PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : اطلاعاتی درباره هارد HDD در لپ تاپ و کامپیوتر



oghyanooss
19-12-2020, 11:02
هارد یک حافظه با ظرفیت بالا برای ذخیره اطلاعات شخصی، سیستم عامل، برنامه، بازی و … می باشد، که برای لپ تاپ و سیستم، قاعدتا هارد داخلی یا اینترنال و یا به صورت خارجی که اکسترنال و قابل حمل می باشد در دو حالت HDD و SSD موجود می باشند. هارد مورد بحث ما هاردهای داخلی لپ تاپ می باشند که در حجم 32 گیگ تا چند ترابایت را می توان تهیه کرد. وظیفه اصلی هارد ها حفظ دائمی اطلاعات بر روی سکتورها می باشد تا زمانی که توسط فرد یا عوامل محیطی پاک نشوند.


HDD مخفف Hard Disk Drive به معنی دیسک درایو سخت است که یک حافظه غیر فرار می باشد است. اولین هارد HDD در تاریخ 13 سپتامبر 1956 توسط شرکت IBM آمریکا با ظرفیت 5 مگابایت و هزینه ای معادل 50 هزار دلار آمریکایی، که آن هم غیر قابل جاسازی در کامپیوتر و جابجایی بود، تولید شد. بعد از آن، همان شرکت اولین هارد با قابلیت حمل را در سال 1963 با حافظه 2.6 مگابایت تولید و توسعه داد. بعد از آن در سال 1980 همان سازنده، یک Hard با حجم ذخیره سازی 1 گیگابایت را با وزن بالا و هزینه 40 هزار دلاری تولید و عرضه کرد.


بعد از این، تغییرات عمده ای در زمینه ظرفیت و سرعت هاردها پدید آمد به صورتی که در سال 1992 شرکت Seagate اولین هارد با سرعت 7200 RPM و در سال 1996 اولین هارد 10000 RPM و 15000 RPM در سال 2000 توسط همان شرکت، تولید و به بازار عرضه شد.


SSD هارد که مخفف solid-state drive می باشد و ترجمه فارسی آن درایو حالت جامد یا درایو حالت خشک نیز گفته می شود در سال 1991 توسط شرکت SanDisk ساخته شد که دارای ظرفیت ذخیره 20 مگابایت بود. این اس اس دی ها بسیار سریعتر از هارد HDD بودند و برای نگه داشتن اطلاعات بر روی تراشه های حافظه، نیازی به باطری نداشتند و آن را به یک حافظه غیر فرار تبدیل نمودند.


موضوع نوشتار ما بیشتر HDD می باشد و سعی در شرح مختصر مفید آن به صورت ساده خواهیم کرد. این حافظه از 5 قسمت مکانیکی و دیسک تشکیل شده است که بدین صورت می باشند:




Actuator یا بخش کنترل کننده مرکزی:
یک بخش کنترل کننده مرکزی بسیار دقیق به نوعی که مغز هارد دیسک نیز لقب گرفته است و وظیفه کنترل بازوی مکانیکی و ارتباط با دیگر قطعات کامپیوتر را بر عهده دارد. فرمانهای ارسالی از قطعات دیگر را با هارد دیسک هماهنگ می کند تا انتقال اطلاعات به بهترین شیوه ممکن صورت پذیرد.


Head Arm یا بخش بازوی مکانیکی:
یک بازوی بسیار حساس و دقیق مکانیکی است که وظیفه دارد تا Head را برای خواندن اطلاعات به نقطه مورد نظر از مرکزی ترین نقطه تا کناری ترین نقطه Platter یا دیسک ببرد. برای هر دیسک دو بازوی همراه با هد وجود دارد.


Read/Write Head سر خواندن و نوشتن
خواندن و نوشتن داده ها، که به صورت 0 و 1 یا باینری بر روی بخشهای بسیار ریز در دیسک است، بر عهده هد می باشد که توسط بازوی مکانیکی جابجا می شود. همه اطلاعات ذخیره شده باینری بر روی دیسک به صورت مغناطیسی انجام می گیرد. تراز کردن قطب های مغناطیسی برای خواندن و نوشتن باینری بر عهده Head می باشد. فاصله بین هد و دیسک فقط چند نانومتر است. (1 سانتیمتر= 1000000 نانومتر)


Platter یا دیسک:
برای ذخیره و حفظ داده های باینری از دیسک استفاده می شود. شیارهای بسیار ریزی بر روی Platter برای ذخیره سازی قرار دارند که به آنها سکتور گفته می شوند. هر یک از این سکتورها یک بیت فضا برای ذخیره اطلاعات دارند. برای آشنایی بیشتر با سکتور باید گفت که در 1 اینچ یا 2.5 سانتیمتر در صفحه های دیسک تقریبا 30000 سکتور قرار گرفته اند. در هر هارد دیسک چند صفحه از جنس شیشه یا سرامیک که مغناطیسی نیستند، وجود دارند.


Spindle یا موتور چرخان دیسک ها
چرخاندن دیسک ها جهت خواندن توسط هد، از طریق Spindle صورت می پذیرد. چرخش دیسک ها در هاردهای مختلف تفاوت دارد، سرعت چرخش هارد یا دیسک ها با عبارت RPM یا دور بر دقیقه اندازه گیری می شود. اگر هاردی 5400 RPM بود یعنی 5400 دور در دقیقه سرعت چرخش دیسک ها است. این سرعت از 4200 دور در هاردهای کم مصرف، تا 15000 دور در مدل هاردهای Cheetah 15k.4 شرکت سیگیت، تغیر می کنند. بیشتر هاردهای HDD موجود در لپ تاپ و کامپیوترها، 5400 و 7200 دور یا RPM می باشند.




هرچه سرعت چرخش هارد بالاتر باشد، سرعت لود و خواندن آن نیز سریعتر صورت می پذیرد. دو مورد هارد دیسک یا HDD برای لپ تاپ و کامپیوتر های شخصی مورد استفاده قرار می گیرند که در دو اندازه 2.5 و 3.5 اینچی می باشند. هر دو مورد را در کامپیوتر استفاده می کنند اما به نظر می آید 3.5 اینچی بهتر باشد. برای لپ تاپ ها اندازه 2.5 ایچی استفاده می شود.





امیدواریم اطلاعات مختصر مفیدی را در زمینه HDD Hard به شما همراهان گرامی عرضه نموده باشیم و برای اطلاعات بیشتر در زمینه SSD Hard در نوشتارهای بعدی با ما همراه باشید. ما در فروشگاه اینترنتی اقیانوس برای مشاوره و خرید در زمینه لپ تاپ در خدمت شما هستیم.



فروشگاه اینترنتی اقیانوس