PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : فرضیه جدید در مورد عصر یخبندان



Saeed Dz
06-07-2014, 12:32
پژوهش‌های جدید درخصوص علت وقوع عصر یخبندان که حدود 2.6 میلیون سال قبل به وقوع پیوست و بخش‌های عظیمی از نیمکره شمالی را سفیدپوش کرد، به نظریه‌های نوینی منجر شده که نگاه بشر را به تاریخ سیاره زمین عوض خواهد کرد.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

این مطالعات که از سوی دکتر توماس استیونس از گروه جغرافیای دانشگاه لندن انجام گرفته باعث کشف یک مکانیسم ناشناخته شده که حاکی از تغییر شوری آب اقیانوس آرام در اثر پیوستن شمال و جنوب قاره آمریکا به هم شده است. همین موضوع باعث شد ورقه های بزرگ یخی در سراسر کره شمالی رشد کرده و گسترش یابند.
تغییرات ایجاد شده در میزان شوری آب دریا باعث تشدید شکل گیری یخ های دریایی شده و همین موضوع به نوبه خود باعث ایجاد تغییراتی در الگوهای وزش باد و در نهایت باعث تشدید بادها و بارش های موسمی شده است. این موضوع باعث افزایش رطوبت و افزایش رطوبت منجر به افزایش بارش برف و رشد ورقه های یخی بزرگ شد که ضخامت برخی از این ورقه های یخی به سه کیلومتر می رسید. گروهی از محققان رسوبات غبارهای باد آورده که تحت عنوان خاک رس قرمز شناخته می شوند و در همان زمان یخبندان بزرگ در شمال چین مرکزی و در مجاورت فلات تبت انباشته شده اند را بررسی کرده و از آنها برای بازسازی تغییر رژیم بادهای موسمی و درجه حرارت دما استفاده کرده اند.
دکتر استیونس می گوید: تا امروز دوران چهارم عصر یخبندان یک موضوع بشدت مورد بحث بوده است. یافته های ما حاکی از آن است که یک ارتباط مهم میان رشد ورقه های یخی، وزش بادهای موسمی و انسداد راه دریایی پاناما پس از نزدیک شدن شمال و جنوب قاره آمریکا به هم وجود دارد. این یافته ها یک نظریه مهم و جدید درباره منشا عصر یخبندان و سرانجام سیستم های کنونی آب و هوایی به وجود آورده است.
محققان در کمال تعجب و در نتیجه این تحقیقات دریافتند در طول دوره خنک شدن جهانی زمین، بادها و بارش های موسمی تقویت شده اند در حالی که معمولا تشدید بارش های موسمی با آب و هوای گرم تر در ارتباط است.
دکتر استیونس می گوید: این موضوع به کشف یک تعامل بین جابه جایی صفحات تکتونیکی زمین در آمریکا و تغییرات چشمگیر در درجه حرارت جهانی که تاکنون ناشناخته بودند، منجر شد. بارش های موسمی تقویت شده باعث ایجاد یک چرخه بازخورد مثبت، ترویج بیشتر خنک سازی جهانی، ایجاد یخ های دریایی بیشتر و حتی بارندگی های شدیدتر شده و گسترش یخچال های بزرگ در سراسر نیمکره جهانی را به حد اعلی خود رساندند. این الگوی ناشناخته اکنون می تواند آینده آب و هوایی زمین را به گونه ای متفاوت ترسیم کند که باید منتظر ماند و نتایج شبیه سازی های آب و هوایی با این الگو را مشاهده کرد.



آتنا حسن آبادی
phys org