PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : با الفبای صوتی یا آوایی ناتو آشنا شوید



VAHID
19-11-2013, 19:55
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

بارها در هنگام مکالمات تلفنی با مشکل در فهم برخی اسم ها و حروف خاص، روبرو شده ایم. این موضوع خصوصاً در هنگام استفاده از زبان های بین المللی مثل انگلیسی به دلیل تفاوت لهجه ها و تلفّظ ها بیشتر دردسر ساز می شود. دقیقاً زمانی که تلاش می کنید کلمه ای را برای طرف مقابل تان هجی کنید، متوجّه می شوید که انتقال این مفهوم چندان ساده نیست.



خوشبختانه راهکار ساده ای برای این مشکل وجود دارد و آن استفاده از کلماتی است که اولین حرف آنها نشان دهنده حرف الفبای مورد نظر ما است؛ به عنوان مثال کافی است به جای بارها تلفّظ حرف B (که با حرف P نزدیکی آوایی دارد) یک بار کلمه‏ی Bravo به کار برده شود تا به سرعت و البته دقّت مفهوم انتقال یابد.

هر چند که شاید در مکالمات روزمره، کمتر اهمّیت این موضوع قابل تشخیص باشد ولی چنانچه همین گفتگو مابین خلبان یک هواپیمای تجاری و مرکز کنترل رادار صورت گیرد، آن وقت تک تک حروف و حتّی اعداد می توانند برای جان صدها انسان سرنوشت ساز باشد.



ابتدا در جریان جنگ جهانی اول در سال های 1914 تا 1918 و توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا از کلماتی برای ادای صوتی حروف استفاده شد و بعد از آن در سال 1927 توسّط اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) اولین الفبا برای هجی کردن حروف، به صورت رسمی مورد پذیرش و تصویب قرار گرفت.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
امروزه الفبای صوتی یا آوایی ناتو (NATO phonetic alphabet)، به عنوان پرکاربردترین هجیِ الفبا در زبان انگلیسی است (شامل 26 حرف و اعداد صفر تا 9) که توسعه و استفاده جهانی این الفبای صوتی در دهه 1950 میلادی توسط سازمان بین المللی هوانوردی کشوری - ایکائو (ICAO) انجام شده است که البته نتیجه چندین تجربه مشابه از استفاده از این سیستم توسط سایر سازمان ها و ارگان ها در سال های قبل از آن است.‏









narenji.ir