PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : یکهزار سایت دولتی روی شارع



AK1
12-01-2007, 00:54
عبدالله شهریوری-شارع 2 به زودی توانایی سرویس دهی به مشترکان بیشتری را پیدا خواهد کرد و می تواند خدماتی مانند هاستینگ سایت های داخلی، پروتکل اینترنت، محیط های گفت وگو یا چت، انتقال فایل، موتور جست وجو و پست الکترونیکی را در اختیار سازمان های دولتی قرار دهد.
این اظهارات را اخیرا، مهندس جباری، معاون توسعه امور فناوری اطلاعات شرکت فناوری اطلاعات مخابرات اعلام کرده است.
آخرین گزارش ها نشان می دهد که عزم وزارت ict برای هاستینگ ملی، عزمی برنامه دار است و به زودی می توان، بیش از یک هزار پایگاه دولتی را روی سرورهای داخلی پشتیبانی کرد.
گویا بیش از نود درصد کار اجرایی طرح پایلوت مرکز داده شارع 2 رو به پایان است و مابقی کارها، تا پایان سال تکمیل و بهره برداری خواهد شد. پروژه شارع 2، به عنوان شبکه سرویس های یکپارچه ملی برای جلوگیری از خروج اطلاعات داخلی و کاهش هزینه پهنای باند بین المللی در سال 78 در شرکت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات طرح ریزی شد، اما با توجه به تغییر و تحولات چشم گیر در حوزه اینترنت و اهمیت روزافزون هاست کردن سایت های داخلی در درون کشور و تاکید مسوولان بر ایجاد هرچه زودتر دیتاسنتر ملی، بهره برداری از این پروژه به طور دقیق مشخص و اطلاع رسانی نشده است.
مسائل مربوط به سایت های دولتی ایران در چند سال اخیر، با وجود ارزش اطلاع رسانی اثر بخش این پایگاه های در شاهراه وب، مورد توجه دقیق مسوولان امر قرار نگرفته است و ناهنجاری های مختلفی را به دنبال داشته است.
هک سایت های دولتی مانند خبرگزاری ایسنا، خارج شدن ده ها سایت دولتی ایران از سرورهای آمریکای شمالی در چند سال اخیر به صورت یکطرفه و بدون اطلاع قبلی، زمینه های چالش برانگیز میزبانی سایت های دولتی ایران بوده است.
در حالی که اکثر کشورهای جهان، نسبت به اطلاع رسانی گسترده و فراگیر در تور جهان گستر، توجه کافی دارند، اما سازمان اطلاع رسانی کشور که از یک طرف، وزارت ارشاد و از طرف دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد، به این امور اهتمام شایانی مبذول نداشته اند.
دلیل منطقی برای عدم توجه اصولی به امر پشتیبانی تارنماهای دولتی ایران، وجود ندارد و تنها راه موجود، توجه راهبردی به اطلاع رسانی الکترونیکی کشور است.
این امر، قطعا روی توسعه زیر ساخت های دولتی الکترونیک (e-government) و در نهایت توسعه مبانی تجارت الکترونیک (e-commerce) و در نهایت ایجاد شبکه گسترده شهروند الکترونیک (e-citizen) کمک خواهد کرد.
به هر حال، جامعه اطلاعاتی جوان ایران که تا پایان برنامه 5 ساله چهارم توسعه کشور، به بیش از 18 میلیون نفر افزایش خواهد یافت، نیازمند پویایی، کیفیت، امنیت و سرعت، در کنار اهتمام ملی مسوولان به امر ICT است.
وقتی پایه های توسعه ملی آی .تی در بسترهای خرد و کلان، به درستی پایه ریزی نشود، نمی شود انتظار داشت که سایبر دیپلماسی (cyber diplomacy) ایران در دنیای دیجیتال، به همان خوبی ساختارهای اطلاع رسانی CNN و FOXNEWS آمریکا هدایت شود.
وقتی در این مقوله ضعیف شدیم، نمی توانیم به خوبی، حرف خود را در سطح گسترده در دنیای اطلاعات و ارتباطات هزاره سوم، منتقل و منتشر کنیم.
آن گاه است که با یک تهدید کوچک، سایت های خبرگزاری و مراکز دولتی کشور از به روز رسانی خارج شده و امر تولید محتوای امن و دقیق و رسمی در پایگاه های رسمی ایران، با تهدید جدی رو به رو می شود.
آنلاین نبودن و تولید محتوای کافی نداشتن، خطر فرسایشی برای سازمان اطلاع رسانی ملی ایران محسوب می شود که بی شک، اهتمام کارشناسان سیاست خارجی و ارتباطات ایران برای برنامه ریزی در این حوزه و آسیب شناسی منطقی آن، امری غیر قابل انکار است.
پاتولوژی دقیق سایت های دولتی ایران در وب، باید در راستای سیاست های اطلاع رسانی شورای عالی اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات کشور قرار بگیرد و کمیته ای برای تدوین راهکارها و نیازهای مربوطه، تعیین شود.
اگر قرار باشد بیش از یکهزار سایت دولتی ایران به روی هاستینگ شارع 2، منتقل شود، مسائل مدیریتی سرور و پاسخگویی به کاربران و تعیین پهنای باند کافی برای این حجم از پایگاه ها که هزاران گیگا بایت را شامل می شود، مسئله ای نیست که در سطح یک معاونت شرکت دولتی قابل پیگیری باشد.
بی شک، برای نیل به کاهش آسیب پذیری سایت های دولتی ایران روی idc ملی، کارهای زیادی باید در دستور کار قرار بگیرد. یکی از این موارد، تعیین کمیته ملی مدیریت سایت های دولتی است که می تواند ، در شورای عالی اطلاع رسانی ایران، یکی از مهمترین راهکارهای موجود برای هدایت و توسعه شارع 2 به شمار رود.
قطعا، استقلال در عملکرد و توجه به مبانی وحدت فرماندهی در مدیریت سایت های دولتی ایران، مسئله ای تخصصی و فنی است که باید در اوج توجهات یک نهاد مستقل با کفایت دولتی قرار بگیرد. امیدواریم رئیس جمهور محترم، به این مسئله توجه کنند.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

hemo
12-01-2007, 08:42
شارع 2 !!!
ساعت 25 . . .اينجا عربستان است! . . .

Hektor
12-01-2007, 08:54
شارع 2 !!!
ساعت 25 . . .اينجا عربستان است! . . .
به نكتهء ظريفي اشاره كردي
مسؤولان «عرب زدهء» ما توجه نمي كنند چرا؟؟ آيا اين چيزي جز آثار منحوس تهاجم فرهنگي «عرب» است؟؟:puke: