سلام.
امروز رفتم پیش یه نقاش برای موم پاشی کف ماشین.
گفت فقط 100 تومن اجرت میگیرم.
کسی میدونه داخل گلگیر و کف ماشین رو بخوام موم بپاشم چند عدد قوطی نیم کیلویی موم استفاده میشه؟
حدود 20 عدد قوطی نیم کیلیویی موم گفت میخواد.!
Printable View
سلام.
امروز رفتم پیش یه نقاش برای موم پاشی کف ماشین.
گفت فقط 100 تومن اجرت میگیرم.
کسی میدونه داخل گلگیر و کف ماشین رو بخوام موم بپاشم چند عدد قوطی نیم کیلویی موم استفاده میشه؟
حدود 20 عدد قوطی نیم کیلیویی موم گفت میخواد.!
میزان مصرف موم بستگی به ضخامت لایه مورد نظر داره و اجرت رو که به نظرم خیلی بالا گفته (من برای نوای خودم نقاش پیدا کردم که با 100000 تومان استر و رنگ رو میپاشه البته بدنه رو خودم اماده میکنم از نظر بتونه و سمباده و نقاش فقط 3 ساعت میپاشه!!!)البته مهمتر از موم اینه که جاهایی که میخواهید موم بخوره باید از هرگونه خاک و چربی و الودگی پاک باشه و قبل از هر کاری زیرشویی مناسب و حسابی لازمه و جاهایی که پاک نشه باید با گازوییل یا تینر خوب پاک بشه تا موم به سطح بچسبه .20 قوطی خیلی زیاده اونم برای پاشیدن چون برای این کار موم با اب باید شل بشه و اون وقت میدونید 20 قوطی یعنی چی؟البته به نظر من اگه یه چال پیدا کنید و بعد از زیرشویی با یه برس سیمی زیر ماشین رو بکشید و بعد موم رو با قلم به جاهایی که لازمه بزنید بهتره چون اگر موم رو با کاردک یا قلم به صورت سفت تر استفاده کنید خیلی سریعتر پوشش میده و لایه ضخیمتری هم میشه و کار سختی هم نیست من خیلی جاها رو با دست موم کاری کردم و موم رو شل هم نکردم.برای سطوح صاف میتونید با یه کاردک پلاستیکی معمولی هم موم رو پخش کنید (در حد یه لایه 1 میلیمتری).البته این هم بگم که همه ی کف هم به نظر من لازم نیست فقط جاهایی که در معرض اب و رطوبت هست لازمه.
نقاش گفت موم 505 مخصوص پاشیدن باید بگیری.یعنی میخواد با پیستوله مخصوص موم رو بپاشه.چطوره؟
یه سوال دیگه:
هنوز بعضی جاهای زیر ماشین موم فابریکش رو داره آیا روی اینها موم بپاشم مشکلی پیش نمیاد؟
قبل از موم پاشی چند بار زیر ماشین رو میشورم.
همین موم که جناب علی اقا تهیه کردن هم قابلیت پاشیدن با پیستوله رو داره .از اون 505 که گفته تا حالا نشنیدم ولی همینها هم به خوبی جوابگو هستن.
اگر رنگ یا موم قدیمی جایی از زیر ماشین باقی مونده باشه و پوسته نکرده باشه مشکلی نداره و نیازی به کندن نداره و با یک لایه موم یکپارچه روش رو بپوشونید .البته قبل از پاشیدن استفاده از برس سیمی خیلی خوبه.
برس سیمی اگه بکشم که مومهای قبلی کنده میشه.؟
روی باک هم موم بپاشم؟
سیم های ترمز دستی چی؟
دفرانسیل؟
انباره اگزوز؟
رام گیربکس؟
برس سیمی رو از این جهت عرض کردم که هرقدر هم کف ماشین رو با فشار اب بشورن باز یه لایه نازک تا برس نخوره نمیریزه(البته این نظر من هست و معمولا کارگرهای کارواش اونقدر زیر رو خوب نمیشورن اونم برای ماشینهای ما که چند دهه از عمرشون میگذره و چون مشتری روی ماشین رو میبینه و معمولا کسی زیر رو نگاه نمیکنه و کارگرهای کارواش هم از همین ماجرا استفاده میکنن!)پس شما خودتون اگر نظارت کافی به شستشو داشته باشین و از تمیز شدن همه ی گرد و خاک کف مطمین شدید اونوقت دیگه برس هم لازم نیست.
به نظر من مهمترین جاهایی که در معرض پوسیدگی هستند :
1_پالانیهای گلگیرهای عقب
2_پالانیهای گلگیرهای جلو از داخل چرخها و همچنین از داخل کاپوت قسمتهای جلویی که به سینی پیچ میشن شدیدا به علت تجمع اب در معرض پوسیدگی هستن و من زمانی که گلگیرها و پالانیها باز بود اونها رو اهن کردم و بعد مومکاری و بعد رنگ مشکی و بعد بستم!
3_کفیهای ماشین مخصوصا از داخل و بعد از زیر ماشین
اینهایی که عرض کردم در درجه اول به نظر من واجب هستن و بعد بد نیست که زیر باک هم بخوره البته کف صندوق از داخل هم استفاده از یه لایه موم خوبه.دیگه مثلا دیفرانسیل و رام گیربکس و اینها به نظرم اصلا لازم نداره
و منبع اگزوز هم فکر کنم بد نیست منبع عقب بخوره البته فکر کنم بیشتر پوسیدگی که در زیر منبع عقب اتفاق میفته از داخل و به علت تجمع اب در زمستان باشه (البته این فقط یه فرضیست )در مورد علت پوسیدگی زودتر منبع عقب باید علت رو از علی اقا پرسید.:n13:
جناب محمد آقا ،خيلي جالبه كه اكثر كارها رو خودتون انجام دادين( صافكاري و آماده سازي زير كار رنگ)من يكبار كامارو رنگ زدم اما بخاطر نداشتن وسيله مناسب، چندان جالب از آب در نيامد،.هزينه هاي دريافتي واقعا خيلي زياده، من فكر نميكنم حل كردن موم در آب و پاشيدن اون زير بدنه( كه نياز به تخصص و تبحر و دقت آنچناني هم نداره) اينقدر قيمت داشته باشه..توصيه ميكنم همونطوري كه آقا محمد گفتن ،سر حوصله خودتون زير ماشين رو تميز كنين( داخل گلگيرهاي عقب رو با آب و برس پلاستيكي بشوريد) و با كمي رقيق كردن مومها، با برش بزنين و اينجوري خيلي تميزتر و دقيقتر در مياد، كلي هم توي هزينه ها جلو ميافتين.خيلي از جاها رو هم بايد موم رو بصورت غليظ و با دست بزنين يا كاردك، درست مثل ماشينهاي نو كه موم كاري ميكنن.در مورد منبع اگزوز، چون داغ ميشه ممكنه موم بسوزه،و نيازي به اين كار نداره، البته براي آزمايش يك قسمت اون رو موم بزنين تا ببينين چي ميشه؟بيشتر پوسيدگيهاي منبع اگزوز از سمت داخل منبع شروع ميشه كه دسترسي نداريم، و اينهم بخاطر رطوبت جمع شده ناشي از آب موجود در هواي ورودي به موتور هست كه گاها صبحها كه موتور سرد هست ميبينيم بصورت بخار سفيد مه و قطره هاي آب از اگزوز ميچكه( اين قضيه توي منبع اگزوز پرايد خيلي رايجه)
نظر لطف شماست استاد عزیز . بنده خدمت شما اساتید درس پس میدم.:n26:
البته من هم همین نوا رو یکبار رنگ کردم و به همان دلایلی که فرمودید رنگ زبر و مات شد(کمپرسورم کوچک بود و 50 لیتری بود و این در حالیه که برای رنگ کردن ماشین اونم قطعات بزرگ بدنه امریکایی باید از کمپرسورهای تسمه ای با ظرفیت بالای 150 لیتر استفاده کرد) .
اون نقاش که فی رو خیلی زیاد گفت حالا فردا میرم چند جا دیگه میپرسم.
ولی اگه با قلمو خوب در میومد خودم میتونستم این کار رو انجام بدم مزد هم نمیدادم.
تشكر جناب محمد، شما لطف داريد،دقيقا همين مشكل رو من هم داشتم و براي رنگ آميزي بايد مخزن هواي بزرگ و البته كمپرسور قدرتمند داشته باشيم، چون فشار هواي كم( با كمپرسور ضعيف) باعث ميشه كه رنگ فقط به صورت ذرات درشت پاشيده بشه و موقع خشك شدن سطح كار زبر ميشه( درست مثل اينكه بجاي درست شدن ذرات ميكروني، به شكل تُف پاشيده بشه!!)از طرفي مخزن كوچك باعث ميشه مرتب مقدار هواي فشرده كم بشه و براي پر شدن بايد صبر كنيم و اين بازهم مشكل زيادي بوجود مياره.البته قيمت بالاي اين تجهيزات و مورد استفاده كم اون باعث ميشه كه زياد براي خريد اين وسائل رغبتي نداشته باشم، مضاف بر اينكه اصولا رنگ آميزي بايد در شرايط مناسب مكاني و آب هوايي صورت بگيره و كلي داستانهاي قبلي هم داره، اما وقتي خرابكاريهاي اين استادان رنگآميز رو ميبينم و البته دستمزدهاي بالاي اونها، گاهي دوباره تصميم ميگيرم خودم دست بكار بشم..ولي براي صافكاري كه دردسرهاي خيلي كمتري نسبت به رنگآميزي داره، داشتن وسائل و انجام دادن كار خيلي لذتبخش تر و منطقي تر به نظر مياد.
سلام دوستان.
چندتا سوال داشتم!
1- این فن گرم کن شیشه عقب به نظرم زیاد قوی نیست که کاملا بخار رو بگیره! تو فکر المنت هستم! شیشه عقب یک کادیلاک رو دیدم المنتی بود! فابریک اینجوری هست یا براش گذاشته بودن؟؟؟
2- چه جوری المنت تهیه کنم ؟ چون میخوام قوی و سریع بخار گیری کنه! اصلا تو این چند روز که برف شدید تو مشهد اومده عقب رو دید نداشتم!
3-زنجیر چرخ پژو به بیوک میخوره؟ تو کوچه اصلا نمیشه ماشین رو حرکت داد! دیشب هم اومدم خونه اینقدر گاز دادم که هرچی یخ بود آب شد که لاستیک به آسفالت گیر کنه بیام داخل!!! میترسم پلوس یا بلبرینگ ها یک کاریشون بشه!
4- نحوه بستن زنجیر چرخ چه جوریه؟ متاسفانه تا حالا از نزدیک ندیدم!
ممنون
سلام دوستان
بعد از غیبت کبری برگشتم.بیشتر لوازمی که نیاز بود تونستم تهیه کنم.و به این نتیجه رسیدم که به دوستانی که لوازم ماشینهای امریکایی از خارج از کشور وارد میکنن وگرونتر از قیمت میفروشن باید اطمینان کنم و خوشبین باشم به عنوان مثال ارم عقب وجلو .لاستیک های ضربه گیر به صورت کامل سفارش دادم.و از طریق اقوام در امریکا به دبی پست شد.وبعد از مدتها انتظار توسط مسفار به دستم رسید.متاسفانه اشتباهی مدل 63 فرستاده بودن.پک کامل لاستیک ضربه گیر 119.99 دلار.ارم هر کدام53.88 دلار که جمعا 227.75 دلار +63.56 دلار بیمه مالیات...کلا 291.31 تا دبی .یه هزینه هم به دوستمون دادیم که از دبی اورد به کرج که اینو اصلا حساب نمی کنم
291.31*30000=8.739.300 ریال پول جنسی دادم که اشتباه بود.یقه هیچکس هم نمیتونم بگیرم
لیست کامل لوازمی که تهیه کردم با قیمت براتون میزارم
یه چند تا لوازم لازم دارم که به کمکتون احتیاج دارم تا بتونم به بهترین صورت ماشینو درستش کنم
گرمكن شيشه عقب توي بيوك و نوا همون فن برقي هست كه ديدين، البته اگر خوب و درست كار بكنه جواب ميده، ولي شايد براي يخ ضخيم ديگه چاره نكنه. المنت توي كاديلاك بصورت فابريك وجود داره. يه زماني منم ميخواستم براي شيشه عقب كامارو المنت بذارم اما نبود، سالها قبل چيزهايي شبيه المنت بود كه ميچسباندن شيشه عقب و تقريبا مثل المنت فابريك عمل ميكرد اما ديگه ازشون نديدم.اگر خوب عمل نميده ممكنه سرعت تند اون كار نميكنه( دكمه خراب باشه) يا شبكه رو اشتباه نصب كرده باشيد، سمتي كه شبكه چند جهت داره بايد در مسير خروجي قرار بگيره.سايز تاير آمريكايي ( بيوك و نوا و كامارو و پونتياك ) معمولا همون 14( مثل پژو كه اونم 14 است)، هست منتها بايد ببينين اندازه طول ديواره هم يكيه يا نه( در مورد پژو)فكر كنم بايد روي تاير ببندين و آزمايش كنين.اگر خيلي برف شديده و يخ بندان و بايد مدام استفاده كنين، بهتره از لاستيكهاي يخ شكن استفاده كنين كه كارايي بهتر و دردسر كمتر دارن.سلام جنابhooly
از اين وسائلي كه خريدين عكس ميذاريد؟ مال چه ماشينيه دقيقا؟اگر مال شورلت مدل 63 باشه خيلي عاليه، شما ميتونين اونها رو توي نت آگهي كنين و با قيمت خوبي بفروشيد چون خواهانش هست.
سلام لوازمی که سفارش دادم واسه امپالا 64 عکس تعدادی از لوازم میذارم.ببخشید که نمی تونم از همه لوازم عکس بذارم
لاستیک ضربه گیر 119.99
بوش طبق 8عدد جمعا 239.92
ارم عقب و جلو 107.76
اینه بغل 1 جفت 99.76
زه دور ماشین با بست و کلیپس 799.88
مغزی کلید 1دست کامل 98.88
لاستیکهای دور در دست کامل279.52
لاستیک صندوق عقب 89.88
برچسب داخل داشبرد(درباره استفاده از کمربند) 2.90
برچسب داخل صندوق(نحوه استفاده از جک)2.90
درب باک 25.99
جمعا 1867.38 دلار+466.84 بیمه مالیات...2334.22 دلارهزینه تا دبی +هزینه اوردن جنسها از دبی به ایران که در 3مرحله انجام شد که تقریبا 1میلیون تومان هزینه شد
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
سلام مبارکه ان شالله اینجوری که شما پیش میری باید شدیدا مراقب ماشین باشید و به نظرم جز در پارکینگ شخصی (نه پارکینگ مجتمع) نگهش ندارید چون شدیدا دلرباست.:n06:
راستی یواش یواش باید برای گرفتن سند کلاسیک اماده باشید .ماشین شما واقعا ارزشمنده.
اینهم عکس از نوای قبلیم که بدون رنگ بود و کارکردش خیلی پایین بود و متاسفانه از دست دادمش . ضمنا به طور اتفاقی اونو تو کرج دیدم و از روی ارم شورلت دست ساز روی پلاکش شناختمش (چون کار خودم بود).البته خیلی چیزهای دیگه هم بود.شیشه هاش سبز فابریک بود و تودوزیش هم یه لایه مخمل فوق العاده زیبا و مرغوب اضافی که روی روکش فابریکش بود.از همه مهمتر رنگ تک و زیباش بود.یادش بخیر چه مسافرتهایی باهاش میرفتم .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چه وسائل نابي گرفتين!هرچند كه گويا زياد به دردتون نميخوره اما مطمئن هستم يكي كه دنبال اينها باشه ميتونه ارزش اين وسائل رو بفهمه، اگر واقعا نياز نداريد، از تك تك اونها عكس بگيريد و با شرح توي يكي از سايتهاي خريد و فروش خودرو( بخصوص آمريكايي) بگذاريد تا مشتري خوب و دست به نقد اون پيدا بشه.الان نمونه هاي موجود در ايران اكثرا يا چيني و يا تايواني است و ساخت خود آمريكا يا كانادا خيلي خيلي كم و گران شده بخصوص اون آينه ها و علائم و لاستيكهاي دور درب كه خيلي بينظيره.
اگر خودم ايمپالا 63 داشتم همشو برميداشتم!!جناب محمد، نوا شما هم رنگ جذابي داشت و هم خيلي تميز بود، اميدوارم صاحب جديدش قدر اون رو بدونه.داستان نوا زرد شما با كامارو زرد من انگار يه جورايي شبيه هم هستن..راحت از دست داديمشون..:n28:گويا زرد قناريها هميشه يه تراژدي دارن...!!
سلام دوستان
ممنونم از همه دوستان.ماشین تو پارکینگ خودم هست و چادر کشیدم.بعد از نوروز کاراش شروع میکنم.لوازمی که اشتباه شده بود قراره فردا بفروشم.یکی از دوستای خوبم زحمت کشیدن و مشتری اوردن.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
ارم یکی از قالپاقها ترک داره . امروز نتونستم پیدا کنم.اگر از دوستان کسی سراغ داره لطفا راهنمایی کنه
و اما در مورده مابقی زههای ماشین به این نتیجه رسیدم که ابکاری کنم.چون سلم هستن و فقط به مرور زمان جلای کروم از بین رفته و مات شده.دیگه سفارش از امریکا تعطیله:n09:
1 خیلی هزینه بالایی داره
2 تو خود امریکا هم جنس اصلی به معنای واقعیUSA خیلی کم گیر می اد و اکثرا تایوانی هست(البته تایوانی درجه 1)
در مورد ابکاری اطلاعاته خوبی دارم.چون سرو کله زدن با ابکار و پرداختکار قسمتی از شغلم هست
اطلاعات در مورد ابکاری و پولیش کاری در پست بعدی:n02:
سايتهاي خيلي زيادي وجود داره كه بطور تخصصي در مورد قطعات ايمپالا كار ميكنن، و بيشتر اونها هم تا اونجايي كه ديدم ساخت شركتهاي متفرقه آمريكايي و بعضا مكزيكي بودن، البته چين و تايوان هم مثل هميشه هست.مشكل اينجاست كه بايد يه نفر وارد و فني باشه كه بتونه دقيقا قطعه مورد نظر رو سفارش بده و براي شما بفرسته، كه اين معمولا خيلي مشكلتر از پيدا كردن خود قطعه است!!در مورد آبكاري، من مدتها دنبال آبكاري بعضي از قطعات موتور كامارو بودم، كه البته ديگه فرصت نشد..اما ممكنه بعضي از قسمتهاي نوا رو بخوام آبكاري بكنم، اگر نتيجه كار كارگاهي كه شما باهاش كار ميكنين خوب بود، ممكنه ما هم مشتري بشيم!! :n06:
تو فکر خرید یک بیوک دیگه بودم که ماشین خودم رو تکمیل کنم ( کاملا فابریک حتی با پیچ های آمریکایی) ولی الان دیگه ماشین ارزون اوراقی پیدا نمیشه که همه چیزش سالم مونده باشه!
یک راه وجود داره اونم خرید یک بیوک بکر و دست نخورده و صد البته با قیمت خیلی بالا! به نظرتون ارزش داره؟!
سلام
من یه بیوک مدل 1366 دارم که چرم سقفش داره از بین میره و ترک برداشته.البته دست من اینطوری نشده دست صاحب قبلیش اینطوری شده و حالا که من گرفتمش میخوام عوضش کنم حالا چندتا سوال دارم.
1-برای عوض کردن چرم سقف باید حتما شیشه ها جلو و عقب در بیاد؟چون من که نگاه کردم شیشه ها رو با چسب اکواریوم چسبوندن و دیگه با بغیر از شکستن در نمیان؟
2- شما جایی رو میشناسید تو شرق تهران که سقف ماشین رو چرم بزنه؟ و اگه قیمتی هم دارید ممنون میشم
3-اگه خودم چرم بگیرم میتونم انجامش بدم؟(پدرو تو کار چرم و کفاشی سررشته داره)
4-اگه قرار شد ببرم بیرون بزنن اگه خودم چرم قبلی رو در بیارم و کاراش ور انجام بدم زنگ بری و پوسیدگی گیری چقدر طول میکشه تا برام چرم بزنه؟
در مورد خريد يه بيوك جديد و تميز، البته نظر بدي نيست اما پيدا كردن همچين ماشيني كه واقعا اونجور تميز باشه به اين راحتي نيست و اكثرا داراي مشكلاتي در بدنه و بخصوص فني هستن و فراموش نكنين ديگه مشكلات فني مثل قديم با هزينه هاي كم قابل رفع شدن نيست و الان يه تعمير موتور ساده حداقل چيزي بين 1.5 تا 2 تومان خرج داره( منظور از ساده يعني اصلا تعويض سرسيلندر، ميل لنگ، ميل سوپاپ) نداشته باشيم.بنابراين اگر ماشين خودتون رو با حوصله بازسازي كنين من فكر ميكنم بهتره تا اينكه يه ماشين ديگه بخريد و پول هنگفتي به طرف بديد و تازه بعد از چند ماه متوجه بشين كه اصلا فني سالمي نداشته.براي چرم سقف، اولين كار اينه كه با يه تودوزكار وارد به اين مسئله مشورت كنين.فكر نميكنم نيازي به در آوردن شيشه ها باشه و فقط زهوارهاي دور شيشه كافيه.شيشه ها با چسب آكواريم چسبيده شده و با استفاده از تيزبر راحت ميشه چسبها رو بريد و شيشه رو درآورد.گرفتن سوراخهاي سقف با صافكاري هم خيلي هزينه ميبره و هم باعث صدمه ديدن بقيه جاها ميشه و البته دردسرهاي خودشو داره( باز كردن كليه تودوزي سقف و احيانا كاورهاي بغل)و البته نتيجه چندان خوب يهم نداره چون سطح صاف اون موج برميداره كه بايد با كلي بتونه هموار بشه.بهترين كار كه نتيجه خوبي هم ميده روكش كردن با فايبر گلاس و پرداخت و بتونه سنگي زدن اون و رنگآميزي زير كار براي چرم زدنه( بارها اين روش رو ديدم و اگر درست انجام بشه نتيجه عاليه)روكش سقف بايد توسط يه فرد وارد و ماهر انجام بشه و اگر شما اين تجربه رو داريد انجام بديد( البته وسائل كار رو هم بايد داشته باشيد، مثل چرخ دوخت مناسب)براي اين قضيه خودرو فرسوده هم بايد معاينه فني داشته باشيد، خب اگر نداريد، سعي كنين بگيريد و يا فعلا كمتر تردد بكنين.
ميخواستم بدونم اوپل هايي كه الان به ايران اومده, ساخت آلمان هست يا آمريكا
سلام خدمت دوستان
خوب بحث ابکاری وپولیش کاری(پرداختکاری)
مهمترین موردی که باعث می شه ابکاری رویه فلزات خوب بشه زیرسازی فلز مورد نظر هست.یعنی قطعهء مورد نظر باید پرداخت خوبی داشته باشه.
درباره ابکاری پلاستیک و ابکاری در خلاء(وکیوم)اگه سوالی داشتین ببپرسین تا توضیح بدم.چون بحثش خیلی مفصله.ابکاری الکتریکی روی اکثر فلزات انجام میشه مثل اهن.مس.برنج.روی(ZINC) .المینیوم.البته ابکاری المینیوم سختتر از روی و ابکاری روی سختتر از اهن و برنج هست.روش کلی ابکاری یه قطعه به عنوان مثال شیشه بالابر دستی (پیکان.شورلت...)جنس مواد اولیه zn بعد از مرحله دایکاست(ریخته گری تحت فشار)و تراشکاری میره پرداختکاری مراحل پرداخت
1پلیسه گیری 2سمباده زبر(برای از بین بردن اکسید)3سمباده نرم یا کشده3گیلانس4روکار وشستشو به وسیله نفت گرم و خشک کردن با خاک اره
حالا جنس خام اماده شده برای ابکاری.مراحل ابکاری
1اتصال زنی.2 شستشو و چربیگیری3اسیدکاری4مس5شستشو6 نیکل7شستسو8کروم9شستسو و خشک کن
البته خیلی خیلی خلاصه گفتم.اگه سوالی داشتین در خدمتم
توضيحات خوبي دادين، تا حدي با اصول اوليه اون آشنايي دارم، اما در مورد پرداخت و صيقلي كردن سطح كار هميشه توي خودروها امكانش نيست.مثلا فرض كنين بخواهيم مانيفولد هواي يك موتور هشت سيلندر رو آبكاري كنيم( كه اصطلاحا به اون ميگن سنگ وسط يا سنگ موتور) . اين قطعه اگر دقت كرده باشيد، معمولا داراي زبري مختصري هست چون از يك قطعه چدن يك تكه ريخته گري شد و بخاطر فرم و شكل خاصش امكان پرداختكاري و صيقل كردن سطح اون به اين سادگي وجود نداره،براي اين مشكل چكار ميكنن؟ چون توي تصاوير نت موتورهاي زيادي رو ديدم كه سنگ اونها آبكاري شده و درخشندگي و جلاء خوبي دارن، مثل اين تصوير كه به نظر من بهشت ما آمريكايي سوارهاست!!
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اون ريويرا دوست آمريكايي كه دارم و در حال بازسازي بود يادتونه؟
تا الان به اينجا رسيده، البته گويا زياد اهل عكس گرفتن نيست اما كم كم داره روش كار ميكنه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام.نقل قول:
منظورتون کدوم سری از اپله؟
یه سری اپل با نام شورولت رویال قبل از انقلاب وارد ایران شد.
اپل های بعد انقلاب هم مثل کورسا و... ساخت خود آلمان هستن همون شورلت رویال هم تا اونجایی که شنیدم ساخت آلمانه فقط تحت لیسانس آمریکا بوده.
کلا اپل ها ساخت آلمان بودن ولی یک سری از اپل رکوردها تحت نام شورلت رویال تحت لیسانس شرکت مادر در ایران مونتاژ شدن و بعد از سال 1977 خط تولید این سری با نوا جایگزین شد .
دلیل این نامگذاری هم محبوبیت برند های امریکایی در اون دوره بین مردم و عدم مقبولیت برند اپل بین مردم بود .
و اما با اجازه دوستان تا جایی که میدونم چدن رو نمیشه آبکاری کرد و اون جلا رو به دست اورد اولا برای آبکاری باید سطح فلز و یا قطعه باید صاف و سیقلی باشه
در مورد سنگ وسط و بخصوص موتورهای شارژر دار توقیت شده برای اینکه جریان هوا هم به راحتی و با کمترین اصتکاک حرکت کنه از استیل استفاده میکنن که ذاتا سطح سیقلی داره .
در مورد آبكاري، كمي جستجو كردم و پاسخي كه به يه پرسش پيدا كردم نشون ميده در مورد هموار بودن سطح مشكلي نيست و گويا با همون آبكاري مس تا حدي اين سطح صيقل پيدا ميكنه، و انجام مراحل بعدي كار رو آسونتر ميكنه.البته بازم بايد بگردم و ببينم داستان چيه؟
سلام دوستان
حرف شما کاملا درسته علی اقا.اب مس تا حدودی زبری و سوسه(خلل و فرج ریز سطح کار) می پوشونه.البته چون امپر دستگاه رکتیفایر باید برای هر قطعه جداگانه محاصبه بشه سوسه های کار مس کمتری نسبت به سطح کار می گیره و بنا بر این قطعه ای که به این صورت ابکاری بشه بعد از گذشت زمان از همون قسمت سوسه دار شروع به اکسید شدن میکنه و ابکاری به قول معروف بلند میشه.البته واسه ابکاری اینجور قطعه ها راه حل هست.یعنی تو 2 مرحله مس میدن.1 مس اسیدی با امپر بالا در مدت 40 تا 50 ثانیه.و بعد از شستشوی دقیق مس سیانوری(محیط قلیای)با امپر پایین و زمان بالای 15 دقیقه.البته این روش برای قطعات خاص استفاده می شه.البته تو محدوده تهران . کرج . قزوین 2 تا ابکاری می شناسم که وان مس اسیدی و سیانوری دارن.مرحله بعدی نیکل موازی دادن وبه حداقل رسیدن فاصله کاتد به اند هست.یه مثال می زنم واسه اینکه بتونین تجسم کنین .اگه دقت کرده باشین شیرهای ابی که تو خونه استفاده میشه.بعد از مدتی کدر و زرد می شه و بعد دونه های زبری رو شیر می زنه که با کشیدن دست متوجه میشین.این یعنی زیر کار سوسه داشته و ابکاری بعد مدتی داره بلند میشه.حلا اگه از دوستان کسی شیرالات KWC داشته باشه فرقشو می فهمه.چون هزینه پرداخت و ابکاری این شرکت 7 برابر بقیه شرکتها هست چون اب مس اسیدی 2 میکرن مس سیانوری 5 میکرن نیکل 18 مکرون کروم کاتالیزوری 10 میکرون . قطعه ای که به این صورت ابکاری بشه تا سالهای طولانی جلای ابکاری حفظ میشه و فقط کافی دستمال روش بکشی میشه مثل روز اول
سلام دوستان یه سوال دارم چرا بیشتر ماشینهای آمریکایی آمپر آب فابریک ندارند؟
دوستان من میخوام یه بیوک بخرم یه کم اطلاعات میخواستم لطفا راهنماییم کنید مصرفش چقدره؟بی۱-بی۲-بی۳و... چه فرقی باهم دارن کدومشون بهتر وفول تره هنگام خرید چه چیزایی را باید در نظر بگیرم ؟رو چه چیزاییش باید بیشتر حساسیت نشون بدم؟قبلا نوا داشتم در مقایسه با نوا چه فرق ها و شباهتایی داره؟لطفا راهنمایی کنید ممنونم
اطلاعات خوبي دارين آقا كامبيز، پس ديگه براي آبكاري وسائل موتور ماشينهامون شما رو داريم ديگه؟؟؟!! :n06:
اينجا يه زماني كارگاه آبكاري بود اما انگار براش به صرفه نبود و جمع كرد، اما آبكاري روي هست كه به درد نميخوره( به دليل كدر بودن).به هر حال براي آبكاري اگر خود كارگاه برنامه اي براي صيقلي كردن داشته باشه كه بهتره.
آمپر آب اكثر ماشينهاي آمريكايي فقط چراغ داره كه بعد از گرم شدن تا حد مشخصي، چراغ اخطار روشن ميشه و واقعا براي من هم سوال بوده كه چرا آمپر دقيق نگذاشتن؟كامارو من آمپر آب آنالوگ جداگانه داشت، كه البته جيوه اي هم براش نصب كردم.احتمالا نمونه آمپر آب آنالوگ رو يه چيز خاص و لوكس ميدونستن.
در خدمتم علی اقا.شما خلیی لطف داری.به قدری از راهنمایی های شما استفاده کردم که نگووووووووو...
فقط یک مساله مهم
اگر که قصد داشتین قطعه ای ابکاری کنین به هر ابکاری اعتماد نکنید.اکثر ابکارها به صورت تجربی وشاگرد بودن کار یاد گرفتن.اطلاعات پایینی دارن و احتمال اینکه قطعه خراب بشه زیاده.البته اگر قطعه اهن یا برنج باشه درست کردنش کاری نداره.ولی اگر روی یا المنیوم باشه به احتمال خیلی زیاد نمی شه کاری روش انجام داد.
ابکاری روی (گالوانیزه)میشه کاری کرد که براق بشه ولی عمر زیادی نداره.
در مورد سنگ وسط یا منیفولد اگر جنسش چدنی باشه ابکاری معمولی نمی شه کرد.راه داره ولی خیلی پر هزینه است.اولا ابکارا سری کار هستن.و اگه قرار باشه ابکاری که مورد نظر من هست رویه قطعه انجام بدن کله خط باید بخوابه ph محلولهای وان تغییر کنه امپر مورد نظر محاسبه بشه.....تقریبا 3 روز وقت ابکار گرفته میشه که علاوه بر پول ابکاری پول 3 روزهم می گیره
یکی از روشهای ابکاری چدن(منیفولد)اول با رنگ بر رنگ از بین میره بعد اسید شویی میشه.سپس جاهای که نباید ابکاری بشه با در پوش لاستیکی پوشونده میشه و با چسب حرارتی اببندی میکنن.بعد میره ویبره(نوعی پرداخت معروف به سانتریفیوژ)کاری که ویبره می کنه اینه که به صورته تقریبا برابر یک لایه در حد دهم از قطعه بر میداره.سپس میره گالوانیزه گرم(همون ابکاری که تیر چراغ برق میشه)بعد میره گالوانیزه زینکاته حالا منیفولد چدنی شده منیفولدی که بیرونش شده روی و چسبندگی خوبی به چدن داری بعدش هم میره ابکاری...
البته کسی که بخواد همچین کاری انجام بده نمیتونه ببره یه کارگاه و بگه این کارو انجام بده هر کدوم تو کارگاه و کارخونه جدا انجام می شه وتقریبا هزینه 3 به بالا می شه.ولی اگر المینیومی باشه خیلی راحتره و ارزونتر
کارخونه گالوانیزه گرم تهران (فیروزا)برای گالوانیزه کردن موتور 2 میلیون خواست.چون 1 روزه کامل خط ابکاری می خوابه.تازه اشنا هستیم و خیلی بهم لطف کرد که گفت انجام میدم
دوستان کسی منو راهنمایی میکنه لطفادر مورد بیوک؟
خيلي خيلي ممنون جناب كامبيز، اگر زماني تصميم داشتم حتما از راهنمايي و توصيه هاي شما استفاده ميكنم.آقا سعيد، در مورد بيوك ايران يا همون اسكاي لارك معروف، مطلب خاصي وجود نداره كه خيلي خاص باشه و با توجه به اينكه نوا داشتين پس خيلي خيلي بهتر ميتونين تصميم بگيرين.موتورهاي همه اونها( نمونه هاي موجود در ايران) همه 8 سيلندر 350 هستند كه با توجه به نوع كاربراتور تا 18 ليتر هم مصرف دارن( به شرط سلامت همه چيز).نمونه هاي بي 1 و 2 و 3 در يك سري وسائل مثل فرم صندليهاي يك تكه جلو و يا مجزا، شيشه هاي برقي يا دستي، داشتن كولر و يا گيربكس دستي سه دنده و 4 دنده و يا اتوماتيك ، آنتن و راديو و اينجور چيزها تفاوت داشتن. مدل بي 3 اون از همه مجهزتر هست.
براي خريد بايد همه چيز رو چك كنين، داخل ، خارج، بدنه، فني، موتور، گيربكس، جلوبندي، كولر، بخاري، لاستيكها، خلاصه هرچي داره و نداره..چون هر چيزي حتي به نظر خيلي عادي و معمولي به نظر بياد و چندان مهم نباشه، ميتونه براتون بعدا واقعا پر هزينه و مشكلساز بشه.كلا ديگه روي همه چيز بايد حساس باشيد، و ببينين اون ماشين مورد نظر به قيمتي كه گفته ميشه ميارزه يا نه؟اوضاع و احوال قيمت وسائل يدك و دستمزد تعميرات و هزينه هاي ديگه باعث شده كه واقعا يه ماشين تميز و مرتب رو نشه با قيمت پايين خريد، و اگر كسي داره ماشينش رو ارزون ميفروشه حتما شك كنين كه يه چيزيش هست!! مگر اينكه واقعا سير شده باشه و يا بشدت به پول احتياج داره.اگر يه بيوك بي 1 تميز پيدا كردين ، به نظر من ارزش بيشتري نسبت به يه بي 3 مدل 70 خراب داره، چون ميتونين با چند كار خاص روي اون در حد همون بي 3 ارتقاء بديد( البته اين نظر من هست)
تفاوت بيوك و نوا بيشتر در فرم جلوپنجره و چراغها و ابرويي و سپرها و يك سري تزئينات داخلي و خارجي است. اما ساختار و شاسي هر دوتا يكيه.اگر چيزي پيدا كردين حتما ازش عكس بگيريد، داخل و خارج و موتور و...و در مورد همه چيزش سوال كنين..و اينجا بنويسيد. و البته حتما با كسي كه وارد هست بريد براي چك كردن و بازهم نشون مكانيك بديد. از نظر تصادفات شديد و مشكلات پنهاني بدنه و شاسي هم حتما چك كنين.
و مورد آخر كه از نظر من از همه مهمتره:از نظر اصالت شماره هاي بدنه و موتور، اسناد و مدارك كامل كارت و سند و پلاك ايران و كارت سوخت و بدون مشكل و البته داشتن مجوز تغيير پلاك و سند خوردن هم چك كنين و تا زماني كه كاملا مطمئن نشدين هرگز معامله نكنين، مگر اينكه اين چيزها براتون مهم نباشه.
ممنونم از شما جناب کامارولطف کردید.یه سوال دیگه هم دارم کاربراتور های بیوکها مگه باهم فرق هم دارند؟ فرقشون تو چیه کدومشون بهتره وچطور میشه فهمید؟
سلام
آقا ما اگه اینجا رو نداشتیم چیکار میکردیم.خب حالا
امروز اومدم اون قسمت کیلومتر و تموم سیستم جلو رو باز کنم که بعد از باز کردن پیچهای صفحه کیلومتر دیدم اصلا نمیشه تکونش داد چونکه گیر میکرد به فرمون نه خود فرمون بلکه به قسمت بازو فرمون.حالا یه سوال برام پیش اومده.برای باز کردن صفحه کیلومتر حتما باید فرمون از اون دوتا پیچ زیرش که بالا نگه میدارش باز بشه تا فرمون بیاد پایین و یه وسوال دیگه پیچهای صفحه کیلومتر رو که باز کردم با تکون دادن تمام اون جایی که صفحه بهش وصله یعنی اون جایی که کلید چراغها و کولر و رادیو ماشین بهش وصله نشونگر دنده هم تکون میخود.حالا اگه بخوام درش بیارم مشکلی برای نشونگر دنده پیش نیاد.
اگه میشه شیوه باز کردن کامل صفحه کیلومتر و آمیرها رو جوری که بیارم بذارم رو زمین بگید که مشکلی برای باز کردن نداشته باشم و یه دفعه نیام تو باز کردن گند بزنم به ماشین.ممنون میشم از سیر تا پیاز باز کردن صفحه کیلومتر رو برام بذارید
ممنون
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این سیستم انژکتور برای موتور 350 شورلت زده شده جدید هم هست.کسی خبری ازش نداره.خوبه یا نه.قیمتش تو سایتهای فروش خارجی چیزی حدود 3 میلیونه بدرد میخوره بدیم برامون از اونور آب بیارن
نظرتون رو بدید
براي بازكردن كيلومتر نوا/بيوك اول سرباطري رو باز كنيندر مورد بعضي بخشها تصوير ندارم و سعي ميكنم با توضيح دقيق، راهنمايي كنم)بعد بايد همان دوتا پيچ نگهدارنده پوسته فرمان رو باز كنين تا فضاي كافي براي كار كردن و درآوردن كل مجموعه باشه.بعد تمام پيچهاي نگهدارنده قاب كه زير لبه داشبرد هست و همينطور قسمت زير رو باز ميكنيم، در اين حالت كل مجموعه آزاد شده اما هنوز نميشه اون رو بيرون آورد چون متعلقاتي به اون وصله كه بايد آزاد بشه.اول بايد كليد چراغها باز بشه. براي اين كار كليد رو بكشيد ( مانند موقعي كه ميخواهيد چراغها رو روشن كنين).بعد بايد با دست يك دكمه برجسته فلزي كوچك(بايد با يكي از دستها به پشت محل كليد چراغ وارد كرديد،اون دكمه كه تقريبا اندازه نوك يك چوب كبيرت هست را پيدا كنين) رو كه روي سطح صاف اون كليد وجود داره فشار بديد و همزمان شاسي كليد چراغ رو بيشتر بيرون بكشيد تا شاسي با ميله متصل به اون كاملا بيرون بياد.اگر نتونستين كمي با اون بازي كنين تا آزاد بشه، ممكنه اول براتون سخت باشه..بعد مهره نگهدارند كه دور بخش بيروني كليد قرار داره رو باز كنين تا كل كليد از بخش پلاستيكي كيلومتر جدا بشه.در مرحله بعد پانل كنترل كولر و بخاري رو باز ميكنين كه با يه پيچ به همون قاب پلاستيكي وصل شده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در اين مرحله پانل كمي آزادتر شده و تا حدي به سمت جلو ميشه كشيده بشه،در اين مرحله با دست سوكت اتصال سيمكشي رو از محل خودش بيرون مياريم( دوتا خار نگهدارنده داره كه با فشار دادن همزمان اين دوخار سوكت در مياد، مراقب باشيد خارها نشكنه)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
روكش سيم كيلومتر هم به محل پنيون كيلومتر با يك خار فلزي متصل شده كه با يك دست خار رو فشار داده و با دست ديگه سيم كيلومتر رو جدا ميكنيم.در اين مرحله كلا پانل آزاد شده.( دقت كنين اگر سيم يا وسيله اي ديگه به پانل متصل باقي مونده جدا كنين و اون رو به زور بيرون نكشيد)پانل كه بيرون آمد، به راحتي ميتونين پيچهاي نگهدارنده قاب شفاف و صفحه فلزي اون رو پيدا كنين.البته اگر نيازي به باز كردن اون نداريد، بهتره باز نشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
كلا توي هشت سيلندرها دو مدل كاربراتور نصب ميشه( البته همين دو مدل، داراي نمونه هاي بسيار زياديه كه بوسيله كد از همديگه مشخص ميشه و با توجه به نوع موتور و بدنه و گيربكس روي موتور نصب ميشه) اما در اختصار به دو دسته دو دهنه و چهار دهنه تقسيم شده.نمونه هاي دو دهنه تقريبا مشابه كاربراتور نوا است منتها با دو دريچه كه براي هشت سيلندر جوابگو باشه و ظاهرا از نظر مقدار شتاب و قدرت توان كمتري رو بوجود مياره( و بيشتر توي نمونه هاي شورلت وارداتي ديدم، مثل بعضي از مدلهاي كامارو)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
و نوع ديگه كه خيلي بيشتر بكار ميره 4 دهنه است كه دو دهنه اول تقريبا كمي بزرگتر از دهانه هاي مدل دو دهنه است ،و دو دهنه عقبي بزرگ و براي زمان شتاب و معكوس كشيدن عمل ميكنه و مصرف بيشتري هم داره.بيوك ايران، تا اونجايي كه من ديدم هميشه 4 دهنه داشته
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]