته با تست برداشتن سیم از روی باطری به این نتیجه رسیدم .
به نظرتون امکان داره تسمه کمی شل باشه؟یا باید دینام دوباره باز بشه؟کار ذغال توی دینام چیه؟
انشاالله امروز میرم سر وقت ترمز دستی
با تشکر:n40::n40:
نقل قول:
متشکرم، امیدوارم برنامه بدون مشکل خاصی به نتیجه برسه.
آیا قبل از سرویس دینام هم چراغ دینام روشن میشد؟
شل بودن تسمه هم ممکنه دلیل این مشکل باشه و بهتره سفت بودن تسمه را بررسی کنید. تقریبا تسمه باید به مقدار نزدیک به یک بند انگشت ،جای خلاصی داشته باشه.
روشن ماندن چراغ دینام( کم نور یا پر نور) دلایل مختلفی داره که یکی از آنها خراب بودن دینام و شارژ نکردن هست و دلایل خراب بودن هم ممکنه بواسطه ایراد در بخشهای مختلف دینام باشه که در قسمت قبل روش عیب یابی توضیح داده شد.
اما این احتمال هم هست که ممکنه احیانا اتصالات و پیچهای یکی از بخشها را بخوبی محکم نبسته باشید و کنتاکت مناسبی برای جریان برق در دینام وجود نداشته باشه.
یکی دیگه از دلایل ممکنه شل بودن یا خراب بودن مدار برق خروجی دینام ( منظور بعد از ترمینال BAT+) باشه که باید بررسی کنید.
در حال حاضر برای رفع مشکل به نظر من بهترین کار اینه که چون دستگاه تست دینام و باطری ندارید، از یک برقکار اتومبیل یا فروشنده باطری درخواست کنید تا با استفاده از دستگاه تست دینام و باطری و استارت، تمام این وسائل را چک بکنه و البته مقدار توان خروجی و ولتاژ دینام را هم اندازه بگیره( هم موقع دور کم و هم زیاد و در زمان روشن و خاموش بودن وسائل برقی و چراغها و..)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر ایرادی در دینام باشه و شارژ کمی تولید بکنه، در این وضعیت مشخص میشه چون در غیر این صورت باید دینام را دوباره باز کنید و یکی یکی قطعات را آزمایش کنید تا مشکل را پیدا کنید که کار وقت گیری هست و شاید هم اصلا نیازی به این کار نباشه.
در مورد وظیفه ذغالهای دینام، روش کار دینام بصورت خلاصه اینطور هست که با وارد شدن برق مثبت و منفی از سمت باطری به بالشتک دینام، یک میدان مغناطیسی موقتی در بالشتک القاء شده و خطوط جریان القایی این میدان با چرخش آرمیچر بطور مرتب قطع شده و در نهایت در سیم پیچ آرمیچر ، جریان الکتریسینه بوجود میاد که این جریان در نهایت به سمت کلکتورها هدایت شده و در آنجا توسط ذغالها از روی کلکتور جمع آوری و به طرف دیود دینام فرستاده میشه.
حالا که صحبت از ذغالها شد، یاد یک تجربه قدیمی افتادم که ممکنه دلیل روشن بودن چراغ دینام ماشین شما هم همین باشه.
سالها قبل یک جیپ آمریکایی داشتم که دینام دلکو رمی داشت. یکبار بعد از باز کردن و سرویس دینام، و البته تعویض ذغالها، دینام اصلا شارژ نمیداد و چراغ دینام کاملا روشن بود. چندبار دینام باز و قسمتهای مختلف آزمایش شد اما مشکل را پیدا نکردم تا اینکه دفعه آخر بطور ناگهانی و بدون اینکه کار خاصی انجام داده باشم، چراغ دینام خاموش شد.
دلیل این اتفاق این بود که بخاطر نو بودن ذغالها، و احتمالا هماهنگ نبودن سطح تماس ذغالها با کلکتور دینام، کنتاکت مناسبی بین ذغالها و کلکتور وجود نداشته و بنابراین برق تولید شده توسط دینام از طریق ذغالها جمع آوری نمیشد و در نهایت چراغ دینام روشن مانده بود، اما بعد از چند دقیقه کار کردن دینام و گردش سریع آرمیچر، این کنتاکت مناسب بین ذغالها و کلکتور دینام بوجود آمده و اتصال خوبی برقرار شد و در نهایت شارژ دینام به دیود رسید و چراغ دینام هم خاموش شد.
شاید این احتمال باشه که بخاطر نو شدن ذغالها، دینام ماشین شما هم همین مورد را داشته باشه و بهتره برای اطمینان، اجازه بدید چند دقیقه در جا کار بکنه و کمی هم گاز بدید تا با چرخش سریعتر دینام، این ایراد احتمالی رفع بشه، البته مراجعه به تعمیرکار برای تست ولتاژ دینام را بازهم توصیه میکنم.
برای آزمایش دینام، سرباطری را جدا نکنید، بخصوص مثبت، چون انجام این کار به مرور به قطعات داخلی دینام آسیب میزنه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با عرض سلام خدمت دوستان
بیوک من اصلا دود نمیکنه فقط لحظه استارت مقداری دود میکنه.
اما ماشینم مقدار کمی لرزش داره اونم در دور پایین یعنی وقتی ماشین درجا کار میکنه و پیچ گازهم تا اخر باز باشه موتور کمی لرزش داره این یه مورد.
اما مورد دوم شمع شماره هفت اگه اشتباه نکنم یعنی سمت راننده اولین شمع.در ناحیه ای که این شمع قرار دارد مقدار زیادی پاشش روغن دیده میشه یعنی شمع از شدت روغن ریزی سیاه شده.اما اینجوری نیست که بریزه رو زمین یعنی در طول روز شاید 3 قطره از اون ناحیه بریزه زمین.امروز رفتم زیر ماشین دیدم این قسمت از شدت روغن ریزی تا زیر موتور نزدیک کارتل سیاه شده.
مورد سوم این هست که بعد از 1000 کیلومتر البته یه سره.ماشین یکو نیم لیتر روغن کم میکنه با ال پی جی.
سوالاتی که در ذهنم هست این هست که به نظر شما رینگ پیستون او سیلندر مشکل داره؟یا واشری چیزی در اون قسمت نشتی داره.یا موارد دیگه ای که خودتون بدونید.
با تشکر فراوان از شما دوستان عزیز
ممنون از راهنماییتون چراغ دینام قبل از باز کردن دینام چون پیچی که سیم باطری بهش وصل میشد شل شده بود روشن بود اون پیچو با دست که نگه میداشتم خاموش میشد .
سیم ترمز دستی هم امروز که خواستم نصب کنم متوجه شدم که پشت کاسه سیمش موجود هست فقط سیم واسط بین کاسه ها با سیم پدال نبود که اونم نصب شد و رگلاژ شد بسیار عالی کار کرد خدا رو شکر کارم کم شد.حالا فردا باید برم سروقت تجهیزات بخاری و چراغ دنده عقب چراغ دنده عقب سیمش به کجا وصل میشه ؟ گیربکس یا پشت فرمان؟:n11:
با توجه به توضیحاتی که دادید، کم شدن بسیار زیاد روغن و بد کار کردن در دور پایین و روغن زدن شمع ، به احتمال قوی رینگ در سیلندر 7 مشکل پیدا کرده و مسلما نیاز به باز کردن موتور و بررسی بیشتر هست. البته یک احتمال ضعیف هم ممکنه باشه که ورود روغن از سمت سوپاپ به دلیل خراب شدن سیت و اورینگ سوپاپ باشه که بعد از باز شدن سرسیلندر مشخص میشه.نقل قول:
متاسفانه استفاده از گاز بجای بزین، در اکثر خودروها این مشکلات را به همراه داره و بشدت به موتور بخصوص سوپاپها و سرسیلندر صدمه میزنه.
نظر من اینه که سریعا سرسیلندر را باز کنید تا احیانا با شدت پیدا کردن مشکل، به بخشهای دیگه موتور صدمه وارد نکند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر بعد از چند دقیقه کار کردن دینام، چراغ خاموش نشد، پس باید برای عیب یابی اقدام کنید و بهتره اول از یک آزمایش مقدار ولتاژ و توان دینام با استفاده از دستگاه تست دینام که توضیح دادم شروع کنید.نقل قول:
در مورد چراغهای دنده عقب، در مدلهای گیربکس دستی و اتوماتیک تقریبا سوئیچ کشابی یکسانی داره که روی پوسته فرمان نصب شده.
برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر، این بخشها را مطالعه کنید:
http://forum.p30world.com/showthread.php?t=233551&page=733
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ممنون از لطفتون:n40:
با سلام عکسی از طریقه و جای درست وکیوم و شلنگها و دریچه های بخاری ندارید که بشه ازش استفاده کرد؟:n27::n13::n36:
در این بخشها مطالبی در رابطه با یونیت بخاری و دریچه ها نوشته شده. وکیومها معمولا عمر طولانی دارند و به راحتی خراب نمیشه، البته دریچه اصلی تنظیم بین هوای سرد کولر و گرم بخاری با سیم باز و بسته میشه و وکیوم نداره.نقل قول:
مجموعه لوله های متصل به کلید کنترل AC بصورت یک مجموعه ساخته شده تا هر لوله به محل مناسب خودش وصل بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
امروز یونیت بخاری رو باز کردم برای بلز کردنش اول شلگیرو باز کردم ولی یدونه از پیچای بالای یونیت که زیر گلگیر بود چون کلا موم کاری شده بود اصلا باز نمیشد که دیگه گلگیرو باز کردم تا یونیت کاملا باز شد و پیاده شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ....
سلام دوستان عزیز
چرا دریچه ساسات ماشینم هر وقت که ماشینو خاموش میکنم بسته میشه؟ (چه گرم باشه چه سرد) این دریچه فقط باید زمانی که ماشین سرده بسته بشه و در بقیه حالت ها همیشه باید باز باشه دیگه.درست میگم؟
سلام با اجازه از دوستان پیشکسوتنقل قول:
من فکر کنم برای تنظیم ساسات هستش که زیادی فنرش سفت شده تو این صفحه در مورد تنظیمش توضیح داده شده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام این ریل شیشه بالا بر چجوری از شیشه جدا میشه:n13:
دوتا ریل عمودی داره، منظور شما دقیقا کدام هست؟نقل قول:
البته یک ریل هم بصورت افقی و متصل به شیشه هست که بوسیله یک غلطک داخل ریل متحرک افقی دوم قرار میگیره.
اگر عکس بگذارید بهتره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فنرشو تنظیم کردم فقط مشکل اینه که وقتی ماشین خاموش میشه دوباره دریچه بسته میشه.نقل قول:
یه چیز هم بگم که فنر ساسات به بسته شدن دریچه کمک میکنه و این وکیوم ساساته که باعث میشه دریچه کاملا باز بمونه.من فکر میکنم وکیومه نمیذاره دریچه باز باز بمونه.نظر شما چیه؟
البته من در کنار دوستان بزرگوار در حدی نیستم که راهنمایی کنم ولی در حد توان میگم که فنر ساسات بنا به دمای محیط به بستن دریچه کمک میکنه و وکیوم وقتی ماشین روشن میشه با مکشی که ایجاد میشه باعث باز شدن دریچه میشه من فکر میکنم که هنوز فنر تنظیم نیست بنظر من اول اتصالات کاربراتور رو چک کن اگر همشون سرجاشون بودن بعد یکبار فنر رو کاملا شل کن توی حالت خاموش یکبار اهرم گاز رو فشار بده ببین باز دریچه بسته میشه یا نهنقل قول:
من میخوام که موتور شیشه بالابر رو خارج کنم توی پستهای اینجا که مطالعه کردم نوشته شده بود ریل باز میشه و موتور و باقی تجهیزاتش (بازوهاش) از در خارج میشن ولی خوب ریل از شیشه چجوری جدا میشه اون غلطک توی ریل شیشه هستش و پیچی برای باز شدن نداره درضمن چون شیشه بالابر کار نمیکنه نمیتونم شیشه رو بالا پایین کنم توحالت بالا موندهنقل قول:
یک سوال دیگه سوییچ چراغ دنده عقب که روی میله فرمان وصل هست سیمهایی که بهش وصل میشه یکیش مثبت میشه یکیشم سیمی که میره برا چراغ عقب؟چون سیمهاش وصل نیست و سوکت 2تایی که به اون سوییچ وصل میشه نبود برا پیدا کردنش میخوام بدونم که چجوری عمل کنم:n13: سیم باز زیاد اونجا هست:n27: بهشون مثبت وصل کنم چراغ عقب روشن میشه آیا