مشاهده نسخه کامل
: کمک راجع به تعویض ضد یخ پژو ۴۰۵ tu5
سلام.قصد دارم خودم ضد یخ رو تعویض کنم ولی هر چقدر میگردم پیچ تخلیه رادیاتور رو پیدا نمیکنم.فیلم آموزشی پیدا نکردم و فقط بعضی جاها نوشتن پیچ T شکل سمت راست پایین رادیاتور که اصلا همچین چیزی پیدا نکردم من. پیچ های هواگیری رو پیدا کردم ولی پیچ تخلیه رو نه.
irbluesky
07-07-2022, 21:16
سلام.قصد دارم خودم ضد یخ رو تعویض کنم ولی هر چقدر میگردم پیچ تخلیه رادیاتور رو پیدا نمیکنم.فیلم آموزشی پیدا نکردم و فقط بعضی جاها نوشتن پیچ T شکل سمت راست پایین رادیاتور که اصلا همچین چیزی پیدا نکردم من. پیچ های هواگیری رو پیدا کردم ولی پیچ تخلیه رو نه.
سلام
دفترچه خودرو رو دانلود کنید ، داخلش توضیح داده که پیچ تخلیه کجاست.
سلام
دفترچه خودرو رو دانلود کنید ، داخلش توضیح داده که پیچ تخلیه کجاست.
دانلود کردم قبلاً،ننوشته.
irbluesky
08-07-2022, 15:25
دانلود کردم قبلاً،ننوشته.
ببخشید من پراید سوار هستم و اطلاع بیشتری ندارم که کمکتون کنم. اما ضروری هست هر 2 سال یکبار حتما آب رادیاتور رو عوض کنید و ضد یخ هم حتما بریزید. چون هم زود آب جوش نیاد و هم زنگ زدگی رخ نده. یک راهش اینه که اینبار رو ببرید پیش مکانیک براتون آب رادیاتور رو عوض کنه و بالای سرش وایسید و ببینید پیچ کجاست و طریقه هواگیری هم کاملا اونجا یاد بگیرید و از سری بعد خودتون انجام بدید.
:»:»
amirhalgord
08-07-2022, 17:52
سلام دوست عزیز پیچ تخلیه توی اکثر مدل های جدید وجود نداره و شما باید شلنک پایین رو باز و از اون طریق تخلیه کنید
پیچ تخلیه معمولا روی رادیاتور قسم پایین سمت راننده هست ولی شما هر دو طرف رو چک کنید
سلام دوست عزیز پیچ تخلیه توی اکثر مدل های جدید وجود نداره و شما باید شلنک پایین رو باز و از اون طریق تخلیه کنید
پیچ تخلیه معمولا روی رادیاتور قسم پایین سمت راننده هست ولی شما هر دو طرف رو چک کنید
منم احساس میکنم تخلیه پیچ تخلیه نداره.چون هرچقدر بررسی کردم پیدا نکردم.
amirhalgord
16-07-2022, 13:58
منم احساس میکنم تخلیه پیچ تخلیه نداره.چون هرچقدر بررسی کردم پیدا نکردم.
میتونین از طریق باز کردن شلنک پایین و باز کردن شیر هواگیری عمل تخلیه رو انجام بدید
MOHAMMAD_ASEMOONI
16-07-2022, 20:13
با سلام به محترینِ سایت
◼️ اطلاعات مهم در مورد مایع کولانت :
کولانت ( Coolant) مخلوطی از آب مقطر درجه یک و مایع ضدیخ هست که معمولاً به نسبت پنجاه پنجاه ( نصف و نصف) با هم مخلوط شدهاند
◼️ ضدیخهایی که روی زمین بریزید و بعد از خشک شدنش ازش یک پودر سبز رنگ یه جا بمونه قلابی هست یعنی فقط یک پودر سبز رنگ که معلوم هم نیست چی چی هست ، مخلوط کردهاند در آبِ معمولی و قالب کردهاند به خلقُ الله .
◼️ کولانتهای اصلی ترکیبات الکلی داره و رنگهای مختلف داره مثل سبز و نارنجی و قرمز که با اضافه کردن یک ماده ی رنگی بهش رنگی شده .
◼️ ◼️ کولانت ها شیرین ولی سمی هست و میتونه باعث مرگ گربه و سگ و سایر حیوانات بشه .
◼️ طبق اطلاعات بنده نوع قرمز از همه باکیفیت تر هست چون بسیار بسیار کم رسوب تولید میکنه در سیستم خنک کننده موتور .
◼️ کولانتهای درجه یک ، چند کار انجام میده :
ضد یخ . یعنی باعث میشه دمای انجماد کولانت ، در بعضی از انواع کولانت حتی تا حدود ۳۵ درجه زیر صفر هم برسه
ضد جوش . یعنی باعث میشه که نقطه ی جوش کولانت تا حدود ۱۳۵ درجه هم بالا بره که در کولانتهای مختلف ، متفاوت هست .
چرب کننده . یعنی یک چربی مخصوصی میده به سطح داخلی مجراهای عبور کولانت و شلنگهای لاستیکی و کاسهنمد واترپمپ و باعث افزایش دوامشون میشه .
ضد رسوب . یعنی مانع از به وجود اومدن رسوبات آهکی و غیره در قسمتهای مختلف سیستم خنککننده ی موتور میشه .
◼️ وقتی که رنگ کولانت قهوهای روشن یا تیره میشه پس دیگه بایستی عوض بشه . حالا در ابتدا هر رنگی میخواد داشته باشه . (سبز . نارنجی . قرمز ) . تغییر شدید رنگش یعنی دیگه باید عوض بشه .
◼️ در بعضی خودروها در پایینترین جای رادیاتور یک شیر تخلیه وجود داره برای تعویض کولانت .
◼️ اگر شیر تخلیه وجود نداره پس بهترین راه ، جدا کردنِ شیلنگِ پایینیِ رادیاتور هست .
این کار باید حتماً با موتورِ کاملاً سرد انجام بشه و یا موتوری که فقط دو سه دقیقه درجا کار کرده وگرنه ممکنه باعث سوختن و صدمه دیدنِ افرادِ نزدیک موتور بشه .
◼️وقتی که آب رادیاتور کاملاً تخلیه شد ، بعدش بایستی موتور رو روشن کنید و فقط برای ۱۰ ثانیه چند گاز بدین تا دور موتور برسه تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه تا کولانت های داخل موتور هم تا حد امکان تخلیه بشه .
◼️ کولانت باقیمانده در منبع انبساط ( قمقمه) رو گاهی باید با شلنگ کشید .
◼️ موقع بستم شلنگِ رادیاتور بهتره شلنگ دقیقاً در جای اولش نصب بشه و بستش هم درست در جای اولش نصب بشه وگرنه ممکنه نشت بده .
◼️ قبلاً در تاپیک صرفهجویی در هزینههای خودرو با تصاویر توضیح دادهام که میتونید در خانه هم خودتون آب مقطر درجه یک تهیه کنید با تقطیر آب و سرد کردنش توسط یخ .
◼️ در همون تاپیک توضیح دادهام که با کمک اهم متر میتونید آب مقطر درجه یک را راحت شناسایی کنید و مُچِ متقلبها رو بگیرید .
آب لوله معمولاً حدود ۵۰ کیلواُهم مقاومت داره .
آب مقطر درجه یک تا ۳۰۰ و یا ۵۰۰ کیلواهم مقاومت داره . نوعی از خارجیش رو دیدم که تا ۶۰۰ کیلواهم هم مقاومت داشت .
هر چه نمک و سایر املاح آب بیشتر باشه ، مقاومتِ الکتریکی آب هم کمتر میشه .
طبق اطلاعات گوگل ، آب کاملاً خالص (H2O ) بیش از ۱۸ میلیون اهم مقاومت داره در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد . افزایش دما باعث کاهش مقاومت آب میشه .
◼️ استفاده از آب معمولی در رادیاتور خودرو هیچگونه صرفهجویی نداره بلکه میلیونها تومن خسارت میزنه بهتون به دلیل رسوب زیاد و خورندگی و زنگ زدگی و یا یخ زدگی و ترکیدن بدنه موتور و غیره در زمستان و یا زود جوش آمدنِ آب در رادیاتور و نابودی واشر سرسیلندر و یا ترکیدن موتور .
◼️ قبل از استفاده از کولانت درجه یک بایستی مطمئن بشین که سیستم نشتی نداره و یا کولانت کم نمیکنه .
◼️گاهی مقدار کم شدنِ کولانت خیلی کم هست و اصلاً هم معلوم نیست از کجاست . برای برطرف کردن اینجور نشتیهای مخفی میتونید از محلولهای نشت گیر استفاده کنید که یکی از بهترینهاش محلول پریستون هست که در تاپیک صرفهجویی مفصل در موردش مطلب نوشتهام .
کولانتِ پریستون هم از بهترینها در دنیا هست .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] k&tbm=isch&ved=2ahUKEwjfjIv16f34AhVfgHIEHcgtAMUQ2-cCegQIABAC
◼️ استفاده از محلول نشتگیر در رادیاتور های قدیمی و پر از رسوب میتونه باعث مسدود شدن کانالهای باریکِ داخل رادیاتور و جوش آوردن موتور و یا حتی به فنا رفتن واشر سرسیلندر بشه
◼️ اگر محلول نشتگیر استاندارد پیدا نکردید ، میتونید از یک قاشق سرپُرِ زردچوبه استفاده کنید . باید ریخته بشه در منبع انبساط و یا رادیاتور در خودروهای بدون منبع انبساط .
ذرات زردچوبه میتونه به تدریج بره نشتیهای مخفی رو ببنده
◼️ اگر بعد از چند روز ، نتیجه اش کم بود ، میتونید یک قاشق دیگه هم بریزید . اما بیشتر از ۳ قاشق استفاده نکنید اگر هیچ نتیجه ای نداده .
این روش برای نشتیهای کمِ کاسه نمد واترپمپ و یا واشر سرسیلندر و با سر شیلنگ ها خیلی مناسب هست . یعنی برای نشتی کاملاً مخفی تا حدِ نم پس دادن .
◼️ نشتیهای بزرگ باید با روشهای دیگه گرفته بشه . یعنی چکه و ریزش آب .
◼️ ◼️دقت کنید که باید چند روز موتور کار کنه تا مطمئن بشید که زردچوبه مؤثر بوده یا نه .
◼️ وقتی مولانا کن میشه ، تا دو سه دفعه میشه آب مقطر درجه یکِ خالی به سیستم اضافه کرد . اما بیشتر از اون باعث میشه که مقدار ضد یخش خیلی کم بشه که خوب نیست .
◼️ وقتی چیزی میخرید حتماً اول کاتالوگ و دستورالعمل اون رو بخونید .
◼️ ◼️ اگر ضد یخ خریدین حتماً روی ظرفش رو بخونین که آیا خودش آب مقطر داره یا باید بهش اضافه بشه و چقدر .
◼️ ماشینی که استاندارد باشه و درست هم طراحی شده باشه ، اصلاً نیاز به هواگیری سیستم خنککننده نداره چون با چند گاز دادن ، حبابهای هوا خودش میره توی منبع انبساط و از کولانت جدا میشه . مثل ماتیز !! . بله ماتیز که نه پیچ هواگیری داره و نه رادیاتورش درب داره . کولانت فقط اضافه میشه به منبع انبساط (قمقمه ) . قبلاً در تاپیک عیبیابی خودرو توضیح مفصل دادهام در موردش .
◼️ ◼️ یک ترفند برای کاهش فشار در سیستم خنک کننده :
وقتی موتورِ سرد حدود ۲ دقیقه در جا کار کرد ، خیلی آهسته و تدریجاً درب منبع انبساط رو کمی باز کنید تا صدای سسسسس رو بشنوید و فشار تخلیه بشه . سپس درب رو محکم ببندید .
بعد از ۲ دقیقه دوباره تکرار کنید و دوباره محکم ببندینش
با این کار فشار در سیستم خیلی کم میشه . ولی بعدش وقتی که موتور کاملاً سرد هست نباید درب منبع انبساط رو باز کنید وگرنه دوباره هوا میکشه و میشه مثل اولش و با داغ شدنِ موتور ، دوباره فشار سیستم خنککننده بالا میره . .
◼️ ◼️ هرگز با موتور گرم شده ، درب منبع انبساط و یا رادیاتور رو باز نکنید وگرنه ممکنه به شدت بسوزید و صدمه ببینید با فورانِ کولانتِ داغ
◼️ رزوههای درب منبع انبساط و رزوه های خود منبع و همچنین واشر درب منبع انبساط رو دائماً با گریس یا روغن موتور چرب کنید تا همیشه نرم و راحت تا آخر بسته بشه و راحت و نرم هم باز بشه . این کار رو فقط وقتی که موتور خاموش و کاملاً سرد هست انجام بدین .
◼️ ◼️ مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادن کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .
==================================
◼️ دوستان , به نفع شما هست که مطالب بنده ی مخلص رو بخونید و دنبال کنید چون هم کلی پول توش هست هم امنیت و ایمنی ، هم آسایش و آرامش ، هم دور شدن از بسیاری از خطرها و ضررهای دنیا و هم پایان و عاقبتِ خیر و خوش إن شاء الله ..
چند نمونه⬇️ : ( روی دکمهی نمایش کلیک کنید )
◼️ میلیونها تومن صرفه جویی در هزینه های خودرو و هزینههای زندگی :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
◼️ تجربههای رانندگی ( بسیار مهم )
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]رانندگی
◼️ تجربه های زندگی
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
◼️ توصیه های مهم امنیتی:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
◼️ قوانین و مقرراتِ گفتگو و تبادلِ نظر:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
.
◼️ برنامه های مهم و کاربردی برای گوشیهای اندرویدی :
.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
.
◼️ تاپیک جامع لولهکشی و پمپ آب و مخزن آب ( مشاوره و تعمیر و سرویس)
.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
◼️ مشاوره ، سرویس و نگهداری و تعمیر آبگرمکن دیواری
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
◼️ مشاوره ، سرویس و نگهداری و تعمیر پکیج
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
◼️ تاپیک جامع دستگاه تصفیه آب خانگی. (مشاوره، سرویس و تعمیر )
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
◼️ جسارتاً آموزش توبــهٔ واقعی
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
alivolvo
24-07-2022, 14:11
موقع خرید ضد یخ دقت کنید که حتما دربش پلمپ باشه. یعنی زیر دب پلاستیکی یک برچسب پلمپ هم وجود داشته باشه. یا جهت اطمینان بیشتر از ضد یخهای با قوطی فلزی استفاده کنید تا از پلمپ بودنشون مطمئن بشید. توصیه میشه داخل ماشینتون بعد از تخلیه کامل اب رادیاتور، نصف با نصف اب رادیاتور و ضد یخ بریزید البته ضد یخی که قبلا با اب مخلوط نشده باشه. یعنی محلول 50 درصد ضد یخ برای خودرو مناسبترین حالت هست.
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.