ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : کولر پرااااااید



مصطفی.رنجبر
28-03-2018, 22:11
دوستان لطفا خواهشا کمک کنید .یه پراید مدل ۸۸ دارم وقتی کولر روشن میکنم تا نیم ساعتی عالی کار میکنه اما بعد نیم ساعت چهل دیقه باد خیلی کمی میاد از دریچه کولر.فن کولر درست کار میکنه اما نمیدونم چرا بعد نیم ساعت باد کمتری میاد در صورتیکه فن کولر کاملا پر سرعت میچرخه.وقتی دکمه کولر خاموش میکنم بعد چند دیقه دوباره باد با فشار زیاد میاد داخل اتاق

MOHAMMAD_ASEMOONI
29-03-2018, 12:32
سلام

به احتمال 99% علتش یخ زدنِ اِواپراتور هست (برفک زدن)
علتش خراب شدن سنسورش و یا کنده شدنِ سیم مسی اکسپنشن والو هست یعنی از اواپراتور دور شده و یخ زدنش رو تشخیص نمیده



طبق نقشه ی زیر , کولر پراید , اِکسپَنشِن والو داره که چسبیده به اواپراتور هست

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این والو یک ترموستات داره داخلش که وقتی اواپراتور بیش از حد سرد میشه راه عبور گاز رو میبنده و درنتیجه کمپرسور هم اتوماتیک خاموش میشه به دلیل بالا رفتن فشار و قطع شدنِ برق کلاچ کمپرسور کولر توسط سوئیچ فشار
عکس expansion valve پراید
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
محل نصبش روی اواپراتور زیر داشبورد
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ضمناً دذایر dryer هم باید 4 سال یک بار عوض بشه همراه با اورینگهاش وگرنه کمپرسور به فنا میره
درایر کارش مثل فیلتر روغن موتور هست
در google image بنویسید درایر کولر ماتیز تا عکسهاش رو ببینید
تمام اورینگها باید با درایر عوض بشه وگرنه احتماب خالی شدن گاز زیاده چون اورینگها عمر محدودی داره
با تعویض درایر باید 60 سی سی روغن یعنی یک استکان از جنس همون روغنی که در کمپرسور هست باید به سیستم اضافه بشه .
p===================================
صرفه جویی های میلیونی در هزینه های خودرو و زندگی
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

مصطفی.رنجبر
02-04-2018, 12:15
این قطعه که گفتین شیر ولو عوض کنم گاز کولر خالی میشه؟یه سوال دیگه تو تابستون امپر ماشین بالا میره موقع کولر گرفتن میخوام فن ماشینو با دو دور عوض کنم. که فقط دور تندشو بزارم .بنظر شما دور تند فن دور دور سرعتش بیشتر از فن تک دوره؟و فرقی هم داره؟ممنون

MOHAMMAD_ASEMOONI
02-04-2018, 19:07
سلام

شما
بالا رفتن حرارت با کولر اکثراً از کثیف بودنِ بیرون کندنسر کولر هست یعنی رادیاتور کولر که جلوی رادیاتور موتور نصب شده و همچنین له شدن منافذش با سنگریزه
کثیفیش باعث میشه هوا خوب ازش رد نشه و درنتیجه حرارت رادیاتور موتور بالا بره وقتی که کولر روشنه چون گرمای کندنسور نمیذاره رادباتور موتور درست خنک بشه
شستشوی بیرون رادیاتور و کندنسر با فشار بسیار قوی آب تاثیر زیاد داره در درست کار کردن کولرو نرمال بودن حرارت موتور و کاهش سوخت چون وقتی کندنسر کولر خوب خنک نشه گاز کولر خوب خنک و مایع نمیشه و درنتیجه کمپرسور کولر سفت میشه و نیروی بیشتری از موتور میگیره و راننده باید بیشتر گاز بده که مصرف بالا میره .
رادیاتور و کندنسر باید از سمت داخل شسته بشه نه از بیرون
اگه راذباتور موتور باز بشه و بیرون بیاد و هر کدوم جداگانه از سمت مخالفش با فشار بسیار شدید آب و مایع ظرفشویی شسته بشه دیگه بهتره
درستش اینه که کندنسر هر 6 تا 8 سال عوض بشه اگر بیرونش داغونه . تاثیرش خیلی زیاده
=================================
اکسپنشن والو اگر بخواد عوض بشه گاز خالی میشه
==============================
ممکنه فقط اون لوله ی باریک مسی که در عکس بالایی هست از اواپراتور دور شده و یخ زدنش رو تشخیص نمیده
در سرد ترین وقتِ شب , رو به باد پارک کنین و کاپوت رو هم باز کنین و کولر رو با دور کند روش کنین و اصلاً گاز ندین
ببینین آیا کمپرسور اصلاً OFF نمیشه ؟ یک سره کار میکنه تا اواپراتور یخ بزنه و پرتابباد کم کم کاهش پیدا کنه ؟
اگر اینطوره پس حتماً اکسپنشن مشکل داره که ممکنه فقط سیمش از اواپراتور دور شده


==============================
در بعضی ماشینها اواپراتور یک ترموستات هم داره زیر داشبورد که میشه باهاش زمان آف کردن کمپرسور رو تغییر داد. ببینید پراید نداره ؟
==============================
ضمناً ممکنه پراید طوری باشه که از زیر داشبورد بشه دست کرد توی جای اواپراتور و سیمش رو لمس کرد و فهمبد که کنده شده از جاش یا نه . اگر کلاً بچسبه به اواپراتور , کمپرسور زود زود آف میکنه . اگر دور شده باشه اصلاً آف نمیکنه .


==============================
اگر مقدار گاز کم بشه یا زیاد بشه هم گاهی باعث برفک زدن اواپراتور میشه
برید پیش یک آدم بفهم و باوجدان تا فشار گاز رو چک کنه که کم یا زیاد نباشه
==============================
درایر هم حتماً سالهاست که عوض نشده . عوضش کنین تا کمپرسور به فنا نره .
در روزی که گرد و غبار و رطوبت زیاده کولر تعمیر نکنین

روغن ریختن توی درایرِ نو از ورودیش فراموش نشه . یک استکان . مبادا روغنی غیر از روغن توی کولر باشه که کمپرسور جام میشه


==============================
همه ی شیلنگها و و لوله ها سرهاشون رو چک کنین . اگر چرب هست پس همونجا نشتی گاز و روغن وجود داره و باید اورینگش عوض بشه

مصطفی.رنجبر
02-04-2018, 21:18
دوست عزیز بابت راهنمایی جامعتون خیلی خیلی ممنونم
چطوری اواپراتور باز کنم که اکسپنشن والو دربیاد؟؟درایرر هم میخرم عوض میکنم.تا حالا من متوجه قطع شدن اتومات کمپرسور نشدم همیشه یکسره به موتور زور میومد کمپرسور هم کار میکرد تا وقتیکه پرتاب باد و سرما خیلی کم میشد و خودم خاموش میکردم کولرو.بعد چند دیقه (۱۰دیقه تا ۱۵ دیقه)کولر روشن میکنم دوباره پرتا باد و سرما عالی میشد.با این اوصاف یعنی اکسپنشن خراب بوده و کپرسور یکسره کار میکرده؟حالا چرا پرتاب باد شدیدا افت میکنه؟میشه توضیح بدین چه ربطی به کم شدن پرتاب باد داره

MOHAMMAD_ASEMOONI
03-04-2018, 00:55
دوست عزیز بابت راهنمایی جامعتون خیلی خیلی ممنونم
چطوری اواپراتور باز کنم که اکسپنشن والو دربیاد؟؟
درایر هم میخرم عوض میکنم.تا حالا من متوجه قطع شدن اتومات کمپرسور نشدم همیشه یکسره به موتور زور میومد کمپرسور هم کار میکرد تا وقتیکه پرتاب باد و سرما خیلی کم میشد و خودم خاموش میکردم کولرو.
بعد چند دیقه (۱۰دیقه تا ۱۵ دقیقه)کولر روشن میکنم دوباره پرتا باد و سرما عالی میشد.
با این اوصاف یعنی اکسپنشن والو خراب بوده و کمپرسور یکسره کار میکرده؟
حالا چرا پرتاب باد شدیدا افت میکنه؟
میشه توضیح بدین چه ربطی به کم شدن پرتاب باد داره

اواپراتور شبیه رادباتور هست و هوا از لابلای منافذش رد میشه و خنک میشه و رطوبتش گرفته میشه . وقتی یخ میزنه یعنی برفک میزنه یعنی تمتم منافذش تدریجاً با یخ و برفک بسته میشه و دیگه هوای فنِ زیر داشبورد نمیتونه از منافذش رد بشه درنتیجه چرتاب باد تدریجاً کم میسه تا اینکه کلاً قطع میشه
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا علتش یا خرابی ترموستاتِ داخلِ اکسپنشن والو هست و یا کنده و دور شدنِ سیم باریکِ مسیِ اکسپنشن والو و یا سوئیچ فشار که روی درایر هست خرابه و برقِ کلاچ کمپرسور رو قطع نمیکنه
در کولر سالم وقتی که والو سردمیشه راه گاز رو میبنده درنتیجه فشار گاز در درایر بالا میره . همون موقع سوئیچ فشار pressure switch برق کمپرسور رو قطع میکنه درنتیجه اواپراتور یخ نمیزنه هیچوقت
احتمال اول و دوم بیشتره . احتمال خرابی سوئیچ فشار کمتره
کار اکسپنشن والو درست شبیه سرِ اسپری رنگ و بایگون و پیف پاف هست
داخل قوطیِ پیف پاف یک مایع هست ولی وقتی پیف پاف میزنیم مایع خارج نمیشه بلکه پودر مانند خارج میشه
کار اکسپنشن والو هم دقیقاً همینه . گازی که در کمپرسور فشرده شده خیلی داغه . این گاز میره توب کندنسر که جلوی ماشین هست و با بادِ فن خنک میشه و مایع میشه
سالم بودنِ اواپراتور خیلی مهم هست چون اگر بیرونش کثیف باشه یا فن کار مکنه پس گازِ فشرده ی داغ خنک و مایع نمیشه . وقتی مایع نشه پس از اکسپنشن والو هم پودر مانند پاشیده نمیشه پس خنک کنندگی نداره یا خیلی کمه
جزئیاتِ بیشترش در تاپیک صرفه جوئی هزینه های خودرو هست
دذایر نو دو تا درپوش داره . تا آخرین لحظه قبل از نصب نباید درپوشها برداشته بشه وگرنه رطوبت هوا و گرد و غبار میره داخلش . بخار آب دشمن سیستم کولر هست و نمیذاره سیستم درست کار کنه
این دیاگرام کولر پراید هست و هر ماشینی که سیستم کولرش شبیه این باشه مثل ماتیز

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قسمت آب رو بهش میگن قسمتِ سردِ کم فشار. برای گاز زدن به سیستم هم گاز رو به این قسمت میزنند
قسمت قرمز هم داغِ پرفشار هست
طرز کار این سیستم خیلی ساده هست . بیشتر به اسباب بازی شبیه هست
=================================
برای درآوردن اواپراتور باید اول والوی که ازش گاز میزنند توی سیشتم رو فشاگ بدین تا گاز کلاً تخلیه بشه بعدش باید لوله هاش رو از سمت موتور نزدیک فایروال باز کنین . فایروال همون دیواره ی بین اتاق و موتور هست





بهتره قبل از هر کاری اول فشار گاز رو چک کنین . ممکنه علت این مشکل فقط کمبود گاز یا گاز زیادی باشه

مصطفی.رنجبر
06-04-2018, 01:14
برادر عزیز بابت راهنمایی که کرده خیلی ممنونم .همون طور که گفتی مشکل از ترموستات و اکسپنشن والو بود که قطع و صل نمیکرد.صاحب قبلی ماشین ترموستات کولر از مدار خارج کرده بود(سیماشو بهم وصل کرده بود)که دوباره به ترموستات وصل کردم همه چی درست شد و کمپرسور بعد حدودا ۱ دیقه یا بیشتر قطع میشه.
حالا یه سوال دیگه :واسه پراید دیسک ترمز خنک شونده ازون مدلای سوراخ دار یا شیار دار وجود داره؟واسه سومین بار دیسک ترمز ماشین تاب برداشته.

MOHAMMAD_ASEMOONI
11-04-2018, 21:58
سلام

خدا رو شکر که مشکل حل شد
در مورد ترمز , شما از ترمز به صورت نرمال استفاده میکنین ؟ یا عادت دارین زیاد ترمز میگیرین ؟ یا جایی میرین که کوهستانی و سرپایینی هست و باید زیاد از ترمز استفاده کرد ؟
البته قبول دارم پراید خیلی از قطعاتش عمداً بنجل ساخته شده ولی تا حالا کسی از تاب برداشتن دیسکش گله نکرده یا لااقل بنده ندیدم و نشنیدم از مردم و در فرومها