PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تعاريف تدوين



samiei_m_j
02-09-2013, 16:01
پيش از ارائه تعاريف ، لازم است يادآور شويم كه اين تعاريف به طور عمده يه در دوره هاي تاريخي مختلف سينما از سوي نظرپردازني مطرح شده كه با توجه به شرايط زماني آن دوره ، تلقي زيبايي شناسي متفاوتي از هنر فيلم سازي وجود داشته است ( مثلا تحول فن آوري ، از جمله صدادار شدن فيلم ، همچنين نگرش زيبايي شناسي ، تاثير بر گوناگوني تعاريف تدوين در دوره هاي مختلف داشته است ). مطرح ترين و مهمترين تعاريف تدوين ، به لحاظ تاريخي و نظري به شرح زير است :


لف كولشوف : كارگردان روسي و نخستين نظريه پرداز مونتاژ ، در سال 1923 چنين گفته : ” يك نما از لحاظ مفهومي في النفسه خنثي است ، فقط زماني به معنا دست مي يابد كه به نماي ديگر پيوند ( برش يا تدوين ) داده مي شود . پس مونتاژ يعني هنر خلق معنا با به كار گيري دو نماي متفاوت . ” 1987


سرگئي آيزنشتاين : كارگردان روسي و مطرح ترين نظريه پرداز مونتاژ در سال 1924 گفته : ” برش شيوه اي است براي قابل رؤيت كردن ارتباط دو نما ، اما مونتاژ بازتاب ذهني مفهومي است كه از مجاورت دو نما حاصل مي شود و نمي توان عينا آن را در يك نما بر پرده نمايش داد ”
1974


وسوالود پودوفكين : كارگردان روسي و از نظريه پردازان مطرح مونتاژ نيز در سال 1926 گفته : ” تدوين ، هنر ايجاد ارتباط بين تصاوير جداگانه اي است كه تماشاگر را به انديشه و يا تفسيري فكري در مورد اين ارتباط وا مي دارد . تدوين كه بيانگر آرمان كارگردان است ، مؤثرترين ابزار او براي كنترل و رهبري عواطف و انديشه هاي تماشاگر است .” 1974


ادامه تعاريف در سايت [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]