PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : توليد ‌برق ‌در ‌جوی ‌آب



Saeed Dz
26-01-2013, 16:32
با وجود اين‌كه هيدروالكتريسيته يا همان نيروي برق آبي (انرژي الكتريكي توليدشده از آب) گسترده‌ترين شكل استفاده از منابع انرژي تجديدپذير در دنياست، اما عموما و به طور كلي اين روش مختص تاسيسات تجاري بزرگ ساخته شده در اطراف سدهاي عظيم است.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بتازگي شركت ژاپني Ibasei با ساخت يك ژنراتور برق آبي كوچك به نام كاپا ضمن كوچك‌سازي همه ملزومات توليد انرژي برق آبي، نياز به ساخت يك سد عظيم براي توليد الكتريسيته را هم از بين برده است. اين ژنراتور به گونه‌اي طراحي شده كه قابل نصب در مسير يك رودخانه يا جوي آب براي توليد برق است.

اساس طرح كاپا چيز جديدي نيست. پره‌ها (تيغه‌هاي) هنگام عبور آب از ميان محفظه مخصوص به چرخش در آمده و باعث چرخش توربين و در نهايت توليد الكتريسيته مي‌شوند.
خود محفظه در داخل قاب مخصوصي قرار دارد كه به منظور افزايش سرعت آب در نقطه تماس با پره‌ها طراحي شده و در نتيجه باعث افزايش الكتريسيته توليد شده مي‌شود.
سخنگوي شركت Ibasei به اعلام كرده كه عبور جريان آبي به سرعت دو متر برثانيه از داخل اين دستگاه باعث توليد 250 وات الكتريسيته مي‌شود. با محاسبه هدر رفت انرژي، مي‌توان انتظار داشت كه هر واحد اين دستگاه حدود 200 وات انرژي توليد كند.
اين ميزان برق براي تامين نيازمندي‌هاي يك خانه روستايي كافي است و از آنجا كه 24 ساعت شبانه‌روز كار مي‌كند، مي‌توان در ساعات كاهش مصرف مثل روزها كه چراغي روشن نيست، برق را در يك باتري ذخيره كرد.
دستگاه ابداع شده توسط شركت Ibasei به دولت هم كمك مي‌كند تا به سهولت و راحتي به مكان‌هاي توريستي دوردست برق‌رساني كرده و جاذبه‌هاي توريستي چنين مناطقي را دوچندان كند.
هنگام رويداد بلاياي طبيعي و به‌طور خاص وقوع سيل وجود اين فناوري بسيار مناسب و كارآمد است، چراكه با قراردادن آن در مسير سيلاب براحتي مي‌توان برق مناطق زلزله‌زده را بدون نياز به پست‌هاي فشار قوي تامين كرد.
استفاده از تيغه‌هاي بزرگ‌تر در اين دستگاه به معناي توليد برق بيشتر توسط آن است، اما اندازه بهينه اين دستگاه به اندازه، عرض و سرعت آب رودخانه يا آبراهي است كه فرد استفاده‌كننده در آنجا ساكن است.
به همين منظور كمپاني Ibasei در حال بررسي رودخانه‌هاي مختلفي است كه در اطراف آنها سكونت وجود دارد تا بر اين اساس دستگاه‌هاي توليدي خود را براي عرضه به مشتريان سفارشي‌تر توليد كند.



gizmag