-
علی اقا این موتور که عکسش رو قرار دادید چطور به این حالت دراومده؟ایا شاتون شکونده بعد میل لنگ یا اینکه یکدفعه میل لنگ بریده؟
راستی مشکل پمپ هیدرولیک ماشین حل شد و اولا یک کیت کامل تعمیر پمپ هیدرولیک گرفتم و بعد ماه و ستاره پمپ رو تعویض کردم و کیت هم تعویض شد و با روغن نو سیستم هیدرولیک رو جمع کردم و الان با وجود اینکه تسمه هیدرولیک رو سفت نکردم فرمون مثل روز اول تولد ماشین نرم شده.
-
فكر كنم به علت فشار بيش از حد و دور بالا، ابتدا ميل لنگ تاب برداشته و بعد با كج شدن شاتون و فشار به ديواره سيلندر، باعث انفجار موتور شده.
من تابحال به چشم خودم چنين وضعيتي توي موتور نديدم بجز موتورهاي مسابقه اي F1 كه توي يك سري برنامه هاي مستند موقع آزمايشات و تعيين حد توان اونها موتورها بشدت داغ و در واقع قرمز ميشدند و در اين حالت قدرت توليدي به بيش از 1000 اسب بخار ميرسيد.
تنها يكبار موتور بيوك اسكاي لارك باز كردم كه يكي از شاتونها كج شده بود و دليل اون ورود آب به داخل سيلندر و استارت زدن بود كه باعث كج شدن شاتون شده بود.
آقا محمد، از سرويس پمپ فرمان تصوير داريد؟ خيلي وقته تعمير نكردم ، تقريبا يادم رفته چي به چيه، فقط يه كلياتي يادم مانده، ولي ميدونم كه تعميرش از پمپ هيدروليك ماشينهاي امروزي خيلي راحتتر و ارزانتر در مياد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
بله حتما علی اقا
البته به دلیل داشتن اینترنت ضعیف یه مقدار برای قرار دادن تصویر مشکل دارم و به همبن دلیله که جدیدا پستهام بدون عکس شده ولی حتما و در اولین فرصت توضیح و تصاویر رو قرار میدم.
-
ماشین را که تازه خریده بودم این فلپ دور فرمان به این صورت کار میکرد که هنگام خاموش کردن ، فرمان را کمی به راست ، کمی به چپ میپیچوندم این فلپ موافق عقربه ساعت مقداری میچرخید و فرمان قفل میشد و باز کردنش هم به این صورت بود البته این بار خلاف عقربه ساعت میچرخید الان فرمان قفل میشه و مشکلی در قفل کردن فرمان نیست اما این فلپ کار نمیکنه میخواستم بدونم نقش این فلپ چیه؟ درضمن بیزر هم از کا رافتاده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
اين بخش متحرك در پوسته فرمان ( فلپ) براي تعويض وضعيت دنده در حالتهاي مختلف طراحي شده( گيربكس دستي و اتوماتيك) و البته قفل شدن فرمان در زمان درآوردن سوئيچ و حركت دادن سوئيچ چراغهاي دنده عقب.
در نمونه هايي كه گيربكس دستي است( مثل نوا سي 1) اهرم دنده در همين قسمت سوار شده و با حركت دادنش، كل فلپ حركت ميكنه.
در نمونه هاي اتوماتيك هم باز بوسيله لينكهاي اتصال در داخل محفظه موتور اين بخش از فلپ متحرك هست و در هر دو نوع براي قفل شدن فرمان اين بخش حركت داره تا صفحه خورشيدي زير قيفي بوق با پيم قفل كننده درگير بشه.
از كار افتادن بيزر ممكنه از قطع شدن برق اون باشه ، اما اين احتمال هم هست كه مربوط به همين قسمت باشه.
كانكت خاصي در انتهاي مغزي سوئيچ مكانيكي وجود داره كه با حركت اين بخش از فلپ فعال ميشه و صداي اخطار بيزر به كار ميافته.
بهتر اول چك كنيد و ببينيد آيا چراغهاي دنده عقب روشن ميشه؟
اگر نه، دنبال ايراد بگرديد و ببينيد آيا مقدار حركت لازم براي اتصال كانكت اون سوئيچ چراغهاي دنده عقب وجود داره يا خير؟
با دست هم اين فلپ را حركت بديد و وضعيتهاي مختلف را چك كنيد.
لينك اتصال فلپ به اهرمهاي دسته دنده در داخل موتور را هم چك كنيد. ممكنه مقداري خلاصي پيدا كرده باشه و يا حتي جدا شده باشن.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
علی اقا یادمه قبلا از لنت پارس و تجربه بدتون با این لنتها نوشته بودید.
من یک دست لنت نو پارس برای جلو از قبل داشتم که بعد از تعمیر کامل جلوبندی روی ماشین نصب کردم.
مشکلی که دارن اینه که بوی سوختگی میدن و بعد از چند تا ترمز بوی لنت بلند میشه!
من فعلا بهشون دست نزدم و صبر کردم تا ببینم تا 1000 کیلومتر بعد از راه اندازی ماشین ایا بوی اونها از بین میره یا نه؟
فعلا که حدود 400 تا راه رفته ولی کماکان بوی سوختگی میدن.البته کیفیت ترمزگیری خوبی هم ندارند و امروز نزدیک بود یه پراید رو تا کمر جمع کنم !
بعد از تعویض کامل و نو سازی شلنگهای ترمز عقب و جلو مشکل نشت روغن ترمز داشتم که بعد از چند سری باز و بست تونستم قطعشون کنم و فقط الان لنتهای جلو کمی مشکل دارند و پدال ترمز هم کمی پایینه و باید ببینم شاید بشه با هواگیری ترمز رو بالاتر اورد.
قبلا از سر 4 چرخ هواگیری کردم و هوا نداره ولی نمیدونم شاید باید از پمپ ترمز هم هواگیری بشه!ایا لازمه؟
-
جنابcamaro ltباعث افتخاره که هم وطن متخصصی مثل شما را داریم الحق و النصاف خبره هستید ممنون که ما مبتدیها را راهنمایی و تجربه ارزشمندتون را در اختیارمان میگذارید
-چراغهای دنده عقب روشن نمیشه (البته با ترفندی که صاحب قبلی انجام داده روشن میشه که در آخر توضیح خواهم داد)
-وقتی که ماشین روشنه سوییچ را در میارم فرمان قفل نمیشه
طبق فرموده شما فلپ را با دست حرکت دادم به هیچ وجه تکان نخورد، ماشین را روشن کردم دنده که در حالتP بود فلپ حرکتی نداشت اما دنده را رویR گذاشتم با دست فلپ را موافق عقربه ساعت حرکت دادم دنده از R به N حرکت کردمقداری که فلپ را حرکت دادم ازN به D آمد اما از D به L2 و L1 نیامد
لینک اتصال فلپ به اهرمهای دسته دنده در داخل موتور را متوجه نشدم که چک کنم لطفا توضیح دهید که کدام قسمت است.
چراغ دنده عقب با این روش روشن میشه که اتوماتیک راهنما(فلاشر)که سه فیش داره دو سیم قرمزبه همدیگه وصل بشن روشن میشه اما مشکلی که در این روش هست راهنماهای سمت راننده کم نورند و وقتی که چراغ خطر را روشن میکنم و پا را روی ترمز میگذارم بطور کل چراغ خطر سمت راننده خاموش میشه...! اما سه فیش اتوماتیک راهنما را درست سر جایش میزنم چراغهای دنده عقب روشن نمیشن
حالا برای حل این مشکل باید کل فرمان را باز کنم تا به قطعات داخل پوسته فرمان دسترسی داشته باشم؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
آقا محمد، حقيقت اينكه لنتهاي پارس برخلاف تبليغهايي كه ميشه، اصلا كيفيت خوبي نداره ( حداقل براي چند نمونه خودرو كه من لنت ميفروشم)
مثلا مدتي هست كه كسي چندان تمايلي به خريد لنت پارس براي پرايد نداره و اكثرا هم از صدا دادن و كيفيت بد ترمز اون صحبت ميكنن.
البته مدتي هم بود كه لنت تقلبي را به جاي لنت پارس وارد بازار كرده بودن كه شركت لنت پارس از طريق قانوني پيگير شد و اطلاعيه هايي هم در اين مورد براي فروشندگان قطعات خودرو فرستاد، اما كلا كيفيت لنتهاي پارس تا جايي كه من تجربه داشتم جالب نبوده.
در حال حاضر لنتهاي روي ماشين ( جلو) از نوع پارس هست كه بد نيست اما تعريف آنچناني هم نداره، و گايه اوقات بعد از گرم شدن صدا ميده و قدرت ترمز گيري هم حدودا 30% از اون چيزي كه بايد باشه كمتره.
به نظر من اگر از لنتهاي ديگه استفاده بكنيم بهتره ، حتي لنتهاي چيني كه بعضي از نمونه هاي اونها كيفيت خوبي دارن و فكر كنم فروشندگان قطعات آمريكايي اطلاعات بهتري در اين مورد داشته باشن.
اگر مدارات ترمز كاملا هواگيري شده و ديگه هيچ هوايي نداره، پس ضعف ترمز ميتونه از بوستر و يا پمپ اصلي باشه. رگلاژ مناسب لنتهاي عقب هم در قدرت ترمز گرفتن تاثير زيادي داره.
يكي از بخشهايي كه ممكنه چندان به نظر نرسه، ترمينال تقسيم ترمز هست ( قطعه اي كه لوله هاي متعدد ترمز جلو و عقب به اون وصل شده و تقريبا زير پمپ ترمز اصلي قرار داره.)
اين قطعه هم فرسوده ميشه و ميتونه در رسيدن فشار لازم روغن ترمز به هر چرخ اشكال ايجاد بكنه و يكي يا چندتا از چرخها به درستي ترمز نگيرن( كه فكر كنم ماشين من هم بخاطر همين مسئله چرخ جلو راست خوب ترمز نميگيره)
معمولا زماني از سمت پمپ اصلي هواگيري ميشه كه لوازم پمپ تعويض شده باشه و ديگه قصد هواگيري كامل نداشته باشن.
اگر از سلامت پمپ اصلي مطمئن هستيد( اورينگهاي داخل سيلندر پمپ اصلي) و بوستر هم بخوبي كار ميكنه( به همراه سوپاپهاي روي بوستر و منيفولد هوا) ، و رگلاژ چرخهاي عقب هم خوبه، پس يا از لنت ميتونه باشه و يا از ترمينال تقسيم ترمز.
.................................................. ...........
متشكرم جناب kcnc
هركسي بالاخره يك چيزي بلده و به اشتراك گذاشتن تجارب باعث راحتتر شدن دسترسي به اطلاعات ميشه.
در مورد برق خودرو، متاسفانه چون امكان نشان دادن وضعيتهاي مختلف عملكرد برق خودرو در بخشهاي مختلف بوسيله تصوير وجود نداره( نسبت به قطعات مكانيكي) ، بنابراين تنها ميشه با راهنمايي هاي ساده و جزء به جزء جلو رفت.
قبل از هر چيز يك نكته خيلي مهم بگم و اينكه فريب برق خودرو را نخوريد كه ولتاژ كمي داره و نسبت به برق منزل و شهري، كشنده نيست، بلكه برعكس ميتونه خيلي خطرناكتر باشه چون بدنه فلزي خودرو و بار منفي اون به راحتي ميتونه باعث اتصال و آتشسوزي بسيار شديد بشه بطوري كه سرعت سوختن سيمهاي برق يك خودرو دست كمي از آتش گرفتن چاشني انفجاري مواد منفجره نداره، ( برعكس برق منزل كه بجز جعبه فيوز اصلي كنتور، داراي فيوز و محافظهاي جداگانه براي هر وسيله است) در برق خودرو فقط يك جعبه فيوز كلي وجود داره كه هر فيوز هم ممكنه براي چندين بخش و وسيله برقي نصب شده باشه.
همينطور بخاطر وجود نقاط كور و دسترسي سخت به بعضي از مدارات الكتريكي ممكنه خيلي راحت آتش سوزي بوجود بياد و متوجه نباشيم و يا با ايجاد اتصال كوتاه با بدنه، شرايط خطرناكي براي آتش سوزي سيمهاي برق و در ادامه كل ماشين بوجود بياد.
بنابراين زماني كه روي يك بخش از برق خودرو كار ميكنين، براي احتياط سرباطري را باز كنيد( ترجيحا منفي) و فقط موقعي كه از عايق بودن سيمهاي تعمير شده و سلامت قطعه اطمينان داشتيد برق را وصل كنيد.
ظاهرا صاحب قبلي ماشين چندان به رعايت اين موارد و تعمير درست بخشهاي صدمه ديده، اعتقادي نداشته و باري به هر جهت سر و ته قضيه را هم آورده، بنابراين بايد كم كم جلو بريم تا متوجه بشيم در چه قسمتهايي مشكل وجود داره و كجاها بايد تعمير و يا تعويض بشه.
در ابتدا براي حل اين چند مشكل كه با هم قاطي شده، بصورت قدم به قدم جلو ميريم:
1. ابتدا فيشهاي اتوماتيك راهنما را بصورت استاندارد خودش نصب كنيد تا اشاره بطور معمولي كار خودش را بكنه.( احتمالا اين فلاشر اصلي بايد باشه كه از جاي خودش كه روي يك پايه درست زير داشبرد هست در آورده شده، و يك فلاشر ديگه هم روي جعبه فيوز قرار داره كه مربوط به 4 كنتاكت ميشه)
2. لامپهاي عقب را چك كنيد و ببينيد آيا لامپهاي دنده عقب( دو عدد لامپ سمت داخل كه پشت طلق سفيد قرار دارند) 1 كنتاكت هستند يا خير؟ و البته دو عدد لامپ ترمز و اشاره كه پشت طلقهاي قرمز قرار دارن را هم چك كنيد كه بايد حتما دو كنتاكت باشن. ( سالم بودن هلدر و تماس محكم و كامل انتهاي لامپها با هلدرها و روشن شدن اونها را هم بدقت چك كنيد)
سيمهاي لامپ ترمز و اشاره ربطي به لامپهاي دنده عقب نداره، و بايد مطمئن بشيم كه جاي اين دوتا را با هم عوض نكرده باشه.
3. درست روي پوسته فرمان يا همان فلپ، به سمت پايين و جايي كه پدالها قرار داره، به دنبال اين قطعه بگرديد و ببينيد آيا چنين قطعه اي در اونجا پيدا ميكنيد يا خير؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اين قطعه همان كليد كنتاكت برق چراغهاي دنده عقب هست كه بواسطه حركت چرخشي پوسته فرمان ( فلاپ) برق را براي لامپهاي دنده عقب وصل ميكنه .
يك زائده داره كه داخل شكاف پوسته وارد شد و نيروي چرخش به اون منتقل شده و كنتاكنها وصل و قطع شده و باعث روشن و يا خاموش شدن چراغهاي دنده عقب ميشه.
با دو عدد پيچ به بدنه فلاپ وصل شده و يك سوكت برق هم به اون متصل هست.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سوكت را از روي اون در بياريد و با يك لامپ تست كنيد كه آيا اصلا برق به اون ميرسه يا خير؟( يك تست لامپ بسازيد تا هميشه توي اين موارد تعميرات برق خودرو از اون استفاده كنيد)
منفي تست لامپ را به بدنه بزنيد و مثب را به سوكت متصل كنيد و ببينيد آيا لامپ روشن ميشه؟ ( سوئيچ استارت بايد باز باشه)
بعد از انجام اين مراحل و بدست آوردن اطلاعات مورد نياز، بقيه مراحل را ادامه ميديم.
اينجا من سوئيچ را در آورده بودم تا با كمي سوهان كاري، رگلاژ مناسب براي نصب و روشن كردن لامپهاي دنده عقب را بدست بيارم.
-
در مورد ترمزها ی ماشین بنده:
1-لنتهای عقب وضع خیلی خوبی دارند ولی رگلاژ نشدن و باید رگلاژ هر دو سفت تر بشه تا ترمزگیری بهتر بشه.
2-پمپ ترمز اصلی رو 3 سال پیش نو کردم و خیلی بعیده که تو این مدت کم مشکلی براش پیش اومده باشه.البته شاید اگه پیستون داخلیش با اون نمونه اصلی که اورینگ روی اون با نمونه های دیگه فرق داره عوض بشه بهتر باشه.راستی عکسی از اون پیستون اصلی دارید؟
3-تا قبل از بازسازی زیر و بند و جلوبندی ماشین و قبل از خالی شدن روغن ترمز داخل لوله ها ی ترمز تقسیم ترمز هم مشکلی نداشت و ترمزگیری ماشین مشکل خاصی نداشت.البته دیگه دقیقا نمیدونم که مثلا کدام چرخ ترمز قویتری میگیره و به نظرم با دستگاههای خاصی باید اندازه گیری بشه.
پس با توضیحاتی که فرمودید اگه درب پمپ ترمز رو باز بگزارم و پیچ هواگیری 4 چرخ هم باز کنم ترمز هواگیری میشه و دیگه هوایی در هیچ قسمتی باقی نمیمونه درسته؟
البته من همیشه به این روش ترمزها رو هواگیری میکردم.
-
جنابcamaro lt
1-فیشهای اتوماتیک راهنما بصورت استاندارد نصب شد(جای اتوماتیک راهنما زیر داشبرد را پیدا نکرم چون قبلا با چسب برق زیر داشبرد چسبانده شده بود)
2-لامپهای دنده غقب از نوع تک کنتاکت وسالم هستند ، لامپ ترمزها دو کنتاکت هستند هلدرها را چک کردم لامپها سالم و در جای خودشان محکمند
3-کلید کنتاکت دنده عقب را باز کردم که دو سوکته است......!!
4-در تست لامپ زائده که دارای خط شاخص هستش را روی P قرار دادم لامپ روشن شد و هنگامی که خط شاخص زائده ما بین P وN قرار میگیره لامپ خاموش میشه ، خط شاخص زائده را روی N قرار میدم لامپ روشن میشه و زائده را تا انتها میگذارم(خلاف عقربه ساعت لامپ خاموش میمونه)
یه اهمتر از نوع ابتدایی دارم که درست کار میکنه با آن سوکت های کنتاکت دنده عقب را تست کردم (سوئیچ استارت باز بود)در هر دو سو کت برق نبود ماشین را روشن کردم دنده را روی R قرار دادم و دوباره تست کردم هر دو سوکت برق نداشت کلیه فیوزها را چک کردم همگی سالمند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
اگه ماشینتون اتوماتیکه این کلید در اتوماتها 2 تا سوکت میخوره و با نمونه نصب شده در دنده ای ها فرق میکنه.
دلیلش هم اینه که اگر در ماشین اتوماتیک دنده روی D-L1-L2-R باشه و راننده حواسش نباشه و استارت بزنه ممکنه خطر پیش بیاد و به همبن دلیله که این کلید رو قرار دادن تا اجازه وصل شدن برق سویچ به اتومات استارت فقط در حالت پارکP و در حالت خلاص N رو میده و در صورت سلامت کلید و تنظیم صحیح این کلید در حالت R چراغهای سفید عقب و در حالت R-N استارت میزنه و در حالات دیگر استارت حرکت نمیزنه.
اتفاقا وقتی ماشینم رو اتومات کردم کلید قبلی رو باز کردم و کلید مخصوص اتوماتیکها رو نصب کردم و الان خیلی دقیق و درست عمل میکنه.
-
جنابMJ1970 من هم مشکل لنت جلوم که پارس هستش را دارم ماشینم شورلت نوا(لنت پارس جیپ آهو روشه)توی نت داشتم تحقیق میکردم که شرکتی ادعا میکنه لنت ترمز، شمع اتولایت ،فیلتر هوا ، فیلتر روغن ، اصلی را وارد میکنه و چند تا نمایندگی در تهران و کرج و کرمان داره این هم آدرس وب سایتش
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
با تشکر از علی اقا و محمد جان بخاطر اطلاعات ارزشمندی که در اختیار دیگران میذارن
بالاخره امروز واترپمپ نصب شد و چند جای دیگه از جمله رادیاتور که نشتی داشتن هم رفع اشکال شدن، حالا باید برای ماشین امپر اب نصب کنم، دوستان روش نصب امپر برقی اب رو از اول تا اخر کسی میدونه که توضیح بده من اجرا کنم؟
-
آقا محمد، من هيچ تفاوتي بين كارايي اين دو نوع پيستون نديدم. انتهاي يكي اورينگ معمولي ميخورد ( با مقطع گرد) و ديگري اورينگ لبه دار.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
براي اطمينان از اينكه هيچ هوايي داخل مدار ترمز باقي نمانده باشه، بهترين كار هواگيري تحت فشار هست كه يك نفر پدال ترمز را مرتب فشار بده و ول بكنه ( پر كردن ترمز) و زماني كه پدال زير پا سفت شد، همينطوري با فشار نگه داره و نفر بعدي پيچ هواگيري را كمي شل بكنه تا روغن و هوا با هم از اون سيلندر بيرون بياد ( پدال هم زير پاي نفر اول پايين خواهد رفت)
با خارج شدن هوا و روغنف پيچ سفت كنيد و مجددا نفر اول پدال ترمز را پر بكنه تا باز سفت بشه و باز همين عمل شل كردن پيچ هواگيري و خروج هوا و روغن انجام بشه.
اين كار را چند بار انجام بديد تا مسير روغن اون سيلندر كاملا از هوا خالي بشه و ديگه هيچ حباب هوايي از پيچ هواگيري بيرون نياد و فقط روغن خالص با فشار باشه.
اين كار را به ترتيب براي تمام چرخها انجام بديد تا نتيجه بهتري بگيريد. در اون حالت معمولي كه انجام دادين ممكنه تعدادي حباب هوا هنوز در مسير باقي مانده باشه و همين عامل ضعف ترمز بشه.
از دورترين چرخ نسبت به پمپ اصلي شروع كنيد تا به نزديكترين برسيد( عقب راست، عقب چپ، جلو راست ، جلو چپ)
..........................................
جناب kcnc
همانطوري كه آقا محمد گفت ، سوئيچ مربوط به مدلهاي اتوماتيك هست و براي ايمني داراي وضعيت قطع و وصل برق استارت.
در حال حاضر ظاهرا كليد به درستي عمل ميكنه، اما برق به اون نميرسه و سوكتهاي متصل شده به اون، برق ندارن، پس بايد دنبال دليل نبود جريان برق در اين سوكتها باشيد.
اگر فيوزها سالم هستن، پس اين احتمال هست كه سيمهاي مربوط به اين سوئيچ از جايي در سيمكشي ماشين قطع شده كه بايد پيدا بشه.
براي اين كار بهترين روش استفاده از نقشه برق ماشين هست كه من از نت مدل مورد نظر را قبلا پيدا كرده بودم( مدل 1977 و 1978 و 79) كه نمونه هاي 6 و 8 سيلندر را توضيح داده ( در دو بخش جلو و عقب ماشين)
اينجا قسمتهاي برق جلو ماشين توضيح داده شده.
با استفاده از اين نقشه و پيدا كردن قطعه مورد نظر( در اينجا سوئيچ ايمني دنده عقب و استارت) و دنبال كردن مسير سيمها، ميتونيد با ماشين خودتون مقايسه كنيد و محلهايي كه احتمالا قطعي وجود داره را تشخيص بديد.
تا اينجا كه من ديدم، سوئيچ مورد نظر در اين نقشه دقيقا نشان داده شده كه دو سوكت داره NEUTRAL SAFETY SWITCH :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ظاهرا يكي از سيمهاي مربوط به اين سوكتها از سمت همان فلاشر مياد و شايد يكي از دلايل وصل كردن سيمهاي فلاشر به همديگه براي روشن شدن چراغهاي دنده عقب همين بوده.
.................................................. .
جناب mard1169
باعث خوشحالي من هست كه بتونم تجربه خودم را در اختيار بقيه دوستان قرار بدم.
نصب نشانگر جيوه اي كار بسيار ساده اي هست و فقط كمي دقت لازم داره.
نمونه اي كه من استفاده كردم از اين مدل بود و دقت خوبي داره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در اولين مرحله بايد محل نصب را در داخل اتاق مشخص كنيد. من بهترين محل كه امكان داشت را در زير داشبرد و درست پايين زيرسيگاري ديدم چون سوراخ مورد نياز براي بستن پيچ وجود داشت و در معرض ديد قرار داشت، بنابراين اول پايه را سوار و كاملا محكم كردم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
كل لوله باريكي كه به نشانگر متصل شده را از داخل اين پايه عبور بديد ( مراقب باشيد كه ضربه و فشار زيادي به اون وارد نكنيد چون در صورت سوراخ شدن ، از كار ميافته)
بعد نشانگر را با پايه هايي كه در خودش وجود داره بطور صحيح و مستقيم روي پايه اصلي سفت كنيد ( توضيحات لازم را روي قوطي با شكل دادن)
در ادامه كل لوله را بايد از داخل اتاق به داخل محفظه موتور وارد كنيد كه براي اينكار بايد در زير پاي راننده دنبال محل مناسبي كه بتونه اين لوله و فشنگي سر اون رو از خودش عبور بده، پيدا كنيد.. من از يكي از سوراخهايي كه براي عبور سيم كيلومتر بود استفاده كردم. چند تا سوراخ ديگه هم هست. ببينيد كدوم براي كار مناسبه، و اگر كمي براي عبور كوچك بود ، با ابزاري مناسب كمي بزرگتر كنيد.( مراقب باشيد به سيمها آسيب نزنيد)
لوله و فشنگي را از اونجا عبور بديد تا كاملا به داخل موتور برسه.
براي سوار كردن فشنگي سر لوله، چند محل وجود داره كه هم روي سرسيلندر هست، هم درب ترموستات و هم هوزينگ ترموستات.
هركدام كه دسترسي بهتر و ساده تري داشت استفاده بكنيد.
ممكنه محل مورد نظر كمي بزرگتر از حد مورد نياز باشه كه در اين صورت از يك بوش پيجدار اضافي كه در كيت نشانگر هست استفاده كنيد. كمي تفلن دور اون بپيچيد و سوار كنيد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در نهايت كمي تفلن هم به دور بوش سوار شده روي لوله نشانگر ببنديد و اون را روي اين بوش اول كه نصب كرديد، سوار كنيد( خيلي مراقب باشيد كه لوله صدمه نخوره)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لوله نشانگر را از كنار سرسيلندر و در صورت امكان خرطومي دسته سيم كه اونجا قرار داره عبور بديد تا كمتر در معرض صدمه قرار بگيره.
در مورد چراغ داخل نشانگر، منفي را به يكي از پيچهايي كه با اون پايه را بستيد متصل كنيد، و سيم مثبت قرمز را به يكي از سوكتها و يا جامپرهايي كه در دسته سيم كشي ماشين وجود داره و با روشن كردن چراغها، برق در اون مياد، متصل كنيد تا موقعي كه چراغهاي ماشين را روشن ميكنين، چراغ داخل نشانگر هم روشن بشه.
پيدا كردن اين سوكت و يا جامپر كار سختي نيست و چون مدلههاي مختلف تقريبا سيم كشي مشابه دارن، ميتونيد با كمي جستجو و استفاده از تست لامپ، مورد را پيدا كنيد.
موفق باشيد.
....................................
پاكارد دهه 30 ميلادي، قبل و بعد از بازسازي
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
علی جان دستت درد نکنه، راستش این امپر رو الان دارم ولی شلنگ رابطش پاره شده و عملا کار نمیکنه
با این توضیح شما کامل متوجه روند کار شدم، به نظرت برم دوباره از همین مدل امپر بخرم؟ مدل برقی بهتر نیس؟
اگه برات زحمتی نیس میشه لطفا" نصب اون نمونه رو هم توضیح بدی.
-
نمونه هاي برقي هم هست ، اما با توجه به تجربه اي كه من و بقيه داشتيم، دقت عمل و كيفيت كاري نمونه جيوه اي خيلي بهتره و تحت هر شرايطي، دماي واقعي موتور را نشان ميده.
اما مدلهاي برقي ، كه با فشنگي مناسب و مربوط به خودشون ارائه ميشه، زياد قابل اطمينان نيست و من در سالهاي گذشته چندبار استفاده كردم و چندان راضي نبودم، چون فشنگيها گاها دچار خظا شده و دماي واقعي نشون نميده، از اون گذشته نوسانات برق خودرو تاثير زيادي روي دقت عمل برقي داره و از طرفي ممكنه اون فشنگي چندان با برق خودروهاي ما هماهنگي نداشته باشه كه تمام اين دلايل باعث كم شدن دقت نشانگر حرارت برقي ميشه.
شايد تنها مزيت و نكته مثبت نشانگر برقي، نسبت به جيوه اي، دوام بالاتر اون نسبت به ضربات و كارهاي فني باشه ، چون فقط يك سيم برق هست كه ممكنه قطع بشه و با وصل مجدد اون، نشانگر دوباره به كار ميافته( برعكس نمونه جيوه اي كه اگر لوله سوراخ بشه ديگه قابل تعمير نيست)
در مورد روش نصب برقي متاسفانه تصويري ندارم، اما معمولا روي خود جعبه اونها دياگرام دقيقي كشيده شده و كار مشكلي نيست.
اگر اشتباه نكنم يك سيم از فشنگي نصب شده روي موتور به نشانگر مياد و يك سيم ديگه از مثبت باطري( يا هر مثبت ديگه كه قوي و بدون نوسان خاصي باشه) به نشانگر متصل ميشه و بقيه موارد كه نصب پايه نشانگر در داخل اتاق و پايه اون سيمكشي لامپ داخل صفحه نشانگر ، مشابه نمونه جيوه اي هست.
اگر از اون نمونه برقي گرفتيد، تصوير روي جعبه را اينجا بگذاريد تا بتوينم راهنمايي لازم را بكنيم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
كليد كنتاكت برق چراغهاي دنده عقب زائده ای که داره داخل پوسته فرمان باچه قطعه ای درگیر میشه و کار میکنه؟ لطفا در مورد تنظیمش توضیح میدید، با سپاس فراوان.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
پس حالا که شما نظرتون اینه من از خرید امپر برقی منصرف شدم و جیوه ای نصب خواهم کرد البته با توجه به حساسیتش بعدا" !!! :n29:
چون موتور مشکل داره و باید تعمیر اساسی بشه، مکانیک با احتساب لوازم یدکی 3 میلیون میگیره:n04:
از طرفی من به مکانیکها اعتماد ندارم و با توجه به وضعیت مالی ترجیح میدم خودم تعمیرات رو انجام بدم
ابزار و وقت لازم رو دارم ولی تجربه اش رو نه! نمیدونم که میتونم یا باید برم سراغ مکانیک ، نظر شما چیه؟:n13:
-
-
جناب KCNC
براي اينكه بتونيد سوئيچ چراغ دنده عقب را به راحتي سوار و رگلاژ كنين، بهتره كه دوتا پيچ نگهدارنده پوسته فرمان به زير داشبرد را باز كيند تا كل فرمان به سمت پايين بياد و دسترسي و ديد بهتري به محل نصب سوئيچ داشته باشيد.
در محل نصب اون سوئيچ، شكافي در داخل پوسته فرمان وجود داره كه با حركت پوسته يا همان فلپ اين شكاف هم به سمت چپ و راست حركت ميكنه. سوئيچ را در محل خودش سوار كنيد و دقت كنيد كه زائده درست در داخل شكاف قرار بگيره.
دوتا پيچ نگهدارنده سوئيچ بر روي پوسته را ببنديد( اما خيلي سفت نكنيد) و با تعويض دنده وضعيت حركتي سوئيچ را بررسي كنين تا بهترين حالت براي تمام وضعيتها بوجود بياد و در نهايت پيچها را سفت كنيد.
همينطور كه ميبينيد پايه هاي سوئيچ داراي جاي رگلاژ كافي براي بسته شدن در بهترين حالت هست.
البته تا زماني كه مشكل برق اون قطعه حل نشده باشه، دقيقا مشخص نيست كه اين تنظيم شما براي روشن شدن چراغهاي دنده عقب و همينطور وضعيتهاي ايمني قطع و وصل برق استارت جواب بده.
///////////////////////////////////
جناب mard1169
اين سوال را بارها نفرات مختلف پرسيدند و حقيقت اينكه جواب دادن به اون بطور واضح امكان نداره چون خيلي چيزها در اين بين تاثير گذار هست كه شامل مقدار اطلاعات فني هر فرد در مورد خودرو، تجربه و تبحر در رابطه با يك نوع خودرو مشخص( مثلا آمريكايي يا آلماني) ، داشتن فضاي كافي و ابزار آلات مناسب براي انجام تعميرات، بودجه و توان كافي براي ادامه كار، پيگيري موارد مختلف و كسب اطلاعات مورد لزوم از منابع مورد اعتماد و كمك گرفتن از افراد وارد بطور حضوري و البته سپردن بعضي از تعميرات به افراد داراي تخصص و ابزار كافي( مثل انواع موارد تراشكاري بر روي سيلندر و سر سيلندر و ميل سوپاپ و جا زدن بوش و كف سابي و ...)
بنابراين اينكه من نوعي بگم، بله شما ميتونيد و امكان داره و بصرفه است، و يا بگم خير امكان نداره و بصرفه نيست و ... جواب نهايي نيست و نميتونه صحيح باشه.
بهترين جواب را خودتون ميتونيد به خودتون بديد ، با توجه با همه مواردي كه خدمت شما گفتم.
البته نظر شخصي من اينه كه ميشه قدم به قدم جلو رفت و هركجا مشكلي وجود داشت از تعميركار وارد كمك گرفت، منتها يك عادت بد در اكثر تعميركاران وجود داره كه كارهاي نيمه تمام و يا به اصطلاح خودشون دست خورده را قبول نميكنن و يا با اكراه ميپذيرن و اگر هم كم و كاستي و خرابكاري توي اون بوجود بياد، به پاي نفر قبلي ميگذارن و از خودشون سلب مسئوليت ميكنند، مگر اينكه واقعا با وجدان باشه و دقيقا كار تميز و درجه يك تحويل بده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
علی اقا به تمام مواردی که در بالا گفتین توجه کردم و فعلا تصمیم گرفتم تعمیر موتور رو به مکانیک بسپارم و خودم برم سراغ موارد بیشماری که مونده، مثلا امروز دیدم ماشین کمک عقب سمت شاگرد رو نداره چون جای کمک در قسمت بالا شکسته، و به نظر حل این مشکلش چندان اسان نخواهد بود!:24:
-
سلام
جناب کامارو(آقا علی)
این آگهی رو توی روزنامه همشهری دیروز دیدم
بیوک ریوریا مدل 1973
09191087001
-
بهتره با مکانیک دقیقتر صحبت کنید یعنی اینکه مثلا اجرت تعمیر دقیقا چقدره؟؟
دیگه اینکه به مکانیک بفهمونید (حتی به صورت صریح) که بهش ربطی نداره که لوازم چقدر قیمت دارن و اینکه چطور تهیه میکنید و فقط حق داره اجرت از پیش تعین شده رو برداره حالا اگه سرسیلندر یا میل لنگ یا پیستون و .... عوض شد دیگه ربطی به اجرت نداره و حق نداره مبلغ بیشتری بگیره.
الان اجرت تعمیر موتور 405 حدود 300 هزار تومنه و برای نوا 600 هزار تومان مناسبه و بیشترش دیگه معقول نیست.
نکته بعدی تراشکاریه و اینکه شما بهتره خودتون یه تراشکاری مجهز پیدا کنید (از اون تراشکاریها که قیمتهاشون رو دقیقا بر اساس نرخ اتحادیه برمیدارن نه اونها که مثلا میپرسن سیلندر چیه شما میگی نوا و بعد براتون کیسه میدوزن) هزینه پولیش سیلندر من رو بر اساس پاترول محاسبه کرد.
برای کف تراشی سرسیلندر هم برید پیش کسی که کارش فقط کف تراشی هست و در تهران کف تراشی در تراشکاری 60 تومان و در جایی که فقط کارش کفتراشی هست 30 تومانه.
قطعا اگه کار تراشکاری رو به مکانیک بسپرید کیفیت کار خیلی پایینتره و معمولا مکانیکها با تراشکارها راههای زیادی برای کلاهبرداری و دزدی دارن.
اگر بتونید با مکانیک برگه ای رو امضا کنید و در اون اجرت رو بنویسید و شرح کارها هم قرار کنید خیلی بهتره و خیالتون راحت تره.
راستی نکته از همه مهمتر اینه که دقیقا مشکل موتورتون چیه؟ممکنه تعمیر کامل نخواد و فقط یه سرویس سرسیلندر بخواد و لازم نباشه کل موتور رو باز کنید.
-
محمد جان اینجا وضعیت از تهران بدتره و به نظرم سوء استفاده بیشتری از مشتری میشه
اجرت تعویض سرسیلندر و رینگ و پیستون و یاتاقان ها و تراشکاری سیلندر لبه زده و سرویس و تمیزکاری و رنگ موتور با وسایلش (که معلوم نیس چه جنسی هستن) حدود 2/5 الی 3 میشه، یعنی تقریبا همون کاری که شما روی موتور ماشینت انجام دادی، البته شما گیربکس رو هم سرویس کردی که اگه اونم حساب کنم بیشتر میشه!
موتور بسیار بد کار میکنه ، صاحب قبلیش داده بازش کردن و وقتی دیده هزینه اش زیاد میشه فقط واشر سرسیلندر رو عوض کرده و بستنش، من از روی حرف اون میگم ، شما پیشنهادی داری؟
اگه به نظرت میتونم خودم کاری کنم راهنماییم کن
-
رنگ کردن موتور و شستشو که هزینه چندانی نداره و قطعات موتور که میرن تراشکاری اونجا با 50000 تومان مثل روز اول تمیز میشن و برای رنگ کردنش هم حدودا 40-50 تومان (حداکثر) هزینه میشه.من با همین اسپریهای معمولی موتورم رو رنگ کردم و هیچ مشکلی هم نداره و ابدا حتی یک لکه از رنگ نسوخته و یا نپریده .(با حدود 10 هزار تومان).
به نظر من اگه ابزار کافی و جای مناسب دارید و تجربه فنی خوبی دارید با تهیه ابزار میتونید خودتون هم کار تعمیر رو انجام بدید .البته کار اسانی هم نیست ولی جوری هم نیست که بگیم اصلا نمیشه. مثلا اگر جرثقیل نداشته باشید باید سینی جلو رو باز کنید و موتور رو تکه تکه خارج کنید و صد البته نیاز به نفرات کمکی هم دارید.
البته همانطور که علی اقا هم اشاره فرمودن این کار با امکانات کم خطرات بدنی هم میتونه به دنبال داشته باشه و گاهی خدای نخواسته یه نقص عضو میتونه تا اخر عمر باعث پشیمونی بشه
اما به هر صورت اجرت 2.5 میلیون خیلی خارج از تصوره!!
یعنی مکانیک بهتر و منصفتری تو شهر شما پیدا نمیشه؟من فکر میکنم اگر خوب جست و جو کنید مکانیک منصفتری پیدا خواهید کرد و با نظارتی که شخصا روی کارها خواهید داشت هم هزینه کاهش پیدا میکنه و هم کیفیت کار بالا میره.
من فکر میکنم با 2.5 میلیون و یا حتی کمتر از این مبلغ بشه یه موتور کارکرده در حد نو پیدا کرد.
من بشخصه پارسال یه موتور در حد نو رو دیدم که رو یه ماشین مزایده ای بود و فقط بنزین ریختن و روشنش کردن و مثل ساعت کار میکرد و به قیمت 600 تومان فروخته شد.
الان هم با حدود 1.5 میلیون حالا کمی کم و زیاد میشه موتور خوبی خرید.البته این هم نیاز به صرف وقت و دسترسی به خودروهای اوراقی داره و نمیدونم در شهر شما وضعیت چطوره.
اما اگر مکانیک کاربلد و منصف پیدا بشه و خودتون هم نظارت کنید نتیجه کار قطعا رضایت بخش خواهد بود.
-
از مشاوره ات ممنون اقا محمد
عرض کنم به خدمتتون که اینجا فقط یک تراشکار هست که کار اینجور ماشینارو انجام میده و بقیه قبول نمیکنن!!!!!:n04:
و سه مکانیک هم کارای تعمیرات رو انجام میدن و بقیه خیر!:n04:
حالا متوجه شدین چرا قیمتا مزخرف هستن!:n02:
به نظرت بدون جرثقیل میشه موتور رو از طریق سینی جلو در اورد؟ حمل و نقلش تا تراشکاری چطوریه؟
یه کمک فوری میخوام : امروز ماشین رو جابجا کردم و بردم توی کوچه و خاموشش کردم، 5 دقیقه بعد رفتم بیارمش توی حیاط که دیگه روشن نشد:n28: منم هلش دادم اوردمش توی خونه.
استارت درگیر میشه ولی میلنگ تکون نمیخوره ، فقط صدای دنده های استارت مشخصه، حالا چکارش کنم؟
-
میشه با باز کردن سینی جلو و سپر و چراغ و پنجره و ... (کل تشکیلات جلو ماشین) موتور رو تکه تکه باز کرد و بعد از جدا کردن دینام و استارت و سرسیلندر و منیفول و (تمامی اجزای جانبی موتور) و جدا سازی موتور از گیربکس اون رو پیاده کرد البته همانطور که گفتم به کمک افراد قوی پنجه نیاز دارید.در انجام این کار باید مراقب دست و پا و اسیبهای احتمالی هم بود.
اگر نیروی کمکی ندارید و احتمال بروز خطر میدید بهتره اینکار رو انجام ندید.
در مورد مشکل استارت اقدامات زیر رو انجام بدید.
1-ممکنه سیمی که برق رو از مغزی سویچ به سر اتومات استارت میاره نیم سوز شده باشه.برای تست این موضوع میتونید ماشین رو در حالت پارک قرار بدید و سویچ رو باز کنید و بعد یک تکه سیم قوی یا یک پیچ گوشتی بردارید و 2 قطب اتومات استارت(همان 2 قطبی که 2 سرسیم بهشون متصله) رو به هم متصل کنید و ببینید ایا باز هم استارت عمل نمیکنه .
همچنین ممکنه سرباتری ها سولفاته شدن و یا سیمهای اتصال باتری مشکل دارن که حتما چک کنید.
2-اگر باتری ماشین ضعیف شده باشه و نیروی کافی استارت رو تامین نکنه هم این مشکل پیش میاد و فقط صدای تقه اتومات استارت رو میشنوید و موتور استارت توانایی چرخاندن موتور رو نداره.
پس بهتره یه باتری به باتری بکنید و ببینید استارت باز هم حرکت نمیکنه.
3-با چرخاندن پروانه از قسمت محکمش یک تست رو انجام بدید و ببینید میل لنگ حرکت میکنه.اگر پیچ سر میل لنگتون قوی و سالم و مطمینه میتونید به کمک اچار بکس اون پیچ رو در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و از این طریق از چرخش میل لنگ مطمین بشید.
اگر چرخش داشت پس مشکل به احتمال قوی از استارت هست.ممکنه صدایی که شنیدید از اتوماتیک استارت بوده باشه و قبل از اینکه قسمت موتور استارت بچرخه یک صدای تقه از اتوماتیک استارت شنیده میشه و دقیقا بعد از اون موتور استارت شروع به چرخش میکنه و موتور رو میچرخونه.
اگر ذغالهای استارت ضعیف باشه یا قسمت موتور استارت مشکلی داشته باشه فقط صدای تقه اتوماتیک استارت شنیده میشه و موتور استارت چرخش نمیکنه.
بعد از انجام کارهایی که در بالا عرض کردم اگر مشکل حل نشه باید استارت باز و تعمیر بشه( در صورتی که با اقدامات بالا مشکل حل نشه).
و اما بنده در مورد شما یک حدس هم میزنم.
شما برای تعمیر واترپمپ تمامی تسمه ها رو باز کردید و دوباره نصب کردید و رگلاژ کردید.
ممکنه تسمه ها به خوبی نصب و رگلاژ نشده باشن و به عبارت دیگه تسمه دینام سفت نشده و اگر تسمه دینام شل باشه باتری شارژ نمیشه و من حدس میزنم مشکل شما همچنین چیزی باشه.
-
محمدجان راستش شک خودمم به استارته چون باتری نو هست و دینام هم تازه سر ویس شده
مواردی رو که گفتی چک میکنم ، فقط طرز باز کردن استارت رو هم بگو چون من یه نگاه انداختم پیچاشو ندیدم!
-
با راهنمائیهای شما اساتید بالاخره چراغ دنده عقب روشن شد فقط مونده تنظیمش امیدوارم چراغ خانه و محل کسبتون همیشه روشن باشه
اگه یادتون باشه در پست قبلی گفتم که ماشین در سربالایی کم میاره ، از شمع ها شروع کردم یکی یکی بازشون کرده با تینر شستم و فیلرگیری 0.9 را انجام دادم البته سه تا از شمع ها دوده زده بود وایرها را
اهمتر زدم کوتاهترین 3 اهم و بلندترین6 اهم بود قطر وایرها هم 8 میلیمتره.
درب دلکو را باز کردم ششپر ها همشون فسفاته شده بودن اونها را تمیز کرده سمباده زدم اما بعضیاشون یه مقدار خوردگی دارن اگه اشتباه نکنم چکش مقداری سوراخ شده البته عکسشو
میزارم ، میخواهم کوئیل ، چکش ، مگنت ، درب دلکو ، خازن ، سه سیم دلکو ، وکیوم را تعویض کنم هر کدامشم سالم بودن به عنوان زاپاس نگهشون دارم حالا اصلیش گیر میاد؟ اگر قیمت دارین لطف کنین تا مطلع
شم.
لوله بخار روغن را باز کردم در کمال ناباوری کیپ کیپ بو د هوا ازش رد نمیشد مقداری تینر ریختم داخلش و سیخ زدم دوده و جرم ازش بیرون میومد چند بار این کار را تکرار کردم تا کاملا تمیز شد و بستمش درب دلکو را
بستم با یه نیش استارت روشن شد الان خام سوزی نداره موتور نرمتر کار میکنه صدای موتور کم شده امروز دیگه وقت نشد تو سربالایی امتحانش کنم راستی یه مشکله دیگه امروز خواستم زاپاس را عوض کنم
هرکاری کردم جک کار نکرد جکش فابریکی از نوع زیر سپری هستش از اساتید تا حالا تجربه تعمیر این نوع جک را دارن ؟ اگر قطعه اش گیر نیاد چه جکی برای این نوع ماشینها مناسبه؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
جناب kcnc ممكنه در مورد مشكل برق چراغها توضيحاتي بديد؟ دقيقا ايراد از كجا بود و چطور حل شد؟
توصيه اي براي دوستان دارم كه خودم هميشه انجام دادم و خيلي مفيد بوده :
اگر سعي كنين هميشه از مراحل تعميرات عكس بگيريد و بصورت يك آرشيو نگهداري كنين، بعدها خيلي به درد بخور خواهد بود و ميتويند با مراجعه مجدد و بررسي وضعيت قبل ، ايرادات احتمالي آينده را پيدا كنين و البته راهنمايي خوبي براي بقيه هم بديد.
همينطور نوشتن صورت وضعيت كارهاي فني كه انجام داديد با هزينه ها و قيمت لوازم يدكي خريداري شده ، يكي ديگه از روشهايي هست كه ميتونه بعدها كمك بزرگي به رفع عيبهاي احتمالي و يا تعيين وضعيت خودرو بكنه.
براي تنظيم سوئيچ چراغ دنده عقب، بهتره كه اول با باز كردن پيچهاي نگهدارند پوسته فرمان به زير داشبرد اون را تا حدي پايين بياريد كه دسترسي و كنترل كافي روي محل مورد نظر داشته باشيد.
سوئيچ مربوطه را سر جاي خودش سوار كنيد( شيفتر دنده را حركت بديد تا پوسته حركت بكنه و شكاف محل ورود زائده سوئيچ دنده عقب مشخص بشه) بعد از نصب، پيچهاي نگهدارنده سوئيچ را ببنديد اما نه خيلي سفت، تا بتونيد با دست اون را رگلاژ و حركت بديد.
سوئيچ استارت را تا مرحله قبل از استارت بچرخانيد تا چراغهاي اخطار پانل روشن بشه و در اين حالت شيفتر را در وضعيت دنده عقب بگذاريد، حالا با حركت داده سوئيچ چراغ دنده عقب، اون را در موقعيتي قرار بديد كه چراغهاي دنده عقب روشن بماند و بعد در همان محل مورد نظر پيچهاي نگهدارنده اون را سفت كنيد.
چند بار وضعيت شيفتر دنده را تغيير بديد و دوباره در دنده عقب بگذاريد و ببينيد آيا چراغهاي دنده عقب روشن ميشه؟
اگر روشن ميشد پس رگلاژ درسته و پيچها را كاملا سفت كنيد و اگر نه، بازهم نياز به رگلاژ مجدد داره.
در مورد قطعات برقي مورد استفاده در دلكو معمولا اين قطعات ساخت تايوان يا چين و هند هست و كيفيت كاري اونها متوسط رو به خوب به حساب مياد،
شايدنمونه واقعا آمريكايي هم پيدا بشه ( كه من اين چند سال اخير نديدم) ولي اگر بود كه بهتره از نمونه آمريكاي بگيريد.
قيمتها هم كه واقعا خارج از حساب و كتاب هست و نميشه عدد مشخصي داد، احتمالا فردا سري به يدكي جي ام بزنم، و چندتا از قيمتها را بپرسم.
در مورد جك، دقيقا چه مشكلي پيدا كرده؟ با تصوير دقيقتر توضيح بديد.
به عنوان جك جايگزين، ميتونم نمونه جكهاي مورد استفاده در وانتهاي نيسان را معرفي بكنم كه از سيستم مشابه ديفرانسيل استفاده ميكنن و داراي چرخ دنده هايي براي بالا و پايين رفتن هستن و تلسكوپي باز و بسته ميشه و بسيار محكم و ايمن و كم حجم و جمع و جور هست و من هم دنبال خريداري يكي از اونها هستم.
شكل اونها شبيه جكهاي روغني ايستاده است اما با حركت دسته ميله مانند جك( مشابه جك پرايد يا پژو) باز و بسته ميشه.
جناب mard1169
محل پيچهاي استارت، درست در زير سري استارت قرار داره و بايد با رفتن به زير ماشين از سمت راست اونها را پيدا كنيد كه سري استارت را به بدنه سيلندر موتور متصل كردن و البته يك پايه فلزي هم بخش عقب استارت را به بغل موتور( كنار سيني بغل موتور) بسته و حكم كمكي و نگهدارنده استارت را داره( اگر قبلا باز نشده و و هنوز روي ماشين باقي مانده باشه)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
علی اقا ممنون که گفتی منم رفتم زیر ماشین و پیداش کردم، البته به دلیل حجم زیاد چربی و کثیفی هایی که در گذر زمان روی اون قسمت جمع شده بود به سختی تونستم پیچاشو باز کنم، پیچ نگهدارنده بالا هم سر جاش بود، اینم وضعیت استارت بعد از حدود یک ساعت تمیز کردنش:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
باید برم تستش کنم ببینم چطوره، نکته خاصی درباره سرویسش اگه هست دوستان لطف کنن بگن.
-
جنابcamaro lt شما کاملا صحیح میفرمائید من این دفترچه را دارم حتی پیچ گریس خوری که براش عوض کردم را با تاریخ ثبت میکنم بعلاوه کارهایی که براش انجام میدم همگی را ثبت میکنم اما
حقیقتش از کارهایی که انجام دادم عکس نگرفتم اما بعد از این کار را خواهم کرد.
در مورد چراغهای دنده عقب همانطور که در قبل گفتم سوکتش برق نداشت و تست لامپ را که به توصیه شما روی کلید انجام دادم از سالم بودن کلید مطمئن شدم نوبت رسید به سیم
کشی، که از سلامت بودنش از سوکت تا چراغها مطمئن بشم یه مثبت به سیم قرمز رنگ زدم چراغها روشن شدند کلید را وصل کردم با حرکت دادن زائده چراغها روشن خاموش
می شدند نقشه ای که شما محبت کرده بودید با آن سیم کشی را مطابقت دادم که نتیجه این شد که سیم کشی دستکاری شده (عکسش را میگذارم) از اونجایی که فعلا ماشین را لازم دارم
این احتمال را دادم که اگه به سیم کشی فعلی دست بزنم امکان داره یه مشکل جدید برام پیش بیاد یه مثبت از برق ساعت گرفتم و یه فیوز 10 آمپر سر راهش قرار دادم تا زمانی که به ماشین
نیاز نداشتم طبق نقشه سیم کشی را تغییر و به استاندارد تبدیل کنم.
درمورد جک ، تا چند روز پیش کار میکرد حالا که ضامن را روی UPقرار داده اهرم جک را فشار میدم دو دندانه(که در عکس مشخص میکنم) بیشتر بالا نمیبره اهرم بیشتر که بهش میزنم شروع
میکنه به در جازدن و عملی انجام نمیده دندانه ها که در ستون جک قرار دارند را برسی کردم و با کلیس اندازه زدم مبنا را دندانه اولی ستون که اصلا درگیر و کار نمیکنه مد نظر گرفتم ، سپس
دندانه هایی که زائده جک درآن قسمت از ستون درجا میزد را اندازه زدم نتیجه این شد که 17تا از دندانه ها 2 میلیمتر در اثر کار در آن قسمت گشاد شده آن قسمت ها را مقداری جوشکاری کرده
و با فرز انگشتی به اندازه استاندارد درآوردم اما مشکل پا برجاست از اونجایی که این نوع جکها بصورت پرسی هستند و هیچ پیچی برای باز کردن ندارند ، نه اینکه باز نشه ولی این کار را مشکل
میکنه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
استارت رو تست کردم درست بود با اینحال بردمش پیش یه باطریساز و اون بازش کرد و چکش کرد و گفت سالمه
بعد بستمش رو ماشین ولی باز روشن نمیشه، فلایویل میچرخه ولی یهو متوقف میشه، منتظر راهنماییتون هستم:23:
-
جناب kcnk
اين فرسودگي در دندانه هاي جك بيشتر بخاطر استفاده نادرست و فشار بيش از حد بوده( مثل جك زدن خودرو در حاليكه بار و مسافر توي اون هست)
تعميري كه انجام داديد شايد بشه گفت بهترين روش بوده، ولي فكر كنم نوع الكترود بكار رفته در اين جوشكاري كه انجام داديد چندان مناسب نيست و دندانه هاي ترميم شده خيلي زود تغيير شكل داده و از فرم خارج شدن،چون الكترودهاي معمول در جوشكاري بدرد آهن آلات ساده درب و پنجره و قطعات فلزي معمولي و ساختمان سازي ميخوره ،ولي در مورد ماشين آلات خاص با فشارهاي گوناگون و تنشهاي پيچيده از زواياي مختلف و سايش و ضربه، چندان دوامي نداره
بنابراين بايد از نوع ديگه اي از الكترود كه براي جوشكاري بخشهاي تحت فشار و سايش هست استفاده كنيد، مثل الكترودهاي پايه كبالت كه مناسب براي فلزات سخت و ضد سايش و فرسودگي هست.
اگر به كارگاههاي تعميرات قطعات صنعتي و يا تراشكاريهايي كه دنده هاي صنعتي را تعمير و بازسازي ميكنن سر بزنيد، احتمالا راه حل مناسب را پيدا كنيد. ظاهرا جوشكاري با برق مستقيم ( DC ) هم استقامت بيشتري به محل ترميم شده ميده.
براي اينكه از بخش صدمه ديده دندانه ها كمتر استفاده بشه، ميتونيد يك قطعه چوب مناسب و محكم با قطر كافي زير پايه جك بگذاريد تا نيازي به بالاتر رفتن تا آن حد صدمه ديده نباشه.
جناب mard1169
اگر استارت كاملا سالم هست، پس مشكل از برق بايد باشه كه يا خيلي ضعيفه، ( بخاطر ضعف باطري) و يا برق با آمپر بالا و خوب به استارت نميرسه( بخاطر كثيف بودن كانكنتورهاي سر باطري، اتصالهاي مربوط به اتوماتيك استارت و يا فرسودگي خود كابلها)
همانطور كه جناب محمد اشاره كردن، با استفاده از يك كابل مجزا برق مستقيم به استارت بديد و ببينيد آيا ماشين روشن ميشه؟
اگر از يك باطري كمكي كه مطمئن هستيد سالم هست استفاده كنيد بهتره، چون گاهي اوقات باطري هاي نو هم دچار مشكل شده و اگر گارانتي داشته باشه بايد تعويض بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
علی اقا کوچیکتون مصطفی هستم:n02:
برق ضعیف نیس چون باطری سالمه و من با دو باطری سالم دیگه هم امتحان کردم ، تمام اتصالات رو هم تمیز کردم:n26:
حالا که موارد مربوط به برق رو چک کردم میگم نکنه مشکل از جای دیگه اس؟
-
-
-
آقا مصطفي، براي پيدا كردن مشكل استارت زدن، از روش معمولي استفاده كردين؟ ( استارت زدن از داخل اتاق با سوئيچ) و يا با استفاده از كابل كمكي و باطري اضافه؟
اگر با استفاده از سوئيچ بوده، پس احتمالا مغزي سوئيچ ايراد داره، و اگر با كابل كمكي و باطري اضافه بوده، احتمالا مشكل از دنده استارت يا دنده فلايويل بايد باشه.
وقتي استارت ميزنيد دقيقا چه اتفاقي رخ ميده؟ اگر استارت گير ميكنه يا خيلي آهسته و بدون توان چرخشي كافي، حركت ميكنه، احتمال داره دنده يا فلايويل ايراد داشته باشه.
استارت كه زديد، پيچهاي سر استارت به بدنه سيلندر را كمي شل كنيد و ببينيد آيا دنده آزاد ميشه يا درگيره؟
استارت را بيرون به برق وصل كنيد و ببينين چرخش دنده استارت چطوريه؟
دنده استارت در يك جهت چرخش و در جهت ديگه بايد قفل بشه تا بتونه فلايويل را به گردش در بياره.
گاهي ممكنه كلاچ داخل دنده استارت مشكل پيدا بكنه و ديگه توان قفل شدن بر اثر فشار و نيروي زياد را نداشته باشه و به نوعي هرز گردي بكنه .
متاسفانه از راه دور نميشه راحت عيب را تشخيص داد، اگر اونجا بودم راحت متوجه ميشدم.
روغن ريزي ديفرانسيال از كجا بود؟ پوسته ديفرانسيال ترك خورده؟
براي محل نصب كمك فنر كه پوسيده شده، تنها راه تيكه زدن و ساخت بخش پوسيده شده است كه البته بايد با دقت انجام بشه تا دوتا پيچ محل سوار شدن سر بالايي كمك فنر هم بخوبي و با زاويه مناسب قرار بگيره.
فكر كنم توي اوراقي هاي بدنه آمريكاي بتونيد اون بخش را پيدا كنيد ( از بدنه اوراقي در بيارن و صافكار دوباره به بدنه ماشين شما جوش بده. اينطوري كيفيت و تميزي كار خيلي بيشتر ميشه.)
ممكنه قطعه نو هم براي اونجا ساخته شده باشه، چون قبلا بخشهاي از بدنه را ساخته بودن و در بازار ميشد پيدا كرد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
زیباست این قول امریکایی .
خدایی ماشین 90 سال پیشش میرزه به.....:n15:
-
علی جان ممنون از توجهت، از اخر به اول جواب میدم:
توی اوراقیا سوال کردم کمک و زیر فنری و فنر هست ولی پایه بالایی کمک فنر رو ندارن چون حوصله ندارن جداش کنن و بهم بفروشن!!!
روغن ریزی از ترک پوسته دف هست دقیقا محل بسته شدنش به فنرها.
اما در مورد استارت عرض کنم بله با سوییچ امتحان کردم ( با همه باطری ها)
و با کابل وقتی استارت باز بود تست کردم که عملکرد استارت خوب بود، دنده ها هم به نظر من مورد خاصی ندارن، یهویی این مشکل پیدا شد و قبلا سابقه نداشته!
اگه شما حضور داشتی که استاد بودی و مشکل حل میشد ولی الان لطف کن و بنده اماتور رو راهنمایی کن تا برم اجرا کنم، اگه عکس یا فیلمی از جایی لازمه بگو تا بذارم، ممنونم.