مشاهده نسخه کامل
: {x} رویداد های شرکت فناوری های اکتشافات فضایی (SpaceX) {x}
با سلام
از اونجایی که شرکت فناوری های اکتشافات فضایی اسپیس ایکس که توسط اسطوره فناوری یعنی ایلان ماسک تاسیس شده به اینکه مدت زیادی از زمان بوجود اومدنش نمیگذره اما حسابی توی دنیای کاوش های فضایی غوغا کرده و هر روز اخبار جدیدی ازش به گوش میرسه برای همین در این موضوع رویداد های این شرکت رو قرار میدم ...
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شرکت فناوریهای اکتشاف فضایی ( به انگلیسی: Space Exploration Technologies Corporation ) یا اسپیساکس (به انگلیسی: SpaceX)، نام یک شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری در آمریکا است. این شرکت در سالِ ۲۰۰۲ در کالیفرنیا شکل گرفت و امروز در حال گسترش است. اسپیس ایکس یکی از سه شرکتی است که در آینده نزدیک برای ناسا سفینههای سفارشی خواهند ساخت تا جایگزین موشکهای روسی شوند.
تاریخچه[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دفتر مرکزیِ شرکت، در هاوتورن.
تأسیس و رشداسپیساکس در ژوئن ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک بنیانگذار پیپل و تسلا موتورز تأسیس شد. زیرا او قصد داشت کارهایی بیشتر از بازنشستگی و کارهای انسان دوستانه با ثروتش بکند؛ همین طور دسترسی ارزان و قابل اعتماد به فضا یک فرصت تجاری بود که میتوانست در ایالات متحده آمریکا به بهرهبرداری برسد. رویای او ساخت یک موشک قابل اطمینان نسبتاً ارزان بود که بتواند بارها به فضا برود و قابل استفاده مجدد باشد. در مارس ۲۰۰۶، ماسک ۱۰۰میلیون دلار از سرمایه اش را روی شرکت سرمایهگذاری کرد.
در ۴ اوت ۲۰۰۸، اسپیساکس سرمایه ۲۰میلیون دلاری از طرف «فاندرس فاند» را قبول کرد. در اوایل ۲۰۱۳ حدود دو سوم شرکت متعلق به مؤسس آن بود و ۷۰میلیون سهم آن به ارزش ۸۷۵میلیون دلار به وسیله سهام اختصاصی بهدست آمده بود.که تقریباً تا فوریه ۲۰۱۲، اسپیساکس ۱٬۳بیلیون دلار ارزش داشت. بعد از پرواز دراگون سی۲+ در می ۲۰۱۲، ارزش سهام خصوصی شرکت نزدیک به دو برابر شد به مقدار ۲٬۳بیلیون دلار رسید.
در ۲۰۱۲، یک عرضه اولیه سهام (IPO) تا پایان ۲۰۱۳ حدی ممکن بود،اما پس از آن ماسک در ژوئن ۲۰۱۳ اعلام کرد که تصمیم دارد برای برگزاری هرگونه IPO تا بعد از حمل و نقل و اسکان بشر در مریخ و پرواز بهطور منظم به آن، دست نگه دارد.
شرکت رشد بسیاری از زمان تاسیسش در ۲۰۰۲ کردهاست، تعداد کارمندان آن از ۱۶۰ در نوامبر ۲۰۰۵ به بیش از ۵۰۰ نفر در ژوئیه ۲۰۰۸ و بیش از ۱٬۱۰۰ نفر در ۲۰۱۱، ۱۸۰۰ در اوایل ۲۰۱۲، و ۳۰۰۰ نفر در اوایل ۲۰۱۳ رسید. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳، این شرکت به ۳۸۰۰ کارمند و پیمانکار رشد کرده بود.
در ژانویه ۲۰۰۵، اسپیساکس ۱۰٪ از سهام اساستیال را خرید.
در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹، اسپیساکس گشایش دپارتمان ایمنی فضانورد و تضمین مأموریت را اعلام کرد. شرکت، فضانورد سابق ناسا کن باورساکس را برای نظارت بر این بخش به عنوان معاون رئیس شرکت استخدام کرد.
سرمایهگذاریاسپیساکس یک شرکت حمل و نقل فضایی خصوصی است.
اهداف
ماسک معتقد است هزینه بالای سرویسهای فضایی دیگران به دلیل بوروکراسیهای غیرضروری آنان است. او یکی از ۱۰ هدف خود را کاهش هزینه و دسترسی قابل اطمینان به فضا اعلام کردهاست. اسپیساکس در ۸ دسامبر ۲۰۱۰، پس از بازگشت کپسول دراگون از یک پرواز دو مداری، تبدیل به اولین شرکت خصوصی شد که توانسته است هر دو عملیات ارسال و دریافت سفینه فضایی از مدار را با موفقیت پشت سر بگذارد.
اسکان بشر در مریخبرپایهٔ برنامهٔ اسپیساکس، نخستین گروه از انسانها در سال ۲۰۲۴ میلادی به مریخ فرستاده شده و در سال ۲۰۲۵ به آن سیاره خواهند رسید. پیش از آن، تجهیزات لازم برای اسکان بشر، هر دو سال یکبار به مریخ فرستاده خواهد شد که نخستین آن در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود. بدین ترتیب پایگاهی برای بقای انسانها در مریخ ایجاد خواهد شد.
فضاپیماهاپرتابگرهای فضایی فالکن[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
از سمت چپ به راست، فالکن ۱, فالکن۹ وی۱٫۰, سه نگارش از فالکن وی۱٫۱, و دو نگارش از فالکن سنگین.
فالکن ۱ یک راکت کوچک با توانایی قرار دادن چندصد کیلوگرم در مدار نزدیک زمین بود. فالکن ۱، ۵ پرواز در طی ۲۰۰۶-۲۰۰۹ انجام داد. در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸، فالکن ۱ بعد از چهارمین تلاش، موفق به رسیدن به مدار شد و تبدیل به اولین راکت با سرمایه خصوصی و سوخت مایع شد که قادر به انجام این کار شده بود.فالکن ۱ در ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۹، در پنجمین پروازش موفق به حمل موفقیتآمیز اولین محموله تجاری خود، ماهواره مالزیایی «رازک ست» و قرار دادن آن در مدار شد.
فالکن ۹ قادر به تحویل ۱۰٬۴۵۰ کیلوگرم (۲۳٬۰۰۰ پوند) به مدار است، و برای رقابت با موشکهای دلتا ۴ و اتلس ۵ در نظر گرفته شدهاست. این راکت برای مرحله اول نه موتور مرلین دارد.در ژوئن ۲۰۱۰، راکت فالکن ۹ در اولین تلاشش موفق به رسیدن به مدار شد.
نوشتار اصلی: فالکن سنگین
دراگن[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] _the_ISS_-_crop.jpg/220px-ISS-31_SpaceX_Dragon_commercial_cargo_craft_approaches _the_ISS_-_crop.jpg
فضاپیمای دراگن در حال نزدیک شدن به ISS
در سال ۲۰۰۵، اسپیساکس اعلام کرد که به دنبال یک برنامه فضایی مربوط به انسان تا پایان دهه است. فضاپیمای دراگن برای حمل ۷ فضانورد به مدار و فراتر از آن در نظر گرفته شدهاست. در سال ۲۰۱۴ فضاپیماهای پشتیبانی نوع "اژدها" (Dragon) به سوی ایستگاه فضایی بینالمللی (آیاساس) پرتاب شدند.
همکاریهای ناساقراردادهای حمل و نقل تجاریدر ۱۸ اوت ۲۰۰۶، ناسا اعلام کرد که اسپیساکس برنده یک قرارداد خدمات حمل و نقل تجاری مداری ناسا (سیاُتیاس) برای نشان دادن تحویل محموله به ISS با یک گزینه ممکن برای انتقال خدمه شدهاست. این قرارداد، که توسط ناسا برای ارائه «سرمایه اولیه» برای توسعه تقویتکنندههای جدید طراحی شده بود، ۲۷۸میلیون دلار برای توسعه پرتابگر فالکن ۹ به اسپیساکس پرداخت شد، به همراه پرداختهای تشویقی که در سه پرتاب نمایشی به اوج نقاط عطف خود رسید.
عملیات مفهومی «رِد دراگن» مریخ
علاوه بر برنامههای خصوصی اسپیساکس برای فتح مریخ، در ژوئیه ۲۰۱۱، مرکز پژوهشی ایمز یک نمونه اولیه از مأموریت مریخ با هزینه پایین را توسعه داد که از موشک فالکن هِوی به عنوان پرتابگر و فضاپیمای دراگن برای ورود به جو مریخ استفاده میکند. این طرح مفهومی که رد دراگن (به انگلیسی: Red Dragon) یا اژدهای سرخ نامیده میشود، برای جذب سرمایه به عنوان یک مأموریت اکتشافی ناسا، برای پرتاب در ۲۰۱۸ و رسیدن به مریخ در چند ماه بعد تر، در ۲۰۱۲-۲۰۱۳ مطرح شد.
هزینه مأموریت به غیر از هزینه پرتاب آن، ۴۲۵$ میلیون دلار پیشبینی شدهاست.
تأمین نیازهای ایستگاه فضایی بینالمللیاسپیساکس در کنار اوربیتال ساینسز کورپوریشن، نخستین شرکت بخش خصوصی است که نیازهای ایستگاه فضایی بینالمللی را تأمین میکند.در سه شنبه ۲۲ مه ۲۰۱۲، اسپیساکس اقلام مورد نیاز ایستگاه فضایی بینالمللی را توسط فالکن ۹ با موفقیت به فضا پرتاب کرد. در سال ۲۰۱۴ نیز فضاپیماهای پشتیبانی نوع "اژدها" (Dragon) به سوی ایستگاه فضایی بینالمللی (آیاساس) پرتاب شدند.
موتورهای راکت
از زمان تأسیس اسپیساکس در ۲۰۰۲، این شرکت سه خانواده از موتور راکت را توسعه داده است — مرلین و کِسترل برای شروع نیروی محرکه وسیله و دراگو آرسیاس برای کنترل پیشرانه. اسپیساکس در حال توسعه دو موتور موشک دیگر بهنام سوپردراکو و رَپتور است. مرلین یک خانواده از پیشرانهای توسعه داده شده توسط اسپیساکس برای استفاده در پرتابگرهای فالکن است. موتور مرلین از اکسیژن مایع و RP-1 به عنوان پیشران در یک چرخه انرژی مولد گازی استفاده میکند. موتور مرلین در اصل برای بازیابی از طریق دریا و استفاده مجدد طراحی شدهاست.
منبع : ویکی پدیا ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
مدل آزمایشی هایپرلوپ به سرعت ۴۶۷ کیلومتر بر ساعت رسید [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در سومین مسابقه سالانه هایپرلوپ اسپیسایکس که در مقر این شرکت انجام شد، تیم دانشجویی وار از دانشگاه مونیخ با رسیدن به سرعت ۴۶۷ کیلومتر بر ساعت به عنوان نخست دست یافت.
سال گذشته بود که تیم دانشجویی وار (WARR) از دانشگاه فنی مونیخ برنده مسابقات هایپرلوپ اسپیسایکس شد. در این رقابت تیم WARR موفق شد تا پاد هایپرلوپ خود را به بیشینه سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برساند. امسال نیز مسابقه هایپرلوپ اسپیسایکس با شرکت تیمهای مختلفی در کالیفرنیا به پایان رسید و بار دیگر تیم WARR موفق شد با دستیابی به بیشینه سرعت ۴۶۷ کیلومتر بر ساعت، به عنوان نخست دست یابد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سرپرست تیم وار پس از موفقیت مجدد در این مسابقه گفت:
ما هیجانزده هستیم اعلام کنیم که تیم ما یعنی وار هایپرلوپ، برنده مسابقات قهرمانی ۲۰۱۶ پاد هایپرلوپ اسپیسایکس شد. ما موفق شدیم تقریبا ۵۰ درصد سریعتر از سال گذشته عمل کنیم و به سرعت نهایی ۴۶۷ کیلومتر بر ساعت (۲۹۰ مایل بر ساعت) رسیدیم! ما میخواهیم صادقانه از همه حامیان خود تشکر کنیم.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این سومین رقابت هایپرلوپ پاد برای تولید نمونههای عملی از سیستم حملونقل فوق سریع اسپیسایکس بود و تیم WARR در تمام این مسابقات، عنوان قهرمانی را به دست آورد. در سال ۲۰۱۷، تیم وار با مدلی از هایپرلوپ خود شرکت کرد که در نهایت به بیشینه سرعت ۹۳ کیلومتر بر ساعت دست یافت. دیگر فینالیستها شامل تیم دانشگاه دلفت از هلند با سرعت ۱۴۱ کیلومتر بر ساعت، و EPFLoop از سوئیس با سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت بود. این مسابقات با حضور ۲۰ تیم دانشجویی و دانشجویانی از ۴۰ کشور جهان در مقر اسپیسایکس در کالیفرنیا برگزار شد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در این دوره از مسابقات هایپرلوپ، الزامات رقابت نیز افزایش یافت؛ همانند دو دوره قبلی تیمها اجازه داشتند که نمونه خود را با تقویت پیشرانه ساخت اسپیسایکس بسازند، اما باید تمام مسیر را به طور خودکار به سمت جلو حرکت کند. همچنین رقابت ثانویهای وجود داشت که در آن نمونههای ساختهشده باید همترازی خود را هنگام حرکت روی مسیر، به مدت زمان طولانی حفظ کنند. علاوه بر این هر کدام از هایپرلوپهای تیمها مجبور بودند که آزمایشها و بازرسیهای زیادی برای اطمینان از ایمنی، به خصوص در لولههای خلاء بگذرانند.
هایپرلوپ نوع جدیدی از سیستم حملونقل فوق سریع است که در سال ۲۰۱۳ توسط ایلان ماسک، بنیانگذار شرکتهای تسلا موتورز و اسپیسایکس مطرح شد. از آن زمان تاکنون، پیشرفتهای چشمگیری در زمینه توسعه هایپرلوپ به وجود آمد، اما هنوز راه زیادی تا دستیابی به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت باقی مانده است.
منبع : زومیت ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
تست آتش موتور رپتور ( Raptor )
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.