PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مصاحبه خواندني با داريوش ارجمند



شاهزاده خانوم
14-08-2013, 16:41
اختصاصي / مصاحبه خواندني با داريوش ارجمند







آنقدر راحت و مسلط درخصوص فوتبال حرف مي‌‌زند كه گمان مي‌‌كني در جايگاه يك سرمربي حرفه‌اي فوتبال جوابگوي سئوالاتت است. داريوش ارجمند پيشكسوت عرصه هنر كه نقش‌هايش در ذهن همگان حك شده از طرفداران فوتبال و استقلال است







ارجمند به عنوان يك فوتبالدوست قديمي خواستار بازگشت رحمتي شد و از عدالت‌خواهي صحبت كرد. مصاحبه جالب 90 با ارجمند را از دست ندهيد؟


90: عملكرد استقلال را دراين 4 هفته چطور ديديد؟
من با نظر آقاي قلعه‌نوعي موافقم كه گفته بود انتظار از استقلال بيشتر از اين است. اين درست كه استقلال در صدر جدول قرار دارد اما مسئوليتش سنگين است. استقلال مسئوليت آسيايي دارد و بايد خودش را براي اين بازي‌ها آماده كند.

90: پس زياد رضايت نداريد؟
استقلال تيم خوبي است اما بايد ضعف‌هايش را برطرف كند. در مسابقه‌اي كه استقلال 4 گل به فجر زد 2 گل هم خورد. بايد اين چيزها را ببينيم و بعد اندازه‌گيري كنيم.

90: به هر حال استقلال ستاره‌هاي زيادي دارد و انتظارات از اين تيم بالا است؟
بله، استقلال ستاره دارد اما تيم‌هاي ديگر هم مهره‌هاي خوبي دارند. تيم‌هاي ديگر كه پول خرج كردند ستاره گرفتند. اما استقلال كه پول نداشت.

90: يعني اين بازيكنان پول نمي‌‌گيرند؟
استقلال بازيكنان درجه يك دارد ولي آنها به اعتماد سرمربي به استقلال آمدند و به عشق قلعه‌نوعي پيراهن آبي پوشيدند. فتح‌اله‌زاد هم هر كاري كرده تا اين بازيكنان راضي شوند. فتح‌اله‌زاده عشق فوتبال دارد و مي‌‌خواهد اين تيم موفق شود.

90: بدون كمك وزارت ورزش فتح‌اله‌زاده مي‌تواند دوام بياورد؟
ببينيد مسئول تشكيلات باشگاه استقلال وزارت ورزش است پس بايد جوابگو باشد. اين نهاد، متولي استقلال است ولي وقتي از وزير درخواست پول مي‌‌كنند، مي‌‌گويد نداريم! من نمي‌‌دانم چرا همه ندار شدند!

90: شايد وقتي مي‌‌بينند استقلال فصل پيش بدون پول قهرمان شده، نيازي به كمك نمي‌‌بينند.
اين كه دليل نمي‌‌شود! موضوع مهم اينجاست كه استقلالي‌ها بدون دريافت حق و حقوق به جام رسيدند و براي افتخار بازي كردند. 30 سال است كسي در دنيا براي افتخار بازي نمي‌ كند. از سال 1970 به بعد ديگر كسي براي افتخار ورزش نمي‌‌‌كند. همه چيز به خاطر پول شده. ورزشكاران پول مي‌‌گيرند قدم مي‌‌زنند، شوت مي‌‌زنند، وزنه مي‌‌زنند!

90: زمانه فرق كرده و همه به دنبال تامين زندگي‌شان هستند.
درست است اما هدف ورزش انسان‌سازي است. در ورزش قرار شخصي باد با خويشتن باشد اما حالا قرار ورزش با سرمايه‌داري است!

90: با اين وضعيت استقلال بايد بسوزد و بسازد؟
آنهايي كه استقلال را دوست دارند ماندند و با عشق بازي مي‌‌كنند. آنهايي هم كه مي‌‌خواهند بروند يا رفتند آزاد هستند.

90: منظورتان جباري است؟
جباري آزاد است هر تصميمي مي‌‌خواهد بگيرد و گرفت.

90: وقتي از استقلال جدا شد دوست داشتيد چه حرفي به او بزنيد؟
هيچ حرفي جز اينكه سفر به سلامت! يك بار در جشن پيراهن استقلال به او گفتم «آبي رنگ عشقه، بمان» او هم ماند و بازي كرد. حالا هم هيچ ايرادي به جباري نمي‌‌گيرم، خداوند انسان‌ها را آزاد آفريده و آنها به دست تاريخ سپرده مي‌‌شوند. من تحصيلكرده تاريخ هستم و مسائل را با ديد تاريخي مي‌‌بينم. پاسخگويي به اين مسائل را تاريخ نشان مي‌‌دهد. به قول معروف «اين جهان كوه است و فعل ماست صدا» يعني هر كار بكنيم به خودمان برمي‌گردد.

90: در دعواي جباري و فتح‌اله‌زاده حق را به چه كسي مي‌‌دهيد؟
حق را به كسي مي‌‌‌دهم كه به او توهين شده.

90: هر دو طرف معتقدند به آنها توهين شده؟
اين قضيه خوب نيست. با تهديد و گردن كلفتي موافق نيستم و نبايد اين مسائل پيش مي‌‌آمد. تمام كساني كه در قبرستان خاك شدند روزي كه مردند فكر مي‌‌كردند بعد از آنها دنيا تمام مي‌‌شود اما ديدند كه چرخ جهان مي‌‌گردد و نمي‌‌ايستد! پله از برزيل رفت اما برزيل هست. بكهام از منچستر رفت اما منچستر هست! جباري هم از استقلال رفت اما استقلال هست!

90: پس رفتن جباري لطمه‌اي به استقلال نمي‌‌زند؟
نه، درست است كه بازيكن خوبي بود اما استقلال مهره‌هاي خوبي دارد و قلعه‌نوعي هم كارش را بلد است.

90: ليگ امسال را چطور ديدي؟
ليگ امسال دشوار و جذاب است. نتايج را نمي‌‌توان پيش‌بيني كرد و جذابيت فوتبال به همين است.

90: كسي هم فكر نمي‌‌كرد استقلال در خانه به سپاهان ببازد؟
بله، همينطور است كسي فكر نمي‌‌كرد كه همين سپاهان به تراكتور در خانه‌اش ببازد يا پرسپوليس مقابل سايپا نتيجه نگيرد و يك‌جوان چنين گل قشنگي بزند. در لحظه‌اي كه فكر مي‌‌كني پنالتي گل مي‌‌شود، نمي‌‌شود!

90: مثلا پنالتي كه عنايتي زد و رحمتي گرفت؟
عنايتي بعد از اين بازي گفت من پنالتي را خوب زدم اما از من بهتر سيد گرفت اين يعني تفكر حرفه‌اي و درستش همين است به اين دليل ليگ امسال جذاب‌تر شده.

90: كدام تيم‌ها را رقيب استقلال براي قهرماني مي‌‌دانيد؟
تيم‌هايي كه قلعه‌نوعي سرمربي‌شان بوده.

90:سپاهان و تراكتور؟
به نظر من سپاهان و تراكتورسازي از مدعيان قهرماني رقيب استقلال هستند.

90: پرسپوليس چطور؟
پرسپوليس ابدا مدعي قهرماني نيست.

90: يعني با علي دايي هم نمي‌‌تواند به بالاي جدول بيايد؟
نه، نمي‌‌تواند! پرسپوليس نمي‌‌تواند امسال هم نتيجه بگيرد. نمي‌‌دانم گرفتاري پرسپوليس چيست كه هر سال مشكل دارد.

90: حاشيه‌هاي اطراف اين تيم زياد هستند؟
استقلال هم يك مشت حاشيه دارد اما وقتي بازيكنان داخل زمين مي‌‌روند همه چيز را فراموش مي‌‌كنند. فرهاد با 37 سال سن وارد زمين مي‌‌شود و گره كار را باز مي‌‌كند. از تجربه قلعه‌نوعي استقلال بهترين استفاده را مي‌‌برد و بازي باخته را درست و حسابي با دو تعويض پيروز مي‌‌شود.

90: مثل اينكه به قلعه‌نوعي خيلي اعتقاد داريد؟
قلعه‌نوعي كارش را بلد است. نه اينكه رفيق من باشد اين حرف را بزنم. كارنامه‌اش نشان مي‌د‌هد چند قهرماني داشته. با استقلال قهرمان شد با تراكتور نايب قهرمان، با سپاهان هم كه جام گرفت پس مربي خوبي است و واقعا ژنرال! در اين فصل صميمانه براي قلعه‌نوعي و مجيد جلالي آرزوي موفقيت مي‌‌كنم.

90: تراكتور هم با كريمي در اين 2 بازي خوب كار كرده؟
من علي كريمي را دوست دارم و با اينكه قرمز است ارادتمندش هستم. بدم مي‌‌آيد كسي با او چلنج كند. من وقتي كريمي در تيم‌ملي بود فريادها و نعره‌هاي خوشحالي زيادي سر دارم. ناراحت مي‌‌شوم كسي با سرمايه‌هاي پيشين ما بد رفتار كنند. مجيدي، كريمي، دايي، باقري، پروين، روشن و... كساني بودند كه به خاطرشان گلويم خون افتاده. ساعت‌ها پياده رفتم تا بازي‌شان را ببينم. اگر كسي به آنها بي‌‌احترامي مي‌‌‌‌كند، نمي‌‌بخشمش.

90: در اين چند روز او و دايي درگير شدند.
كاري به اين مسائل ندارم و بالاخره مشكل‌شان حل مي‌‌شود. من فقط مي‌‌گويم بايد در فوتبال آدم تربيت كنيم. نبايد در فوتبال جنگ داشته باشيم. ما انسان مي‌‌‌خواهيم نه گلادياتور! در جنگ‌ها هم ديگر گلادياتور وجود ندارد.

90: جدايي کريمي از پرسپوليس درست بود؟
در هر تيمي ماندن با رنج را قبول ندارم. در دين من هجرت آمده و خدا حکم کرده در هر جا که به تو ستم شد، کوچ کن. در قرآن آمده که وقتي به خدا مي‌گوييم به ما ظلم شده او جواب مي‌دهد مگر زمين را فراخ نيافريديم! خدا هجرت را گذاشته و کريمي هم تصميم گرفته به جايي برود که آرامش داشته باشد. تمام اين رفتارها بايد در فوتبال در راستاي انسان‌سازي باشد.

90: اما اتفاقاتي در فوتبال مي‌افتد که خلاف فرهنگ است؟
نبايد ورزش باعث تخريب جامعه شود. ما دويدن و لگدزدن به توپ نمي‌خواهيم ما انسان مي‌خواهيم. فوتبال خودش هدف نيست. در خيابان مولوي هرچقدر دلتان بخواهد جام و مدال مي‌فروشند پس جام نمي‌ماند.

90: به نظرتان تيم‌ملي مي‌‌تواند در جام جهاني نتايج خوبي بگيرد؟
اميدوارم با حضور تيم‌هاي قدري که در جام جهاني هستند بتوانيم نتيجه بگيريم. ما با توانايي‌ خودمان صعود کرديم و مثل تيم‌هاي عربي نيستيم که مليت خريدند. ايران اين ننگ را قبول نکرد و عرب‌ها خودشان مي‌دانند هويت ندارند. با اين پتانسيل اميدوارم تيم‌ملي با اتکا به قدرت خودش نتيجه بگيرد.

90: آنها حتي تاريخ را هم جعل کردند، قبول داريد؟
بله، 5000 سال است که خليج‌فارس افتخار ماست اما آنها اسم ليگ‌شان را گذاشتند خليج‌ ع ر ب ي! بازيکنان ما نبايد در امارات بازي کنند.

90: اما خلعتبري به امارات رفته و بازي هم مي‌کند؟
اين بچه را در تله انداختند. او هم نمي‌دانست چنين شرايطي پيش مي‌آيد. حالا هم چاره‌اي ندارد.

90: درست است که باشگاه پرسپوليس از مردم خواسته در تهيه پول رضايتنامه خلعتبري کمک کنند؟
بله، درست است! نبايد اجازه دهيم او در امارات بماند. البته وزارت ورزش بايد اين کار را مي‌کرد. در اين ليگ به بازيکنان ايراني توهين شده در اروپا اگر حرف زشتي به يک بازيکن سياهپوست بزنند ميليون‌ها پوند جريمه در نظر گرفته مي‌شود. آن وقت عرب‌ها آشکارا دست در تاريخ بردند. آنها اسم ليگ‌شان را بگذارند برج عربي يا همان قايقي که شيخ‌شان ساخته. اين اثر را شاهکار مي‌دانند اما به پاي منبر 700 ساله نايين هم نمي‌رسد.

90: نکونام هم قرار بود به امارات برود؟
جواد دقيقا نمي‌دانست چه اتفاقي افتاده اما وقتي تذکر داده شد اين کار را نکرد. مطبوعات خيلي در نرفتن نکونام به امارات تاثيرگذار بودند و واقعا مسئولان را بيدار کردند.

90: شما با کي‌روش هم اختلاف نظر داريد؟
من به نظر کي‌روش احترام مي‌گذارم. در واقع به بي‌نظري نظر کي‌روش احترام مي‌گذارم. او بهترين دروازه‌بان آسيا را کنار گذاشته. رحمتي اولين دروازه‌بان آسياست و شايد در اروپا 3 تا مثل او پيدا شود. واقعا مربي بزرگي مثل کي‌روش اين را نمي‌داند؟

90: خيلي‌ها معتقدند او لجبازي مي‌کند؟
ما مربي مي‌خواهيم نه لجباز! اگر شايسته‌سالاري وجود دارد چه کسي بهتر از او مي‌تواند از دروازه تيم‌ملي دفاع کند.

90: اما کي‌روش حاضر نيست او را برگرداند؟
نصف راه صعود به تيم‌ملي را مديون رحمتي هستيم! او نبايد بي‌احترامي کند چون همه مي‌دانند اين سيد چه کارها کرده است. وقتي در بازي‌هاي مقدماتي شجاعي اخراج شد از کي‌روش پرسيدند بعد از اخراج به شجاعي چه گفتي. او هم جواب داد،‌وقتي خودم اخراج شدم چه بايد به شجاعي بگويم. اين حرف نشان مي‌دهد کي‌روش مربي باشعوري است. او متوجه نمي‌شود که بهترين دروازه‌بان آسيا نبايد از تيم‌ملي کنار گذاشته شود.

90: در اين مدت مردم هم خواستند رحمتي برگردد اما او قبول نکرده؟
در اين صورت فدراسيون بايد عذر کي‌روش را بخواهد. او تحت تاثير يک سري حرف‌هاي اطرافيانش تصميم مي‌گيرد.
ما مي‌خواهيم تيم‌ملي‌مان نتيجه بگيرد. فراموش نکنيم در بازي‌هاي مقدماتي سيد چه توپ‌هايي را گرفت.

90: رحمان احمدي هم در 3 بازي آخر و مخصوصا جلوي کره خوب کار کرد؟
اگر در بازي آخر آن توپ وارد دروازه‌ مي‌شد، اين حرف را نمي‌ز‌ديد. بايد حق شناس باشيم و عدالت را رعايت کنيم. امروز سيدمهدي رحمتي عقاب آسياست. در همين 3 بازي اخير استقلال همه ديدند که رحمتي چه خروج‌هايي داشت و چه پنالتي‌هايي را گرفت.

90: شايد کي‌روش اين اعتقاد را نداشته باشد؟
من باور نمي‌کنم که او متوجه نشود رحمتي چه دروازه‌باني است. اگر واقعا اين مسئله را نمي‌فهمد، مربي نيست! مربي محلات هم اين موضوع را متوجه مي‌شود. ايشان همان پسر عباسقلي‌خان هستند که هرچه مي‌گفت الله، لج مي‌کند و دهنش را به لله کج مي‌کرد!

90: شما به او لقب پرتغالي مغرور را داديد؟
بله، من گفتم پرتغالي مغرور دست از لجبازي بردار. من به عنوان يک فوتبالدوست مي‌خواهم رحمتي برگردد. به هر حال اميدوارم تيم‌ملي شرافتمندانه کار کند و نتيجه بگيرد.

90: شايد اگر بزرگان واسطه شوند مشکلات حل شود؟
شايد! به هر حال در هر تيمي بايد کسي ميانجيگري کند. مثلا در استقلال نبايد نقش اميرعرب را ناديده گرفت. عرب رفيق من است. اما حساب حساب است و کاکا برادر. من به خاطر رفاقتم اين حرف را نمي‌زنم.

عرب براي استقلال ميخ وسط قيچي شده! به قلعه‌نوعي روحيه مي‌دهد و اجازه نمي‌دهد اختلافات بيشتر شود. بايد خوبي‌ها و بدي‌ها را در دو كفه ترازو بگذاريم و بعد قضاوت کنيم! در مواقع ضروري بايد تذکر دهيم.

90: پول باعث نشده خيلي مسائل فراموش شود؟
بايد از اين ورزش حمايت شود. اين ورزش مال مردم است و فوتباليست هم نوکر مردم! من ارجمند هم نوکر مردم هستم. نبايد پول باعث شود مردم را ناديده بگيريم. وقتي کسي ارباب مي‌شود و با کت و شلوار 15 ميليون‌ توماني کنار زمين مي‌ايستد، نوکري مردم فراموش مي‌شود. اين مردم پول براي بليت ندارند! پيشکسوتان ما به خاطر پول بازي نمي‌کردند!

90: يعني بازيکنان امروزي به خاطر پول بازي مي‌کنند؟
به هر حال بازيكن بايد با جان و دل بازي کند و طبق قرارداد هم پول مي‌گيرد. بازيکن بايد براي تيمش خوب بازي کند و فرقي ندارد در چه تيمي است. بازيکن به رنگ پيراهن شرافت مي‌دهد. رنگ که شرافت نمي‌دهد. پله باعث شد پيراهن زرد معنا پيدا کند. نبايد در اين فوتبال اهانت کردن عادي شود و بايد قدر سرمايه‌هايمان را بدانيم. دايي، جلالي، قلعه‌نوعي و حتي مايلي‌کهن براي من قابل احترام هستند و مي‌رنجم وقتي به آنها اهانت مي‌شود. از دهداري کبير و علي پروين قابل احترام هستند و بايد زحماتشان براي اين فوتبال را قدر بدانيم.

90: ورزش ما در اين مدت پيشرفت کرده و شايد رفتارها هم حرفه‌اي شود؟
اميدوارم اين اتفاق بيفتد. اما مردم ما لايق بيشتر از اين هستند. رفتن به جام جهاني بعد از 8 سال کمترين کاري است که براي مردم کردند. تيم‌ملي بسکتبال بدون هيچ تبليغاتي قهرمان آسيا شد ولي زياد بها ندادند. به کل ورزش بايد اهميت داد. حق فرهنگ و سرزمين ماست که در جهان افتخارآفريني کنيم.

90: اگر حرفي باقي‌مانده، بفرماييد.
مطبوعات وجدان ورزشي جامعه ماست و براي اين قشر آرزوي موفقيت مي‌کنم. حق‌گويي، حق‌شناسي، عدالت و عدالت‌خواهي را بايد ترويج دهيد. اين مطبوعات حق تشويق، توضيح و حتي هشدار را دارند و اميدوارم هميشه برقرار باشيد.


90

clau
20-08-2013, 15:36
نمیدونم با این حرف های تخیلی میخواد به کجا برسه :n15:

دیگه همین مونده بیاد درباره ارنج تیم ملی هم نظر بده کیروش کی بزاره داخل زمین کی نزاره

خدا رو شکر فهمیدیم در دنیا 2-3 تا دروازه بان مثل رحمتی وجود داره:n08:حداقل میگفت در آسیا یک چیزی - مثل اینکه اصلن فوتبال اروپا دنبال نمیکنه

MoJtaBa.R
20-08-2013, 18:56
دفعه پیش هم زیاد زرت و پرت کرده بود سر عذرخواهی کیروش و ... : اگه یکی در مورد بازیگریشون نظر بده میخوان یارو رو قورت بدن !

Pejvak61
27-08-2013, 13:50
براي فوتبال متأسفم كه يك بازيگر داره براش خط تعيين ميكنه! واقعاً كه!

من عاشق سوپر واكنش هاي رحمتي بودم اما وقتي موضوع خيانت همآهنگ شده اش با هادي عقيلي را شنيدم و فهميدم كه منتظر بودن تيم ملي ضرر كنه بعد با منت و شرط و شروط برگردن ديگه از چشمم افتاد.

حالا شما بگو اين دروازه بان كاسياس، ديدا، شوماخر يا بوفونه! وقتي اعتقاد به تيم ملي نداشته باشه و منافع شخصي را بر ملي ترجيح بده هيچ ارزشي نداره. فكر كنيد كه شخصي انتظار داشته باشه تيم ملي ايران مقابل قطر شكست بخوره اونوقت شما اسمشو ميذارين ايراني!

البته معتقدم اگر رحمتي مسير عذرخواهي را در پيش بگيره و در مصاحبه هاش بطور خالصانه از مردم كشورش طلب بخشش كنه ميشه بهش فرصت ديگري داد. اما فعلاً كه اعتقاد داره كار بدي نكرده اصلاً صلاح نيست كاري در جهت برگشتنش انجام بشه.

داريوش ارجمند هم كه تخصصي در اين زمينه نداره بهتره به صداي كلفتش ننازه. فوتبال محل قلدربازي و اولتيماتوم دادن نيست.

ميگن بيل گيتس يه زماني اونقدر بي پول بوده كه حتي در مقطعي مجبور شده از يه پسرك سياه پوست روزنامه فروش چند دلار موقتاً قرض بگيره و البته قرضش را هم ادا كرد. چند سال بعد وقتي كه بيل گيتس در اوج شهرت و ثروت بود اين پسرك را كه حالا سن وسالي ازش گذشته بود ديد و به افرادش گفت بيارينش پيشم و اونها هم همين كارو كردن. بيل گيتش به پسرك گفت چند سال قبل در اوج نياز بهم كمك كردي الآن من ميخوام جيران كنم هرچي ميخواي بگو تا برآورده كنم. پسرك جواب داد اگر كل اموالت را هم به من ببخشي باز هم ارزش اون چند دلاري كه بهت قرض دادم را نداره چون اون موقع من در اوج بي پولي بهت كمك كردم ولي الآن هر مبلغي كه اعلام كنم چيزي براي تو به حساب نمياد.

رحمتي زماني كه دروازه تيم ملي خالي از سنگربان مطمئن بود و كي روش حتي بهش فرصت برگشت داده بود اين كارو نكرد الآن هم حاضر به عذرخواهي هم نيست اونطرف داوري هم داره روزهاي خوب خودش را در بوندس ليگا تجربه ميكنه و در تركيب اصلي تيمش توي دروازه ايستاده. رحمان احمدي هم داره تلاش ميكنه در فصل منتهي به جام جهاني عملكرد خوبي داشته باشه. البته رحمتي هم انصافاً داره عالي كار ميكنه ولي من نميدونم با چه انگيزه اي؟ پس با اين حساب كي روش هم چندان دستش خالي نيست و جايگزينهاي رحمتي حالا با كمي بالا و پايين وجود دارن.