PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : کـویــر و جــدال بـا مرگ



V E S T A
11-09-2014, 12:29
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


چهار مرد جوان به خواب‌شان هم نمی‌دیدند سفرتفریحی چند روزه‌شان به کویر مرنجاب با مرگ دو نفر از آنها همراه باشد. اما در عین ناباوری این اتفاق افتاد و دو نفر از آنها از مرگ نجات پیدا کردند و دو مرد دیگر تسلیم مرگ شدند.

به گزارش اعتماد، همه‌چیز از زمانی شروع شد که چهار مرد با هم قرار گذاشتند به سفر بروند. جایی که آنها انتخاب کرده بودند با بقیه مکان‌ها یک فرق اساسی داشت و آن هم کویر بودنش بود. می‌دانستند قرار است قدم به چه جایی بگذارند و ممکن است خطرمرگ تهدیدشان کند. اما هیجان فتح کویر خشک و بی‌آب و علف که بعضی از گردشگران حتی جرات نزدیک شدن به آن را هم ندارند باعث شد تا تن به این سفر خطرناک بدهند.

سفر پرماجــرا

زمان سفرچهارشنبه 12 شهریورماه تعیین شد و چهار مرد پس از جمع کردن وسایل مورد نیازشان راهی آران و بیدگل شدند. همه‌چیز خوب بود و مشکلی وجود نداشت. اما خراب شدن ماشین در میانه راه، تمام معادلات آنان را به هم زد. خراب شدن ماشین نشانه خوبی نبود و اگر قرار بود همین روال ادامه پیدا کند، آب و آذوقه‌شان به زودی تمام می‌شد و از گرسنگی و تشنگی جان می‌دادند. چهار مرد در اولین قدم به گوشی‌های تلفن همراه‌شان پناه بردند تا کمک بگیرند. اما حالا مشکل دوتا شده بودند و گوشی‌های‌شان هم آنتن نداشت. ماندن در آن منطقه بی آب و علف هر چهار نفرشان را به کشتن می‌داد و باید راهی برای نجات‌شان پیدا می‌کردند.

دکتر محمد رمضانی، رییس هلال احمر شهرستان آران و بیدگل گفت: «اولین راهی که به نظرشان رسید این بود که به دو گروه دونفره تقسیم بشوند. دو نفر از آنها مسیری را انتخاب کرده و راه افتادند و با هم این‌طور قرار گذاشتند که هرکدام کمک پیدا کرد، دیگری را هم خبر کند.»

فرشتــه نجــات از راه رسیـــد

تیغ آفتاب مستقیم می‌تابید و تشنگی لحظه به لحظه به آنان فشار می‌آورد. تا چشم کار می‌کرد، کویر بود و کویر و انگار تمامی نداشت. دو مرد اما نمی‌خواستند تسلیم مرگ شوند و همچنان به راه خود ادامه می‌دادند. شب اول را به هر سختی بود گذراندند به امید اینکه فردا صبح کمک پیدا کنند. صبح که شد، بعد از جمع کردن بار و بنه‌شان دوباره حرکت کردند. دوباره گرمای طاقت‌فرسا... دوباره تشنگی... اما نمی‌خواستند تسلیم شوند. پس از مدتی بالاخره توان باقیمانده‌شان هم ته کشید و قدم‌های‌شان سست شد. در همین حالی که دو مرد با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند و سعی می‌کردند زنده بمانند، یکی از اهالی روستای کویر مرنجاب از دوردست مردانی را دید که با قدم‌هایی سست و لرزان درحال حرکت هستند. خودش را به سرعت به آنها رساند. شرایط مناسبی نداشتند. پوست صورت‌شان به‌شدت سوخته و لب‌های‌شان از گرمای خورشید، خشک شده بود. دو مرد که از دیدن مرد روستایی جان تازه‌یی گرفته بودند، به او گفتند که از دو دوست دیگرشان خبر ندارند. مرد روستایی آنها را با خودرویش به بیمارستان رساند و آنها تحت درمان قرار گرفتند.

نیـروهای امـدادی در جسـت‌وجـوی مـردان گمشـده

بعد از اینکه دو مرد اعلام کردند که دوستان‌شان نیاز به کمک دارند و از موقعیت آنها هم بی خبر هستند، جمعیت هلال احمر اصفهان دست به کار شد و جست‌وجو را آغاز کرد.

داریوش کریمی، معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر اصفهان در این باره گفت: « این چهار نفر، دو گروه دو نفره بودند. یک گروه به سمت معدن حرکت کرده و به وسیله مردم روستا نجات پیدا کردند، اما دو نفر دیگر چون به سمت کویر و منطقه حسن آباد قم رفتند جان‌شان را از دست دادند. پیدا کردن اجساد دو گردشگر کار ساده‌یی نبود و با مشکلات متعددی مواجه شدیم. با توجه به وسعت منطقه و کویری بودن آن، پیدا کردن اجساد بسیار سخت بود و بالگردی که به منطقه اعزام شده بود، بارها و بارها در منطقه به پرواز درآمد تا بلکه رد و نشانی از آنها پیدا کند.»

دکتر رمضانی در ادامه نحوه عملیات امداد و نجات گفت: «عصر یکشنبه این موضوع را به ما اطلاع دادند و گفتند که دو نفر گم شده‌اند و به همین خاطر دو گروه امدادی به محل اعزام شد. صبح روز دوشنبه به تعداد گروه‌های نجات افزوده و این بار پنج گروه امدادی به منطقه اعزام کردیم. از طرف دیگر چون منطقه بسیار وسیع بود و به راحتی نمی‌شد آنها را پیدا کرد، محل را به چهار بخش شمال و جنوب و شرق و غرب تقسیم و نیروهای امدادی از هر طرف به شعاع 50 کیلومتر منطقه را جست‌وجو کردند.

در خلال جست‌وجوهای‌مان، 10 گروه امدادی از قم نیز به گروه‌های ما ملحق شدند تا عملیات جست‌وجو با سرعت بیشتری پیشروی کند. غروب روز سه‌شنبه نیز باز بالگردهای امداد به مدت دو ساعت منطقه را مورد بررسی قرار دادند تا شاید آنها را پیدا کنیم. اما باز هم این اتفاق نیفتاد و در نهایت سه‌شنبه شب تیم‌های جست‌وجو‌گر زمینی در منطقه‌یی که امکان تردد خودرو وجود نداشت، اجساد را پیدا کردند.»

محــل مــرگ، 80 کیلومتـری آران و بیـدگـل

شایعات متعددی در زمینه چگونگی مرگ این دوگردشگر وجود دارد و عده‌یی می‌گفتند که دو مرد در باتلاقی که در آران و بیدگل وجود دارد فرو رفته و جان‌شان را از دست داده‌اند. دکتر رمضانی در خصوص نحوه مرگ آنها گفت: «منطقه‌یی که اجساد در آنها پیدا شده، باتلاقی است، ولی باتلاق خشک است. این دو نفر به علت تشنگی، گرسنگی و گرمای بیش از حد هوا جان‌شان را از دست داده‌اند.

داریوش کریمی نیز در خصوص منطقه‌یی که اجساد کشف شده‌اند، گفت: «جسد این دو گردشگر حدودا 35 ساله به نام‌های «رامین بخشی» و «مازیار حنیفی» اهل رودهن تهران که چهارشنبه هفته گذشته ناپدید شده بودند، ساعت 20 سه‌شنبه 18 شهریورماه در منطقه حسن آباد قم در?? کیلومتری آران و بیدگل در یکی از باتلاق‌های دریاچه نمک کویر مرنجاب پیدا شد. از سوی دیگر به دلیل تاریکی شب و عدم امکان پرواز برای بالگرد به منطقه، انتقال اجساد چهارشنبه 19 شهریورماه انجام شد.




nividar.com

V E S T A
11-09-2014, 12:40
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



هفته گذشته ۴ نفر با یک ماشین پرادو بدون راهنما و برای اولین بار وارد کویر مرنجاب می شوند (اشتباه۱-۲)

راه را گم می کنند و در باتلاق های نمکی گیر می کنند. تجهیزات و اب و غذا هم ندارند! (اشتباه ۳)

بعد از کلی انتظار، تصمیم می گیرند ۲ گروه شوند، ۲ نفر در ماشین منتظر کمک می‌مانند و ۲ نفر به دنبال کمک می‌روند! (اشتباه ۴)

دو نفری که در ماشین مانده بودند بعد از مدتی از مسیر چرخ‌های ماشین به عقب برمی‌گردند و نزدیکی‌های جاده اصلی بیهوش بر زمین می‌افتند، راننده یک لدر آنها را پیدا کرده و نجات می دهد.
دو نفری که به دنبال کمک رفته بودند در راه گم می شوند (۵) و حالا امروز، پس از ۶ شبانه روز و تلاش ۲۰۰ نفر از نیروهای نظامی و انتظامی و هلیکوپتر و ... جسد آن دو، ۴۰-۵۰ کیلومتر دورتر ده کیلومتری اتوبان قم پیدا می شود. روحشان شاد. . .

اشتبــاه اول:‌ هیچ گاه با یک ماشین وارد کویر نشوید. حداقل ۲ یا ۳ ماشین از یک مدل

اشتبــاه دوم: هیچ گاه بدون راهنمای مجرب وارد کویر نشوید.

اشتبــاه سـوم:‌ همیشه حداقل یک و نیم برابر پیش بینی خود اب و غذا و مواد انرژی زا همراه داشته باشید. تجهیزاتی هم چون جی پی اس، موبایل ماهواره ای و ... الزامی است به خصوص اگر مبتدی هستید و به محل آشنا نیستید.

اشتبــاه چهــارم:‌ وقتی گم شدید و ماشینتان گیر کرد، وقتی شناختی از محیط ندارید، به هیچ عنوان از یک دیگر جدا نشوید. حتی المقدور از سایه ماشین و ... می توانید استفاده کنید. تا گروه های نجات شما را پیدا کنند! اینجا بحث مرگ و زندگی است، فیلم وسترن نیست که تقسیم بشیم هر کی بره یه سمت و کمک بیاره، این یعنی فاجعهههه .

اشتبــاه پنجــم: اگر پیاده مجبور به حرکت می شوید، نشانه گذاری کنید، با سنگ با چوپ با پارچه، SOS را روی زمین بزرگ بکشید، با ۱۰-۱۵ عدد سنگ مسیر حرکت خود را همچون فلش نشانه گذاری کنید ----->
و ...

بهترین کار در شرایط آن ۴ نفر، ماندن در ماشین و استفاده به عنوان سرپناه و روشن کردن آتش با لاستیک های ماشین بود، لاستیک زاپاس را با کمی بنزین می‌توان به راحتی آتش زد، آتشی که دودش در پهنه کویر تا ده ها کیلومتر به چشم می‌امد.
نکته آخر، هرکسی که ماشین شاسی بلند دارد! نمی تواند سرش را پایین بیاندازد و وارد کویر شود! کویر با کسی شوخی ندارد بخصوص آدمای مغرور...


تحلیـلی پیـرامـون این اتفـاق در شبـکه های اجتماعـی

V E S T A
11-09-2014, 20:45
در شرایـط بحـران نکـات زیـر را در هنـگام مصـرف آب رعایـت کنیـد :

در هنگامی که تشنه هستید آب بنوشید , آب را قورت ندهید بلکه آن را در دهان مزه مزه کنید و به آرامی بنوشید

از فعالیتهای غیر ضروری پرهیز کنید و پناهگاهی برای در امان ماندن از تابش خورشید بیابید

در صورتی که هیچ سایه ای نیافتید بدن خود را در شنها دفن کنید و تکه پارچاه ای بر روی سر خود بکشید تا از تابش مستقیم در امان بمانید

هرگز در گرما لباسهای خود را در نیاورید این کار باعث شدت تعرق شما خواهد شد هرچند که احساس گرمای کمتری کنید

حتی صورت خود را نیز بپوشانید

در هنگامی که آب محدود در اختیار دارید مصرف غذا و نمک را کاهش دهید و در هنگامی که هیچ آبی در اختیار ندارید به هیچ عنوان غذا نخورید . بدن شما قادر است تا 10 روز بدون مصرف غذا در شرایط سخت به زندگی ادامه دهد .

برای خنک کردن آبی که همراه دارید پارچه ای نمناک بدور ظرف حاوی آب بپیچید به گونه ای که کاملا آن را بپوشاند , رطوبت پارچه در هنگام تبخیر حرارت آب درون ظرف را می گیرد و دمای آب را کاهش می دهد . این روشی بوده است که گذشتگان برای خنک نگاه داشتن آب از آن استفاده می کرده اند . پس از خشک شدن پارچه مجددا آن را مرطوب کنید . برای مرطوب نگهداشتن پارچه می توانید از آب شور باتلاقها استفاده کنید .

روشهــای تهیــه آب :

- یکی از راحتترین راههای تهیه آب تعقیب رد پای جانوران است , مطمین باشید اگر در منطقه ای که شما هستید رد پای جانوران هست قطعا آب هم هست , شترها و اکثر جانوران در هنگام غروب آفتاب به سمت آب می روند.

- روش دیگر تهیه آب این است که گودالی به ارتفاع 40 سانتی متر در زمین حفر کنید ( این روش در شنهای روان چندان کار ساز نیست ) در ته گودال لیوان و یا کاسه ای قرار دهید سپس روی گدال را با 1 تکه پلاستیک کاملا بپوشانید و دور تا دور گدال را با سنگ ریزه بپوشانید سپس یک سنگ بسیار کوچک در وسط پلاستیک قرار دهید به گونه ای که سنگ ریزه دقیقا از دید بالا در وسط لیوان قرار داشته باشد . از این طریق در اثر تابش و گرما , خاک رطوبت خود را از دست می دهد و بخار آب حاصل در برخورد با پلاستیک به شکل قطرات ریز درون لیوان می چکد . در این روش می توانید در هر 6 ساعت نصف لیوان آب تهیه کنید .

- روش دیگر تهیه آب استفاده از گیاهان کویری است . این گیاهان معمولا ریشه و ساقه پر آبی دارند .

- در فاصله تپه های شنی و بوته زارها نیز می توانید آب بیابید .

- در دریاچه های نمک معمولا در 50 سانتی متری به آب نمک می رسید . می توانید با جوشاندن وسپس سرد کردن بخار آب به آب دست یابید.

-در صورتی که هیچ روشی کار ساز نبود و تشنگی به شدت بر شما غالب گشته بود تکه ای از ریگ بیابان را در زیر زبان خود قرار دهید این روش باعث می شود بزاق های دهان شما ترشح شوند و از میزان تشنگی شما کاسته شود .

در کویر همیشه مقداری شکر همراه داشته باشید . اضافه کردن شکر به آبهای تلخ کویر مزه آب را عوض می کند و شرب آن را راحتتر مینماید .

فراموش نکنید آبی را که در کویر بدست می آورید هرگز بدون جوشاندن و یا قرصهای تصفیه آب مصرف نکنید همچنین برای یافتن آب خود را خیلی خسته نکنید زیرا به آب بدن و توان خود نیاز دارید .

قبل از عزیمت به مناطق کویری نقشه های دقیق منطقه را تهیه کنید .

قبل از عزیمت از کسانی که به منطقه آشنایی دارند موقعیت چشمه ها و قنوات را جویا شوید و بر روی نقشه علامت گذاری کنید .

دوستان و نزدیکان خود را از سفر خود آگاه کنید .

"کویرها و بیابان های ایران"