PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : اصظلاحات خودروئی



hossein.az
16-05-2015, 17:36
خودروها بر اساس مشخصه های فراوانی قابلیت طبقه بندی دارند. البته دستیابی به یک دسته بندی کامل از خودروها تقریبا غیر ممکن است چرا که یک خودرو ممکن است دارای مشخصه های فراوانی باشد و یا الزامات یک دسته بندی را به طور کامل تامين نکند. در این مقاله سعی خواهیم کرد به جزییاتی که برای طبقه بندی خودروها متداول است اشاره کنیم. همانطور که گفته شد روش های فراوانی برای دسته بندی خودروها وجود دارد. در حالتی که امکان داشته باشد از دسته بندی یوروانكپ استفاده میشود. دسته بندی ها معمولا بر اساس نوع سازه، موتور، وزن و سوخت مصرفی خودرو به همراه هدفی که از این خودرو استفاده می شود صورت می پذیرد.شرکت های ارایه دهنده خودروهای اجاره ای معمولا از طبقه بندی آکریس استفاده می‌کنند. این دسته بندی معمولا در اروپا، آسیای میانه و آفریقا به کار میرود و بر اساس مشخصه های خاصی که به رانندگان ارایه می شود خودروهای مورد نظر آنها در اختیارشان قرار میگیرد. کدی که توسط این نوع طبقه بندی ارایه می شود شامل چهار حرف است که هر حرف معرف ویژگی خاصی از آن خودرو است. نخستین حرف معرف دسته یا گروه خودروی مورد نظر است؛ به عنوان مثال حرف ایکس (X) معرف خودروهای ویژه و حرف اس (S) معرف خودروهای استاندارد است. حرف دوم بیان‌کننده نوع خودروی مورد نظر است. مثال حرف اس (S) معرف خودروهای ورزشی است یا حرف کی (K) معرف ونها و کامیون های بازرگانی است. حرف سوم معرف دستی یا اتوماتیک بودن دنده ها و نوع چرخ هاست؛ به عنوان مثال حرف بی معرف خودروهایی با چهار چرخ از نوع اتوماتیک است.اما حرف آخر معرف نوع سوخت و تهویه مطبوع خودروی اجاره ای است؛ به عنوان مثال حرف H معرف خودروهای هیبریدی با تهویه مطبوع است. حال که تمامی حرف ها مشخص شدند بگذارید نمونه ای را با هم مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان نمونه خودرویی با کد SDMR معرف یک خودروی استاندارد با چهار یا پنج در، دنده دستی و تهویه مطبوع مثال همین رانای خودمان است.طبقه بندی دیگری نیز توسط موسسه هایوی لاس دیتا ارایه شده است که با توجه به اندازه وسیله و فاصله محور عقب و جلوی خودرو طبقه بندی خود را انجام داده است. البته در این دسته بندی خودروهای مسابقه ای و لوکس جایگاهشان از مابقی خودروها مجزاست. این دسته بندی به صورتی است که در جدول زیر ملاحظه می فرمایید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

روش های دیگری نیز برای دسته بندی خودروها وجود دارد؛مثال در ایالات متحده برای استفاده از لوازم موجود در جاده ها دسته بندی مخصوصی وجود دارد. البته اگر بخواهیم به این دسته بندی ها بپردازیم از موضوع اصلی مورد بحث دور خواهیم شد. معمولا کشورهای مختلف قوانین خاصی برای دسته بندی خودروها دارند، اما آنچه در بین اکثر کشورها متداول است به ترتیبی است که در ادامه آورده خواهد شد.میکروماشین این خودروها بین موتوسیکلت و خودرو و دارای موتورهایی با حجم زیر یک لیتر با ظرفیت دو مسافر هستند که اغلب شکل ظاهری نامتعارفی دارند. برخی از میکروماشین ها سه چرخه هستند، اما بیشتر آنها چهار چرخه اند. البته از این نوع خودروها در گذشته ها با نام خودروهای حبابی در اروپا یاد میشد. اکثر خودروهای میکروی امروزی برقي هستند.

هاچ بک

خودروهای هاچ بک که امروزه در کشور خودمان هم به وفور یافت می شوند خود به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

بسیار جمع و جور

در سال 2012 وزارت حمل و نقل و توریست ژاپن به دولت محلی اجازه استفاده از خودروهای بسیار جمع و جور در مناطق محدودی برای جابه جایی افراد مقیم و توریست ها را داد. اندازه خودروهای بسیار جمع و جور از خودروهای کوچک، کوچک‌تر خواهد بود، اما از موتورهای بالاتر از 50 سی سی استفاده خواهند کرد و ظرفیت یک تا دو مسافر را خواهند داشت. خودروهای بسیار جمع و جور نمی توانند از قوانین خودروهای کوچک استفاده کنند چراکه محدودیت های سختی در مورد استانداردهای ایمنی خودروهای کوچک وجود دارد. البته قوانین مربوط به خودروهای بسیار جمع و جور در سال های اخیر ارایه شده است.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در حال حاضر خودروهای کوچکی که موجود هستند و با نام دسته -1 شناخته میشوند دارای موتورهای 50 سی سی یا کمتر هستند که ظرفیت تنها یک نفر یعنی راننده را دارند.

خودروی شهری

یک خودروی شهری خودرویی کوچک است که برای مناطق شهری مورد استفاده قرار میگیرد. بر خلاف میکروماشین ها یک خودروی شهری دارای سرعت بیشتر، ظرفیت بالاتر و ایمنی سرنشین در ترافیک‌ها و شرایط آب و هوایی بهتر است. اگرچه خودروهای شهری می توانند به سرعت های بالا دست پیدا کنند هدف از آنها رسیدن به این سرعت ها نیست. در ژاپن به خودروهای شهری خودروهای کی (Kei) گفته می شود. این خودروها باید از نظر اندازه و نوع موتور برخی از الزامات را تامین کنند. از نظر اندازه حداکثر این خودروها میتوانند 3400 میلی متر باشند و موتورها نیز نباید فراتر از 660 سی سی باشند. از خودروهای کی می توان به خودروهای سوزوکی سروو، هوندا لایف و دایهاتسو موو اشاره کرد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


بسيار كوچك

این نوع خودروها که در اروپا با نام سوپرمینی و در آمریکای شمالی با نام سوپرکامپکت شناخته می شوند معمولا دارای سه، چهار و پنج در بوده و ظرفیت چهار نفر را معمولا دارند. خودروهای سوپرمینی هاچ بک امروزی دارای اندازه 3900 میلی متر هستند در حالی‌که خودروهای سواري صندوق دار حدودا 4200 میلی متر طول دارند.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

در اروپا نخستین خودروی سوپرمینی که عرضه شد خودروی فیات500 بود که در سال 1957 روانه بازار شد. امروزه خودروهای سوپرمینی یکی از بهترین خودروهایی هستند که در اروپا عرضه می شوند. نمونه بارز از خودروهای سوپرمینی همین خودروهای دوو ماتیز است که در کشور خودمان نیز موجود هستند.

خانواده/جمع و جور

این نوع خودروها به خودروهای هاچ بک و خودروهای سدان کوچک گفته می شود که اندازه مشابهی دارند. معمولا این خودروها تقریبا 4250 میلی متر در ابعاد هاچ بک و 4500 میلی متر در ابعاد خودروهای سالونی اند. خودروهای جمع و جور دارای ظرفیت پنج شخص بالغ بوده و معمولا حجم موتور آنها بین 1.4 تا 2.2 لیتر است البته بعضی از این خودروها حجم موتور 2.5 لیتری نیز دارند. بهترین نمونه ای که می توان برای این دسته از خودروها معرفی کرد پژو 206 SD است.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

خودروهای دیگری نیز در این کلاس قرار می گیرند که می توان از آن دسته به خودروی پژو 207 آی از نوع هاچ بک و تندر90 که در دسته خودروهای چهاردر صندوق دار است اشاره کرد.

سالون و سدان

این دسته از خودروها نیز خود به چند بخش تقسیم میشوند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

خانواده بزرگ و متوسط

این کلاس از خودروها که در آمریکا با نام خودروهای متوسط و در اروپا با نام خودروهای خانوادگی بزرگ شناخته می شوند دارای ظرفیت پنج نفر انسان بالغ به همراه صندوق عقب بزرگ هستند. موتور این دسته از خودروها از خودروهای خانوادگی کوچک و جمع و جور پر قدرت ترند. در این کلاس بسته به هر کشور اندازه خودروها نیز متفاوت است، در اروپا خودروهای بزرگ خانوادگی به ندرت بزرگتر از 4700 میلی متر هستند در حالی‌که در آمریکا، آسیای میانه و استرالیا این مقدار ممکن است بالاتر از 4800 میلی متر باشد.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


از خودروهای موجود در این کلاس میتوان به خودروهای سوناتا و آزرا ساخت شرکت هیوندای با شش سیلندر اشاره داشت که در کشور خودمان نیز به وفور یافت میشوند. در کلاس خودروهای چهار سیلندر می توان به خودروهای ملی دنا و سمند که در گونه های مختلف عرضه می شوند اشاره کرد.

جمع و جور ویژه

این خودروها معمولا خودروهای لوکس جمع و جور با ابعاد متوسط هستند که فضای صندلی عقب و صندوق عقب آنها به سبب ویژه و لوکس بودن آنها کوچک‌تر است و در نهایت اندازه کلی کوچک‌تری نیز دارند. از نمونه های موجود این خودروها می توان اشاره به خودروهای BMW سری3 و لکسوس IS داشت.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


فول سایز/بزرگ

از این نوع معمولا در آمریکای شمالی، آسیای میانه و استرالیا استفاده میشود و عمدتا به خودروهایی گفته می شود که بیشترین اندازه را در بین خودروهای سدان موجود دارند. خودروهای فول سایز ممکن است طولی بیش از 4900 میلی متر داشته باشند؛ مثلا همین خودروهاي آمريكايي كه در ايران به ( كشتي ) معروفند!


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


لوکس مدیریتی/متوسط

این نوع خودروهای لوکس که معادل فول سایز هستند خودروهای هاچ بک بزرگ را هم که از نظر اندازه در این دسته بندی قرار می گیرند همچون پورشه پانامرا، شامل می شوند. از نمونه های خودروهای مدیریتی میتوان به خودروهای BMW سری5 و مرسدس بنز كلاس E اشاره کرد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


لوکس بزرگ/گراند سالون

این نوع خودروها که با نام خودروهای فول سایز لوکس، گراند سالون یا خودروهای بزرگ پریمیوم نیز شناخته می شوند در آلمان آبرکلاس نامیده می شوند. معمولا از نوع خودروهای چهار در صندوقدار هستند. این خودروها پرقدرت ترین خودروهای سدان شش، هشت و دوازده سیلندرند و تجهیزات بیشتری در مقایسه با نمونه های کوچک‌تر دارند. از این دسته می توان به آئودی8 و BMW سری هفت یا مرسدس بنز كلاس S اشاره داشت.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


سدان مسابقه ای

این خودروها گونه های با عملکرد بالا از خودروهای سداني هستند که گاهی اوقات همسان خودروهای مسابقه ای و رالی اند و همچون خودروهای سدان معمولي، ظرفیت چهار تا پنج نفر را دارند. از این دسته می توان به خودروهای BMW M5 و مزدا اسپید 6 و مزدا6 MPS اشاره داشت.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


استیشن ها

یک خودروی استیشن واگن (در انگلستان با عنوان استیت نیز شناخته میشود) خودرویی است با شکل بدنه متفاوت از خودروهای سدان که دارای سقف گسترش یافته به عقب است. این سقف به گونه ای امتداد یافته است که با استفاده از یک در که در قسمت انتهایی قرار دارد دسترسی به داخل خودرو از عقب میسر میشود. خودروهای استیشن میتوانند بسته به نیاز، ظرفيت داخلی خودروی خود را تغییر دهند و از صندلی های جمع شونده برای مسافران در قسمت عقبی خودرو استفاده و یا بار مورد نظر خود را در آنجا تعبیه کنند. از خودروهایی که در این کلاس قرار دارند می توان از مرسدس بنز CLS شوتینگ بریک، و جگوار XF اسپرت بریک نام برد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

خودروهای اسپرت و گراندتورر

این دسته از خودروها نیز جداگانه طبقه بندی میشوند و معمولا متشکل از خودروهای اسپرت، گراند تورر و سوپرماشین ها هستند.

اسپرت

نام خودروهای اسپرت تعریف واضحی ندارد و معمولا برای توصیف خودروهایی که اولویت آنها شتاب گیری و کنترل است به کار میرود. البته بعضی از افراد این خودروها را در کلاس خودروهای دونفره طبقه بندی می‌کنند. خودروی اسپرت یک خودروی کوچک، معمولا دونفره با دو در است که از نظر عملکرد بسیار چابک و فرز است. یک خودروی اسپرت می تواند لوکس یا بدون تجملات باشد، اما مانورپذیری و حداقل وزن از الزامات این دسته از خودروهاست. خودروهای موجود در این کلاس شامل خودروهایی همچون پورشه 911 و هوندا NSX است.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


گراندتورر

این خودروها بزرگتر و پرقدرت تر از خودروهای اسپرت و معمولا دارای چیدمان اف-آر (موتور جلو، ديفرانسيل عقب) با ظرفیت چهار نفر (2+2) هستند. این خودروها از نظر قیمت گرانتر از خودروهای اسپرت هستند، اما به اندازه ابرخودروها گران نیستند. برخی از گراندتوررها با دست ساخته شده اند. از خودروهای این دسته می توان به خودروهایی همچون آستون مارتین دیبی9، فراری 612 اسکاگلیتی و مازراتی گران توریسمو اشاره داشت.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


ابرخودروها

ابرخودرو نامی است که برای خودروهای عجیب و غریبی که در مقایسه با خودروهای معاصر دارای عملکرد بسیار بالا هستند به کار برده می شود. بهترین نمونه های شناخته شده از این دسته می تواند خودروهایی همچون لامبورگینی رونتون، مرسدس بنز SLR مک‌ لارن و بوگاتی ویرون 16.4 باشد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


خودروهای عضلاني

خودروهای عضلاني يا قدرتي به خودروهایی گفته میشوند که معمولا دارای موتورهای پرقدرت وی8 هستند و با چرخ های عقب حرکت می‌کنند. از نظر اندازه در رده متوسط بوده و برخی افراد آنها را خودروهای با دو در تعریف می‌کنند، اما برخی نیز آنها را در کلاس خودروهایی با چهار در قرار میدهند. اگرچه دیدگاه ها در مورد این خودروها متفاوت است اما اتفاق آرا بر این است که خودروهای کلاسیک قدرتي در دهه 60 و 70 میلادی عرضه شده اند. از نمونه های این خودروها میتوان اشاره به خودروهای فورد تورینو و فورد فالکون داشت.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


سقف بازشو

خودرویی که دارای قابلیت بسته یا باز بودن سقف باشد در این کلاس قرار می گیرد. از نمونه های این خودروها می توان به هوندا اس2000 و ولوو سی70 اشاره داشت.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

بيرون از جاده

این نوع خودروها با نام های 4×4 و four-wheel drive نیز شناخته می شوند. در ادامه به دسته بندی آنها خواهیم پرداخت.

خودروهاي بياباني

این نوع خودروها که واقعا بی نیاز از آسفالت هستند معمولا در جاده ها عملکرد کمتری دارند، اما در خارج از جاده ها و به خصوص در مکان های صعب العبور جاده ای بازدهی بسیار خوبی دارند. شاسی بلند این نوع خودروها کمک بسیار خوبی برای عبور از مکان های بدون جاده است. از نمونه های این خودروها میتوان خودروهای لندروور دیس کاوری و جیپ کامندر را نام برد. اسپرت چندمنظوره (شاسي بلند) این نوع خودروها که در کشور خودمان نیز طرفداران بسیاری دارند از نظر ظاهر ممکن است به خودروهای استیشن و یا خودروهای برون شهري شباهت داشته باشند. از این دسته می توان به خودروی سوزوکی گراندویتارا و لکسوس RX اشاره داشت.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ون چندمنظوره/ون کوچک

این نوع خودروها که با هدف حمل و نقل مسافر توليد می شوند خودروهای استیشن بلند هستند. خودروهای بزرگتر این کلاس می توانند ظرفیت تا هشت نفر مسافر را داشته باشند. بلندتر بودن خودرو قدرت دید راننده را بالا میبرد. از این نوع خودروها می توان خودروی مزدا 5 را نام برد.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

خودروهای ون، اردویی و ميني بوس ها خودروهای ون از جمله خودروهای پرکاربرد با ظرفیت مناسب هستند که امروزه به خصوص در کالن شهرها در قالب تاکسی از آنها استفاده میشود. از این خودروها برای اردوها و جابه جایی توریست ها نیز استفاده میشود.

همانطور که ملاحظه فرمودید دسته بندی ها در مورد خودروها بسیار زیادند؛ حتی وقتی کشورهای مختلف را بررسی می‌کنیم می بینیم هر کدام قوانین خاصی را برای دسته بندی خودروها وضع کرده اند، اما بیشتر خودروها به جز خودروهای مخصوص مراسم خاص همچون لیموزین ها در دسته بندی هایی که ارایه شد می توانند قرار بگیرند. البته خودروهای وانت بار دسته بندی ویژه ای دارند که در این مقاله به آنها نپرداختیم.

hossein.az
29-05-2015, 12:04
۱ ۴WD Four wheel drive سیستم انتقال قدرت به ۴ چرخ



۲ ستون A
ستون واقع در جلوی بدنه اتومبیل که سقف روی این ستون است و داخل آن عناصر ایمنی غیر فعال تعبیه شده اند.



۳
ABS(Blocker (System
سیستم الکترونیکی که توسط سنسورهایی قفل شدن چرخها را در هنگام ترمزهای شدید و ترمز روی سطوح لغزنده
از قبل پیش بینی کرده و با شل و سفت کردن ترمز ها در صدمهای ثانیه ( مثلا ۶۰ بار در ثانیه) باعث میشود چرخها قفل نکرده و حداکثر چسبندگی را داشته باشند و بدین ترتیب در سختترین شرایط نیزکنترل اتومبیل در دست راننده باشد.به کمک این سیستم حتی در ترمزهای شدید و آنی اتومبیل قابلیت فرمان پذیری و توقف سریعتری دارد و امروزه بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل آنرا به صورت استاندارد روی محصولات خود ارائه میدهند و بعضی نیز با درخواست مشتری آنرا روی اتومبیل نصب میکنند.



۴
AC)air condition)
ایرکاندیش , کولر. شبیه به یخچال کار میکند ,توسط یک کمپرسور ماده گازی تحت فشار قرار گرفته و با گرم شدن تبدیل به مایع شده و سپس سرد میشود. بعد از بخار شدن سریع خنک میشود.برای به کار انداختن کمپرسور مصرف سوخت اتومبیل کمی افزایش میابد.



۵
Adaptive Cruise Control
سیستم که فاصله و سرعت اتومبیل را با اتومبیلهای دیگر تنظیم میکند.این سیستم مانع تاثیر گذاری منفی وسایل نقلیه سنگین بر ایمنی جاده و ترافیک میشود. DaimlerChrysler سیستم دیگری را پیشرفت داده که حتی فاصله اتومبیل را با خطوط جاده تنظیم میکند.



۶
AERODINAMIC
علم جریان هوا یا همان علم باد که اهمیت زیادی در طراحی یک اتومبیل دارد. زیرا با مقاومت کمتر بدنه اتومبیل در برابر هوا مصرف بنزین نیز کاهش میابد.بهترین مقدار مقاومت در برابر هوا برای اتومبیلهای سواری cw=0,26 میباشد. آیرودینامیک نامناسب اتومبیلهای SUV میتواند تا ۰٫۴۵ باشد.



۷
AFS
AFS یا سیستم تطبیقی روشنایی جلو که با برآورد پیچش فرمان و سرعت خودرو انحنای مسیر را پیش بینی کرده و دقیقا مسیری را که خودرو در آن به حرکت ادامه خواهد داد، روشن میکند.



۸ AIRBAG کیسه هوا. در برخوردها و تصادفات حداکثر محافظت و ایمنی را برای سرنشینان تامین میکند.



۹
Air Filter
فیلتر هوا. با عبور هوای ورودی به موتور از داخل این فیلتر که معمولا از جنس کاغذ مخصوصی ساخته شده جلوی ورود ذرات و گرد و خاک به موتور گرفته میشود تا تحت اثر این ذرات در موتور ساییدگی ایجاد نشود و همچنین حرارت هوای ورودی تنظیم میشود و صدای مکش هوا نیز تا حد زیادی کاهش میابد.



۱۰
Air Flow Meter
در داخل هواکش دریچه ای وجود دارد که به نسبت شدت جریان هوا باز و بسته میشود و متناسب با این میزان پاشش سوخت را مشخص میکند.



۱۱ Acceleration شتاب. گاز دادن



۱۲
Active Safety
تمام اجزایی و تجهیزاتی که به صورت همیشه فعال ایمنی اتومبیل را بالا میبرند. مانند ABS , ESP , لاستیکها , ترمزها , شکل آیرودینامیک اتومبیل و …



۱۳ AWD – All Wheel Drive نام مخفف اتومبیلهای چهار چرخ محرک ( ۴ چرخ محرک به صورت دائم و در تمام سرعتها



۱۴
AUTODIMMING
شکست نور توسط آینه داخل اتومبیل. که با سیاهتر شدن آینه و پخش نور , نور بالای اتومبیل عقبی باعث ناراحتی و کاهش دید و مزاحمت راننده اتومبیل جلویی نمیشود.



۱۵
BAS
سیستمی که در ترمزهای آنی فشار داخل هیدرولیک ترمز را زیاد کرده و باعث پخش یکسان قدرت ترمز به چرخها میشودAWD All Wheel Drive



16 BI-XENON
پیشرفته ترین و قویترین نوع چراغ هستند.در این چراغها برای نور پائین و بالا ۲ چراغ جدا استفاده



۱۷ Brake Disk Wiping
پاک کننده دیسک ترمز. در هنگام بارش شدید باران روی دیسک را یک لایه نازک آب میگیرد , این سیستم با ایجاد تماس بسیار خفیف لنت ترمز با دیسک با فواصل زمانی



۱۸ CABRIO اتومبیلهایی که ۲+۲ نفر ظرفبت سرنشین داشته و سقف اتومبیل باز شونده باشد.



۱۹ Catalizor یکی از قطعات اگزوز که میزان گازهای آلوده کننده محیط زیست را کاهش میدهد.



۲۰
Ceramic
ماده ای سبک است که در برخی اتومبیلها مانند Porsche Turbo و Mercedes CL 55 AMG برای ساخت دیسکهای ترمز مورد استفاده قرار گرفته است.از مزایای دیسکهای سرامیکی مقاومت آنها در برابر ساییدگی است که حدودا ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر عمر میکنند و همچنین نسبت به دیسکهای معمولی ۶۰ درصد سبکتر هستند.



۲۱
clutch
تفاوت مشخص بین گیرباکسهای اتوماتیک و دستی (manual) در کلاچ است.کلاچ اتصالی قابل جدا سازی و رابط انتقال قدرت بین موتور و گیر باکس است.برای حرکت اولیه اتومبیل ابتدا کلاچ گشتاوری را که از موتور میگیرد را به شفت اصلی گیرباکس (که به صورت استاتیک ثابت است) میرساند.همچنین در زمان تعویض دنده ها انتقال نیرو باید قطع شود که کلاچ انجام میگیرد.



۲۲
Compressor
کاری شبیه توربو انجام میدهد ولی قدرت خود را از موتور میگیرد.پمپی که هوا یا مایع کولر را فشرده میکند.Jaguar , مرسدس و سایر تولید کننده گان برای افزایش قدرت از کمپرسور استفاده میکنند.موتور برای به کار انداخت کمپرسور کمی بیشتر سوخت مصرف میکند.



۲۳
CVT-Constantly Variable Transmission
گیرباکس با نسبت متغییر. این گیرباکس در دهه ۵۰ توسط یک هلندی به نام Van Doorne ساخته شد. در این گیرباکسها فقط یک نسبت شروع و پایان وجود دارد که وابسته به دور موتور و سرعت اتومبیل متغییر است.



۲۴
DI – Direct Injection
تزریق مستقیم سوخت در موتورهای دیزل و بنزینی برای انجام احتراق بهتر. یکی از مشکلات موتورهای دیزل صدایی است که در زمان احتراق ایجاد میشود و Audi با استفاده از این روش ترکیب هوا و سوخت بهتری تولید کرد و تا حدی مشکل صدا را برطرف کرد.



۲۵ differential
دیفرانسیل. سرعت چرخش چرخها را متعادل میکند به خصوص در پیچها که سرعت چرخهای داخل و خارج پیچ با هم تفاوت دارند.



۲۶
differential lock
قفل دیفرانسیل. هنگام از دست دادن چسبندگی یکی از چرخهای محرک جلوی هرز گردی آن چرخ را گرفته و باعث بهبود پایداری و همچنین چسبندگی بیشتر میشود.متداولتربن نوع آن قفل دیفرانسیل مرکزی است که اگر یک چرخ دچار هرز گردی شود از چرخهای جلو یا عقب حرکت ادامه پیدا میکند



۲۷
DTR
مخفف دیسترونیک ( DISTRONIC و یا DYSTRONIC ).سیستم رادار هوشمند کنترل کننده فاصله که توسط مرسدس بنز ساخته شده. این سیستم الکترونیکی توسط یک رادار فاصله را تا اتومبیل جلویی محاسبه میکند و چنانچه این فاصله تا حد خطرناکی کم شود با کاهش نیروی موتور و یا حتی ترمز کردن سرعت را کم کرده و فاصله را افزایش میدهد.



۲۸ DOHC Double Over Head Camshaft موتوری که در بالا دو میل بادامک داشته باشد.



۲۹
EBD-EBV
سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز. EBD مکملی برای ترمزهای مجهز به سیستم ABS به شمار میرود و در هنگام ترمز با تقسیم نیروی وزن تعادل اتومبیل را حفظ کرده و جلوی انحراف اتومبیل را میگیرد.



۳۰ EDC- Electronic Diesel Control سیستم کنترل موتورهای دیزل انژکتوری



۳۱ EPS – Elektro Power Steering سیستم فرمان هیدرولیک با موتور الکتریکی



۳۲
ESP-Electronic Stability Program
سیستم پایداری الکترونیکی (و یا بهتر از آن سیستم ضد ناپایداری که جلوی از کنترل خارج شدن اتومبیل را میگیرد) . اساس کار این سیستم اینست که از سیستم ترمز ABS برای کنترل و هدایت اتومبیل استفاده شود. سیستمهای آنتی بلوکه ABS)) و سیستم آنتی پاتیناژ (TSC ضد هرزگردی) در زمینهای لغزنده ابزارهای سیستم ESP هستند.سنسوری که به فرمان متصل شده هماهنگی بین میزان چرخش فرمان و جهت حرکت اتومبیل را کنترل میکند و در صورت عدم تناسب , ESP سریع وارد عمل شده و ابتدا میزان انتقال نیروی موتور به چرخها را کاهش میدهد.اگر باز هم اتومبیل متناسب با زاویه فرمان حرکت نکند و یا به عبارتی اتومبیل تحت کنترل راننده نباشد یه صورت مستقل از هم روی چرخها ترمز اعمال میشود. این عمل تا زمانی که اتومبیل تحت کنترل راننده در آید و در مسیر دلخواه راننده حرکت کند ادامه می یابد.هنگامی که راننده با سرعت و فراتر از لیمیتهای اتومبیل اقدام به پیچیدن کند این سیستم تا حد چشم گیری جلوی understeer و یا oversteer شدن اتومبیل را میگیرد و در هنگام ترمزهای شدید و شرایط مختلف نیز باعث توقف سریعتر اتومبیل میشود



۳۳
FADING
(داغ کردن ترمزها) تضعیف عملکرد ترمز اتومبیل در نتیجه داغ شدن لنتها و دیسکهای ترمز . مشکلاتی مانند , ضرورت محکم تر فشار دادن پدال ترمز و تضعیف عملکرد ترمز نیز در این وضعیت به وجود می آید.



۳۴
GDI
Direct Injection موتورهای میتسوبیشی



۳۵ GPS – Global Positioning System
سیستم موقعیت یاب جهانی.کامپیوتری که در داخل اتومبیل است با ماهواره ارتباط برقرار کرده و موقعیت و محل اتومبیل مشخص میکند و توسط نقشه موجود در حافظه این سیستم راننده را به محل مورد نظر هدایت میکند.



۳۶ GRIP چسبندگی و یا گیرش جاده.



۳۷ GT
مخفف لغات ایتالیایی Gran Turismo (تور بزرگ) میباشد.در اصل این اصطلاح برای اتومبیلهای سدان با خصوصیات اسپورتی بکار میرود.



۳۸
HARDTOP
اتومبیلهایی که سقف فلزی داشته و ستون B ندارند به این نام خوانده میشوند.چنانچه یک اتومبیل HARDTOP سقفی قابل جدا کردن و یا تا شونده داشته باشد شکلی مانند cabrio بدست می آورد.



۳۹ HATCHBACK اتومبیلی که صندوق با شیشه عقب یکپارچه باشد و روی آن چراغهای Stop قرار گرفته باشد.



۴۰ HDC – Hill Descent Control
کنترل حرکت در سرازیری. HDC معمولا از تجهیزات اتومبیلهای ۴WD است. در پائین آمدن از سرازیری ها سرعت را ثابت میکند و بدین ترتیب بدون احتیاج به ترمز میتوان سرازیری های طولانی را طی کرد.



۴۱ Horse Power اسب بخار. واحد اندازه گیری قدرت تولیدی توسط موتور. هر اسب بخار برابر ۰٫۷۴۵۷ کیلو وات است.



۴۲ HYBRID
اتومبیلهایی که دو پیشرانه داشته باشند و این نام بیشتر برای اتومبیلهایی که یک موتور درون سوز (بنزینی یا دیزلی) و یک موتور برقی(که انرژی خود را از باطری های مربوطه میگیرد) دارند استفاده میشود. تا سرعت مشخصی فقط موتور برقی کار میکند و بعد از یک سرعت مشخص برای افزایش قدرت موتور درون سوز نیز شروع به کار میکند.هدف از تولید این نوع اتومبیلها مصرف سوخت کم و حداقل آلودگی محیط زیست است.



۴۳ HYDROPNOMATIK
استفاده از بازوهای هیدرولیکی کمک فنر یه جای بازوهای فلزی که تنها از سوی سیتروئن استفاده میشود (همانند xantia).



44 HILL HOLD CONTROL
این سیستم در هنگام حرکت در سربالایی جلوی حرکت اتومبیل به عقب را میگیرد.در این سیستم ترمزها بصورت اتوماتیک عمل کرده و با فشار ثابتی ترمز گرفته میشود.بدین ترتیب تا زمان فشردن پدال گاز توسط راننده و حرکت اتومبیل جلوی حرکت اتومبیل به عقب گرفته میشود.



۴۵ HUD Heads-up Display
این سیستم برای اولین بار در هواپیماهای جنگنده استفاده شد و به راننده امکان میدهد از وی شیشه جلوی اتومبیل اطلاعات اتومبیل را ببیند. این سیستم توسط یک پروژکتور اطلاعات را روی شیشه جلو منعکس میکند. (مانند برخی مدلهایBMW)



46 I-DRIVE
این سیستم توسط BMW ساخته شده است.در این سیستم کامپیوتری میتوان اعضای کنترلی متعدد موجود در اتومبیل را توسط یک Joystick تعبیه شده در کنسول میانی کنترل کرد.



۴۷ IMMOBILIZER
سیستمی که جلوی کار کردن اتومبیل با کلید کپی شده و یا بدون کلید را میگیرد.در اتومبیلهای مجهز به IMMOBILIZER بعد از دریافت اطلاعات میکرو الکترونیکی داخل کلید توسط ECU اجازه استارت داده میشود.



۴۸ INTERCOOLER
اینتر کولر وسیله ای است که در موتورهای مجهز به توربو استفاده میشود و وظیفه خنک کردن هوا را دارد.چون توربو شارژر هنگام فشردن هوا باعث گرم شدن آن میشود و حجم هوا افزایش پیدا میکند که در شارژ سیلندر تاثیر منفی ایجاد میشود.اینتر کولر بین موتور و توربوشارژر نصب شده و هوا را خنک میکند و بدین طریق جلوی افزایش حجم هوا گرفته میشود و بر قدرت و گشتاور موتور افزوده میشود.



۴۹ ISOFIX
نوعی صندلی مخصوص کوچولو ها که بر روی صندلی عقب بسته میشود و ایمنی آنها را تامین میکند.



۵۰ Kickdown
در اتومبیلهای مجهز به دنده اتوماتیک هنگامی که راننده پدال گاز را بصورت ناگهانی تا ته فشار دهد این سیستم برای افزایش شتاب و یا افزایش سرعت دنده معکوس میکند.



۵۱ LED -Ligtht Emitting Diode
دیودی که با دریافت جریان برق نور میدهد.امروزه در اتومبیلهای مدرن از LED در چراغهای خطر و ترمز استفاده می شود. زیرا LED سریعتر از چراغهای معمولی روشن میشود.



۵۲ LEV -Low Emission Vehicle Standarts
استانداردی آلایندگی اتومبیلهای تولید شده در ایالت کالیفرنیای امریکا.در بعضی ایالتهای دیگر امریکا نیز اجرا میشود و در سال ۲۰۰۴ جای خود را به استاندارد LEV II داد.



۵۳ LPG – Liquified Petroleum Gas
سوخت گاز که تحت فشار یا دمای پایین تبدیل به مایع شده و در مخزن نگه داری میشود.قیمت آن نسبت به بنزین ارزان بوده و آلودگی بسیار کمتری ایجاد میکند و اکتان بالایی دارد.مصرف آن نسبت به بنزین بیشتر است.



۵۴ LSD- Limited Slip Differential
دیفرانسیل محدود کننده لغزندگی.به خصوص در پیچها و زمینهای لغزنده جلوی سر خوردن اتومبیل را میگیرد. تفاوت این نوع دیفرانسیل پیشرفته با دیفرانسیلهای استاندارد در اینست که در مواقع شتاب گیری و کاهش سرعت نیز اتومبیل را کنترل میکند.



۵۵ MACPHERSON MacPherson سیستم تعلیق متداولی که به صورت خلاصه یک اتصال زیری بین فنر لول و کمک فنر و موج گیر.



۵۶ MPV اتومبیل چند منظوره (مانند سیناد و یا OpelZafira)



57 MPI انژکتور چند نقطه ای. بهترین حالت احتراق سوخت را به وجود می آورد.



۵۸ NM NEWTONMETRE
(واحد گشتاور یا همان torque) میزان نیرویی که بتواند یک جسم را ۱ متر حرکت دهد و با واحد نیوتن متر بیان میشود. ۱ نیوتن برایر ۱۰۰ گرم است.در اتومبیل NM واحد گشتاور و یا قدرت چرخش موتور است.



۵۹ Navigation System
سیستم هدایتگر یا راهبری. این سیستم به وسیله نقشه موجود در حافظه خود محل اتومبیل را دقیقا مشخص میکند و توسط یک نمایشگر بزرگ که در کنسول میانی قرار دارد راننده را از سریعترین و نزدیگترین مسیر ممکن به مقصد راهنمایی میکند.



۶۰ NIGHT VISION
سیستم دید در شب.در صورت دید کم در شب راننده را از موانع موجود مطلع میکند.



۶۱ Nitromethane NITRO
ترکیب ازت و متان و سوختی است که انرژی کمتری از بنزین تولید میکند ولی برای سوختن به هوای بسیار کمتری احتیاج دارد و بهمین جهت کارایی بهتری دارد.برای سوختن ۱ ظرفیت بنزین ۱۴٫۷ ظرفیت هوا لازم است ولی برای سوختن ۱ ظرفیت نایترو ۱٫۷ ظرفیت هوا لازم است و در نتیجه برای سوختن در محفظه احتراق ۸ برابر بیشتر از بنزین سوخت وارد میشود.آوانتاژ نایترو فقط اینست که بطور متوسط ۲٫۵ برابر بیشتر از بنزین سوخت وارد میشود.آوانتاژ نایترو فقط اینست که بطور متوسط ۲٫۵ برابر بیشتر قدرت تولید میشود.



۶۲ Oversteer به سر خوردن قسمت عقب اتومبیل گفته میشود.



۶۳ Radiotelephone تلفن موبایل اتومبیل همراه با Car Audio set یک وسیله باشند.



۶۴ Radiator
در اتومبیلهایی که سیستم خنک کننده آنها توسط آب کار میکند آب گرم شده از داخل رادیاتور عبور میکند و توسط FAN خنک شده و دوباره به موتور باز میگردد.



۶۵ RDS – Radio Data System اطلاعات کانالهای FM رادیو را میتوان در پانل نمایشگر رادیو مشاهده کرد.



۶۶ REAL-TIME در حالت عادی چرخهای جلو محرک هستند ولی اگر چرخهای جلو هرز گردی کنند سیستم بصورت اتوماتیک نیروی موتور را به چرخهای عقب منتقل میکند.



۶۷ ROADSTER اتومبیلهای روباز دو دری که ۲ نفر گنجایش سرنشین داشته باشند.



۶۸ ROTARY-WANKEL MOTOR
نوعی موتور که در سال ۱۹۵۴ از سوی Felix Wankel ساخته شد.نحوه کار این موتور به طور خلاصه به این شکل است که با چرخاندن پیستون مثلثی شکل داخل بلوک محفظه احتراق , در داخل سیلندر حجم و میزان تراکمهای متفاوتی به وجود آورده شود.این تکنولوژی موتور امروزه بیشتر از سوی مزدا استفاده میشود. در مدل RX-8 مزدا که در اروپا جای مدل RX-7 را گرفت از این نوع موتور استفاده شده است.



۶۹ Revolutions per Minute RPM دور در دقیقه.هر لحظه نشان میدهد که موتور در یک دقیقه چند دور میچرخد.



۷۰ SEDAN اتومبیلهایی که ۴ در دارند و از ستون C تا عقب بر آمده و موازی با زمین است.



۷۱ SELF-LEVELLING SUSPENSION
یک عضو واسطه در داخل سیستم کمک فنر است که متناسب با مقدار بار اتومبیل ارتفاع کمک فنر را بصورت اتوماتیک تنظیم می کند.در این سیستم ارتفاع قسمت جلو و عقب مستقل از هم تنظیم میشود.



۷۲ SLS سیستمی که ارتفاع اتومبیل را به صورت اتوماتیک تنظیم میکند و در اتومبیلهای RoadOff استفاده میشود.



۷۳ SOFT-TOP به اتومبیلهای با سقف باز شونده گفته میشود که جنس سقف از پارچه و یا فلز با پوشش پارچه باشد.



۷۴ spoiler در بعضی اتومبیلها در جلو و زیر سپر و در بعضی در عقب و روی صندوق نصب میشود. این قطعه باعث بهبود آیرودینامیک خودرو میشود.



۷۵ Spider
در اوایل سالهای ۱۹۰۰ به وسیله سبک موتور دار و با ۲ صندلی گفته می شد.این عبارت از سالهای ۱۹۵۰ از سوی تولید کنندگان ایتالیایی برای اتومبیلهای اسپورت ۲ نفره و روباز شروع به استفاده شد.



۷۶ SRS سیستمهای ایمنی اضافی مانند کیسه هوا.



۷۷ STEER BY WIRE
سیستم فرمان هیدرویک الکترونیکی . همانند بازهای کامپیوتری ارتباط مکانیکی وجود ندارد بلکه با حرکت فرمان توسط راننده چرخهای جلو به صورت الکترونیک اتومبیل را هدایت میکنند.



۷۸ STOP & GO سیستم که همراه سیستمAdaptive Cruise Control (ACC) کار میکند و فاصله را توسط سنسورها کنترل میکند و به خصوص در زمان حرکت در ترافیک سنگین کاربرد دارد.



۷۹ SUPER SELECT
چرخهای محرک را بنا به شرایط و احتیاج راننده تغییر میدهد. این سیستم به ۴ شکل کار می کند : ۱-فقط چرخهای عقب محرک باشند. ۲-تقسیم بین چرخهای جلو و عقب. ۳-تقسیم مساوی نیرو بین چرخها جلو و عقب. ۴-حرکت با ۴ چرخ بصورت معمولی.



۸۰ SUV -SPORT Utility Vehicle این اتومبیلها خصوصیات اتومبیلهای استیشن و ون را در متن خود دارند و معمولا ۴WD هستند که برای مسیرهای غیر از جاده و نا همواریهای معمولی نیز
مناسب هستند در عین حال که در جاده تفاوتی زیادی با یک اتومبیل معمولی ندارند.



۸۱ Suspension سیستم تعلیق. ضربات و شوکهای وارده از طرف زمین به اتومبیل را جذب میکند.



۸۲ TCS -ASR-ETC سیستم کنترل پاتیناژ.



۸۳ TIPTRONIC گیرباکس دو حالته یعنی به دلخواه میتوان دنده را دستی و یا اتوماتیک عوض کرد.



۸۴ TPC سیستم الکترونیک کنترل فشار (باد) لاستیک.



۸۵ TURBO سیستمی که با فشرده کردن هوا باعث ورود هوای بیشتر به موتور میشود و با افزایش میزان هوای ورودی قدرت موتور افزایش میابد. پروانه توربو توسط گازهای خروجی از اگزوز چرخانده میشود.



۸۶ Twin Spark استفاده از یک جفت شمع برای هر سیلندر که باعث احتراق بهتر ترکیب سوختی میشود و همچنین با کاهش زمان احتراق تراکم نیز افزایش میابد.Alfa romeo و بنز از این سیستم استفاده میکنند.



۸۷ Understeer در رانندگی به سر خوردن قسمت جلوی اتومبیل گفته میشه (اتومبیل در پیچ فرمان پذیری ندارد) و بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو به دلیل سنگینتر بودن قسمت جلوی اتومبیل این حالت پیش می آید.



۸۸ Variable Turbo geometry VTG
توربوی متغییر. این توربو در دورهای کم نیز کارایی دارد.هوایی که از منیفولد اگزوز می آید توسط پره های کوچکی که درون بدنه این توربو قرار دارد به مرکز پروانه هدایت میشود.این پره ها با دستوراتی که از سیستم کنترل موتور میگیرند به بالا و پائین حرکت میکنند و باعث میشوند در دورهای پائین نیز پروانه توربو با سرعت خوبی بچرخد. (همانطور که با کاهش قطر لوله فشار آب بیشتر میشود)



۸۹ VVT-I سیستم کنترل زمان متغییر سوپاپ در Toyota



90 XDrive
زمانی که یکی از خودروهای ب‌ام‌و جزو خانواده xDrive است بدین معناست که نیروی تولیدی توسط پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.



۹۱ WHEELBASE (فاصله محور) فاصله بین مرکز چرخهای جلو تا مرکز چرخهای عقب.



۹۲ استاندارد آلایندگی گازها
برای تبدیل گازهای مختلف خروجی از اگزوز به مواد غیر مضر از کاتالیزور استفاده میشود.استاندارد یورو مشخص کرده است که اتومبیلها چقدر میتوانند گاز تولیدکنند.از اول سال ۲۰۰۰ استاندارد Euro3 و از اول سال ۲۰۰۵ و در سال ۲۰۰۶ استاندارد آلایندگی Euro4 اجرا میشوند.



۹۳ موتور ۴ زمانه موتورهایی که سیستم کارکرد آنها به ترتیب : مکش , تراکم , کار ( نیرو , احتراق , باز شدن) و اگزوز میباشد.



۹۴ موتور مربعی موتوری که Stork و اندازه آن یکی باشد (موتورهای Ecotec اپل)



۹۵ میزان تراکم
از تقسیم کل حجم یک سیلندر بر موقیت پیستون در پایینترین و بالاترین نقطه بدست می آید.بدلیل ساختار سوخت دیزل موتورهای دیزل میزان تراکمی بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.



۹۶ موتور سری شکلی از موتور که سیلندرها در یک راستا و کنار هم در داخل بلوک سیلندر قرار گرفته باشند.نوع دیگری از موتور سری موتور V شکل است.



۹۷ سنسور باران سنسور اپتیکی که خیس شدن شیشه را دریافت میکند و برف پاک کن را به کار می اندازد و چنانچه سقف باز باشد سقف را میبندد.



۹۸ گیرباکس نیمه اتوماتیک
در این گیرباکس پدال کلاچ وجود ندارد و این کار توسط پدال الکترونیکی و یا هیدرولیکی انجام میشود.امروزه از این گیرباکس در بسیاری از اتومبیلها استفاده میشود و آخرین نوع آن Easytronic است که در اپل کورسا استفاده شده است.



۹۹ وزن خالص و یا خالی اتومبیل مجموع وزن خود اتومبیل و راننده که ۷۵ کیلو گرم در نظر گرفته میشود و باک سوخت که ۹۰% آن پر باشد.



۱۰۰ زمان متغییر سوپاپ موتور در دورهای متفاوت یکی از زمان های سوپاپ را که کارایی بهتری دارد را انتخاب میکند و بدین ترتیب موتور در تمام دورها با مصرف کمتر کارایی بهتری خواهد داشت.



۱۰۱ سیستم شست و شوی چراغ
این تجهیزات که ظرف محلول و موتور مستقلی دارد با پاشش آب بر روی چراغها آنها را تمیز کرده و جلوی کاهش نور را میگیرد.در بعضی از مدلها چراغها مجهز به برف پاک کن نیز هستند.



۱۰۲ لوله ترمز شیلنگهای فلزی که در بعضی برای محافظت از زنگ زدگی پوشش پلاستیکی دارند. قطر داخلی این لوله ها ۲٫۵mm و قطر خارجی آنها ۴٫۵mm میباشد و وظیفه رساندن روغن ترمز را از مرکز اصلی به المانهای ترمز واقع در چرخها را دارند.



۱۰۳ دیسک ترمز
دیسکهای ترمز معمولا برای چرخهای جلوی اتومبیل نصب میشوند و در بعضی از اتومبیلها نیز هر ۴ چرخ مجهز به ترمزهای دیسکی هستند. جنس آنها معمولا فلزی و یا از آلیاژ آهن است و چون در زمان ترمز حرارت زیادی ایجاد میشود خنک کردن دیسکها اهمیت زیادی دارد.امروزه ترمزهای دیسکی از جنس سرامیک پیشرفته ترین و بهترین نوع ترمز هستند که مشکل داغ کردن ندارند و عمر بیشتری دارند.



۱۰۴ تقسیم نیروی ترمز نیروی ترمزها به چرخهای جلو بیشتر از چرخهای عقب منتقل میشود.



۱۰۵ فرمان هیدرولیک فشار هیدرولیکی که با کمک موتور ایجاد میشود به راننده امکان میدهد با نیروی کمی فرمان را بچرخاند.



۱۰۶ فیلتر گازوئیل فیلتر گازوئیل در موتورهای انژکتور دیزلی که جلوی ورود ذرات را به موتور میگیرد.



۱۰۷ خفه شدن موتور
ریختن بیش از اندازه سوخت به موتور (موتور کاربراتوری و یا انژکتوری میتواند باشد) این مشکل میتواند در نتیجه ایراد در فیلتر هوا , تنظیم نبودن کاربراتور , فعال بودن بیش از اندازه ساسات و کم بودن هوای ورودی به موتور به وجود آید.



۱۰۸ روغن موتور سنتتیک ( یا سنتزیک) روغن موتورهایی که در داخل آنها از مواد نفت استفاده نشده و کارایی بهتری دارند.



۱۰۹ سرسیلندر
در بالای بلوک سیلندر موتور قرار میگیرد و معمولا قابل جدا سازی است.در برخی موتورها سوپاپها نیز در سرسیلندر نصب میشوند. همچنین مسیر آب و روغن موتور و شمعها در سر سیلندر است.



۱۱۰ ضریب آیرودینامیک
ضریب آیرو دینامیکی یک اتومبیل با طراحی بدنه آن ارتباط مستقیم دارد و نقش مهمی در رسیدن اتومبیل به سرعتهای بالا و میزان مصرف سوخت اتومبیل دارد. در طراحی اتومبیل با کمک اسپویلر و سایر قطعات میتوان ضریب آیرودینامیک را کم کرد.برای محاسبه آن از تونلهای هوا استفاده میشود.



۱۱۱ نقطه مرگ پائینی پائینترین نقطه حرکت پیستون در داخل سیلندر که برای بالا آمدن یک لحظه توقف می کند.



۱۱۲ AIR cleaner
صافی هوا:محفظه‌ای فلزی یا پلاستیکی حاوی المنتی فیلتر کننده است که وظیفه آن گرفتن گرد و غبار و آشغال‌ها از هوای ورودی به موتور می‌باشد



۱۱۳ AIR Filter element
فیلتر هوا: فیلتر موجود در صافی هوا که غالباً از نوعی کاغذ پلیسه خورده ساخته می‌شود و در دوره‌های زمانی معین باید تعویض شود.



۱۱۴ Allen key آچار آلن: آچاری شش گوش است که در داخل حفره شش ضلعی انتهای پیچ‌های آلنی قرار گرفته و برای باز کردن و بستن آنها استفاده می‌شود.



۱۱۵ Aligator clip
انبر سوسماری: نوعی انبرک فلزی نوک دراز و فنردار است که نوک آن دندانه‌دار بوده و از آن برای برقراری اتصالات موقت الکتریکی استفاده می‌شود.



۱۱۶ Alternator
دینام : از اجزای سیستم برقی وسیله نقلیه که انرژی مکانیکی دریافتی از موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند به این وسیله ضمن شارژ باطری، سیستم‌های استارت، احتراق و لوازم برقی را به‌کار می‌اندازد.



۱۱۷ AMP) Ampere)
آمپر: واحد اندازه‌گیری جریان الکتریکی را آمپر می‌گویند. یک آمپر برابر است با مقدار جریان تولید شده توسط یک ولت در مقاومت الکتریکی یک اهم .



۱۱۸ Anti freeze
ضد یخ : ماده‌ای که غالباً اتلین کلیکول بوده و با آب مخلوط شده و در رادیاتور خودرو، تزریق می‌شود تا در فصل زمستان از یخ زدن آب پیشگیری کند. ضد یخ حاوی مواد شیمیایی برای پیشگیری از پوسیدگی، زنگ زدگی و یا تشکیل رسوبات می‌باشد.



۱۱۹ Antiseize compound
ماده ضد جوش خوردگی: پوششی که احتمالاً جوش خوردن اتصالاتی نظیر، پیچ و مهره‌های منیفولد اگزوز را که در معرض حرارت‌های زیاد قرار دارند کاهش می‌دهد.



۱۲۰ Asbestos
فیبر نسوز: ماده معرفی فیبر مانند با مقاومت زیاد در برابر حرارت که غالباً در ترکیب مواد لنت ترمز به‌کار می‌رود. فیبر‌ نسوز برای سلامتی مضر بوده و غبار ایجاد شده توسط لنت ترمز نباید استنشاق شود.



۱۲۱ Axel
محور ( اکسل): شافتی که چرخ بر روی آن قرار می‌گیرد و گاهی نیز به همراه چرخ می‌چرخد . محوری که چرخ‌های طرفین خودرو را به هم وصل می‌کند اکسل نامیده می‌شود. اکسلی که نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند به اکسل محرک معروف است.



۱۲۲ Axle shaft شافت اکسل: شافتی که در طرفین دیفرانسیل قرار می‌گیرد و نیرو را از دیفرانسیل به چرخ‌های متحرک منتقل می‌کند.



۱۲۳ Ball b earing
بلبرینگ: مجموعه‌ای شامل دوقفسه‌ داخلی و خارجی با جنس سخت است که ساچمه‌های کروی از جنس فولاد سخت بین آنها قرار می‌گیرد و به‌عنوان یاتاقان ضد اصطکاک عمل می‌کند



۱۲۴ Bearing
یاتاقان: نیم حلقه‌ای پهن که برروی شافت متحرک و یا درون حفره حلقوی محل قرار گرفتن شافت قرار می‌گیرد و باعث کاهش اصطکاک و ساییدگی شافت یا حفره آن می‌شود.



۱۲۵ Big end bearing یاتاقان میل‌لنگ:‌ یاتاقانی که در محل اتصال شاتون به میل لنگ قرار می‌گیرد.



۱۲۶ Bleed nipple
سوزن یا شیر هواگیری : دریچه‌ای که در سیلندر ترمز، محفظه صفحه ترمز یا دیگر اجزای هیدرولیک قرار می‌گیرد و برای تخلیه هوای موجود در سیستم مربوطه باز می‌شود، به این دریچه، پیچ هوا گیری نیز می‌گویند.



۱۲۷ Brake disk دیسک ترمز : قطعه‌ای از سیستم تعلیق و ترمز دیسکی که همراه چرخ می‌چرخد و در هنگام ترمز گیری لنت ترمز بر روی آن قرار می‌گیرد.



۱۲۸ Brake bleeding هواگیری ترمز: روشی برای تخلیه هوا از لوله‌های هیدرولیک در سیستم ترمز هیدرولیکی است.



۱۲۹ Brake drum
کاسه ترمز: قسمتی از سیستم تعلیق (عموماً چرخ عقب) و ترمز کاسه‌ای که همراه چرخ می‌چرخد و در هنگام ترمزگیری، کفشک ترمز بر روی آن قرار می‌گیرد.



۱۳۰ Brake lining
لنت ترمز: ماده‌ای زبر است که در هنگام ترمز گیری به صفحه یا کیسه چسبیده و باعث کاهش سرعت وسیله نقلیه می‌شود. لنت معمولاً توسط چسب یا پرچ به کفشک‌های ترمز متصل می‌شود.



۱۳۱ Brake pads
بالشتک ترمز: بالشتک‌های قابل تعویضی که در هنگام ترمز گیری به دیسک ترمز می‌چسبند. این بالشتک‌ها از جنس فلز بوده و لنت ترمز بر روی آن پرچ شده است.



۱۳۲ Brake shoe کفشک ترمز: صفحه فلزی هلالی شکلی که لنت ترمز برروی آن پرچ شده در هنگام ترمز به کاسه ترمز (کاسه چرخ) می‌چسبد.



۱۳۳ Breaker bar اهرم: دسته‌ای بلند که برای ایجاد نیروی بیشتر به دسته آچار اضافه می‌شود.



۱۳۴ Bulk head صفحه جدا‌کننده قسمت موتور از قسمت سرنشین در اتاق خودروها



۱۳۵ Caliper
کولیس: نوعی ابزار اندازه‌گیری که می‌تواند ابعاد خارجی اجسام مانند ضخامت و همچنین ابعاد داخلی، مانند قطر و عمق را اندازه‌گیری کند. قطعه‌ای ثابت از یک مجموعه ترمز دیسکی که قسمتی از دیسک را احاطه کرده و حامل لنت‌های ترمز است. همچنین کالیپر در بردارنده اجزای هیدرولیکی است که در زمان ترمزگیری باعث درگیر شدن لنت‌ها با دیسک می‌شود.



۱۳۶ Camshaft
میل سوپاپ: شافتی که یک سری زائده بادامی شکل به نام بادامک بر روی آن تعبیه شده و مکانیزم سوپاپ‌ها را به کار می‌اندازد. این شافت به وسیله چرخ دنده، زنجیر و یا تسمه گردانده می‌شود.



۱۳۷ Canister کانیستر- مخزن جذب بخارات بنزین: محفظه یا ظرفی در سیستم کنترل توزیع سوخت که حاوی تکه‌های کوچک کربن برای جذب رطوبت و بخار از سیستم سوخت است.



۱۳۸ Carbure Tlor – Carburetor
کاربراتور: مجموعه‌ای که سوخت و هوا را با نسبت‌های مناسب مخلوط می‌کند تا حداکثر قدرت ممکن را از عمل احتراق حاصل از جرقه شمع در یک موتور احتراقی ارائه دهد.



۱۳۹ Caste llated nut – Castle nut
مهره اشپیل‌خور- مهره چاکدار: لبه‌های این مهره مانند لبه‌های فوقانی قلعه‌های قدیمی، دارای کنگره است و علت نامگذاری آن نیز به دلیل همین تشابه است. در تنظیم چرخ‌ها، به شیب رو به جلو یا رو به عقب محور فرمان کاستور گفته می‌شود. وقتی Castor محور فرمان در نقطه بالایی به طرف عقب مایل باشد، شیب آن مثبت فرض می‌شود.



۱۴۰ Cataly Tic Converter
مبدل کاتالیزی: قسمتی از سیستم اگزوز شبیه به صدا خفه‌کن که آلودگی‌های ویژه‌ای را از دود خروجی موتور جذب و به گازهایی بی‌ضرر تبدیل می‌کند.