PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : کشف اکسیر جوانی موش‌ها



nafas
20-07-2009, 23:00
كشف اكسير جواني موش‌ها

دانشمندان آمريكايي دريافتند ماده‌اي كه در جزيره‌اي واقع در جنوب اقيانوس آرام كشف شده است، مي‌تواند همانند يك اكسير جواني با فرآيندهاي پيري مبارزه كند.

به گزارش مهر، اين ماده آنتي‌بيوتيك كه «راپاميسين» نام دارد نخستين بار در دهه هفتاد در «جزيره عيد پاك»(Easter Island) واقع در جنوب اقيانوس آرام كشف شد و به دليل خصوصيات «بازدارنده ايمني» كه داشت، براي پيشگيري از خطر رد پيوند در بيماراني كه تحت عمل جراحي پيوند اعضا قرار مي‌گيرند و يا براي باز نگهداشتن رگ‌ها در بيماران با مشكلات قلبي عروقي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. در حال حاضر اثرات اين ماده در مبارزه با سرطان نيز مورد بررسي است.

اكنون محققان مركز علوم بهداشتي دانشگاه تكزاس و دانشگاه ميشيگان اثرات ماده «راپاميسين» را در مبارزه با فرآيندهاي پيري آزمايش كردند و دريافتند كه اين ماده نوعي «اكسير جواني» است.

اين محققان كه نتايج يافته‌هاي خود را در تازه‌ترين شماره مجله علمي «نيچر» منتشر كرده‌اند با آزمايش اين ماده بر روي موش‌ها نشان دادند كه عمر اين موش‌ها 38 درصد نسبت به موش‌هاي نرمال همسن افزايش پيدا كرد.

اين دانشمندان اميدوارند كه «راپاميسين» روزي بتواند از سرعت فرايند پيري در انسان نيز بكاهد. اين در حالي است كه در تحقق اين رويا مانعي وجود دارد به طوري كه اين ماده دفاع ايمني را حذف مي‌كند و اگرچه افراد را جوانتر نگه مي‌دارد اما آنها را نسبت به هجوم بيماري‌ها آسيب پذيرتر مي‌كند.

محققان آمريكايي با استفاده از اين اكسير جواني دارويي ساختند و به موش‌هاي مسن 600 روزه كه سن آنها منطبق با 60 سالگي در انسان بود تزريق مشاهده كردند كه عمر متوسط اين موش‌ها بين 28 تا 38 درصد افزايش يافت.

به اعتقاد اين پژوهشگران، اين درصد در انسان مي‌تواند بيش از اين ميزان شود اما پيش از هر چيز بايد مشكل حذف دفاع ايمني اين ماده حل شود.