PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پیشنهاد برای نبرد با پوکی استخوان



محرمانه
11-11-2014, 18:26
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
بسیاری از ما همین که نام بیماری پوکی استخوان به گوش مان می خورد، سریع پیش خودمان دودو تا چهار تا می کنیم که چون یک لیوان شیر با صبحانه و یک کاسه ماست سر ناهار خوردیم، پس یعنی تا آخر عمر استخوان هایمان را بیمه کردیم! کاش قضیه به همین سادگی ها بود ولی متاسفانه نیست. علاوه بر کلسیم موجود در لبنیات عوامل متعدد دیگری در زندگی روزانه ما وجود دارد که سلامت استخوان هایمان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند ما را چند قدم به پوکی استخوان نزدیک تر یا از آن دورتر کند.

۲۸ مهر ماه روز جهانی پوکی استخوان است. بیماری خاموشی که از ۵۰ سالگی به بعد همه ما را چه زن باشیم و چه مرد تهدید می کند؛ اما متاسفانه خانم ها را بیشتر در معرض تهدید قرار داده و با کاهش تراکم استخوانی بلای جان شان می شود. یکی از جنبه های خطرناک این بیماری، خاموش بودن یا بدون علامت بودن آن است که می تواند خطر بروز شکستگی را چند برابر کند. اگر دچار پوکی استخوان هستید این پیشنهادها را جدی بگیرید و اگر نمی خواهید به این عارضه مبتلا شوید جدی تر.


نکات پیشنهادی برای نبرد با پوکی استخوان ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

۱/ فضای اتاق نشیمن و اتاق خواب تان را خلوت کنید و سیم برق و تلفن را از زیر پا جمع کنید تا کمتر در معرض خطر زمین خوردن باشید.

۲/ پادری های کوچک با لبه های شل و برآمده را دور بیندازید و پادری هایی بخرید که روی زمین ثابت می مانند.

۳/ اگر سالمندی در منزل دارید که دچار پوکی استخوان شده، حتما یک یا دو عدد میله کمکی در حمام، برایش نصب کنید تا بتواند تعادلش را حفظ کند.

۴/ بهترین کفپوش برای خانه کسانی که دچار پوکی استخوان هستند موکت آن هم از نوعی است که به زمین چسبیده و محکم شده است.

۵/ وان حمام یکی از نقاط پرخطر برای افراد دچار پوکی استخوان است. مراقب باشید داخل وان نیفتید یا به طور کلی وان را از حمام تان حذف کنید.

۶/ اگر بیماری تان شدید است از دست گرفتن عصا و وسایل کمکی خجالت نکشید چون ممکن است در خانه یا بیرون از منزل تعادل تان را از دست بدهید و چندتایی استخوان بشکنید.

۷/ ضعف بینایی در سنین بالا اگر با پوکی استخوان همراه شود می تواند خطر زمین خوردن را زیاد کند. هم وضعیت نوری خانه را اصلاح کنید و هم به طور مرتب به چشم پزشک سر بزنید.

۸/ نداشتن فعالیت بدنی باعث تسریع افت توده عضلانی، قدرت و تعادل می شود. بنابراین، فعالیت بدنی با هدف بهبود قدرت و تعادل باعث کمتر شدن خطر افتادن می شود.

۹/ اگر تنها ورزش می کنید، برنامه ای داشته باشید برای این که موقع آسیب دیدن چه باید بکنید.

۱۰/ پیشگیری از زمین افتادن باید تمرکز اصلی برنامه ورزشی شما باشد.

۱۱/ در آب و هوای گرم، در اتاقی که دارای تهویه کافی است یا در ساعاتی از شبانه روز که هوا خنک تر باشد، ورزش کنید.

۱۲/ فرش یا خرت و پرت رها شده در وسط اتاق را حتما قبل از خواب از جلوی پایتان جمع کنید تا مبادا روی آنها لیز بخورید.

۱۳/ نور کم در نواحی تردد مثل اتاق خواب، حمام، راهرو، راه پله، ناکافی بودن چراغ ها یا دور از دسترس بودن کلیدهای چراغ هم از جمله عوامل مهم زمین خوردن و ایجاد شکستگی استخوان ها هستند. آنها را جدی بگیرید.

۱۴/ تا به امروز به اندازه کافی کفش پاشنه بلند پوشیده اید. سعی کنید از این به بعد کفش هایتان تخت با پاشنه های محکم (غیرلغزنده) باشند.

۱۵/ اگر خودتان یا یکی از نزدیکان تان به پوکی استخوان مبتلا هستید، موکت های ول و آزاد را میخ کوبی کنید یا بردارید.

۱۶/ در دو سمت پلکان نرده نصب کنید و موقع حرکت کردن حتما نرده ها را بگیرید.

۱۷/ برای پیدا شدن بیماری ها و اختلالاتی که ممکن است خطر افتادن را افزایش دهند، تحت معاینه جسمی قرار بگیرید.

۱۸/ یک برنامه منظم فعالیت جسمی را شروع کنید. با این هدف که به ۳۰ دقیقه ورزش متوسط در اغلب روزهای هفته برسید. بهتر است ورزش را با مقدار کم شروع کنید و در طول زمان، مدت آن را بیشتر کنید.

۱۹/ ورزش های قدرتی و تعادلی را در برنامه فعالیت جسمی خودتان بگنجانید. ورزش های تعادلی را می توانید هر روز و ورزش های قدرتی را تا چهار بار در هفته انجام بدهید.

۲۰/ جلسات ورزشی خودتان را به جلسه های کوتاه تر و با تعداد زیادتر تبدیل کنید.

۲۱/ ورزشهایی را انتخاب کنید که از آنها لذت می برید و در برنامه تان تنوع ایجاد کنید.

۲۲/ برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان طناب بزنید.

۲۳/ از یک برنامه غذایی متعادل و متناسب پیروی کنید که نیاز بدن را به مقادیر توصیه شده مواد مغذی برطرف می کند.

۲۴/ بالا بردن بار بر روی سر برای شما خطرناک است. این کار را به اطرافیان و اعضای جوان تر خانواده بسپارید.

۲۵/ روزانه ۳ الی ۴ واحد شیر و لبنیات از جمله ماست، دوغ و کشک استفاده کنید تا کلسیم مورد نیاز بدن تان تامین شود.


منبع : persianteb

محرمانه
11-11-2014, 18:28
۲۶/ فراموش نکنید که هر ورزشی که به حرکات ناگهانی و نیرومند نیاز داشته باشد، هر ورزشی که نیاز به حرکات چرخشی دارد (مثل گلف) و یا به استارت های ناگهانی نیاز داشته باشد (مثل تنیس) برای شما مجاز نیست.

۲۷/ سعی کنید شیر و لبنیاتی که مصرف می کنید از نوع کم چرب باشد وگرنه کلسیم کمتری جذب بدنتان می شود.

۲۸/ مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم مانند شیر و لبنیات، سبزیجات داریا برگ سبز تیره نظیر کلم، برگ شلغم، بروکلی، ماهی های کوچک مثل ساردین، آزاد و لوبیای سویا را در برنامه غذایی خود افزایش دهید.

۲۹/ در صورت لزوم، برای دریافت مقادیر توصیه شده مواد مغذی به ویژه کلسیم، از مکمل های غذایی کمک بگیرید؛ اما فقط در صورتی که قبل از مصرف با پزشک مشورت کرده باشید.

۳۰/ از مصرف مواد غذایی یا ترکیباتی که باعث اختلال در جذب کلسیم یا افزایش دفع آن از بدن می شود، خودداری کنید، به ویژه اگر برنامه غذایی روزانه تان از نظر کلسیم، فقیر است.

۳۱/ مصرف کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکلی، نخود فرنگی، شلغم، ترب، هویج، پرتغال، انگور و توت فرنگی، خرمالو، زیتون، کشمش، بادام و کنجد را هم در برنامه غذایی روزانه تان جدی بگیرید.

۳۲/ عادت زیانبار مصرف نوشابه را ترک کنید چون هر چه بیشتر نوشابه بخورید، کلسیم بیشتری را از دست می دهید.

۳۳/ سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید تا استخوان هایتان را به مدت طولانی تری حفظ کنید. البته بهتر است با سیگاری ها هم همنشین نشوید چون دود سیگار آنها می تواند روی تراکم استخوانی شما تاثیر داشته باشد.

۳۴/ از مصرف داروهای موثر بر هوشیاری نظیر داروهای خواب آور و آرام بخش ها که ممکن است باعث افتادن و بروز شکستگی استخوان ها شوند، خودداری کنید مگر اینکه توصیه پزشک معالج تان باشد.

۳۵/ موقع خوابیدن از تشک های سفت استفاده کنید.

۳۶/ اگر خانم هستید و بالای ۶۵ سال، یا اگر زیر ۶۵ سال سن دارید و یائسه شده اید و چند ریسک فاکتور دیگر هم برای پوکی استخوان و شکستگی استخوان دارید، یا اگر یائسه شده اید و سابقه یک یا چند شکستگی دارید، فورا برای سنجش تراکم استخوان تان اقدام کنید.

۳۷/ اگر قبلا به مدت طولانی کورتون مصرف کرده اید، بد نیست که زیر نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرید تا تراکم استخوان تان سنجیده شود.

۳۸/ حداقل یک بار در سال سطح ویتامین D خون تان را چک کنید. برای اینکار انجام یک آزمایش خون کافی است.

۳۹/ به سایت پرشین طب مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

۴۰/ مصرف چای و قهوه را محدود کنید چون دریافت کافئین به مقدار زیاد جلوی جذب کلسیم را می گیرد.

۴۱/ موقع بلند کردن اجسام از روی زمین دولا نشوید بلکه بنشینید و بعد وسیله مورد نظر را بلند کنید.

۴۲/ موقع خوابیدن یک بالش کوچک بین زانوهایتان قرار دهید.

۴۳/ موقع بلندن شدن از تخت دقت کنید. اول خودتان را به سمت لبه ها بکشید، بعد بنشینید و سپس کاملا بلند شوید تا خطر افتادن تان کمتر شود.

۴۴/ موقع ترکیب کردن تخت پشت تان را خم نکنید و دولا نمانید، بلکه اول یک سمت را درست کنید و بعد به سمت دیگر بروید.

۴۵/ از رفتن به نقاط شلوغ که خطر افتادن در آنها بیشتر است خودداری کنید.

۴۶/ در ساعات شلوغ ابتدای صبح یا عصر بهتر است از مترو استفاده نکنید چون احتمال تنه خوردن و افتادن در این زمان ها خیلی بیشتر است.

۴۷/ از مصرف زیاد نمک بترسید! ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) ، نمک برای استخوان هایی که دچار پوکی شده اند مثل سم است. این سم سفید را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید. البته بهتر است در مصرف خیارشور، انواع اقسام کنسرو و غذاهای آماده، شور و ترشی و … احتیاط کنید.

۴۸/ حداقل دوبار در هفته ماهی بخورید؛ اما نه ماهی سرخ کرده.

۴۹/ کمی با خودتان مهربان تر باشید و به خودتان استرس وارد نکنید. در غیر این صورت وضعیت استخوانی تان نه تنها بهتر نمی شود، بلکه افت هم می کند.

۵۰/ به پدر، مادر یا همسرتان که دچار پوکی استخوان شده اعتماد به نفس بدهید تا مبادا به دلیل ابتلا به این بیماری خانه نشین یا افسرده شود.