AF TRACKING فک کنم برای عکاسی از سوژه های پر سرعت باشه ... بطوری که پشت سر هم فوکوس میکنه تا سوژه از فوکوس در نره و برای عکاسی ورزشی خوبه .
اگه اشتباه نکنم باید این باشه ...
سعی کینم بازم اطلاعات بگیرم براتون
Printable View
AF TRACKING فک کنم برای عکاسی از سوژه های پر سرعت باشه ... بطوری که پشت سر هم فوکوس میکنه تا سوژه از فوکوس در نره و برای عکاسی ورزشی خوبه .
اگه اشتباه نکنم باید این باشه ...
سعی کینم بازم اطلاعات بگیرم براتون
من هم فکر کنم همینه. روی سوژه های متحرک فوکوس میکنه.نقل قول:
همونطور که دوستان گفتند یه جور اتوفوکوس دائمیه ... یعنی اگه دوربین در این حالت باشه و دکمه (شاتر) رو تا نصفه پایین بیاری ، این سیستم باعث میشه که روی سوژه (ای که بهش اشاره می کنید) قفل کنه و حتی اگه سوژه جابجا بشه (طبیعتا منظور اینه که توی حوزه دید دوربین جابجا بشه) ، بازم فوکوس روش لاک باقی می مونه و همونطور که از اسمش برمیاد track اش می کنه ؛ اینطوری دیگه در لحظه عکس گرفتن تاخیری واسه فوکوس کردن وجود نداره... و خب اگه سوژه از میدان دید دوربین خارج بشه ، لاک از دست میره ... (بنابراین حتی میشه فاکتور بدنه دوربین رو هم دخیل دونست - خوشدستی باعث میشه که سوژه بهتر تعقیب بشه)نقل قول:
برای سوژه های متحرک بخصوص حیوانات (پرنده ها) استفاده میشه ظاهرا ... مثلا یه نمونه رو ضمیمه کردم ...
* من الان که نگاه می کنم اینطور مطرح شده که canon در این اواخر، خیلی روی بهبود کیفیت AF Tracking سری D کار نکرده ، در عوض نیکون عملکرد بهتری داشته ...
ضمن تشکر از دوستان ، اگه در خصوص نحوه و مواقع استفاده بیشتر توضیح بدین ممنون می شم...
خب اگه دوربین این قابلیت رو داشته باشی و شما بری توی اون Mode ... یه آیکون lock ظاهر میشه که هر وقت شما دکمه رو تا نیمه پایین بیاری ، روش lock میشه .. (البته همیشه با فشردن یه دکمه دیگه میشه لاک رو باز کرد طبیعتاً)نقل قول:
+مثلا توی tilt (جابجایی عمودی دوربین) باید دقت کرد ، چون فوکوس در حالتی که سر دوربین پایینه روی زمین و اجسام نزدیکه ، اگه در همون حال ببری بالا ، فوکوس همچنان روی نزدیک حفظ میشه (در حالیکه قاعدتاً سوژه داره دور میشه) و شاید عکس واضح نیاد .. . (یعنی اصولا واسه جابجایی های راست/چپ مناسب تره)
+ طبیعتا چون بحث سوژه متحرکه ، سرعت شاتر / بالا بردن iso در صورت نیاز هم لازمه ... حالات دیگه ای که کار رو سخت می کنن : سوژه کوچیک باشه / نور خیلی کم یا خیلی زیاد باشه / شباهت رنگی سوژه و زمینه ...
+ اینها مکانیزم این سیستم تو دوربین ها تقریبا یه جوره ... اما نتیجه همیشه برابر نیست . چون عامل مهم سرعت فوکوس پیاپی وابسته به دوربین فرق میکنه . دوربین های معمولی و نیمه حرفه ای عملکرد ضعیفتری نسبت به D-SLR ها دارننقل قول:
با سلام مجدد خدمت دوستان
می تونین در مورد امکان Scene Auto Selector دوربین های دیجیتال توضیحاتی بدین؟
با تشکر
نقل قول:
یعنی کسی اطلاعاتی در این خصوص نداره؟!!
نقل قول:قابلیتیه که بصورت اتوماتیک همه تنظیمات دوربین رو براساس سوژه ای که می خوای ازش عکس بگیری تنظیم می کنه ... طبیعتا میاد و شرایط صحنه رو در نظر می گیره و بهترین Mode رو برای عکاسی تنظیم می کنه ... (مثلا نور چقدره؟آیا شبه - کلوز آپه آیا - یا مثلا منظره اس و... // بعد براساس این setting رو بهینه می کنه)نقل قول:
ضمنا این یه اسم تجاریه و یه مفهوم فنی عکاسی نیست ... ظاهرا متعلق به Nikon ... اما خود این قضیه که یه حالت هوشمندی داشته باشیم که بهترین تنظیمات رو بصورت اتوماتیک انجام بده ، چیز جدیدی نیست و مثل Sony هم داره (به نام intelligent scene recognition) ... (حتی میشه face detection رو هم از همین خانواده فن آوری ها دونست)
ضمن تشکر، شنیدم اخیرا شرکت پاناسونیک با ادغام این ویژگی با AF Tracking ، ویژگی جدیدی با عنوان IA بوجود آورده است. آیا اطلاعاتی در این خصوص دارید؟ ممنون...
IA مخفف intelligent auto هستش ... ترکیب چندتا تکنولوژی موجودش بوده ؛ که هرکدوم نماینده کنترل خودکار یکی از پارامترهای عکاسی هستند :نقل قول:
MEGA O.I.S,
Intelligent ISO Control,
Face Detection
Scene Selector
نه خیلی چیز جدید و انقلابی ای نیست و همونطور که توی پست قبلی گفتم ، هر کمپانی اومده و روی مفهوم "تنظیمات هوشمند و اتو برای عکاسی بهینه" یه اسم گذاشته ... اینم اسم مورد نظر پاناسونیکه .. (مثلا توی هندی کم های جدید این کمپانی که صفحه نمایش تاچ دارن ؛ می تونی با لمس صفحه ، فرمان AF Tracking رو بدی حتی!)
مطالعه بیشتر : [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خیلی ممنون.. اطلاعات شما محشره ... لینک مربوطه هم خیلی جالب بود.نقل قول:
من تمام مطالب مفیدی که تا الآن در این تایپیک گفته شده رو یه جا به صورت یک فایل PDF درآوردم.
لینک دانلود فایل PDF:
ولی از اونجا که این متون یه سری hyperlink هم داشتن و ممکنه به صورت PDF فعال نباشن (من با Foxit به نتیجه نرسیدم) و همچنین جهت ویرایش راحت تر توسط خود شما در اینجا نسخه ای با فرمت docx هم قرار میدم:کد:http://www.mediafire.com/?gtnzwzd2yxt
کد:http://www.mediafire.com/?3nlynxjxzwl
نقل قول:
سلام بر دوستان عزیز
در واقع AFB یا Auto Focus Braketing یا AT Tracking به معنی فوکوس دائم روی سوژه نیست!
فوکوس دائم زمانی کاربرد دارد که دوربین SLR شما این قدرت را داشته باشد که در 1 ثانیه چندین بار شات بزند! و همانطور که می دانید غیر از SLRها، دوربین های فعلی این قدرت را ندارند و دوربین Compact یا نیمه حرفه ای شما فقط می تواند در حدود 1 ثانیه 1 شات بزند بنابراین نمی توانید با گزینه AF Tracking از پرنده ای که در حال پرواز است عکاسی کنید ... گزینه مربوط که به معنی فوکوس دائم می باشد نامش Servo می باشد که به معنی فوکوس تقریبا دائم روی سوژه ای می باشد که ابتدا ساکن است و ناگهان جهش می کند .. فرض کنید از زنبوری عکاسی می کنید که ناگهان به پرواز درمی آید .. در این حالت وقتی روی Servo باشد زنبور در حال پرواز فوکوس می شود ... در کل AF Tracking برای حرکت های بسیار جزئی و کوچک در حد لرزش گیر کارائی دارد و فوکوس دائم وقتی معنا دارد که دوربین SLR باشد ..
دوربین نیمه حرفه ای SX10 تمام این گزینه ها را دارد اما نتیجه عملاً آن چیزی نیست که در یک دوربین SLR مشاهده می فرمائید!
AFB تنها به شما 3 عکس پی در پی می دهد که فقط و فقط زمانی کاربرد دارد که سوژه تکان جزئی می خورد (مثلاً از تعدادی عکس می گیرید و 2 نفر از بین این تعداد، پلک می زنند) بنابراین شما از بین 3 عکس می توانید آن را که موقعیت بهتری دارد انتخاب کنید .. کاربرد اصلی AF Tracking پیدا کردن موقعیت درست یک جسم در بین اجسام دیگر است که در فواصل مختلفی از یکدیگر قرار دارند و به این ترتیب شما 3 عکس خواهید داشت که هر یک موقعیت فوکوس مختلفی نسبت به دیگری خواهد داشت ...
آنچه مورد نظر دوستان است احتمالا گزینه Servo می باشد که در حالتی که سرعت شاتر بالا باشد کارائی دارد در غیر اینصورت فقط باید به دوربین های SLR فکر کرد ...
با احترام
کاویان
سلام
من تازه شروع کردم به یاد گیری عکاسی.دوربینی که خریدم g10 canon است.الان دارم دفترچه کنون رو میخوانم که بیشتر با قابلیت های دوربین آشنا بشم
و در کنارش یک سری اصطلاحات رو هم می خوانم مثل شاتر و دیافراگم و ...
در مورد دیافراگم البته شاید الان زود باشه که بخواهم خیلی سریع یاد بگیرم ولی چون خودم دارم یاد میگیرم
باید سئوال کنم
وقتی میخواهم از یک لیوان عکس بگیرم که سوزه من واضح و پشت صحنه کدر گرفته شود
عدد دیفراگم من هر چه کمتر باشه عمق میدان کمتر من اینجا سئوال دارم که این عکس که میخواهم بگیرم
من عمق میدان رو متوجه نمیشم . عمق میدان خود دوربین تنظیم میکند؟
و من نتونستم یک همچین عکسی بگیرم حالا برای امتحان فقط 1 بار و از فوکوس هم استفاده کردم
منمنون میشم راهنماییم کنید
من با عکس گرفتن در شب هم خیلی مشکل دارم
هر چقدر دیافراگم عددش کمتر بشه پشت سوژه محوتر میشه. البته این که چقدر محو بشه به غیر از دیافراگم به فاصله ی دوربین تا سوژه و فاصله ی سوژه تا پشتش هم ربط داره.نقل قول:
نقل قول:
سلام دوست عزیز
شما با دوربین G10 نمی توانید این کار را انجام دهید مگر اینکه فاصله لیوان تا پشت صحنه زیاد باشد (حداقل 2 متر) و شما در فاصله نزدیک روی لیوان فوکوس کنید که در این حالت خود دوربین بصورت اتوماتیک پشت صحنه را تار می کند! دیافراگم باز و بسته با دوربین های SLR (لنز خور) حرفه ای امکان پذیر است نه با دوربین های آماتور مثل G10 (که اشتباهاً برخی آنرا نیمه حرفه ای می دانند) .. کلاً سری G جز دوربین های Compact و آماتور می باشند.
با احترام
کاویان
نقل قول:
این مطلب می تونه در مورد عمق میدان کمکتون بکنه.
کد:http://forum.p30world.com/showpost.php?p=2486286&postcount=6
مرسی از همه دوستان
بچه ها به دوربین هایی مثل دوربین های Canon SX10 و Canon SX1 و Sony H9 و... که شباهت به دوربین های حرفه ای (SLR) دارن ولی حرفه ای نیستن چی میگن اصطلاحاً؟
مثلا دوربین های معمولی دیگه ای مثل Canon SX200 هستن که شباهتی به دوربین های حرفه ای ندارن ولی کلاً تمام اینایی رو که نوشتم در دسته بندی دوربین های Point and Shot قرار گرفتن!
حالا چه اصطلاحی برای دوربین های مشابه Canon SX10 یا Sony H9 و... به کار برده میشه؟
به این دوربین ها اصطلاحا SLR-Like گفته میشه. از اونجا که زوم بالایی هم دارن بهشون Superzoom هم میگن.نقل قول:
دوربین هایی مثل SX200 و ZS3 پاناسونیک که به دوربین های SLR-Like شباهت دارن ولی ابعادشون کوچکتره و زومشون کمتره Compact Superzoom گفته میشه. کیفیتشون معمولا از دوربین های Superzoom پایین تره. ولی بعضا تنظیمات دستی و مشخصات خوبی دارن.
دوربین های Point & Shoot به اونایی گفته میشه که برای استفاده ی آماتور طراحی شده و همون طور که از اسمش پیداست کاربر فقط میخواد دکمه ی شاتر رو فشار بده و خاطره ها رو ثبت کنه. بعضی وقت ها هم در مورد دوربین هایی که عملکرد اتوماتیک مطمئن و خوبی دارن هم گفته میشه که میشه به عنوان Point & Shoot هم ازشون استفاده کرد. یعنی با مود اتوماتیک هم میشه نتیجه ی خوبی گرفت.
نقل قول:
سناتور حان احتمالا لینک رو فراموش کردی بذاری ...
نقل قول:
مرسی.اصلاحش کردم.از عوارض پیریه دیگه.!!!
با سلام
به نظر دوستان چطور میشه به دوربینی که فلاش خور نیست فلاش وصل کرد؟
هممم ... خب مثلا مدلهایی هست که بجای سه پایه می خورن یا فوقش دستت می گیری ... ایران هم پیدا میشه ... اینا قبوله؟نقل قول:
اون وقت از کجا شارژ میشه؟ یا از کجا synch میشه؟ اگه خروجی فلاش نداشته باشه که نمیشه.نقل قول:
برا من هم همین سواله. آیا به نحوی میشه اونو به دوربین لینک کرد به به طوریکه وقتی فلاش داخلیش می زنه اونم بزنه؟ حالا شارژش مهم نیست چون باطری می خوره.نقل قول:
نقل قول:من هیچوقت تو بحرش نرفته ام که دقیقا سیستمش چیه ... فقط می دونم برای دوربین هایی که اتصال فلش (به قول معروف اتصال X) و اینا ندارن ، این ابزار جانبی وجود داره ... البته با فرض اینکه از سنسور نوری استفاده می کنن ، نیازی به اتصال نیست ، و فقط کافیه از پایین پیچ بشه به دوربین ... کلاً از اون چیزی که فکر می کنید خیلی سازوکار ساده تری داره ؛ طبیعتاً باتری قلمی می خوره... ببینید این شکلیه :نقل قول:
قیمتش هم من یه مدل 27 تومن دیدم و یه مدل 40 تومن (که این دومی Kenro هستش که مارک معتبرتریه)
نقل قول:
اگه دوربینتون سونیه،فلاش جانبی سونی سینکرونایز کانکشن مورد نیازش رو از پیچ پایه که بسته میشه به زیر دوربین می گیره.بقیه شرکتا رو اطلاع دقیقی ندارم ولی احتمالا شبیه همین روش رو داشته باشن.
در مورد فلاش جانبی این نکته رو مد نظر قرار بدین که تنظیمات نوری اتوماتیک دوربین دیگه کارایی خودشون رو از دست میدن و باید حتما در مود دستی عکس بگیرین.
دوربینم سونی نیست ولی با راهنمایی دوستمون Seymour با یه فروشنده لوازم عکاسی در مورد اتصال از طریق چشمی مشورت کردم و اون گفت سویچ های چشمی وجود داره که می تونی به فلاش وصل کرده و در محل ثابتی قرار بدی، موقع عکاسی به محض اینکه فلاش دوربین بزنه سویچ چشمی باعث می شه اونم بزنه ولی من موندم آیا تاخیری پیش نمی آد؟ قیمت چشمی رو هم 3500 تومن گفت. قراره دوربین و فلاشو ببرم تست کنیم.نقل قول:
تا اونجا که من می دونم نه- عملکردش سریعه و چنین مشکلی پیش نمیاد ...نقل قول:
تازه من برعکس این رو شنیدم، یعنی گاهی فلاش اولیه (که چند میلی ثانیه قبل از فلاش اصلی زده میشه و دوربین ازش برای سنجش صحنه استفاده می کنه) باعث میشه فلاش اکسترنال زودتر از موعد عمل کنه و نوردهی نهایی عکس پایین تر از اون چیزی بشه که فکر می کنه (آندراکسپوز) ...
جالبه! امروز می برم تست کنم. نتیجه شو فردا می گم بهتون...
دیروز چشمی رو تست کردم. حق با شما بود... دو نوع چشمی داشت که یکی با سیم و دیگری مثل دوربین به قسمت کانتکتور فلاش وصل می شد. با هر دو امتحان کردیم. فلاش اکسترنال رو در جایی قرار دادیم که نور فلاش داخلی بهش بخوره. موقع عکسبرداری در کمال تعجب درست همزمان با زدن فلاش اول فلاش اکسترنال هم زد و باعث شد در فلاش دومی عمل نکنه و کل تنظیمات مربوط به نوردهی و شناسایی صحنه به هم خورد. چند بار امتحان کردم ولی در واقع بدون استفاده از فلاش دومی کیفیت عکس بهتر می شد. استفاده از فلاش اکسترنال بوسیله چشمی فقط زمانی توصیه می شود که دوربینتون فقط یک فلاش بزنه و به قول دوستمون senator از حالت تنظیم خودکار صرفنظر کرده و تنظیم دستی انجام بدهید. قیمت چشمی دومی 13 هزار تومن بود.نقل قول:
با تشکر از دوستان
درسته ... تنها راه چاره اش حالت manual هستش ظاهراً... مرسی از توضیحات خوب ...نقل قول:
كسي در مورد CA ميدونه؟
احتمالا در نتیجه مطرح شدن این واژه در [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] تاپیک چنین سوالی واسه ات پیش اومده ؛ درسته؟نقل قول:
CA مخفف Chromatic aberration هستش که در فارسی ترجمه کرده ان انحراف رنگی یا انحراف فامی (که دوستی در همون تاپیک هم اشاره به همین واژه داشت) ...
مصداقش مال وقتیه که رنگ لبه های سوژه (ها) حالت blur پیدا می کنه و رگه/لبه میده ... (بخصوص در مورد رنگهای نزدیک به طیف بنفش مصداق داره)
علتش هم مربوط به زمانی هستش که نور داره از عدسی رد میشه و پراکنده میشه (می دونیم که ضریب شکست رنگهای مختلف متفاوته) ... اگه لنز نتونه هر سه رنگ اصلی رو در یه نقطه فوکوس کنه ، این حالت بوجود میاد ...
خیلی از دوربین های مدرن پردازش های اتوماتیک برای کاستن از این خطا صورت میدن ...
دقيقاً فهميدم چيرو ميگي. ولي جالبه بدوني كه بعضي از هنرمندان سه بعدي براي اينكه نما يا صحنه اي كه ميسازن رو طبيعي جلوه بدن ميان از افكتي استفاده ميكنن كه به طور مصنوعي اين CA رو ايجاد ميكنه و كلي هم بهش افتخار ميكنن.
مثل اين صحنه :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به برگ هاي بالاي عكس توجه كنيد.
من تو این لینک چیزی ندیدم. باید عضو شد؟نقل قول:
ببخشيد. احتمالاً فقط اعضاي اين وب سايت ميتونستن اون عكس رو ببينن.
حالا اينا رو ببينين. اينا 3D هستن.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]