PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سوال در مورد خواب من؟



danielo
13-09-2014, 13:01
این اتفاقی بوده برایم پیشب افتاده.
شب خواب میبینم با بابام سوار موتور هستم و دارم از روی پل رودخونه شهرمون رد میشم.
نه بابام اهل موتور و این چیز ها هست و نه خودم.
یکبار هم بابام تو عمرش در مورد علاقه خودش موتور حرف نزد.
طوری که وقتی صبح از خواب بیدار شدم از خوابم خنده ام گرفته بود.

فرداش که با پدرم داشتم میرفت جایی و سوار ماشینش بودم.دقیقا روی اون پل .یکدفعه بابام گفت میخوام یک موتور حرفه ای بخرم و از این حرف ها.حالا شوخی یا غیر شوخیش را نمیدونم
برای خودم جالب بود که دلیل علمی یا روانشناسانه و یا فلسفی این اتفاق چی میتونه باشه.
خواهشا نظر های ماورایی و مذهبی ندید.
البته یک تئوری هم شنیدم که این اتفاقات تصادفی هست.و به خاطر دفعات زیاد رویا در زندگی هست.
ولی برای اولین بار در 26 سال زندگیم خواب ببینم سوار موتورم و واخرین باری که در زندگیم موتور سوار شده بودم 2 سال پیش بود .
و بعدش دقیقا فرداش پدرم برای اولین بار با من حرف از موتور بزنه.قانع کننده نیست که تصادفی باشه.
من به شخصه مذهبی نیستم.ولی فرض کنید که بخواهید کسی که مذهبی هست و همچنین خوابی دیده را راضی کنید که همه چی بر پایه فیزیک و ماده هست .
دانشمندان و فیلسوفان چه استدلالی خواهند داشت.
ایا از نظر علمی روی همچنین قضیه هایی تحقیق شده؟؟

A.M.D.D.E.V.I.L
13-09-2014, 13:32
دلایل.
دلایل و علت هایی که در زندگی و خونه ی شما وجود داره باعث شدن هم تو به فکر موتور بیفتی و هم پدرت . لازم نیست خود این دلایل هیچ ربطی به موتور داشته باشن .
مثلا اگه بخوایم به طور ادبی بررسی کنیم ، شما و پدرت 2 تا آینه ی بسیار شبیه به هم هستید که وقتی نور ثابتی بهشون تابونده میشه نتیجه ی نسبتا مشابهی حاصل خواهد شد .

aref.n
13-09-2014, 15:06
من خیلی اطلاع ندارم ولی طبق اخرین مقاله ای که خوندم این حس ششم شما هستش و اگه بتونید این حس رو افزایش بدید میتونید در اینده پیش گویی کنید ...

A M ! N
13-09-2014, 15:19
من خیلی اطلاع ندارم ولی طبق اخرین مقاله ای که خوندم این حس ششم شما هستش و اگه بتونید این حس رو افزایش بدید میتونید در اینده پیش گویی کنید ...

چه نوع مقاله ای؟

danielo
13-09-2014, 15:20
دلایل.
دلایل و علت هایی که در زندگی و خونه ی شما وجود داره باعث شدن هم تو به فکر موتور بیفتی و هم پدرت . لازم نیست خود این دلایل هیچ ربطی به موتور داشته باشن .
مثلا اگه بخوایم به طور ادبی بررسی کنیم ، شما و پدرت 2 تا آینه ی بسیار شبیه به هم هستید که وقتی نور ثابتی بهشون تابونده میشه نتیجه ی نسبتا مشابهی حاصل خواهد شد .

شاید درست باشه.در مورد این موضوع تحقیق علمی شده یا حدس خودتونه؟

Stream
13-09-2014, 18:04
شاید درست باشه.در مورد این موضوع تحقیق علمی شده یا حدس خودتونه؟

موارد زیادی تحقیق شده که تجربیات شما، تفکرات، ناخودآگاه و ... روی رویاها تاثیر می گذارند ولی تحقیق دقیقی وجود نداره (چون به یاد آوردن دقیق رویا خیلی دشوار یا غیرممکن است). به هر حال توضیحی که دادند خیلی منطقی تر و محتمل تر از توضیح های رقیب است (سفر روح به آینده و اطلاع پیدا کردن از قضیه، برگشتن به زمان حال و ...).

paiinful
13-09-2014, 20:17
بررسی علمی دژاوو، رویاهای صادقه و مفهوم شبه علمی روح

متن از پیج "علم به زبان ساده"

دژاوو! این مسئله وقتی رخ میدهد که انسان برای نخستین بار با صحنه ای مواجه میشود و گمان میکند که از قبل آن صحنه را دیده است و با آن آشنایی دارد. کلمه دژاوو در زبان فرانسوی به معنی "از پیش دیده شده" است و توسط امیل بویراک (1851-1917) به این حالت اختصاص داده شده ا ست و بعنوان یک اصطلاح علمی برای آن در آمده است.

توضیح علمی: پدیده دژاوو در ارتباط مستقیم با فرایند حافظه انسان است. در مغز قسمتهای مختلفی وجود دارند که هرکدام با گذشته، حال و آینده سر و کار دارند. بطور کلی قسمتهای فوقانی مغز با آینده، قسمتهای نزدیک به گیجگاه با گذشته و قسمتهای زیرین با حال سر و کار دارند. در شرایط عادی قسمتهای فوقانی وقتی فعال میشوند که انسان به فکر آینده است و در مورد رفتارهایی که از خود نشان خواهد داد فکر میکند و قسمتهای نزدیک به گیجگاه زمانی فعال میشوند که انسان به خاطرات گذشته خود می اندیشد. در ساختار مغز انسان بادامه (Amygdala) است که مسئولیت هشیاری ما را در زمان حال را در مغز انسان بر عهده دارد. بادامه همچنین به احساسات ما از اطراف تون و رنگ میبخشد. وقتی شما یک خودرو را میبینید که به سرعت به سمت شما می آید به سرعت عکس العمل از خود نشان میدهید و خود را به طرف پیاده رو پرتاب میکنید، این عکس العمل همان کاری است که بادامه در مغز انسان آنرا هدایت میکند. بادامه همچنین باعث تغییر سریع چهره انسان در عکس العمل به اتفاقاتی که اطرافش می افتد میشود. مثلا وقتی انسان ضربه ای را از محیط دریافت میکند، وقتی خبر مرگ کسی را میشنود و یا وقتی که ناگهان صدای بسیار بلندی را میشنود ناگهان چهره اش تغییر می یابد. این تغییر چهره سریع نیز فعالیت بادامه مغز انسان است.

این عکس العمل ها نیازمند پردازش بسیار سریع در مغز انسان است و این دقیقاً همان کاری است که بادامه مغز انسان در آن تخصص دارد. بادامه انسان همچنین به انسان احساس زندگی کردن در زمان حال را میدهد و در هر ثانیه 40 بار با توجه به اطلاعاتی که از محیط دریافت میشود حالت و احساسی جدید را به انسان القا میکند. این فعالیت بادامه در شرایط عادی آنقدر سریع است که معمولا توسط انسان احساس نمیشود و تنها با آزمایشهای دقیق میتوان آنرا تشخیص داد.

هیپوتالاموس عضو دیگری از مغز است که برای توضیح مختصری در مورد پدیده دژاوو باید به آن بپردازیم. هیپوتالاموس مسئولیت حافظه کوتاه مدت انسان را بر عهده دارد و این واقعیت از آنجا پیدا شده است که اختلالات هیپوتالاموسی معمولا موجب اختلالات شدید در حافظه کوتاه مدت انسان میشوند. هیپوتالاموس باعث میشود تا ما در زمان حال قرار بگیریم و احساس در زمان حال بودن به ما دست بدهد. افرادی وجود دارند که هیپوتالاموسشان صدمه دیده است و هرگز قادر نیستند چیزهایی را که بعد از صدمه دیدن مغزشان برایشان اتفاق افتاده است به یاد بیاورند.

بخش دیگر مغز که مسئولیت حافظه بلند مدت را برعهده دارد لایه پاراهیپوکمپال (Parahippocampal) نامیده میشود. این قسمت از مغز در واقع متشکل از سلولهای متعددی است که سطح مغز را و اطراف هیپوتالاموس را فرا گرفته اند و در ارتباط بسیار نزدیک با هیپوتالاموس هستند.

معمولا ارتباط این سه بخش مغز با یکدیگر بسیار سریع انجام میگیرد. ما اطلاعات را از محیط میگیریم و آنرا در حافظه کوتاه مدت خود نگه میداریم و بعد با حافظه بلند مدت خود مقایسه میکنیم و تصمیم گیری کرده عکس العملی نشان میدهیم. اما دژاوو وقتی پیش می آید که اطلاعات دریافت شده از محیط بجای پردازش شدن در بخشی از مغز که مسئول پردازش زمان حال است (بادامک) به دلایل خاصی در قسمتهای مربوط به حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت (هیپوتالاموس یا لایه پاراهیپوکمپال) پردازش شوند.

در این شرایط چیزهایی که از محیط توسط مغز دریافت میشوند برای انسان احساس "خاطره بودن" میدهند و در اینجا است که حالت دژاوو به انسان دست میدهد. باید توجه داشت که مغز انسان با تغییرات شیمیایی فعالیت میکند و در برخی از موارد تغییرات شیمیایی صحیحی انجام نمیگیرد و آنچه در زمان "حال" انجام میگیرد بگونه ای حس میشود که انگار در "گذشته" انجام گرفته است.

دژاوو را میتوان حتی بطور مصنوعی نیز ایجاد کرد. ویلدر پینفیلد (Wilder Penfield) در سال 1955 آزمایشی را انجام داد که در آن شوکهای الکتریکی ضعیفی را به قسمتهای مربوط به حافظه بلند مدت مغز (پاراهیپوکپال) وارد کرد و نتیجه آن شد که هشت درصد کسانیکه در آزمایش شرکت کردند خاطرات گذشته خود را در زمان حال تجربه کردند. یعنی برای مدتی که زیر آزمایش بودند گمان کردند که در گذشته زندگی میکنند.

عکس پدیده دژاوو

در مقابل تجربه دژاوو تجربه دیگری نیز وجود دارد که جامیاس وو (هرگز ندیده) نام دارد.
این حالت وقتی رخ میدهد که انسان وقتی با چیزی که بارها با آن سر و کار داشته است روبرو میشود احساس میکند که هرگز آنرا ندیده است و آنرا تجربه نکرده است، مثلا وقتی با دوست خود صحبت میکند فکر میکند که این شخص را هرگز نمی شناخته است و یا وقتی در اتاق خود نشسته است گمان میکند که هرگز این مکان را نمی شناسد. این تجربه نیز همچون پدیده دژاوو، یک انحراف یا خطای مغزی است و میتوان با توجه به اطلاعات موجود فعلی در مورد مغز آنرا توضیح داد. این انحراف تقریبا مانند گرفتن زبان انسان و یا حرکتهای عضلانی ناخواسته و ناگهانی در بدن است.

جامیاس وو به اندازه دژاوو رایج نیست اما برای گروهی از انسانها بویژه انسانهای مسن اتفاق می افتد. آمار نشان میدهد که تقریباً دو سوم انسانها حداقل یکبار تجربه دژاوو را داشته اند و یک سوم باقی آنرا تجربه نکرده اند.

رویا دیدن در هنگام خواب

در یک دوران زندگی عادی هر انسانی حدوداً 6 سال از عمر خود را در خواب دیدن میگذراند. خواب دیدن همواره برای انسان یکی از عجایب بوده است و توضیحات بسیار مختلفی در طول تاریخ برای تشریح خواب و عوامل پدید آورنده آن توسط افراد مختلف ارائه شده است. بسیاری از مردم اعتقاد دارند خواب دیدن آنها متاثر از وجود عالمی فرا مادی است و وجود روح است که سبب میشود انسان بتواند خواب ببیند.

نیچه میگوید "در روزهای خشن شکل گیری فرهنگ، انسان معتقد بود که دنیای حقیقی دومی را در رویاهایش کشف میکند، و ریشه تمام ماوراء طبیعت از آنجا آغاز شد. بدون رویا دیدن انسان هرگز موقعیت اختراع این جهان غیر مادی را بدست نمی آورد. شکل گیری اندیشه وجود روح بصورت یک کالبد نیز به همین نوع تفسیر از خواب باز میگردد. وجود خیالی ارواح ظاهرا باعث بوجود آمدن ایده وجود اشباح و در نتیجه خدایان شد." .

این درحالی است که خواب دیدن هیچ ارتباطی به وجود روح ندارد. حیوانات نیز بر اساس آزمایشهایی که انجام گرفته است خواب میبینند، همچنین تحقیقات علمی نشان داده اند، افرادی که مادرزاد نابینا هستند و هرگز بینایی نداشته اند، در هنگام خواب رویاهای تصویری نمیبینند، زیرا مغز این افراد با دیدن آشنا نیست و تجربه آنرا ندارند، این افراد رویا را با سایر حس های بدنشان تجربه میکنند، مثلا آنرا لمس میکنند یا میشنوند یا می بویند. لذا اگر نظر این افراد را صحیح فرض کنیم باید نتیجه گرفت که حیوانات روح دارند و افراد نابینا روح ندارند و آنچان که گفته شد این تناقض دارد با جوهر حیات بودن روح و همین مسئله فرضیه علت رویا دیدن بودن روح را باطل میکند.البته ما قصد باطل کردن فرضیات ضعیف را نداریم و بیشتر به توضیح دلایل علمی میپردازیم

در مورد اینکه چرا انسانها خواب میبینند تئوریهای مختلفی وجود دارد، فروید معتقد بود خوابهای انسان صرفا برگرفته از تلاش ضمیر ناخودآگاه ذهن انسان است برای دست یابی به چیزهایی که وقتی ما بیدار هستیم دسترسی به آنها نداریم و از نظر فروید آن چیزها غالباً مرتبط با غرایز جنسی انسان است که بطور روزمره سرکوب میشوند. شاگرد او کارل یانگ تئوری استاد را قبول نداشت و معتقد بود رویا دیدن برخواسته از ضمیر خودآگاه انسان است که تلاش میکند مشکلات ما را که در حال بیداری با آن روبرو هستیم حل کند و مسائل مختلف را پردازش کند. اما چیره ترین تئوری موجود برای توضیح خواب مربوط به آلان هابسون و رابرت مک کارلی است که تئوریهای روانکاوانه قدیمی یانگ و فروید را نفی کرده و توضیحی مرتبط با فیزیولوژی ارائه میکند. مطالعه آنچه در هنگام خواب بر مغز انسان میگذرد باعث شد آنها به این نتیجه برسند که خواب دیدن نتیجه برانگیزشهای تصادفی مغز است که حافظه های باقی مانده از آثار تجربیات حسی پیشین را بویژه از بخش حافظه موقت مغز که دسترسی سریعتر و آسانتری به آن مقدور است بازپردازش میکند، این تئوری (Activation-Synthesis) نام دارد و از سال 1973 تاکنون معتبر ترین تئوری توضیح خواب به شمار میرود.

به خواب رفتن انسان پنج مرحله مختلف دارد که در هر مرحله بدن در شرایط خاصی قرار میگیرد. عمیق ترین مرحله خواب REM نام دارد که به معنی "حرکت سریع چشم" است. در این مرحله که معمولا 90 دقیقه بعد از بخواب رفتن وارد آن میشویم چشم انسان در زیر پلکهایش سریعاً حرکت میکند. هر انسانی هر شب بین 3 تا 4 دوره 90 تا 100 دقیقه ای به این مرحله وارد میشود و وارد شدن به این مرحله معمولا همزمان با خواب دیدن است، البته در سایر مراحل خواب نیز انسانها خواب میبینند ولی شفاف ترین خوابها در این مرحله دیده میشوند. در این مرحله ماهیچه های انسان در حال استراحت کردن هستند و فعالیت مغز انسان نیز کاهش مییابد و در مرحله حرکت سریع چشم مغز تنها امواج دلتا که ضعیف ترین امواج مغز هستند تولید میکند. میزان خونی که در این مرحله به مغز وارد میشود از حالت عادی حتی بیشتر است. گفته میشود نوزادها بیشتر مواقع خوابشان در این مرحله از خواب است و آنها نیز در خواب رویا میبینند.

خواب دیدن با شرایط جسمی و روحی بدن بسیار در ارتباط است، مواد مخدر، الکل و داروهای بسیاری هستند که میتوانند روی خواب تاثیر مستقیم بگذارند. قطع ناگهانی استفاده از برخی داروها که برای مدتی استفاده میشده اند، سردرد، حالت تهوّع در بسیاری از مواقع موجب دیدن کابوس میشوند. همچنین استرس، افسردگی، و ضربه های روحی بطور مستقیم خواب را مورد تاثیر قرار میدهند. رویاها را همچنین میتوان با فکر کردن قبل از خواب تحت تاثیر قرار داد، یعنی برخی از خوابها راجع به موضوعاتی هستند که انسانها راجع به آن موضوعات فکر کرده اند.

خواب هر شخص تا حدود زیادی محدود به دانش و اطلاعات او از محیط اطرافش نیز هست. معمولا گفتگوهایی که در خواب بین انسان و سایرین رد و بدل میشود به زبان مادری انسان یا زبانهایی که بر آنها تسلط دارند انجام میگیرد.

رویاهای انسان از آنجا که برخواسته از مغز وی است و متاثر از وضعیت جسمانی و روانی او است میتواند بیانگر شرایط روانی و حتی جسمی افراد باشد، از این رو است که روانشناسان علاقه مند هستند خوابهای بیماران خود را بررسی کنند. لذا تعبیر علمی خواب برای دریافتن شرایط درونی انسانها مسئله ای مورد قبول روانشناسان است. این البته به معنی اعتبار تعبیر خواب برای پیش بینی آینده نیست، و هر خوابی باید برای شخصی که آنرا دیده است تعبیر شود نه اینکه مسئله ای برای همه یک معنی را داشته باشد، مثلا برای کسی که در باغ وحش کار میکند دیدن یک فیل در خواب میتواند معنی متفاوتی با کودکی که اسباب بازی اش یک فیل پلاستیکی است داشته باشد.

رویاهای راستین

دیدن رویاهای راستین (رویا های صادقه)، یعنی خوابهایی که انسان میبیند و بعدها آن خوابها به واقعیت می پیوندند یکی دیگر از دلایل بسیار رایجی است که باعث میشود برخی از انسانها به وجود روح اعتقاد داشته باشند، در این بخش نشان داده خواهد شد که صحت وجود رویاهای راستین، وجود روح و دنیای دیگری را معنی نمیدهد.

همانطور که در بخش پیشین گفته شد رویاهایی که انسان میبیند نیز همانند افکار انسانها کاملاً ساخته و پرداخته مغز انسان هستند، البته فکر کردن انسانها با خواب دیدنشان تفاوتهای اساسی دارد، اما به هر حال قوه عقلانیت و هوشیاری انسانها در هنگام خواب دیدن نیز فعال است، اگر چه به اندازه زمان بیداری فعال نیست و این خود بخود باعث میشود برخی از فکرهای انسان تا حدودی منطقی باشند؛ با این حساب واقعی از آب در آمدن برخی از خوابها هرگز عجیب نیست، زیرا این خوابها نتیجه عقلانیت انسان هستند و عقلانیت انسانها در برخی موارد میتواند چیزهایی را از روی دانسته ها پیش بینی کند.

بعنوان مثال کاملاً طبیعی است اگر شخصی قرار باشد در یک جلسه امتحان شرکت کند و شب قبل از امتحان خواب ببیند که فردا سر موقع از خواب بلند نشده است، حال اگر فردا واقعاً از خواب بیدار نشود و این رویای او به حقیقت بپیوندد هیچ اتفاق عجیبی نیافتاده است. شرایط محیط و اطلاعاتی که شخص از محیط دریافت کرده است باعث میشود او نگران این باشد که فردا خواب بماند، در نتیجه از آنجا که در مواردی خرد سلیم انسان در دیدن خوابها بی تاثیر نیست، اتفاق افتادن آن خوابها ابدا چیز غیر طبیعی نیست. اگر شخصی پدر پیری داشته باشد این کاملاً طبیعی است که خواب ببیند او مرده است زیرا چنین چیزی کاملاً محتمل است، همه انسانها احتمال میدهند که افراد پیر و فرسوده فوت شوند. اگر شما در طول زندگی خود در مورد 500 نفر خواب ببینید که مرده اند و بطور اتفاقی 2 نفر از آنها بمیرند این ابداً جای تعجب ندارد. همچنین است اگر شخصی علاقه مند باشد حضرت علی یا مریم مقدس و زرتشت و امام زمان را در خواب ببیند. اگر این اتفاق واقعاً در خواب رخ بدهد ابداً تعجبی ندارد.

مسئله دوم که باید به آن توجه کرد همان قضیه دژاوو است که در مورد علت آن بطور کامل توضیح داده شد. در بسیاری از مواقع ما "گمان میکنیم" که با مفهوم یا صحنه ای از قبل آشنایی داریم و از آنجا که اطمینان داریم که قبلا در آن صحنه حضور نداشته ایم و یا محال است واقعا چنین تجربه ای را داشته باشیم، تنها راهی که باقی میماند این است که ما در خواب این تجربه را داشته باشیم. لذا در بسیاری از مواردی که دژاوو اتفاق می افتد افراد به این نتیجه میرسند که در خواب چنین چیزی را قبلا تجربه کرده اند. این درحالی است که آنها واقعا در خواب چنین چیزی را ندیده اند. به افرادی که این توضیح برایشان قانع کننده نیست توصیه میشود هر روز وقتی از خواب بیدار میشوند خوابهای خود را یاد داشت کنند، درصورتی که اینکار انجام گیرد این افراد بعد از مدتی با مراجعه به خوابهای خود درخواهند یافت که در بسیاری از مواقع آنها تنها "گمان" میکنند که چیزی را از قبل در خواب دیده اند. این مسئله معمولاً در مورد ادعاهای بسیار عجیب و نادری که ادعا میشود در خواب دیده شده اند صدق میکند.

مسئله بعدی دیدگاه آماری به این قضیه است. معمولاً افرادی که گمان میکنند خواب هایشان بعضی وقتها به واقعیت تبدیل میشود و از آنها مثالهایی در این زمینه خواسته میشود، نمیتوانند بیش از 10 مثال ذکر کنند. در مورد بسیاری از افراد این اتفاق تنها یک یا دوبار رخ داده است. با توجه به آنکه برخی مطالعات روانشناسی نشان داده اند که هر انسان بطور متوسط حدود پنجاه موضوع مختلف را در هرکدام از دوره های حرکت سریع چشم خود در خواب میبیند و از آنجا که هر انسانی حدودا در هر شب پنج دوره حرکت سریع چشم را تجربه میکند بر اساس این تحقیق هر شب حدوداً دویست و پنجاه موضوع را در خواب میبیند. اگر فرض کنیم احتمال به حقیقت پیوستن یک رویا یک بر روی یک میلیون باشد، با توجه به جمعیت شش میلیاردی فعلی کره زمین در هر شبانه روز رویای بیش از یک و نیم میلیون نفر بر روی کره زمین به حقیقت خواهد پیوست. لذا بر اساس تئوری احتمال ریاضی این ابداً عجیب نیست اگر شخص در تمامی دوران حیات خود 100 بار واقعا خوابی را ببیند که آن خواب به واقعیت بپیوندد. البته باید توجه کرد که در یک رابطه احتمال باید احتمال اتفاق افتادن هریک از حالت ها باهم برابر باشد که باتوجه به مسئله اول که بیان شد چنین چیزی در مورد رویاها صدق نمیکند زیرا رویاها کاملا جهت دار و تولید شده توسط مغز هستند. لذا اگر قرار باشد بطور دقیق این احتمال را محاسبه کنیم (که در عمل محال است) به عددی بسیار بزرگتر از یک و نیم میلیون نفر در شبانه روز دست خواهیم یافت و در آن صورت به حقیقت پیوستن رویا ها بصورت کاملا تصادفی با توجه به تعداد آنها و تعداد آزمایشها (Trials) کاملاً عادی و محتمل به نظر خواهد آمد. در ریاضیات گسسته قانونی وجود دارد به نام "قانون اعداد حقیقتاً بزرگ" این قانون که معمولا توسط بسیاری از انسانها نادیده گرفته میشود نتیجه میدهد که درصورتیکه احتمال وقوع اتفاقی بسیار پایین باشد ولی تعداد آزمایش ها زیاد باشد آن اتفاق بسیار اتفاق خواهد افتاد. مثلاً اگر بگوییم در هر شب تنها 1 درصد (که احتمال بسیار پایینی است) انسانها رویاهای راستین دارند، نتیجه آن خواهد بود که در هر شبانه روز در کشور ایالات متحده آمریکا 3 میلیون نفر رویاهای راستین خواهند داشت (که مقدار بسیار بزرگی است). پس با توجه به این مسئله آماری کاملا عادی و قابل انتظار است اگر میان برخی از چیزهایی که یک شخص در خواب میبیند و آنچه در واقعیت اتفاق می افتد بطور تصادفی اشتراکاتی وجود داشته باشد

موضوع آخر اینکه افرادی که هر کس در خواب خود میبیند ساخته ی ذهن خود اوست . مثلا اگر شما به اشتباه فکر کنید مشتق تابع sinx می شود tanx و اصلا در این موضوع شک نداشته باشید و شبی در خواب استاد ریاضی خود را ببینید او هم حتما مشتق Sinx را tanx محاسبه خواهد کرد.









آیا به دترمینیسم ایمان نمی آوردید ؟:n02:

danielo
13-09-2014, 21:33
دوست عزیز.دژآوو مطمئنن نیست.چون صبح وقتی بیدار شدم یادم بود و حتی از موضوعش خنده ام گرفته بود.

paiinful
13-09-2014, 23:57
میتونین اسمش رو بذارید رویای راستین که برخواسته از روح انسانه. من خودم به شخصه به وجود روح اعتقاد دارم و وقتی میبینم تو آدم تو خواب آینده رو با جزییات میبینه جز دترمینیسم و تقدیر دلیل دیگه ای نمیتونم براش بیارم ولی متاسفانه عده ای ترجیح میدن این تراوشات رو زاده ی هزار تا چیز دیگه بدونن چون ...؟!!!

Saeed Dz
14-09-2014, 00:21
notin ......

roya.rashidi
14-09-2014, 00:31
من اصلا مذهبی نیستم ولی به خواب و قدرت های ماورطبیعی کامل اعتقاد دارم . بنظرم هر خابی هم در شرایط کاملا مساعد دیده بشه میشه قشنگ تعبیر کرد .

danielo
14-09-2014, 01:01
من اصلا مذهبی نیستم ولی به خواب و قدرت های ماورطبیعی کامل اعتقاد دارم . بنظرم هر خابی هم در شرایط کاملا مساعد دیده بشه میشه قشنگ تعبیر کرد .

تا یک چیزی را نمیتونیم درک کنیم و پاسخ کاملی برایش نداریم.و ربطش بدیم به ماورا
به نظرم گول زدن خودمون و پاک کردن صورت مساله هست.

roya.rashidi
14-09-2014, 01:06
تا یک چیزی را نمیتونیم درک کنیم و پاسخ کاملی برایش نداریم.و ربطش بدیم به ماورا
به نظرم گول زدن خودمون و پاک کردن صورت مساله هست.
بالاخر یه نمونه مصلا شفا همیشه وجود داشته خارج از محدوده فیزیک یا مادیات بوده و کلا این دسته نیروها کاملا طبیعی که خارج از درک من و شما و امثال ماهاست.

B3HZ@D
14-09-2014, 04:47
بالاخر یه نمونه مصلا شفا همیشه وجود داشته خارج از محدوده فیزیک یا مادیات بوده و کلا این دسته نیروها کاملا طبیعی که خارج از درک من و شما و امثال ماهاست.

خیلی جالبه .

اگر درک این نیروها خارج از قدرت درک من و شماست پس چطور به نتیجه رسیدین که یک قدرت دیگه و مساله ای ماورایی در حل مشکل دخیل بوده ؟!
نمیشه که ما قدرت درک یک موضوع رو نداشته باشیم ولی از اون طرف ادعا کنیم که میدونیم دلیلش چی بوده !

چون ما قدرت درک اونو نداریم پس میتونیم دلیل اونو به هر مسئله ای مثل بابانوئل - حاجی فیروز - گودزیلا - هیولا - دیو سه سر و .... ارتباط بدیم .

اصلن یک روش بهتر . اونایی که معقتد به شفای خودکار و خود به خود هستن برای مثال میتونن بعد از هر بیماری به هیچ وجه به سراغ پزشک و داروهای پزشکی نرن و بشینن یک گوشه و با توسل به دعا در پی شفا و ریکاوری باشن .

اون موقع بهتر و بیشتر میتونیم شاهد نتیجه دادن یا عدم نتیجه اون باشیم .

roya.rashidi
14-09-2014, 06:55
خیلی جالبه .

اگر درک این نیروها خارج از قدرت درک من و شماست پس چطور به نتیجه رسیدین که یک قدرت دیگه و مساله ای ماورایی در حل مشکل دخیل بوده ؟!
نمیشه که ما قدرت درک یک موضوع رو نداشته باشیم ولی از اون طرف ادعا کنیم که میدونیم دلیلش چی بوده !

چون ما قدرت درک اونو نداریم پس میتونیم دلیل اونو به هر مسئله ای مثل بابانوئل - حاجی فیروز - گودزیلا - هیولا - دیو سه سر و .... ارتباط بدیم .

اصلن یک روش بهتر . اونایی که معقتد به شفای خودکار و خود به خود هستن برای مثال میتونن بعد از هر بیماری به هیچ وجه به سراغ پزشک و داروهای پزشکی نرن و بشینن یک گوشه و با توسل به دعا در پی شفا و ریکاوری باشن .

اون موقع بهتر و بیشتر میتونیم شاهد نتیجه دادن یا عدم نتیجه اون باشیم .
شماها مشکلتون اینکه تاحالا ندید کسایی که بتونن کارهای عجیب غریب کنن . چون فقط تلویزیون دیدید فک میکننید همه کارا یا شوبده بازیه یا ..
حتی تو کشورهایی مثل چین یا کانادا یا امریکا به این نیروها که ما به یه نمونه میگیم شفا اعتقاد دارن .
پس بجای مسخره کردن سری بعد چشمو گوشتو باز کن بعد نظر بده .

Demon King
14-09-2014, 07:46
خیلی جالبه .

اگر درک این نیروها خارج از قدرت درک من و شماست پس چطور به نتیجه رسیدین که یک قدرت دیگه و مساله ای ماورایی در حل مشکل دخیل بوده ؟!
نمیشه که ما قدرت درک یک موضوع رو نداشته باشیم ولی از اون طرف ادعا کنیم که میدونیم دلیلش چی بوده !

چون ما قدرت درک اونو نداریم پس میتونیم دلیل اونو به هر مسئله ای مثل بابانوئل - حاجی فیروز - گودزیلا - هیولا - دیو سه سر و .... ارتباط بدیم .

اصلن یک روش بهتر . اونایی که معقتد به شفای خودکار و خود به خود هستن برای مثال میتونن بعد از هر بیماری به هیچ وجه به سراغ پزشک و داروهای پزشکی نرن و بشینن یک گوشه و با توسل به دعا در پی شفا و ریکاوری باشن .

اون موقع بهتر و بیشتر میتونیم شاهد نتیجه دادن یا عدم نتیجه اون باشیم .


ببینم مگه ما باید همه چی رو درک کنیم؟ ها؟
اصلا کی همچین قانونی رو گفته؟ ما وقتی بیمار میشیم تا چند روز نمیریم بیمارستان و بعد که یکم حاد شد میریم و دکتر چندتا قرص میده و چند روز دیگه هم حالمون خوب میشه. تا حالا شنیدی کسی رو پزشک جواب کنه؟ همه اشون بعد از جواب پزشک مردن؟
این حرفایی که شما میزنی نشان از توانایی محض انسان تو این دنیا داره!
به من بگید ببینم اگه ناگهانی یه شهاب سنگ به زمین بخوره و همه چی بره هوا، انسان میتونه کاری کنه؟ چرا نمیتونه زلزله رو تشخیص بده؟
پس همه چیز دست انسان نیست، قرار نیست ما همه چی رو درک کنیم هر بیماری رو شفا بدیم، عوامل طبیعی رو اداره کنیم،
میدونی چرا چون انسان درسته تو موجودات دنیا برتره اما خالق این دنیا نیست که فهمیدن همه چی براش ممکن باشه.

New Ray
14-09-2014, 10:45
شماها مشکلتون اینکه تاحالا ندید کسایی که بتونن کارهای عجیب غریب کنن . چون فقط تلویزیون دیدید فک میکننید همه کارا یا شوبده بازیه یا ..
حتی تو کشورهایی مثل چین یا کانادا یا امریکا به این نیروها که ما به یه نمونه میگیم شفا اعتقاد دارن .
پس بجای مسخره کردن سری بعد چشمو گوشتو باز کن بعد نظر بده .


ببینم مگه ما باید همه چی رو درک کنیم؟ ها؟
اصلا کی همچین قانونی رو گفته؟ ما وقتی بیمار میشیم تا چند روز نمیریم بیمارستان و بعد که یکم حاد شد میریم و دکتر چندتا قرص میده و چند روز دیگه هم حالمون خوب میشه. تا حالا شنیدی کسی رو پزشک جواب کنه؟ همه اشون بعد از جواب پزشک مردن؟
این حرفایی که شما میزنی نشان از توانایی محض انسان تو این دنیا داره!
به من بگید ببینم اگه ناگهانی یه شهاب سنگ به زمین بخوره و همه چی بره هوا، انسان میتونه کاری کنه؟ چرا نمیتونه زلزله رو تشخیص بده؟
پس همه چیز دست انسان نیست، قرار نیست ما همه چی رو درک کنیم هر بیماری رو شفا بدیم، عوامل طبیعی رو اداره کنیم،
میدونی چرا چون انسان درسته تو موجودات دنیا برتره اما خالق این دنیا نیست که فهمیدن همه چی براش ممکن باشه.

یه سوال دارم : تا حالا دیدین مثلا کسی دستش قطع بشه و بعد شفا پیدا کنه و دستش خودبخود رشد کنه ؟

میتونید اینطور بهش نگاه کنید :
جاهای مختلفی تو دنیاهست از جنس آهن ، درخت ، سنگ ، برج ، چشمه و ... که افراد مختلفی از جمله مسیحی مسلمان بودایی هندو و خیلیهای دیگه رو شفا میده. دانش ما در مورد این پدیده ها هنوز ناقصه ولی میدونید چرا پزشکان میگن بیمار باید امید داشته باشه یا به مکانهای مخصوص شفا برده بشه ؟

اکثر این مشکلات به سیستم عصبی مربوط هست. وقتی شما تحت فشار باشین سیستم عصبی درست کار نمیکنه و فعالیت نورونها مختل میشه ، وقتی در مکان خاصی که بهش باور دارین برین احساس سبکی میکنید که کاهش شدید فشارهای عصبی رو در پی داره . کاری که اتفاق می افته بیشتر خوداگاهی شماست که با تلقین و کاهش فشار میتونه مسیرهای عصبی رو ترمیم کنه.

بحث این بود که به جهل متوسل نشیم و هرچیز که براش تعریفی پیدا نکردیم بذاریم به حساب ماوراطبیعه. اشتباهی که در گذشته میکردن و امروز به کمک علم بهش پی بردیم . و اینکه نباید یک جا بگیم انسان طراحی شده که همه چیز و کشف کنه و جای دیگه بگیم انسان نمیتونه همه چیز و کشف کنه !

Demon King
14-09-2014, 11:04
یه سوال دارم : تا حالا دیدین مثلا کسی دستش قطع بشه و بعد شفا پیدا کنه و دستش خودبخود رشد کنه ؟

میتونید اینطور بهش نگاه کنید :
جاهای مختلفی تو دنیاهست از جنس آهن ، درخت ، سنگ ، برج ، چشمه و ... که افراد مختلفی از جمله مسیحی مسلمان بودایی هندو و خیلیهای دیگه رو شفا میده. دانش ما در مورد این پدیده ها هنوز ناقصه ولی میدونید چرا پزشکان میگن بیمار باید امید داشته باشه یا به مکانهای مخصوص شفا برده بشه ؟

اکثر این مشکلات به سیستم عصبی مربوط هست. وقتی شما تحت فشار باشین سیستم عصبی درست کار نمیکنه و فعالیت نورونها مختل میشه ، وقتی در مکان خاصی که بهش باور دارین برین احساس سبکی میکنید که کاهش شدید فشارهای عصبی رو در پی داره . کاری که اتفاق می افته بیشتر خوداگاهی شماست که با تلقین و کاهش فشار میتونه مسیرهای عصبی رو ترمیم کنه.

بحث این بود که به جهل متوسل نشیم و هرچیز که براش تعریفی پیدا نکردیم بذاریم به حساب ماوراطبیعه. اشتباهی که در گذشته میکردن و امروز به کمک علم بهش پی بردیم . و اینکه نباید یک جا بگیم انسان طراحی شده که همه چیز و کشف کنه و جای دیگه بگیم انسان نمیتونه همه چیز و کشف کنه !


اولا اداره ی این دنیا به دست انسانه ( منظورم اداره ی عوامل طبیعی مثل ماه و خورشید و مطلق بودن قدرت انسان نیست.) یعنی اگه من احیانا مریض بشم اگه مریضیم خفیف باشه که هیچ ولی اگه مریضیم شدید باشه باید به پزشک مراجعه کنم و پزشک هم خودش یه انسانه.

پس دنیایی که ما توش زندگی میکنیم، نه قراره دنیای خیالات باشه و نه دنیای معجزات، دستمون قطع بشه معلومه که درست نمیشه چون یه قانونه، دست مثل پوست نیست که اگه زخم شد دوباره ترمیم بشه چون تو دست پر از رشته های عصبی هست و همونطورکه ثابت شده این رشته ها قابل رشد مجدد نیست مثل افرادی که قطع نخاع میشن.
این نکته نشان از اینه که این دنیا با قانون اداره میشه، تا خورشید نباشه آفتابی نیست و تا ابری نباشه بارانی نیست، تا خاکی نباشه درختی نیست و ...

من نه حرفی از ماورا الطبیعه زدم و نه میگم آدم باید تو خیالات زندگی کنه، من دارم میگم غیر از این همه اتفاقاتی که تو این دنیای مادی ما میوفته، یه اتفاقات دیگه هم هستن که مادی نباشن، همه چیز رو که نباید با علم ثابت ( رد ) کرد،
نیازی نیست که اون اتفاقات غیرمادی طرف ما بیان بلکه ما احساس نیاز به اونها رو داریم.

همونطور که تو مدارک دینی ما هم هست این دنیا مال سختی کشیدنه، و قرار نیست با معجزه پیش بره اگه اینطور بود که دیگه دنیای سختی نبود.

B3HZ@D
14-09-2014, 12:16
شماها مشکلتون اینکه تاحالا ندید کسایی که بتونن کارهای عجیب غریب کنن . چون فقط تلویزیون دیدید فک میکننید همه کارا یا شوبده بازیه یا ..
حتی تو کشورهایی مثل چین یا کانادا یا امریکا به این نیروها که ما به یه نمونه میگیم شفا اعتقاد دارن .
پس بجای مسخره کردن سری بعد چشمو گوشتو باز کن بعد نظر بده .

اون افرادی مدعی کارهای عجیب و غریب هستن بهتره بتونن این مدعیات رو در آزمایشگاه های علمی هم اثبات کنن . نه این که با سو استفاده از سادگی عموم مردم خودشون رو با قدرت های ماورایی مرتبط بدونن .
حالا چرا این دوستان در آزمایشگاه های علمی ناموفق بودن یا از قبول دعوت نامه ها طفره میرن جای بسی تفکر داره .

از طرف دیگه ما کاری نداریم که بقیه به چه چیزی اعتقاد دارن یا به چه چیزی معتقد نیستن . چون که قرار نیست ما از روش های اونا کپی برداری کنیم .

در اسپانیا برخی مردم باور دارن که در ساعت 12 نیمه شب سال جدید با خوردن 12 عدد انگور میتونن 12 ماه خوب رو پیش روی داشته باشن . شما به این مسئله باورمند هستین ؟
این چطور ؟ در روسیه باوری هست بر این که اگر پرنده ها بر روی ماشین یا لباس شخصی خرابکاری کنن به این معنی است که قراره پولدار بشی . اگر تعداد اون بیشتر باشه پس پول بیشتری هم بهتون میرسه !
اگر اینا رو قبول ندارین با همون معیار شما من هم مدعیات قدرت های شفا و مسائل ماورایی رو قبول ندارم .


ببینم مگه ما باید همه چی رو درک کنیم؟ ها؟
اصلا کی همچین قانونی رو گفته؟ ما وقتی بیمار میشیم تا چند روز نمیریم بیمارستان و بعد که یکم حاد شد میریم و دکتر چندتا قرص میده و چند روز دیگه هم حالمون خوب میشه. تا حالا شنیدی کسی رو پزشک جواب کنه؟ همه اشون بعد از جواب پزشک مردن؟
این حرفایی که شما میزنی نشان از توانایی محض انسان تو این دنیا داره!
به من بگید ببینم اگه ناگهانی یه شهاب سنگ به زمین بخوره و همه چی بره هوا، انسان میتونه کاری کنه؟ چرا نمیتونه زلزله رو تشخیص بده؟
پس همه چیز دست انسان نیست، قرار نیست ما همه چی رو درک کنیم هر بیماری رو شفا بدیم، عوامل طبیعی رو اداره کنیم،
میدونی چرا چون انسان درسته تو موجودات دنیا برتره اما خالق این دنیا نیست که فهمیدن همه چی براش ممکن باشه.

روش صحیح برخورد با مسائل یا پدیده ها اینه که ما به دنبال چرایی ها و چگونگی اونا باشیم . بالاخر ما باید از یک جایی شروع کنیم و فرقی بین تفکر انسان هزاران سال پیش با انسان های امروزی حاصل کنیم .
این که برای درک پدیده ها به دنبال دَم دست ترین پاسخ باشیم یا این که اصلن اهمیت ندیم رو باید در انسان های قرن ها پیش جستجو کنیم .

نظام فکری منطقی بر مبنای پرسش - تحقیق و پاسخه . نه این که پاسخ ها صرفن بر روی تخیلاتمون باشه یا از طریق دیدگاهی باشه که از بچگی بهمون گفتن درسته .

این که ما خودمون رو محدود کردیم دلیل بر این نمیشه که همه دنیا طبق خواسته ما پیش برن یا همین روند رو پیش بگیرن .
بر خلاف شما که میگین قرار نیست ما همه چیز رو درک کنیم از اون طرف دیگه علم و علوم مختلف در راه تحقیق و بررسی برای پدیده های مختلف هستن تا بتونن دلیل وجود هر پدیده - روش بررسی ها و بعضن روش جلوگیری از اون رو کشف کنن .

مُعین
14-09-2014, 13:34
این اتفاقی بوده برایم پیشب افتاده.
شب خواب میبینم با بابام سوار موتور هستم و دارم از روی پل رودخونه شهرمون رد میشم.
نه بابام اهل موتور و این چیز ها هست و نه خودم.
یکبار هم بابام تو عمرش در مورد علاقه خودش موتور حرف نزد.
طوری که وقتی صبح از خواب بیدار شدم از خوابم خنده ام گرفته بود.

فرداش که با پدرم داشتم میرفت جایی و سوار ماشینش بودم.دقیقا روی اون پل .یکدفعه بابام گفت میخوام یک موتور حرفه ای بخرم و از این حرف ها.حالا شوخی یا غیر شوخیش را نمیدونم
برای خودم جالب بود که دلیل علمی یا روانشناسانه و یا فلسفی این اتفاق چی میتونه باشه.
خواهشا نظر های ماورایی و مذهبی ندید.
البته یک تئوری هم شنیدم که این اتفاقات تصادفی هست.و به خاطر دفعات زیاد رویا در زندگی هست.
ولی برای اولین بار در 26 سال زندگیم خواب ببینم سوار موتورم و واخرین باری که در زندگیم موتور سوار شده بودم 2 سال پیش بود .
و بعدش دقیقا فرداش پدرم برای اولین بار با من حرف از موتور بزنه.قانع کننده نیست که تصادفی باشه.
من به شخصه مذهبی نیستم.ولی فرض کنید که بخواهید کسی که مذهبی هست و همچنین خوابی دیده را راضی کنید که همه چی بر پایه فیزیک و ماده هست .
دانشمندان و فیلسوفان چه استدلالی خواهند داشت.
ایا از نظر علمی روی همچنین قضیه هایی تحقیق شده؟؟

با سلام.
دوست عزیز شاید مسئله خواب با این مسئله ای که الان عرض میکنم تفاوت داشته باشه.
اما گاها پیش میاد که در محیطی قرار میگیرید که احساس میکنید قبلا اونجا بودید و یا براتون خیلی اشناست...
یا مثلا میخواید در رو باز کنید میبینید شخصی وارد شد که انگار قبلا دیده بودید ...
این پدیده دژاوو نام داره و از لحاظ علمی کاملا حل شده هست.
مسئله خواب هم به اعتقاد هیپنوتراپ ها کاملا مسئله حل شده ای هست ... و هیچ گونه بحث مذهبی و سکر عرفانی و ... در خواب نیست .
پیشنهاد میدم این متن رو بخونید :[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] 8%B1%DB%8C
اگر انگلیسیتون خوب هست اینجا رو هم بخونید :[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر با کتابای پروفسور انصاری نیز آشنایی داشته باشید جواب اینگونه سوالات در روند توضیح برخی مطالب در کتاباشون موجوده ( دارای تخصص هیپنوتراپی هستن)

ببینم مگه ما باید همه چی رو درک کنیم؟ ها؟
خیر .
ولی برای چیزی که حل شده و درک شده هست نیازی نیست ما به نیرو های فوق طبیعی و.. متوسل شیم.
یه سری سوالاتی میپرسید که نمیشه با این گونه سوالات کسی رو محکوم کرد! ... ماهیت این گونه سوالات مثل این هست که من بگم مگه میشه شما غذا نخوری ؟ ! ( این گونه سوالات با چنین ماهیتی نمیتونن ادله ای برای رد و نفی یه فرضیه باشند ) چون جواب بدیهی دارند .یعنی نیاز به اقامه برهان برای تایید یا ردشون نیست !
و اما من باید سوالم رو از حالت عام در بیارم ... مثلا بگم انسان قادر هست خواب رو درک کنه ؟ : حتی دکترای خودمون هم هیچ دلیل مذهبی مثل رویای صادقه و ... براش نمیارن ! . مگر دکترای حوزه علمیه .

Atghia
14-09-2014, 14:43
با سلام.
دوست عزیز شاید مسئله خواب با این مسئله ای که الان عرض میکنم تفاوت داشته باشه.
اما گاها پیش میاد که در محیطی قرار میگیرید که احساس میکنید قبلا اونجا بودید و یا براتون خیلی اشناست...
یا مثلا میخواید در رو باز کنید میبینید شخصی وارد شد که انگار قبلا دیده بودید ...
این پدیده دژاوو نام داره و از لحاظ علمی کاملا حل شده هست.



دوست عزیز.دژآوو مطمئنن نیست.چون صبح وقتی بیدار شدم یادم بود و حتی از موضوعش خنده ام گرفته بود.
فکر میکنم صفحه قبل در انتهای پست طویلی که یکی از دوستان در تعریف دژاوو زحمت کشیدند و گذاشتند این جوابی که نقل گرفتم مشخص میکنه که استارتر تاپیک میدونن دژاوو یعنی چی
و اینکه قبل از حادث شدن یادش بوده چی دیده دقیقا این معنی رو داره که دژاوو نیست

Atghia
14-09-2014, 14:49
این اتفاقی بوده برایم پیشب افتاده.
شب خواب میبینم با بابام سوار موتور هستم و دارم از روی پل رودخونه شهرمون رد میشم.
نه بابام اهل موتور و این چیز ها هست و نه خودم.
یکبار هم بابام تو عمرش در مورد علاقه خودش موتور حرف نزد.
طوری که وقتی صبح از خواب بیدار شدم از خوابم خنده ام گرفته بود.

فرداش که با پدرم داشتم میرفت جایی و سوار ماشینش بودم.دقیقا روی اون پل .یکدفعه بابام گفت میخوام یک موتور حرفه ای بخرم و از این حرف ها.حالا شوخی یا غیر شوخیش را نمیدونم
برای خودم جالب بود که دلیل علمی یا روانشناسانه و یا فلسفی این اتفاق چی میتونه باشه.
خواهشا نظر های ماورایی و مذهبی ندید.
البته یک تئوری هم شنیدم که این اتفاقات تصادفی هست.و به خاطر دفعات زیاد رویا در زندگی هست.
ولی برای اولین بار در 26 سال زندگیم خواب ببینم سوار موتورم و واخرین باری که در زندگیم موتور سوار شده بودم 2 سال پیش بود .
و بعدش دقیقا فرداش پدرم برای اولین بار با من حرف از موتور بزنه.قانع کننده نیست که تصادفی باشه.
من به شخصه مذهبی نیستم.ولی فرض کنید که بخواهید کسی که مذهبی هست و همچنین خوابی دیده را راضی کنید که همه چی بر پایه فیزیک و ماده هست .
دانشمندان و فیلسوفان چه استدلالی خواهند داشت.
ایا از نظر علمی روی همچنین قضیه هایی تحقیق شده؟؟


من نظرم دقیقا مطابق با نظر کاربر A.M.D.D.E.V.I.L ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
هست
با اینکه به رویای صادقه و مسائل دینی و ماورایی هم معتقدم
اما این موردی که شما گفتید نشون میده که تحت تاثیر یک عامل محرک این موضوع قرار گرفتید...مثلا مثلا یک سریال یا فیلمی با خانواده دیدید که موتور در اون به چشم اومده! لازم نیست شما حتما قبلش روش تمرکز کنید تا خوابش رو ببینید همینکه در طول اون روز یا روز قبلش(کمی قبل) درگیرش بوده باشید کافیه که شب در موردش خواب ببینید

New Ray
14-09-2014, 15:18
میتونید این تاپیک رویای صادقانه ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] %A7%D8%AF%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%87) هم بررسی کنید ولی نتیجه قطعی توش پیدا نمیکنید. ( ولی پست 79 رو حتما بخونید )

مُعین
14-09-2014, 15:21
فکر میکنم صفحه قبل در انتهای پست طویلی که یکی از دوستان در تعریف دژاوو زحمت کشیدند و گذاشتند این جوابی که نقل گرفتم مشخص میکنه که استارتر تاپیک میدونن دژاوو یعنی چی
و اینکه قبل از حادث شدن یادش بوده چی دیده دقیقا این معنی رو داره که دژاوو نیست

با سلام.
بنده در همون کلام ابتدایی پستم اشاره کردم که این مسئله با خواب تفاوت داره و اما بی شباهت به این مسئله هم نیست موضوع خواب ایشون و دژاوو.. ( حالت عموم و خصوص من وجه داره خواب ایشون با دژاوو ؛ هم تفاوت و هم شباهت که بنده بُعد شباهت رو مد نظر قرار دادم.)
و اما بنده در این زمینه مطالعاتی داشتم که متاسفانه به دلیل محدودیت ها نیمتونم منابع رو نام ببرم . و به ویکی پدیا اکتفا میکنم.
و اما قبل از توضیح : ( همواره دین و مذهب خودش رو عالم به تمام علوم میدونه و اینجا روی صحبتم با افراد مذهبی نیست و بُعد مذهبی رو اصلا مطرح نمیکنم و در این زمینه از زبان نیچه میگم :Faith means not wanting to know what ایمان یعنی عدم تمایل به دانستن حقیقت (یا هرچیزی )... ) ...
و اما چند تکه نقل مستقیم از ویکی پدیا :
رؤیاها عموماً خودمدار بوده و خود شخص یک بازیگر در خواب می‌باشد. به ندرت دنیای خواب بدون جمعیت و خالی می‌باشد. به صورت تقریبی دو سوم افرادی که در خواب ظاهر می‌شوند افرادی هستند که شخص می‌شناسد. عموماً این افراد آشنایان نزدیک بوده و افراد خانواده در یک پنجم خواب‌ها حضور دارند. بتصویر کشیدن عجیب و غریب افراد در خواب نادر می‌باشد
منشأ رؤیارابرتو کاساتی*[۴] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]_note-4) معتقد است که محتویات رؤیاها اکثراً ساخته و پرداخته ذهن هستند، زیرا: گاهی اوقات رؤیاها تحت تأثیر شرایط محیط خارجی قرار می‌گیرند، ولی در این حال بین آنچه در رؤیاها اتفاق می‌افتد و وضعیت دنیای فیزیکی خارج توافق نظاممندی وجود ندارد. بعلاوه تحریکات خارجی مانند صدای زنگ ساعت نیز ممکن است وارد خواب اشخاص بشود. همچنین آزمایش‌ها نشان داده‌است که ارتباطی میان خواب دیدن و فعالیت شدید مغز، حرکت نکردن ماهیچه‌ها، و در برخی حیوانات حرکت سریع چشم ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] %DA%86%D8%B4%D9%85) وجود دارد. اگر اشخاص را در این وضعیت مغزی از خواب بیدار کنیم به سادگی و به شفافی رؤیای در حال دیدن خود را به یاد می‌آورند.[۵] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]_note-EoPR-5)
مشخصات نظریه فیزیولوژی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] B%8C)


تصورات زنده و روشن (خصوصاً تصاویر و حرکات) ظاهر شده در رؤیا
عواطف و احساسات شدید، خصوصاً ترس، شادی و خشم
پذیرش و واقعی پنداشتن رؤیا توسط شخص خواب بیننده، چنانچه گویی اتفاقات واقعاً در بیداری می‌افتند.
قطعه قطعه بودن خواب و عدم خودسازگاری آن از نظر زمان‌ها، شخصیت‌ها، مکان‌هایی که وقایع در آنها اتفاق می‌افتند


مسائل فلسفی مربوطهبرتراند راسل ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] D8%A7%D8%B3%D9%84) معتقد بود که «واضحاً امکان دارد که آنچه ما تجربه زندگی در بیداری میخوانیم تنها یک کابوس مداوم و غیر معمول باشد»، و اینکه «من فکر نمی‌کنم که در حال حاضر در حال خواب دیدن هستم، ولی آن را نمی‌توانم اثبات کنم.»
بگفته رنه دکارت ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) «حافظه هیچگاه نمی‌تواند خواب‌های ما را به یکدیگر یا به کل مسیر زندگی ما مربوط کند، در حالی که وقایعی که در حال بیداری برای ما اتفاق می‌افتند دارای اتحاد می‌باشند.» راسل ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] D8%A7%D8%B3%D9%84) نیز تجربه بیداری را یکنواخت دانسته ولی رؤیا را بسیار نامنظم می‌دید.[۳] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]_note-Britaanica-3)
.................

و اما نکته ای که مشهوده در بین علوم مختلف تعابیر مختلفی برای هر ماهیت و موجودی وجود داره. چرا که موضوع علوم مختلف با هم فرق داره ... فلسفه میخواد به عمق اشیا و هستی پی ببره ... الکترونیک هدف دیگه ای داره و ادبیات هم هدفی دیگه ...
و اما خواب در حیطه علم روانشناسی قرار میگیره در اصل و اصالتش ... که در علم روانشناسی رشته ای مبنی بر هیپنوتراپی یا خواب درمانی وجود داره که افراد رو از طریق خواب مورد معالجه قرار میدن! ...
البته ما یه سری روانشناس هم علاوه بر متخصصین سایر حوزه ها از حوزه های علمیه دادیم بیرون ... که برای معتقدین به مذهب و ... دلایل بسیار قانع کننده ای دارند.:n16:

New Ray
14-09-2014, 21:09
میتونید این تاپیک رویای صادقانه ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] %A7%D8%AF%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%87) هم بررسی کنید ولی نتیجه قطعی توش پیدا نمیکنید. ( ولی پست 79 رو حتما بخونید )

----

ویرایش :
اشتباه بزرگ ! پست 78 منظورم بود :n02:

danielo
15-09-2014, 01:20
با سلام.
دوست عزیز شاید مسئله خواب با این مسئله ای که الان عرض میکنم تفاوت داشته باشه.
اما گاها پیش میاد که در محیطی قرار میگیرید که احساس میکنید قبلا اونجا بودید و یا براتون خیلی اشناست...
یا مثلا میخواید در رو باز کنید میبینید شخصی وارد شد که انگار قبلا دیده بودید ...
این پدیده دژاوو نام داره و از لحاظ علمی کاملا حل شده هست.
مسئله خواب هم به اعتقاد هیپنوتراپ ها کاملا مسئله حل شده ای هست ... و هیچ گونه بحث مذهبی و سکر عرفانی و ... در خواب نیست .
پیشنهاد میدم این متن رو بخونید :[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] 8%B1%DB%8C
اگر انگلیسیتون خوب هست اینجا رو هم بخونید :[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر با کتابای پروفسور انصاری نیز آشنایی داشته باشید جواب اینگونه سوالات در روند توضیح برخی مطالب در کتاباشون موجوده ( دارای تخصص هیپنوتراپی هستن)

خیر .
ولی برای چیزی که حل شده و درک شده هست نیازی نیست ما به نیرو های فوق طبیعی و.. متوسل شیم.
یه سری سوالاتی میپرسید که نمیشه با این گونه سوالات کسی رو محکوم کرد! ... ماهیت این گونه سوالات مثل این هست که من بگم مگه میشه شما غذا نخوری ؟ ! ( این گونه سوالات با چنین ماهیتی نمیتونن ادله ای برای رد و نفی یه فرضیه باشند ) چون جواب بدیهی دارند .یعنی نیاز به اقامه برهان برای تایید یا ردشون نیست !
و اما من باید سوالم رو از حالت عام در بیارم ... مثلا بگم انسان قادر هست خواب رو درک کنه ؟ : حتی دکترای خودمون هم هیچ دلیل مذهبی مثل رویای صادقه و ... براش نمیارن ! . مگر دکترای حوزه علمیه .

من خودم اصلیت این دژآوو را قبول دارم.ولی در همچنین خوابی نمیتونم قبولش کنم.
چون وقتی صبح از خواب بیدار شدم این یادم بود و حتی به این خوابم خنده ام گرفت

danielo
15-09-2014, 01:22
من نظرم دقیقا مطابق با نظر کاربر A.M.D.D.E.V.I.L ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
هست
با اینکه به رویای صادقه و مسائل دینی و ماورایی هم معتقدم
اما این موردی که شما گفتید نشون میده که تحت تاثیر یک عامل محرک این موضوع قرار گرفتید...مثلا مثلا یک سریال یا فیلمی با خانواده دیدید که موتور در اون به چشم اومده! لازم نیست شما حتما قبلش روش تمرکز کنید تا خوابش رو ببینید همینکه در طول اون روز یا روز قبلش(کمی قبل) درگیرش بوده باشید کافیه که شب در موردش خواب ببینید

دوست عزیز نه فیلمی و نه سریالی با هم دیدیم.فقط تنها چیز مشترکمون شرکت در یک عروسی با بزن و برقص بود

New Ray
15-09-2014, 05:15
دوست عزیز نه فیلمی و نه سریالی با هم دیدیم.فقط تنها چیز مشترکمون شرکت در یک عروسی با بزن و برقص بود

اطلاعات من ناقصه ولی میدونم که نیاز نیست حتما یه جایی موتور دیده باشین و یا اصلا پدر شما ممکنه ارتباطی با خواب شما نداشته باشه . در سطوح ساده تر مثلا ممکنه من عقاب دوست داشته باشم و خوابش رو ببینم ، اما در خواب های با مفهوم پیچیده تر اگه بلندپرواز یا مغرور یا فرصت طلب باشم ممکنه خواب عقاب ببینم .

قبل از بررسی بشتر باید ببینید مفهوم خواب چیه و از کجا شروع شده و کجا تموم شده . تعاریف خیلی مشترک نیست و بستگی به تجربیات شما در زندگی داره که به موتور و پل چه دیدی دارید .
همینطور هر چقدر جزئیات بیشتر یادتون باشه بهتر نتیجه میگیرین. مثلا عبور شما دوتا با موتور از پل میتونه نیاز به تفریح و گردش ، افزایش اعتماد و همسو شدن نظر شما و پدرتون ، طی کردن مسیر پیشرفت پس از سختی (ممکنه در این مسیر اشخاصی رو نادیده گرفته باشین) ، یا ریسک در یک معامله باشه و پل نقطه عطف و گذرِ اون معامله باشه که با عبور ازش خیالتون آسوده شده. ( چند نمونه گفتم باید دقیق به ماهیت کارهایی که کردین یا میخواین بکنین فکر کنین تا به جواب بهتری برسین )

در مورد زمانِ اتفاق پس از اون خوابها و جمله پدرتون زیاد حساس نباشین ممکنه همون روز یا 10 روز بعد اون حرف و بزنه ، اما دلیلی که بعدا حرف از موتور زده شاید موضوعی هست که شما فراموش کردین ولی در ناخوداگاه شما باقی هست.

مُعین
15-09-2014, 11:03
من خودم اصلیت این دژآوو را قبول دارم.ولی در همچنین خوابی نمیتونم قبولش کنم.
چون وقتی صبح از خواب بیدار شدم این یادم بود و حتی به این خوابم خنده ام گرفت

با عرض سلام.

دوست گرامی حالتی که بر شما ظاهر شده بسیار طبیعی هست ... خیلی چیز نادری نیست .
در هیپنوتیزم ( شاخه ای تخصصی در علم روانشناسی که در ایران به هر کسی اموزشش نمیدن) شخصی رو به خواب مصنوعی میبرن ... یعنی شخص رو میخوابونن و یه سری اطلاعات ازش میگیرن و بهش میدن و حتی در هیپنوتراپی از این طریق اقدام به درمان یه سری بیماری های روانی که منشاء خاص دارن میپردازن. و نکته جالب اینه که طرف هیپنوتیزم شده و قبول نمیکنه که اصلا خواب بوده ! احساس میکنه بیدار بوده و همه حالت هایی که پزشک بهش گفته بر اون محتمل شده .

احتمال داره زمانی که شما خواب بودید پدر شما داشته از موتور و ... صحبت میکرده با توجه به این مسئله که متخصصان این فن معتقدند که عوامل محرک خارجی بسیار بر شخص تاثیر گذار هست ... مثلا ممکنه روی شما چند قطره آب ریخته شه زمانی که خواب هستید و شما خواب ببنید در هوای بارونی دارید قدم میزنید ... یا اینکه هوا گرم بشه و شما احساس کنید کنار بخاری با شعله بالایی نشستید و نمیتونید خاموشش کنید و ...

به این عکس توجه کنید :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



یه سری منابع فارسی وجود داره که بعضا ناقص و یا از دید برادران مساله دار هستن!...
به همین خاطر پیشنهاد میکنم که اگر براتون خیلی اهمیت داره این موضوع که کاملا هم عادی و معمول هست به آثار این افراد مراجعه کنید :
دکتر ویلیام کروگر ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) ( از هفت نفر برتر علم هیپنوتیزم در سطح بین الملل)
فردریک انتون مسمر( کاشف علم هیپنوتیزم)
جیمز برید ( پزشک اسکاتلندی)
البته توجه داشته باشید این افراد در بین فارسی زبانان افرادی گمنام هستند و در صورتی که نیاز به مطالعه اثارشون دارید باید کتاباشون رو به زبان انگلیسی مطالعه کنید .
به تنها چیزی هم که نمیخواد لحظه ای فکر کنید ماورای طبیعت و ... هست . چون کوچکترین ارتباطی بین این دو موضوع وجود نداره .

1sina
16-02-2015, 06:32
سلام. من خواب دیدم که تو شهری که بابا و مامانم زندگی میکنن زلزله اومده و خونه از یک طرف بالا اومده از روی زمین,, من و خواهرم رفته بودیم اونجا وسایل از تو کمد و .. جمع میکردیم که از اون شهر بریم در این خواب 2 آقا دیگر که یکیشون داماد بابام(داماد خانواده مپدری خودش) و یکی دیگه از اقوام بابام(پسر عمو و پسر عمه و پسر خاله)
میخواستم بدونم کسی میدونه تعبیرش چی میشه
خیلی برام مهمه

Stream
16-02-2015, 09:15
سلام. من خواب دیدم که تو شهری که بابا و مامانم زندگی میکنن زلزله اومده و خونه از یک طرف بالا اومده از روی زمین,, من و خواهرم رفته بودیم اونجا وسایل از تو کمد و .. جمع میکردیم که از اون شهر بریم در این خواب 2 آقا دیگر که یکیشون داماد بابام(داماد خانواده مپدری خودش) و یکی دیگه از اقوام بابام(پسر عمو و پسر عمه و پسر خاله)
میخواستم بدونم کسی میدونه تعبیرش چی میشه
خیلی برام مهمه

اینجا محل تعبیر خواب نیست دوست عزیز. تاپیک رو بخونید تا متوجه بشید روال بحث ها چطور است.