PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نودونو و خط قرمز صدا و سیما : چه می شود ؟!



mojt90
05-09-2020, 19:36
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


خبر بازگشت عادل فردوسی پور بعد از ۱۹ ماه دوری از برنامه سازی تلویزیونی یکی از پربیننده اخبار ساعات گذشت بوده است. براساس این خبر او با برنامه ای به اسم “نود و نه” که درونمایه ای شبیه به برنامه قبلی اش “نود” دارد قرار است با آغاز لیگ برتر بیستم هر دوشنبه و درست همزمان با پخش نود و البته فوتبال برتر از طریق یک تلویزیون اینترنتی پخش شود. موضوعی که با انتشار مجوز از سوی وزارت ارشاد شکل جدی تری به خود گرفت. اتفاقی که می تواند خیل طرفداران عادل و برنامه نود را خوشحال کند و از هم اکنون در فضای مجازی و سایت های مختلف می توان آن را احساس کرد. البته که در انتشار برخی از اخبار نام این برنامه “نودنو” اعلام شده در حالی که اسم برنامه عادل “۹۹” است.

مجوز‌ها، خط قرمز‌ها و انحصار طلبی صدا و سیما
تولید برنامه درهر دو پلتفرم VOD‌ و IPTV نیاز به دریافت مجوز از طرف صدا و سیما دارد، IPTV‌ها که به طور کلی تحت نظارت صدا و سیما فعالیت می‌کنند و VODها نیز باید علاوه بر مجوز ارشاد، مجوز سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضاى مجازى (ساترا) که تخت نظارت صدا و سیما فعالیت می‌کند را نیز داشته باشند.

به این ترتیب تولید هربرنامه اینترنتی نیاز به مجوز صدا و سیما دارد و این سازمان می‌تواند به همان دلیلی که برنامه فردوسی پور را در شبکه سه تعطیل کرد، مجوز ساخت برنامه اینترنت را به وی ندهد.

صدا و سیما عموما با یک استراتژی انحصار طلبانه فعالیت می‌کند و شبکه‌های اینترنتی تا کنون با موانع زیادی رو‌به‌رو بوده و توانستند به کار خود ادامه دهند. ساخت برنامه ورزشی فردوسی پور با نامی شبیه به نود و در همان روز و ساعت اجرای برنامه فوتبال برتر و 90 قدیم، یعنی دوشنبه شب‌ها، به معنای آن است که فردوسی پور برای مقابله با برنامه فوتبال برتر شبکه سه برخواسته و این مورد می‌تواند دریافت مجوز را برای او دشوار کند.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

همچنین باید دید فردوسی پور چه ایده‌های جدیدی برای برنامه خود دارد و از نظر محتوایی چه تغییراتی در برنامه خود ایجاد می‌کند و آیا این تغییرات و محتوای جدید از نظر ساترا قابل قبول است یا خیر.


دست باز فردوسی پور ، یک نقطه قوت مهم
اما در کنار تمامی این موارد، ساخت یک برنامه اینترنتی، خط قرمزهای کمتری نسبت به تلویزیون دارد و دست فردوسی پور برای ایجاد تنوع بسیار بازتر است. به طور مثال فردوسی پور می‌تواند به لیگ فوتبال و فوتسال بانوان بپردازد و مهمانانی در این دسته به برنامه خود دعوت کند. یا اینکه مانند برنامه فوتبال 120 ارتباط زنده با مهمانان خارجی برقرار کند.


گرفتن اسپانسر و تبلیغات در برنامه‌های اینترنتی با برنامه ریزی بهتری صورت می‌گیرد و از این رو فردوسی پور می‌تواند بودجه بیشتری برای برنامه خود تهیه کند.


استفاده از فناوری‌های نوین مانند بازگشت نمایشگر لمسی بزرگ برنامه 90، برگزاری بهتر مسابقات پیامکی، دعوت از مهمانانی که معمولا در تلویزیون حاضر نمی‌شوند و موارد دیگر همگی می‌تواند به موفقیت برنامه فردوسی پور کمک کند.


در هر صورت تاکنون خیلی از سریال‌های شبکه VOD توانسته‌اند مخاطبان بیشتری نسبت به سریال‌های صدا و سیما جذب کنند اما تا کنون صدا و سیما و شبکه‌های اینترنتی در یک برنامه زنده مقابل یکدیگر قرار نگرفته بودند.


با اجرای برنامه نود نو در دوشنبه شب‌ها عملا شاهد مقابله برنامه‌های اینترنتی با صدا و سیما هستیم و این نبرد می‌تواند برای هر دو طرف موفقیت‌بار یا زیان‌بار باشد.


نظر شما چیست؟ آیا عادل فردوسی پور می‌تواند برنامه نود نو را در دوشنبه شب‌ها اجرا کند؟ آیا برنامه وی موفق‌تر از برنامه فوتبال برتر خواهد بود؟ به طور کلی این اقدام عادل فردوسی پور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منبع : ای تی رسان / مدارا