PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : راه‌هاي غلبه بر استرس



DrH.motasami
15-05-2014, 17:45
براي بيشتر ما زمان‌هايي پيش آمده كه وجودمان از حس استرس پرشده و به حدي استرس در وجودمان رخنه كرده كه توانايي فكر كردن و درست تصميم گرفتن را نداشته‌ايم. اما در ميان ما افرادي هستند كه براي انجام هركاري استرس دارند و كمتر پيش مي‌آيد كه رنگي از آرامش ببينند. اين دسته افراد بدون اينكه بدانند و بخواهند استرس وجودشان را به ديگران هم منتقل مي‌كنند، تا حدي كه كمتر كسي جرات نزديك شدن به آنها را پيدا مي‌كند چون در اصطلاح عاميانه «موج منفي» هستند و با حرف‌هايي كه مي‌زنند و واكنش‌هاي تندي كه به هر واقعه‌يي دارند ته‌مانده آرامشي كه در وجود ديگران هم هست، از بين مي‌برند. اينكه چرا فردي به اين حالت مي‌رسد مي‌تواند هر چرايي داشته باشد، اما هرچه هست اطرافيان كمتر مي‌توانند به او كمك كنند، چون هر چقدر هم ديگران سعي مي‌كنند عوامل استرس زاي او را كم كنند باز هم فرد سرشار از استرس موضوع جديدي پيدا مي‌كند تا به خاطرش مضطرب باشد و «موج منفي» را بي‌آنكه بخواهد به دوستان منتقل مي‌كند. براي اين دسته از افراد مضطرب بودن مثل نوعي اعتياد شده كه راهي براي درمان آن ندارند. به طور قطع، فرد معتاد به استرس را نه مي‌توان به تخت بست تا اعتيادش را ترك كند و نه مي‌توان او را به سازمان‌هاي غيردولتي معرفي كرد تا با گذراندن مراحل چندگانه استرس‌اش را ترك كند. پس چاره چيست. جواب در اين مورد كليشه و معمولي است. ما، معمولا به اين دسته از افراد پيشنهاد مي‌كنيم كه پيش روانپزشك بروند. پيش روانپزشك رفتن براي اين افراد قطعا مفيد خواهد بود. اما تا به حال فكر كرده‌ايد استرس مخرب يك نفر را مي‌شود با راهي غير از خوردن قرص‌هاي آرام بخش هم درمان كرد؟شايد جواب شما منفي باشد اما بد نيست آنها كه جواب‌شان منفي است درباره روش‌هاي ساده كنترل استرس اطلاعاتي اندك داشته باشند تا به واسطه اين دانسته‌هاي كم هم حالات استرسي هر از گاهي خودشان را كنترل كنند و هم به ديگراني كه به نوعي با استرس داشتن خو گرفته كمك كنند. كمك گرفتن از اين روش‌ها نه‌تنها آسيبي به افراد نمي‌زد بلكه بي‌خطر است و هزينه خاصي هم همراه خودش ندارد. روش‌هايي كه در زير به آنها اشاره مي‌كنيم روش‌هايي است كه بسياري آنها را به كار بسته‌اند و نتيجه موفقيت‌آميزي هم داشته‌اند. شما هم اين روش‌ها را امتحان كنيد و به ديگران هم توصيه كنيد. ضرر نخواهيد كرد. مطمئن باشيد.

يك روش موثر براي برخورد با موقعيت‌هاي استرس‌آور، شمارش تا عدد 10 است. اين كار به شما كمك مي‌كند تا از لحاظ فكري و رواني از آن لحظه استرس‌آور دور شده و 10 ثانيه به شما وقت مي‌دهد تا از آن شرايط خود را رها كنيد. فرض كنيد اين عمل «ريموت كنترل» زندگي شماست و در آن لحظه دكمه توقف يا PAUSE آن زده شده است. وقتي به آرامي تا عدد 10 شمرديد، حالا دو بار دكمه PLAY را فشار دهيد. در نتيجه در وضعيت بهتري نسبت به قبل قرار خواهيد گرفت. گروهي معتقدند كه شمارش اعداد از انتها به سمت ابتدا يعني از عدد 10 به سمت عدد صفر مي‌تواند نتايج بهتري داشته باشد. شما مي‌توانيد امتحان كنيد. كدام يك براي شما بهتر است؟

وقتي در خود استرس شديدي احساس مي‌كنيد، بهتر است به طور فيزيكي خود را از محيط دور كنيد. كمي قدم زده و نفسي تازه كنيد. مدتي به محيطي رفته كه بتوانيد فكر خود را از مسائل دغدغه‌آور رها كنيد. البته منظور اين نيست كه كاملا ميدان را خالي كنيد، بلكه ترك موقعيت براي چند لحظه و برگشت دوباره با فكري آزاد و تازه باعث رهايي از استرس و انجام بهتر كارها خواهد شد. اگر در ترافيك خيابان گير كرده باشيد، ترك موقعيت مشكل به نظر مي‌رسد. در اين شرايط مي‌توانيد با گوش كردن به راديو و موزيك سعي كنيد به يكي از خاطرات روزهاي قبل يا برنامه‌هاي آينده خود فكر كنيد. بهتر است اگر صداي ساير اتومبيل‌ها شما را آزار مي‌دهد پنجره‌ها را بالا كشيده و بدانيد كه با استرس و ناراحتي شما نه ترافيك كم خواهد شد و نه راه شما باز كه زودتر به مقصد مورد نظر برسيد. پس آرامش داشته باشيد تا زمان هم راحت‌تر بگذرد.

همان‌طور كه مي‌دانيدزماني كه سرشار از استرس هستيد، تخليه انرژي‌هاي اضافي انباشته شده در بدن ضروري است. گروهي اين كار را با زدن ضربه يا شكستن جسمي انجام مي‌دهند. گروهي عادت دارند كتاب يا هر كاغذي كه جلوي آنهاست، پاره‌ كنند، ولي بهترين راه فشردن شيئي در دست‌هاست. معمولا فشردن چيزي با دست باعث كم شدن استرس و دغدغه ظاهر مي‌شود. شما مي‌توانيد يك حلقه‌ تقويت‌كننده ‌مچ‌دست هميشه همراه داشته باشيد و هنگام استرس آن را در دست خود فشار دهيد. البته توام كردن اين روش با ساير روش‌ها مي‌تواند اثر بخشي بهتري داشته باشد.

وقتي به دليل موضوع خاصي دچار استرس مي‌شويد، از خودتان سوال كنيد كه آيا اين موضوع آنقدر اهميت دارد كه به خاطر آن دچار پريشاني شويد. واقعيت اين است كه اكثر مسائل روزمره كه باعث ايجاد استرس مي‌شوند، تهديدي براي زندگي به شمار نمي‌روند مگر اينكه مربوط به اموري از قبيل خانواده يا سلامت افراد باشند. هر گاه احساس كرديد جلسه امروز آن‌طور كه انتظار داشتيد نتيجه نداشت يا متوجه لكي روي لباس خود شديد، دچار پريشان خاطري نشويد، اينها مسائل تعيين‌كننده زندگي نبوده و باعث بروز فاجعه نمي‌شوند. با وجود مشكلات زيادي كه هر روز به سمت شما هجوم مي‌آورند، افتراق مسائل مهم و تعيين‌كننده از ساير مسائل مي‌تواند نقش مهم و اساسي در جلوگيري از استرس شما داشته باشد. كمي راحت‌تر گرفتن موقعيت‌ها باعث كم شدن استرس و فشارهاي رواني ناشي از آن در شما مي‌شود.

نفس كشيدن غير از داشتن اثرات حيات‌بخش، مي‌تواند در آرام كردن شما هم بسيار موثر باشد. هنگام استرس سه نفس عميق بكشيد و در فاصله هر دم و بازدم مكث لازم را حفظ كنيد. دم را از بيني كشيده و بازدم را از دهان تخليه كنيد. در هنگام دم و بازدم بدن خود را كاملا رها كرده و ذهن خود را از تمامي مسائل جدا كنيد و خود را از لحاظ جسماني و رواني آرام كنيد. اگر كمي با روش‌هاي مختلف رهايي بدن يا RELAXATION آشنا باشيد مي‌بينيد كه در كليه روش‌ها و تكنيك‌هاي موجود، حركات با ريتم‌هاي تنفسي‌ خاص و نفس‌هاي عميق شروع مي‌شود و بر ريتم تنفس تاكيد بسيار وجود دارد.

افرادي كه ورزش‌هاي رزمي انجام مي‌دهند و نياز به آرامش و تمركز حواس زياد هم دارند، از روش‌هاي تنفسي خاص و نفس‌هاي عميق قبل از انجام كار خود استفاده مي‌كنند. با انجام چنين روش‌هاي ساده‌يي حتي افرادي كه همواره استرس دارند، مي‌توانند دقايقي آرام شوند و شايد اين دقايق به ساعت‌ها برسد تا جايي كه آرامش در وجود آنها كه استرس مخرب دارند هم جايي باز كند و «موج منفي» آنها هم كم و كمتر شود.
صبا روشني
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])