PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : معرفی فیلم ترسناک (The Night) شهاب حسینی



mojt90
02-02-2021, 12:03
نقد و بررسی فیلم آن شب (The Night)

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


« The Night » نخستین فیلم ایرانی تولید شده در ایالات متحده است که پیش از این در بخش نوعی نگاه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت اما نتوانست توفیقی کسب کند. پیش از این قرار بود تا برنامه اکران این فیلم در ایالات متحده اعلام شود اما تعطیلی سینماها به نخستین فیلم ایرانی ساخته در آمریکا نیز روی خوشی نشان نداد.


قصه فیلم « شب » درباره زوجی است که پس از یک مهمانی و به دلیل نداشتن حالت طبیعی مرد ( شهاب حسینی )، تصمیم می گیرند شبی را در هتل سپری نمایند. اما به محض ورود به هتل، آنها با اتفاقات عجیب و غیرمنتظره ای مواجه می شوند که آرامش و آسایش را از آنها سلب می کند. در این وضعیت، بابک سعی می کند مشکل را بررسی کند اما...


« The Night » فیلمنامه ای آشفته دارد که حتی برای لحظه ای نمی تواند مخاطب را غافلگیر کند. فیلمنامه با کلیشه های متعدد ژانر وحشت گره خورده و در این بین برخی ارجاعات سینمایی به آثار شاخص ژانر وحشت نظیر « درخشش » استنلی کوبریک نیز به چشم می خورد. یکی از اصولی ترین مولفه های فیلمسازی در ژانر وحشت، شخصیت پردازی است. به عنوان مثال، در اثری مانند « دیگران »، ما به خوبی با شخصیت اصلی فیلم در طول قصه همراه می شویم تا در نهایت به پرده آخر و آن وحشت و غافلگیری بزرگ برسیم. اما این اتفاق حتی در ابتدایی ترین شکل ممکن در فیلم «The Night » رخ نمی دهد.

کوروش آهاری، کارگردان فیلم، تلاش کرده تا تعلیق را در سطح بالایی نگه دارد تا حس کنجکاوی مخاطب تحریک شود. اما مشکل اینجاست که تعلیق زمانی زنده می ماند که فیلمنامه اطلاعات مشخصی درباره شخصیت ها ارائه دهد. اما در اینجا اطلاعات حتی به صورت قطره چکانی نیز به تماشاگر منتقل نمی شود تا اینکه یکی از شخصیت ها به یکباره بی آنکه دلیل مشخصی داشته باشد، روبروی دوربین نشسته و از رازی سخن می گوید که باعث شده از در و دیوار صدا در آید! بدترین روش گره گشایی که نمونه آن در کمتر اثر دلهره آوری دیده می شود


متاسفانه زمانی که پرده ها کنار می رود، فیلم باز هم به رویه خود ادامه داده و مخاطب را در بلاتکلیفی محض قرار می دهد. مخاطب حتی پس از آگاهی از حقیقت، از کسب اطلاعات مهم و حیاتی محروم می شود. مانند اینکه چرا رازی از سال های گذشته باید حالا به یکباره سرباز کند و اینچنین عیان به زندگی بابک و ندا وارد شود؟ یا اینکه گذشته بابک به چه دلیل به این شکل مبهم باقی مانده است؟ رابطه بابک و ندا چه مراحلی را طی کرده؟ متاسفانه « The Night » با انبوه علامت سوال های منطقی که می بایست در طول فیلم به آن پاسخ داده شود، به پایان می رسد.



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

« The Night » حتی در خلق وحشت نیز قابلیت ترساندن مخاطب را ندارد. سکانس های ترسناک فیلم ساده و کلیشه ای ساخته شده اند و بازی بد بازیگران نیز وضعیت را وخیم تر کرده است. همانطور که اشاره شد، « The Night » از آثار مشهور ژانر وحشت الهام گرفته که سهم « درخشش » بیش از دیگر آثار است. فیلم در عین حال که حاوی المان هایی از فیلم « 1408 » نیز می باشد، نیم نگاهی هم به سکانس ترسناک اثری کره ای به نام « در آینه ها » دارد و به طور کل، ملغمه ای از آثار وحشت را یکجا جمع کرده تا داستان نصفه و نیمه خودش را با الهام از آنها روایت کند.




« The Night » در بخش بازیگری نیز توفیقی کسب نمی کند. فیلم با حداقل بودجه ممکن ساخته شده و خبری از بازیگران شناخته شده جز شهاب حسینی نیست. حسینی در ادامه تجربیات متفاوتش در سینما، این بار با بازی در فیلم « آن شب » ژانر وحشت را نیز تجربه کرده که نتیجه کار چندان رضایت بخش نیست. نیوشا نور، بازیگر نقش اصلی زن فیلم وضعیت بدتری از شهاب حسینی دارد و به نظر می رسد که نتوانسته ارتباطی با نقش ندا برقرار نماید.
« The Night » تجربه ای ناامید کننده در ژانر وحشت به شمار می رود. فیلمی که سعی دارد ساده ترین پیام را به پیچیده ترین و عجیب ترین شکل ممکن به مخاطب انتقال دهد در صورتی که به راحتی می توانست با پرداخت بهتر شخصیت ها، مفاهیم را به زبانی ساده تر به مخاطبش انتقال دهد. « The Night » در حالی به پایان می رسد که متوجه نمی شویم بابک که بوده؟ ندا این مدت چه می کرده؟ آن هتل دارِ که به مضحک ترین شکل ممکن به اتفاقات تروریستی در آمریکا اشاره می کند حرف حسابش چه بوده؟ آن دو روح گرامی چرا باید به یکباره پس از سال ها سر و کله شان در ذهن و زندگی این زوج پیدا شود؟ و مهمتر از همه اینکه، دغدغه سازندگان از ساخت اثری اینچنین عجیب چه بوده!


منبع : مووی مگ ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

italodance
02-02-2021, 12:07
اه اه شهاب حسینی ملعون

وقتی ورق برگرده طومار خود و‌خانواده آش پیچیده میشه، به امید آن روز مرگ بر جیره خوار