PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : در جستجوی جهان های کشف نشده!



Saeed Dz
07-04-2015, 22:14
براساس نظریه ابرریسمان در فیزیک، علاوه بر جهان ما جهان‌های متعدد دیگری نیز در گستره ابعاد بالاتر کائنات – یعنی فراتر از ابعاد چهارگانه جهان ما – شناور هستند. هر یک از این جهان‌ها می‌توانند قوانین بنیادین فیزیک متفاوت و خاص خود را داشته باشند.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

به عنوان مثال برخی از این جهان‌ها ممکن است مثل جهان ما چهار بُعدی باشند و حتی موجوداتی دقیقاً مثل ما انسان‌ها در آنها زندگی کنند. اما برخی دیگر ممکن است مثلاً هفت بُعدی یا هشت بُعدی و خالی از سکنه باشند. تعداد و نوع ذرات بنیادی هر یک از این جهان‌ها هم با هم متفاوت است. مثلاً ممکن است بعضی از این جهان‌ها اصلاً الکترون نداشته باشند اما بعضی دیگر ممکن است الکترون‌هایی با جرم و بارالکتریکی متفاوتی نسبت به جهان ما داشته باشند. حتی ثابت‌های بنیادین فیزیک نظیر سرعت سیر نور، ثابت پلانک، ثابت آلفا و … نیز در هریک از این جهان‌ها می‌تواند متفاوت باشد.
محاسبات مبتنی بر نظریه ابرریسمان نشان می‌دهد که حداقل ۱۰ به توان ۵۰۰ جهان با قوانین فیزیک متفاوت در پهنه اَبَرجهان وجود دارند که قوانین بنیادین هریک از آنها با دیگری متفاوت است. این عدد فوق‌العاده بزرگی است و برای آنکه متوجه بزرگی آن شوید، آنرا برحسب تریلیون می نویسیم. با توجه به اینکه هر تریلیون برابر هزار میلیارد است باید گفت که در پهنه کائنات (یا همان اَبَرجهان) حداقل یک تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون جهان مختلف با قوانین فیزیک متفاوت وجود دارد! جالب است بدانید که این عدد حتی از تعداد تمامی دانه های ماسه همه صحراهای کُره زمین هم بیشتر است!
تازه آنچه بیان شد، تعداد جهان‌های با ویژگی‌های فیزیکی متفاوت را نشان می‌دهد ولی تعداد کل جهان‌ها احتمالاً نامتناهی است. اما نامتناهی بودن تعداد جهان‌ها – آن هم جهان‌هایی با این همه ویژگی‌های عجیب و غریب – به لحاظ احتمالات ریاضی عملاً به این معنی است که هر رویداد قابل تصوری ممکن است در این جهان‌ها به وقوع بپیوندد. به همین دلیل هم اصلاً عجیب نیست که بتوان جهانی را پیدا کرد که مثلاً داستان پینوکیو در آن واقعاً اتفاق افتاده باشد!



بیگ بنگ
منابع بیشتر: quantumjumping ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) , howstuffworks ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) , Multiverse ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])