PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : خرمگس



فرهنگ دانشجو
20-07-2015, 13:08
" خرمگس ! "
اگر بخواهیم در مورد ظاهر "سقراط" قضاوت کنیم باید بگوییم که حتی یک فیلسوف هم بدان زشتی دیده نشده، اما دارای صفاتی بود که او را محبوب جوانان آتن کرده بود.چیزی که شاگردان وی بیشتر بدان سبب او را دوست می داشتند، فروتنی او در عقل و حکمت بود. او مرتب می گفت: تنها یک چیز می داند و آن اینکه هیچ نمی داند؛اما با این وجود دانش را غیرقابل حصول نمی دانست.زیرا می گفت هیچ کس از روی علم و عمد مرتکب اشتباه نمی شود، لذا تنها علم می تواند آدمی را به فضیلت کامل برساند.
پدرش مجسمه ساز و مادرش قابله بود او همیشه شوخ طبعانه ادعا می کرد پیشه مادرش رادنبال می کند و در عالم اندیشه دیگران را مدد می دهد تا به زایش اندیشه بپردازند.
سقراط عقیده داشت که آتن مانند مادیانی تنبل است واو همچون خرمگسی است که نمی گذارد مادیان به خواب برود.او با پرسش های پیاپی در مورد آنچه افراد مدعی دانستن آن بودند، مدعیان دانایی را به جهلشان آگاه می ساخت.
سرانجام باشکایت چندتن از اهالی آتن، سقراط را به اتهام ارتداد و تباه ساختن ذهن جوانان محکوم به اعدام به وسیله زهر کردند.ولی او از طلب عفو ازعامه ای که دائماَ مورد استهزاء اوبودند امتناع کرد.دوستانش هم به زندان آمدند و راه ساده ای برای فرارش پیشنهاد کردندچون به تمامی مامورین زندان رشوه داده بودند.اما سقراط پیشنهاد آنان را نپذیرفت ودر سال ( 399 ق . م ) در سن هفتاد سالگی با نوشیدن جام شوکران ، نام خویش را برای همیشه جاویدان کرد
منابع :( تاریخ فلسفه :ویل دورانت – تاریخ فلسفه غرب ج 2 :راسل – تاریخ تمدن ج 2:ویل دورانت – دنیای سوفی : یوستین گوردر) :n16: