۵۰ ترفند ضروری عکاسی - بخش سوم: نورپردازی
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نورپردازی
۲۲- یک جفت چراغ ارزان قیمت بخریداگر قرار است عکاسی داخلی و درون فضای بسته انجام دهید، حداقل دو چراغ ارزان قیمت خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که این چراغ ها به سه پایه و رفلکتور یا بازتاب دهنده هم نیاز دارند تا بتوانید نور را کنترل کرده و به آن جهت دهید. استفاده از نورهای دائمی، مطلوب تر از واحدهای فلش است. زیرا آنها هم ارزان تر هستند و هم کاربردشان برای تازه کارها بسیار راحت تر از فلش است. با استفاده از فلش شما باید تعدادی عکس آزمایشی بگیرید تا تاثیر سایه ها را بر عکس ببینید و تنظیمات را اصلاح کنید. اما با نور دائمی همه چیز را با چشم مشاهده می کنید.
۲۳- شناخت دمای رنگرنگ های مختلف و سطوح مختلف روشنایی را با مقیاس کلوین اندازه می گیرند. برای بهترین نتایج، به دنبال نورهای استودیویی با دمای ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ کلوین باشید. چنین نوری تقریبا یک روز آفتابی را شبیه سازی می کند. نورهای با دمای رنگ پایین تر اغلب طیف های رنگی را در عکس ایجاد می کنند که باید آن را در فتوشاپ یا دیگر برنامه های ویرایش عکس اصلاح کنید.
۲۴- یک لایت باکس (light box) بخرید، اما پول زیادی برای آن صرف نکنیدبا خرید یک لایت باکس (خیمه عکاسی) ارزان قیمت، سایه های تند نور استودیویی تان را به حداقل برسانید. یک مکعب که دیوارهای آن با پارچه های سفید نازکی پوشانده شده اند، می تواند تاثیر بسیار خوبی در تنظیم و تلطیف نور شما داشته باشد. نور را به گونه ای تنظیم می کنید که از پشت یکی از دیواره های لایت باکس به موضوع عکاسی تان بتابد. به این صورت نور پخش شده و سایه ها بسیار ملایم تر خواهند شد. لایت باکس ها اغلب با پارچه های مخمل مانندی برای پوشاندن کف و دیواره پشتی عرضه می شوند، تا یک میدان دید یک دست و بدون زاویه را در عکس ایجاد کنند.
۲۵- با یک ورق کاغذ، از نور موجود بهترین استفاده ممکن را ببریداگر از پس تهیه نور استودیویی بر نمی آیید، می توانید از نور موجود طبیعی استفاده کنید. تنها با یک ورقه بزرگ کاغذ یا مقوا و بازتاب آن به سمت سوژه تان، به هر میزان که لازم است از شدت و تندی کنتراست و تباین ایجاد شده در سمت تاریک آن بکاهید. اگر از افراد عکاسی می کنید، می توانید از آنها بخواهید که خودشان این کاغذ را بیرون از کادر نگه دارند.
به عنوان جایگزین، می توانید کمی برای خرید یک مجموعه بازتاب دهنده یا رفلکتور هزینه کنید. مثلا با یک هزینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی می توانید یک مجموعه رفلکتور چند لایه ای سفید، نقره ای، طلایی و شفاف را خریداری کنید.
۲۶- تحت امر خورشید نباشیداستفاده از تنظیمات اتوماتیک برای عکاسی رو به خورشید باعث می شود سوژه شما ضدنور شده و صورتش تیره گردد. زیرا دوربین سعی می کند به شکلی روشنایی زیاد پس زمینه را جبران کند و در نتیجه مدت زمان نور دهی یا exposure را کاهش می دهد. البته عکاسی از افراد هنگامی که خورشید روبروی آنها قرار دارد، می تواند مشکل ضدنور را تا حد زیادی حل کند، اما بگذارید راه حل دیگری را هم معرفی کنیم:
در صورتی که منظره پشت سر سوژه تان را دوست دارید و نمی خواهید آن را از دست بدهید (مانند ساحل دریا)، اما خورشید هم در همان سمت قرار دارد و پشت سر او قرار می گیرد، مشکل را با فلش زدن هنگام عکس گرفتن حل کنید. به این صورت که در تنظیمات، فلش را از حالت Auto روی حالت forced قرار دهید. این گونه مشکل کاهش نور دریافتی از صورت سوژه به دلیل کاهش زمان نوردهی را هم حل کرده اید.
۲۷- قانون یک سوم را رعایت کنیداغلب عکس های منتخب از نظر زیبایی شناسی و لذت بصری، آنهایی هستند که سوژه ها در نقاط قدرت یک سوم هر فریم قرار گرفته اند. افق عکس را به سه قسمت مساوی عمودی تقسیم کنید و افراد را در یکی از قسمت های یک سوم چپ یا راست آن جای دهید. همچنین اگر دوربین را به صورت عمودی می گیرید تا عکس قدی بیندازید، سعی کنید چشم ها در بخش یک سوم بالایی عکس قرار نگیرند.
برخی دوربین ها این قابلیت را دارند که روی ال دی سی پشتی خط های راهنمای این چنینی را برای تان به نمایش بگذارند. در این صورت به راحتی می توانید جای سوژه را در بخش صحیحی از فریم و در کنار خطوط راهنما تنظیم کنید. اگر دوربین شما این خطوط راهنما را دارد، پس سعی کنید یک قدم جلوتر رفته و سوژه تان را در محل تقاطع خطوط عمودی و افقی قرار دهید.
۲۸- اول تعیین زمان نوردهی (Exposure) و فوکوس، سپس کادربندیهنگامی شما دکمه شاتر را تا نیمه فشار می دهید، تنظیمات زمان نوردهی و فوکوس دوربین برای عکسی که در حال گرفتن آن هستید، ثابت می شوند. و فشردن دکمه شاتر تا انتها، این فریم عکس را ثبت خواهد کرد.
از این شیوه به سود خودتان استفاده کنید تا در شرایط ویژه بتوانید سوژه را در فوکوس دوربین قرار دهید و آنگاه به کادر بندی بپردازید. گاهی اوقات یک کادر را انتخاب کرده اید، اما سوژه شما در فوکوس دوربین نیست. لذا می توانید کادر را تغییر داده و سوژه را در مرکز توجه قرار دهید. حال دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید. با این کار تنظیمات فوکوس و نوردهی روی سوژه شما قفل می شوند. حال همان طور که دکمه را نگه داشته اید، با جابجایی دوربین به تغییر کادر و انتخاب ترکیب بندی مناسب سوژه و محیط بپردازید و او را در یکی از نقاط قدرت یک سوم قرار دهید. حال دکمه را تا انتها فشرده و عکس را ثبت کنید. با این شیوه، شما همیشه علاوه بر نوردهی و فوکوس خوب، ترکیب بندی عالی و دلخواه تان را هم خواهید داشت.
۲۹- از نورسنج رایگان همراه تان استفاده کنیداگر در کیف تجهیزات عکاسی تان نور سنج ندارید، می توانید از حالت عکاسی اتوماتیک دوربین تان برای سنجش و محاسبه تنظیمات مطلوب بهره ببرید، حتی اگر نتیجه عکس آن چندان هم خوب از کار در نیامده است. ابتدا با حالت اتوماتیک یک عکس بگیرید و پس از بررسی تنظیمات عکس، دوربین را روی وضعیت دستی بگذارید. حال با سعی و خطا و بر اساس اصلاح اطلاعات به دست آمده از عکس امتحانی اولیه، سعی کنید تنظیماتی چون سرعت شاتر، حساسیت، زمان نوردهی و... را دستکاری کرده تا به نتیجه دلخواه برسید.
۳۰- زود بیدار شوید، دیر بخوابیدتمام عکاسی درباره نقاشی با نور است. نور چیزی است که به تصاویرتان کنتراست، شکل و بافت می دهد. و بهترین نور معمولا متعلق به دو بخش از روز است که خورشید در پایین ترین مکان خود در آسمان قرار دارد. در چنین مواقعی از روز خورشید نقش طولانی تر و مهمتری بر عهده دارد: سایه های بسیار شدید که جزئیات کوچک را پوشانده و بافت سوژه را دست خوش تغییر می سازند.
با عکاسی در صبح زود و نزدیک غروب آفتاب، شما به نتایج بسیار جالبی دست خواهید یافت که در طول روز قابل مشاهده نیستند. در طول روز و به خصوص هنگام ظهر، شما بیش از آنکه سرگرم لذت بردن و استفاده از سایه ها برای جذابیت بخشیدن به عکس تان باشید، باید مشغول سر و کله زدن با نور ورودی به دوربین و حل مشکلاتی چون ضدنور یا تیره شدن عکس ها شوید.
۳۱- از روزهای خاکستری لذت ببریداجازه ندهید که یک روز ابری تیره شما را کسل کرده و از همراهی با دوربین عکاسی تان باز دارد. نور نرم و ملایمی که در یک روز ابری می تابد، برای عکاسی از گیاهان، گلها، و شاخ و برگ درختان بسیار عالی است و تا حد زیادی کنتراستی را که در مراحل قبلی سعی داشتیم با آن دست و پنجه نرم کنیم، تعدیل می کند. این وضعیت به دوربین اجازه می دهد تا میزان نوردهی متعادل تری داشته و رنگ واقعی گلبرگ ها را ثبت کند.
پایان بخش سوم - ادامه دارد...
۵۰ ترفند ضروری عکاسی - بخش چهارم: کلک های عکاسی+ پی دی اف کامل
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کلک های عکاسی
۳۲- سفر بدون سه پایه: نکته اولهنگامی به سفر می روید، همراه داشتن یک سه پایه می تواند موقعیت های عالی عکاسی را برای تان فراهم کند. مثلا به شما اجازه می دهد هنگام عکاسی شبانه به بازی با نورهای چراغ ها و لامپ ها پرداخته و جلوه های خاصی را خلق کنید. اما اگر از نظر حمل وسیله در مضیقه هستید و نمی توانید سه پایه عزیزتان را همراه داشته باشید، شاید این کلک به دردتان بخورد: دوربین را روی یک سطح امن و محکم قرار دهید، فلش را غیر فعال کنید و با تنظیم یک سرعت شاتر پایین دو ثانیه ای یا طولانی تر آماده عکاسی شوید.
حال تایمر خودکار دوربین را فعال کنید و دکمه شاتر را بزنید. صبر کنید تا دوربین کار خودش را انجام داده و از روی حوصله عکس مورد نظر شما را ثبت کند. تا زمانی که تایمر به پایان می رسد، حرکات اضافی دوربین که به دلیل فشردن دکمه شاتر توسط دست شما ایجاد شده اند، از بین رفته و دوربین دوباره به حالت سکون می رسد. لذا دوربین شما آماده عکاسی با زمان نور دهی طولانی و نتایج شفاف و واضح است.
۳۳- سفر بدون سه پایه: نکته دوممطمئنا همیشه نمی توانید یک سطح صاف و مناسب را پیدا کنید تا از کلک شماره ۳۲ استفاده کنید. برای مثال هنگامی روی باروهای یک قصر یا یک بنای قدیمی دنبال چنین مکانی باشید، متوجه منظورمان می شوید. برای مقابله با این وضعیت، همیشه یک توپ کوچک beanbag درون کیف دوربین همراه تان داشته باشید.
beanbag یک کیسه دربسته پر شده با دانه های ریز معمولا دایره ای شکل از قبیل پلیت های پی وی سی، پلی استیرن یا پلی پروپیلن است که در اندازه کوچک به عنوان توپ بازی یا در اندازه های بزرگ به عنوان صندلی و تخت راحتی مورد استفاده قرار می گیرد. وجه تسمیه نام آن، این است که در گذشته دور از کیسه های چرم یا پارچه ای ساخته می شده که از دانه های خشک لوبیا پر می شده اند.
با گذاردن این کیسه روی سطوح ناصاف و فشار دادن آن، می توانید یک سطح صاف و مطمئن برای قرار دادن دوربین به دست آوردید. اکنون یک پایه قابل اعتماد و مناسب برای عکس برداری با تایمر خودکار و زمان نودهی یا exposure طولانی در اختیار دارید.
۳۴- سفر بدون سه پایه: نکته سومسه پایه های حرفه ای از پیچ های یک چهارم اینچی برای محکم کردن دوربین شما در جای خود بهره می برند. شما می توانید به راحتی پیچ های این چنینی را از فروشگاه های پیچ و مهره فروشی تهیه کنید. برای رهایی از شر یک سه پایه سنگین و بزرگ طی مسافرت، سر یک بطری نوشابه را سوراخ کرده و پیچ را درون آن محکم کنید. حال با مقداری چسب پیچ را در جای خود محکم کنید.
این سر بطری پلاستیکی را در گوشه ای از کیف دوربین تان برای روز مبادا نگه دارید. اما نیازی نیست که همیشه یک بطری ۱.۵ لیتری بزرگ به همراه داشته باشید. آخر هر گوشه و کناری می توانید یکی از آنها را بیابید! هنگام عکاسی بطری را با شن و سنگریزه پر کنید تا حسابی سنگین شود. حالا سر بطری جادویی تان را روی آن ببندید. خب شما یک سه پایه فوری در اختیار دارید.
۳۵- عکاسی پرتره با دراز کردن دستپرتره های شخصی برای ثبت خاطرات تعطیلات گزینه بسیار خوبی هستند. اما یکی از مشکلات اساسی این است که شما بتوانید کسی را پیدا کنید که هم زمان با تنظیم دوربین تان، بتواند به خوبی ترکیب بندی شما و صحنه پشت سرتان را هم درون کادر رعایت کند. اما یک راه هم این است که دوربین را به سمت خودتان گرفته، دست تان را تا حد ممکن دراز کرده و دکمه شاتر را بفشارید. به ندرت نتیجه کار بد از آب در می آید.
البته با کمی هزینه و خرید یک تک پایه (monopod) می توانید نتایج بسیار عالی داشته باشید. به این صورت که دوربین را روی آن نصب کرده، آن را به اندازه کافی از خودتان دور می کنید. درست است که هنوز یک دست تان را دراز کرده اید. اما اکنون بدن در حالت عادی قرار دارد و فاصله دوربین هم به حد لازم دور است. علاوه بر این، برخی تک پایه ها دارای آینه ای هستند که شما می توانید ال سی دی دوربین را درون آنها ببینید و کادربندی درستی هم انجام دهید. حال کافی است که تایمر خودکار را روی ۲ یا ۱۰ ثانیه قرار دهید و منتظر گذر زمان باشید، تا یک پرتره شخصی عالی داشته باشید.
۳۶- به چشم ها بنگرید، نه اطراف چشم ها، تنها به چشم ها بنگریدتا کنون توجه کرده اید که چرا اغلب نشریات روی جلدشان از عکس صورت ها استفاده می کنند؟ زیرا شناختن این عکس ها است که به ما در شناخت و علاقه مند شدن به مجلات کمک می کنند. دبیران هنری می دانند طبیعت ما این گونه است و با چشمانی که از درون جلد به ما زل زده اند تماس برقرار می کنیم. این اصل درباره عکس های پرتره ای هم که می خواهید بگیرید، صدق می کند.
هنگامی که از فردی عکس می گیرید، اگر تنها یک بخش از عکس تان می تواند در نقطه فوکوس باشد، روی چشمانش فوکوس کنید. این اولین نقطه ای است که بینندگان شما به آن نگاه می کنند. لذا اگر آنها فوکوس باشند، تماشاگران تصور می کنند تمام تصویر به شکل دقیق و صحیحی عکاسی شده است. و دیگر مهم نیست که عمق میدان شما چقدر کم است یا اینکه کل فریم تان چقدر تار و مات است.
۳۷- هنگام عکاسی از حیوانات خانگی از حالت burst (عکاسی متوالی) استفاده کنیدحیوانات خانگی غیرقابل پیش بینی هستند، لذا منتظر نمانید تا آنها برای عکس گرفتن شما آماده شده و ژست بگیرند. پس امکان ثبت موقعیت های خوب و شانس عکس های عالی را از دست ندهید.
صبر نکنید تا بتوانید توجه آنها را به خودتان جلب کنید. هم زمان با تلاش تان برای جلب توجه شان، شروع به عکاسی کنید. خب، آنها مفهوم دوربین را درک نمی کنند و هر لحظه ممکن است حرکت اشتباهی انجام داده و از دست تان بروند. بهتر است که دوربین را روی حالت عکاسی متوالی یا burst mode قرار دهید و پشت سر هم به عکس گرفتن بپردازید. این گونه شانس تان برای ثبت لحظه ای که توجه آنها را به دوربین جلب می کنید بسیار بیشتر است و شاید بتوانید از میان آنها عکسی نزدیک به حالت دلخواه تان پیدا کنید.
۳۸- از تنظیمات پیش فرض حالات مختلف عکاسی (scene modes) دوربین تان استفاده کنیدشاید دوربین تان بهتر از شما بداند که چگونه از تنظیمات خود برای خلق جلوه های ویژه استفاده کند. لذا از به کار بردن تنظیمات مربوط به حالات مختلف عکاسی که روی دوربین قرار دارند هراسی به خود راه ندهید. اگر دوربین تان اجازه می دهد، هر عکس را به صورت همزمان به صورت Raw و JPEG ذخیره کنید تا یک کپی اصلی از وضعیت خالص و بدون تاثیر مودهای دوربین هم در اختیار داشته باشید.
۳۹- چگونه از آتش بازی عکس بگیریم؟آتش بازی ها اگر چه در زمره نمایش های بسیار جذاب و زیبا هستند، با این حال عکاسی از آنها کمی سخت و نیازمند مقداری مهارت است. برای شانس بیشتر و داشتن یک عکس عالی از آتش بازی، حساسیت دوربین را روی ISO 100 قرار دهید و آن را با 0EV جبران کنید. در این حالت درخشش ها و نورهای غیر ضروری آسمان مزاحم شما نخواهند بود و پس زمینه آتش بازی در عکس ها تا حد ممکن سیاه ثبت می شود.
دوربین را روی یک سه پایه ثابت کنید و سرعت شاتر را حداقل روی ۸ ثانیه بگذارید. اصلا از زوم استفاده نکنید تا آتش بازی تمام قاب را پر کند. مراقب باشید که طی مدت زمان نوردهی دوربین باید ثابت و بدون حرکت باقی بماند و بهتر است که برای شروع عکس برداری از تایمر خودکار ۲ ثانیه ای استفاده کنید. زیرا هر گونه حرکتی می تواند منجر به تولید یک عکس تار شود. همه چیز آماده است، نتیجه باید خطوط آتش تیز و واضحی باشند که به اطراف پخش شده و در حال سقوط به سمت زمین هستند.
۴۰- چگونه از آب های روان عکس بگیریم؟هنگام عکاسی از یک آبشار و اطراف آن، سرعت شاتر پایین نتایج خوبی به همراه دارد. اما ما به دنبال دستیابی به چیزی بسیار جذاب تر و دلرباتر، با کاهش سرعت همه چیز (به نوعی نگه داشت زمان) هستیم. اما بدون آن که عکس های مان overexpose شده و بیش از حد نور ببینند، چگونه این کار را انجام دهیم؟ ابتدا تنظیم دوربین را از حالت Auto خارج کرده و حساسیت آن را روی کمترین حالت ممکن قرار دهید. این میزان معمولا ISO 100 یا ISO 80 است. سپس برای عکاسی از یک فیلتر ND (کاهنده نور) استفاده می کنیم. اگر این فیلتر را ندارید، جبران میزان نوردهی را روی کمترین میزان خود قرار دهید. این میزان بسته به دوربین های مختلف -2EV یا -3EV و به ندرت -5EV است.
دوربین را روی سه پایه سوار کرده و برای اینکه نقطه فوکوس و میزان نوردهی ثابت شوند، شاتر را تا نیمه فشار دهید. آنگاه آن را تا انتها فشرده و عکس بگیرید. مراقب باشید که دوربین هنگام عکاسی نلرزد. احتمالا به چند آزمایش برای دستیابی به نتیجه مناسب نیاز دارید، لذا از تمرین و تکرار خسته نشده و زود ناامید نشوید.
۴۱- روی جزئیات فوکوس کنیدهنگامی که یک صحنه بیش از آن بزرگ است که بدون بیرون زدن از گوشه های کادر، در یک تصویر بگنجد؛ به جای فوکوس روی همه عکس، روی یکی از جزئیات آن فوکوس کنید تا تبدیل به یک موضوع منحصر به فرد شود. گاهی یک برش انتزاعی می تواند تاثیر بهتر و بیشتری داشته باشد و دیدگاه بکر و الهام بخشی را به رخ بکشد که پیش از این هرگز دیده نشده است.
۴۲- راهنمای عکاسی از سرعتهنگامی که سوژه های متحرک با سرعت بالایی به سمت شما می آیند یا از شما دور می شوند، معمولا نمی توانید عکس های خوب و مناسبی از آنها بگیرید. اگر می خواهید از یک مسابقه سرعت عکاسی کنید، دوربین تان را در محلی قرار دهید که سوژه ها به جای آنکه از روبروی تان بیایند، به صورت عرضی از جلوی چشم تان بگذرند. در این حالت ماشین ها پشت سر هم از جلوی تان می گذرند، اما به صورت لحظه ای در یک فریم ثابت درون قاب تصویرتان قرار خواهند داشت.
۴۳- بر روی حرکت تمرکز کنیداگر واقعا می خواهید احساس و درک سرعت را از طریق عکس های تان منتقل کنید، دوربین تان را در عرض خط حرکت ماشین ها، اسب ها و دونده ها قرار دهید. آنگاه با سرعت شاتر پایین (1/125 یا پایین تر) به عکاسی بپردازید تا پس زمینه محو و تار شود. شفاف و واضح نگه داشتن سوژه، همزمان با محو کردن پس زمینه درک بهتر و عمیق تری از سرعت را نسبت به پس زمینه ثابت و ایستا در پشت سر سوژه های تار، منتقل می کند.
۴۴- بازتاب اشیاءآیا روزهای بارانی و تعطیل شما را از عکاسی باز می دارند؟ این اجازه را به آنها ندهید: فرصت های عکاسی را که چاله های آب به شما پیشکش می کنند با لذت پذیرا باشید. در این میان باران هم در داستان شما، همانند غذایی که می خورید یا نوری که می بینید، اهمیت دارد. هر جا که ممکن است از بازتاب ها و انعکاس ها برای خلق صحنه ها و عکس هایی فراتر از وضعیت معمول بهره ببرید.
خرید هوشمندانه
۴۵- به افسانه مگاپیکسل اعتقادی نداشته باشیداگر به خاطر داشته باشید، پیش از این هم در نارنجی
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
. خوشبختانه رقابت مگاپیکسلی میان کارخانه های سازنده دوربین های رده بالا، تا حدی فروکش کرده و بیشتر به ارائه امکانات عالی عکس برداری می پردازند. اما در دوربین های رده پایین همچنان کارخانه ها مشغول دعوای مگاپیکسلی هستند و هر روزه تبلیغات ۱۶ مگاپیکسلی و ۱۸ مگاپیکسلی و... را می بینیم. و البته این محصولات به هیچ وجه حتی قدرت رقابت با سنسورهای پایین تر دوربین های رده بالا را هم ندارند.
همیشه به خاطر داشته باشید که پول تان را به جای کمیت، صرف کیفیت کنید. و فراموش نکنید که برای چاپ تا اندازه A3، عکس های یک دوربین ۱۰مگاپیکسلی هم برای شما کاملا رضایت بخش خواهند بود.
۴۶- فلیکر: مشاور خرید شمابا اعداد و ارقام گیج شده اید؟ اگر نمی توانید قبل از خرید دوربین آن را در دست گرفته و امتحانش کنید. حداقل می توانید نگاهی به عکس هایی بیندازید که با آن گرفته شده اند. فلیکر با استفاده از متادیتای درون عکس های دیجیتال، آنها را بر اساس کارخانه سازنده و مدل دسته بندی می کند. لذا می توانید در این آرشیو بزرگ و عالی به تماشای عکس های گرفته شده با دوربین مورد علاقه تان بپردازید. پس سری به
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بزنید.
۴۷- برای خرید کارت حافظه خسیس نباشیدبرای اینکه زمان انتظار دوربین تان هنگام ذخیره هر عکس را به حداقل برسانید، سریع ترین کارت حافظه ای را خریداری کنید که با جیب تان سازگاری دارد. این گونه زمان انتظار شما تا آمادگی دوربین برای گرفتن عکس بعدی کاهش چشمگیری خواهد داشت. گاهی طولانی شدن این انتظار می تواند باعث از دست دادن برخی لحظات مهم و جذاب شود.
کارت های حافظه با استفاده از سیستم ساده ای با نام Class درجه بندی می شوند. شماره کلاس در حقیقت میزان مگابایتی است که کارت می تواند در هر ثانیه ذخیره کند. پس دوربین شما روی یک کارت Class 4 با سرعت ۴ مگابایت بر ثانیه به ذخیره اطلاعات می پردازد و روی کارت کلاس ۱۰ این سرعت به ۱۰ مگابایت به ثانیه می رسد.
کارت های سریع تر گران تر هستند. اما برای توجیه ضرورت خرید نمونه های گرانتر، می توان آن را با ارتقاء رم در کامپیوترها و تاثیرشان روی افزایش سرعت مقایسه کنید.
۴۸- حجم واقعا همه چیز استبه دقت در خصوص تعادل میان راحتی همراهی تعداد کمی کارت حافظه حجیم یا امنیت همراه داشتن تعداد زیادی کارت حافظه کم حجم بیاندیشید. از سویی با خرید یک کارت ۱۶ گیگابایتی (در مقایسه با مدل ۲ گیگابایتی) لازم نیست که دائما آن را تعویض کرده و عکس ها را خالی کنید.
اما این را هم فراموش نکنید که از دست دادن یا خرابی یک کارت حافظه ۱۶ گیگابایتی در مقایسه با مدل ۲ گیگابایتی، چه ضرری به شما می تواند بزند و چه مقدار از عکس های مسافرت تان را بر باد دهد.
تعدادی کارت با حجم بهینه به همراه داشته باشید و هر کدام را پر شد در جای امنی نگهداری کنید. با این کار، تنها کارت های خالی روی دوربین یا درون کیف خواهند بود و خطر کمتری اطلاعات شما را تهدید می کند. البته اگر امکان دسترسی به اینترنت را دارید، حتی هنگام مسافرت سعی کنید کارت های پر شده را روی فضای ابری تان ذخیره کنید تا نسخه پشتیبانی از آنها داشته باشید.
۴۹- کارت های حافظه را هر دو سال یک بار جایگزین کنیداگر چه کارت های حافظه بخش های متحرک ندارند، اما این بدان معنی نیست که فرسوده نمی شوند. بلکه هرکدام یک دوره زندگی محدودی دارند و هر زمان که فایلی روی آنها ذخیره می کنید، پاک می کنید یا فایل را از روی آنها می خواهید، یک مرحله دیگر به پایان زندگی شان نزدیک تر شده اید. اگر می خواهید با خطر از دست دادن عکس های تان روبرو نشوید، کارت های حافظه پرکاربرد را هر دو سال یک بار تعویض کنید.
و سرانجام...
۵۰- تمام قوانین را بشکنیدصداقت و ابتکار داشته باشید. قانون یک سوم را فراموش کنید. وسط روز هم به عکاسی بپردازید. از صحنه های ورزشی هم با سرعت شاتر پایین عکس بگیرید تا نتایج تاری داشته باشید. هر کاری که انجام می دهید، عکس های تان را خلوت کنید و کمی ذوق و سلیقه خودتان را چاشنی آنها کنید.
داستان عکاسی به همین ۵۰ نکته محدود نمی شود و این تنها بخش کوچکی از دنیای بزرگ این علم-صنعت-هنر است. اما برای دوستانی که علاقه مند به موضوع باشند می تواند کمک خوبی باشد. برای حسن ختام داستان هم، تمام نکات را در یک فایل PDF گردآورده ایم تا مراجعه به آن و مرور نکات آسان تر باشد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پایان
narenji.ir