............................
Printable View
............................
محمد جان دوباره بررسی کردم، مطمئنم به تشکیلات ضربه ای وارد نشده با اینحال لنت ها و تک تک فنر ها رو چک کردم، بعد دوباره بستم، جالبه صدا گاهی میاد و گاهی نمیاد!!!
مکانیک هم باهاش دور زد نفهمید صدا از کجاست، در نهایت گفت برو اچارکشی کن.:n23:
دوستان آفتامات چراغ نوا با ماشینای دیگه فرق داره؟ نقشه نصبش رو کسی داره؟
مصطفی جان این رو قبلا علی آقا زحمت کشیده بود نوشته بود ببین به دردت میخوره ( البت من برای نوای خودم آفتامات سه فیش ژاپنی اصلی نصب کردم خیلی باحاله و ساده و کاملا فلزی هستش )
روش نصب آفتامات رله برق خودرو:
الان فرض ميكنيم كه ميخواهيم يك رله براي يك فن برقي كه جلوي ماشين سوار كرديم نصب كنيم. روش كار اينه:
منفی دائم : شماره 85 به برق منفي وصل ميشه، يعني يه برق از بدنه ماشين گرفته و به اون وصل ميكنيم، معمولا اين برق رو از نزديكترين جا كه ميتونه همون پيچ نگهدارنده رله به بدنه ماشين باشه ميگيرن.
فرمان دهنده : شماره 86 كه برق مثبت كليد به اون وصل ميشه، يعني از كليد روشن و خاموشي كه براي اون فن در ماشين نصب كرديم، يه برق مثبت به اين پايه ميديم. البته اون كليد خودش قبلا يه برق مثبت از سر باطري و يا سر اتومات استارت گرفته .
مثبت دائم : شماره 30 كه يك برق مثبت مستقيم از سر باطري يا اتومات استارت گرفته و به اون وصل ميكنيم. اين برق براي روشن كردن اون فن بكار ميره ، پس بايد از جاي مطمئن و قوي و محكمي گرفته بشه كه معمولا سر باطري و يا اتوماتيك استارت( كه كابل مثبت به اون وصل شده) گرفته ميشه.
مصرف کننده : شماره 87 كه از اين پايه برق مثبت به مصرف كننده و يا همان فن متصل ميشه
شماره 87a كه اين پايه وسط به حساب مياد و زماني كه اون فن داراي چند دور متفاوت باشه ازش استفاده ميشه( مثل فن كولر و بخاري) و از اين پايه برق رو به مقاومت فن يا شنت فن ميده تا در اون بنا به وضعيت كليد سرعت فن ، دور فن كم و زياد بشه.
در حالت معمولي( فن تك سرعته، چراغ، بوق، پروژكتور ، موتور شيشه بالابر، و..) اين پايه وسط استفاده نميشه.
رفتم شیشه پنجره ها را دودی ضعیف(کمی تاریک) کردم 20هزار تومان. ماشین خیلی قشنگ تر شده اما واسه شیشه عقب گفت الان نایلون پهن هنوز ندارم ،اگه اون هم دودی بشه خیلی زیباتره.
البته اگه پرده ی مخصوص و فابریک یا اندازه ی خودش واسه شیشه عقب گیر بیارم خیلی باحال تر و لوکس تر میشه. کسی راه حلی نداره؟؟؟
راستی اساتید نگفتن چه جور میشه به میزان سلامت و درصد دقیقتر کارکرد موتور پی ببریم؟؟؟
از دید خودم که بجز مقدار کمی لرزش، ایرادی نداره/
سلام.نقل قول:
به نظر من بیوک تو ماشین آمریکاییها مطمئن تزینه.چرا که قطعاتش همه چیزش گیر میاد.ولی ایمپالا که داشتم تو خیابان همش نگران جلو پنجره و چراغ های ماشین بودم که مبادا یکی بزنه بهش!اما بیوک دیگه این نگرانی رو نداره از طرفی به خاطر ابعاد ماشین رانندگی تو شهر باهاش راحتتره.از لحاظ استهلاک هم خیلی خوبه خرابی خیلی کم داره.شتاب هم که عالی.سواریش البته به نرمی ایمپالا نمیرسه ولی اگه ماشین سالم باشه از لحاظ سواری کیف خودش رو داره.
معایبی هم که داره جا پای سرنشینان عقبه که واقعآ تنگه.
درود بر همگی دوستان.
عرض شود که به سبب پایان ترم امروز فرصتی دست داد برم سراغ جعبه فرمون.اونو بستم اما زمانی که خواستم مغزی میل فرمونو تنظیم کنم تا بره داخل منجید(منجیت) متاسفانه با مشکل مواجه شدم.مشکل اینطوری پیش اومده که اون لوله دور مغزی میل فرمون به جلو حرکت کرده و مانع میشه که مغری وارد حفره منجیت شده و سرجاش بشینه.حالا به نظرتون باید چیکار کنم؟؟تنظیم خاصی داره؟؟؟که اون لوله دور مغزی بره عقب تا مغزی بره سر جاش بشینه؟؟؟
درود بر تمامي دوستان گرامي
يك توضيح كوتاه در مورد غيبت اين مدت:
"مدتي درگير ارتقاء وضعيت سرعت نت بودم كه متاسفانه هنوز درست نشده و امكان استفاده از نت نبود و حدود 20 روز تا يك ماه ديگه زمان ميبره كه طي اين مدت ناچارا بازم از سرعت كم بايد استفاده كنم "
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////
دوستان به یه مورد عجیب برخوردم، لطف کنین راهنمای کنین:
از وقتی دف جدید با قطعات جدید رو بستم وقتی ترمز میگیرم صدای تق میاد، در ترمز های شدید صدا خیلی بلنده...
اگر چهارشاخه گاردان را باز كرده بوديد، احتمالا ممكنه پيچهاي گاردان بخوبي و محكم بسته نشده باشه، و گاهي هم ممكنه بخاطر عدم توازن در بسته شدن چهارشاخه اين مشكل بوجود بياد يعني يك سمت چهارشاخه بيشتر از سمت ديگه بيرون آمده باشه .
گاهي اوقات از يك سكه يا واشر هم اندازه كنس چهار شاخه براي لاينر گذاري استفاده ميشه تا كل چهارشاخه درست در وسط قرار بگيره.
عدم تعادل در اين وضعيت به لرزش گاردان و اتاق هم منجر ميشه.
دوباره از اول همه چيز را چك كنيد.
////////////////////////////////////////
دوستان آفتامات چراغ نوا با ماشینای دیگه فرق داره؟ نقشه نصبش رو کسی داره؟
نيازي به نصب آفتمات و سيمكشي مجدد نيست.
كيت آماده براي نصب در بازار وجود داره و به راحتي بدون اينكه نيازي به دستكاري توي سيمكشي جديد باشه ،آفتمات نصب ميشه و هر زمان خواستيد امكان باز كردن اين كيت هست چون با سوكت و فيش و سرسيم اتصال به برق اصلي ماشين برقرار ميشه.
قيمت فكر كنم الان حدود 25 هزار تومان باشه ( با توجه به كيفيت و نوع جنس و آفتماتها)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
محل نصب آفتماتها سمت چپ سيني جلو ، كه به باطري هم نزديكه و سوراخ مورد نياز هم از قبل وجود داره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برق كيت با اتصال سه شاخه به سوكت پشت چراغ ميرسه ( بجز برق مستقيم باطري) كه اونهم با سرسيم مناسب توي كيت وجود داره
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
///////////////////////////////
من چه جور متوجه بشم که موتور در چه وضعیتیه؟
اگر وضعيت كاركرد موتور از نظر روشن و خاموش شدن، كشش و شتاب و قدرت و وضعيت دماي موتور و صدا و ... متانسب بود( با توجه به چيزي كه معمولا در اتومبيلها وجود داره) پس موتور وضعيت مناسبي داره.
لرزشي كه اشاره كرديد شايد بخاطر تنظيم نبودن سوپاپها باشه، و يا احتمالا مكش هوا از جايي به غير از دهانه كاربراتور ( مثلا نشت هوا از يك لوله وكيوم يا بوستر ترمز ) و يا وضعيت بد يكي از شمعها و يا واير شمع و يا تنظيم دلكو كه بايد با تست كردن و معاينه ، علت را پيدا كنيد.
شتاب 0 تا 100 شورلت نوا بطور متوسط حدود 13 ثانيه است كه توي مدلهاي گيربكس دستي ( 3 و يا 4 دنده) و يا اتوماتيك تا حدودي فرق داره.
در مورد شيشه عقب فكر ميكنم بهتره دودي نكنيد چون ديد عقب توي شب خيلي كم ميشه و علاوه بر اين كلا قانون دقيقي براي دودي كردن شيشه ها وجود نداره و ممكنه چند وقت ديگه دوباره مجبور به كندن برچسب دودي باشيد.
آقا محسن گرامي، اگر عكس بگذاريد خيلي بهتره، فكر كنم وضعيت كشابي ميله فرمان ايرادي داره چون من قبلا اين ميله را باز كردم و كوپلينگ لاستيكي را هم بدون هيچ دردسري تعويض كردم.
موقع جا زدن دقت كنيد كه يك سمت هزار خاري ميل فرمان( سمت جعبه فرمان) داراي پخ شدگي هست و متناسب با محل سوار شدن در روي جعبه فرمان ساخته شده و غير از اين امكان سوار كردن دو بخش نيست.
روغن موتور بعد از 5000 KM تعويض كردم، اينبار از روغن بهران سوپر پيشتاز استفاده كردم ( 39000 تومان از عمده فروشي)
كيلومتر كاركرد روغن نوشته نشده اما توي 4000 KM تعويض ميكنم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
----- روغن ايراني( 15000 تومان) نمونه آمريكايي اصل هم امروز آورده بود 30.000 تومان
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تكميل كننده روغن STOP كه زماني واقعا ساخت آمريكا و بسيار با كيفيت بود ولي الان مثل قبل نيست و احتمالا چيني باشه ( 12000 تومان)
استفاده از اين تكميل كننده ها را توصيه ميكنم بخصوص براي روغنهاي ايراني كه بخشي از اونها از روغن تصفيه شده است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
علی اقا انشالله همیشه سالم و پایدار باشین، و نیاد روزی که به اینجا سر نزنین.
در مورد افتامات هم یک سوال دیگه : چرا در بعضی از ماشینا سیم برق مستقیم از باطری میاد و در بعضی اون سیم از دینام میاد؟ کدوم بهتره؟
متشكرم آقا مصطفينقل قول:
معمولا برق مورد نياز براي وسائل برقي كه در قسمت جلو خودرو و يا داخل محفظه موتور نصب ميشه، بطور مستقيم از باطري گرفته ميشه، منتها سرباطري بخاطر نداشتن محل اتصال كافي ( از نظر ابعاد) بيشتر براي اتصال سرسيمهايي با قطر حدود 5 تا 6 م م مناسب هست و اگر سر سيم بزرگتري مورد نياز باشه، از محل اتصال برق مثبت باطري به اتوماتيك استارت استفاده ميشه كه اكثرا با يك پيچ و مهره سايز 8 م م به اتوماتيك وصل شده.
در مورد دينام هم همينطور هست و در كل بايد ببينيد وسيله برقي مورد استفاده ،چه مقدار آمپر برق ميكشه و بهتره از چه محلي كه برق قوي با اتصال محكم داره و به وسيله مورد نظر هم نزديكتر هست،استفاده كنيد؟
بطور مثال اين كيت آفتمات چراغ ،برق مستقيم مثبت را از سر باطري ميگيره چون آمپر زيادي مورد نياز نداره و محل باطري هم به آفتماتها و كل مدار كه در بخش جلوي ماشين سوار ميشه نزديك هست، پس بهترين انتخاب باطري ميتونه باشه ،تا اينكه بخواهيم با سيمكشي اضافه و طولاني از سر اتوماتيك استارت يا ترمينال مثبت دينام براي اين مدار برق بكشيم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درود بر همه ی دوستان بویژه علی آقا به خاطر همه چیز
راستی علی آقا با این هوای آلوده چگونه کنار میاین؟البته ما هم درگیریم اما نه مانند شما.
به نظرم شیشه های نوا خیلی شفاف هستند،مانند شیشه ی معمولی در و پنجره،ماشینای ما هم به نوعی زیر نظر همه اند و از کنار هر ماشین یا رهگذری که رد میشی تا حد امکان همه ی جزییات ماشین و سرنشینان را برانداز میکنند، به این خاطر من شیشه ها را در حد ضعیف ترین درجه دودی کردم و الا میدونم که دودی تاریک ممنوعه. یه پرده ی کم رنگ هم اگه واسه شیشه ی عقب درست کنم به نظرم هم واسه آفتاب خوبه و هم لوکس میشه.
یه دوست میگفت اگه به ماشینهامان نرسیم و تا حد امکان لوکسشان نکنیم خیلی ها فکر میکنند که داشتن این ماشینها از روی تنگدستی و اجباره و به نظرم درست میگفت.
سپاسگزارم آقا حميد گرامي، با گرد و غبار و خاك هم ميسازيم چون چاره اي نداريم....
بله من هم با شما موافقم كه دودي كردن خوبه، اما در حدي كه گير ندن و ناچار بشيم تمام برچسبها را بكنيم!
فكر كنم 25% مجاز باشه.
شيشه دودي توي كارايي كولر هم تاثير داره و باعث ميشه نور خورشيد كمتر به داخل نفوذ كنه و حرارت كمتري بوجود بياره و در نتيجه كارايي كولر هم بيشتر ميشه.
اما من بيشتر ترجيح ميدم از پرده هاي فنري استفاده كنم كه هروقت خواستم سريع بردارم. نمونه هايي ديدم و بايد روي شيشه ها آزمايش كنم تا بهترين نمونه را بگيرم.
براي شيشه عقب هم پرده بهترين انتخابه ( هم فنري و هم تاشو) اما اين نمونه به نظر من بهتر از بقيه هست چون علاوه بر اينكه جلوي نور شديد را ميگيره، از نظر طراحي هم بد نيست، هرچند كه بيشتر به فرم بدنه كوپه ها مثل كامارو و پونتياك ميخوره تا يك سدان خانوادگي.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با سلام
لطفا ؛ این فشنگی که سه تا سیم بهش وصله چی میتونه باشه؟؟؟
یکی از سیم هاش به یه قطعه مکعبی فلزی مربوط به کولر وصله و صاحب قبلی هم دوتا از سیمهاشو لخت نموده و به همدیگه متصل کرده است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فكر كنم منظور شما فشنگي فشار گاز كولر باشه كه روي لوله گاز سوار شده و اين سوكت سه سيمه هم مربوط به اون بايد باشه و با ترموسوئيچ كولر ( يا همان ترموستات) در ارتباط هست كه شكل مكعبي داره.
سيمهاي ترموسوئيچ احتمالا براي اين بهم كرده تا ديگه كولر بواسطه دماي تعيين شده توسط ترموستات روشن و خاموش نشه و بطور يكسره كار بكنه.
شرح كامل " سرويس و راه اندازي كولر شورلت نوا " در چند بخش با تصاوير را ميتوانيد در اينجا مطالعه كنين و هر سوال ديگه اي هم كه داشتيد در خدمتم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
راستی دادا مصطفی چرا داری ماشین رو میفروشی تازه کاراش اوکی شده بود باید لذتش رو میبردی!
مهدی جان برای این ماشین خیلی هزینه کردم و با اینکه خودم خیلی از کارها رو انجام دادم و اجرت کمتری دادم قیمت تموم شده اش برام بالا افتاد، الان به یه مشکل مالی خوردم و به اجبار گذاشتمش برای فروش، البته اگه با قیمت خوب فروش بره وگرنه اگه قراره ضرر کنم یه پراید هم دارم که اونو میفروشم، این آگهی ماشینه :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این نکته رو هم بگم که حتی اگه بفروشمش هم باز هر روز به این کلوپ سر خواهم زد چون دوستانی اینجا پیدا کردم که بی نهایت باارزشند.
استکانی نو خریداری و جایگزین استکانی شکسته شد استارت زدم بعدار 30 ثانیه استکانی نو شروع به پمپاژ کرد بعد از 5 دقیقه استکانی های مستعمل شروع به پمپاژ ضعیف کردند و مابقی هم که کلا مرخص هستند این طور به نظر میاد که همه شون باید تعویض بشن ، میل بادامک را برسی کردم چیزی عایدم نشد چون قطعه نو را ندیدم تا اظهار نظر کنم
دیروز موردی پیش اومد که محکم ترمز گرفتم بعد اون ترمزها مقداری گیر کردن با همون وضع رسیدم خونه هر چهار چرخ را هواگیری کردم امروز گفتم تستش کنم وقتی که آرام ترمز میگیرم هیچ مشکلی نیست اما محکم ترمز میگیرم باز مثل دیروز ترمزها گیر میکنن ، این شد که پمپ ترمز را باز کردم که کلی لجن و جرم از توش در آمد
جناب MJ1970 در صفحه773 توضیح دادند :
نمونه ایرانی و اصلی همانطور که میبینید در قسمت اورینگ پشت فنر دارای سوراخهایی هستند و اتفاقا یک پولکی برنجی خیلی نازک هم پشت ان قرار داره که در بررسیهای بنده برای سهولت پر شدن سیلندر در مرحله برگشت پیستون به سر جای خود طراحی شده و در واقع هواگیری پمپ در این حالت راحت تره.
اون سوراخ ها و پولکی در این پیستون وجود نداره اما پکینگش دارای فرو رفتگی منظم هستش که 6 تاست همان طور که در عکس ملا حظه میکنید
به نظر اساتید این پیستونها مال خودش هست یا خیر ؟ اون سوراخ ها و پولکی را نداره مشکلی پیش میاد
خواستم تقسیم را هم باز و سرویس کنم اما نشد، احتمال میدم لجن و جرمی که داخل پمپ بود مقداری داخل تقسیم هم باشه به نظر اساتید میتونه داخلش به اون شکل کثیف باشه ؟ یا طراحی تقسیم طوری که چیزی درش نمیمونه؟
فیلمی در مورد سرویس مستر پمپ و بوستر دیدم که در اون از نوعی گریس ترمز استفاده میکنه نظر اساتید در این مورد چیه؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
.................
رادیاتور کثیف بود ضد یخ تخلیه شد مقداری تاید با اب مخلوط کرده و داخل را دیاتور ریختم و 15 دقیقه در جا کار کرد بعد خالیش کردم دوباره اب ولرم ریختم و 15 دقیقه درجا کار کرد ، دوباره خالیش کردم اما به اون صورت تمیز نشده اون شبکه های داخلش هنوز جرم داره
1- چطور میشه اون جرمها را بطور کامل تمیز کرد ؟
2- لوله هایی که به گیربکس میرن چطور متوجه بشم که گرفتگی ندارن؟
1.بهترين روش تميز كردن سيستم خنك كننده موتور با توجه به تجربه هاي زيادي كه داشتم اينه كه از نفت سفيد استفاده كنيد.
حدود 1 ليوان نفت سفيد داخل رادياتور بريزيد ( به همراه آبي كه داخل خود رادياتور هست) و بگذاريد 10 دقيقه كار بكنه و بعد جنت پايين رادياتور را باز كنيد و بگذاريد كل آب خارج بشه
با لوله آب داخل رادياتور را شتشتو بديد و جنت را جا بزنيد( نيازي به بستن قفيس نيست) و دوباره با آب معمولي و يك ليوان نفت سفيد پر كنيد. بگذاريد بازهم 10 دقيقه كار بكنه و باز تخليه كنيد.
هربار كه تخليه انجام شد متوجه خواهيد شد كه از مقدار زنگ و رسوبات داخل آب تخليه شده كم شده و آب تميزتري خارج ميشه و اين نشان ميده كه زنگ و رسوبات اوليه با نفت تميز شده و دره بيرون مياد.
وقتي كه تميزي آب به حد نهايي رسيد، با ضد جوش و آب رادياتور پر كنيد.
احتمال زياد بعد از مدتي ممكنه چند جا نشتي آب پيدا بشه چون ضد زنگ/ جوش به مقدار زيادي خاصيت تميز كنندگي داره و ممكنه احيانا زنگ زدگي شديدي وجود داشته باشه كه خودش جلوي نشت آب را گرفته( مثلا در واترپمپ يا يكي از پولكهاي موتور) و بعد با تميز شدن اين زنگ زدگي ، نشتي آب پيدا بشه كه بايد تعمير لازم را انجام بديد.
نفت سفيد بخاطر خاصيت تميز كننده كه داره براي اينكار مناسبه و به علت چربي جزئي ( كه مقدار زيادي از اون با آب شسته ميشه) مشكلي براي بخشهاي لاستيكي و كاسه نمد و..بوجود نمياره، اما سعي كنيد ديگه از چيزهايي مثل پودر لباسشويي، مايعات جرم بر ( سفيد كننده لباس / ضد عفوني كننده ها و...) استفاده نكنيد چون ضرر دارن.
اگر بخشي از سيستم خنك كننده مشكل داره حتما تعمير يا تعويض كنيد، مثل جنتها، درب رادياتور ، مخزن سر ريز و لوله هاي بخاري و...
تميز كردن كامل رادياتوري كه خيلي كثيف هست فقط با سيخ زدن امكان داره و البته ممكنه در حين انجام همين كار بواسطه زنگ شديد و فرسودگي لوله هاي رادياتور، سوراخهاي بيشتري بوجود بياد و كلا راديات بدرد نخوره، پس اگر كار به اينجا رسيد در فكر رادياتور مناسب جديد باشيد.
2. اين لوله ها معمولا به راحتي گرفته نميشه، مگر اينكه روغن گيربكس سالها تعويض نشده و جرم زيادي داخل گيربكس جمع شده باشه و يا با ضربه و فشار اين دوتا لوله خم شده باشن كه من تابحال مورد اول ( كثيف شدن و گرفته شدن لوله ها ) را نديدم، چون روغن با حرارت زياد و با فشار شديد داخل اونها درجريان هست.
اگر خواستيد مطمئن باشيد،با باز كردن لوله پاييني ( لوله برگشت) و وصل كردن يك لوله لاستيكي مناسب به خروجي از كولر روغن گيربكس كه داخل رادياتور سوار شده، و گذاشتن سر لوله داخل يك بطري ، و روشن كردن موتور براي چند لحظه، از مقدار، شدت و فشار روغن خارج شده اطمينان پيدا كنيد.
موقع باز و بستن نيپل هاي متصل به لوله ها ،دقت كنيد حتما از آچار مناسب استفاده كنيد و احيانا دنده روي دنده بسته نشه چون تعويض اينها دردسر داره.
موقع بستن حتما نيپل ها را تميز و كمي نوار تفلن براي آب بندي كامل، دور اونها بپيچيد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
........................
روش تست کوئیل را جناب camaro lt با قلم شیوا و رسایی که دارند در صفحه776 ترجمه کردند
روش دوم که در عکس گویاست هفته پیش من هم مقداری لوازم یدکی خریدم کوئیل 45 تومن به احتمال یقین چینی باشه ورق هسته اش را مشکی رنگ کردن ضخامت سیم هاش مقداری بیشتر از نمونه فابریک هستش با اوهمتر تست کردم مقدار جزئی با اعدادی که در عکس میبینید فرق داره
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مگنت تایوانی 36 تومن با چسب یا ژل مربوطه که هنگام نصب به قسمت زیزش میزنند ، اساتید میدونند کارایی این چسب چیه ؟ چون نمونه ای که روی ماشین هستش چسب نزدن بهش
ذغال کوئیل کوتاه شده بود باید چند بار استارت میزدم تا روشن میشد اون را هم 23 تومن حساب کرد اینهارو از فروشگاه اقای ادیب زاده گرفتم که بوبین هم داشت
درب رادیاتور هم گرفتم 15 تومن که با نمونه اصلی مقداری فرق داره پیش خودم گفتم چیز خاصی نداره فقط سوپاپه دیگه بستم روی رادیاتور یه سر بالایی تندی بود تا ازش رد شدم بخار از زیر کاپوت زد بیرون کشیدم کنار و دیدم که از درب رادیاتور اب بیرون زده 5 لیتر اب ریختم ودوباره درب رادیاتور اصلی خودش را بستم کوئیل و مگنت و سه سیم دلکو را نبستم اون ها را به عنوان زاپاس خریدم چند جا سر سر زدم همین جنس ها را داشتند که قیمت هاشون نسبت به ادیب زاده بیشتر بود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
متشكرم جناب kcnc ، اين نظر لطف شما است.
احتمالا مدتي سوئيچ ماشين باز بوده و باعث شده كه كوئل بسوزه، چون اين اتفاق يكبار براي من هم رخ داد. بهتره كه موقع باز كردن سوئيچ ( براي تعميرات طولاني مدت برق ) حتما سوكت دلكو را دربياريد تا جريان برق وارد دلكو و كوئل نباشه.
بوبين معمولا توي اين مواقع مشكل خاصي پيدا نميكنه و چيزي نيست كه به راحتي بسوزه، مگر اينكه واقعا فرسوده شده باشه و يا بر اثر حرارت مستقيم آتش و يا ضربه دچار مشكل بشه، بنابراين اگر ظاهرش سالم هست، فعلا بگذاريد باشه تا موقع تست كردن سلامت اون معلوم بشه.
چيزي كه شبيه چسب زير مگنت زده ميشه، در واقع ماده اي مشابه چسب هست كه براي ايجاد سطح تماس بهتر بين دو بخش بدنه دلكو و مگنت بكار ميره تا انتقال حرارت به خوبي انجام شده و منگنت سريعتر خنك بشه.
معمولا توي قطعات الكترونيكي از اين ماده استفاده ميشه تا سطوح انتقال حرارت بهتر عمل بكنه و عمر مفيد قطعه بيشتر بشه.
شايد نفر قبلي كه مگنت عوض كرده از اين ماده انتقال حرارت استفاده نكرده، اما سعي كنيد حتما استفاده كنيد تا عمر قطعه بيشتر باشه( احتمالا فروشندگان قطعات الكترونيكي داشته باشن)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جناب camaro lt توضیحی درمورد هواگیری سیستم ترمز در صفحه 759 دادید ، این روش وقتی که ماشین خاموشه اعمال میشه ؟پمپ ترمز را باز و سرویس کردم حالا میخواهم روغن بریزم و هواگیری کنم و بعدش تقسیم را تست کنم. با تشکر
[ [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ]
من هميشه در وضعيت خاموش بودن موتور انجام دادم و مشكلي نداشته، هرچند كه اعتقاد براينه كه بايد موتور روشن باشه تا بوستر ترمز هم عمل بكنه ، اما كار افتادن بوستر ترمز صرفا براي ايجاد قدرت بيشتر در زمان ترمزگيري هست و چندان تاثيري در موقع هواگيري نداره،
من هم بايد به روشي كه آقا محمد توضيح دادن، تقسيم ترمز را چك كنم، چون هميشه يكي از چرخهاي جلو زودتر و محكمتر از يكي ديگر ترمز ميگيره ( در ترمزهاي شديد) و تمام مدار و متعلقات مربوط به ترمز را چك كردم و فقط همين تقسيم مانده كه بررسي بشه.
قبلا سراغ تقسيم ترمز نو را گرفتم و گويا فقط نمونه هاي بازسازي شده موجود هست و اگر اينطور باشه ترجيح ميدم تقسيم روي ماشين تعمير بشه تا اينكه تعويض بكنم، البته اگر اورينگها و واشرهاي اون پيدا بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
....................
توی یکی از سایتها که لوازم یدکی میفروشه این نوع دیسک را برای نوا داره
به نظر اساتید ما هم به این شکل دیسک را سوراخکاری کنیم گیرایی و کارایی ترمز بهتر نمیشه ؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فكر نميكنم تاثير خيلي خاصي داشته باشه.
معمولا اين نوع ديسكها براي خودروهاي اَبَر اسپورت مثل كوروت، فراري، بوگاتي و... استفاده ميشه كه به راحتي به سرعتهاي بالاي 300 كيلومتر در ساعت هم دست پيدا ميكنن و مسلما ترمزهاي معمولي توي اون سرعتها ،اصطكاك و حرارت فوق العاده اي بوجود مياره كه نيازمند داشتن ديسكهاي ترمز بسيار مقاوم و داراي قابليت خنك شدن سريع هست ، كه اين سوراخها و مجاري خاص براي همين كار طراحي شده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ماشينهاي ما كه هرگز چنين سرعتهايي را تجربه نميكنند، مگر اينكه استفاده از اين ديسكها در زمان ترمزگيريهاي بسيار زياد و مداوم در مسافتهاي طولاني تاثير خودش را نشان ( مثل مسيرهاي پر پيچ و خم كوهستاني) كه در اين صورت اگر واقعا نيازي وجود داشته باشه، شايد استفاده از اونها بد نباشه.
اما در مورد سوراخكاري روي ديسكهاي معمولي، به احتمال زياد بعدا دچار مشكل شده و ممكنه ترك بخوره يا بشكنه چون اين سوراخها روي اصول ايجاد نشده و ممكنه باعث برهم خوردن ساختار مقاوم ديسك بشه و در دراز مدت صدمه ببينه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
استاد این عکسهای ناب را از کجا گیر میارین؟
واقعا آدم رو هوایی میکنن.
من بعدها اگه اوضاع مملکتمون سامان بگیره و پولی دستم بیاد حاضرم 20 یا 30 یا حتی بیشتر!!! تومان جور کنم و همه ی قسمتهای لازم مانند موتور، گیرباکس و دیفرانسیل را نمونه خشک و مناسب عوض کنم.
چون تیپ کلاسیک این ماشینا رو خیلی دوس دارم و اتاق مال من هم خیلی سالم و دس نخورده س
پمپ ترمز که سرویس شده بود طبق توصیه اساتید هواگیری شد اما بعد از روشن کردن ماشین ، پدال زیر پا خالی شد ..! اتصالات پمپ را یکی یکی (وقتی ماشین خاموش و روشن بود) باز کردم و پدال زدم از هیچکدام روغن بیرون نزد ! جای تعجب اینجاست که وقتی که خاموش بود هواگیری میکردم نفر دوم که پدال میزد هوا و روغن از پیچ های هوا گیری بیرون میزد
ترتیب پکینگ ها هم همان طور که بودند جا زدم که در عکس ملاحظه میکنید پکینگها همگی سالم بودند و هنگام جا زدنشون هم داخل سیلندر و پیستون ها را به روغن ترمز آغشته کردم
به نظر اساتید ایراد از کجاست؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
من فكر ميكنم هنوز داخل مدار ترمز هواي زيادي وجود داره و بايد هنوز هواگيري بكنيد تا كاملا مدار از هوا خالي بشه چون وقتي پمپ اصلي باز بشه، مقدار زيادي هوا وارد مدارات ترمز ميشه و بايد با صبر و حوصله هواگيري بكنيد.
يكبار هم براي من همين اتفاق رخ داد و با چندبار هواگيري مشكل حل شد.
يك احتمال ديگه هم هست كه ممكنه لبه هاي اورينگهايي كه روي پيستونها نصب شده، موقع جا زدن در داخل سيلندر، به سمت مخالف حركت برگشته باشه و اينطوري توان و كارايي سيلندر ترمز كم ميشه و حتي ممكنه روغن ترمز به بيرون نشت پيدا بكنه.
يكبار ديگه از نو هواگيري بكنيد ، و اگر باز همين وضعيت رخ داد اينبار با فشردن مداوم ترمز و پشت سر هم ( مثل پر كردن براي زمان هواگيري) و نگاه به وضعيت حركت لنتها در چرخها، مقدار قدرت ترمز گرفتن را چك كنيد.
اين كار را با موتور روشن و خاموش تكرار كنيد.
اگر هيچ نشتي از هيچ جايي وجود نداشته باشه، و روغن به داخل بوستر ترمز هم نشت نكنه، پس احتمال زياد مشكل از همين هوا داشتن مدار هست. البته من با توجه به تجربه هايي كه داشتم اينطور فكر ميكنم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نقل قول:
پمپ ترمز که سرویس شده بود طبق توصیه اساتید هواگیری شد اما بعد از روشن کردن ماشین ، پدال زیر پا خالی شد ..! اتصالات پمپ را یکی یکی (وقتی ماشین خاموش و روشن بود) باز کردم و پدال زدم از هیچکدام روغن بیرون نزد ! جای تعجب اینجاست که وقتی که خاموش بود هواگیری میکردم نفر دوم که پدال میزد هوا و روغن از پیچ های هوا گیری بیرون میزد
ترتیب پکینگ ها هم همان طور که بودند جا زدم که در عکس ملاحظه میکنید پکینگها همگی سالم بودند و هنگام جا زدنشون هم داخل سیلندر و پیستون ها را به روغن ترمز آغشته کردم
به نظر اساتید ایراد از کجاست؟
علی اقا راه حل رو توضیح دادن ولی من جزییات رو هم بگم تا کارتون راحت بشه، (البته باید دونفر باشید)، برای هواگیری وقتی لوازم پمپ یا خود پمپ رو تعویض میکنید بهتره دوبار هواگیری کنید، یکبار از سوراخ های پمپ و بعد از پیچ هواگیری چرخ ها ، هواگیری پیچ چرخ که روشش مشخصه اما درباره پمپ به این شکل هست که پدال رو تا ته فشار میدید بعد دو سوراخ پمپ ر و با دست میگیرید و پدال رو رها میکنید ، دوباره پدال رو تا ته پایین میبرید و سوراخ ها رو با انگشت میگیرید و پدال رو رها میکنید، اینکارو ادامه میدید تا روغن از سوراخ ها خارج بشه ، بعد لوله ها رو می بندید و به سراغ هواگیری پشت چرخ ها میرید ، امیدوارم کمکی کرده باشم.
راستی دوستان فرمون نوا شما هم تیزه؟ یعنی اصلا" خلاصی نداره؟
هواگيري پمپ اصلي به اين صورت هم خيلي خوبه و در واقع از دردسرهاي هواگيري از چرخ كم ميكنه، اما بايد واقعا دقت بكنيد تا روغن روي بدنه نريزه چون روغن ترمز بشدت به رنگ صدمه ميزنه.( اگر اين اتفاق رخ داد بايد به سرعت با آب خنك تمام روغنها را شسشو داد )
البته من ترجيح ميدم اين كار را زماني كه پمپ از روي ماشين باز هست انجام بدم تا هم دسترسي كافي داشته باشم و هم مشكل ريختن روغن روي بدنه نباشه.
در مورد تيز بودن فرمان نوا، هميشه اين سوال براي من وجود داشته كه چرا فرمان بيوك ايران و نوا اينقدر نسبت به فرمان كامارو و پونتياك نرمتر و يا بقول معروف تيزتر هست؟ درحاليكه سيستم جعبه فرمان و پمپ و جلو بندي اونها دقيقا يكي بوده و تفاوتي نداره.
اگر منظور شما همين تيزتر بودن باشه، بله نوا من هم همين وضعيت را داره و توي تمام بيوك و نوا هايي كه تا الان ديدم همينطور بوده.
اما اگر منظور شما داشتن خلاصي باشه، اين ديگه مربوط به موارد متعددي ميشه كه از شل و يا لق بودن قطعات جلوبندي شروع شده تا به ايرادات جعبه فرمان ميرسه.
با توجه به اينكه جلوبندي نوا را كاملا تعمير كرديد، احتمال ميدم مشكل از جعبه فرمان باشه و به احتمال بسيار قوي تنظيم رگلاژ نرمي و سفتي جعبه فرمان بهم خورده.
براي تنظيم مجدد بايد اين مهره اي كه دور پيچ ، روي جعبه فرمان وجود داره را خيلي كم شل كنيد و بعد همزمان با نگه داشتن مهره ، پيچ را خيلي كم سفت كنيد( مثلا 1 يا 2 mm بيشتر سفت نكنيد) و بعد با نگه داشتن پيچ در همين وضعيت جديد، مهره را سفت كنيد تا پيچ ديگه حركت نكنه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد فرمان را تست كنيد و ببينيد چقدر تغيير كرده؟
اگر خيلي سفت بود، بايد كمي رگلاژ را برگردانيد و اگر هنوز خيلي شل بود، اينبار بيشتر سفت كنيد.
با چند بار انجام اين كار به راحتي رگلاژ مجدد فرمان انجام ميشه.
آقا مصطفي، مشكل صداي تقه ديفرانسيل حل شد؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درب رادیاتور را که باز میکنم ضد یخ خیلی ضعیف از شبکه ها بیرون میاد آیا این طوری باید باشه ؟ یا رادیاتور گرفتگی داره ، در ضمن رادیاتور سه لول هستش.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
علی اقا پمپ هیدرولیک و روغنش رو تعویض کردم ، جلوبندی هم که قطعات خرابش از جمله تمام سیبک ها عوض شدن ، در حال حاضر بطور کلی مشکلی نداره ولی از نظر من فرمونش اصلا خلاصی نداره و با کوچکترین اشاره به فرمون چرخها حرکت میکنن، نمیشه یه کم خلاصی فرمون رو زیاد کرد؟
صدای دیفرانسیل بهتر شده و فقط در ترمزهای خیلی شدید صدای کمی شنیده میشه در حالی که در نهایت علت مشخص نشد .:n36:
آیا لازمه که فرمان خلاصی داشته باشه؟
ضمنا اینگونه که من از فرمایشات علی آقا متوجه شدم میشه میزان نرمی و سفتی فرمان را تنظیم کرد، دسته؟
درود بر دوستان گرامی.وقت و حالتون بخیر و خوشی.در مورد مشکل بالا عرض شود که میل فرمون ها به جهت حفاظت از راننده در تصادفات حالت کشویی دارند.(مثل آنتن های سرخود قدیمی تلویزیون ها)وقتی روی ماشین کار میکردم قسمت انتهایی که به منجید فرمون(کوپلینگ) متصل میشد کمی رفت داخل خشاب خودش برای همین کوتاه شده بود.لبشو با انبر قفلی قفل کردم و کشیدم بیرون و مشکل حل شد و جعبه فرمونی که خودم تعمیرش کردم به خوبی کار کرد.:n19:نقل قول:
علی اقا با کمال شرمندگی باید عرض کنم چون گوشی مناسب عکسبرداری ندارم نمیتونم از وقایل عکس تهیه کنم و اینجا بزارم.
و یک سوال مهم:
پمپ ترمز ماشینم ایراد فنی داشت.سه چهار ماه پیش به همراه اون جعبه فرمون یک پمپ مثلا نو هم تهیه شد تا تعویض بشه با نمونه مورد دار قبلی.دیروز پمپ جدید رو بستم و هواگیری کردم.اما توو تستی که انجام دادم متوجه شدم با چندبار ترمز گیری مایع ترمز داخل مخزن جلویی کم و به محتویات مخزن عقبی اضافه شده!!!!!!خدا لعنت کنه هر چی آدم دروغگو و مال حروم خور رو.اینجا بود فهمیدم پمپ مثلا نو ایراد داره.بالاجبار پمپ باز شد رفتم چند تا اورینگ و وسایلش رو از اورینگ فروش ها تهیه کردم و پمپ بسته شد.الان دیگه مشکل جابجایی مایع ترمز در داخل مخزن وجود نداره اما..... با چند با ترمز گیری ترمزها گیر میکنه به طوری که دود از دیسک و لنت بلند شد!!!!! بالاجبار مهره های خروجی از پمپ رو باز کردم تا کمی فشار کم بشه و لنت ها آزاد بشن تا به خونه برسم.از ظهر تا حالا هر چی فکر کردم به نتیجه ای نرسیدم.دو تا احتمال دارم برای این مشکل.اول اینکه موقع نصب واشر و اورینگ های پمپ اونهارو جابجا انداخته باشم(که به احتمال 90 درصد درست انداختم چون یادمه و دقت کرده بودم سر هیمن موضوع).احتمال دوم سر خرابی تقسیم هست.
تا نظر دوستان چی باشه.:n40:
درب رادیاتور را که باز میکنم ضد یخ خیلی ضعیف از شبکه ها بیرون میاد آیا این طوری باید باشه ؟ یا رادیاتور گرفتگی داره ، در ضمن رادیاتور سه لول هستش.
رادياتور 3 لوله براي شورلت بخصوص توي آب و هواي گرمسير ايران خيلي كمه، اگر كولر هم استفاده بشه حتما بايد حداقل 5 لوله باشه.
مقدار گردش آب به سلامت پره هاي آب پخش كن( پروانه داخل واتر پمپ) و باز بودن لوله ها و تميز بودن اونها بستگي داره.
اگر ماشين بطور كلي گرم نميكنه پس مشكلي نيست در غير اين صورت بايد دنبال ايراد بگرديد كه احتمالا ميتونه از كثيف بودن آب رادياتور و گرفتگي لوله هاي راديات باشه.
نمیشه یه کم خلاصی فرمون رو زیاد کرد؟
اگر منظور شما اينه كه فرمان سفت تر از الان باشه، با همان پيچ تنظيم اين كار انجام ميشه اما كلا فرمانهاي بيوك و نوا خيلي نرمتر از مال كامارو و پونتياك و كاپريس هست.
با ترمز گیری ترمزها گیر میکنه به طوری که دود از دیسک و لنت بلند شد......
بله ممكنه مشكل از تقسيم ترمز باشه كه فكر كنم بهترين كار انجام تست باشه كه روش را آقا محمد توضيح دادن، و در ادامه اين احتمال هم هست كه پيستون ترمزهاي جلو گير كرده باشه و بايد باز شده و سرويس بشن.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جناب MJ1970 یادمه توی یکی از پست هاتون گفته بودید که میشه شناور باک بنزین را زنده کرد امکان داره توضیح بدید.با تشکر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با سپاس از علی اقای عزیز.
الان چیزی که ذهن منو مشغول کرده این هست که اگر خرابی از تقسیم هست چرا قبل از تعویض پمپ جدید مشکل گیر کردن نداشتم!!!از طرفی هم احتمال میدم به دلیلی خرابی پمپ ممکن بود فشار کافی برای گیر کردن چرخهااا وجود نداشت!!!!
این تقسیم بد دردسری هستچون نمونه نو نداره.
حالا به نظرتون تقسیم ماشینهای مختلفو میشه برای دیگر خودروها استفاده کرد؟؟
من احتمال داره در مرحله اول پیستون های ترمز چرخ جلو رو باز کنم.چون سابقه خرابی دارند.
آیا لازمه که فرمان خلاصی داشته باشه؟
ضمنا اینگونه که من از فرمایشات علی آقا متوجه شدم میشه میزان نرمی و سفتی فرمان را تنظیم کرد، دسته؟
آقا محسن فرمودین چندتا اورنگ و وسایل خریدم، آیا اندازه اون اورینگ ها حتی یه ذره بزرگتر نبودند که مانع حرکت رو به عقب پیستون ها بشن؟