PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پارادایم پیچیدگی



smart00boy
22-07-2014, 00:41
پارادایم یا برابر پارسی آن «الگو واره» به معنی روش فکر کردن یا «اصول ابرمنطقی سازمان دهی اندیشه» می باشد. اصولی که بدون اینکه خودمان بدانیم به بینش ما نسبت به دنیای اطرافمان حاکمند, نوعی چارچوب فکری و فرهنگی که مجموعه‌ای از الگوها و نظریه‌ها رابرای یک گروه یاجامعه شکل می دهند. هر گروه یا جامعه، «واقعیات» پیرامون خود را در چارچوب الگوواره‌ای که به آن عادت کرده تحلیل و توصیف می‌کند.

الگوواره‌هایی که از زمان های گذشته موجود بوده اند و از طریق آموزش محیط به افراد منتقل شده و برای هر فرد به صورت چارچوب هایی «بدیهی» در می‌آیند.
هدف علم و کلا اندیشیدن این است که ابهام ها و نقاط تاریک را برطرف کرده, به دانش ما و شناختمان از واقعیت ها نظم داده و قوانین آن ها را به دست دهد… حال آنکه چیزی که واژه ی پیچیدگی در ذهن تداعی میکند تردید و سردرگمی و ناتوانی در تبیین ساده مسایل است, بی نظمی و بی یقینی. آن چیزی پیچیده است که نتوان آن را در یک واژه ی اساسی خلاصه کرد. قانونی برایش وضع کرد و تا حد یک ایده‌ی ساده فرکاست. تا حدودی می توان گفت که پیچیدگی بیشتر مشکل ساز است تا چاره ساز!

بگذارید برای نشان دادن اهمیت وجود پارادایم ها مثالی بزنم:

..

smart00boy
22-07-2014, 00:42
معرفی کتاب: درآمدی بر اندیشه‌ی پیچیده


نام کتاب: درآمدی بر اندیشه‌ی پیچیده

نویسنده: ادگار مورن
ترجمه: افشین جهاندیده
انتشارات: نشر نی
موضوع: فلسفه

تعداد صفحات: ۱۴۴

شابک: ۲-۴۹۳-۳۱۲-۹۶۴

یکی از بهترین منابعی که می توانید برای بحث پارادایم پیچیدگی بیابید کتابی است که توسط ادگار مورن یکی از برجسته ترین شخصیت های موثر در توسعه این پارادایم نوشته شده است.