PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نزدیک شدن به حل معمای جوانی



Saeed Dz
14-10-2013, 16:51
کشف ساعت داخلی سلولهای بنیادین پوست و نزدیک شدن به حل معمای جوانی

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که سلولهای بنیادین انسانی دارای یک ساعت درونی است که به آنها کمک می کند ژنهای فعال در محافظت در مقابل اشعه ماوراء بنفش را فعال کنند.
نتایج تحقیقات انجام شده توسط محققان اسپانیایی می تواند راه را برای استراتژیهای جدیدی که از پیری دائم و سرطان در انسان جلوگیری می کند باز کند.

سالوادور ازنار بنیتا از موسسه تحقیقات و مطالعات پیشرفته در اسپانیا گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که سلولهای بنیادین پوست انسان دارای ساعت درونی است که به آنها این امکان را می دهد که به طور دقیق بدانند چه زمانی از روز است، این اطلاعات به آنها کمک می کند تا بدانند برای اصلاح عملکرد بهتر است به چه روشی عمل کند.

بنیتا اظهار داشت: اطلاع از ساعت درونی سلولهای بنیادین پوست از اهمیت برخوردار است چرا که به نظر می رسد این بافتها برای سالم ماندن نیاز به یک ساعت درونی دقیق دارد.

سلولهای متنوعی در پوست بدن ما دارای ساعت درونی است که این امر به آنها کمک می کند برخی علمکردهای خاص را بسته به زمان روز انجام دهند. سلولهای پوست و تعدادی از سلولهای بنیادین دارای رفتارهای شبانه روزی هستند.

بنیتا و همکارانش پیش از این به این نتیجه رسیده بودند که حیوانات فاقد ریتمهای شبانه روزی در سلولهای بنیادین پوست خود هستند. اما تا امروز مشخص نبود که چگونه این ریتمهای شبانه روزی بر عملکرد سلولهای بنیادین پوست انسان تأثیر می گذارد.

این محقق برای پاسخ به این پرسش با همکاران خود لوئیس سرانو و بن لهنر از مرکز تنظیمات ژنومیک تحقیقاتی را آغاز کردند که در نهایت منجر به کشف مجموعه مشخصی از ژنها در سلولهای بنیادین پوست شد که فعالیتهایی را در اوقات مختلف روز دارند.

ژنهای فعال در بخش محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در طی روز برای حفظ سلولها در فعال ترین حالت خود هستند و در عین حال تکثیر می شوند.

این محققان یادآور شدند که تلاشهای کنونی ما در راستای شناسایی علت مختل شدن ساعت داخلی سلولهای بنیادین پوست است و امیدواریم که بتوانیم آن را به تعویق بیاندازیم.

نتایج این تحقیق در مجله سلول بنیادین منتشر شده است.


بنمایه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

مقاله:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ](13)00404-9 ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])