ممنون والا این عکس رو همین طوری توی اینترنت دیدم. فکر نکنم فلش ها مرتبط باشه با فشنگی اب
Printable View
ممنون والا این عکس رو همین طوری توی اینترنت دیدم. فکر نکنم فلش ها مرتبط باشه با فشنگی اب
توی ماشینای انژکتوری برداشتن پا از روی گاز به صورت لحظه ای اشکالی نداره؟چون من زیاد عادت به ترمز کردن ندارم، و فقط همیشه سرعتم را با برداشتن لحظه ای پا از روی گاز کم میکنم (یکجایی خونده بودم که میگفتن خوب نیست)و بعد دوباره گازو فشار میدهم،درضمن مصرف سوخت و استهلاک توی این حالت با حالتی که ترمز میزنی چه فرقی داره؟بیشتره یا کمتر؟؟؟
فقط میدونم که در سرازیری توی دنده،مصرف ماشین بدون گاز صفر هست و واقعا هم تست کردم...
آقا مشخص نیست این ها واقعا تعمیر کار هستند یا نه؟!!
امروز بردم پیش 2 نفر دیگه
یکی میگفت این ماشین با یک سیم بگیرم بزنم به فلان جاش!!
اون یکی چیز دیگه گفت. میگفت درب رادیاتور عوض کن
من فکر کنم حرف دوستان و حرف برق کار اولی که بردم(همانی که جوان با سابقه ای هست تو این زمینه)
گفت فشنگی کله سبز بخر و یکی از دوستان فشنگی حرارت مشکی رو برای تعویض پیشنهاد دادند)
به نظر من مشکل از این 2 تا قلم بیشتر نیست
من سبز رو همان روز خریدم و امروز عوض میکنم و اگر درست نشد. این دفعه فشنگی حرارت رو میخرم
حداقل با 2 فشنگی دارم کار دنبال میکنم
اگر به حرف تعمیرکار ها میرفتم تا الان باید کلی قطعه تعویض میکردم
این طور که مشخص هست . فن مقداری دیر کار میکنه. اما جوش نمی اره و اب کم نمیکنه. فن میره روی 5 (البته اوایل کمتر میرفت روی 5 الان بیشتر شده)
سلام .نقل قول:
بنده مطلب قبلیم رو ادیت کردم . دوباره بخونینش .
شاید سنسوری که به کامپیوتر وصل هست ایرادی نداشته باشه و سنسور آمپر آب خراب باشه .
. در مورد سیمهای اهم متر هم فرق نمیکنه مثبت و منفیش رو چطوری بزنین به سنسور چون سنسور فقط یک مقاومت متغیر هست .
اول اهک متر رو روی 100K بذارین . اگر عقربه چسبید آخر , بذارین رویِ اهمِ بیشتر .
بعضی از ماشینها مثل DAEWOO CIELO 3 تا سنسور حرارت داره .
یکیش روی بدنه موتور هست و فقط به آمپر آب وصله . این سنسور تک سیمه هست .
دومی هم روی بدنه ی موتور هست و برای کنترل دور تند فن هست و فیشش دو سیمه هست .
سومی روی رادیات وصله و برای روشن کردن دور کند فن هست . این هم دو سیمه هست .
در بیشتر ماشینها گر موتور رو روشن کنین و فیش سنسور حرارت رو بکشین , فن با دور آرام یا تند روشن میشه
سلام
دوستان ما امروز بردیم همان برقکار که اول برده بودیم و گفت سنسور دمای اب خراب هست. همان که جلوی رادیتاتور در داخل موتور میخوره و فیش بهش وصل هست
بعد از تعویض همش روی 3 بود!! یعنی 4 نمیرفت و بیاد 3
بهش گفتیم خوب این به درد نمیخوره. چون اگر جوش بیاره هم ما دیگه نمی فهمیم.
15 دقیقه با ماشین دور زدیم. دیدیم رفت روی 4
بعد درست شد و میرفت روی 4 و میاد روی 3
اما 30 دقیقه بعد باز موند روی 3 و فن با این حال خاموش و روشن میشه
فکر کنم نمایشگر خطا داره
چون فن خاموش و روشن میشه
به برق کار گفتم این 2 سنسوری هست؟ گفت نه .مشکلت از همین هست.
به نظرتون نیاز به پیگیری داره یا مشکل نداره؟ ولش کنم؟
شما ای سی یو رو هم چککنید و دما رو از اون هم بخونید اگه با یک سنسور دیگه با ز هم این مورد رو داشتید ممکنه مشکل از ارتباط با سیستم ای سی یو باشهنقل قول:
سلام
عزیزان ما دیاگ زدیم. و اون روز به ما گفت مشکل نداره فن روشن خاموش میشه و راست هم میگه. حتی وقتی کولر بزنم مثل همیسشه فن ها شروع به کار میکنن
الان مشکل این هست که فشنگی جدید عوض کردیم همش روی 3 هست
یعنی موتور گرم میشه و فن روشن میشه و خنک میشه اما این همش روی 3 هست .
این یک بدی داره.ممکن ماشین جوش بیاره امپر بره بالا و ما نفهمیم. این همش روی 3 هست
فشنگی خودش مشکی بود مال کارخانه. این که انداختیم سبز هست
همان فشنگی قبلی روی 3 و 4 میرفت و گاهی روی 5 میرفت.
سلام ببخشید دخالت می کنم.نقل قول:
اگه ماشینتون مدل 91 هست، 1 سنسور برای ای سی یو داره که دستور فن زدن رو با توجه به اطلاعات این سنسور میده که شما عوضش کردید. و یه فشنگی هم داره که تک سیم هست و بالای همون سنسور کله سبز هست و دما رو برای عقربه آمپر می فرسته.
اگه جای همون سنسور سبز رنگ رو یاد گرفته باشید، جای این فشنگی آمپر دقیقا بالای همون هست. عکسش رو هم گذاشتم. این فشنگی کار خاصی نمی کنه، فقط برای اطلاع شماست. ممکنه عقربه رو روی 100 درجه نشون بده و دما واقعا 83 باشه و ممکن هم هست عقربه روی خط اول باشه و آب واقعا روی 100 باشه!!!
به نظر بنده کاری بهش نداشته باش. چون طبق تجربه دوستان اون فشنگی آب (تک سیم می خوره بهش) جنس خوبش پیدا نمی شه و حتی 3 یا 4 تا هم عوض کردن و دیگه عقربه درست نشون نمی ده. ظاهرا باید در حالت موتور سرد تعویض بشه. و دیگه این که نباید خیلی سفت بشه. بنده هم نمی دونم با چه گشتاوری باید بسته بشه!
همون سنسور کله سبز هم جنس خوبش پیدا نمی شه. به نظرم جنس قبلیتون رو نگه دارید.
===
وقتی پیامم رو پست کردم دیدم یه پست جدید زدید، من شنیده بودم هر رنگی فابریکی روش بوده باید همون رنگ رو بندازید. یه کله سبز داریم یه کله مشکی. که هر چی قبلا روش بوده باید همون رنگ رو تهیه کنید. در مورد این که روی 3 ثابت هست بنده فکر می کنم منطقی باشه. چون این آمپر های دیجیتالی که دقیقا داره نشون نمی ده. فرض کنید هر خونه 30 درجه رو نشون بده. حالا چه دما 61 باشه چه روی 90 باشه اون 3 خونه رو نشون میده. و مورد دیگه این که این فشنگی که دما رو به آمپر می رسونه لحظه ای عوض نمیشه و با کمی تاخیر تغییر رو نشون میشه. حالا فرض کنید دما روی 90 باشه و 3 خط روشن، فن میزنه و میاره روی 85 و باز 3 خط روشنه.
اگر اشتباه می کنم دوستان نظر بدن.
دقیقا همین هست. بالای این فشنگی یک تک فیش هست.نقل قول:
در مورد خونه3 و 4 از روزی که خریدیم این طور نبود. میرفت روی 4 بعد میرفت روی 3 و همین طور کم و زیاد میشد
دوستان به نظرتون ببرم ماشین نمایندگی بزارم بهتر نیست؟
دوستان به نظرتون ببرم ماشین نمایندگی بزارم بهتر نیست؟
سلام . مشكل هنوز حل نشده ؟ اگر آمپر آب هی بالا پائین میشه ممکنه از ترموستات هم باشه . البته اگر چند ساله داره کار میکنه و توی رادیات هم آب معمولی هست احتمالش بیشتره .بعد از عوض کردن سنسور آب , حالا مشکل چیه دقیقاً ؟نقل قول:
سلامنقل قول:
اقا مهرداد. یک مشکل ساده هست اما این تعمیرکار ها وارد نیستند متاسفانه
چون امپر گاهی مرفت روی خانه شماره 5
برق کار گفت برو فشنگی سبز بخر و بندزایم روش
فشنگی سبز انداختیم از 3 تکون نمیخوره. یعنی حتی جوش هم بیاره تکان نمیخوره از 3 !!! اما در عمل دما بالا میره و فن روشن میشه و فن خاموش میشه. اما همان 3
بعد رفتیم از سایپا پرسیدم که این سبز با مشکی فشنگی فرقش چیه؟ روی فابریک ماشین مشکی بوده است.
گفت سبز مال ساژم هست و مال شما زیمنس هست.
گفتیم اینم روش. یک فشنگی مشکی بهمون بده. حالا عصر برم عوض ش کنم. به نظرم سییستم خنک کننده و ترموستات سالم هست. چون فن خاموش و روشن میشه ..
راستی فشنگی سر مشکی فابریک قدیمی رو با این که امروز خریدم. مولتی متر گذاشتم روی مقاومت. پراپ مشکی و قرمز رو زدم روی خود بدنه فشنگی و فشنگی قدیمی روی ماشین بوده مقاوتش خیلی بالاتر از نو بود.
فشنگی نو مقاومت نشان میداد و میاومد سمت 0 اما اون قدیمی بالا بود و میموند بالا
این که روی سه میمونه و لی فن خاموش و روشن می شه اینه که فن زود کار میوفته و فکر نمی کنم مشکلی داشته باشه ولی اگه حساسید ببینید که فقط همین یک سنسور وجود داره و اینو با مدل های مختلف تست کنیدنقل قول:
دوستان صاف کار خوب و منصف سمت غرب تهران میشناسید؟بی زحمت معرفی کنید.ممنون
برای صاف کاری بدون رنگ
سلامنقل قول:
متاسفانه از نبوغ زیاد برقکار به ما گفت فشنگی سر سبز بخر که فهمیدیم سر سبز مال ساژم هست.
و ما باید مشکی بخریم که زیمنس هست
رفتم خریدم و مجدد خریدم. به نظرم درست شده اما وقت نکردم باهاش دور بزنم اما ظاهر قضیه درست شده.
ممنون از دوستان که کمک کردید مرسی
سلام . اگه به سالم بودن سنسوری که به آمپر وصله شک دارین , با یک آزمایش ساده میشه تستش کرد . موتور روشن . صبر کنین تا فن روشن بشه . حالا فیوز فن رو بردارین تا خاموش بشه و بذارین موتور 5 دقیقه کار کنه . باید آمپر آب بره بالا . اگر نرفت , یا سنسور آمپر خرابه یا آمپر . اگر فیش سنسور رو بکشین و سیم رو فقط یک ثانیه بزنین به بدنه موتور , باید آمپر بره روی قرمز . اگر رفت پس آمپر سالمه و مشکل از سنسور هستنقل قول:
سلام دوست عزیزنقل قول:
مطمئنا مشکل شما رفع میشه!
اشتباه از من بود که با اطمینان به شما نگفتم سیستم شما زیمنس هست و باید کله مشکی بندازین! همون طور که آقا محمد گفتند این سنسور ها بر اساس دما مقاومتشون تغییر میکنه و ECU با مقاومتی که از اینا میخونه دما رو تشخیص میده.
من از یکی شنیده بودم رفتار این مشکی ها و سبزها بر عکسه، یعنی مثلا اگر مشکی ها با کاهش دما مقاومتشون کم میشه، سبز ها بیشتر میشه و یا بر عکس! که اگه این طور باشه مثلا اگر کله سبزها روی 40 درجه مقاومتشون 1 کیلو اهم باشه و روی 90 درجه 4 کیلو اهم (مثال زدم!) مشکی ها روی 40 درجه 4 کیلو اهمه و روی 90 درحه 1 کیلو اهم. خوب ماشینی که ECU اون برنامه ریزی شده که وقتی 1 کیلو اهم رو گرفتی یعنی دما روی 90 هست و فن رو بزن، وقتی سبز رو ببندی روی 40 درجه مقاومتش 1 کیلو اهم هست و ای سی یو فکر می کنه دما رفته بالا و فن میزنه مدام. که اگه این طور باشه اگه سیستم خنک کاریتون درست عمل نکنه دما میره بالا تر و مقاومت سنسور سبز هم میره بالا تر که اینجوری ای سی یو فکر می کنه دما اومده پایین و فن رو دیگه وصل نمی کنه تا دمای آب برسه به آسمون!!!!!
البته من خودم فکر نمی کنم این طوری منطقی باشه و هر دوشون با افزایش دما مقاومتشون کاهش پیدا می کنه. ولی مشکل اینه که کم شدن مقاومت توی اون دو سنسور متفاوت هست. یعنی احتمالا سنسورهای سبز رنگ مقاومتشون زود تر پایین میاد و در نتیجه ای سی یو زودتر فن میزه و برای همینه که دمای شما از 3 خط بالاتر نمی رفته. و مطمئن باشید که ماشینتون جوش نمی آورده. فقط زود تر فن می زده.
در مورد اون تغییر مقاومت سنسور ها دوستانی که بیشتر علمشو دارن راهنمایی کنن که ما هم اینو یاد بگیریم.
ممنون
سلامنقل قول:
بله درست شد. با کولر هم امروز بیشتر از 4 نشان نداد.
ممنون از همه دوستان زحمت کشیدید. اشتباه از برقکار بود گفت سبز بخر متاسفانه
سلام دوستان...
چند روزی بود دنبال سرویس کوئل و دلکو و شمع و ... بودم. برام سوال پیش اومد و از طریق پیغام خصوصی از آقا محمد پرسیدم. ایشون هم پاسخ دادند. گفتیم این سوال و جواب ها رو اینجا هم مطرح کنیم شاید برای کسی دیگه هم پیش بیاد یا مفید باشه.
نقل قول:
نوشته شده توسط shahkilid
نقل قول:
نوشته شده توسط MOHAMMAD_ASEMOONI
این هم پرسش و پاسخ های بعدی!
نقل قول:
نوشته شده توسط shahkilid
نقل قول:
نوشته شده توسط MOHAMMAD_ASEMOONI
نقل قول:
نوشته شده توسط shahkilid
نقل قول:
نوشته شده توسط MOHAMMAD_ASEMOONI
حالا یه سری سوال جدید دارم... باید ببخشید که اینقدر سوال می پرسم و وقتتون رو میگیرم.
1 و 2- در مورد صدای پت پت، راستش تسمه تایم رو 2 سال پیش یعنی 50000 کیلومتر پیش عوض کردم. تنظیم دلکو هم راستش نه اصفهان نه تهران هنوز نتونستم یه تعمیرکار با چراغ دلکو پیدا کنم که ببینم تنظیم هست یا نه! فیلر ها رو هم نمی دونم! راستش به یه تنظیم موتوری که نشون دادم در مورد داغ کردن و گفتم که تعمیر شده موتور، گفت شاید شیم سفت گرفته! پرسیدم این شیم با فیلر چه فرقی داره که خودش هم چیز درست و حسابی جواب نداد!در مورد فیلر در این حد می دونم که فاصله لقی سوپاپ هست. درسته؟ حالا این شیم چیه؟
3- راستش موتور 1 ساله تعمیر نیمه اساسی شده. اینم بگم که منظورم از روغنی شدن شمع، روغنی شدن الکترود هاش نیست. بلکه سر الکترودها دوده سیاه داره و فقط رزوه های شمع هست که روغنیه. و این رو هم بگم که قبلا تعویض روغنی همیشه با فیلتر برام 5 لیتر می ریخت! که این دفعه با اصرار من 4.5 لیتر با فیلتر ریخت. اما بعد از تعویض روغن هم شمع ها رو پاک کردم و بستم دوباره بعد از یه سفر 500 کیلومتری دیدم رزوه ها روغنیه.
4- راستش چندجا رفتم گفتن می ریزن دور وایرها رو! یه تعمیرکار مزدا رفتم تا دید پژو دارم همچین قیافه ای گرفت و گفت "روی تابلو چی نوشتم؟" !!! بنده هم گفتم چطور؟ گفت "نوشتم فقط چی تعمیر می کنم؟" گفتم مزدا، و دیگه هیچی نگفت! انگار که داره خودش یه تنه بوگاتی تولید می کنه! منم گفتم خوب کاری به تعمیر ندارم و وایر شمع می خوام! طرف گفت مگه نگفتم فقط مزدا کار می کنم!!!! دیگه واقعا مونده بودم چی بگم! حالا از این حاشیه بگذیم، وایر شمع های ماشین ها دیگه که سرش نمی خوره به پژو 405. منظورتون اینه که خود وایر رو بردارم و سرشو بکنم و سر وایرهای خودم رو بخورونم بهش؟
سلام .نقل قول:
بیشتر تعمیرکارها تصور میکنند وایرشمع فقط برای همون یک ماشینی هست که وایر رو براش میفروشند . برای همین اگر بگین وایر بده برای یه ماشین دیگه میخوام تعجب میکنند فکر میکنند طرف چیزی سرش نمیشه از مکانیکی داره پرت و پلا میگه .
شما لزومی نداره بگین برای ماشین میخواین
بگین یه کار آزمایشگاهی داریم احتیاج به چند تا وایرشمع داریم ( پروژه دانشگاهی )
دیگه چاره ای نیست , وقتی کسی مخش بسته هست باید به روشی که حالیش میشه باهاش صحبت کرد .
بله , سر وایرها اگر به ماشینتون نمیخوره باید تعویض بشه با سر وایرشمعهای ماشینتون
جاهی فقط یک طرفش باید عوض بشه
آموزش کاملِ تصویریش در تاپیک [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] هست
===========================+====+==
روغنی بودن شمع نشان از مشکل در رینگها یا گشادی سیلندر یا کوچک شدن پیستون یا چند یا همه ی اینهاست
گازوندن , رانندگی با دور موتور بالا برای مدت طولانی , گاز زیادِ آنی , روغن آشغال , فیلتر آشغال , دیر به دیر روغن و فیلتر عوض کردن , بار و مسافر زیاد همگی باعث زود فرسوده شدن موتور میشه .
البته موتور خواه ناخواه فرسوده و کهنه میشه اما رعایت نکردن مواردِ ذکر شده باعثِ فرسودگی میشه .
خرابی بوشهای ساق سوپاپها هم باعث کشیده شدن روغن به درون سیلندر در موقع مکِش پیستون میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
==================================
دود زدگی شمعها اگر همه مثل هم باشه پس یا فشار سوخت زیاد هست یا دهنه ي شمعها زیاد باز هست یا شمعها مناسب نیست و باید با شمع گرمتر عوض بشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر فقط یک شمع دود زده هست پس اون شمع با بقیه فرق داشته باشه یا وایرش ضعیف باشه ( مقاومت بالا ) و بنزین خوب نمیسوزه یا انژکتورش چکه داره و سوخت بیش از حد تزریق میشه توی اون سیلندر
با تعویض انژکتورش با انژکتور یک سبلندر که دود نداره میشه از مشکل انژکتور مطمئن شد
با تعویض وایر اون سیلندر با یک سبلندر که شمعش دود زده نیست هم میشه وایر رو چک کرد
با تعویض اون شمع دود زده هم با شنع یک سیلندر دیگه که دودزده نیست میشه فهمید مشکل از شمع هست یا نه
به هر حال میشه همه چیز رو اصولی چک کرد تا علت مشکل پیدا بشه و الکی قطعه نخریم
دود زدن شمعها و یا بالا رفتن مصرف نمیتونه از فیلتر بنزین باشه پس تعویضش پول دور ریختنه
فیلتر بنزین اگر خیلی خیلی خیلی کثیف باشه باعث افت فشار سوخت و کم مصرف و کم جون شدن موتور و دیر روشن شدنش میشه
اگر فیلتر بنجل و آشغال باشه کم کم کثیفیها از فیلتر میگذره و میره توی انژکتورها جمع میشه و ممکنه باعث بشه درست بسته نشه و نشت بده یا موقع باز شدنِ سوزنش , درست سوخت نپاشه
باید فیلتر بنزین عوض بشه و یک محلول درجه یک انژکتور شور خارجی هم طبق دستورالعملش مصرف باشه تا انژکتورها تمیز بشه
اگر انژکتورها خیلی رسوب گرفته باشه باید چند بار محاول بریزید یا باز بشه با سیستم اولترا ساوند ultrasond رسوبها خُرد بشه و سپس شستشو بشه
انژکتور سالهای سال عمر میکنه . تعویضش اشتباهه مگر اینگه سوخته باشه آهنربای توش یا صدمه دیده باشه توسط آدم ناوارد
سلام.
یه مدتیه منبع اگزوز پرایدم مشکل داره و داخلش ریخته شده و هنگام رانندگی صدا میداد. جدیدا موقع رانندگی یه صدای غر و غر هم از پشت میاد که تو دست اندازها بیشتر هم میشه که یه عده میگن از همون منبع اگزوزه. آیا این حرف درسته؟؟؟ چونکه به خاطر مشغله زیاد فرصت نمیکنم ببرم تعویضش کنم.
بله ریختن درونی مخزن اگزوز باعث چنین صدایی میشه موقع تعویض مواظب باشید جنس مرغوب بخرید و تمام منجیت های نگه دارنده و واشر گلویی رو چک کنید که لق نشده باشهنقل قول:
سلام دوباره.نقل قول:
آخه تو حالت خاموش و درجا وقتی قسمت عقب سمت راننده رو تکون میدم دقیقا همون صدا از کمک فنر هم میاد.... واسه همین یکم مشکوکم.
ممکنه حتی از بست های نگه دارنده منجیتی اگزوز باشه بش رسیدگی کنیدکه خرج بر ندارهنقل قول:
ممکنه حتی از بست های نگه دارنده منجیتی اگزوز باشه بش رسیدگی کنیدکه خرج بر ندارهنقل قول:
دوستان من وقتی موتور سرده ماشینو (پراید89) روشن میکنم دور موتور میاد پایین یکم ماشین به هن هن میفته و بعد ثابت میشه به نظرتون مشکل از چیه استپر رو هم عوض کردم و لی مشکل حل نشد!
سلام . خوش بحال قطعه سازها و قطعه فروشها . چه سودهای ملیاردی که به جیب میزنند فقط از عادتِ مردم و مکانیکها به تعویض قطعات از روی حدس و گمان . هر قطعه ای رو میشه تست کرد و فهمید که آیا کثیفه ؟ یا تنظیم میخواد ؟ آیا بد نصب شده ؟ آیا واشر میخواد ؟ یا تعمیر میخواد ؟ یا تعویض میخواد ؟. به احتمال 99% برق ماشینتون ایراد داره . مقاومت وایر شمعها رو با اهم متر چک کنین . احتمالا یکیش از بقیه خیلی بیشتره . همون موقع که ماشین افت دور موتور داره اگر سریعاً وایرها رو تک تک با انبردست بکشین . اون وایری که برداشتنش تاثیر چندانی نداره ایراد دارهنقل قول:
سلامنقل قول:
از 5 شنبه هفته پیش که فشنگی مشکی انداختم با کولر و ... هیچ مشکلی نداشت و روی 4 بیشتر نمی رفت. عالی بود.
امروز دوباره رفت روی 5
درب رادیاتور هم نو انداختم. نمیدونم چشه
از ترموستات نمیتونه باشه؟ اخه یک هفته درست شده بود
شاید ترموستات دیر باز میکنه
نقل قول:
منم مشکل شمارو داشتم (پراید 111 مدل 90)
با تعویض درب رادیاتور و ترموستاتت دما نهایتا تا نصف میاد و خیلی خوب شد
الان ترموستات فابریک چند هست ؟ منظورم درجه اش؟ که همان درجه ی که فابریک هست رو بگیرم(فکر کنم در بازار ترموستات 76 و 82 هست.)نقل قول:
ترموستات مثل قطعات دیگر نوع خاصی نداره یا فرق بکنه؟
اخه ترموستات وقتی روی مثلا 76 یا 82 باز شد . دیگه باز میمونه. این نیست که بسته بشه چون دمای اب این قدر پاوین نمیاد که بخواد بسته بشه(اونم توی شهر)
اینکه میره روی 5 . میتونه از ترموستات باشه؟
دمای پاوین رو ترموستات کنترل میکنه که کمتر نشه. اما وقتی ترموستات باز شد دیگه دمای بالا رو سیستم خنک کننده بر عهده داره
نمیدانم!!!
فشنگي استاندارد فن پرايد( كاربراتوري) 91 درجه ، و ترموستات پرايد 82 درجه است( البته گاهي در خط توليد 85 هم استفاده شده)
سيكل كاركرد سيستم خنك كننده پراي به اين شكل هست كه زمان روشن شدن موتور، دماي آب پايين تر از درجه ترموستات بوده، بنابراين ترموستات بسته است و آب فقط در موتور گردش داره تا سريعتر گرم بشه. در اين حالت فن هم خاموش هست.
زماني كه دماي آب به دماي كار ترموستات رسيد( 82 درجه) ترموستات باز شده تا آب به سمت رادياتور حركت بكنه و خنك بشه، ( در اين وضعيت هم هنوز فن خاموش هست)
اگر بعد باز شدن ترموستات و گردش آب در رادياتور، دماي آب كمتر از 82 درجه شد، در اين صورت ترموستات بسته شده تا دوباره دماي آب به 82 درجه برسه و در اين وضعيت همچنان فن خاموش باقي مانده.
اما اگر دماي آب بعد از شروع به گردش در رادياتور ، باز هم بيشتر شد و به دماي كار فشنگي فن رسيد( 91 درجه) در اين صورت فن هم شروع به كار ميكنه تا آب خنك بشه.
بر اين اساس دماي كار موتور بين 82 تا 91 درجه نگه داشته ميشه و بين اين دو دما كم و زياد ميشه، البته توجه كنيد كه مقدار زمان باز و بسته شدن ترموستات و همچنين روشن و خاموش شدن فن ارتباط مستقيمي با دماي محيط داره و مسلما هرچقدر دماي هوا سردتر باشه ، اين مدت كمتر و هر چقدر بيشتر باشه زمان هم بيشتر خواهد بود.
در پرايدهاي انژكتوري هم ترموستات به همين صورت عمل ميكنه منتها فشنگي با فرم نمونه نصب شده در كاربراتوري تفاوت داره و به دو مدل سبز و مشكي تقسيم شده كه براي نوع سيستم احتراق و برق ماشين تنظيم شده.
مطلب مهم اينكه پرايدهاي انژكتوري بدليل مشكلات نوسان برق و اشتباهاتي كه در اون رخ ميده، نشانگر چندان دقيقي براي نمايش مقدار حرارت ندارن و اين مشكلات بيشتر ناشي از فشنگي نشان دهنده حرارت هست كه روي سر سيلندر نصب ميشه.
در حال حاضر براي اينكه اين شاتباهات رفع بشه و تا حد زيادي حرارت دقيقتر نشان داده بشه، از فشنگي نشانگر حرارت با سر مشكي استفاده ميكنند( توجه كنيد منظور من فشنگي نشانگر حرارت هست و نه فشنگي فن رادياتور)
بارها و بارها اين مشكل را روي پرايدهاي انژكتوري ديدم و با استفاده از فشنگي نشانگر حرارت مشكي( بجاي قرمز نصب شده روي ماشين) نتيجه خيلي خوبي گرفتم، البته تمام اين موارد در صورتي درست هست كه بقيه اجزاء هم به درستي و صحيح كار بكنند.
در بازار اين فشنگي به نوع تويوتايي معروف شده كه داراي فيش تخت هست، اما نمونه هاي ساخت چين و ايران هم با فيش گرد وجود داره كه بطور مستقيم ميشه روي پرايد نصب كرد. گاهي اوقات اين قطعه هم با وجود نو بودن خراب هست و درست كار نميكنه و بايد تعويض بشه تا نمونه سالم را پيدا كنيد.
سلام . ترموستات اگر خراب باشه چند حالت داره . 1- حرارت میره بالا بعدش یهو ترموستات باز میشه سریع برمیگرده پائین . معمولاً ترموستات کهنه یا بی کیفیت اینجوری میشه و اگر راننده تعویضش نکنه ممکنه برسه به جائی که دیگه باز نشه و دردسر ساز بشه .2- اگر به علت رسوب گرفتگی هم گیر داشته باشه باز هم همینطور میشه اما ممکنه دیگه پائین نیاد حرارت چون گیر میکنه باز نمیشه . اول بازش کنین و رسوب گیری بشه در یک مدت کوتاه با محلول رقیق آب و جوهر نمک بعدش با آب خالی خوب شسته بشه و بعدش در آبی که نزدیک جوش باشه دو سه بار چک بشه تا مطمئن بشین کار میکنه و باز میشه بعدش نصب بشه و تست بشه . شاید اصلاً نیاز به تعویض نباشه . اما ترموستاتی که یکی دو بار حرارت میره بالا و یهو میاد پائین دیگه خطری هست و باید تعویض بشه ( اگر علتش رسوب نباشه )نقل قول:
من از آقای مهرداد و camaro بابت کمک و راهنمایی کاملشون تشکر میکنم. انشالله موفق باشید.
سوال اساسی پابرجاست:
این حالت که ترموستات گیر کنه و یک دفعه باز بشه و دما میاد پائین حرف درستی هست
اما این باید برای یا بار اول که ماشین روشن شده رخ بده یا دفعاتی که دما این قدر کم شده که ترموستات بسته شده
که در این فصل با توجه به گرمی هوا و رانندگی در شهر بآیا میشه یک دغعه ترموستات بسته باشه (یعنی دما بیاد زیر 82 ) و بخواد دیر باز بشه که دما بره روی 5؟
بستگي به اينكه چه مقدار دماي هوا كم شده باشه و يا زمان روشن بودن فن و چند عامل ديگه( مثل شدت ترافيك و فرم و سرعت رانندگي) اين مدت زمان باز و بسته شدن ترموستات فرق ميكنه.
هر زمان كه دما كمتر از حد تعيين شده براي ترموستات باشه، بسته ميشه و هر وقت هم بالاتر رفت باز ميشه، و اين سيكل ادامه پيدا ميكنه و البته همانطور كه قبلا گفتم فشنگي فرمان دهنده فن رادياتور هم تعيين كننده است.
من تصور ميكنم مشكل ماشين شما هيچ ارتباطي با اين مسائل نداره و فقط مشكل در فشنگي حرارت هست كه قبلا درمورد اون توضيح كامل دادم.
اين همان نمونه فشنگي هست كه گفتم:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با عرض سلام من پراید 80 کاربراتوری دارم ووقتی که ماشین چند ساعت میخوابه باید از بالای کاربرات بنزین بریزم تا روشن بشه با یه استارت در غیر این صورت هر چی پدال بزنم یا استارت رو هم بسوزونم ماشین روشن نمیشه ولی چند قطره بنزین که بریزم با یه نیش استارت روشن میشه ووقتی که روشن شد چند لحظه کار کنه بعد خاموش کنم با یه استارت البته بدون ریختن بنزین روشن میشه پمپ بنزینم بنزین میداد عوض کردم. ایراد از چیه؟ لطفا راهنمایی کنید.ممنون.
با عرض سلام من پراید 80 کاربراتوری دارم ووقتی که ماشین چند ساعت میخوابه باید از بالای کاربرات بنزین بریزم تا روشن بشه با یه استارت در غیر این صورت هر چی پدال بزنم یا استارت رو هم بسوزونم ماشین روشن نمیشه ولی چند قطره بنزین که بریزم با یه نیش استارت روشن میشه ووقتی که روشن شد چند لحظه کار کنه بعد خاموش کنم با یه استارت البته بدون ریختن بنزین روشن میشه پمپ بنزینم بنزین میداد عوض کردم. ایراد از چیه؟ لطفا راهنمایی کنید.ممنون.
سلام دوستان عزیز، چند روزی هست که از جلوی ماشین صدای عجیبی میاد (پراید 88)، یکی دو روز پیش خیلی کم بود، الان بیشتر شده، صداش رو در حالی که موتور داشت در جا کار میکرد ضبط کردم، با گاز دادن صدا بیشتر میشه، وقتی دنده درگیر باشه صدا بیشتره، ممنون میشم دوستان صدا رو بشنون و نظرشون رو بگن