PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سد کریت ( بنای تاریخی عجیب روستای کریت)



Atghia
16-04-2014, 10:02
سد کریت یکی از بناهای تاریخی عجیب است که راز ساخته شدن آن با معمارانش مدفون شده است.این سد دیواره ای 63 متری است که تنها یک متر ضخامت دارد!
اما با همین ضخامت تا به امروز توانسته دوره های مختلف تاریخی را پشت سر بگذارد طوری که در مقابل سیلابها و حجم زیاد آب نم پس نمی دهد.
عده ای آن را متعلق به دوران پیش از اسلام یا دوره مغولها می دانند و گروهی معتقدند که قدمت سد به 700 سال پیش بازمی گردد.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


سد کریت روی رودخانه کریت ساخته شده به گفته اهالی این رودخانه هم اسراری در دلش نهفته است. آبی که در بستر این رودخانه جاری است در یک طرف بستر رودخانه سرد و در طرف دیگرش گرم است! این در حالی است که آب همزمان و در یک مسیر جریان دارد.

برای بازدید از این سد باید شال و کلاه کنید و به روستای کریت در 65 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان طبس و در ادامه جاده روستایی چیروک بروید، روستایی که در دل کویر سر برآورده اما حس و حال مناطق کوهستانی سرسبز را در شما زنده خواهد کرد.

شاید خیلی ها زلزله طبس را در سال 57 به خاطر داشته باشند زلزله مهیب 7.5 ریشتری که هیچ بنای قدیمی پابرجا نگذاشت این زلزله هر دیوار خشتی و ساروجی را فرو ریخت اما بر خلاف تصور همگان این سد بدون اینکه کوچکترین آسیبی ببیند پابرجا ماند و هنوز هم که هنوزه روی پاایش ایستاده.

امروزه برای ساختن سدی مقاوم از مصالح مختلف و محکمی استفاده میشود اما در بررسی کارشناسان مشخص شده است در ساخت سد کریت تنها از آجر ساروج و سنگ استفاده شده است . معلوم است که در ساخت این سد معمارانی چیره دست نقش داشته اند، معمارانی که شاهکار آن ها هنوز هم مثل یک معما باقی مانده است...!