ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : توربو شارژ و سوپر شارژ چه فرقی دارند؟



saeid.saeid20
11-02-2015, 15:20
توربوچارجر و سوپرچارجر هر دو به این منظور طراحی شده اند که هوای بیشتری به داخل موتور بفرستند تا توان موتور افزایش یابد و این کار را از طریق فشرده کردن هوا انجام می دهند.




[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

تفاوت اصلی این دو سیستم منبع نیرویی است که کمپرسور آنها را به کار می اندازد و توربین را می چرخاند. سوپرچارجر از طریق یک تسمه مستقیما به موتور وصل می شود و مانند دینام و واتر پمپ توسط موتور چرخانده می شود. ولی توربوچارجر نیروی چرخش خود را از گازهای خروجی موتور تامین می کند به این صورت که در مسیر گازهای خروجی یک توربین قرار داده شده که متصل به کمپرسور توربوچارجر است و در اثر فشار گازهای خروجی این توربین به چرخش در می آید و گردش آن از این طریق به کمپرسور منتقل می شود و آن را نیز می چرخاند.در هر دو سیستم مزایا و معایبی وجود دارد. از نظر تئوری توربوچارجر بازدهی بهتری دارد زیرا از انرژی هدر رفته در گازهای خروجی برای چرخش خود استفاده می کند اما از طرف دیگر توربوچارجر تا حدی مسیر خروج دود را مسدود کرده و مقداری فشار منفی یا Back-Pressure ایجاد می کند و تا موقعی که دور موتور بالا نرود بوست زیادی تولید نمی کند و باعث به وجود آمدن لگ یا تاخیر در دورهای پایینتر می شود.نصب سوپرچارجر آسانتر و کم هزینه تر است زیرا نیازی به تغییر در سیستم خروجی موتور نیست. از آنجایی که سوپرچارجر نیروی خود را مستقیما از پولی میل لنگ دریافت می کند مشکل تاخیر یا لگ بسیار کمتر از توربوچارجر است زیرا نیازی به بالا رفتن دور موتور و افزایش فشار گازهای خروجی ندارد و به همین دلیل موتورهای مجهز به سوپرچارجر منحنی گشتاور صافتری دارد و برای رانندگی شهری مناسبتر است. البته در سیستمهای مدرن توربوچارجر با استفاده از توربین با پره های متغیر تا حد زیادی مشکل لگ برطرف شده است. هم در موتورهای بنزینی و هم دیزلی از توربوچارجر استفاده می شود ولی سوپرچارجر بیشتر در موتورهای بنزینی کاربرد دارد و به ندرت در موتور دیزل از آن استفاده می شود. بر خلاف سوپرچارجر، توربوچارجر به دلیل فشار و حرارت بالاتر ضرر و زیان بیشتری به موتور می زند و این حرارت زیاد به قطعات موتور سرایت می کند و علاوه بر اینکه از عمر و دوام قطعات می کاهد باعث افت قدرت نیز می شود و به همین دلیل نیاز به خنک کنندگی بیشتری دارد که از طریق اینترکولر انجام می شود. همچنین احتمال خطر آتش سوزی به دلیل حرارت بالاتر در توربوچارجر بیشتر است. به کار افتادن و افزایش بوست ناگهانی توربوچارجر در دور موتورهای بالاتر فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد می کند.برای رسیدن به اسب بخار یکسان، توربوچارجر نیاز به بوست بیشتری نسبت به سوپرچارجر دارد زیرا گرمای بیش از حد منیفولد دود به هوای فشرده شده سرایت کرده و دمای آن را بسیار بالا می برد. گردش سوپرچارجر توسط میل لنگ حدود ۲۰ درصد از توان موتور را می گیرد ولی این ۲۰ درصد افت قدرت ارزش ۴۶ درصد افزایش قدرت که در اثر نصب سوپرچارجر به دست می آید را دارد.

New Ray
11-02-2015, 15:36
آیا میشه در سوپرشارژر از برق دینام و الکتروموتور سرعت بالا ، در دوربالای موتور استفاده کرد؟ چنین چیزی هست و میتونه تاثیرگذار باشه؟

saeid.saeid20
11-02-2015, 21:04
آیا میشه در سوپرشارژر از برق دینام و الکتروموتور سرعت بالا ، در دوربالای موتور استفاده کرد؟ چنین چیزی هست و میتونه تاثیرگذار باشه؟

من دقیقا متوجه نشدم چی میگی

sadra_h
11-02-2015, 22:14
من دقیقا متوجه نشدم چی میگی

به نظرم منظورشون اینه که بجای اینکه نیروش رو از موتور بگیره از یه موتور الکتریکی مستقل که با برق دینام کار میکنه نیرو بگیره

saeid.saeid20
11-02-2015, 22:50
به نظرم منظورشون اینه که بجای اینکه نیروش رو از موتور بگیره از یه موتور الکتریکی مستقل که با برق دینام کار میکنه نیرو بگیره

اگر منظورش این باشه
فکر کنم فقط تو ماشین مسابقه امکان پذیز باشه چون این موتور که دورش اینقدر بره بالا و برقی هم باشه هم نیاز به دینام خیلی قوی تر داره هم یه جا برای اون موتور
من که ندیدم

New Ray
11-02-2015, 23:04
بله بجای اینکه دائم به موتور خودرو وصل باشه، از یک موتور الکتریکی استفاده بشه که فقط در دور موتور بالا که گشتاور پایین میاد فعال بشه. البته قطعا راندمان کلی نسبت به توربو و سوپرشارژر کمتر میشه.

sardin.x
13-02-2015, 20:12
سوپرش اضافس

bijandarbari
13-02-2015, 20:48
بله بجای اینکه دائم به موتور خودرو وصل باشه، از یک موتور الکتریکی استفاده بشه که فقط در دور موتور بالا که گشتاور پایین میاد فعال بشه. البته قطعا راندمان کلی نسبت به توربو و سوپرشارژر کمتر میشه.

سلام

فرقی نمی کنه.
در هر صورت سوپر شارژر باید توان مورد نیازش رو از موتور بگیره.
حالا چه از طریق دینام و موتور الکتریکی.
چه مستقیم از طریق پولی سر میل لنگ.
که خوب استفاده از پولی سر میل لنگ بهتره.که در کنارش یک کلاچ مغناطیس استفاده بشه که تو زمان مناسب سوپر شارژر رو درگیر کنه.

New Ray
13-02-2015, 22:07
فکر کنم یه نکته دیگری که در مورد توربو شارژر وجود داره اینه که چون گازهای خروجی معمولا احتراق ناقص دارن، از اینرو توربو با فیدبک کردن دوباره این گازها ، در مصرف سوخت هم موثرتر باشه.

afshin b
13-02-2015, 22:13
فکر کنم یه نکته دیگری که در مورد توربو شارژر وجود داره اینه که چون گازهای خروجی معمولا احتراق ناقص دارن، از اینرو توربو با فیدبک کردن دوباره این گازها ، در مصرف سوخت هم موثرتر باشه.

مگه توربوشارژر از گاز خروجی فقط برای به حرکت در آمدن استفاده نمیکنه؟ یعنی مثل یک توربین بخار که از بخار برای به حرکت درامدن استفاده میکنه.
من پست اول رو نخوندم ولی تا چند سال پیش که من اطلاع داشتم اینطور بوده.

New Ray
14-02-2015, 01:13
مگه توربوشارژر از گاز خروجی فقط برای به حرکت در آمدن استفاده نمیکنه؟ یعنی مثل یک توربین بخار که از بخار برای به حرکت درامدن استفاده میکنه.
من پست اول رو نخوندم ولی تا چند سال پیش که من اطلاع داشتم اینطور بوده.

منم چندسال پیش شنیده بودم و مطمئن نیستم. شاید سیستم دیگری مشابه توربو بوده یا مربی مون مطلب رو اشتباه متوجه شد و توضیح داد. البته چون قبلا در یه سایت مربوط به تیونینگ دیدم که یک راه همین انجام احتراق کامل هست ( یه راهش استفاده از سیستم چند جرقه زنی شمع هست که عمر شمع رو شدیدا پایین میاره) بخاطر همین خیلی به مطلب توربو شک نکردم!