PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تلاش آمريكا براي تهيه نرم‌افزاري براي نظارت بر رسانه‌هاي جهان



مومن خدا
13-10-2006, 17:45
وزارت امنيت داخلي آمريكا قصد دارد نرم افزاري تهيه كند كه با بررسي و خلاصه كردن عقايد مطرح شده در مقالات، ابزاري براي نظارت بهتر بر مطالبي كه در مورد آمريكا در مطبوعات جهان منتشر مي‌شود، فراهم مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اين وزارتخانه طي سه سال آينده مبلغ ‪ ۲/۴‬ميليون دلار براي حمايت از اين تحقيق در سه دانشگاه آمريكا هزينه مي‌كند. در اين مطالعه از علوم رايانه براي بررسي زبان نوشتاري انسان استفاده مي‌شود.

"كريستف كلي" سخنگوي وزارت امنيت داخلي آمريكا گفت اين طرح در تحليل اطلاعاتي به اين وزارتخانه كمك مي‌كند.

وي گفت هرچند اين طرح طرفداران آزادي مطبوعات را به تعجب واداشته است اما در واقع اين نرم افزار، وسيله تازه‌اي براي انجام وظايف وزارت امنيت داخلي به دست آن مي‌دهد.

جانيس وايب از دانشگاه پتيسبرگ در پنسيلوانيا كه اين طرح تحقيقاتي را هدايت مي‌كند گفت اين بودجه صرف تحقيقات پايه مي‌شود و بر مطبوعات جهان نظارت نمي‌كند.

اين تحقيق به دنبال يافتن روشهاي دقيق و درست براي استخراج و خلاصه كردن اطلاعات در مورد رويدادها و عقايد مطرح شده در يك متن است.

محققان دانشگاه كرنل و دانشگاه يوتا در بخشي به نام "پردازش زبان طبيعي" با اين مطالعه همكاري دارند.

هدف آنها تهيه نرم افزار ساده‌تر و كارآمدتر، الگوريتم و معماري رياضي براي استفاده در انواع كاربردهاي رايانه‌اي است.

محققان از ژوئن ‪ ۲۰۰۱‬تا ماه مه ‪ ۲۰۰۲‬بيش از ‪ ۲۷۰‬هزار مقاله را از ‪ ۱۸۰‬منبع خبري از سراسر جهان گردآوري كردند كه موضوعات مختلفي شامل انتخابات در زيمبابوه، روابط چين و تايوان، رفتار با زندانيان گوانتانامو و پيمان كيوتو را دربر مي‌گرفت.

در حاشيه هر مقاله، استنباطي كه بايد نرم‌افزار از خواندن يك مطلب داشته باشد، نوشته شده بود.

اين نرم‌افزار قادر خواهد بود ابهامات زبان انسان را پيگيري كند، معني جمله را در متن بفهمد و توصيف‌ها و عقايد مطرح شده در چندين متن مختلف را خلاصه نمايد.

پژوهشگران و مسئولان وزارت امنيت داخلي آمريكا از اظهار نظر در مورد كاربردهاي احتمالي اين نرم افزار خودداري كردند.

چندين سازمان آزادي مطبوعات نگراني خود را از اقدام دولت آمريكا براي ايجاد يك بانك اطلاعاتي از برخي رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هايي كه بيشترين انتقاد را به دولت آمريكا دارند ابراز كرده‌اند.

كلي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين نرم افزار مي‌تواند امكان شناسايي رسانه يا روزنامه‌نگاران متخاصم با آمريكا را فراهم كند گفت "هنوز براي پاسخ به اين سوال خيلي زود است."