PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : اسکیزوفرنی - پارانویا



Iloveu-ALL
08-08-2013, 16:53
1- آیا اسکیزوفرنی درمان داره؟ اگه آره فقط از طریق قرص میشه یا از روان درمانی هم میشه درمان کرد؟ با روان پریشی رابطه داره؟ روان پریشی رو میشه با روان درمانی ، درمان کرد؟
2- میشه انواع پارانویا رو بگید و مثال بزنید براش

ممنون

Drug Man
08-08-2013, 20:04
1- آیا اسکیزوفرنی درمان داره؟ اگه آره فقط از طریق قرص میشه یا از روان درمانی هم میشه درمان کرد؟ با روان پریشی رابطه داره؟ روان پریشی رو میشه با روان درمانی ، درمان کرد؟
2- میشه انواع پارانویا رو بگید و مثال بزنید براش

ممنون

شیزوفرنی درمان نداره فقط میشه با یه سری داروها علایم بیماری رو کاهش داد
پارانویا هم انواع نداره فقط مزمن و حاد داره

Iloveu-ALL
09-08-2013, 00:43
شیزوفرنی درمان نداره فقط میشه با یه سری داروها علایم بیماری رو کاهش داد
پارانویا هم انواع نداره فقط مزمن و حاد داره

چه چیز هایی باعث میشه انسان به شیزوفرنی مبتلا بشه؟
پارانوئید چطور؟ انواع مختلف نداره؟

Drug Man
09-08-2013, 09:40
چه چیز هایی باعث میشه انسان به شیزوفرنی مبتلا بشه؟
پارانوئید چطور؟ انواع مختلف نداره؟
خیلی چیزا تاثیر داره در ابتلا به شیزوفرنی
با شناختی که من از شما دارم خیلی زمینه ابتلا بهش رو دارین

Iloveu-ALL
09-08-2013, 13:58
خیلی چیزا تاثیر داره در ابتلا به شیزوفرنی
با شناختی که من از شما دارم خیلی زمینه ابتلا بهش رو دارین

بیشتر تو کودکی میگیره

Drug Man
09-08-2013, 14:12
بیشتر تو کودکی میگیره

نه اسم عامیانش جنون جوانی هست

Iloveu-ALL
09-08-2013, 14:25
نه اسم عامیانش جنون جوانی هست

من یه بچه رو دیدم 3-4 ساله که به اسکیزوفرنی شدید مبتلا بود!

SNOW PATROL
09-08-2013, 14:43
تا جایی که اطلاع دارم وراثت و ژنتیک بسیار نقش داره

TAPATALK

Drug Man
09-08-2013, 14:43
من یه بچه رو دیدم 3-4 ساله که به اسکیزوفرنی شدید مبتلا بود!

خوب سن خاصی نداره ولی بیشتر تو جوانی مبتلا میشن
علایم اون بچه چجوری بود؟

Iloveu-ALL
09-08-2013, 15:54
خوب سن خاصی نداره ولی بیشتر تو جوانی مبتلا میشن
علایم اون بچه چجوری بود؟

خب اسکیزوفرنی شدید یعنی با توهم های تصویری زندگی کنی!
یه برنامه درباره ی اسکیزوفرنی بود که درباره ی این بچه حرف میزد.

Drug Man
09-08-2013, 18:52
خب اسکیزوفرنی شدید یعنی با توهم های تصویری زندگی کنی!
یه برنامه درباره ی اسکیزوفرنی بود که درباره ی این بچه حرف میزد.

تاثیر موادی مث شیشه خیلی تاثیر داره در بروز اسکیزوفرنی
یعنی 90 درصد مصرف کنندهای شیشه دچار اسکیزوفرنی میشن

raana
10-08-2013, 11:06
اسکیزوفرنی یک سندروم (مجموعه علائم باعلل مختلف یا نامشخص) روانی سایکوتیک می باشد که علت دقیق آن هنوز ناشناخته است. این بیماری بدنبال اختلال در مغز (ساختمانی و عملکردی) ایجاد شده و باعث اختلال در شناخت ˓ ادراک ˓ تفکر ˓ خلق ˓ رفتار فرد می گردد. اسکیزوفرنی یک اختلال مزمن است. شیوع این اختلال در تمام طول عمر حدود 1 درصد است.(تقریبا از هر صد نفر در جامعه یک نفر در طول عمر خود دچار اسکیزوفرنی می شود) شیوع تقریبا برابر بین مردان و زنان دارد ولی شروع ان در مردان معمولا در سنین پائینترنسبت به زنان رخ می دهد پیش آگهی بدتری هم دارد. بیشترین بروز(شروع علائم بیماری) در سن 35-15 سالگی و در 50 درصد موارد شروع علائم قبل از 25 سالگی است. آغاز علائم قبل از 10 سالگی و پس از 45 سالگی ناشایع است. این اختلال در قشر اجتماعی با وضعیت اقتصادی - اجتماعی پائینتر شیوع بیشتری دارد.(البته مشخص نیست که این موضوع علت است یا معلول)

کاهش امید به زندگی در بیماران اسکیزوفرنی دیده می شود و از علل مرگ زوددتر از معمول آنها می توان به حوادث و سوانح ˓خودکشی ˓افزایش دیابت و سندروم متابولیک بدنبال درمان دارویی اشاره کرد.تشخیص این اختلال بر اساس توصیف بیمار و اطرافیان + مشاهدات بالینگر است.حداقل 5-2 علامت از : توهم ˓هذیان ˓تکلم آشفته ˓رفتار آشفته به همراه علائم منفی ( مثل بی ارادگی و عاطفه سطحی) و علائم ذکر شده حداقل بمدت 1 ماه وجود داشته باشند. البته اسکیزوفرنی به همین علائم محدود نمی شود و همانطور که قبلا ذکر شد اختلال در زمینه های مختلف وجود دارد از جمله:

1- اختلال در تفکر (محتوا و شکل)
2- اختلال در عاطفه (سطحی یا کند شده /نامتناسب /بی ثبات)
3- اختلال در ادراک (هالوسیناسیون)
4-اختلال در اراده (Volition)(دوگانگی / نداشتن انگیزه)5-اختلال در احساس خود (اختلال در هویت / اختلال در مرزهای ایگو / ناتوانی در افتراق واقعیات درونی از بیرونی)
6-اختلال در عملکرد (بین فردی و ...)
7-اختلال در شناخت (Concreatness/ بی توجهی / اختلال در پردازش)
8- اختلال در سایکوموتور (شکلک در اوردن و اژیتاسیون و کاتاتونی و...)
9- این بیماران معمولا نسبت به علائم و بیماری خود بینش وآگاهی ندارند.

جالب اینکه هیچ علامت پاتوگنومیک برای تشخیص این اختلال وجود ندارد (هیچ علامتی به تنهایی معادل با این تشخیص نیست) . البته بیماریهای دیگری هم هستند که می توانند علائم تا حدودی مشابه علائم اسکیزوفرنی ایجاد کنند مثلاختلالات طبی (مسمومیت/ عفونی/ نورولوژیک) ˓اسکیزوفرنیفرم ˓اسکیزوافکتیو˓اختلال سایکوتیک کوتاه مدت˓اختلالات خلقی˓اختلالات شخصیت˓اختلال هذیانی˓اختلالات فراگیر رشد (اوتیسم)˓عقب ماندگی ذهنی

سیر اسکیزوفرنی بطور معمول دارای سه مرحله کلی : پیش درآمد - فعال - باقیمانده است.
• اضطراب و وحشت و افسردگی و گوشه گیری در مرحله پیش درآمد (پرودرومال) دیده می شوند.(البته در مراحل دیگر هم ممکن است)
• توهم و هذیان و تفکر اشفته علائم برجسته در مرحله فعال هستند.
• گاهی افسردگی بعداز سایکوز در مرحله باقیمانده مشاهده می شود.
• بیماری معمولا در طول زمان باعث افت عملکرد و تواناییهای فرد (بخصوص طی چند سال اول) می شود.عواملی که وجود آنها در بیماران احتمال بروز خشونت (حین ابتلا به این اختلال) را بیشتر می کنند عبارتند از :

1- سابقه قبلی خشونت
2- هذیان گزند و آسیب
3- وجود نقصهای نورولوژیک

اسکیزو فرنی بر اساس علائم غالب در بیمار به انواع زیر دسته بندی می شود : (که پیش آگهی آنها هم متفاوت است)

1- پارانوئید
2- دیس ارگانیز یا هبفرنیا (Hebephrnia)
3- کاتاتونیک
4- نامتمایز (mix)
5- باقیمانده (residual)

اساس درمان این بیماران درمان دارویی (بخصوص هنگام شدت علائم) به همراه حمایت اجتماعی (درمانهای سایکوسوشیال) است.(گاهی اسفاده از روشهای درمانی دیگر مثل ECT) اولین مساله برای درمان این بیماران بررسی از نظر نیاز به بستری است (تشخیصی˓خطر آسیب به خود˓خطر آسیب به دیگران˓عدم پاسخ به درمان سرپایی˓ضعف در مراقبت از خود˓نداشتن سیستم حمایتی مناسب) معمولا اگربعد از بهبود یا کاهش علائم برای یکسال وضعیت بیمار ثابت بماند می توان دوز دارو را کاهش داد (ماهانه 20-10 درصد) و پیگیری نمود.آموزش خانواده در مورد بیماری و نوع برخورد با این بیماران نیز اهمیت دارد.


بدنبال درمان :
• حدود یک سوم بیماران به زندگی طبیعی (در جامعه) هدایت می شوند.
• حدود یک سوم بیماران علائم استمرار دارد اما می توانند در جامعه فعالیت کنند.
• حدود یک سوم بیماران اختلال شدید عملکرد و بستری مکرر (10 درصد از این گروه نیاز به نگهداری طولانی)احتمال عود علائم عرض 2 سال در 40 درصد بیمارانی که درمان می کنند و احتمال عود در 80 درصد بیمارانی که بدون درمان هستد وجود دارد.از عواملی که باعث افزایش احتمال عود وتشدید علائم میگرددابراز هیجان اضافی و مخرب (رفتار بیش از حد مداخله جویانه ˓رفتار بیش از حد کنترلی ˓رفتار ستیزه جویانه ˓رفتار انتقادی ˓رفتار کودک انگارانه) در خانواده و اطرافیان بیمار است.بعضی از بیماریهایی که احتمال وجودشان بصورت همراه با اسکیزوفرنی وجود دارد عبارتند از : سومصرف مواد˓سیگار کشیدن˓هیپوناترمی ثانویه به نوشیدن زیاد آب˓وسواس˓...

منبع ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])



راه‌های درمان بیماری اسکیزوفرنی



درمان دارویی بیماران اسکیزوفرنی
داروهای مورد استفاده عبارتند از:
داروهای ضد روان پریشی که باعث کاهش شدت علائم روانی می شوند.
دارهای تثبیت کننده خلق و خو که در درمان نوسانات خلقی مورد استفاده قرار می گیرند.
داروهای ضد افسردگی که بر سطح سروتونین و دوپامین در بدن اثر می گذارند.
پزشکان گاهی یک نوع دارو و یا ترکیبی از داروهای بالا را برای درمان این افراد تجویز می کنند.


درمان از طریق مداخلات اجتماعی

1- آموزش روانی خانواده : این نوع درمان شامل حمایت خانواده، توانایی حل کردن مشکلات و دسترسی به مراقبت ها در زمان بحران بیماری می باشد.این مداخلات حداکثر چندین ماه طول می کشد و میزان عود بیماری را کاهش می دهد و روابط اجتماعی و عاطفی فرد را بهبود می بخشد.همچنین بار مسئولیت خانواده های دارای یک فرد مبتلا به اسکیزوفرنی را کاهش می دهد. اعضای خانواده تمایل دارند بیشتر درباره این اختلال بدانند و به طور کلی روابط خانواده، دوباره تحکیم می شود.

2- درمان جامعه : در خانه، محل کار و غیره، بیماران هر روز با هم جلسه گروهی می گذارند.بهتر است محل قرارها در خانه، محل کار و یا محل های دیگر باشد و نباید محل قرارها را در بیمارستان گذاشت.یک تیم درمانی نیز باید حضور داشته باشند. اعضای این تیم شامل: روان پزشک، پرستار، مدیر برنامه، مشاوران مشاغل و مشاوران افراد مصرف کنندگان مواد مخدر می باشند.این تیم تمایل دارند که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را کمتر در بیمارستان بستری کنند.

3- درمان مصرف موادمخدر : فراهم کردن مداخلات پزشکی و روانشناختی در این باره باید بخشی از درمان این افراد باشد.حدود 50 درصد از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، از مصرف مواد مخدر و یا وابستگی به آنها رنج می برند.

4- آموزش مهارت های اجتماعی : این درمان به نام های "مدیریت بیماری" و یا "برنامه نویسی برای بهبودی" نیز خوانده می شوند.این آموزش شامل راه هایی برای رسیدن به شرایط اجتماعی مناسب می باشد و شامل بازی کردن در نمایشنامه می باشد و مشکلات و موقعیت هایی که در جامعه برای این بیماران رخ می دهد را نمایش می دهند و راه حل آنها را به صورت نمایش بازی می کنند.این نوع درمان، مقاومت در برابر استفاده از مواد را فراهم می کند و روابط خوبی را بین فرد مبتلا و پزشک برقرار می سازد.

درمان شناختی و رفتاری
اساس این درمان عبارتست از تمرکز در یافتن روش ها و تغییر روش هایی که با توانایی های بیمار تداخل دارد.به جز در موارد بیماران روانی شدید، درمان شناختی و رفتاری می تواند باعث کاهش علائم اسکیزوفرنی گردد و عملکرد اجتماعی فرد را بالا ببرد.این درمان به صورت جلسه خصوصی و یا جلسه عمومی قابل انجام است.کنترل وزنباید به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، درباره حفظ وزن مناسب و رابطه بین وزن و تداخل داروهای مورداستفاده، آگاهی داده شود.این نکته را به یاد داشته باشید که اگر بیماری دارای وزن مطلوب باشد، درمان موثرتر خواهد بود.روند بیماری اسکیزوفرنیاحتمال مرگ و میر در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، دو برابر بقیه افراد است.حدود نیمی از افراد مبتلا، از سوءمصرف مواد مخدر رنج می برند، موادی مثل الکل، ماری‌جوانا و ... .تحقیقات نشان داده است اگر فرد مبتلا به اسکیزوفرنی مورد حمایت اعضای خانواده باشد، زندگی بهتری خواهد داشت.


lمنبع ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

hesam_a_r
13-09-2013, 02:39
این بیماری به علت از بین رفتن تعدل DOPAMIN که میزان بالای اون سبب جنون و کاهش اون پارکینسون کنترل این هورمون توسط MAO هستش تمتمی احساسات شما توسط دستگاه لیمبیک ولوب پشانی به همراه انواع آمین های مغزی منجمله DOPAMIN-SEROTONIN-NOEPINEFRIN-ENDORFIN......کنترل میشه حالا که میشه کسی رو ظرف 2 MIN با تزریق DEXTROSE AMPHETAMIN SOOLFAT شاد یا بعکس با HALOPIRIDOL دیوانه رو اروم کرد جایی برای روان درمانی نیست

نسیم.مجد
13-09-2013, 10:23
این بیماری به علت از بین رفتن تعدل DOPAMIN که میزان بالای اون سبب جنون و کاهش اون پارکینسون کنترل این هورمون توسط MAO هستش تمتمی احساسات شما توسط دستگاه لیمبیک ولوب پشانی به همراه انواع آمین های مغزی منجمله DOPAMIN-SEROTONIN-NOEPINEFRIN-ENDORFIN......کنترل میشه حالا که میشه کسی رو ظرف 2 MIN با تزریق DEXTROSE AMPHETAMIN SOOLFAT شاد یا بعکس با HALOPIRIDOL دیوانه رو اروم کرد جایی برای روان درمانی نیست

درسته واقعا روان درمانی در شیزوفرنی جایگاهی نداره