روش تعویض گردگیر جکِ هیدرولیک فرمان و گردگیر جعبه فرمانِ معمولی
نقل قول:
نوشته شده توسط یکی از دوستان
سلام دوست عزیز
◼️ روش تعویض گردگیر جکِ هیدرولیک فرمان و گردگیر جعبه فرمانِ معمولی :
★ ابتدا باید بدونیم که بازوهای جک هیدرولیک فرمان و بازوهای جعبه فرمانِ معمولی به کجا وصل شده .
★این بازوها به سگدستِ چرخهای جلو در سمت چپ و راست وصل شده توسط یک چپقی (سیبک ) تا بتونه چرخهای جلو رو بپیچونه به چپ و راست هنگام چرخاندنِ فرمان .
◼️ روش تعویض گردگیر بازوهای جک هیدرولیک فرمان و یا بازوهای جعبه فرمانِ معمولی :
۱- ابتدا برای این کار بایستی ماشین روی یک زمین افقی باشه و ترمزدستی تا آخر کشیده بشه و آجر گذاشته بشه جلو و پشتِ چرخهای عقبی تا ماشین اصلاً نتونه تکان بخوره .
ماشین باید در دنده یک باشه و سوییچ رو هم از روی ماشین برداریم ولی دربها قفل نباشه .
بعدش پیچهای اون چرخ جلو که قراره باز بشه رو کمی شل میکنیم
اگر قراره گردگیرهای هر دو سمت عوض بشه پس پیچهای چرخهای هر دو سمت رو شل کنید .
★★ برای شل کردن پیچها باید از جاذبه کمک بگیریم تا کمر درد نگیریم .
یعنی بایستی آچارچرخ رو محکم وصل کنیم روی مهره و سپس پا بذاریم روی دسته ی آچارچرخ و با فشارِ وزنمون پیچها رو تک تک شل کنیم . فقط باید شل بشه . نه اینکه باز بشه و برداشته بشه .
سپس چرخ جلو ، سمتی که میخوایم گردگیر فرمانش رو عوض کنیم باید بزنیم روی جک تا چرخ حدود ۸ سانت بیاد بالاتر از زمین .
★★ ★ حالا بایستی چیزی بسیار محکم مثل الوار یا پایه آهنی و یا چرخ زاپاس با یک الوار بر روی اون رو بذاریم زیر بدنه ی ماشین در یک جای محکم و در نزدیکی جک مثل زیر درب جلو ، نزدیک گلگیر و یا زیر شاسی ماشین قرار بدیم و جک رو کمی بیاریم پایین تا وزن ماشین بیشتر روی اون شیئ باشه و کمی هم روی جک .
★★ این کار برای تأمینِ ایمنی هست و بسیار ضروری هست چون هرگز نباید به جک اطمینان کنیم . خصوصاً جکهای بنجل که الان در ایران فروخته میشه به خلق الله و یا با ماشینها داده میشه به مردم و کیفیت چندانی نداره و ممکنه بشکنه و یا خودبهخود بیاد پایین !!
بعدش چرخ رو باز میکنم و برمیداریم .
حالا باید با فرمان ، چرخ رو بپیچیم به سمت مخالف تا اون سیبک که بازوی فرمان بهش وصل هست و به سگدست وصل شده کاملاً دیده بشه و در دسترس باشه .
★★ طول بازو رو یادداشت کنید با دقت میلیمتر و یا روی خودش علامت بزنید چون بعداً در حین تعمیر اگر طولش کم یا زیاد بشه ، چرخهای جلو دچار لاستیک سایی میشه .
جلوبندها با کم و زیاد کردنِ طول همین بازو هست که جلوبندی رو تنظیم میکنند تا چرخهای جلو با همدیگه کاملاً موازی باشند بدون حتی یک میلیمتر اختلاف . وگرنه لاستیک سایی به وجود میاد .
حالا بایستی مهره ی سرِ سیبک که به سگدست وصل شده باز بشه تا سیبک آزاد بشه و از جاش دربیاد . .
معمولاً این مهره یک خاری هم داره که شبیه میخ کج شده هست تا مهره نتونه باز بشه و بیافته وگرنه بدجوری حادثه ساز میشه چون دیگه راننده کنترل نخواهد داشت روی اون چرخ .
بعد از برداشتن خاری و بازکردن مهره ، بایستی یک تخته ی محکم بذارید روی سرِ سیبک (همون جایی که مهره ش بسته میشه ) و با چکش بکوبید روی تخته تا سیبک از جاش دربیاد و بازوی فرمان آزاد بشه .
★★★ هرگز مستقیماً با چکش روی سر پیچِ سیبک نکوبید وگرنه حدیده هاش خراب میشه و سیبک به فنا میره .
بعد از آزاد شدن سیبک ، ابتدا بایستی فرمان رو تا آخرِ آخر بپیچید به سمت مخالف تا بازوی فرمان کاملاً بیاد بیرون و طولش به حداکثر برشه
برای برداشتن گردگیر خراب هم باید بستهای دو سرِ گردگیر رو با انبردست یا پیچگوشتی بردارین و باقیمانده ی گردگیر خراب رو با تیغ ببرید و بردارین .
بعدش بازو باید به خوبی تمیز و براق بشه . برس سیمی و یا کنی بنزین یا تینر مفید هست البته با رعایت نکات ایمنی تا آتش سوزی نشه
◼️ بعدش ۲ روش میتونین انتخاب کنین برای تعویض گردگیر خراب :
★ روش اول :
با استفاده از تیوب کهنه ی دوچرخه و یا موتورسیکلت .
تیوب وتورسیکلت بهتره چون ضخیمتر هست .
یعنی یک تکه از تیوب کهنه ی موتورسیکلت رو مثل لوله میبرید و میزنید داخل بازو و دو سرش رو با سیم آرماتوربندی میبندید .
در این روش لازم نیست سیبک از سرِ بازو باز بشه و جداش کنید.
فقط یک تکه تیوب دوچرخه و یا موتورسیکلت رو میبُرید و نصب میکنید به جای گردگیر خراب .
باید تیوبی انتخاب کنید که قطرش در حدی باشه که بتونید سیبک رو از داخلش رد کنید .
طول تیوب هم باید در حدی باشه که وقتی بازوی فرمان تا آخر اومده بیرون و به اصطلاح کش اومده و طویل شده ، تیوب فقط به اندازه ی یک سانت کش بیاد . نه بیشتر .
هر چه تیوب ضخیمتر باشه بهتر هست پس تیوب موتورسیکلت بهتر از دوچرخه هست .
تیوب کهنه ی موتورسیکلت رو میتونید از مغازههای تعمیر موتورسیکلت و دوچرخه بگیرید .
★ روش دوم :
برای نصب گردگیر نو بایستی سیبک از بازو باز بشه وگرنه نمیتونین گردگیر نو رو جا بزنید .
✓ اگر گردگیر ساخت یک شرکت دیگه باکیفیت تر هست پس از اون استفاده کنید مثل گردگیر ماشینهای ژاپنی کرهای . بهتره طولش چند سانتی هم بیشتراز گردگیر خود ماشینتون باشه .
باز کردن سیبک از بازو هم نیاز داره به آچاری که معمولاً یک سر رینگی ۱۲ تا ۱۴ میلیمتری هست که باهاش بازو رو میگیرد و با یک آچار دیگه سیبک رو باز میکنید .
بستهای گردگیر نو رو هم رو دو سر گردگیر می بندید .
و سپس سیبک رو میبندین سر جاش و مهرهاش رو میبندین و با آچار محکم میکنید تا سیبک کم کم کشیده بشه به جای خودش و محکم بشه .
فرصت خوبی هست تا با آمپول هم مقداری واسکازین تزریق کنید به داخل گردگیر سیبک که باعث چند برابر شدن طول عمرش میشه چون خشک شدنِ گریس درون سیبک هست که باعث خوردگی و سایش و آق شدن سیبک و به فنا رفتنش میشه .
بعد از بستن مهره ی سیبک ، خاریِ مهرهی سیبک رو جا میزنید و سرش رو خم میکنید تا دیگه درنیاد . (نصب این پین یا خاری بسیار مهم هست برای ایمنی )
★★ اگر خاری نداره حتماً از یک میخ باریک و بلند به جاش استفاده کنید چون فوقالعاده حیاتی و ضروری هست .
اگر هم کارخونه اصلاً براش جای خاری نداشته ، بهتره با درل و یک مته ی ۲ میلیمتری ، وسط پیچ رو بعد از بستن مهره سوراخ کنید و میخ بزنید داخلش و خمش کنید .
★★ قبل از نصب چرخ ، همه چیز رو به دقت چک کنید تا مبادا چیزی اشتباه نصب شده باشه و یا چیزی فراموش شده باشه . خصوصاً مهره ی سیبک و خاری ی مهره ی سیبک .
★ برای محکم کردن پیچهای چرخ هم دوباره از جاذبه و پا و وزن خودتون استفاده کنید تا کمر درد نگیرین .
پیچهای چرخ رو بایستی به صورت روبروی همدیگه و تدریجی محکم کنید تا رینگ به خوبی بشینه روی توپی
و بعد از اینکه پیچهای چرخ رو تا حد امکان روی جک محکم کردین ، بعدش چرخ رو کمی پایین بیارین تا چرخ یک مقدار به زمین بچسبه . سپس پیچهای چرخ رو دوباره محکمتر کنید
و سپس جک رو کامل پایین بیارید و بردارین و باز هم پیچهای چرخ رو تا حد لازم محکم کنید .
سوالی داشتید مطرح کنید
◼️ ◼️ مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادن کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .
روشی کارآمد برای کاهش فشار در سیستم خنککننده ی موتور
نقل قول:
سلام
وقت بخیر
بنده یک ماشین 405 مدل 90 دارم
واشر سلیندر و سر سلیندر نو دو هفته پیش رو این ماشین نصب کردم
رادیات دولول نو انداختم
تمامی جنت ها رو عوض کردم
از جنت های رادیاتور تا جنت های بخاری و ترموسات رو عوض کردم
هوا گیری اصولی انجام شده
فن ها چک شده
صبح درب رادیات رو باز میکنم صدا میده مثل باز کردن درب نوشابه
به نظر شما علت چیه ؟
با تشکر
سلام
◼️ اینکه صبحها با موتور کاملاً سرد ، بازکردنِ دربِ رادیاتور و یا قمقمه (منبع انبساط ) صدا میده ، علامت خوبی هست چون حاکی از اینه که سیستم سالم هست .
◼️ اینکه صبحها با موتور کاملاً سرد ، بازکردنِ دربِ رادیاتور و یا قمقمه (منبع انبساط ) صدا میده ، علامت خوبی هست چون حاکی از اینه که سیستم خنک کننده اصلاً نشتی نداره .
یعنی واشر سرسیلندر ، شیلنگهای سیستم خنککننده، واشر بدنه ی واترپمپ ، کاسه نمدِ محور پروانه ی واترپمپ ، رادیاتورِ موتور و رادیاتور بخاری ، منبع انبساط ، درب منبع انبساط و درب رادیاتور ، واشر محفظه ی ترموستات و غیره همگی سالم هست .
==================================
◼️ ◼️ همه ی کسانی که ماشینِ دارای منبع انبساط دارند ، بهتره این کارها رو انجام بدند تا فشارِ داخل سیستم خنککننده تا حد امکان کم باشه با موتور کاملاً گرم :
★ با موتور کاملاً سرد، درب منبع انبساط برداشته بشه .
◼️ ◼️ ◼️ دقت کنید که نوشتهام « با موتور کاملاً سرد » باید درب منبع انبساط و یا درب رادیاتور برداشته بشه و باز بمونه.
اگر با موتور گرم این کار انجام بشه میتونه باعث فورانِ کولانتِ داغ و سوختگی سر و صورت و دست و بدن بشه
◼️ کولانت COOLANT یعنی مخلوطٍ آب مقطر درجه یک و ضدیخ درجه یک به نسبتِ نصف و نصف (50/50 پنجاه پنجاه )
★ مقدار کولانت در منبع انبساط با موتور کاملاً سرد بایستی تا حدِ خطِ پایینی یعنی خط مینیموم یا کولد باشه ( MIN , COLD) .
البته اگر تا یکی دو سانت بالاتر باشه هم مهم نیست اما به هیچ وجه نباید کمتر از خط پایینی باشه .
پس اگر مقدار کولانت کم یا زیاد هست، در این مرحله بایستی مقدارش درست بشه با افزایش کولانت و یا کاهش کولانت .
★ حالا همونطور که درب قمقمه یا رادیاتو برداشته شده ، موتور روشن بشه بدون گاز دادن .
★ انتظار تا کاملاً گرم شدنِ موتور که معمولاً ۳ یا ۴ دقیقه طول میکشه در ماشینی که ترموستات داره . ( هیچ ماشینی نباید بدون ترموستات باشه )
★ حالا در حالی که موتور روشن هست و کاملاً همگرم شده ، بستنِ درب رادیاتور و یا درب منبع انبساط ( قمقمه) و کاملاً هم محکم و کیپ بسته بشه .
بهتره رزوه های درب منبع انبساط و واشرش و همچنین درب رادیاتور با کمی گریس آغشته بشه تا نرم و راحت تا آخر بسته بشه و واسرش هم همیشه چرب و نرم باشه تا به خوبی درب رو ببنده .
★ ★ ★ حالا این موتور وقتی کاملاً گرم میشه ، فشار در سیستم خنککننده ی موتور خیلی کم هست و درنتیجه کاسه نمدِ واترپمپ و واشر سرسیلندر و واشر بدنه ی واترپمپ و سرهای همه ی شیلنگها و بدنه ی شیلنگها و منبع انبساط و غیره و غیره از فشار زیاد در امان میمونه چون فشار زیاد میتونه نشتی به وجود بیاره .
◼️ ◼️ حالا دیگه وقتی موتور کاملاً سرد هست نباید درب منبع انبساط و درب رادیاتور باز بشه وگرنه هوا وارد سیستم میشه و همه چیز به حالت اول برمیگرده .
==================================
◼️ ◼️ اگر وقتی که درب قمقمه و یا رادیاتور با موتور کاملاً سرد ، باز هست و موتور رو روشن کنیم و پس از مدت کوتاهی ، کولانت ازش فوران کنه یا قل قل بزنه و بریزه بیرون پس واشر سرسیلندر مشکل داره و کمپرسِ یک یا چند سیلندر داره وارد سیستم خنککننده ی موتور میشه .
==================================
◼️ دوستان , به نفع شما هست که مطالب بنده ی مخلص رو بخونید و دنبال کنید چون هم کلی پول توش هست هم امنیت و ایمنی ، هم آسایش و آرامش ، هم دور شدن از بسیاری از خطرها و ضررهای دنیا و هم پایان و عاقبتِ خیر و خوش إن شاء الله ..
چند نمونه⬇️ : ( روی دکمهی نمایش کلیک کنید )
سوال در مورد چراغ چک Check
سلام دوستان .
◼️ طبق اطلاعات بنده ، در ماشینهای خارجی ۳ یا ۴ ثانیه بعد از بازکردنِ سوییچ ، چراغ چک خاموش میشه حتی اگر استارت نزنیم و اصلاً همین خاموش شدنِ چراغ چک قبل از استارت زدن نشانهی سالم بودنِ موتور هست . یعنی اگر قبل از استارت زدن، چراغ چک خاموش نشه پس معنیش اینه که یک ایراد الکتریکی یا الکترونیکی وجود داره .
◼️ سوال :
آیا خودروی ایرانی داریم که وقتی سوییچ رو باز میکنیم و چراغ چک اِنجین روشن میشه ، دیگه چراغ چک خاموش نمیشه تا وقتی که استارت بزنیم ؟؟
یک نفر به بنده گفت پراید اینجوری هست !!
اطلاعات مهم در مورد جکهای گازی
سلام
◼️ اطلاعات مهم در موردِ خریدِ جکهای گازی:
◼️ جکهای گازی همون جکهای هست که برای باز نگهداشتنِ درب صندوق عقب و یا کاپوت موتور استفاده میشه .
در کابینهای آشپزخانه و دربهای کمدها و وسایل دیگه مثل هواپیماها و قایقها و و غیره هم از همین جکهای گازی استفاده میشه.
◼️ وقتی که این جکها خراب میشه دیگه ضعیف میشه و یا تمام گازش در میره و درب رو نگه نمیداره و بایستی عوض بشه . علت خراب شدنش هم خالی شدنِ گازش هست به علت خرابی کاسه نمدش به مرور زمان و یا بنجل بودن .
◼️ این جکهای گازی ۲ معیار داره برای خریدش :
۱- طولِ جک در حالت باز
۲- قدرتِ جک که با نیوتون اندازهگیری میشه و روی بدنه جک نوشته شده
مثال :
جک ۴۰ سانتی ۷۰۰ نیوتونی (700N)
◼️ ◼️ پس باید مراقب باشید که جک با طول و قدرتِ کمتر یا بیشتر نخرید .
★ اگر قدرتش بیشتر از استاندارد باشه میتونه صدمه بزنه به درب و بستنِ درب هم دشوار خواهد بود و نیروی خیلی زیاد لازم داره. موقع بازکردن درب هم با شدت زیاد باز میشه و ممکنه به فرد یا خودِ درب صدمه بزنه .
★ اگر قدرتش کمتر از استاندارد باشه پس درب رو نگه نمیداره .
★ طولش هم اگر کمتر از استاندارد باشه درب کامل باز نمیشه و اگر بیشتر از استاندارد باشه درب کامل بسته نمیشه .
◼️ ◼️ نکته مهم در مورد دوام این جکهای گازی :
علاوه بر کیفیتِ ساختش ، بایستی میله ی این جکها گردگیر داشته باشه چون گرد و خاکی که به مرور زمان میشینه روی میله ی این جکها ، باعث خراب شدن کاسه نمدش و نشت گاز و کم شدن قدرتش و بالاخره خراب شدنش میشه .
★ طبق اطلاعات بنده هیچ کارخانهای برای این جکهای گازی گردگیر درست نمیکنه .
◼️ با پلاستیک خِش خشی میتونید براش گردگیر درست کنید.
وقتی هم که میخریدش معمولاً داخل یک نایلون کم عرض و بلند هست که مناسب هست برای ساخت گردگیر برای خودش.
باید در حالت باز که بیشترین طول رو داره براش گردگیر درست کنید.
یک سر نایلون به انتهای میله ی پیستون بسته میشه با چسب نواری.
یک سر دیگرش هم به بدنه ی جک چسبیده میشه .
✓ این گردگیر باعث افزایش چند برابریِ عمرِ جک میشه چون بزرگترین دشمنش همون گرد و خاکی هست که روی میله ی پیستون میشینه و هنگام جمع شدن جک این گرد و خاک میره داخل جک و به مرور زمان به کاسه نمدش صدمه میزنه .
ظاهراً الان در بازار ایران بهترینهاش جکهای ترکی هست و یا کرهای و یا چینی باکیفیت چون چین کالاهای باکیفیت هم میسازه ولی تاجران ایرانی اکثرشون کالاهای ارزان قیمت چین رو وارد میکنند برای کاهش هزینه و افزایش سود و همچنین فروش بیشتر به علت دوام و استحکامِ کمِ کالاهای بنجلِ چینی .
◼️ ◼️ از ایساکو و سایپا یدک نخرید چون هر دوتاشون متخصص فروش قطعاتی هستند که سفارش دادهاند که عمداً بنجل ساخته بشه برای کاهش هزینه و افزایش سود و افزایش فروش .
◼️ این جکهای رو میتونید از فروشگاههای تخصصیِ جکهای گازی بخرید مثل یک فروشگاه در خیابان ملت تهران ، نزدیک ایستگاهِ مترو ملت ، پاساژ قبائیان که جکهای ترکی تحت لیسانس شرکتهای اروپایی دارند با یک سال گارانتی .
فروشگاه تهران جک .
تلفن 33116151 33973066
◼️ قبلاً هم از سالها پیش توصیه داشتم که تا میتونین چیزی از ایساکو و سایپا یدک نخرید .
مثل بلبرینگ ها ، لامپها ، گردگیرها ، تسمه ها ، خاری ها ، بست ها ، پیچ و مهره ها ، کاسه نمدها ، اورینگ ها ، فیوزها ، رله ها ، تیغه برف پاک کن ، روغنها و گریسها ، فیلتر بنزین و هوا و روغن ، شیلنگها ، چسبها و غیره .
حتی رینگ و پیستون ها هم شماره داره و میشه از قطعات با کیفیت بالاتر استفاده کرد .
اینها رو از فروشندگان تخصصی بخرید مثل تخصصیِ تسمه یا بلبرینگ یا کاسه نمد و غیره .
چشمک زدن چراغهای پشت آمپر پراید
سلام
پراید ۸۹ دارم بعد از اینکه یه مقداری گرم میشه چراغهای پشت آمپر: باطری، کمربند و دستی چشمک میزنه. چراغ سقفی هم اگر روشن باشه سوسو میزنه.
قبلا همین مشکلو داشت چند تا تعمیر کار نشون دادم گفتن باطری هست ضعیف شده با تعویض باطری درست نشد، ولی با تعویض شمع و وایر درست شد.
الان باطری تست کردم سالمه، شمع وایر هم عوض کردم، سر باطری و اتصلات بدنه هم تمیز کردم، درست نشد. فقط چیزی که هست وقتی که چراغ بزرگ روشن میکنم درست میشه، خاموش کنم بازم چشمک میزنه. در حرکت بیشتر زمانی چشمک زن مشخصه که دور موتور میاد پایین.
وقتی گاز میخوره چه ثابت چه در حال حرکت سرعت چشمک زدن زیاد میشه اگر خیلی گاز بخوره دیگه چشمک زدنی دیده نمیشه.
دوستان اگر تجربه ای دارن لطفا راهنمایی کنن
متشکرم