PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : چند سوال ساده در مورد باطری ماشین



statue of liberty
01-09-2013, 13:15
سلام دوستان من چند سوال ساده دارم:

1- باطری ماشینهای سواری 12 ولت DC هست درسته؟ پس چه جور این باطریها مثلا لامپ 100 ولت AC رو روشن می کنه ؟ - لامپ های روشنایی -

2- هنگام استارت زدن چقد جریان از باطری کشیده میشه ؟ مثلا برای ماشینی مثل پراید یا 206 ؟ و در اون لحظه ولتاژ باطری چقد میشه؟ این جریان مطمئنا بیشتر از جریانی هست که رو باطری درج شده؟

3- وقتی گفته میشه باطری 60 امپر ساعت این در حالتی هست که باطری زیر شارژر - مثلا دینام - نباشه دیگه درسته؟

4- اگر هنگام روشن بودن ماشین با ولتمتر ولتاژ باطری رو اتدازه گیری کنیم و ولتمر رو به باطری وصل کنیم خطرناک نیست؟


ممنونم

hidengach
04-09-2013, 11:18
[QUOTE=statue of liberty;7850782]سلام دوستان من چند سوال ساده دارم:

1- باطری ماشینهای سواری 12 ولت DC هست درسته؟ پس چه جور این باطریها مثلا لامپ 100 ولت AC رو روشن می کنه ؟ - لامپ های روشنایی -

لامپ های رشته ای یه سیم از جنس تنگستن هست که با عبور جریان داغ میشه و نور میده و ac ,dc بودن جریان براش مهم نیست تقریبا تو هر ولتازی روشن میشه اما نورش بسته به ولتاژی که بهش میدن فرق داره واسه همیه که تو خونه ها از دیمر برای کم نور و پر نور کردن لامپ رشته ای استفاده میکنن


2- هنگام استارت زدن چقد جریان از باطری کشیده میشه ؟ مثلا برای ماشینی مثل پراید یا 206 ؟ و در اون لحظه ولتاژ باطری چقد میشه؟ این جریان مطمئنا بیشتر از جریانی هست که رو باطری درج شده؟

تو استارت زدن چقدر جریان کشیده میشه نمیدونم با یه آمپر متر کلمپ(چنگکی ) راحت میشه اندازه گرفت
روی باطری معمولا جریان نمینویسن اون 60ah که مینویسن و میگن فلان باطری 60 آمپره یه اصطلاح بازاریه علمیش میشه 60 آمپر ساعت که ظرفیت این باطری رو نشون میده یعنی این باطری میتونه به مدت 1 ساعت جریان 60 آمپر بده و بعد تموم میشه یعنی میتونین یک وسیله 720 واتی رو یک ساعت باهاش روشن نگه دارین

3- وقتی گفته میشه باطری 60 امپر ساعت این در حالتی هست که باطری زیر شارژر - مثلا دینام - نباشه دیگه درسته؟

آره- وقتی در حال شارژه که ازش استفاده نمیشه و به صورت یک پایدار کننده ولتاژ در میاد

4- اگر هنگام روشن بودن ماشین با ولتمتر ولتاژ باطری رو اتدازه گیری کنیم و ولتمر رو به باطری وصل کنیم خطرناک نیست؟

نه اصلا خطر تداره و در بعضی ماشینها مثل پاژن یا مینی بوس ها نمایش دهنده باطری دارن که یک ولتمتر انالوگه

statue of liberty
04-09-2013, 11:25
لامپ های رشته ای یه سیم از جنس تنگستن هست که با عبور جریان داغ میشه و نور میده و ac ,dc بودن جریان براش مهم نیست تقریبا تو هر ولتازی روشن میشه اما نورش بسته به ولتاژی که بهش میدن فرق داره واسه همیه که تو خونه ها از دیمر برای کم نور و پر نور کردن لامپ رشته ای استفاده میکنن


ممنون از جواب هاتون
در مورد بالا . ما تو ایستگاه برق منبع dc -باطری- داریم که برای مواقع اضطراری در مدار میاد .. و فقط لامپ های dc - مخصوص - رو روشن می کنه .
واسه همین برام تعجبه هنوز این باطری ماشین چرا لامپ ac رو روشن می کنه؟

statue of liberty
04-09-2013, 11:29
البته شنیدم هنگام استارت 70-80 امپر کشیده میشه که چون لحظه ای هست زیاد مهم نیست . برای همین می گن زیاد استارت نزنین . حالا درسته یا غلط

alireza021_18
11-09-2013, 15:18
البته شنیدم هنگام استارت 70-80 امپر کشیده میشه که چون لحظه ای هست زیاد مهم نیست . برای همین می گن زیاد استارت نزنین . حالا درسته یا غلط

موقع استارت تقریبا تمام قسمت های برقی برقشون قطع میشه و فقط موتور ماشین و ادوات مربوطه روشن میمونن . آمپرش هم تو ماشین های مختلف فرق میکنه ولی برای پراید فکر کنم حدود 30 آمپر هستش

ess_1362
11-09-2013, 19:05
البته به موارد بالا اضافه می کنم که زمان استارت بسته به نوع خودرو و استارت تا چند هزار آمپر جریان از باطری و وایر ها عبور می کنه به همین دلیل هست که گفته میشه زیاد استارت نباید طولانی باشه
مثلا جریان برقی که از وسایل خانگی می گذره حداکثر باید 10 آمپر باشه و اگر بیشتر شد یا فیوز می پره یا سیم ها آب میشن
به همین خاطر هست که اگر شما از وایر های عادی در اتصال باطری با خودرو استفاده کنید در اولین استارت وایر ها ذوب میشن