قابل توجه کسانی که ماشینشون دیر روشن میشه خصوصاً در سرما
سلام
قابل توجه دوستانی که مشکل دیر روشن شدنِ خودرو دارند :
ماشین شما یا سوخت کم بهش میرسه یا برقش ضغیفه یا شمعها تنظیم نیست یا زمان جرقه زنی شمعها تنظیم نیست .
1- موقع روشن کردن ماشین اول سوئیچ رو باز کنین و 5 ثانیه صبر کنین تا چراغ چک خاموش بشه .
در این 5 ثانیه سنسور مپ فشار هوا رو اندازه میگیره و میده به کامپیوتر تا برنامه ی مناسب برای انژکتورها رو در اون فشار هوا انتخاب کنه .
درضمن سنسور حرارت هوای ورودی و حرارت آب رادیاتور هم اطلاعات لازم رو میفرستند برای کامپیوتر تا بدونه انژکتورها با چه سرعتی باید کار کنند در اون وضعیت .
در همون 5 ثانیه پمپ بنزین هم مدت 2 تا 3 ثانیه کار میکنه و فشار بنزین در ریلِ سوخت که انژکتورها روی اون نصب هست بالا میره .
وقتی فشار سوخت بالا بره انژکتورها سوخت میپاشند چون انژکتورها پمپ نیستند بلکه فقط راهِ عبور سوخت رو باز و بسته میکنند و اگر سوخت فشار نداشته باشه انژکتورها اصلاً سوختی نمیپاشند حتی اگر کاملاً باز باشند .
بنابراین 5 ثانیه باز گذاشتن سوئیچ قبل از استارت زدن بسیار مهم هست .
اگر این کار رو دو بار انجام بدین دیگه بهتر .
یعنی 5 سوئیچ باز , 5 ثانیه بسته , دوباره 5 باز , بعدش استارت .
اگر باز هم روشن نمیشه :
2- برق ضعيف باعث دير روشن شدن میشه.
بستهای باتری رو باز کنید و با سنباده ی 100 یا 80 خوب براق کنین . سرهای سربی باتری هم همینجور .
سیمهایی هم که به دو بستِ باتری وصل شده هم باید از بستها جدا بشند و خوب سنباده بخوره و براق بشه و محکم نصب بشه . رسوبات و کثیفی و چربی و لق بودن باعث ضعیف شدن برق باتری میشه .
اگر سرما زیر سه چهار درجه هست و ماشین در هوای باز هست , بهتره شبها باتری رو باز کنین و داخل خانه در یک جای گرم بذارین تا قدرتش افت نکنه .
البته هر شب این کار رو انجام دادن زحمت داره اما بهتر از روشن نشدن ماشین هست .
درضمن پیچهای باتری رو زیادتر از حد محکم نکنین وگرنه کم کم حدیده هاش خراب میشه و میبُره .
3- دهنه ی شمعها رو بررسی کنین که بیش از حد مجاز باز نباشه وگرنه باعث ضعیف شدن جرقه میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
4 - سوخت با اکتان کم باعث دیر روشن شدن میشه . یعنی بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی هست برای موتور سرد و خصوصاً در سرما .
5 - مقاومت وایر شمعها رو با اهم متر اندازه بگیرین . اگر بیش از 5000 اهم هست وایرشمعها بنجُل هست و از سیم بی کیفیت ساخته شده .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
6 - با فشارسنج مخصوص , فشار سوخت در لوله ی سوخت رو اندازه بگیرین اگر کمتر از حد مجاز هست باعث پاشش کم انژکتورها میشه . علتش هم خرابی رگولاتور هست که نمیتونه فشار سوخت رو تنظیم کنه یا اینکه پمپ ضعیف هست . این مشکل باعث دیر روشن شدن میشه و کم قدرت بودن موتور اما مصرف سوخت رو کم میکنه خصوصاً در شهر و ترافیک .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
7- تنظیم نبودن تسمه تایم باعث خوب عمل نکردن موتور میشه .
حتماً مطمئن بشید که موقع نصب تسمه تایم , میل لنگ با میل سوپاپ هماهنگ و تنظیم باشه . کافیه یک دندونه پس و پیش نصب بشه تا مشکل به وجود بیاره .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
8 - اگر ماشینتون دلکو داره باید زمان جرقه زنی تنظیم بشه با استفاده از تفنگِ فلاش لایت
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درضمن سردلکو هم باید باز بشه و بررسی بشه .
9 - کثیف بودن انژکتورها باعث درست پاشیده نشدن سوخت میشه
یک محلول انژکتورشور درجه یک بخرین و طبق دستور خودش بریزین توی باک
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
========================================
صرفه جوئی در هزینه های خودرو تا سقف میلیونها تومن
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قابل توجه کسانی که ماشینشون میکشه به یک سمت
سلام دوستان .
ماشین یکی از دوستان موقع حرکت میکشید سمت راست .
لاستیکها یک مارک و یک سایز بود
بادشون هم تنظیم کردیم که مثل هم باشه
چرخهای جلو چک شد که با هم موازی باشه .
لاستیکهای چاکدارِ جلوبندی چک شد که له شده و خراب نباشه .
اما باز هم ماشین میکشید سمت راست .
لاستیکهایِ جلو رو با هم جابجا کردیم مشکل برعکس شد یعنی میکشید به سمت چپ .
فهمیدیم که یکی از لاستیکها مشکل داره اما کدومش ؟
به نوبت با چرخ عقب همون سمت عوضشون کردیم و لاستیک معیوب رو پیدا کردیم و منتقلش کردیم به محور عقب .
مشکل حل شد .
راههای کم شدنِ روغن موتور
نقل قول:
سلام ، اساتيد آيا امكان داره ماشينى روغن سوزى داشته باشه اما دود و بخار نداشته باشه؟ ماشين ما همين حالت رو داره. مثلا روى 71 هزار تا روغنشو عوض كردم و الان روى 74 هزار، 2 ليتر بهش اضافه كردم! به مكانيك هم نشون دادم تشخيص نداد و ميگفت روغن سوزى نداره! چون نشونه خاصى نداشت! به نظرتون ايراد از كجاست؟
سلام
روغن موتور از چند راه کم میشه :
1- نشتی .
مهمترین جاهایی که روغن ازش نشت میکنه :
واشر قالپاق سرسوپاپ ( بالای موتور )
واشر کارتل ( زیر موتور )
محل نصب دلکو ( اگر دلکو داره ) .
پیچ کارتل
کاسه نمدهای سر و تَهِ میل لنگ
واشر سرسیلندر
درب روغن ( جای ریختن روغن در موتور که معمولاً روی قالپاق سرسوپاپ هست .
محل وصل شدن لوله ای که گیج روغن در اون قرار میگیره به بدنه ی موتور
محل نصب فیلتـر روغن
محل نصب فشنگی روغن
از سوراخ محل گیج روغن اگر لاستیکِ گیج روغن خراب باشه و لوله رو خوب نبنده . خرابی این لاستیک باعث ورود گرد و غبار به زیر موتور ( محفظه ی میل لنگ ) هم میشه .
محل نصب سنسورهای موتور مثل سنسور میل لنگ و ناک و میل سوپاپ و غیره .
در این نوع نشتیها , روغن به بیرون از موتور راه پیدا میکنه و چون زود خشک نمیشه قابل مشاهده هست
2- سوختن روغن در سیلندر و خروجش از اگزوز
راههای بروز این مشکل :
خرابی رینگهای پیستونها و نفوذ روغن به سیلندر از زیر پیستون ( اتاقک یا محفظه ی میل لنگ )
خرابی واشر سرسیلندر
بی کیفیت بودن روغن و زیاد بخار شدنش و کشیده شدنِ اون بخار به درون سیلندرها از طریق سیستم pcv يا همون سيستم تهويه ی محفظه ی میل لنگ سيستم pcv ( position crankcase ventilation ) بخار بنزین و روغن رو از محفظه ی زیر میل لنگ میفرسته توی منیفولدِ هوا و سپس سیلندرها تا بسوزه .
این سیستم در کم کردن مصرف بنزین تاثیر خوبی داره
برای دیدنِ عکسهاش در google image بنویسید
how work pcv system
خراب بودن سوپاپ سیستم pcv که باعث کشیده شدنِ بیش از حد بخار روغن به منیفولدِ هوا و درنتیجه سیلندرها میشه .
خرابی و نشتی شیلنگهای سیستم pcv .
3- خرابی واشر سرسیلندر و نفوذ روغن به سیستم خنک کننده موتور که علامتش وجود روغن در رادیاتور و منبع انبساط هست .
==============================
امکان نداره که موتور روغن سوزی داشته باشه اما اگزوز و سر شمعها چرب نشه مگر اینکه مقدارش بسیار کم باشه