PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مدت زمان استفاده از لنز



softcontactlens
22-08-2013, 15:57
آيا مي توان از لنزها بيش از زمان تعيين شده آنها استفاده كرد؟


لنزها در همان دقايق اوليه استفاده ، مواد چربي و پروتئيني اشك چشم را دريافت كرده و به صورت رسوب روي خود نگه مي دارند. با استفاده بيشتر از لنزها مقدار اين مواد هم افزايش مي يابد. پس هر چه مدت زمان بيشتري از لنز استفاده كنيد ميزان مواد رسوبي روي آنها نيز افزايش پيدا مي كند.


از طرف ديگر با ماندن اين مواد رسوبي به روي لنز و به خصوص تغيير ماهيت آنها (به خصوص رسوب هاي پروتئيني)، اين محصول تبديل به محيط كشت آماده اي براي رشد و نمو ميكروارگانيسم هاي مضر مي گردد. حضور اين عوامل ميكروبي باعث عدم راحتي استفاده از لنز‏، عدم حصول يك ديد مناسب و در نهايت آلودگي هاي خطرناك به خصوص در دراز مدت خواهد گرديد.


براي جلوگيري از مشكلات فوق انجام امور زير از سوي مصرف كننده بسيار موثر مي باشد :


* تعويص مكرر لنزها ( به خصوص در زمان تعيين شده)
* شستشو و ماساژ دادن روزانه به وسيله محلول هاي شستشودهنده و ضد عفوني كننده تائيد شده و استفاده مناسب از آنها
* عدم استفاده از لنز در محيط هاي آلوده ( پر گرد و خاك / آلوده به مواد شيميايي معلق در هوا )
* شستشو با سرم فيزيولوژي هيچ گونه خاصيت ضدعفوني كنندگي نخواهد داشت
در صورتي كه بيمار چند روز از لنزهايش در ماه استفاده مي كند تعويض محلول شستشوي داخل جا لنزي هر 3 روز در ميان اجباري مي باشد زيرا محلول مانده در جالنزي خاصيت ضدعفوني كنندگي خود را از دست مي دهد.

آيا غذاي مانده در يخچال به مدت چند هفته را ميل مي كنيد؟
اين همان پاسخي است كه مصرف كننده لنز براي مصرف محصول چند ماه مانده بايد به خود بگويد.

لنز يك محصول طبي است كه در تماس مستقيم با قرنيه چشم است و در صورتي كه كليه مسائل بهداشتي مربوط به آن رعايت گردد بهترين وسيله براي تصحيح عيوب انكساري و زيبايي خواهد بود و در غير اين صورت خطرناك ترين وسيله براي چشمان گران بهاي شماست.


اگر مي توانيد لنزها را در مدت زمان تعيين شده خود مصرف كنيد و اگر به هر نحو (به خصوص مسائل اقتصادي) نمي توانيد لنزهاي خود را سريعا تعويض نمائيد از لنزهاي 1 روزه بيش از 3 روز و از لنزهاي 2 هفته اي بيش از 6 هفته و از لنزهاي ماهانه بيش از 3 ماه و از لنزهاي سالانه بيش از يك سال استفاده نكنيد.


استفاده بيش از مدت زمان تعيين شده كارخانه سازنده از لنزها باعث افزايش خطرات عفوني و موارد جبران ناپذير براي مصرف كننده خواهد گرديد.


مصرف كنندگان بهتر است قبل از هرگونه خريد اين محصولات، مطالعات و تحقيقات كافي در مورد لنز دريافتي خود را به خصوص از اينترنت و سايت رسمي شركت هاي توليد كننده كسب نمايند.